×

Jogszabályfigyelő

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. február 3.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 60. számában (2003. február 3.)
Összeállításunkban azokat a lapzártát megelőző hónapban megjelent jogszabályokat ismertetjük, amelyek számot tarthatnak a munkaadók érdeklődésére.

Az apák munkaidő-kedvezménye

A gyermeke születése esetén az apát megillető munkaidő-kedvezményről a Munka Törvénykönyvének 138/A §-a rendelkezik, amelyet 2002. december 18-i hatállyal a 2002. évi LIII. törvény (Magyar Közlöny 2002/155. szám) 50. §-a iktatott be a törvénybe.

A munkaidő-kedvezmény mértéke 5 munkanap, amelyet legkésőbb a születést követő második hónap végéig az apa kérésének megfelelően köteles a munkáltató kiadni. A munkaidő-kedvezmény a 2002. december 1-jén, vagy azt követően született gyermek után jár [2002. évi LIII. törvény 53. § (4) bekezdés]. A munkaidő-kedvezmény időtartamára távolléti díj illeti meg az apát. A kedvezmény igénybevételére az apa akkor is jogosult, ha gyermeke halva születik, vagy meghal. A munkaidő-kedvezmény igénybevételének további feltétele, hogy az apa gyakorolja a gyermek felett a szülői felügyeleti jogot. Apán az örökbe fogadó apát is érteni kell.

Az apának a kedvezmény igénybevételéhez be kell mutatnia a gyermek születési vagy halotti anyakönyvi kivonatát a munkáltatónak, és írásban nyilatkoznia kell a szülői felügyeleti jog fennállásáról. Ha a gyermek születése és a kedvezmény igénybevétele közötti időszakban az apa munkahelyet változtat, az új munkáltatónál csak akkor veheti igénybe a szabadságot, ha előző munkáltatója írásban igazolja, hogy nála erre nem, vagy csak részben került sor.

A munkaidő-kedvezmény idejére távolléti díj jár. Ez azt jelenti, hogy az apa munkáltatója köteles távolléti díjat folyósítani a munkavállaló számára, amelynek összegét – az ahhoz kapcsolódó közterhekkel együtt – utólag téríti meg számára a költségvetés. Ezzel összefüggésben a munkáltatót többféle kötelezettség terheli a 305/2002. (XII. 27.) Korm. rendelet (Magyar Közlöny 2002/164/1. szám) alapján.

Legfőbb kötelezettsége természetesen a távolléti díj kifizetése a munkavállaló részére. Ehhez kapcsolódik az apa által benyújtott igazolások átvizsgálása, valamint olyan nyilvántartás vezetése, amely tartalmazza

– az igénybevevő nevét,

– a ténylegesen igénybe vett munkaidő-kedvezmény napjainak számát, időpontját,

– a távolléti díj kifizetésének módját, összegét és

– a kapcsolódó közterheket.

A munkaidő-kedvezményre fizetendő távolléti díjjal, valamint annak közterheivel kapcsolatos költségek megtérítése iránti kérelmet a területi (Budapesten a Pest Megyei) Államháztartási Hivatalhoz (TÁH) kell benyújtania a munkáltatónak. A TÁH az igények felülvizsgálata után rendelkezik a szóban forgó összegek utólagos megtérítéséről, és ellenőrzi a munkáltatói kifizetés, elszámolás jogszerűségét. Ehhez kapcsolódóan a munkáltató a tárgyhónapban számfejtett és kifizetett munkaidő-kedvezményre járó távolléti díjról, annak közterheiről – a kifizetett családtámogatásokról szóló elszámolás részeként – a tárgyhónapot követő hónap 15. napjáig, illetőleg (ha nem rendelkezik családtámogatási kifizetőhellyel) félévente köteles elszámolni a TÁH-nál.

Összeférhetetlenség köztisztviselőknél, diplomás minimálbér

A Magyar Köztársaság 2003-as költségvetéséről szóló 2002. évi LXII. törvény (Magyar Közlöny 2002/163. szám) 76. §-a tartalmazza a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény (Ktv.) módosítását. Ebben egyfelől sor került a köztisztviselői összeférhetetlenség egyik esetének – a gazdasági társaságnál betöltött vezető tisztségviselői, illetőleg felügyelőbizottsági tagi pozíció betöltésével összefüggő tilalom – módosítására. A jövőben nem tekinthető összeférhetetlennek, ha olyan társaságról van szó, ahol az állami befolyás mértéke legalább 50 százalék.

Ezen túlmenően változnak a vezetői illetmények mértékére vonatkozó szabályok, és bekerült a törvénybe az úgynevezett "diplomás minimálbér": ha a felsőfokú iskolai végzettséghez kötött munkakört betöltő köztisztviselő besorolás szerinti alapilletménye nem érné el a 100 000 forintot, azt arra ki kell egészíteni.

Közalkalmazotti pótlék

Ugyancsak a költségvetési törvény 77. §-a módosítja a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény (Kjt.) rendelkezéseit is, amikor a pótlékalap meghatározását a mindenkori költségvetési törvény szabályozási tárgykörébe utalja.

Közmunkatanács

A közmunkaprogramok támogatási rendjéről szóló 49/1999. (III. 26.) Korm. rendeletet módosító 262/2002. (XII. 18.) Korm. rendelet (Magyar Közlöny 2002/ 157. szám) új intézményként hozza létre a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium által irányítandó, az illetékes minisztériumok által delegált tagokból álló Közmunkatanácsot. A tanács a munkaügyi miniszter tanácsadó, véleményező, javaslattévő szerve. Feladata többek között, hogy közmunkaprogramokat indítványozzon és javaslatot tegyen a benyújtott pályázatok elbírálására a miniszternek.

Foglalkoztatási törvény

A miniszterek feladat- és hatáskörének változásával összefüggésben szükséges törvénymódosításokról szóló 2002. évi XLVII. törvény (Magyar Közlöny 2002/ 152.) többek között rendelkezik a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény (Flt.) módosításáról.

A módosítások azzal függenek össze, hogy az országos érdekegyeztetés legfőbb szerveként az Országos Munkaügyi Tanács helyébe az Országos Érdekegyeztető Tanács lépett. Módosul továbbá a MAT (Munkaerő-piaci Alap Iránytó Testület) hatásköre, illetve az alap felhasználásának keretszabályai. A törvény felhatalmazza a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztériumot és az irányítása alá tartozó szerveket, hogy működésükkel kapcsolatosan felhasználják a taj-számot.

Szakképzési hozzájárulás

Az említett 2002. évi XLVII. törvény rendelkezik a szakképzési hozzájárulásról és a képzési rendszer fejlesztésének támogatásról szóló 2001. évi LI. törvény módosításáról is. A szakképzési hozzájárulás célját kiterjeszti a felnőttképzések támogatására. Ennek keretében a felnőttképzést folytató, akkreditált intézmények pályázhatnak támogatásokra. A Munkaerő-piaci Alap fejlesztési és képzési alaprésze feletti rendelkezési jogot a munkaügyi és az oktatási miniszter közösen gyakorolja.

Munkavédelmi előírások

A Magyar Közlöny 2002. évi 161., illetve 165. számában jelent meg két munkaügyi miniszteri rendelet. A 10/2002. (XII. 23.) FMM rendelet a munkaeszközök és használatuk biztonsági és egészségügyi követelményeinek minimális szintjéről szóló 8/1998. (III. 31.) MüM rendelet módosításáról, a 10/2002. (XII. 28.) FMM rendelet a munkavédelmi törvény végrehajtásáról kiadott 5/1993. (XII. 26.) MüM rendelet módosításáról szól. Az előbbi jogszabályban a munkabiztonsági szakértői engedélyek kiadásával kapcsolatos szabályozás, valamint a veszélyes munkaeszközök jegyzékének módosítása szerepel, utóbbiban a magasban végzett munka feltételeinek felülvizsgálata történt meg.

A munkaügyi miniszter által adományozható elismerések

A foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter által adományozható elismerésekről szóló 1/2003. (I. 6.) FMM rendelet (Magyar Közlöny 2003/1. szám) szerint Munkaügyért Díj, Esélyegyenlőségért Emlékérem és Oklevél, Miniszteri Elismerő Oklevél, valamint Miniszteri Dicséret adományozható a miniszter feladat- és hatáskörébe tartozó területeken dolgozóknak.

A Munka Törvénykönyve várható módosulásai

Teljesítménybérezés

Az Országos Érdekegyeztető Tanács 2002. november 29-i ülésén a szociális partnerek megállapodtak abban, hogy az Mt. soron következő módosulásának ki kell térnie a teljesítménybérezés szabályainak felülvizsgálatára.

Az Mt. tervezete megfogalmazza a teljesítménybérezéshez kapcsolódó, a teljesítménykövetelmény megállapításához szükséges, előzetes – objektív mérésen és számításon alapuló – munkáltatói eljárás lefolytatására kötelező szabályokat, melyek garanciául szolgálnak a teljesítménybérezés rendeltetésszerű alkalmazásához.

2002. december 13-án újabb ülést tartott az OÉT, ahol a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztériumban készülő, európai uniós jogharmonizációval összefüggő Mt.-módosítás megtárgyalására került sor.

Munkáltatói jogutódlás

A tervezet tartalmazza a munkavállalók jogainak a vállalkozások, üzletek vagy ezek részeinek átruházása esetén történő védelmére vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről szóló 2001/23/EK irányelv harmonizációja kapcsán a munkáltatói jogutódlás újraszabályozását, biztosítva a munkavállalók tájékoztatáshoz és konzultációhoz való jogának érvényesülését, valamint rendezi az Mt., a közalkalmazotti törvény és a köztisztviselői törvény közötti jogállásváltozás szabályait.

Határozott idejű munkaviszony

A határozott idejű munkavégzéssel kapcsolatosan kötött keretmegállapodásról szóló 1999/70/EK, valamint a részmunkaidőről kötött keretmegállapodásról szóló 97/81/EK irányelvek átvétele során a tervezet garantálja az ilyen módon foglalkoztatottak számára a diszkrimináció tilalmát. Ezen túlmenően meghatározza a munkavállalók, illetőleg képviselőik jogát a munkáltatónál az e körbe tartozó foglalkoztatásról való tájékozódáshoz, és megfogalmazza az átjárhatóság (munkaszerződés-módosítás) feltételeit. A határozott idejű alkalmazás vonatkozásában a tervezet további garanciát tartalmaz a határozott idővel való visszaélés korlátozására, mivel annak meghosszabbítását csak munkáltatói jogos érdek fennállása esetén teszi lehetővé.

Munkaidő-szervezés

A munkaidő-szervezés egyes szempontjairól szóló 93/104/EK irányelvnek az abból kizárt ágazatok és tevékenységek szabályozása céljából történő módosításáról szóló 2000/34/EK, valamint a tengerészek munkaidejének megszervezésével kapcsolatos 1999/63/EK irányelv átvétele során a tervezet biztosítja valamennyi munkavállaló tekintetében az ott megfogalmazott munka- és pihenőidővel kapcsolatos védelmi szintet, ugyanakkor nem zárja ki az áru- és személyfuvarozást végző, úgynevezett utazó munkavállalók rugalmasabb foglalkoztatását.

Európai üzemi tanács

A közösségi szintű vállalatokban és vállalatcsoportokban az európai üzemi tanács létrehozásáról, vagy a munkavállalók tájékoztatását és a velük való konzultációt szolgáló eljárás kialakításáról szóló 94/45/EK irányelv 2001-es részleges jogharmonizációját követően külön törvényjavaslat szól a munkavállalói részvételi jogok biztosításáról a szupranacionális vállalkozások keretein belül, amely megfelelően fogalmazza meg a konzultáció szabályait, valamint az annak sikertelensége esetén alkalmazandó garanciális rendelkezéseket (l. a Jogharmonizáló című összeállítást!).

Anyaság védelme

A jogharmonizációs kötelezettséget nem érintő módosítások tekintetében a tervezet bővíti a hátrányos megkülönböztetés tilalmával kapcsolatos elvi szabályokat, tételesen rendelkezve az anyaság miatti negatív diszkrimináció tilalmáról. E megfontolásból kifejezetten tiltja a munkaviszony létesítéséhez kapcsolódóan a terhesség megállapítására vonatkozó vizsgálat elrendelését, kivéve ha ezt munkavédelmi szabály írja elő az anya vagy a magzat egészségének védelmében.

Palástolt munkaviszony

A munkajogi szabályok megkerülésével megkötött színlelt megállapodások, illetve a munkaadó egyoldalú akarata alapján, a munkavállalót kényszerhelyzetbe hozó vállalkozási szerződések elleni állami fellépés meghatározó elemeként az Mt. tervezete – a szerződéses szabadság lehetőség szerinti figyelembevételével – a szerződés típusának megválasztásakor biztosítja a munkavállaló jogos érdekeinek védelmét, egyúttal meghatározva a munkaviszony fennállásának minősítési kritériumait is.

Készenlét, ügyelet

A készenlét – és ehhez kapcsolódóan az ügyelet – újraszabályozását a tervezet megfelelően rendezi, ennek körében megállapítva az elrendelhető felső határt, és külön rendelkezéseket előírva a rugalmas munkaidő-gazdálkodás és a pihenőnapok biztosítása érdekében.

A fentieket tavaszi ülésszakán tárgyalja a parlament. Ezen túlmenően, 2003-ban várhatóan újabb, átfogó felülvizsgálat követi majd a tavaszi törvénymódosítást.

Idei költségvetés

A költségvetési törvényben ezúttal is számtalan törvénymódosítás kapott helyet. A 2002. évi LXII. törvényben módosult például

– a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény,

– a természet védelméről szóló 1996. évi LIII. törvény,

– az erdőről és az erdő védelméről szóló 1996. évi LIV. törvény,

– a társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény,

– az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény,

– a hiteles tulajdonilap-másolat igazgatási szolgáltatási díjáról szóló 1996. évi LXXXV. törvény,

– a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény,

– a jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól szóló 1997. évi CIII. törvény,

– a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény,

– az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény,

– a társadalombiztosítás pénzügyi alapjairól és azok 1993. évi költségvetéséről szóló 1992. évi LXXXIV. törvény,

– a közbeszerzésekről szóló 1995. évi XL. törvény,

– a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény.

A köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény módosítása szerint a köztisztviselő nem lehet gazdasági társaságnál vezető tisztségviselő, illetve felügyelőbizottsági tag, kivéve ha a gazdasági társaság önkormányzati, köztestületi többségi tulajdonban, vagy tartósan állami tulajdonban van, vagy az állami tulajdonos különleges jogokat biztosító részvény alapján delegálja, továbbá ha a társaságban az állami közvetlen vagy közvetett befolyás mértéke – a tőkepiacról szóló 2001. évi CXX. törvény rendelkezései alapján számítva – legalább ötven százalék.

A környezetvédelmi termékdíjról, továbbá egyes termékek környezetvédelmi termékdíjáról szóló 1995. évi LVI. törvény alkalmazásában termékdíjköteles termék:

– az üzemanyag és az egyéb kőolajtermék,

– a gumiabroncs,

– a hűtőberendezés, a hűtőközeg,

– a csomagolás,

– az akkumulátor,

– a hígító és az oldószer,

– az információhordozó papírok közül a reklámhordozó papír.

A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvényben nem minősül bevételnek a magánszemély által értékpapír formájában megszerzett vagyoni érték, ha a magánszemély a kárpótlási jegyet az állami tulajdon privatizációja során értékesítésre kerülő vagyontárgy, részvény, üzletrész megvásárlására használja fel; ilyenkor a kárpótlási jegy felhasználásával megszerzett vagyontárgy, részvény, üzletrész megszerzésére fordított érték meghatározásánál az eredeti jogosult magánszemélynél vagy – ha a kárpótlási jegy a hagyaték tárgyát képezte – örökösénél a kárpótlási jegy kamattal növelt értékét, míg más magánszemélynél a kárpótlási jegy megszerzésére fordított értéket figyelembe kell venni; az említett más magánszemély által a kárpótlási jegy felhasználásával megszerzett értékpapír tőzsdei ügyletben történő visszterhes átruházása esetén a megszerzett bevétel azon részének adókötelezettségére, amely nem haladja meg az értékpapír megszerzésére felhasznált kárpótlási jegy kamattal növelt értékét – az átruházás jogcímét alapul véve, a kamatból származó jövedelemre vonatkozó rendelkezések helyett -, az árfolyamnyereségből származó jövedelemre vagy az értékpapír-kölcsönzésből származó jövedelemre vonatkozó rendelkezéseket, míg a bevétel fennmaradó részének adókötelezettségére a kamatból származó jövedelemre vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni.

Az állam tulajdonában lévő vállalkozói vagyon értékesítéséről szóló törvény rendelkezései szerint a munkavállaló részére nyújtott kedvezmény révén megszerzett dolgozói üzletrész, dolgozói részvény esetében az említett különbözet a munkavállalónál és – ha az értékpapír a hagyaték tárgyát képezte – örökösénél árfolyamnyereségből származó jövedelemnek minősül.

Telepengedély

Újabb haladékot kaptak a vállalkozások a telepengedély beszerzésére. Azok ugyanis, akik már működő telepen végzik a telepengedélyhez kötött tevékenységüket, június 30-áig kötelesek megkérni az engedélyt. Minderről a 277/ 2002. (XII. 21.) Korm. rendelet szól.

Pénztártagra vonatkozó foglalkoztatói adatszolgáltatás

Január 1-jétől hatályos az a rendelet, amely szerint, ha a pályakezdő a pénztárválasztásra vonatkozó bejelentési kötelezettségének az első biztosítási jogviszonyának kezdetét követő 15. napig nem tett eleget, vagy a pénztár a jelentkezését elutasította, a foglalkoztató a pénztártag adatairól a pénztárválasztás bejelentésére nyitva álló határidőt követő 15 napon belül értesíti a pályakezdő lakóhelye szerinti területi pénztárat.

A társadalombiztosítási nyugdíjrendszerbe visszalépő tagra (ideértve a teljes összegű rokkantsági nyugellátás miatt visszalépő pénztártagokat, valamint a teljes összegű hozzátartozói nyugellátás megállapítását kérő kedvezményezetteket is) vonatkozó adatszolgáltatást a megyei nyugdíj-biztosítási igazgatóság (MNYI) részére történő adatszolgáltatást követő hónap 15. napjáig kell teljesíteni.

A 298/2002. (XII. 27.) Korm. rendelet mellékletében található, hogy milyen adatokat kell szolgáltatniuk a foglalkoztatóknak a pénztártagok pénztárválasztásáról.

Kötelező egészségbiztosítás

Több ponton változott a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény végrehajtásáról szóló rendelet. Új szabályok vonatkoznak például a terhességi-gyermekágyi segély és a gyermekgondozási díj alapjául szolgáló jövedelem megállapítására.

A 295/2002. (XII. 27.) Korm. rendelet szerint a biztosított a biztosítási kötelezettséggel járó jogviszony létesítésekor az "Igazolvány a biztosítási jogviszonyról és az egészségbiztosítási ellátásokról" (a továbbiakban: Igazolvány) elnevezésű nyomtatványt a foglalkoztatónak átadja. A foglalkoztató az átvett Igazolványba három napon belül bejegyzi a biztosítási jogviszony kezdetét, és az Igazolványt a jogviszony megszűnéséig megőrzi. A foglalkoztató a biztosítási jogviszony megszűnésekor az Igazolványba bejegyzi a megszűnést, és az Igazolványt a biztosítottnak az utolsó munkában töltött napon átadja, aki az átvételt igazolja. A biztosítás fennállása alatt újabb biztosítással járó jogviszony létesítése esetén az újabb foglalkoztató az Igazolványba a biztosítási adatokat az előzőek szerint bejegyzi, és az Igazolványt visszajuttatja ahhoz a foglalkoztatóhoz, ahol a biztosítás előbb kezdődött.

Társadalombiztosítás

Módosult a társadalombiztosítási törvény (Tbj.) végrehajtási rendelete. A változások közül példaképp megemlítjük, hogy ha a biztosított foglalkoztatására kirendelés alapján kerül sor, a foglalkoztatót a Tbj. szerint terhelő bevallási és fizetési kötelezettségeknek a kirendelő foglalkoztató köteles eleget tenni akkor is, ha az érintett munkáltatók megállapodása alapján a munkavállalót megillető munkabér (illetmény) és egyéb juttatások folyósítása (elszámolása) és az ezzel járó közterhek azt a munkáltatót terhelik, ahova a biztosítottat kirendelték. A foglalkoztatónak a járulék megállapításával, bevallásával, megfizetésével kapcsolatos, valamint bejelentési és nyilvántartási kötelezettségeinek teljesítésére a kirendelés helye szerinti munkáltató adatszolgáltatása alapján kerül sor.

A foglalkoztatónak az általa foglalkoztatott biztosítottról szóló bejelentésben fel kell tüntetnie, hogy a biztosított tagja-e magánnyugdíjpénztárnak. Tagsági jogviszony fennállása esetén meg kell jelölni a pénztár nevét és azonosítóját. A társadalombiztosítási kifizetőhellyel rendelkező foglalkoztató esetén az adatszolgáltatásnak ki kell terjednie a biztosítás megszűnését követően folyósított táppénzre, baleseti táppénzre, terhességi-gyermekágyi segélyre, gyermekgondozási segélyre, gyermekgondozási díjra, valamint ezen ellátások folyósításának kezdő és befejező időpontjára is.

A 294/2002. (XII. 27.) Korm. rendelet szerint az egyszerűsített vállalkozói adó szabályai szerint adózó egyéni vállalkozó a Tbj. 29. §-a (4) bekezdésének a)-f) pontjaiban meghatározott időtartam alatt nem köteles társadalombiztosítási, valamint egészségbiztosítási és nyugdíjjárulékot (tagdíjat) fizetni a Tbj. 29/A §-ában meghatározott járulékalap alapján. Amennyiben az evázó egyéni vállalkozó járulékfizetési kötelezettsége a naptári hónap teljes tartamán át nem áll fenn, a járulékfizetési alsó, illetőleg felső határ kiszámítására alkalmazni kell a Tbj. 29. §-a (5) bekezdésének rendelkezéseit, azzal, hogy a minimálbéren az evázó adózóra irányadó járulékalapot kell érteni. A minimálbérnél magasabb összegű járulékalap utáni járulékfizetési kötelezettséget vállaló evaadózó egyéni vállalkozó az adóhatóságnál igazolni köteles a járulékalap előzőek szerinti csökkentésének alapjául szolgáló körülményeket. Az igazolást a járulékbevallási és -megfizetési kötelezettségre előírt határidőben a bevallással egyidejűleg kell benyújtani. Ha az egyéni vállalkozó evaalanyisága év közben megszűnik, a járulékokat a megszűnés hónapjáig a nyilatkozatában vállalt járulékalap napi arányosítással számított összege után fizeti meg.

Jegybanki alapkamat

Január 16-án a jegybanki alapkamat mértéke 7,50 százalék volt, január 17-étől az alapkamat 6,50 százalék.

Elmaradott települések

A 7/2003. (I. 14.) Korm. rendeletben található a társadalmi-gazdasági és infrastrukturális szempontból elmaradott, illetve az országos átlagot jelentősen meghaladó munkanélküliséggel sújtott települések jegyzéke.

Területfejlesztés

A Magyar Közlöny 2003/5. számában jelent meg az a közlemény, amely tartalmazza, mekkora összeg jut idén az egyes megyékre, illetve a fővárosra a területfejlesztési tanácsok részére normatívan elosztott céljellegű decentralizált támogatási előirányzatból.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. február 3.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem