×

Jogharmonizáló

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. március 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 61. számában (2003. március 15.)
A munkában töltött idő mértéke, a munkavégzésre irányuló jogviszony meghatározása – európai léptékű munkajogi kérdések az Unióban és a tagországokban (a tagjelölteknél) egyaránt. Ennek kapcsán elemezzük az EU 2000/34. számon megalkotott, a munkaidő megszervezésének egyes kérdéseit általánosan felülvizsgáló irányelvét, megmérjük a tagországok heti munkaidejét, áttekintjük a munkavállaló és a vállalkozó jogi státusának elhatárolási szempontjait a kontinens hat országában.

A munkaidő mértéke az EU-tagállamokban

Európai uniós irányelv rendelkezik a munkaidő megszervezésének egyes kérdéseiről, ennek keretében limitálva a munkaidő mértékét. A 93/104/EK irányelv a maximális heti munkaidővel kapcsolatban megállapítja, hogy a tagállamoknak meg kell hozniuk a szükséges intézkedéseket annak biztosítására, hogy a munkavállalók biztonságának és egészségének védelmével összhangban a heti munkaidő tartamát törvényi, rendeleti vagy közigazgatási rendelkezések, kollektív szerződések vagy a két szakmai oldal között kötött megállapodások útján korlátozzák. Az irányelv – felszólító módban fogalmazva – megköveteli, hogy az egyes hétnapos időtartamokra nézve az átlagos munkaidő, a túlórát is beleértve, ne haladja meg a negyvennyolc órát.

A munkaidő korlátozása ágazatközi kollektív szerződéssel

Az irányelv tekintettel van az egyes tagországok munkajogi szabályozásának eltérő karakterére. A munkaidő mértékének heti korlátozása nemcsak jogszabállyal, hanem a szociális partnerek megállapodásával, kollektív szerződések megkötésével is történhet. A szabályozás módjára vonatkozó széles körű felhatalmazás ellenére Dánia kivételével valamennyi tagállam a legmagasabb szintű jogszabályban, törvényben állapítja meg a munkaidő maximális tartamát. A dánok esetében a munkaidő mértékére vonatkozó rendelkezéseket az úgynevezett ágazatközi kollektív szerződések tartalmazzák.

Heti negyvennyolc óra

Egyetlen tagállam sem él már a heti negyvennyolc órás munkaidő megállapításának legális lehetőségével, általánosnak a heti negyven óra tekinthető. Meg kell jegyezni ugyanakkor, hogy a heti negyvennyolc órába az irányelv alapján az esetleges rendkívüli munkavégzések tartama is beszámít, különös tekintettel arra, hogy a munkaidő gyűjtőfogalom.

A munkaidő mint gyűjtőfogalom

A definíció az uniós szabály szerint magában foglalja a munkaidő beosztás szerinti rendes és – az ezenfelül a munkáltató által elrendelt – rendkívüli munkavégzések tartamát is. Amennyiben egy tagország heti negyvennyolc órás munkaidőt határozna meg, ezzel ugyan nem sértené az irányelv követelményeit, viszont kizárná a rendkívüli munkavégzés jogszerű elrendelhetőségének lehetőségét. A heti teljes munkaidő mértéke az uniós tagországok döntő többségében heti negyven óra.

Franciaországban 2000-től álltak rá fokozatosan a harmincöt órás munkahétre, átmeneti felmentéssel nagyvállalatoknál 2000. január 1-jétől, a kis- és közepes vállalkozások esetében tavaly január 1-jétől irányadó a heti harmincöt órás munkaidő. Hollandia az ellenpélda, ahol a munkaidő heti mértéke negyvenöt óra.

A munkaidő korlátozása ágazati kollektív szerződésben

A munkaidő törvényben meghatározott mértékét általában az ágazati hatályú kollektív szerződések csökkentik. Kivételt jelent e tekintetben az Egyesült Királyság, ahol a vállalati szinten kötött kollektív szerződések dominálnak.

Kiemelendő, hogy a kollektív szerződés megkötésére, módosítására irányuló tárgyalásokon a munkaidő kérdését komplex módon vitatják meg, így a mérték mellett a beosztás is alku tárgya. Ennek tetten érhető következménye, hogy a munkaidő mértékének csökkenése általában a beosztás rugalmasságának elfogadásával jár együtt.

Munkavállaló vagy vállalkozó?

A munkavégzésre irányuló jogviszony típusának megválasztásakor a munkajogi szempontok figyelembevétele mellett fajsúlyos szerepet kapnak a munkadíjra, bérre rakódó közterhek, illetve a jövedelmet csökkentő egyes adók. Sok esetben talán ez utóbbiak a döntőek. A közelmúltban pénzügyminisztériumi felmérés készült arról, hogy néhány európai országban hogyan kezelik azt a helyzetet, amikor a munkáltató és alkalmazottja adóelőnyök elérése céljából megállapodik a munkaviszony megszüntetésében, majd a munkavállalóból vállalkozóvá "transzformálódott" személy korábbi munkáját vállalkozási szerződés alapján végzi, immár megrendelői pozícióban lévő egykori munkáltatójának.

Az osztrák gyakorlat

Ausztriában a személyi jövedelemadóról szóló törvény definiálja, hogy mely feltételek fennállása esetén kell egy munkavégzésre irányuló jogviszonyt munkaviszonynak minősíteni. Munkaviszony áll fenn, ha a magánszemély köteles a munkát személyesen elvégezni, a feladatokat a munkáltató utasításai szerint látja el, a munkavállaló integrálódik a munkáltató szervezeti rendszerébe, és a magánszemély tevékenységéből hiányzik az üzleti kockázat. A minősítés a felek közötti jogviszony tényleges tartalmától, és nem a szerződés szövegezésétől függ. Ha a törvényben felsorolt tények fennállása megcáfolja az alvállalkozói minősítést, a tevékenység adójogszabályok által történő minősítése is változik. Ha a személyijövedelemadó-törvényben a szerződéses kapcsolat nem minősül munkaviszonynak, de a jogviszony határozatlan idejű szolgáltatásra irányul egy megbízó részére, a munkavégzés kizárólag a megbízott által teljesíthető, és nem a megbízott biztosítja a munkaeszközöket, akkor az osztrák társadalombiztosítási jog szerint a megbízási jogviszonyt úgy kell tekinteni, mintha az munkaviszony lenne.

A cseh megoldás

Csehországban tilos megbízási szerződést kötni a munkajogi szabályok szerint olyan tevékenységre, amelyet a munkáltató munkaviszonyban álló alkalmazottja is végez. A tilalomba ütköző megbízási szerződést a hatóságok átminősíthetik, és a jogellenesen szerződő felekre büntetést szabhatnak ki.

Az olasz szabályozás

Az olasz szabályozás szerint, ha a munkaviszony helyett a felek megbízási jogviszonyt létesítenek, viszont változás a tényleges tevékenységben nem történik (a munkavállaló ugyanazt a munkát végzi ugyanazon munkahelyen a korábbi munkaidő-beosztása alapján, ugyanazon felettes közvetlen irányítása alatt), akkor az adó- és társadalombiztosítási hatóságoknak joguk van az adózás és a társadalombiztosítási járulék tekintetében a munkaviszonyra irányadó rendelkezések további alkalmazására. A cseh megoldással ellentétben az átminősítésre különös szabály nincs, a hatóságok a munkajog elvei alapján állapítják meg egy jogviszonyról, hogy az a polgári jog vagy a munkajog körébe tartozik.

A német példa

A német szabályozás szerint a tényleges munkavégzés körülményei alapján kell eldönteni, hogy munkaviszonyról vagy megbízási kapcsolatról beszélhetünk. A jogviszony kiemelendő minősítési jegyei a munkáltató utasítási jogának fennállása, a munkaidő szabályozása, a munkavégzés helyének megjelölése, szabadság, betegszabadság, havi díjazás és egyéb juttatások biztosítása, a munkaszervezetbe történő integrálódás, általános munkavégzési kötelezettség. Ha a felsorolt jegyek alapján nem dönthető el, hogy a jogviszony milyen típusú, akkor a következő öt feltételből háromnak kell fennállnia ahhoz, hogy a jogviszony munkaviszonynak minősüljön. Ezek: a magánszemélynek nincs folyamatosan alkalmazottja, csak egy ügyfélnek dolgozik, az említett ügyfélnek ugyanarra a munkára vannak alkalmazottjai is, a magánszemély ténylegesen nem működik vállalkozóként, korábban munkavállalóként végezte ugyanazt a tevékenységet ugyanazon munkáltatónak. A felek előzetesen is kérhetik a hatóságtól, hogy úgynevezett jogi kötőerővel minősítsék a jogviszonyt munkaviszonynak vagy megbízásnak. Ha a felsorolt kritériumok alapján a magánszemély ugyan nem minősül munkavállalónak, de nincs alkalmazottja, és csak egy megbízónak dolgozik, akkor a munkavégzésre irányuló jogviszony ellátásának tekintetében vállalkozónak minősül, de társadalombiztosítási tekintetben munkavállalói minősítést kap, a jogviszonyt a munkaviszonyra vonatkozó tb-járulékok terhelik.

A lengyel változat

A lengyel "APEH-nek" joga van a szerződés valós tartalma alapján a megbízási jogviszonyt munkaviszonynak minősíteni, és ennek figyelembevételével alkalmazni az adó- és társadalombiztosítási jogkövetkezményeket. A munkaügyi ellenőrzést ellátó hatóság a bíróság előtt indíthat pert annak megállapítására, hogy az adott munkavégzésre irányuló jogviszony munkaviszony. Ennek bírósági megállapítása nemcsak munkajogi konzekvenciákkal jár, de az adózás tekintetében ugyancsak érvényesíteni kell a megfelelő jogkövetkezményeket.

A svájci szabályok

Svájcban is jogosultak a hatóságok a munkavégzéssel kapcsolatos szerződések minősítésére, általában nem ismerik el a megbízási jogviszony fennállását, ha a megbízottnak nincs hasonló szerződése más vállalkozásokkal. Ha az ellenőrző hatóság határozata munkaviszony fennállásáról dönt, akkor az adó- és társadalombiztosítási jogkövetkezményeket is ennek figyelembevételével állapítják meg.

Átlagos heti munkaidő

Az Európai Alapítvány kiadványa szerint 2001-ben a kollektív szerződésekben a munkaidő maximális mértéke a tizenöt tagállam átlagában heti 38,2 óra volt. Az egyes országok adatai a következők:

Tagállam

Kollektív szerződésben meghatározott átlagos heti munkaidő (óra)

Görögország

40,0

Finnország

39,3

Luxemburg

39,0

Írország

39,0

Belgium

39,0

Svédország

38,8

Portugália

38,7

Spanyolország

38,6

Ausztria

38,5

Olaszország

38,0

Németország

37,7

Egyesült Királyság

37,5

Hollandia

37,0

Dánia

37,0

Franciaország

35,0

EU-átlag

38,2

Munkaidő-szervezés

A munkaidő szervezésének néhány vonatkozásáról szóló 93/104/EK irányelvet a Munka Törvénykönyve (Mt.) 2001-es módosítása iktatta be a magyar munkajogba. Szabályait a köz- és magánszférában egyaránt alkalmazni kell. Időközben az irányelvet módosította a 2000/34/EK irányelv, ennek harmonizálása az idén tavaszra várható újabb Mt.-módosításban valószínű. Bár a magyar munkajogi szabályok jelenleg is megfelelnek az irányelv követelményeinek, azonban a jogharmonizáció során az alábbi szempontok figyelembevétele indokol majd néhány pontosító jellegű jogszabály-módosítást.

Minimális követelmények

Az irányelv a minimális biztonsági és egészségügyi követelmények szempontjából két irányban tartalmaz részletes szabályozást: egyfelől a munka- és pihenőidők (maximális munkaidő, valamint a munkaközi szünet, a napi, heti pihenőidő és az éves szabadság minimuma), másfelől a speciális időpontokban végzett munkák (éjszakai, váltott műszakban végzett munka, munkarendek) vonatkozásában.

Egységes szabályozás

A magyar munkajog korábban külön szabályozta a törvényes munkaidőt és a rendkívüli munkaidőben történő munkavégzést, külön-külön meghatározva azok korlátait. Ezzel szemben az irányelv felfogásában a munkaidő gyűjtőfogalom. Az irányelv – és 2001 óta az Mt. is – a munkaidő fogalmát egységesen kezeli, nem tesz különbséget rendes és rendkívüli munkaidő között, hanem egységesen rögzíti, hogy az átlagos heti munkaidő, a túlórákat is beleértve, hétnapos időszakot alapul véve nem haladhatja meg a 48 órát. A munkaidő heti, vagy ennél hosszabb, de legfeljebb négyhavi – egyes esetekben hathavi, illetve éves – keretben állapítható meg. A tágabb munkaidőkeret alkalmazása esetén a napi munkaidő a 12 órát – rendszeres éjszakai munkavégzés esetén, bármely 24 órás időszakot alapul véve, a 8 órát – nem haladhatja meg.

Munkaidő

Az Mt. jelenlegi szövege ennek megfelelően tartalmazza a munkaidővel kapcsolatos fogalmakat. Az Mt. 117. §-ának (1) bekezdése értelmében munkaidő: a munkavégzésre előírt idő kezdetétől annak befejezéséig tartó időtartam, amibe be kell számítani a munkavégzéshez kapcsolódó előkészítő és befejező tevékenység időtartamát. A napi munkaidő, a heti munkaidő fogalmának meghatározására azért volt szükség, mert a munkarendre, illetve a munkaidő-beosztásra vonatkozó rendelkezések értelmében a munkavállaló munkanapja nem esik feltétlenül egybe a naptári nappal. A napi munkaidő az egy naptári napra eső, vagy 24 órás megszakítás nélküli időszakba tartozó munkaidő, a heti munkaidő pedig az egy naptári hétre eső, vagy 168 órás megszakítás nélküli időszak. Az Mt. 117/B §-ának (1) bekezdése határozza meg a teljes munkaidő mértékét, amely a napi 8 (készenléti munkakör esetén, vagy ha a munkavállaló a munkáltató közeli hozzátartozója: 12) és a heti 40 (az előbbi esetekben: 60) órát nem haladhatja meg. A teljes munkaidőbe a rendes és a rendkívüli munka ideje is beszámít, tehát ez abszolút felső határnak tekintendő.

Pihenőidő

A magyar munkajog a pihenőidők tekintetében is igazodott az irányelvi követelményekhez. A munkaközi szünet legalább 20 perc a 6 órát meghaladó napi munkaidő vagy rendkívüli munka esetén, melyet a munkavégzés megszakításával kell biztosítani. A legalább 11 órás napi pihenőidő is az irányelvi minimumnak megfelelő mértékű. Ennél rövidebb, de legalább 8 óra pihenőidő biztosítására – a korábbi rendelkezésektől eltérően – csak meghatározott esetekben van lehetőség: a készenléti jellegű munkakörben, a megszakítás nélküli, illetve a több műszakos munkarendben foglalkoztatott, továbbá az idénymunkát végző munkavállaló esetében.

Pihenőnap

A heti pihenőnap kapcsán az irányelv hétnaponként legalább 24 órás megszakítás nélküli pihenőidő biztosítását írja elő. A pihenőnap magyar fogalma ennek megfelelően a naptári nap 0 órától 24 óráig tartó időszak, vagy három és négy műszakos munkarendben, továbbá a megszakítás nélkül működő munkáltató, illetve az ilyen munkakörben foglalkoztatott munkavállaló esetében a soron következő műszak megkezdését megelőző 24 óra.

Rendes szabadság

Az éves fizetett szabadság tekintetében az irányelv a 4 hetes minimumot szabja meg.

Munkaidőkeret

A fenti korlátok befolyásolják a munkaidőkeret és a munkaidő-beosztás megállapítását is. A munkaidő – a teljes munkaidő alapulvételével – kéthavi, illetve nyolcheti munkaidőkeretben is meghatározható. Kollektív szerződés rendelkezése alapján a munkaidő négyhavi, illetve tizennyolc heti, több munkáltatóra kiterjedő hatályú kollektív szerződés rendelkezése alapján hathavi, illetve huszonhat heti keretben is meghatározható. E szabályokon túlmenően, kollektív szerződés legfeljebb éves, illetve ötvenkét heti munkaidőkeretet állapíthat meg a készenléti jellegű munkakörben, a megszakítás nélküli, illetve a több műszakos munkarendben foglalkoztatott, továbbá az idénymunkát végző munkavállaló esetében. A jogalkalmazást, illetve a jogszabályi rendelkezések betartásának ellenőrzését segíti elő az a szabály, mely szerint a munkaidőkeret alkalmazása esetén a munkaidőkeret kezdő és befejező időpontját meg kell határozni, és erről a munkavállalót írásban tájékoztatni kell.

Munkaidő-beosztás

A korábbi szabályozáshoz képest a legjelentősebb eltérést a munkaidő-beosztás szabályai között tartalmazza a 2001-től hatályos Mt. E szabályok szerint a munkavállaló beosztás szerinti napi munkaideje a 12, heti munkaideje a 48 órát nem haladhatja meg, amibe az elrendelt rendkívüli munkavégzés időtartamát is be kell számítani. (Ettől eltérően a készenléti jellegű munkakörben foglalkoztatott munkavállaló beosztás szerinti napi munkaideje a 24, heti munkaideje a 72 órát nem haladhatja meg, amibe az elrendelt rendkívüli munkavégzés időtartamát be kell számítani.)

Rendkívüli munkavégzés

Az Mt. 2001 óta a rendkívüli munkavégzés fogalmát átfogóbban határozza meg. Rendkívüli munkavégzésnek minősül a munkaidő-beosztástól eltérő, a munkaidőkereten felül végzett, illetve a készenlét alatt elrendelt munka. Ez a szabály – a korábbi rendelkezésekkel szemben – erőteljesebben hangsúlyozza a munkaidő-beosztás elkészítésének és közlésének jelentőségét. A rendkívüli munkavégzés tényét mindig a munkavállalóval közölt munkaidő-beosztáshoz viszonyítva kell megállapítani. Mivel a rendkívüli munka fogalmába beletartozik a készenlét alatt elrendelt munkavégzés is, tehát erre is kiterjed az irányelv által meghatározott maximumóraszám követelménye. A készenlét teljes időtartamát munkaidőként kell figyelembe venni, ha a munkavégzés időtartama nem mérhető.

Készenlét

Megjegyzendő, hogy az 1993/104/EK irányelv 2001. évi harmonizációja óta eltelt időben számos gyakorlati problémát vetett fel, hogy a készenlét mértéke naptári évenként legfeljebb 200, kollektív szerződés rendelkezése esetén 300 óra lehet. Ez a rendelkezés különösen a közszolgáltatások területén nehezen alkalmazható, hiszen az ilyen tevékenységet végző munkáltatóknál a váratlan üzemzavarok elhárítása érdekében szükséges készenlét elrendelését akadályozza.

Munkarend

A speciális munkavégzési kötelezettségek körébe az éjszakai, a váltott műszakban végzett munka és a különféle munkarendek tartoznak.

Váltott műszak

Váltott műszaknak minősíti az irányelv az olyan munkavégzést, ahol a munkaszervezési módszernél fogva a munkavállalók egymást váltják egy meghatározott munkaidő-beosztási terv szerint ugyanazon munkahelyen. Ennek megfelelően az Mt. szerint több műszakos munkarendnek minősül, ha a napi üzemelési idő meghaladja a munkavállaló napi teljes munkaidejét, és a munkavállalók egymást váltva végzik azonos tevékenységüket.

Éjszakai munka

Az éjszakai munkavégzéssel kapcsolatosan az irányelv azt a követelményt rögzíti, hogy a rendes munkaórák száma ne haladja meg 24 órás periódusonként az átlag 8 órát. A magyar Mt. – korábbi rendelkezéseivel megegyezően – kimondja, hogy éjszakai munkának a huszonkét és a hat óra között legalább három óra időtartamban végzett munkát kell tekinteni. Éjszakai munkát végző munkavállaló pedig az, aki munkarendje szerint rendszeresen több műszakban, vagy éves munkaidejének legalább egynegyedében éjszakai munkát végez. Az éjszakai munkát végző munkavállaló beosztás szerinti napi munkaideje az alkalmazott munkaidőkeret átlagában a 8 órát nem haladhatja meg. Ezt azonban a készenléti jellegű, a megszakítás nélküli, illetve az idénymunkát végző munkavállaló esetében nem kell alkalmazni, tekintettel e tevékenységek sajátos jellegére.

Egészségügyi vizsgálat

Az irányelv szerint az éjszakai, illetve a váltott műszakban dolgozó munkavállalók számára egészségügyi vizsgálatot kell tartani, megfelelő biztonság- és egészségvédelemben kell őket részesíteni. Az Mt. 2001 óta hatályos szövege szerint az éjszakai munkát végző munkavállaló részére a munkáltató a munkába lépést megelőzően, illetve a munkaviszony fennállása alatt rendszeres időközönként köteles biztosítani az egészségügyi alkalmassági vizsgálatot. Ha az orvosi vizsgálat megállapítja, hogy az éjszakai munkavégzés a munkavállaló egészségi állapotát veszélyeztetheti, vagy megbetegedése az éjszakai munkavégzéssel áll okozati összefüggésben, a munkavállalót nappali munkavégzésre kell beosztani.

Fiatal munkavállaló

Az európai normáknak megfelelően a fiatal – 18 éven aluli – munkavállaló éjszakai munkára, rendkívüli munkavégzésre, valamint készenlétre nem vehető igénybe.

"Utazó munkavállalók"

Az újabb európai jogfejlődés során elfogadott 2000/34/EK irányelv a 93/104 EK irányelv rendelkezéseinek módosításával az abban nyújtott védelmi szintet – a tengerjáró kereskedelmi hajókon szolgálatot teljesítő tengerészek kivételével – valamennyi munkavállalóra kiterjeszti. Ugyanakkor – egyfelől – részleges eltéréseket tesz lehetővé a "közúti, légi vagy belvízi, személyszállítást vagy árufuvarozást végző vállalkozás által az utazó vagy repülő személyzet tagjaként alkalmazott", úgynevezett "utazó munkavállalók" vonatkozásában. Az irányelv ugyanis kimondja, hogy e munkavállalói kör tekintetében nem kell alkalmazni a direktíva napi és heti pihenőidőre, továbbá a munkaközi szünetre és az éjszakai munkára vonatkozó rendelkezéseit, és hosszabb referenciaidő is megállapítható, ha a szabályozás megfelelő pihenőidőt biztosít számukra.

Másfelől, a menetrendszerű városi tömegközlekedésben az utasok szállításáért felelős munkavállalók és a vasúti szállításban dolgozók esetén az irányelv lehetővé teszi a napi munka- és pihenőidőre, a heti pihenőidőre, a munkaközi szünetre, az éjszakai munkavégzésre vonatkozó rendelkezésektől való eltérést, és hosszabb referenciaidő alkalmazására is lehetőséget ad. E két munkavállalói csoportra tehát lényegében azonos rendelkezések alkalmazandók. Harmadrészt az irányelv az általánostól eltérő szabályokat tartalmaz a "tengerjáró halászhajók fedélzetén dolgozó munkavállalók" munkaidejére is. (Ez utóbbi Magyarországon valószínűleg kevés gondot fog okozni.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. március 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem