×

Munkahelyi dohányzás

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. október 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 10. számában (1998. október 15.)

 

Magyarországon mindenkinek joga van az egészséges környezethez – azonban mindenki szabadon rombolhatja is saját egészségét. A dohányzás joga általában megilleti a munkavállalót, azonban a jogszabályok és a munkaadók korlátot szabhatnak a dolgozó káros szenvedélyének.

 

Alkotmányos jogok

Az alkotmányban foglalt – és a Gazdasági, Szociális és Kulturális Jogok Nemzetközi Egyezségokmányának szövegével összhangban álló – rendelkezések alapján a Magyar Köztársaság területén élőknek joguk van a lehető legmagasabb szintű testi és lelki egészséghez. Ezen túl alaptörvényünk szerint a Magyar Köztársaság elismeri és érvényesíti mindenki jogát az egészséges környezethez. Ezt a jogot a jogszabályalkotók – többek között – munkavédelmi és egészségvédelmi normákkal biztosítják. A munkáltatók az egészségvédelmi jogszabályokban biztosított joguknál fogva előírhatnak dohányzási tilalmat a munkahely egész területére – vagy kijelölhetnek dohányzásra szolgáló helyeket.

Az állam felelős a lakosság egészségi állapotáért, különösen azért, hogy lehetővé váljon a közösségek és az egyének számára egészségi állapotuk megőrzése és védelme. Az állam kötelezettségét képezi különösen az egészségmegőrzés és egészségfejlesztés alapvető feltételeinek biztosítása, valamint a közérdek védelme az egyéni érdekekkel szemben. A dohányzás joga ugyan mindenkit megillet, de az egyén káros szenvedélyének egy egész közösséget nem lehet alárendelni, így a munkahelyeken a közérdek védelmében lehetőség van a dohányzási tilalomra.

Az állami egészségmegőrzési feladat biztosítja a dohányzási ártalmakban szenvedők gyógyíttatását is. A betegségben szenvedőket attól függetlenül megilleti a gyógykezelés joga, hogy aktív vagy passzív dohányzás miatt sérült meg az egészségük. A dohányzók többsége tisztában van a dohányzás ártalmaival, mégis minden harmadik magyar felnőtt – minden második férfi és minden negyedik nő – dohányzik. Magyarországon körülbelül 25 ezer ember hal meg évente a dohányzással ok-okozati összefüggésben álló betegségek következtében, egy másik adat szerint a társadalombiztosításnak a tavalyi évben 90 milliárd forintjába került a dohányzás miatti betegségek kezelése, gyógyíttatása. Ilyen népességfogyás és ekkora összegű kiadás láttán elgondolkoztató, hogy a törvényhozók eddig miért nem kívántak erélyesebben fellépni a dohányzás ellen.

Jön az új törvény!

A kormány idén őszre ígérte a nemdohányzók védelméről szóló törvény megalkotását. A dohányos lobby vereségét jelzi, hogy a jogszabályalkotó törvényi szinten kívánja szabályozni a kérdést. Az új szabályozás hatálybalépésétől azt várják, hogy megszigorítsa a dohányzás feltételeit a munkahelyeken és azokon kívül (közterületeken, tömegközlekedési eszközökön, vendéglátóiparban stb.) is. Az új törvény szigorára jellemző, hogy dohányzásra kijelölni csak azt a zárt légterű helyiséget lehet majd, amely rendelkezik folyamatos légcserét biztosító megfelelő műszaki megoldással.

Dohányzás a munkahelyeken

A munkahelyi dohányzás jelenleg hatályos szabályait a 35/1996. BM rendelet tartalmazza. E jogszabály rendelkezései szerint nem szabad dohányozni az „A"-„C" tűzveszélyességi osztályba tartozó veszélyességi övezetben, helyiségben, továbbá ott, ahol az tüzet vagy robbanást okozhat. A dohányzási tilalmat táblával (felirattal), illetőleg piktogrammal (áthúzott égő cigaretta) kell jelölni. Nem szabad dohányozni, nyílt lángot használni az „A" és „B" tűzveszélyességi osztályba tartozó anyagot szállító járművön és a „C" tűzveszélyességi osztályba tartozó anyagot szállító jármű rakodóterén sem. Tilos égő dohányneműt, gyufát és egyéb gyújtóforrást olyan helyre tenni vagy dobni, ahol az tüzet vagy robbanást okozhat. Az előbbi tilalmakon kívül arra is lehetőség van, hogy a munkáltató – saját belátása szerint – külön dohányzási tilalmat rendeljen el. Munkahelynek minősül minden olyan szabad vagy zárt tér (ideértve a föld alatti létesítményt, a járművet is), ahol munkavégzés céljából vagy azzal összefüggésben munkavállalók tartózkodhatnak.

Füstölgés a mezőgazdaságban

Gabonatáblán dohányozni még a járművek, erő- és munkagépek vezetőfülkéiben sem szabad. Az aratás idejére a munkáltató köteles a gabonatáblától legalább 15 méterre, az éghető anyagtól és a növényzettől elzárt dohányzóhelyet kijelölni. A munkáltató köteles továbbá a kijelölt dohányzóhelyen a dohánynemű gyűjtéséhez és eloltásához megfelelő mennyiségű vizet tartalmazó edényt elhelyezni. Dohányozni a szérű és a rostnövénytároló szélső tárolási egységétől, illetőleg a más helyen lévő kazaltól legalább 30 méterre, tüzet rakni legalább 100 méter távolságra, a kijelölt helyen szabad. A munkáltató azért is felel, hogy a tilalmakat a szérű és a rostnövénytároló bejáratainál táblákkal megjelöljék.

Munkáltatói feladatok

A Magyar Köztársaság területén munkát végzőknek – állampolgárságuktól függetlenül – joguk van a biztonságos és egészséges munkafeltételekhez. Az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés követelményeiről a munkáltatónak – a jogszabályok és a szabványok keretein belül – kötelessége gondoskodni. A munkaadó ezenkívül köteles biztosítani minden munkavállaló részére a munkahely és a munka jellegének megfelelő tisztálkodási és egészségügyi feltételeket is. A munkahely és a munka jellegének megfelelően a munkáltatónak gondoskodnia kell a rendről, tisztaságról, a keletkező szennyező anyagok, hulladék kezeléséről oly módon, hogy veszélyt vagy egészségi ártalmat ne okozzanak és a környezetet ne károsítsák. Ezek a rendelkezések összhangban állnak az Európai Közösség irányelveivel, a nemzetközi munkaügyi egyezményekben és ajánlásokban foglaltakkal.

Dohányzóhelyek, – helyiségek kijelölése

A nemdohányzók védelméről minden munkahelyen dohányzóhelyek, -helyiségek kijelölésével kell gondoskodni. Azokon a munkahelyeken, ahol a dohányzás a jogszabályok szerint nem tilos, és ahol a káros szenvedélyt a munkaadó is eltűri, külön dohányzóhelyet kell kijelölni. A munkáltató szabad belátása szerint jelölheti ki a munkahelyi dohányzóhelyeket vagy dohányzóhelyiségeket, de a dohányzásra kijelölt helyiség zárt légterű csak abban az esetben lehet, ha a folyamatos légcsere biztosított. Természetesen olyan helyet vagy helyiséget célszerű kijelölni, ahol kizárólag dohányosok dolgoznak vagy tartózkodnak. A munkaadónak ügyelnie kell a kijelölt dohányzóhelyek megfelelőségéről, mert annak állapotát a tűzvédelmi hatóság rendszeresen ellenőrizheti. A munkaadó olyan zárt térben is megtilthatja a dohányzást, ahol kizárólag dohányos munkavállalók dolgoznak – ha ez a munkahelyi közösség érdeke. Ugyanakkor a munkaadó figyelmének ki kell terjednie a munkavállalókon túlmenően a munkavégzés hatókörében tartózkodókra és a szolgáltatást igénybe vevőkre is. E szabály szerint a munkaadó nemcsak a dolgozóinak védelméről köteles gondoskodni, hanem a dolgozóival kapcsolatba lépő külső személyek védelméről is. Ilyen „kívülálló" lehet az étterem vendége vagy a hivatal ügyfele is. A nemdohányos dolgozókat az a szabály is védi, hogy az egészséget nem veszélyeztető munkavégzés követelményei helyett a munkáltató pénzbeli vagy egyéb megváltást a munkavállalónak nem adhat, tehát az egészségtelen munkakörülményeket (például dohányfüstös irodát) pénzben kompenzálni tilos.

Felügyeleti intézkedések

Az egészséget nem veszélyeztető munkavégzés szabályainak megtartását a munkabiztonsági és munkaügyi felügyelőség segíti és ellenőrzi. A megyei (fővárosi) munkabiztonsági és munkaügyi felügyelőség munkatársa jogosult valamennyi munkahelyen – külön engedély és előzetes értesítés nélkül – ellenőrzést tartani. Amennyiben a felügyelőség ellenőrei szabálytalanságot derítenek fel, akkor jogosultak a munkáltatót felhívni az egészséget nem veszélyeztető munkavégzés szabályainak megtartására. Súlyos szabálytalanság esetén a felügyelet a munkáltatóra bírságot is kiszabhat.

Ha a munkavállaló úgy érzi, hogy számára a munkáltató egészségtelen – dohányfüsttől teli – munkahelyet biztosít, akkor jogosult a felügyeletnél panaszt tenni. A dolgozót védi, hogy fellépéséért, illetve a munkáltató vélt mulasztása miatt jóhiszeműen tett bejelentéséért hátrány nem érheti.

A munkavédelmi képviselő

Ha a munkáltatónál foglalkoztatottak létszáma a 10 főt, vagy a döntően nem fizikai jellegű tevékenységet folytató munkáltatónál a 20 főt meghaladja, a munkavállalók jogosultak maguk közül képviselőt választani az egészséget nem veszélyeztető munkavégzéssel összefüggő jogaik és érdekeik képviseletére. A munkavédelmi képviselő felléphet munkaadójánál a nemdohányos dolgozók egészségének védelmében, vagy ha ez nem vezet eredményre, a munkabiztonsági és munkaügyi felügyelőségnél eljárást kezdeményezhet a munkáltató ellen.

V. M.
Kis kitekintés
A hetvenes években olyan erős dohányzás elleni kampány indult az USA-ban, hogy az egy kisebbfajta forradalomnak is beillett. A dohányzás őshazájában élők a hatalmas kampány hatására leszoktak káros szenvedélyükről – mára csak a filmek negatív szereplői füstölögnek az államokban. Az amerikai dohányipar képtelen volt megemészteni a kudarcot, ezért új piacok után nézett. A káros szenvedély exportálása Kelet-Európába és Ázsiába tökéletesen sikerült – a multik megnyugodhattak.

Tőlünk nyugatra is megindult a dohányzás elleni kampány – igaz, nem anynyira erősen és kevésbé bigottan, mint az USA-ban. A skandináv államokban jelentősen visszaesett a bagózás, Nagy-Britanniában pedig szinte teljesen eltűnt. A szigetországban olyan erélyesen léptek fel a nemdohányzók védelmében, hogy mára szinte nincsen olyan étterem vagy hivatal, ahol füstölögni lehet. A brit törvények szerint még az utcán, közterületeken sem lehet dohányozni.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. október 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem