×

Növekedés – osztogatás nélkül

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. augusztus 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 8. számában (1998. augusztus 15.)
 

A jövő évi költségvetés tervezése során nem egy, hanem négy évben gondolkodnak a miniszterek, szem előtt tartva a stabilitás megőrzése melletti erőteljes növekedés kormányzati célkitűzését. Ennek jegyében szigorúan ragaszkodnak ahhoz, hogy 1999-ben a büdzsé deficitje ne haladja meg a 4 százalékos, az infláció pedig a 11 százalékos mértéket. Nem lesz tehát osztogatás – állítja Chikán Attila. A gazdasági stratégiáért felelős minisztert egyebek mellett az új tárca felépítéséről, a kabinet által megjelölt legfontosabb gazdaságstratégiai fókuszpontokról kérdeztük.

 

A Gazdasági Minisztérium az új kormányzati koncepció jegyében hármas feladatkört lát el. Az első és legátfogóbb funkciójában a tárca a gazdasági stratégia kidolgozásának és alkalmazásának a letéteményese. Ebben a minőségében szervezetileg koordinálja és irányítja a magyar gazdaság különböző szervezeti egységeinek stratégiakészítő tevékenységét is. A vezető szerep egyébként abban is megnyilvánul, hogy a GM és a miniszter a kormány gazdasági kabinetjének vezetője. Emellett a stratégiakészítés a többi minisztérium számára is fogódzókat kell hogy megfogalmazzon arra, mihez építsék hozzá saját stratégiájukat.

A GM működésének második szférája, hogy funkcionális részpolitikák területén is meg kell fogalmaznia olyan feladatokat, amelyek más minisztériumhoz nem tartoznak. Ilyen példának okáért a fejlesztéspolitika, a kutatásfejlesztési tevékenységgel kapcsolatos kérdések, a kisvállalkozás-fejlesztési politika vagy a foglalkoztatáspolitika. A feladatok harmadik síkja az ágazati irányítás: hozzánk tartozik az ipar, a kül- és belkereskedelem, valamint a turizmus.

Hogyan nyilvánul meg ez a hármas struktúra a minisztérium szervezeti felépítésében?

– A minisztérium a felsővezetést tekintve hagyományos felállású: van egy miniszter, két államtitkár és egy kabinetfőnök. Ezek mellett hat helyettes államtitkár a felelőse a fentiekben vázolt feladatoknak: így külön helyettes államtitkárság foglalkozik a stratégiai, a kereskedelmi és igazgatási, az ipari és energetikai, a külkereskedelmi, illetve az idegenforgalmi ügyekkel. A hatodik – Herczog László vezette – helyettes államtitkárság alá tartozik a foglalkoztatáspolitika és az érdekegyeztetés.

Bár a gazdasági tárca valóban egyfajta csúcsminisztérium, de munkájában bizonyára számít a pénzügyminiszterre.

– Nyilvánvaló, hogy nagyon szoros kapcsolatban vagyok mind a pénzügyminiszterrel, mind a Magyar Nemzeti Bank elnökével. Tehát azt lehet mondani, hogy a gazdasági stratégia tulajdonképpen ebben a háromszögben formálódik.

A stratégiakészítést egyébként nem úgy kell elképzelni, hogy most megcsináljuk a stratégiát, aztán majd alkalmazzuk, hanem abban a korszerű szemléletben, amely a vállalati működésben már egy ideje megnyilvánul: a stratégiai menedzsment koncepció. E szerint a stratégiakészítés abból áll, hogy bizonyos fókuszpontokat, valamint a hozzájuk vezető utakat meghatározzuk és folyamatosan karbantartjuk annak függvényében, hogy a környezeti feltételek hogyan alakulnak. Ezt a szemléletet akarjuk most a gazdaságirányításban megvalósítani. Ez korszerű, modern, és a vállalati szférában egy évtizede ez a vezető koncepció. Hozzáteszem, hogy vállalati szféra alatt értem például a General Motorst is, amely ugye számottevően nagyobb, mint az egész magyar gazdaság.

A gazdaságstratégia fókuszpontjait illetően egyelőre csak a kormányprogram adhat eligazítást. Nyilvánvaló, hogy az egyes területek részprogramjai az eddig eltelt idő alatt még nem készülhettek el, de azért vegyük sorra a legfontosabb célkitűzéseket, kezdve a sokat emlegetett és sokak által fenntartással kezelt 7 százalékos gazdasági növekedéssel.

– Többször hangsúlyoztam, hogy nem szabad a számok bűvkörében élni, de a 7 százaléknak mégis nagy jelentősége van. Az, hogy a Fidesz nem 5 százalékos növekedést mondott – függetlenül attól, hogy a 7 egész pontosan 7 egész lesz-e – jelzi azt a szándékot, hogy a gazdaságot erőteljesen "meg kell húzni". Ez az első tétel, a második az, hogy ezt a növekedést a stabilitás megtartásával, prudens gazdaságpolitikát folytatva kell megvalósítani.

Melyek a stabilitás irányába ható legfőbb eszközök?

– Az első, hogy a költségvetési hiányt nem szabad elengedni. A következő évi költségvetést arra építjük, hogy a deficit nem haladja meg a 4 százalékot, az infláció mértéke pedig a 11 százalékot. És ezek nagyon szigorú számok. Vagyis: nincs osztogatásos gazdaságpolitika.

A tárcák eddigi tevékenységét, illetőleg egyes miniszterek megnyilvánulásait tekintve azért úgy látszik, hogy vannak ilyen törekvések.

– Vannak. A tárcák igényei több százmilliárddal haladják meg a lehetőségeket. Egyébként nem baj, hogy az igények nagyobbak, mint a lehetőségek. Amit a tárcák mondanak, azok mind racionális célok, de egyszerűen nem lehet őket mind megvalósítani.

Kemény csatákra számít a költségvetés tárgyalása során?

– Én nem hiszem, hogy a kormány ne tudna megegyezni. Mindannyiunknak figyelembe kell venni a mások prioritásait is, tehát egészen világosan meg kell indokolni, ha valaki nem kapja meg, amit kér. Az alapelveket viszont véleményem szerint a szociális ügyekkel foglalkozó minisztereknek is el kell fogadniuk. Nevezetesen azt, hogy ha most egy magasabb növekedési rátát fogalmazunk meg, akkor jövőre és azután több lesz a lehetőségünk. Növekvő gazdaságban növekvően lehet az igényeket kielégíteni, míg ha most elfogyasztjuk, szétosztjuk, akkor nem lesz növekedés.

Most nem arról van szó, hogy bizonyos igények más igényekkel szemben feltétlen prioritást élveznek, hanem az a prioritás érvényesül, hogyan lehet összességében minél több igényt kielégíteni. A Pénzügyminisztériumban a költségvetés készítésekor egy négyéves program alapján dolgoznak. Szeretnénk a deficitet 3 százalék alá szorítani, az inflációt egy számjegyűvé tenni.

A kormány megalakulása óta már többször nyilatkozták, a programban is szerepel, hogy a növekedésnek együtt kell járnia a munkahelyteremtéssel. Ez azért lényeges elem, mert – miként azt az eddigi évek tapasztalatai mutatták – a gazdasági növekedésnek nem feltétlen velejárója a foglalkoztatás bővülése. Milyen konkrét lépéseket terveznek?

– Konkrétumokat az eltelt idő rövidsége miatt még nem tudok mondani, bizonyos prioritásokat azonban igen. Nagyobb hangsúlyt tulajdonítunk majd a területi különbségek kiegyenlítésének. A külföldi befektetőket megpróbáljuk majd abba az irányba befolyásolni, hogy keleten is befektessenek. Megpróbáljuk majd őket ösztönözni egyrészt jó szóval, másrészt kedvezményekkel. Itt olyan kedvezményekre gondolok, amelyek beleillenek az eddigi szisztémába, tehát nem feltétlenül újak, de nagyobb súllyal lehet őket alkalmazni.

Ez azt jelenti, hogy Kelet-Magyarországon érzékelhetően nagyobb beruházási kedvezményekre lehet számítani a jövőben?

– Ezt még nem tudom megmondani. Ahogy én látom, az ilyen támogatások mögött eddig nem volt olyan átlátható koncepció, amely alapján meg lehetne mondani, hogy miért adunk X-nek erre 200 milliót, Y-nak arra 500 milliót. Félreértés ne essék, nem azt állítom, hogy fölöslegesen adták a pénzt. De: a magyar gazdaság olyan mértékben igényelte a külföldi tőkét, hogy csak adtuk a kedvezményeket, és közben kezdtünk el gondolkodni, hogy talán valamilyen koncepciót kellene kialakítani. Nos, szerintem, most már lehetne is. Ugyancsak a következő hónapokban, ősz közepére készül el a kisvállalkozásokat érintő programunk.

A kis- és középvállalkozások támogatását az eddigi kormányok is zászlajukra tűzték...

– Valóban, és létre is jöttek a kis- és középvállalkozások fejlesztését szolgáló intézmények. Annyi szervezet van, hogy hirtelen fel sem tudnám mind sorolni. Ezek koordinációja azonban nem megoldott. A másik kérdés, hogy most ki kell alakítani egy differenciált kisvállalkozás-fejlesztési politikát. Teljesen más kisvállalkozást csinálni Baranya, Pest vagy Zala megyében. Nyilvánvaló, hogy egyforma ösztönzőrendszerrel nem versenyegyenlőséget teremtek, hanem konzerválom a területi különbségeket.

Ugyancsak a vállalkozókat érinti az a kormányzati szándék, amely szerint határozottan fejleszteni kívánják a gazdasági információs rendszert. A vállalkozások piaci és egyéb információkkal való jobb ellátásáért a kamarák már tettek lépéseket. Számíthatnak-e ilyen irányú tevékenységük központi támogatására?

– Ha anyagiakra gondol, akkor azt kell mondanom, hogy pénzre nem. Erkölcsi, információs, illetve szervezeti-koordinálási támogatásra igen. Ez az állam feladata, nem az, hogy pénzt adjon. Az üzleti életnek a saját szükségletei ellátásához elegendő pénzt meg kell tudni termelni.

Növekedni fognak idén a gazdaságfejlesztési támogatások központi költségvetési forrásai?

– Azokról most alkudozunk a Pénzügyminisztériummal, s ha valakinek, hát a gazdasági minisztériumnak támogatnia kell a PM takarékossági törekvéseit. Számokat még nem tudok mondani, de mind a gazdaságfejlesztési célelőirányzat, mind a kutatásfejlesztésre fordítható szép nevű KMüFA is növekedni fog. De hozzáteszem: nem ezeken, hanem az üzleti életen belüli fejlesztéseken múlik a dolog.

A kormány által beígért 200 ezer új munkahely létrejöttének nyilvánvalóan feltétele, hogy a gazdaságfejlesztésre szánt különböző pénzeket a foglalkoztatáspolitika szempontjait is figyelembe véve használják fel. Ön szerint szükség van önálló foglalkoztatáspolitikai stratégiára?

– Igen. A foglalkoztatáspolitikának bizonyos alapelveit le kell szögezni. Bár ez mindeddig nem történt meg, de én ezért nem hibáztatom az előző kormányokat. Az átmenet kapcsán annyi bizonytalanság volt, annyi feszültséget kellett megoldani, hogy talán nem is lehetett ilyesmivel foglalkozni. Most már azonban meg kell csinálni.

Kormányváltáskor, az új kabinet első, ám talán hosszú távra meghatározó lépéseinek megtételekor különösen fontos a szociális partnerekkel való megfelelő kapcsolat kialakítása. A kormányprogram szerint "a kormány az érdekegyeztetést a jelenleginél magasabb szintre kívánja emelni". Hogyan kell ezt értenünk?

– Nem szervezetileg, hanem minőségileg fogjuk magasabb szintre emelni. Folyamatos eszmecserét szeretnénk folytatni, vagyis szeretnénk, ha ez nem alkalmi, hanem munkakapcsolat lenne. Ehhez nagyon sok feltétel adott, többek között a személyes kapcsolatok is. Herczog úr mióta világ a világ, csinálja az érdekegyeztetést, gondolom, olyan nagyon nem változnak a szereplők a másik két oldalon sem. De el kell tudni jutni odáig, hogy mindenki – természetesen a maga sajátos nézőpontjából – képes legyen egyformán egy gazdasági célkitűzés szolgálatába állni.

Ezt egy bértárgyaláson még akkor sem lesz könnyű elérni, ha teszem azt az alapvető, globális gazdasági célkitűzésekkel minden fél egyetért. A részletekben ugyanis igen komoly érdekek ütköznek.

l Én szinte szimbolikus jelentőségűnek tartom a bértárgyalásokat. Ott ugyanis meg kell értetnünk egymással egy triviális dolgot: hogyha én kiverekszem magamnak egy 5 százalékos bérfejlesztést és 10 százalékos infláció van, akkor ugyanott vagyok, mintha nulla százalékos bérfejlesztés mellett 5 százalék az infláció. Csak éppen a gazdaság egyéb részeire nem ugyanaz a hatása.

Tehát ne abszolutizáljunk bizonyos számokat, hanem próbáljuk komplexen nézni az egész rendszert, és megvizsgálni, hogyan lehet a legtöbbet kihozni belőle.

Azért annak a bizonyos egy számnak erős társadalomlélektani hatása van, nem gondolja?

– Valóban. De ugye azt is tudjuk, hogy az a szám statisztika kérdése, számbavétel kérdése. Nekem mint közgazdásznak nem mond semmit. Ha közlik, hogy egy országban öt százalék volt a bérfejlesztés egy adott évben, akkor reggelig tudok kérdezni, mielőtt megtudom azt, hogy abban az országban milyen volt az életszínvonal-emelkedés, ha volt egyáltalán. Ahhoz, hogy mindezt a szociális partnerekkel is el tudjuk fogadtatni, szükség van arra, hogy a megállapodások jól előkészített tárgyalássorozatban, munkakapcsolatban alakuljanak ki.

Ön szerint szükséges mindehhez az ÉT hatásköri, strukturális változtatása?

– Bevallom, olyan mélyen még nem ismerem az ÉT működését, hogy azt mondhassam, nincsenek olyan részletei, amelyeket változtatni kell. Az alapfelállást jónak tartom. A hatásköröket illetően rövid távon semmiképpen nem szükséges változtatni. Én – mint a legtöbb dologban – ebben is azt mondom, hogy el kell kezdeni dolgozni, és utána meglátjuk, hogy szükség van-e változtatásokra. De egy biztos: nem is akarunk megpróbálni erőből politizálni. Nyilván bizonyos döntéseket a kormánynak kell meghozni, mert hiszen azért kormány.

Mint például a tb-önkormányzatokkal kapcsolatban?

– A tb-önkormányzatok ügye az egy más műsor. Ami ott folyt, az minden gazdasági és társadalmi racionalitással ellentétes. Csak olyan erős szavakkal tudnám leírni, amelyeket ebben az interjúban nem használhatok. Talán elég annyit megjegyezni: háromszázalékos haszonnal forgatták a pénzt egy olyan időszakban, amikor a tőzsde 80 százalékot "szaladt".

Visszatérve az ÉT-re: a szociális partnerek korábban többször szóvá tették, hogy a kormány nem a megfelelő szinten képviseltette magát a tárgyalásokon. Ezen a téren lesz-e változás?

– Én nem vagyok híve annak, hogy a formális rang alapján ítéljük meg az emberek befolyásolási képességét. Nem biztos, hogy rosszabb, ha odaküldünk egy jól felkészült osztályvezetőt, mint – csak hogy a rang meglegyen – egy más területen dolgozó államtitkárt. De természetesen azon leszünk, hogy ezt megoldjuk, hogy a többi társintézmény is megfelelő szinten képviseltesse magát. A mi részünkről továbbra is én magam, a politikai államtitkár úr, illetve Herczog úr vesz részt a tárgyalásokon.

Mik a kormányzat tervei a KIÉT-tel kapcsolatban?

– Erről még egyáltalán nem beszéltünk. De, mint mondtam, általában annak a híve vagyok, hogy menet közben vizsgáljuk meg a dolgok működését. Úgy gondolom, ez lesz az eljárás a KIÉT-tel kapcsolatban is.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. augusztus 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem