×

Sokat tudó irodák

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. június 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 41. számában (2001. június 15.)

 

A mai irodák felszereltsége, berendezése – és általában a külleme – sokat változott az utóbbi időben: a vevők immár a legkorszerűbb eszközök és berendezési tárgyak kínálatából válogathatnak. A termékek palettája gazdag – a gyártók és a forgalmazók éles versenyben kínálják termékeiket -, a vásárlásnak legfeljebb a cég büdzséje szabhat határokat. Mind több irodáját be- és átrendező vállalkozás veszi figyelembe az ergonómiai szempontokat, s a dolgozók egészségének védelmét.

 

Az iroda berendezése és felszerelése során érdemes azt is megfontolni, hogy a sokat tudó iroda nemcsak a funkcióját, de az embert is szolgálja. Az igazán jó iroda praktikus eszközeinek és berendezéseinek az a legfőbb "dolguk", hogy az eredményes munkavégzés kényelmes hátteréül szolgáljanak.

Az irodabútorok gyártását és forgalmazását éles piaci verseny jellemzi. A szakma álláspontja szerint azonban ebben az ágazatban sokszorosan igaz, hogy a vállalkozások fejlődése a gazdasági növekedés mértékén is múlik.

Becslések szerint a magyarországi irodabútor-piac értéke tizenkétmilliárd forintra tehető. A piacvezető a magyar magántulajdonban lévő, alsó és középkategóriás bútorokat gyártó Garzon Bútor Rt., amelynek részesedése 15-16 százalék. A piacot rajta kívül még hét-nyolc gyártó uralja, köztük a Garzon legnagyobb konkurensének számító – a német Schaerf AG tulajdonában lévő – FS Falco Sopron Irodabútor Kft. A hazai piacon azonban – képviseleteik révén – jelen vannak a legjelentősebb európai cégek is.

Hasznos volt a profilváltás

Az öt évtizedes múltra visszatekintő Garzon 1976 óta készít irodabútort – mondta Nagy Alajos elnök-igazgató. A rendszerváltást megelőző években az irodabútor-gyártás még csak húsz százalékkal részesedett a vállalat forgalmából. A székesfehérvári cég 1992-ben alakult részvénytársasággá, majd egy év múlva lezajlott a privatizációja, s a vezetés "ráérzett" arra, hogy – látva a külföldi vállalatok itteni cégalapításait – jó üzlet lehet az irodabútor-gyártás. A lakossági vásárlások viszont fokozatosan visszaestek, így 1997-től már csak a közületi üzletágban tevékenykedik a cég. A 210 embert foglalkoztató rt. 2,5 milliárd forintos árbevételéből 85-90 százalékkal részesedik az irodabútor-készítés, azonkívül még kórházaknak, közintézményeknek is szállítanak. Fontos azonban, hogy a cég állandóan fejlessze termékválasztékát. A kölni és a milánói irodabútor-kiállításon rendszeresen részt vesznek, s figyelik az Európában uralkodó divatirányzatokat. A Garzonnak saját tervezőgárdája van, de nyitottak a külsősök felé is. A cég júniusban új modellel jelentkezik a piacon, s azt a Mobilia-Artika cég tervezte. Nagy Alajos kiemelte, mindenképpen kedvező, hogy a vásárlók körében már nem uralkodó az a nézet, mely szerint csak a külföldi termék minősége lehet megfelelő. Tény viszont az is, hogy az irodabútor-piac sem mentes a bóvlitól. Sajnos előfordul, hogy a közbeszerzési pályázatokon az értékelésnél a fő szempont az ár, így sokszor a legolcsóbb ajánlattevő nyer.

A Garzon évi kétmilliárd forint értékű irodabútor-forgalmából mintegy nyolcszázmillió forinttal részesednek a központosított közbeszerzési pályázatokon elnyert megrendelések. Kétszázmillió forint értékű bútort a viszonteladók értékesítenek, míg a többit a cég stúdióhálózatán keresztül adja el. A Garzonnak országszerte tizenhat stúdiója van, s többet egyelőre nem akarnak nyitni.

A forgalmazók rangsora
(A cégek 1999. évi nettó árbevétele millió forintban)

1. IKEA Lakberendezési Kft.

970

2. Office Depot Kft.

713

3. Steelcase Strafor Hungary Kft.

698

4. Sincord Kft.

679

5. H-Berta Kft.

541

6. Bene Budapest Kft.

500

7. Domus Irodabútor Center

495

és Svoboda Budapest Kft.

495

9. HIE Office & Home Kft.

464

10. Uffix Hungária Kft.

373

Forrás: BBJ Listák Könyve

Stagnáló kereslet

Az elmúlt három-négy hónapban stagnál a hazai irodabútor-piac, a magáncégek többsége már befejezte beruházásait, a közintézmények pedig csak év vége felé – anyagi lehetőségeik ismeretében – döntenek új beszerzésről – mondta Gyurka Miklós, a Sellaton Rt. kereskedelmi igazgatója. A székeket készítő debreceni cég (korábban Hajduthonet) olasz hangzása ellenére száz százalékban magyar tulajdonban lévő vállalkozás. A 1,5 milliárd forintos évi forgalmat produkáló társaság árbevételének hetven százalékát teszi ki az export. A cég termékei a világ számos országába eljutnak, Angliába, az USA-ba, Hollandiába, Németországba, Franciaországba, Ausztráliába, Venezuelába, Mexikóba, Szaúd-Arábiába, Ománba. Az igazgató hozzátette: mostanában külföldön sem érezhető számottevő élénkülés, ezért fontos, hogy újabb piacokat szerezzenek. Magyarországon a Sellatonnál gyártott székek hatvan százalékát közületi, míg negyven százalékát magánvevőknek adják el. A közületi szektorban nemcsak forgó- és tárgyalószékeket, hanem éttermekben használatos ülőalkalmatosságot is értékesítenek. Gyurka Miklós véleménye szerint elsősorban a nagyon olcsó, illetve a közepes árfekvésű bútorok iránt van kereslet. Nemcsak az irodabútor-gyártás, hanem az értékesítés területén is éles a verseny. Mintegy húsz forgalmazó működik a piacon, melyek évi árbevétele cégenként meghaladja a százmillió forintot. A legnagyobb forgalmazók – IKEA, Office Depot, Steelcase Strafor Hungary, HIE Office and Home Kft., Neudörrfler Hungária Kft., Nordhause Kft. – többségi külföldi tulajdonban vannak. A legjelentősebb kereskedők valamennyi irodabútor-fajta eladását vállalják, s a cégek meghatározott márkák értékesítésére szakosodnak. A forgalmazók egyéb szolgáltatásokkal – például számítógépes látványtervezés, modellkészítés, kölcsönzés, alkatrészellátás, saját tervezés, 24 órás szerviz, projektfinanszírozás, javítás, bérraktározás, teljes körű garancia – is igyekeznek a megrendelők kedvében járni.

Kedvező a Kermi véleménye
Az elmúlt két évben vizsgált irodabútorok három százalékának a minősége nem volt megfelelő, 34 százalék közepes, 50 százalék nagyon jó, míg 13 százalék kiemelkedően jó minősítést kapott – tudtuk meg Zámbó Lászlótól, a Kermi laborrészleg-vezetőjétől.

Az irodabútorokat csak akkor kötelező a Kerminél megvizsgáltatni, ha a gyártó közbeszerzési pályázaton indul. Nem ritka azonban, hogy a cégek egy-egy új termék bevezetése előtt kérik a minőségi kontrollt. Zámbó László kiemelte: az irodai berendezések minősége általában jobb, mint a lakossági bútoroké, s ezen a piacon kevesebb a silány termék. Ennek fő oka, hogy amelyik cég irodát rendez be, többet tud költeni, mint egy-egy magánvevő.

A laborrészleg vezetője kiemelte, hogy az elmúlt tíz évben óriási változást tapasztaltak a piacon. Amíg a rendszerváltás előtt az irodabútorokban hiány volt, addig ma már kínálati piac van, s a választék vetekszik bármely európai országéval. Ezen a területen is megfigyelhető volt egy tisztulási folyamat, jó néhány cég tönkrement, helyükre újak jöttek. A termékek ára természetesen szóródik: a kiváló alapanyagból készült, formatervezett cikkeknek az ára is borsosabb, példa erre, hogy egy-egy vezetői irodába kerülő csúcstechnológiájú szék akár 300-400 ezer forintba is kerülhet. A dolgozói modell esetében a felső határ 30 ezer forint körül mozog. Az irodabútorok kínálatában egyébként három kategória – alkalmazotti, közép- és felsővezetői – különböztethető meg, s ennek megfelelően az elvárások is különbözőek. Az alkalmazottaknál az ergonómiai szempontok a legfontosabbak, a középvezetők bútorainál már dominánsabb az igényesebb külső megjelenés, míg a felsővezetőknél egyértelműen számít a design, a márka. S jellemző az is, hogy a külföldi tulajdonú cégek Magyarországon is ugyanúgy rendezik be irodájukat, mint az anyavállalatnál. Így az ügyfelek itt is olyan miliővel találják szemben magukat, mint a vállalat külföldi irodáiban.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. június 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem