Elbeszélt forintok

Figyelem! Kérjük az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. április 15.) vegye figyelembe!

Megtakarítási lehetőségek a távközlésben

Megjelent A Munkaadó Lapja 27. számában (2000. április 15.)
Szöveg nagyítása Szöveg kicsinyítése Nyomtatás

 

Pénzt csinálni csak pénzzel lehet, tartja a mondás, aminek a mintájára azt lehetne mondani, hogy a távközlésben a megtakarításhoz (a pénzcsináláshoz) nagy forgalom kell. Kisebb forgalom esetén a legtakarékosabb módszer a további csökkentés, akár egészen a kikapcsolásig - ez azonban nem feltétlenül jó megoldás.

 

A távközlésben zajló, kis túlzással forradalmi méretűnek nevezhető változások napról napra új megoldásokat hoznak, és ezek - a dolgok természetéből fakadóan - újabb és újabb megtakarítási lehetőségeket csillantanak fel. A technikai újdonságok többsége azonban természetesen meglehetősen borsos árú, így sok esetben a beruházás hamar megtérülhet.

A robbanásszerű fejlődés egyik mellékterméke az, hogy a technológiák elévülése egyre gyorsabb, ezért a vásárláskor nem árt megfontoltnak lenni. Az árak erodálására a legjobb példák a mobiltelefónia világában találhatóak, elég megnézni egy-egy új mobiltelefon árát a piacra kerülésekor, az első akciók idején, majd úgy fél év múlva. A készülék ára 6-8 hónap alatt sokszor a tizedére, vagy legalább ötödére csökken - amitől persze még használható, de nem biztos, hogy a legújabb igényeknek is megfelel. Ez jelen pillanatban a Wireless Application Protocol (WAP) szolgáltatások létében vagy nemlétében nyilvánul meg. A legdrágább, legkorszerűbb készülékekkel lehet barangolni az interneten, a tegnap sztárjaival viszont nem. A kérdés persze az, kell-e ma a WAP? Talán még nem, de holnap viszont... Rövid időn belül elterjedhet, hogy WAP-os telefonjainkkal banki tranzakciókat végezhetünk, jegyeket válthatunk, és fel tudunk csatlakozni az internet mellett a vállalati intranetre is, így kis túlzással bárhol úgy dolgozhatunk, mintha az irodánkban lennénk, ráadásul még olcsóbban is, mintha állandóan betelefonálgatnánk. Sok esetben már az SMS-re - a mobiltelefonokon alkalmazott rövid szöveges üzenetekre - való átállás is jelentős megtakarítást idézhet elő, de vannak azért ennél kényelmesebb megoldások is.

Ma gyakorlatilag valamennyi szolgáltató „támogatja" a nagyfogyasztókat, különféle csomagok kialakításával, flottakedvezményekkel és egyéb módszerekkel. A Matáv február elsején végrehajtott tarifamódosítása is elsősorban a nagyfogyasztóknak kedvezett, és ez, haladva a költségalapú árak felé, nem titkolt célja is volt. A havi előfizetési díj drasztikus, közel 50 százalékos emelése mellett a helyi és távolsági beszélgetési díjak csökkentése havi 7-10 ezer forintos számla felett már egyértelmű megtakarítást eredményezhet, legalábbis a Matáv számításai szerint.

Szolgáltatók kedvezményei

A mobiltársaságok nyilvánosan a kisebb „nagyfogyasztóknak", kevésbé nyilvánosan, tárgyalásos úton pedig az igazán nagy ügyfeleknek kínálnak különféle kedvezményeket. Az egyszerűbb esetek közé tartozik például az, hogy az egy ügyfélszámon lévő mobilok közötti beszélgetés a Pannon GSM-nél például havi 400 forint ellenében mindig csúcsidőn kívüli tarifával bonyolódhat, ami könnyen kiszámítható módon okoz a belső (az ügyfélszámok közötti) forgalomban jelentős megtakarítást. Ennél is egyszerűbb azt kihasználni, hogy a Westel 900-nál olcsóbbak a hálózaton belüli hívások, mint a hálózaton kívülre irányulók. Mindehhez csak az kell, hogy hívó és hívott egyaránt 06-30-as legyen.

Az úgymond olcsó megoldások közé tartozik az is, ha a csekély beszélgetési, avagy kis híváskezdeményezési igény esetén olcsóbb lehet egy-egy kellően kiválasztott, előre fizetett mobilkártya vásárlása, mint egy vezetékes fővonal fenntartása - döntően hívásfogadás céljára. Ugyancsak jó tudni, hogy mobilról mindig olcsóbb vezetékes telefont hívni, mint fordítva, azaz nem igazán gazdaságos megoldás a mobil visszahívása.

Hang az interneten át

A nemzetközi távhívás költségeit a VoIP (Voice over Internet Protocol) megoldásokkal lehet csökkenteni, és erre ma már szinte bármilyen telefonnal rendelkező előfizetőnek van lehetősége, VoIP-tarifát kínál ugyanis a Matáv, valamennyi mobilcég, de a nagyobb forgalmú előfizetők kegyeiért már az alternatív távközlési szolgáltatók is harcba szálltak. A mobil VoIP-tarifák okozta furcsaság, hogy egy pre-paid előfizetés esetében olcsóbb külföldi telefont hívni, mint belföldit, hiszen a VoIP-árharc eredményeképpen kialakult tarifák lényegesen olcsóbbak, mint egy-egy pre-paid csomag esetében a csúcsidejű tarifák.

A mobiltelefónia világában a spórolás eszköze lehet az eszközök kombinálása, például több, egymást kiegészítő előfizetés együttes alkalmazása. Mindezt ma még kissé bonyolítja, hogy nincsenek a piacon egy időben több (pin)kártyát elfogadó telefonok, de kis fáradsággal - és hol ennek, hol annak a kártyának a használatával - jelentős megtakarításra lehet szert tenni. Mindez különösen olyan cégeknél lehet előnyös, ahol a „csúcsidő" nem feltétlenül esik egybe a szolgáltatók által meghatározott csúcsidővel. Némileg más eset, de szintén takarékos megoldás a call-center alkalmazása, ami egy jó program segítségével jelentősen megkönnyítheti a partnerek kiszolgálását, egyben csökkentheti az ügyintézők, információs dolgozók munkáját, s akár számukat is. A call-centerhez valamelyest hasonlítható egy jó internetes oldal is, ami nagyban egyszerűsítheti a közcélú információk megosztását az érdeklődőkkel - ugyanakkor kétirányú kommunikációra is alkalmas (például e-mailek formájában). A vállalaton belüli hívások (hang-, kép-, adatforgalom) költségeinek csökkentése - a már említett mobilmódszereken túl - némileg költségesebb. Sok telephely esetén virtuális magánhálózatok kialakítása lehet a célszerű megoldás, akár vezetékes, akár vezetékes széles sávú, akár IP (Internet Protocol) alapokon. Épületeken belül alközpontokkal lehet kordában tartani a mobilhívások költségeit, megoldva akár azt is, hogy mindenkinek a saját mobilja egyben a „melléke" is legyen, miáltal a házon belüli hívások akár ingyen vagy valamilyen fix tarifával bonyolódhatnak le.

Hálózat a hálózatban

Ma még nem, de a közeljövőben már bevethető fegyver lesz a Westel 900 által már tesztelt GSM Pro megoldás. Ez tulajdonképpen egy saját hálózat létrehozásával ér fel, anélkül hogy valóban hálózati beruházásra lenne szükség, hiszen a hálózat a GSM-hálózat része. Ez a megoldás speciális GSM-készülékkel olyan megoldást kínál, amelyben a „belső" hívások egy ma még ismeretlen árú, de a listaárnál mindenképpen olcsóbb belső tarifával zajlanak, ugyanakkor adva van a „ki- és a bejárat" is, hiszen a készülékek hagyományos GSM-ként is működnek majd. Bizonyos fokig hasonló lehet az úgynevezett civil Tetra szolgáltatás is, amire azonban még legalább fél-, egy évet várni kell, hiszen egyelőre a Tetra-hálózat kiépítéséről szóló döntés is csak a jövő zenéje.

A realitásokhoz visszakanyarodva, a távközlési piacon kibontakozó mind élesebb verseny egyértelműen az árak csökkenésével jár már ma is, egy-másfél évvel az igazi liberalizáció beköszönte előtt. Az alternatív társaságok erősödése komoly erőfeszítésekre készteti a Matávot az üzleti kommunikáció területén, ami legalább a tenderek révén mindenképpen gazdaságos, vagy a korábbiaknál gazdaságosabb szerződéseket eredményezhet. Vonatkozik mindez többek között a hálózatok kiépítésére, az internet/intranet szolgáltatásokra, a bérelt vonalak létesítésére is. Az alternatív társaságok - a PanTel, a NovaCom, a GTS vagy akár az Antenna Hungária, netán az egyelőre még csak a kábeltévés szolgáltatásban erősödő UPC - szerepe egyelőre azért is különös, mert ők ki vannak zárva a közcélú beszédátvitelből, azaz a hagyományos telefonszolgáltatásból - és így akarva-akaratlanul kénytelenek az innovatív megoldások felé fordulni. Az IP-alapú, vagy a széles sávú kommunikációs csatornák kiépítése pedig sok esetben ma már olcsóbb, de legalábbis gazdaságosabb, mint a vezetékes hálózat megteremtése.

Megtakarítás technológiaváltással

A piaci elemzések egyértelműen azt mutatják, hogy világviszonylatban 2004 körül már ugyanannyi - körülbelül 1 milliárd - mobiltelefon lesz a piacon, mint vezetékes, és lassan felzárkózik erre a szintre az internet-hozzáférések száma is. Az internet néhány évig a nagyobb adatátviteli sebesség miatt még erősebb marad a vezetékes telefóniában, de a mobil internetfejlődése is robbanásszerű lesz, hiszen néhány éven belül alaposan felgyorsulnak a mobilok is. Addigra persze a mai telefonok már tényleg elavultak lesznek, minden bizonnyal teljesen új szolgáltatások jelennek meg, és olyan új varázsszavak válnak mindennapjaink részévé, mint például a telekommunikációs és számítástechnikai eszközök közötti zsinóros vagy infrás kapcsolatot kiiktató bluetooth technológia.

A távközlés már ma is életünk meghatározó eleme, takarékoskodni vele inkább a fejlett technológiák alkalmazásával érdemes, mint a fizikai korlátozásokkal, ez utóbbiak többsége előbb-utóbb úgyis kijátszható, vagy akkor éppen a legfontosabb pillanatban válik a munkát gátló tényezővé. Mindez persze nem mehet a biztonság rovására, az új megoldások iránt ugyanis nemcsak a jó szándékú felhasználók érdeklődnek, hanem a rossz, vagy túl kíváncsi fiúk is. A biztonságot szolgáló beruházások mindig megtérülnek, ha másképp nem, akkor úgy, hogy nem keletkezik kár, mondjuk az ügyfelek bizalomvesztése miatt.

Figyelem! Kérjük az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. április 15.) vegye figyelembe!

Nyomtatás Főoldalra Nyomtatás Nyomtatás A lap tetejére A lap tetejére

Keresés

Kérdésfeltevés
A szerkesztőséghez elküldött kérdéseire minden regisztrált látogatónak válaszolunk. A kérdés elküldéséhez kérjük, lépjen be előfizetői azonosítóival, vagy regisztráljon most!
Írja be kérdését!
A válaszhoz adja meg adatait:
kötelező mező
Érvénytelen e-mail cím
kötelező mező
Érvénytelen jelszó!
Jelszó megadása szükséges!
kötelező mező
Érvénytelen név!
Ellenőrző kód
Érvénytelen kód!
Your browser doesn't support or you disabled stylesheets.
A *-gal megjelölt mezőket kötelező kitölteni.