×

Munkaügyi ellenőrzés

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. július 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 30. számában (2000. július 15.)

 

2000. január 1-jétől szigorodtak a munkaügyi ellenőrzésre vonatkozó szabályok. A cikk áttekinti a munkaügyi ellenőrzés lefolytatását, ki, kit, hogyan ellenőrizhet. Ismertetjük a munkaügyi bírságra és a munkaügyi szabálysértésekre vonatkozó szabályokat is.

 

A munkaügyi ellenőrzésről szóló 1996. évi LXXV. törvény (Metv.) rendelkezései szerint a munkaügyi ellenőrzés hatálya alá azok a magánszemélyek, jogi személyek, jogi személynek nem minősülő gazdasági társaságok tartoznak, akik 18. életévét betöltött munkavállalót, külföldit vagy fiatalkorút foglalkoztatásra irányuló jogviszony (munkaviszony), illetve vállalkozási szerződés, megbízási szerződés alapján foglalkoztatnak, illetve ha ezeket a személyeket közkereseti társaság, betéti társaság vagy korlátolt felelősségű társaság tagjaként személyes közreműködés keretében foglalkoztatják.

Fontos megjegyezni, hogy az ellenőrzésre kirendelt felügyelő nincs kötve a felek közötti szerződésben megállapítottakhoz, ha szükségét látja, a konkrét eset megítélése körében maga minősítheti a foglalkoztató és a részére munkát végző személy közötti jogviszonyt. Hiába rögzíti tehát például a felek megállapodása, hogy a dolgozó megbízási szerződés alapján végez munkát, ha a tényleges jogviszony jellemzői egyértelműen munkaviszonyra utalnak (a munkavállaló a foglalkoztató felügyelete alatt, utasításai alapján dolgozik, nem helyettesítheti magát mással, rendszeres havi bérezésben részesül stb.), akkor ezt az ellenőrzés munkaviszonynak tekinti. Így például a Legfelsőbb Bíróság egyik eseti döntésében helybenhagyta azt a munkaügyi ellenőrzés során hozott államigazgatási határozatot, mely szerint a társadalombiztosítás kötelezettsége az alkalmi fizikai munkát végző személyre is kiterjed, függetlenül attól, hogy a felek a szerződésüket vállalkozási szerződésnek minősítették, és abban a biztosítás kötelezettségét kizárták (BH 1993/473. sz.).

Érdemes még ebben a körben említést tenni az Alkotmánybíróság álláspontjáról is, amely kiemeli, hogy a munkaügyi ellenőrzés során nem a munkáltató és a munkavállaló közötti – vagyis a törvényi szabályozás alapján közvetlen munkaügyi bírósági hatáskörbe tartozó – jogvita eldöntéséről van szó, hanem a munkaviszonyra vonatkozó szabályok megtartásának közigazgatási szerv által történő hatósági ellenőrzéséről. Így a munkaügyi ellenőrzés során a munkaügyi szerv és a foglalkoztató között jön létre jogviszony, a felek között keletkezett jogvita eldöntését pedig a foglalkoztató végső soron a közigazgatási bíráskodás szabályai szerint kérheti a bíróságtól [29/1998. (VI. 27.) AB-határozat].

Munkaügyi bírság
A munkaügyi bírság mértéke első alkalommal egy jogszabályi rendelkezés megsértése esetén 50 000 forinttól 1 millió forintig, több jogszabályi rendelkezés megsértése, valamint a korábbi bírságot kiszabó határozat jogerőre emelkedésétől számított 3 éven belüli újabb jogsértés esetén 50 000 forinttól 3 millió forintig terjedhet. A bírság összegének megállapításánál a jogellenes állapot időtartamát, az okozott hátrány nagyságát, valamint az érintett munkavállalók számát veszik figyelembe.

Munkaügyi bírság kiszabására a megyei, illetve fővárosi felügyelőség vezetője jogosult. Illetékességét az ellenőrzött munkahely székhelye állapítja meg. (A felügyelő az ügy összes körülményeinek mérlegelése alapján a munkaügyi bírság kiszabására irányuló javaslata mellett szabálysértési eljárást is lefolytathat.)

A felügyeletek munkavédelmi bírságot szabhatnak ki az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzésre vonatkozó követelmények teljesítését elmulasztó, és ezzel a munkavállalók életét, testi épségét vagy egészségét súlyosan veszélyeztető munkáltatóval szemben. A munkavédelmi bírság összege 50 000 forinttól 3 millió forintig terjedhet. A munkavédelmi bírságot a súlyos veszélyeztetést feltáró felügyelő javaslata alapján az illetékes megyei vagy fővárosi szerv vezetője, az ÁNTSZ illetékességi körében pedig a városi tiszti főorvos mint elsőfokú hatóság a veszélyeztetés mértéke alapján, valamint a mulasztás személyi és tárgyi körülményeinek mérlegelésével szabja ki.

Rendbírság

A megyei vagy fővárosi munkaügyi központ rendbírság fizetésére kötelezi

  • azt a munkaadót, aki a törvényi előírásoknak megfelelően a csoportos létszámcsökkentéssel kapcsolatban a munkaügyi központ részére történő tájékoztatási kötelezettségének nem vagy nem a meghatározott időpontban, továbbá hiányos vagy valótlan adattartalommal tett eleget;
  • a munkaadót, ha az a külföldiek magyarországi munkavállalásának engedélyezéséről szóló jogszabályban meghatározott bejelentési kötelezettségének nem tett eleget,
  • azt a magán-munkaközvetítő tevékenységet folytató jogi személyt, jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaságot, egyéni vállalkozót, aki törvény által előírt nyilvántartásba vételi kötelezettségét elmulasztotta, nem vagy nem az előírt módon, továbbá hiányos vagy valótlan adattartalommal tett eleget a rendeletileg meghatározott bejelentési, nyilvántartási, adatszolgáltatási kötelezettségének,
  • azt, aki foglalkoztatást elősegítő támogatásban részesül, és az erről szóló államigazgatási határozatban előírt nyilvántartási, adatszolgáltatási kötelezettségének nem tett eleget,
  • azt a munkaadót, aki a munkanélküli-járadék megállapításához szükséges igazolólapról szóló rendeletben meghatározott nyilvántartási és adatszolgáltatási kötelezettségét valótlan adattartalommal, hiányosan vagy nem, illetve nem az előírt időpontban teljesítette.

A rendbírság összege 1000 forinttól 50 000 forintig terjedhet. A rendbírság összegét az eljárás során elbírált kötelességszegés súlyának, az elkövetés körülményeinek figyelembevételével, a fokozatosságot szem előtt tartva kell megállapítani. A rendbírságot megállapító határozat elleni fellebbezés a rendbírság alapjául szolgáló kötelezettség teljesítése, valamint a hatósági ellenőrzés tűrése alól nem mentesít.

Ki jogosult munkaügyi ellenőrzésre?

A munkaügyi ellenőrzést az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Főfelügyelőség megyei, illetve fővárosi felügyelőségeinek munkabiztonsági és munkaügyi felügyelői látják el. Bányavállalkozók és bányaüzemek esetében a Magyar Bányászati Hivatal és területi szervei, a bányakapitányságok dolgozói végzik el ezt a feladatot. A felügyelő a megyei, illetve fővárosi felügyelőség területén lévő valamennyi munkahelyen ellenőrzést tarthat, függetlenül a foglalkoztató székhelyétől (telephelyétől).

Az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Főfelügyelőség (valamint az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat) jogosult a munkavédelemre vonatkozó szabályok megtartásának elősegítésére, illetve ellenőrzésére. A felügyeletek tájékoztatással és tanácsadással segítik a munkáltatókat és a munkavállalókat, a munkavédelmi képviselőket, továbbá az érdekképviseleteket, hogy azok megfelelően gyakorolhassák a munkavédelemmel kapcsolatos jogaikat és teljesíthessék kötelezettségeiket.

Felettes szervek

A felügyelő az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló törvény alapján jár el. A felügyelő felettes szerve hatósági ügyekben az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Főfelügyelőség. Az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Főfelügyelőség elnöke hatósági ügyekben felettes szervnek minősül a megyei és fővárosi felügyelőség vezetője, illetve az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Főfelügyelőség által hozott határozatok vonatkozásában.

A felügyelőség által hozott közigazgatási határozattal szemben a közigazgatási bíróságon lehet jogorvoslattal élni.

Mire terjed ki az ellenőrzés?

A munkaügyi ellenőrzés kiterjed

  • a foglalkoztatásra irányuló jogviszony létesítéséhez szükséges jognyilatkozatok alakszerűségére vonatkozó rendelkezések (például munkaszerződés érvényesen csak írásban köthető),
  • a munkaviszony létesítésével összefüggő bejelentési kötelezettségek (például APEH, tb),
  • a munkáltató nyilvántartási kötelességének (például bérszámfejtés),
  • a hátrányos megkülönböztetés tilalmának (például nem, bőrszín, vallás stb. alapján történő diszkrimináció) – ez esetben a foglalkoztatónak kell bizonyítania, hogy eljárása nem sértette az idevonatkozó rendelkezéseket,
  • a nők, a fiatalkorúak és a megváltozott munkaképességűek foglalkoztatásával kapcsolatos jogszabályok (például bizonyos munkakörben tilos a foglalkoztatásuk),
  • a munkaidőre, a pihenőidőre, a rendkívüli munkavégzésre, valamint a szabadságra vonatkozó, jogszabályban vagy kollektív szerződésben előírt rendelkezések (például az éves szabadságot természetben kell kiadni),
  • a munkabér összegére vonatkozó szabályok (ami lehet jogszabályban vagy kollektív szerződésben megállapítva), valamint a munkabér védelmére vonatkozó rendelkezésekre (például a kiesett időre járó munkabér),
  • a foglalkoztatásra irányuló jogviszony megszűnésével összefüggő – a munkavállalót megillető – igazolások kiállítására és kiadására vonatkozó szabályok (például annak igazolása, hogy nincs tartozása a munkáltatóval szemben),
  • a külföldiek foglalkoztatására vonatkozó rendelkezések,
  • a munkanélküli-ellátások melletti foglalkoztatás feltételeire vonatkozó szabályok,
  • a munkavállalók gazdasági és társadalmi érdekei védelme céljából szakszervezet szervezését biztosító szabályokkal összefüggő munkáltatói kötelességek (például a munkavállalók jogosultak a munkaszervezeten belül is szakszervezet létrehozásra),
  • a választott szakszervezeti tisztséget betöltő munkavállalónak, az üzemi és a közalkalmazotti tanács tagjának és a munkavédelmi képviselőnek munkajogi védelmére, valamint munkaidő-kedvezményére vonatkozó szabályok (például a kötelezően biztosítandó munkaidő-kedvezmény tartamára a tisztségviselőt távolléti díj illeti meg),
  • a szakszervezet által kifogásolt intézkedésekkel összefüggő munkáltatói kötelességek végrehajtására vonatkozó szabályok (például ha a munkáltató nem ért egyet a kifogással, annak benyújtásától számított 3 munkanapon belül egyeztető tárgyalást kell megkezdeni)

megtartására.

A felügyelő hivatalból, illetve a hátrányos megkülönböztetés, a munkabér kollektív szerződésben rögzített mértéke és a szakszervezettel kapcsolatos kérdések vonatkozásában bejelentésre folytatja le a munkaügyi ellenőrzést.

Munkavédelem

A munkavédelmi felügyeletek ellenőrzése kiterjed

  • a munkáltatók és munkavállalók egészségét nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzéssel kapcsolatos feladatainak és kötelezettségeinek teljesítésére,
  • a munkahelyek létesítésére, a munkaeszközök üzemeltetésére, az alkalmazott technológiákra és anyagokra, valamint az egyéni védőeszközökre vonatkozó követelmények érvényesítésére,
  • a munkabalesetek és foglalkozási megbetegedések kivizsgálására, bejelentésére, nyilvántartására, valamint megelőzésére tett intézkedésekre.

A munkaügyi felügyelő jogosítványai és kötelezettségei

A felügyelő a foglalkoztató valamennyi munkahelyén külön engedély és előzetes bejelentési kötelesség nélkül tarthat ellenőrzést. Ennek keretében beléphet az ellenőrzése alá tartozó valamennyi munkahelyre, akadályoztatása esetén a rendőrséget is igénybe veheti, megtekintheti az ellenőrzéshez szükséges nyilvántartásokat, azokról másolatot, illetve az ellenőrzéssel összefüggésben hang- és képfelvételt készíthet, a munkahelyen tartózkodó személyektől felvilágosítást kérhet, személyi azonosságuk megállapítása érdekében igazoltathatja őket.

A felügyelő köteles megőrizni az ellenőrzés során tudomására jutott üzemi, üzleti, állam- és szolgálati titkot, valamint a foglalkoztatóra vonatkozó információkat. Ezen túlmenően sem közölhet harmadik személlyel olyan adatot, amely az ellenőrzés kapcsán jutott tudomására. Az ellenőrzés során készített másolatokat, kép- és hangfelvételeket csak az ellenőrzési tevékenységgel összefüggésben használhatja fel, és az eljárás jogerős befejezését követő 3 éven belül azokat meg kell semmisítenie.

Milyen intézkedéseket hozhat a felügyelő?

Abban az esetben, ha a felügyelő ellenőrzése során szabálytalanságot tapasztal, annak súlyosságának függvényében, egyéni mérlegelése alapján

  • felhívja a foglalkoztató figyelmét a foglalkoztatásra vonatkozó jogszabályok betartására,
  • kötelezi a foglalkoztatót a szabálytalanság meghatározott időn belüli megszüntetésére,
  • megtiltja a foglalkoztatást, ha az a nők, a fiatalkorúak és a megváltozott munkaképességűek foglalkoztatásával kapcsolatos jogszabályok, a munkaidőre, a pihenőidőre, a rendkívüli munkavégzésre, valamint a szabadságra vonatkozó, jogszabályban vagy kollektív szerződésben előírt rendelkezések, továbbá a jogszabályban vagy kollektív szerződésben megállapított munkabér összegére, valamint a munkabér védelmére vonatkozó rendelkezések megsértésének súlyossága miatt nem tartható fenn, és a sérelem rövid időn belül nem orvosolható (ebben az esetben a felügyelő elrendelheti határozatának azonnali végrehajtását is),
  • a munkanélküli-ellátás jogalap nélküli igénybevétele esetén kezdeményezi az ellátás szüneteltetését, illetve megszüntetését,
  • szabálysértési eljárást folytathat le.

Javaslat munkaügyi bírságra

Az ellenőrzés következtében a felügyelő javaslatot tehet munkaügyi bírság kiszabására, melyre akkor kerülhet sor, ha az észlelt jogsértések több munkavállalót is érintenek; illetve ennek hiányában akkor, ha a jogsértés a hátrányos megkülönböztetés tilalmával vagy a munkavállalók szakszervezeti jogosultságaival kapcsolatos.

Külföldiek foglalkoztatása

A felügyelő, ha szabálytalanságot tapasztal a külföldiek foglalkoztatása során, kötelezi a foglalkoztatót a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló törvényben meghatározott fizetési kötelezettségének teljesítésére. Az a munkáltató, aki munkavállalási engedély nélkül foglalkoztat külföldit, köteles a Munkaerőpiaci Alap foglalkoztatási alaprészébe befizetni az engedély nélkül alkalmazott külföldi részére a foglalkoztatás megkezdésétől az engedély nélküli foglalkoztatás megállapításáig kifizetett munkabér kétszeresének megfelelő összeget. Az engedély nélküli foglalkoztatásnak – a korábbi megállapítástól számított – 3 éven belüli megismétlődésekor a munkaadó befizetési kötelezettségének mértéke a külföldi részére a folyamatos foglalkoztatása megkezdésétől az engedély nélküli foglalkoztatás újbóli megállapításáig kifizetett munkabér ötszöröse.

A munkaadó által befizetendő összeg az első szabálytalanságkor az ellenőrzés időpontjában kötelező legkisebb munkabér ötszörösénél, az engedély nélküli foglalkoztatás második és további esetében tízszeresénél nem lehet kevesebb. Ez irányadó akkor is, ha a külföldi részére kifizetett munkabér összege nem állapítható meg. A kötelezettség a munkaadót az engedély nélkül foglalkoztatott személyenként és annyiszor terheli, ahányszor az engedély nélküli foglalkoztatást megállapítják.

Munkaügyi vita

A felügyelő eljárásának lényeges tartalmi korlátja, hogy a foglalkoztató és a neki munkát végző személy közötti jogviszony tartamát érintő intézkedést nem hozhat abban az esetben, ha az ellenőrzést megelőzően a felek között már munkaügyi vita indult.

Az ellenőrzés lefolytatása

A munkavédelmi ellenőrzés során a felügyelő elsőfokú hatóságként jogosult

  • az illetékességi területén valamennyi munkahelyen külön engedély nélkül ellenőrzést tartani,
  • kivizsgálni a munkabaleseteket – kivéve a közúti és légi közlekedéssel kapcsolatosakat – (nem érintve a munkáltató ez irányú felelősségét),
  • felhívni a munkáltatót az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés követelményeinek teljesítésére,
  • a feltárt hiányosságok meghatározott határidőn belül történő megszüntetésére kötelezni a munkáltatót,
  • eltiltani a kifogásolt munkavégzéstől az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzésre vonatkozó előírások súlyos megszegésével foglalkoztatott munkavállalót,
  • a munkavállaló egészségét, testi épségét közvetlenül fenyegető veszély esetén – annak elhárításáig – elrendelni a veszélyes tevékenység, illetőleg üzem, üzemrész, munkaeszköz működésének, használatának felfüggesztését,
  • elrendelni a megfelelőségnek az üzemeltető munkáltató általi soron kívüli vizsgálatát, ha a munkahely, az egyéni védőeszköz, a munkaeszköz, a technológia a rendeltetésszerű alkalmazás során közvetlenül veszélyeztette a munkavállaló egészségét és biztonságát, vagy ezzel összefüggésben munkabaleset következett be (a vizsgálat elvégzéséig a működést, illetve használatot meg kell tiltani),
  • elrendelni a munkabaleset bejelentését vagy kivizsgálását, ha a bejelentést vagy a kivizsgálást elmulasztották, vagy nem a jogszabályban foglaltaknak megfelelően végezték,
  • felfüggeszteni a munkaeszköz és egyéni védőeszköz működését, használatát, ha a munkaeszköz nem rendelkezik megfelelőségi tanúsítvánnyal, az egyéni védőeszköz pedig minősítő bizonyítvánnyal.

A felügyelő köteles továbbá kivizsgálni a bejelentett súlyos munkabaleseteket.

Munkaügyi szabálysértések
A magyar jogi szabályozás a munkaügyi szabálysértések 8 típusát nevesíti: a munkavállaló hátrányos megkülönböztetését, a munkaviszony létesítésére, megszüntetésére és a munkabérre vonatkozó rendelkezések megszegését, a munkahelyi érdekképviselők jogainak megsértését, a magán-munkaközvetítés szabályainak megsértését, a külföldi illegális foglalkoztatásának elősegítését, a munkavédelmi szabálysértést, a munkavédelmi képviselő akadályozását, a termelő-, illetőleg biztonsági berendezésekre vonatkozó szabályok megszegését.

A munkavállaló hátrányos megkülönböztetése

Az a munkáltató, aki a munkavállaló alkalmazását nemre, kora, nemzetiségre, fajra, származásra, vallásra, politikai meggyőződésre, munkavállalói érdek-képviseleti szervezethez való tartozása vagy ezzel összefüggő tevékenységre tekintettel, továbbá minden egyéb, a munkaviszonnyal össze nem függő körülmény miatt jogellenesen megtagadja vagy az előbbi okok miatt a munkavállalók között hátrányos megkülönböztetést alkalmaz, 100 000 forintig terjedő pénzbírsággal sújtható. Ezen szabálysértés miatti eljárás a munkabiztonsági és munkaügyi felügyelő, a munkaügyi felügyelő, valamint a bányafelügyelet hatáskörébe is tartozik.

A munkaviszony létesítésére, megszüntetésére és a munkabérre vonatkozó rendelkezések megszegése

Az a munkáltató, aki megsérti a munkaviszony létesítéséhez szükséges jognyilatkozatokra vonatkozó munkaügyi rendelkezéseket, illetve a munkaviszonnyal összefüggő bejelentési és nyilvántartási kötelezettségeket, a munkaviszony megszűnésével összefüggő – a munkavállalót megillető – igazolások kiállítására és kiadására vonatkozó rendelkezéseket, a nők, a fiatalkorúak és a megváltozott munkaképességűek foglalkoztatására vonatkozó rendelkezéseket, a kötelező legkisebb munkabér jogszabályban megállapított összegére és jogszabályban vagy kollektív szerződésben rögzített mértékére, valamint a munkabér védelmét szolgáló rendelkezéseket és a munkaidőre, pihenőidőre, a rendkívüli munkavégzésre, valamint a szabadságra vonatkozó rendelkezéseket, 100 000 forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.

Az a munkáltató, aki orvosi vizsgálathoz kötött munkakörben annak ellenére foglalkoztat valakit, hogy a munkavállaló nem rendelkezik előírt munkaköri alkalmassági vizsgálati eredménnyel, vagy a vizsgálaton alkalmatlannak nyilvánították, 50 000 forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.

Az e szabálysértés miatti eljárás a munkabiztonsági és munkaügyi felügyelő, a munkaügyi felügyelő, valamint a bányafelügyelet hatáskörébe is tartozik. A nők, a fiatalkorúak és a megváltozott munkaképességűek foglalkoztatásával kapcsolatos rendelkezések megsértése esetén a szabálysértési eljárást az ÁNTSZ is lefolytathatja.

A munkahelyi érdekképviselők jogainak megsértése

Az a foglalkoztató, aki megszegi a munkahelyi érdek-képviseleti szervezet szervezését biztosító szabályokkal összefüggő munkáltatói kötelezettségeket; a munkahelyi érdek-képviseleti szerv tisztségét betöltő munkavállalónak, az üzemi és a közalkalmazotti tanács tagjának és a munkavédelmi képviselőnek a munkajogi védelmére, valamint kedvezményére vonatkozó szabályokat, valamint a munkahelyi érdek-képviseleti szervezet által kifogásolt intézkedésekkel összefüggő munkáltatói kötelességeket, 100 000 forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.

A szabálysértés miatti eljárás a munkabiztonsági és munkaügyi felügyelő, a munkaügyi felügyelő, valamint a bányafelügyelet hatáskörébe is tartozik.

A magán-munkaközvetítés szabályainak megsértése

Az a magán-munkaközvetítő, aki a jogszabályban meghatározott feltételek hiányában folytat magán-munkaközvetítői tevékenységet, a munkát keresők között nemük, koruk, nemzetiségük, fajuk, származásuk, vallásuk, politikai meggyőződésük, munkavállalói érdek-képviseleti szervezethez való tartozásuk vagy ezzel összefüggő tevékenységük, továbbá minden egyéb, a munkaviszonnyal össze nem függő körülmény miatt hátrányos megkülönböztetést alkalmaz, olyan személyt közvetít ki, aki életkora miatt munkaviszonyt nem létesíthet, nem létező állásba, valamint a sztrájk ideje alatt olyan állásba közvetít ki valakit, ahol sztrájk van, valamint jogszabálysértő feltételeket tartalmazó munkaerőigényt elégít ki, 60 000 forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.

A külföldi illegális foglalkoztatásának elősegítése

Aki közreműködik abban, hogy a külföldiek magyarországi foglalkoztatására vonatkozó rendelkezések megszegésével foglalkoztassanak külföldi személyt, ehhez a foglalkoztatáshoz feltételeket biztosít vagy ehhez anyagi eszközt bocsát rendelkezésre, 100 000 forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.

A szabálysértés miatti eljárás a munkabiztonsági és munkaügyi felügyelő, illetőleg a munkaügyi felügyelő hatáskörébe is tartozik.

Munkavédelmi szabálysértés

Aki megszegi a biztonságos és egészséges munkavégzésre, illetőleg annak ellenőrzésére vonatkozó szabályokat, vagy feladatkörében eltűri a szabályok végrehajtásának mellőzését, munkáltatóként kellő időben nem teljesíti a munkabalesettel kapcsolatban nyilvántartási, kivizsgálási, jegyzőkönyv-készítési és bejelentési kötelezettségét, vagy valótlan adatot közöl, illetőleg eltitkolja a baleset valódi okát vagy megakadályozza annak feltárását, nem teljesíti a foglalkozási megbetegedéssel kapcsolatos bejelentési, kivizsgálási, nyilvántartási kötelezettségét, illetőleg akadályozza a kivizsgálást – ideértve az ehhez szükséges adatszolgáltatás megtagadását -, 100 000 forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.

A szabálysértés miatti eljárás a munkabiztonsági és munkaügyi felügyelő, a munkaügyi felügyelő, az ÁNTSZ, valamint a bányafelügyelet hatáskörébe is tartozik.

A munkavédelmi képviselő akadályozása

Az a munkáltató, aki szándékosan akadályozza a munkavédelmi képviselőt a munkavédelemre vonatkozó szabályban biztosított jogainak gyakorlásában, illetőleg jogainak gyakorlása miatt hátrányos intézkedést tesz a munkavédelmi képviselővel szemben, 50 000 forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.

E szabálysértés miatti eljárás a munkabiztonsági és munkaügyi felügyelő, a munkaügyi felügyelő, valamint a bányafelügyelet hatáskörébe is tartozik.

A termelő-, illetőleg biztonsági berendezésekre vonatkozó szabályok megszegése

Aki a termelő-, illetőleg a biztonsági berendezést az előírt előzetes vizsgálat nélkül, vagy annak kedvezőtlen eredménye ellenére, illetőleg engedélye érvényének lejárta után üzemben tartja, nem tartja meg a termelő-, illetőleg a biztonsági berendezés üzemeltetésére, karbantartására vonatkozó biztonsági szabályokat, 60 000 forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.

E szabálysértés miatti eljárás a munkabiztonsági és munkaügyi felügyelő, a munkaügyi felügyelő, valamint a bányafelügyelet hatáskörébe is tartozik.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. július 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem