×

Telepengedély

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. március 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 26. számában (2000. március 15.)

 

A környezet- és egészségvédelmi szempontok mind több jogintézményt hívnak életre. Tavaly októbertől csak telepengedély birtokában végezhető egy sor ipari és szolgáltató tevékenység.

 

A 80/1999. (VI. 11.) Korm. rendelet szerint telepengedélyt kell beszerezniük azoknak a jogi személyeknek, jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaságoknak, természetes személyeknek (egyéni vállalkozók, bedolgozók, bérmunkát végzők), a külföldi vállalkozások magyarországi fióktelepeinek, amelyek a rendelet mellékletében felsorolt olyan ipari, szolgáltató, raktározási tevékenységet folytatnak, ahol a felhasznált és a technológia során keletkezett anyagok, illetőleg üzemeltetett berendezések miatt a végzett munkafolyamatok következményeként egészségártalom, tűz- és robbanásveszély, vagy zavaró környezeti hatásuk miatt levegő-, víz-, talajszennyezés, zajhatás léphet fel. Azok, akik a rendelet hatálybalépésekor (1999. október 1.) már működő telepen végzik a rendelet hatálya alá tartozó tevékenységeket, 2001. június 30-ig kötelesek telepengedélyt kérni.

A telepengedélyt telepenként kell megkérnie annak, aki a telepengedélyhez kötött tevékenységet folytatja. Telepnek tekintendő ebből a szempontból az építmény és az építményrész is, amely önálló rendeltetési egységnek minősül.

A telepengedélyt a telep fekvése szerint illetékes települési önkormányzat jegyzője adja ki. Új telep létesítésekor, vagy a telepengedéllyel rendelkező telepen folytatott tevékenységi kör bővítésekor, megváltoztatásakor vagy módosításakor az új telep használatbavételét, illetve a tevékenységi kör bővítésével, megváltoztatásával, módosításával járó tevékenység megkezdését megelőzően kell telepengedélyt kérni. Jogerős telepengedély nélkül a tevékenységet sem megkezdeni, sem folytatni, sem pedig módosítani nem lehet.

A telepengedély nem mentesíti a telepengedély jogosultját a szükséges más hatósági (építési, használatbavételi, a rendeltetés megváltoztatására irányuló stb.) engedélyek megszerzésének kötelezettsége alól.

A telepengedély jogosultjának a telephelyen kell tartania a telepengedélyt, és köteles azt az ellenőrzések során bemutatni.

Kérelem

A telepengedély kiadására irányuló kérelemben meg kell jelölni

  • a telep címét,
  • a telep tulajdonosát (használóját),
  • a telep használata jogcímét,
  • a telepen folytatni kívánt ipari, szolgáltató vagy raktározási tevékenységet,
  • a tevékenységhez szükséges – a munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény (Mvt.) értelmezésében használt – veszélyes munkaeszközöket (Veszélyes az a munkaeszköz, amelynél a munkavállalók egészsége, testi épsége megfelelő védelem hiányában súlyos károsítóhatásnak lehet kitéve.),
  • a telepen lévő vagy felhasználandó, illetve az alkalmazott technológia során keletkező egészségre vagy környezetre veszélyes anyagokat vagy veszélyes hulladékokat, azok gyűjtésének, kezelésének módját,
  • a létesítendő munkahelyeket (irodák, raktárak, műhelyek) az Mvt. értelmezése szerint (Munkahely minden olyan szabad vagy zárt tér – ideértve a föld alatti létesítményt, a járművet is -, ahol munkavégzés céljából vagy azzal összefüggésben munkavállalók tartózkodnak.),
  • a tervezett munkakörönként a munkavállalók számát, a szociális helyiségek biztosításának módját és kialakítottságát,
  • az ivóvíz-, iparivíz-ellátást, a szennyvízgyűjtést és -elhelyezést, a szennyvíztisztítási megoldásokat,
  • az üzemeltetéshez, az egészséget nem veszélyeztető munkavégzéshez szükséges mesterséges szellőztetés módját (a létesítendő munkahely, tevékenység megjelölésével),
  • a szennyezett levegő elvezetésének és tisztításának helyét és módját, az elszívott levegő utánpótlásának módját,
  • a telep üzemeltetéséhez szükséges hőtermelő berendezés egyedenkénti típus-fűtőteljesítményének adatait,
  • a környezetre gyakorolt hatást (talaj, felszíni és felszín alatti vizek, zaj, bűz, füst, tűz- és robbanásveszély, üzemszerű szennyezés kibocsátása stb.),
  • az esetleges üzemzavar miatt várható környezeti hatások elkerülésének módját,
  • a munkavállalók egészségét veszélyeztető tevékenységnél a munkavédelmi üzembe helyezés várható időpontját,
  • amennyiben van, a környezetvédelmi minősítés (ISO 14000) tényét.

A kérelemhez mellékelni kell

  • három hónapnál nem régebbi tulajdoni lapját,
  • a telep használatának jogcímét igazoló okiratot,
  • az előzetesen beszerzett ÁNTSZ tevékenységi engedélyt,
  • a környezetre veszélyes technológiák alkalmazásakor a környezetikár-elhárítási tervet (A veszélyes technológia üzemeltetése során az esetlegesen bekövetkező rendkívüli környezetkárosítás megakadályozására, felszámolására az adott tevékenység megkezdése előtt – külön jogszabályi rendelkezés hiányában – környezetikár-elhárítási tervet kell készíteni.),
  • amennyiben van, a környezetvédelmi minősítést (ISO 14000),
  • a tevékenységet engedélyező, már meglévő szakhatósági (ÁNTSZ, építési, tűzvédelmi, környezetvédelmi, vízügyi, természetvédelmi stb.) hozzájárulásokat, engedélyeket,
  • az eljárási díj megfizetéséről szóló bizonylat másolati példányát (kétség esetén a jegyző az eredeti példány bemutatására kötelezheti az ügyfelet).

Eljárási díj

A telepengedélyezési eljárás igazgatási szolgáltatási díja az alapeljárásban 5000, a fellebbezési eljárásban 6000 forint, amely általános forgalmi adót nem tartalmaz. A díjat a polgármesteri hivatal pénztárába kell befizetni, vagy a költségvetési számlájára átutalni. Ha ugyanabban az ügyben kérelemre új eljárás indul, a díjat ismét meg kell fizetni. Az eljárási díjat akkor is meg kell fizetni, ha az ügyfél nem a jegyzőhöz nyújtja be a kérelmet, vagy ha a kérelmet elutasítják.

Ha több kérelmező van ugyanabban az eljárásban, a kérelmezők egyetemlegesen felelősek az eljárási díj megfizetéséért. Megszűnik azonban az egyetemlegesség, ha a jegyző mindegyik ügyfélre külön hoz határozatot. Ha egy beadványban több telepengedély iránt terjesztenek elő kérelmet, az eljárási díjat csak egyszer kell megfizetni. Amennyiben azonban az egyes kérelmek más-más jegyzőhöz tartoznak, az eljárási díjat úgy kell megfizetni, mintha külön-külön kérelmet terjesztettek volna elő.

Mentes a díjfizetési kötelezettség alól

  • a magyar állam,
  • a helyi önkormányzat,
  • a költségvetési szerv, valamint az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Részvénytársaság,
  • a társadalmi szervezet, a köztestület és a közhasznú társaság,
  • az egyház, egyházak szövetsége, egyházi intézmény,
  • az alapítvány, ideértve a közalapítványt is,
  • a vízgazdálkodási társulat,
  • az Országos Egészségbiztosítási Pénztár, az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság,
  • a Magyar Nemzeti Bank,
  • a Magyar Távirati Iroda Részvénytársaság.

A költségvetési szerv, valamint az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Részvénytársaság, a társadalmi szervezet, a köztestület és a közhasznú társaság, az egyház, egyházak szövetsége, egyházi intézmény, az alapítvány, a közalapítvány, valamint a vízgazdálkodási társulat csak abban az esetben részesül ebben a kedvezményben, ha a központi költségvetésbe nem keletkezett befizetési kötelezettsége az eljárás megindítását megelőző naptári évben folytatott vállalkozási tevékenységéből származó jövedelme, eredménye után. Erről a kérelmezőnek írásban kell nyilatkoznia az eljárás megindításakor.

A befizetett díj felét vissza kell utalni, ha a kérelmet a helyszíni szemle kitűzése előtt visszavonják. A díj 80 százaléka jár vissza a kérelmezőnek, ha az eljárásban nem szükséges helyszíni szemle, és az ügyfél az első fokú határozat jogerőre emelkedéséig visszavonta a kérelmét.

A jogorvoslati eljárásban megfizetett díjat teljes mértékben vissza kell téríteni a kérelmezőnek, ha az államigazgatási hatóság vagy a bíróság által felülvizsgált államigazgatási határozat, intézkedés az ügyfél hátrányára részben vagy egészben jogsértő volt. A visszatérítésről a jogorvoslati eljárás során meghozott határozatban hivatalból intézkednek.

Elbírálás

A jegyző érdemi vizsgálat nélkül elutasítja a kérelmet, amennyiben az ügyfél az eljárás megindításakor nem rója le az eljárás díját, illetve e kötelezettségét hiánypótlási felszólítás ellenére sem teljesíti nyolc napon belül.

Amennyiben a telepengedélyezési eljárást nem előzte meg építésügyi hatósági engedélyezési eljárás, úgy a jegyző a telepengedély kiadására vonatkozó döntése előtt azt vizsgálja, hogy a településrendezési tervben meghatározott övezeti besorolás alapján végezhető-e az adott tevékenység a kérelemben feltüntetett telepen. Nemleges esetben a jegyző további érdemi vizsgálat nélkül elutasítja a kérelmet, míg igenlő esetben helyszíni szemlét tart a kérelemben megjelölt telepen.

A helyszíni szemléről értesítést kap a kérelmező, az adott ingatlan és a szomszédos ingatlan tulajdonosa, használója, kezelője (társasházaknál, lakásszövetkezeteknél közös képviselő). A hatóságok közül az ÁNTSZ illetékes intézetét, az illetékes környezetvédelmi szakhatóságot, az első fokú vízügyi szakhatóságot, az illetékes rendőrkapitányságot, bizonyos tevékenységeknél a hivatásos önkormányzati tűzoltó-parancsnokságot, védett természeti terület esetén a természetvédelmi hatóságot, a telepen folytatni kívánt tevékenységtől függően az illetékes Megyei (Fővárosi) Növény-egészségügyi és Talajvédelmi Állomást, illetve a megyei állat-egészségügyi és élelmiszer-ellenőrző állomást, a polgári védelem illetékes területi szerveinek képviselőit, a tagsági kör szerinti területi gazdasági kamara képviselőjét értesítik. Amennyiben a telep létesítéséhez építési engedély nem szükséges, vagy ha a telepengedélyre azért van szükség, mert a már működő telephelyen kívánnak telepengedélyhez kötött tevékenységet végezni, az első fokú építésügyi szakhatóság is meghívást kap a szemlére.

Nem hívják meg a helyszíni szemlére azokat a szakhatóságokat, amelyek már korábban, előző hatósági eljárásban hozzájárultak a tevékenységhez, és e hozzájárulásokat a kérelmező csatolta a kérelemhez.

A helyszíni szemléről szóló értesítést a helyszíni szemle megtartása előtt legalább 15 nappal korábban kell megküldeni az érintetteknek. A meghívottak távolléte nem akadálya a helyszíni szemle megtartásának. A távol maradó érdekelt a szemle időpontja előtt azonban írásban észrevételt tehet, amit a jegyző a szemlén ismertet.

A helyszíni szemlén a jegyző jegyzőkönyvben rögzíti a véleményeket és saját megállapításait. A meghívott szakhatóságok a szemle megállapításairól felvett jegyzőkönyvbe diktálhatják, vagy az azt követő 15 napon belül írásban közölhetik szakhatósági állásfoglalásukat.

Nem kell helyszíni szemlét tartani, ha a telepre három éven belül azonos tevékenységre már adtak telepengedélyt, nem változtak az engedélyezés során mérlegelendő körülmények, és a telep továbbra is alkalmas az ott folytatni kívánt tevékenységre. A szakhatóságok állásfoglalásait ebben az esetben is meg kell kérni, kivéve ha még nem telt el három év a szakhatósági hozzájárulások megadásától.

A jegyző akkor adja meg a telepengedélyt, ha a szakhatósági hozzájárulások alapján megállapítja, hogy a telep megfelel a munkavégzésre (munkahelyre) vonatkozó előírásoknak, a tevékenység nem zavarja a telep környezetében élők nyugalmát, s nem veszélyezteti a dolgozók, a környezetben élők egészségét, valamint a környezetet.

Az engedély megadásakor a jegyző megfelelő határidő kitűzésével meghatározott átalakításokra vagy változtatásokra, illetve intézkedésekre kötelezheti a telepengedély jogosultját. (Minderre lehetőség van a telepengedély kiadását követően is, ha lakossági bejelentésre indított vizsgálat, illetve a hatósági ellenőrzés hiányosságokat állapít meg.)

A telepengedély kiadásáról a kérelmezőn kívül értesítést kapnak az eljárásban részt vevő hatóságok és szervezetek, a tagsági kör szerint illetékes területi gazdasági kamara, valamint az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Felügyelőség területi szerve.

A változások bejelentése

A telepengedély jogosultja 30 napon belül köteles írásban értesíteni a jegyzőt azokról a változásokról, amelyek a telepengedély kiadását követően álltak be az engedély iránti kérelemben megjelölt körülményekben. A jegyző értesítést küld az adatokban bekövetkezett változásról az engedélyezési eljárásban részt vevő szakhatóságoknak, az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Főfelügyelőség területi szervének, valamint a tagsági kör szerint illetékes területi gazdasági kamarának, illetve megteszi a szükséges további intézkedéseket.

Hatósági intézkedések

Amennyiben a telepengedély jogosultja engedély nélkül változtatta meg, illetve további tevékenységgel bővítette a tevékenységi körét, nem tesz eleget a tevékenységére vonatkozó jogszabályi előírásoknak, vagy felszólítás ellenére sem teszi meg a szükséges intézkedéseket, a jegyző az észlelt hiányosság megszüntetéséig, de legfeljebb 90 napra felfüggesztheti vagy korlátozhatja a tevékenységet a telephelyen, a meghatározott időtartam eredménytelen elteltét követően pedig visszavonja a telepengedélyt, s erről értesíti az engedélyezési eljárásban részt vevő szakhatóságokat, az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Főfelügyelőség területi szervét, valamint a tagsági kör szerint illetékes területi gazdasági kamarát. Ugyanígy jár el a jegyző akkor is, ha a telep nem felel meg a hatályos jogszabályi, valamint az engedély alapját képező feltételeknek, vagy a hatóság által előírt követelményeknek.

Az eljárásban részt vevő hatóságok és a fogyasztóvédelmi felügyelőségek is jogosultak ellenőrizni a telepengedély meglétét, s szükség esetén gyakorolhatják hatósági jogkörüket. Indokolt esetben a jegyzőnél kezdeményezhetik a telepengedély visszavonását.

Telepengedélyhez kötött tevékenységek

TEÁOR szám és tevékenység:

16.00 Dohánytermék gyártása; 17.00 Pamutfonás; 17.12 Gyapjúfonás; 17.13 Fésűsgyapjúfonás; 17.14 Lenfonás; 17.15 Selyemfonás; 17.16 Varrócérna gyártása; 17.17 Egyéb textilszálak fonása; 17.21 Pamutszövés; 17.22 Gyapjúszövés; 17.23 Fésűsgyapjúszövés; 17.24 Selyemszövés; 17.25 Egyéb textilszövés; 17.30 Textilkikészítés; 17.40 Konfekcionált textiláru gyártása; 17.51 Szőnyeggyártás; 17.52 Kötéláru gyártása; 17.53 Nem szőtt textíliák, termékek gyártása (kivéve: ruházat); 17.54 Máshova nem sorolt egyéb textiltermék gyártása; 17.60 Kötött, hurkolt kelme gyártása; 17.71 Kötött, hurkolt harisnyafélék gyártása; 17.72 Kötött, hurkolt pulóverfélék gyártása; 18.10 Bőrruházat gyártása; 18.21 Munkaruházat gyártása; 18.22 Felsőruházat gyártása; 18.23 Alsóruházat gyártása; 18.24 Egyéb ruházat gyártása; 18.30 Szőrmekikészítés, szőrmecikk gyártása; 19.10 Bőrkikészítés 1000 t/év nyersbőrfelhasználás alatt; 19.20 Táskafélék, szíjazat gyártása; 19.30 Lábbeligyártás; 20.10 Fűrészárugyártás; 20.20 Falemezgyártás; 20.30 Épületasztalos-ipari termék gyártása; 20.40 Tároló fatermék gyártása; 20.51 Fa tömegcikk gyártása; 20.52 Parafa, fonottáru gyártása; 23.20 Kőolaj-feldolgozás 15 000 t/év késztermék-előállítás alatt; 24.17 Szintetikus kaucsuk gyártása; 24.30 Festék, bevonóanyag gyártása 5000 t/év késztermék-előállítás alatt; 24.51 Tisztítószer gyártása 5000 t/év késztermék-előállítás alatt; 24.52 Testápolási cikk gyártása 5000 t/év késztermék-előállítás alatt; 24.62 Ragasztógyártás; 24.63 Illóolajgyártás; 24.64 Fényképészeti vegyi anyag gyártása; 24.66 Máshova nem sorolt egyéb vegyi termék gyártása; 24.70 Vegyi szál gyártása; 25.11 Gumiabroncs, gumitömlő gyártása; 25.12 Gumiabroncs újrafutózása, felújítása; 25.13 Egyéb gumitermék gyártása; 25.21 Műanyag fólia, cső gyártása; 25.22 Műanyag csomagolóeszköz gyártása; 25.23 Műanyag építőanyag gyártása; 25.24 Egyéb műanyag termék gyártása; 26.12 Síküveg továbbfeldolgozása; 26.21 Háztartási kerámia gyártása 5000 t/év késztermék-előállítás alatt; 26.22 Egészségügyi kerámia gyártása 5000 t/év késztermék-előállítás alatt; 26.23 Kerámiaszigetelő gyártása; 26.24 Egyéb műszaki kerámia gyártása; 26.25 Egyéb kerámiatermék gyártása; 26.26 Tűzálló kerámiatermék gyártása 20 000 t/év késztermék-előállítás alatt; 26.30 Kerámiacsempe, -lap gyártása; 26.40 Égetett agyag építőanyag gyártása; 26.52 Mészgyártás; 26.53 Gipszgyártás; 26.61 Építési betontermék gyártása; 26.62 Építési gipsztermék gyártása; 26.63 Előre kevert beton gyártása; 26.64 Habarcsgyártás; 26.65 Szálerősségű cement gyártása, kivéve az aszbesztcement termék gyártását; 26.66 Egyéb beton-, gipsz-, cementtermék gyártása; 26.70 Kőmegmunkálás; 26.81 Csiszolótermék gyártása; 26.82 Egyéb, máshova nem sorolt nemfém ásványi termék gyártása; 27.10 Vas-, acél-, vasötvözet-alapanyag gyártása (ECSC) 10 t/nap kapacitás alatt; 27.21 Öntöttvas cső gyártása 10 t/nap kapacitás alatt; 27.22 Acélcsőgyártás; 27.31 Hidegen húzott vas-, acéltermék gyártása; 27.32 Hidegen hengerelt keskeny acélszalag gyártása; 27.33 Hidegen alakított acélidom gyártása; 27.34 Acélhuzalgyártás; 27.35 Vas, acél, egyéb, máshová nem sorolt feldolgozása, nem ECSC vasötvözet gyártása; 27.41 Nemesfémgyártás; 27.42 Alumíniumgyártás (kivéve timföldgyártást) 2 t/év kapacitás alatt; 27.43 Ólom, cink, ón gyártása 2 t/nap kapacitás alatt; 27.44 Rézgyártás 2 t/nap kapacitás alatt; 27.45 Egyéb nem vasfém gyártása 2 t/nap kapacitás alatt; 28.11 Fémszerkezet gyártása; 28.12 Fém épületelem gyártása; 28.21 Fémtartály gyártása; 28.22 Fűtési kazán, radiátor gyártása; 28.30 Gőzkazán gyártása; 28.40 Fémalakítás, porkohászat; 28.51 Fémfelület-kezelés 20 000 m2/év felületkezelés alatt; 28.52 Fémmegmunkálás; 28.61 Evőeszköz, késáru gyártása; 28.62 Szerszámgyártás; 28.63 Lakat-, zárgyártás; 28.71 Vas, acél tárolóeszköz gyártása; 28.72 Könnyűfém csomagolóeszköz gyártása; 28.73 Huzaltermék gyártása; 28.74 Kötőelem, csavar gyártása; 28.75 Máshová nem sorolt egyéb fémfeldolgozási termék gyártása; 29.11 Motor, turbina gyártása (légi, közúti járműmotor nélkül); 29.12 Szivattyú, kompresszor gyártása; 29.13 Csap, szelep gyártása; 29.14 Csapágy, erőátviteli elem gyártása; 29.21 Kemence gyártása; 29.22 Emelő-, anyagmozgató gép gyártása; 29.23 Nem háztartási hűtő, légállapot-szabályozó gyártása; 29.24 Máshová nem sorolt egyéb általános gép gyártása; 29.31 Mezőgazdasági traktor gyártása; 29.32 Egyéb mezőgazdasági gép gyártása; 29.40 Szerszámgépgyártás; 29.51 Kohászati gép gyártása; 29.52 Bányászati, építőipari gép gyártása; 29.53 Élelmiszer-, dohányipari gép gyártása; 29.54 Textil-, ruházati, bőripari gép gyártása; 29.55 Papíripari gép gyártása; 29.56 Máshová nem sorolt egyéb speciális gép gyártása; 29.60 Fegyver-, lőszergyártás; 29.71 Háztartási villamos készülék gyártása; 29.72 Nem villamos háztartási készülék gyártása; 30.01 Irodagépgyártás; 30.02 Számítógépgyártás; 31.10 Villamos motor, áramfejlesztő gyártása; 31.20 Áramelosztó, -szabályozó készülék gyártása; 31.30 Szigetelt vezeték, kábel gyártása; 31.50 Világítóeszköz gyártása; 31.61 Máshová nem sorolt motor-, járművillamossági cikk gyártása; 31.62 Máshová nem sorolt egyéb villamos termék gyártása; 33.10 Orvosi műszer gyártása; 34.20 Gépjármű-karosszéria, pótkocsi gyártása; 34.30 Közútijármű-motor, -alkatrész gyártása; 35.41 Motorkerékpár gyártása; 34.42 Kerékpár gyártása; 35.43 Mozgássérültek kocsijának gyártása; 35.50 Máshova nem sorolt egyéb jármű gyártása; 36.11 Ülőbútor gyártása; 36.12 Irodabútor gyártása; 36.13 Konyhabútor gyártása; 36.14 Egyéb konyhabútor gyártása; 36.30 Hangszergyártás; 36.40 Sportszergyártás; 36.50 Játékgyártás; 37.10 Fém visszanyerése hulladékból; 37.20 Nemfém visszanyerése hulladékból; 50.20 Gépjárműjavítás, a közútigépjármű-javító telepen 50 db egy időben javítandó gépjármű alatt; 63.12 Tárolás, raktározás; 63.21 Szárazföldi szállítást segítő tevékenységből a havi vagy éves garázshelybérleti szolgáltatás, a vontatott gördülőállomány karbantartása, kisebb javítása; 74.82 Csomagolás; 90.01 Szennyvízelvezetés, -kezelés 5000 m3/nap szennyvíztisztítás alatt; 90.02 Településtisztasági szolgáltatás, folyékony hulladék kezelése, az önállóan létesített szennyvíziszap-lerakó 100 t/év szárazanyag alatt, öntözéses szennyvízelhelyező telep 50 ha alatt, szűrőmezős elszikkasztó rendszer 50 ha alatt, szennyvízleürítő és ürítőkezelő telep 100 m3/nap kapacitás alatt; 93.01 Mosás, tisztítás; Telepengedély szükséges a felsorolásban szereplő tevékenységekkel kapcsolatos szolgáltatásokhoz is.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. március 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem