Magyarországon az internethasználók száma napjainkban meghaladja a félmilliót az 1998-ban regisztrált 250 000-rel szemben. A világhálót a gazdaság ma már szinte minden területén használják. Újabban az állásközvetítők honlapjai is megjelentek a színes palettán.
Az Internet Magyarországon 1999. című kiadvány szerint: A hazai átlag internetes 20 és 30 év közötti városlakó férfi, egyetemet végzett, karrierje első lépcsőin áll, döntés-előkészítő, jó jövedelmi viszonyok között él." Ebből – több más mellett – az is kiolvasható, hogy a legtöbb internetfelhasználó szeretne tájékozódni a munkaerőpiacon, és érdeklődik a különböző munkalehetőségek iránt, ehhez pedig megfelelő fórumot keres.
Zárt oldalak
Ez új kihívás elé állította, illetve állítja a munkáltatókat a humánerőforrás-fejlesztés területén, hiszen a hagyományos hirdetési felületek mellett – ha naprakészek és versenyképesek kívánnak maradni – az interneten is el kell helyezniük álláshirdetéseiket.
A magyar munkaerőpiac már eddig is számos érdekes internetes kezdeményezésnek örülhetett. Első helyen kell megemlíteni például a hazai fejvadász-, állás- és munkaerő-közvetítő cégeket, amelyek közül már sokan rendelkeznek saját weblappal. Ezekre az oldalakra azonban üzletpolitikai okokból sokszor nem helyezik fel a cégnél elérhető összes ajánlatot. Ráadásul ezekre az interneten szétszórtan található, zárt" honlapokra csak az adott tanácsadó cég ügyfeleinek hirdetései kerülhetnek fel. Nem szabad tehát csodálkozni azon, hogy ezeknek az oldalaknak viszonylag alacsony a látogatottságuk, és az egy-egy cégnél elérhető álláslehetőségek száma ritkán haladja meg a 20-at.
Az interneten ezenkívül sok apróhirdetési lehetőség is rendelkezésre áll, melyek legtöbbjének megvan az állás/munka rovata is. Ilyen például az Expressz újság on-line változata (http://www.expressz.hu), vagy az Egyxegy című hirdetőújság a hálózaton (http://www. egyxegy.com). Az apróhirdetési oldalak azonban nem az álláspiacra szakosodtak, a hirdetések között nehézkes a keresés, így ahhoz, hogy megtaláljuk a megfelelő ajánlatot, hosszas böngészgetésre és olvasgatásra van szükség.
Ennél sokkal kedvezőbb lehetőséggel kecsegtetnek a kizárólag állásajánlatokat közlő hirdetési oldalak, amelyekkel viszont az a legnagyobb probléma, hogy általában nem ingyenesek, sőt kifejezetten drágák!
Olyan címeket érdemes tehát keresni, amelyek egy kézben fogják össze a munkáltatói és a munkavállalói oldalt, vagyis fórumot teremtenek a két fél összehozására", és lehetőleg ingyenesek.
Munkavállalóknak ingyenes
Magyarországon az utóbbi hónapokban futott fel igazán az ilyen szolgáltatásokat kínáló oldalak száma. Tavaly novemberben indult az a két honlap, amely jelenleg és vélhetőleg a későbbiekben is meghatározza, az internetes munkaerőpiacot.
A társasági formában működő Magyar Internet ÁllásCentrum, amelyet négy magánszemély hozott létre azzal a céllal, hogy szabad, mindenki számára hozzáférhető fórumot tárjon a munkaerőpiac szereplői elé, november 15-én kezdte meg működését.
Az internet hazai felhasználói a www.allascentrum.hu címen érhetik el a honlapot, melynek oldalain naponta frissülnek a hirdetések. A felfutás ütemét jól példázza, hogy január közepén a honlapot megkeresők 656 aktuális ajánlat közül válogathattak, amelyek közül 137 az előző héten került fel.
A honlap teljes mértékig kihasználja a világháló adta lehetőségeket, és sokkal többet kínál egy egyszerű hirdetési felületnél álláskeresőknek, munkaadóknak egyaránt. A munkát keresők például letölthető önéletrajzmintákat találnak több nyelven, útmutatókat és ötleteket kapnak a jelentkezések, pályázatok megírásához, vagy az első interjúra való felkészüléshez. Felvehetik a kapcsolatokat személyzeti tanácsadókkal vagy fejvadászcégekkel is, és hasznos linkeket találnak egyéb munkaerő-piaci honlapokhoz. A munkaadók ingyenesen hirdethetnek, de pluszszolgáltatásként előfizetés fejében akár saját arculatukkal is bemutatkozhatnak a honlap egyes oldalain.
Az ÁllásCentrum működési elveiről és céljairól Kovács Nándor marketingmenedzser elmondta, hogy véleményük szerint az internet a legjobb közvetítőközeg arra, hogy idő- és térbeli korlátoktól függetlenül egymásra találjanak az állást kínáló cégek és a potenciális munkavállalók. Cégük filozófiája, hogy a szolgáltatások nagy részét ingyenesen nyújtják a honlap látogatóinak, legyenek azok akár cégek, akár álláskeresők. A weblap fenntartását és fejlesztését abból a bevételből finanszírozzák, amit kiemelt, testreszabott szolgáltatásaikért fizetnek profitorientált cégek. Ezek lehetnek munkaadók, személyzeti tanácsadók vagy egyéb cégek.
Együttműködési megállapodás
Rendkívül fontos, hogy a munkaerő-piaci szereplőket kiszolgáló honlap segítse az eligazodást. Könnyen, gyorsan és sokféle szempont szerint lehessen keresni az állásajánlatok sokaságában. Ha erre nincs lehetőség, akkor az álláskeresők a több száz más ajánlat között nem találják meg azt, ami őket érdekli.
A munkaadók oldaláról hasonló igények merülnek fel a személyi adatokat tartalmazó adatbázisok kapcsán. Egy ilyen honlap adatbázisának és keresőrendszerének kialakítása nem kis feladat, de ha már egyszer elkészült és hozzáférhető, akkor nagyban megkönnyíti az álláskeresők és a hirdetők dolgát.
Oldalaikon egészen egyedi módon fejvadászcégek, illetve személyzeti tanácsadók is megjelennek. Magyarországon körülbelül 50-100 ilyen profilú cég működik, nagy részüknek weblapja is van, azonban senki sem tudja, hol és milyen néven keresse őket. Így számukra értékes lehetőséget jelent, hogy egy-egy központi fórumon keresztül az álláskeresők eljutnak hozzájuk, és az adatbázisukból megkaphatják a munkát keresők adatait is – véli a szakember.
Kovács Nándor elmondta azt is, hogy keresik a kapcsolatot a piac olyan szereplőivel, akiknek szintén érdekük a hazai munkaerőpiac fejlesztése. Megállapodást kötöttek a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségével (VOSZ), hogy a VOSZ tagjai ingyenesen elhelyezhetik ajánlataikat a honlapon, ahol az álláskeresők könnyen rábukkanhatnak. Hasonló együttműködési megállapodást szeretnének kötni más szervezetekkel is, például a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamarával, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara tagszervezeteivel, és esetleg állami szervekkel, például a munkaügyi központokkal is. Ezenkívül kiemelt figyelmet fordítanak a munkaerő-közvetítő, munkaerő-kölcsönző cégek, illetve a diákszövetkezetek kiszolgálására is, azok igényeihez alkalmazkodva.
Az Internet ÁllásCentrum már működésének 3. hetében bekerült a TOP 100 és TOP 1000 internetes látogatottságot számláló hazai mérőhelyek első százas listájába. Jelenleg az abszolút listán a 23., kategóriájukban pedig a 6. helyet foglalják el. Céljaik közé tartozik, hogy minél feljebb kerüljenek a listán, és egy központi álláshonlappá váljanak Magyarországon.
Munkaadók regisztrálása
A másik meghatározó oldal a munkaerőpiacon az 1999. november 1-jén indult JobBank (http://www.jobbank.hu), melynek óriásplakátjai a napokban tűntek fel a főváros utcáin.
A cím begépelése után egy egyszerű felépítésű, könnyen áttekinthető oldalra jutunk. A kezdőlapon azonnal lehetőség nyílik a regisztrációra (ehhez csupán egy e-mail cím szükséges), a tagoknak a belépésre, illetve az érdeklődőknek a hirdetések közötti böngészgetésre. A keresés történhet kulcsszavak segítségével, de ha a Tallózás című rovatot választjuk, akkor különféle szempontok alapján (például munkavégzés helye, cég, munkakör, szaktudás stb.) válogathatunk az ajánlatok között. A munkáltatók regisztráció után vehetik igénybe a szolgáltatást.
A honlap napi 700-1000 látogatójának mintegy 60 db ajánlattal tud szolgálni, melyek közül a legrégebbi '99 novemberében, a legfrissebb pár nappal a látogatás előtt került fel az oldalra.
Bodor Lilla, a cég kereskedelmi igazgatója elmondta, hogy külföldi tulajdonosok és egy magyar ügyvédi iroda közreműködésével jött létre a vállalkozásuk egy átfogó internetes állásközvetítő homepage létrehozása érdekében. Korábban ugyanis a hasonló honlapok általában specializálódtak valamilyen témára, például az információtechnológia területére. A csoport eleve leszűkül azokra az emberekre, akiknek internet-hozzáférésük van, de ezen belül is elsősorban a 20-35 év közötti, városlakó, legalább középfokú végzettséggel rendelkező fiataloknak szólnak az ajánlataik.
Az álláskeresők ingyenesen használhatják a szolgáltatást, de mivel a vállalkozás profitorientált, a munkáltató cégek meghatározott díjat fizetnek. Ezek az árak viszont töredékét képezik a sajtó hirdetési árainak.
A TOP 1000 abszolút listáján a 21. helyet foglalják el, az internetszolgáltatók között az ötödikek. Távlati céljuk az, hogy minél nagyobb adatbázist hozzanak létre.
Érdekes lehetőséget jelent a magyar internethasználóknak az 1999 novemberében indult, on-line hozzáférhető önéletrajz-adatbank, a Munkafórum, amely a www.munkaforum.hu címen érhető el.
A Munkafórum nem hagyományos munkaerő-közvetítő, hanem egy olyan virtuális hirdetési média, amely az állást, illetve munkát keresők számára lehetővé teszi, hogy a karrierjük szempontjából fontos adataik folyamatosan megjelenjenek a világhálón; a munkaadók pedig a keresőrendszer segítségével könnyen és gyorsan kiválaszthatják a számukra megfelelő jelölteket. A honlapon naponta 50-100 érdeklődő regisztráltatja magát.
A munkavállalók egy regisztrációs kérdőív kitöltésével, személyes adataik megjelentetése nélkül, térítésmentesen jelentkezhetnek az adatbankba, a munkáltató cégek pedig meghatározott díjszabás mellett vehetik igénybe a Munkafórum szolgáltatásait.
M. T.