Az ünnepekhez közeledve nemcsak a magánéletben, de az üzleti szférában is komoly fejtörést okoz: kit mivel lepjünk meg? A túlságosan apró ajándék olykor sértőnek bizonyulhat, ám a szokatlanul nagy értékű meglepetés akár ronthat is az üzleti kapcsolaton. A következő fogas kérdés az ajándék jellege: személyes tárgy legyen-e, vagy inkább általános, ahol persze a tévedés esélye is kisebb?
A karácsonyi céges ajándékok kiválasztásánál különösen fontos eltalálni a helyes – még nem túl nagy, de nem is túl alacsony – értékhatárt. Az összeg persze függ attól is, hogy a megajándékozott milyen fontossággal bír a vállalat gazdálkodásában, de az sem mellékes, hogy az ajándék küldője a topmenedzsment tagja, vagy középvezető.
Kerekes Pál, a PR 1. Stúdió ügyvezető igazgatója úgy véli, 1000 és 5000 forint között lehet az az összeg, amelyért már nívós, de még nem túlzó ajándékot lehet kapni. Előfordul persze ennél többszörösen nagyobb értékű ajándék – például notebook, videó stb. – is, ám igen ritkán. Több tízezer forintos meglepetést csak egy-egy kiemelt partner csúcsvezetőjének küldenek a cégek.
A pr-vállalat vezetője úgy látja: nem érdemes túl nagy ajándékot választani, sokkal inkább olyat, ami emlékeztet az ajándékozóra, amin látszik a gondosság, ami ki van találva".
Naptár vagy nyakkendő?
A megfelelő ajándék kiválasztása sok cégnél már október folyamán elkezdődik, s novemberben már minden vezető asztalán ott vannak az ajándékkészítő, -feliratozó és -szállító társaságok ajánlatai. A cégszolgáltatások ezen ága mára önálló iparrá nőtte ki magát, ennek megfelelően a kínálat igen széles: a logóval ellátott olcsó tollaktól a drága bőrkötéses filofaxokig minden kapható. Kerekes Pál tapasztalatai szerint a piacon túlnyomó többségben a jó minőségű termékek vannak jelen, s megfelelő a választék is.
A döntésben nemcsak az üzleti kapcsolatrendszer, de az egyéni ízlés is szerepet kap. A karácsonyi ajándék dolgában még az általában uniformizálásra törekvő multinacionális cégek is szabadabb kezet adnak a helyi vezetőknek: a meglepetés a cég arculata mellett az adott ország kulturális hagyományaihoz is kell, hogy illeszkedjék. A nemzetközi viszonyokat persze nemcsak a multiknak, de a külföldi kapcsolatokkal rendelkező – s azokat ápolni kívánó – magyar cégeknek is ismerniük kell. Nem túlságosan szerencsés döntés például az év végén alkohollal meglepni mohamedán üzletembereket...
Ebből a megfontolásból indul ki Kis É. Katalin, a Cartographia Kiadó reklám- és pr-menedzsere is, aki szerint a jó ajándék nemre, korra, vallásra való tekintet nélkül használható, s inkább kissé általános, mintsem túlságosan személyes.
Személyeskedés nélkül
Cége persze viszonylag szerencsés helyzetben van, hiszen saját kiadású, magas színvonalú kiadványait is odateheti partnerei karácsonyfája alá. Idén például igazi csemegével jelentkeznek: az első, 1520-as években készült magyar térkép reprint kiadását ajándékozzák majd mintegy 150-200 partnerüknek.
A saját kiadványok mellett a Cartographia minőségi bőrárukat csomagol" az idén, diszkrét színben, feltűnés nélkül elhelyezett logóval. Kis É. Katalin szerint az ajándékozásban egyaránt kerülni kell a sablonokat és a túl személyes holmikat is.
Debreczeni Pál, a Vylyan Pincészet főtulajdonosa úgy látja: a céges ajándékok körében egyre inkább hódítanak a jó borok. A bor nemes ital, s egyfajta hangulatot sugall, azt üzeni, hogy az ajándék küldője ad az emberi kapcsolatok ápolására. A Vylyan az év vége felé általában 5-10 ezer palack céges címkével ellátott bort szállít megrendelőinek. Debreczeni Pál szerint a bor azért is jó ajándék, mert – szemben sok tucatholmival – biztosan hasznosul az ünnepek alatt...
Ünnepi vacsorák
A vállalatok körében egyre kedveltebb módja az ünneplésnek az úgynevezett karácsonyi partnerparti, amely gasztronómiai élvezetekkel kísérve nyújt lehetőséget a közös évbúcsúztatásra és ajándékozásra.
Az év vége közeledtével számos vállalat rendez ilyen összejöveteleket, amelyeken egy-egy elegáns ebédre, vacsorára látják vendégül megrendelőiket, beszállítóikat, intézményi partnereiket. Az ajándék általában ilyenkor sem marad el, ám értéke rendszerint kisebb: a parti végén egy-egy CD, határidőnapló, korsó, hamutálca, névjegytartó kerül a csomagba.
A Taverna Rt.-nél igen komoly hagyományai vannak az úgynevezett mesterek vacsorájának. Mint Tárnoki László vezérigazgató-helyettes beszámolt róla: a cég – sajátosságait kihasználva – elsősorban gasztronómiai élménnyel lepi meg karácsonykor az üzletfeleket. A vacsorára a cég legjobb séfjei főznek, s a felszolgálást is a szakma kiválóságai végzik. A vacsora mellől persze az ajándék sem marad el, általában használati eszközök, esernyők, tollak, naptárak kerülnek a csomagba, ám Tárnoki László szerint az igazi ajándék az emlékezetes este, a gasztronómiai élmény.
Kell-e a felirat?
A cégek túlnyomó többsége kínosan ügyel arra, hogy a partnereinek adott ajándék felismerhető, másokétól megkülönböztethető legyen. E célra a legalkalmasabbnak a logó tűnik, ám a tapasztalatok azt mutatják, hogy érdemes határokat szabni a kézjegy" elhelyezésében.
Nincs annál bosszantóbb, mint ha egy amúgy szép és értékes holmit a hivalkodó cégfelirat tesz gyakorlatilag használhatatlanná... A vállalati vezetők mindegyike hosszasan tudná sorolni azokat a tárgyakat, amelyek egy-egy rosszul elhelyezett logó miatt porosodnak a szekrény mélyén.
Egy naptár vagy névjegytartó használati értékét persze nem csökkenti a felirat, de azért érdemes odafigyelni a méretre és az elhelyezésre. Olykor talán elegendő a belső borítón feltüntetni, ki is küldte az ajándékot.
Egyes cégvezetők szerint pedig egy-egy jól kiválasztott CD – s mellé egy üdvözlőkártya – jobban emlékeztet az ajándék küldőjére, mint a tizenharmadik határidőnapló.
Az ajándékozási kultúra
Az elmúlt tíz évben sok egyéb mellett az ajándékozási kultúra is komoly változásokon ment át. Debreczeni Pál, a Vylyan tulajdonosa szerint a cégek többsége ma már komolyan ad arra, hogy milyen meglepetéssel kedveskedik partnereinek, sőt az üdvözlőkártyák kiválasztása során is igyekeznek kerülni a sablonos megoldásokat. Szerinte az ajándékon meglátszik az is, hogy az ajándékozó milyen súlyt fektet az emberi kapcsolatokra.
Hasonlóan jók a Taverna vezérigazgató-helyettesének tapasztalatai is, aki úgy látja: a cégek közötti ajándékozás megfelelő mederbe került, nem jellemzőek a bóvlik, de a túlkapások sem.
Kissé másként vélekedik Kerekes Pál, aki egy pr-ügynökség vezetőjeként számos cég karácsonyi gondjaiba" betekinthet. Túlzásnak tartja azt, hogy egy-egy nagyobb társaság 600-700 főt hív meg karácsonyi partijára, ahogyan azt is, hogy számos cégnél több ember hetekig tartó munkája az ajándékok kiválasztása, beszerzése. Nézete szerint gyakran elég volna egy szép üdvözlőkártya, a vállalatoknak nem kellene egymást túllicitálniuk az ötletességben.
A költségek
A karácsonyi ajándékozás költségeit minden cégnél előre megtervezik, a büdzsé nagysága nem annyira a cég méretével, mint partneri körével, illetve az üzletágban kialakult szokásokkal van összhangban.
Olykor 8-10 fős társaságok százezreket költenek erre a célra, míg például a közüzemi vállalatoknál az összeg lényegesen alacsonyabb. Költségkímélő megoldás természetesen az is, ha a cég saját termékét, szolgáltatását adja ajándékba.
A kiadás általában megtérül, különösen, ha a céges ajándék kiválasztásánál is az a szempont vezéreli az ajándékozót, hogy a meglepetés valóban örömet szerezzen.