×

Tevékenységek kihelyezése

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. november 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 34. számában (2000. november 15.)

 

Ami nem tartozik a cég alaptevékenységéhez, és más jobban, olcsóbban csinálja, azt csinálja külső vállalkozás. Ebből az egyszerűnek látszó filozófiából táplálkozik az a vállalatmenedzselési gyakorlat, amit a nemzetközi szakirodalom outsourcingnak nevez.

 

Természetesen magyar viszonyok közepette a közvélemény ezt másképpen fogalmazza meg. Körülbelül úgy, hogy ma az a legdrágább dolog a világon, ha embert veszek fel. A hazai gazdálkodók gyakorlatilag milliós nagyságrendű outsourcingot valósítanak meg, amikor a feladatok elvégzésével számlás embereket bíznak meg. Nem az angol kifejezéssel illetik ugyan, helyette nevezhetjük a fiskális politika elleni taktikázásnak.

Nem ezért nem új dolog az outsourcing, mégis meglehetősen keveset hallani még itthon róla. Igaz, egy egyszerűnek tűnő dolog nem kíván sok elmélkedést. Ma mégis egyre élőbb szakmai kérdés és, esetenként sokkal több megfontolást érdemelne, mint hogy biztos olcsóbb nekem, ha nem saját állományú dolgozókkal végeztetem el a munkát.

A kérdéssel foglalkozó szakemberek szerint nem lehet egyszerű dolognak tekinteni az outsourcingot. Példát is hoznak: egy-egy tevékenység kihelyezésére szóló megállapodás előkészítése akár éveket is igénybe vehet. Attól függően, milyen nagyságrendű tevékenységről, szolgáltatásról van szó. Ne felejtsük el, hogy outsourcing formájában valósul meg sok helyen például az autógyártás java.

Számolás kérdése

Minden vállalati tevékenység értékben is kifejezhető. Ez alapvető az outsourcing szempontjából. Azt ugyanis, hogy valamit külső forrásból végzek, pontosabban végeztetek el, minden esetben számolási folyamat előzi meg. Nevezetesen a végzendő tevékenység költségkihatásainak elemzése, másrészről annak megbecsülése, milyen előnyöket von magával a tevékenység "jogi helyének" megváltoztatása.

Alapjában véve az outsourcingról való gondolkodást megelőzheti egy gyakorlati lépés. Nevezetesen az, hogy előbb kialakítják egy szervezeti egység önállóságát, így az adott tevékenység idővel külön szervezetbe kerülhet. Ez sokban segíti a kihelyezéssel kapcsolatos becslési munkákat. A lényeg az, hogy önállóan mérhetővé kell tenni az egység tevékenységét.

Outsourcingról beszélünk természetesen akkor is, amikor egy cég nem a saját szervezetéből választ le egy gyakorlatilag független szervezetet, hanem a szolgáltatók piacán körülnézve találja meg a számára ideális szolgáltatót. Számolni azonban ebben az esetben is kell, azaz meg kell becsülni, mennyit hozna és vinne el az adott szolgáltatói, egyéb munka, ha saját vállalkozásunk végezné.

Ma tevékenységkihelyezésről legtöbbször szolgáltatói tevékenységek esetében beszélünk. Az outsourcing járulékos része az a felkészítő – többnyire consulting szolgáltatói – munka is, amellyel megbecsülhető a kihelyezés végső mérlege.

Stratégiai döntés

A consulting szolgáltató vállalja, hogy az outsourcinggal kapcsolatos minden tényező vizsgálatát kezébe veszi, a tanácsadástól kezdve a megfelelő szolgáltatópartner megtalálásán át egészen addig, hogy folyamatosan ellenőrzi az "ügylet" minőségi kritériumait, ha úgy tetszik, "biztosítja" ezeket.

Az outsourcing egyik lényeges kritériuma, hogy esetében nem rövid távú taktikai érdekekről van szó. Stratégiai döntés, ennyiben eléggé cégspecifikus. Magyarországon azonban többnyire a gyors, költségben jelentkező, rövid távú előnyöket nézik a vállalkozók, holott a szakemberek szerint az előnyök nem kizárólag és nem is elsősorban költségmegtakarításban jelentkeznek. Fontos, hogy olyan tevékenységet helyezzünk ki, amelyik a vállalat életében nem alapvető fontosságú, és ennek nyomán a cég erőit az alapvető tevékenységre tudjuk koncentrálni. Ez is elvárás, és mint az outsourcing lebonyolításában közreműködő szakcégek illetékesei hangsúlyozzák: lehet, hogy a kihelyezés többletköltségekkel jár, de a vállalat perspektivikusan előnyökhöz jut.

A többletköltség az egyik esetleges rizikófaktor. Emellett számos más kockázati tényező is felbukkan, amelyek részbeni elemzését el kell végezni. Elég itt megemlíteni, hogy a vállalat általában egyfajta stratégiai szövetségre készül lépni egy szolgáltatóval. Nem mindegy, milyen ez utóbbinak a bonitása, lehet-e a helyzetének ismeretében számítani arra, hogy évek múltán is partnerként tud közreműködni a feladat elvégzésében. Nem csupán az adott szolgáltató céggel szemben merül fel a bizalmi kérdés, de általában is, hiszen arról van szó, hogy a terület kikerül az ellenőrzés vállalatnál tipikus köréből. S az is természetes, hogy a szolgáltató is eredményért dolgozik, azaz szeretne nyereséget elérni.

A kontroll lépcsőfokai

Miért is lenne másképp, hiszen azzal, hogy átvesz egy tevékenységet, gyakorlatilag befektetést hajt végre, aminek a megtérülését várja.

Nem látszik ez abban az esetben, ha a kihelyezéssel a vállalkozás feletti teljes ellenőrzés egyáltalán nem változik, mert a kihelyezett vállalkozás csak formailag önálló. Nem sokkal különbözik ettől az a helyzet, amikor egy leányvállalat égisze alatt valósul meg az outsourcing, mert az anyavállalatnak ebben az esetben is igen erős lehet a ráhatása.

Van eset, amikor már csak résztulajdonos a megbízó vállalat abban a szolgáltatóban, amelyik a kihelyezett tevékenységet végzi. S végül a munkát elvégezheti egy teljesen külön cég, például egy szolgáltató szakvállalat is.

Ez utóbbiak jelennek meg elsősorban az outsourcingpiacon, többnyire szakosodva. Olykor meglehetősen speciális tevékenységre vállalkoznak, gondoljunk például az egészségügyi informatikai szolgáltatókra.

Az informatika tipikus külső szolgáltatói területté vált az elmúlt években.

Az információtechnológiai fejlesztés igénye ugyanis egyre fontosabb lesz, ugyanakkor látni való, hogy az ügyben munkára fogható szakemberek száma korlátozott. Legtöbbjük a területüknek megfelelő és általában dinamikusan fejlődő, ígéretes jövőt sejtető szakvállalatoknál, cégeknél helyezkedik el.

Miután az IT olyan dolog, amit megfelelő saját szakemberek hiányában egy cég aligha tud elvégezni, bevett szokássá lett, hogy szakcégekhez fordulnak, és ezekkel folyamatos kapcsolatot építenek ki. E területen tehát a mai modern gazdaság tipikus működési formája lett az outsourcing.

A "más jobban és olcsóbban" leegyszerűsítése mögött számtalan tényező rejtőzködik. Itt a kapacitások problematikájáról beszéltünk, aminek emberi oldala mellett természetesen lehetnek eszközaspektusai is. Tipikus, hogy az informatikai szolgáltató olyan logisztikai bázist épített már ki, ami nekünk nincs. Ugyanezt megteheti egy másik, másfajta szolgáltató cégnél is, így alakulhatnak ki olyan szakvállalatok, amelyek gépparkjuk és a hozzá beszerzett szoftverek révén képesek például a bérkönyvelés feladatát számos megbízó számára, vele folyamatos együttműködésben elvégezni.

Ma az informatika mellett a könyvelés, a bérszámfejtés, továbbá az ingatlangazdálkodás a tipikus területei hazánkban az outsourcingnak. Ugyanakkor a szakvállalatok széles körét lehet idekapcsolni, hiszen a munkaerő közvetítését, keresését, továbbá a PR- és a reklámtevékenységet is sok cég kihelyezi. Jellemzővé válik a beszerzés lebonyolításának "outsourcingolása" is.

Még semmit nem lehetett hallani az outsourcingról, amikor Magyarországon már javában működtek olyan szolgáltató cégek, amelyek folyamatos szerződéses kapcsolatban álltak vállalkozásokkal, és ezek részére az adott vállalkozás alaptevékenységéhez nem tartozó munkákat végeztek el.

Ezek ősei között említhetők a takarító és tisztító szolgáltatók, de ugyanígy említhetők a kézbesítő szolgálatok is. A DHL és társai gyakorlatilag átvették a postázás minden feladatát a megbízóiktól.

Rangsorolt motivációk

Az outsourcinggal kapcsolatos elvi kutatások terén élenjár az Arthur Andersen és tanácsadó cége, az Andersen Consulting.

Néhány évvel ezelőtt nemzetközi felmérést készített, melynek első és legfontosabb megállapítása volt, hogy az outsourcing évi fejlődési üteme eléri a 20 százalékot, azaz a szolgáltatások között is előkelő dinamikát tud felmutatni.

Terjedését segítette, hogy számos országban a szolgáltatói szektort is erősítendő, az egyes kormányzatok támogatásokat utaltak ki az ilyen üzleti kapcsolatokhoz, s a bevezetésük célszerűségét vizsgáló tanulmányokat részben finanszírozták.

Az Arthur Andersen több szempont alapján elemezte az outsourcingot. Vállalatokat kérdezett meg, nagy cégcsoportokat, illetve kisebb, de dinamikusan fejlődő vállalkozásokat a gazdaság ezen új területéről. Meglepően kis arányban nevezték meg a termelékenységet mint befolyásoló szempontot a kihelyezésnél, akárcsak az úgynevezett kutatási illetékességet.

Többen, főleg a nagy csoportok körében azonban fontosabb szempontnak tartják a rugalmasságot, a jobb minőséget (a kisvállalatok esetében 13 százalék, a nagyoknál 22), majd az olcsóságot mint szempontot a megkérdezetteknek több mint negyede (a nagyvállalatok 28 százalékban), de a legfontosabbnak a szervezet stratégiáját jelölték meg, mint fő szempontot: ez a kisebb cégek esetében 63, a nagyoknál 48 százalék.

Mindez arra utal, hogy nem alkalmi döntések állnak a háttérben, hanem a legfontosabb kérdés, a stratégiai. Így sok esetben a cégek előbb a maguk szervezeti struktúráját alakítják át, azaz előbb arról hoznak döntést, hogy valamelyik tevékenységüket majdan kiviszik, s gazdálkodási szempontból gyakorlatilag függetlenítik.

A hazai gyakorlatban ez utóbbira számos példa akad, elég jellemző, hogy a vagyongazdálkodási feladat függetlenedik, olykor az ingóságokkal kapcsolatos menedzselési munka is.

Ez ugyanis csak kivételes esetekben szerves része a vállalkozás fő profiljának. Másrészt általában külön szakértelmet igényel.

A szakértelemmel rendelkezők korlátozott száma elsősorban a kisebb vállalatokat jellemzi, hiszen egy kis állományba nehezen szorítható be például egy számítógépes szakértői gárda, amely akár programozási feladatok ellátására, vagy rendszerek kialakítására, telepítésére és megfelelő működtetésére, illetve karbantartására képes. Az is előfordul, hogy a magasan kvalifikált munkaerő számára egy kisvállalat problémaszegény "komputeres közege" nem megtartó tényező, viszont ha csupán egy-két ilyen embere van a cégnek, akkor ezek kevésnek bizonyulhatnak.

Az informatika uralkodik

Ma az outsourcing legtipikusabb területei az informatika különböző ágazatai.

Az informatika jellemzően hálózati kérdés, azaz a munkafeladatok sokszor involválják a más helyszíneken való munkavégzést, a munkakapcsolat bizonyos távolságok esetén sem jelent problémát. Ma egy elektronikus könyvelési feladathoz csak vonal kell. A vonalberuházáson kívül esetleg minden más megspórolható, nem kell kiépíteni számítógépes infrastruktúrát sem, vagy nem olyan nagyot, ami egy teljes pénzügyi-számviteli rendszerhez szükséges lenne.

Meg kell azonban jegyezni, hogy az IT munkák kihelyezésének elsősorban a szolgáltatói ágazatban van kiemelkedő szerepe.

Az iparvállalati, azaz gyártói outsourcing esetében más fontos szempontok kerülhetnek előtérbe. Mindenekelőtt a munkamegosztás, a beszállítói rendszer előnyei, versenyeztetése, a regionális politika, a vámkérdések, szabályozási ügyek, a "made in" (készítési hely) kérdése stb.

A nemzetközi ipari holdingok esetében – az Arthur Andersen felmérése is ezt igazolta – az outsourcing elsődleges szempontjait a szervezet stratégiai elképzelései határozzák meg.

Azt azonban nem szabad elfelejteni, hogy csak a megbízó saját előnyeit kényszeríteni a szolgáltatóra veszélyes, kudarccal végződhet, mert előbb-utóbb felismeri, hogy kárát látja a kapcsolatnak – hosszabb távon mindenképp.

Az AA tanácsadással foglalkozó cége, az Andersen Consulting illetékese arra hívja fel a figyelmet, hogy az outsourcing egy komplex folyamat része. A folyamatot "BPM"-nek, azaz Business Process Managementnek, magyarul üzletfolyamat-irányításnak nevezik, amelyben együtt folyik értékteremtő tevékenység olyan területeken, mint a pénzügyi és általános adminisztráció, a logisztika vagy az információtechnológia.

Van tehát egy műszaki eredménymenedzselés, és van egy, a folyamat eredményességére törekvő irányítási munka.

Minden vállalkozási területre kiterjedhet, a már említett pénzügyi szolgáltatásoktól a távközlésen át a kormányzati munkáig bezárólag.

A BPM nem más, mint a képességek forrásainak biztosítása. Nem csupán a hatékonyságról vagy a költségtakarékosságról van itt szó, hanem folyamatról és technológiáról is.

A technológia alatt elsősorban információtechnológia értendő. Az Andersen Consulting szerint a technológiai eredménymenedzselés körébe tartozik az alkalmazás (applikáció) menedzselése, így egy szoftverapplikáció egész életciklusának menedzselése, a kliens egész IT-folyamatának menedzselése, beleértve minden applikációt, az adatközpontokat és a hálózatokat is.

Az outsourcing stratégiai aspektusának fontossága arra is utal, hogy a kihelyezés gondjával leginkább ott, azoknál a vállalatoknál néznek szembe, ahol komoly stratégiai tervezés folyik. Némi túlzással azt mondhatnánk, hogy nem tipikusan kisvállalati probléma. Tudva ugyanakkor azt, hogy a kisvállalatok esetében válik elsősorban megfontolás tárgyává, hogy bizonyos feladatokat – amelyek nem jelentkeznek állandó igénnyel, vagy nem képviselnek olyan nagyságrendet, hogy elvégzéséhez saját munkaerőt alkalmazzunk – érdemes másra bízni. Hiszen a jól elhatárolható kisebb nagyságrendű feladatok ellenőrzése sokkal könnyebb, mint egy komplex munkafolyamaté.

Mintha én volnék...

Az ellenőrzés fontosságát azonban csökkentheti a megbízó és szolgáltatója, beszállítója közötti alapos és hosszú távra szóló megállapodás. Ezekben lényegében az fejeződik ki, hogy az outsourcingot végző szervezet "úgy viselkedjen, mintha én volnék". Nem is lehetne másképp, ha a gyártás egy fontos részéről van szó, esetleg majdnem az egész gyártási folyamatról. Vagy – amint például a British Airways példája bizonyítja – a kihelyező már csak néhány nagyon fontos dolgot tart kézben, nevezetesen az imázs és a logó kérdését, az ügyfélszolgálatot és az utazási időpontok használati jogára vonatkozó döntést. Egy légitársaság, amelynek még repülőgépe sincs...

A nagy, speciális szolgáltatóvállalatok kialakulásukkal nagyban megkönnyítették az ipar és a szolgáltató szektor vállalkozásainak dolgát. A szolgáltatók szakosodásának folyamatát éljük meg a világban. Magyarországon ma még leginkább külföldi cégek a nagyobb szakszolgáltatók, a hazai bázist pedig sok kis- és középvállalat jellemzi.

Ezek általában keresik a piacukat, nem feltétlenül a kihelyezést fontolgató cég kezdi őket versenyeztetni. Ez utóbbinak azonban nagyon jól kell specifikálnia a feladatot. Elvégre optimális esetben magának sem tenné ezt másképp...

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. november 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem