×

Kereskedelmi képviseletek

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. május 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 5. számában (1998. május 15.)

 

A hazai vállalkozások külpiaci érvényesülésében, piacra jutásában fontos szerep hárul a kereskedelmi képviseletekre. A szervezet jelenleg éppen átalakulásának közepén tart, a rájuk is támaszkodó vállalkozásoknak számos új dolgot kell megtanulni. Cikkünk ebben nyújt segítséget.

 

Úgy tűnik, a jövőben is a központi költségvetés fizeti a külgazdasági szervezet működési költségeinek túlnyomó részét. Noha a tárgyalások jelenleg is folynak a gazdasági kamarák és az Ipari, Kereskedelmi és Idegenforgalmi Minisztérium (IKIM) között a kereskedelmi szolgálat finanszírozásáról, nem valószínű, hogy akár a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK), akár a Magyar Agrárkamara vagy a Magyar Kézműves Kamara jelentős összeget ajánlana fel. Pedig a nem állami pénzeknek is bőven lenne helye a kormányhatározattal tavaly átalakított külgazdasági képviseleti rendszerben. A kereskedelmi szolgálat 46 külföldi irodája közül finanszírozási problémák miatt április 30-ig tizenhármat be kellett zárni.

A külgazdasági szervezet átalakításával, 1997. július 1-jét követően a diplomáciai jellegű tevékenységet az IKIM szakmai irányítása alatt álló külgazdasági attasék végzik a Külügyminisztérium állományában. Az összesen 48 állomáshelyen dolgozó 51 szakember munkáját így egyszerre két minisztérium is felügyeli. A külügy zökkenőmentesnek ítéli a kereskedelmi kirendeltségek átszervezését.

Átalakuló szervezet

Véleményük szerint a gazdasági diplomácia sikeresen helyet talált magának az egységes külképviseleti rendszerben. A külgazdasági attasé több városban – például Ammánban, Szingapúrban vagy Dar es Salaamban – ideiglenes ügyvivő is. Ho Si Minh-városban pedig az attasé látja el a főkonzuli feladatokat. A vállalkozások külpiaci megjelenését a Magyar Befektetési és Kereskedelemfejlesztési Rt. (ITDH) keretében létrehozott kereskedelmi szolgálat munkatársai segítik.

A külgazdasági attasék feladatai közé tartozik az országunkat bemutató propaganda szervezése, a befektetők érdeklődésének felkeltése, a konkrét üzletek előkészítése, a kereskedelmi, fogyasztóvédelmi versenyszabályok és a nemzetközi áruegyezmények működésének figyelemmel kísérése mellett a kiemelt nagyvállalatok exportjának előmozdítása is. A kereskedelmi szolgálat ezt kiegészítve elsősorban a kis- és középvállalkozások befektetési, üzleti kapcsolatainak kialakítását segíti, bemutatókat, vásárokat, kiállításokat, konferenciákat szervez, továbbá tájékoztatja az érintett piaci szereplőket a fogadó ország gazdasági konjukturális helyzetéről, a hatóságok és a szakmai szervezetek előírásairól.

Képviseleti tapasztalatok

A kormányzat a profiltisztítástól – a hatékonyság növekedése mellett – a költségek mérséklődését várta. Ez azonban eddig még főként csak a korábbi kereskedelmi képviseletek személyi állománya egyharmadának hazahívásából eredő bérköltségcsökkenésben nyilvánul meg. „Rövid távon nem is lehet jelentős megtakarításra számítani az átszervezésből, hiszen például több, megszüntetésre váró irodának van jelenleg is élő bérleti szerződése" – vélekedik Melega Tibor, az ITDH vezérigazgatója. A működési költségek profiltisztításból származó csökkenése csak hosszabb távon, 2-3 év múlva jelentkezhet.

Melega Tibor szerint a kormány vélhetőleg jelentősebb kamarai részvételre számított a költségek fedezésében. A külpiaci támogatásra azonban főként a kis- és középvállalkozásoknak van szüksége, amelyek kevesebbet tudnak áldozni ezekre a célokra. A gazdasági kamarák tavaly a második félévben 100 millió forinttal járultak hozzá a külföldi irodák működtetéséhez, az idén pedig az ITDH 200 millió forint támogatást remél a köztestületi szervezetektől. Soós Adrianna, az MKIK főtitkár-helyettese elmondta, hogy hasznosnak tartják a külföldi irodák fenntartását, hiszen a vállalkozások igénylik szolgáltatásaikat. A köztestületi kamarák szeretnének az eddigieknél nagyobb befolyást gyakorolni a kereskedelmi szolgálat tevékenységére – igazgatótanácsi tagságot szeretnének kapni az – IKIM 93, valamint a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) Rt. 7 százalékos tulajdonában levő – ITDH-ban. Résztulajdont is szeretnének szerezni. A főtitkárhelyettes az anyagi hozzájárulással kapcsolatban felhívta a figyelmet: a területi kamarák önállóan hozzák döntéseiket, ezért a központ nem tehet ígéreteket a beleegyezésük nélkül. Az átalakulás tapasztalatairól szólva Soós Adrianna elmondta, hogy a kereskedelmi szolgálatról a területi kamaráknál különböző vélemények formálódnak aszerint, hogy az adott megyében működő vállalkozások mennyiben érdekeltek a külpiaci jelenlétben. Hozzátette: a vállalkozások külkereskedelmi tevékenységét nemcsak a külföldi irodák segíthetik, hanem a belföldi szolgáltatóközpontok is. Ezek létesítésében és az ITDH által jelenleg működtetett nyolc magyarországi iroda számának bővítésében a kamarák aktív szerepet vállalnának.

A pénzügyi segítségre sürgősen szüksége lenne a külgazdasági szervezetnek. Melega Tibor elmondta, hogy a központi költségvetés 1174 millió forintot irányoz elő erre az évre a kereskedelmi szolgálatok számára, ez azonban nem fedezi az összes iroda költségeit – ezért kerül sor a bezárásokra.

Jelen és jövő

Az ITDH vezérigazgatójának véleménye szerint megközelítőleg 400 millió forint hiányzik a külföldön működő magyar kereskedelmi szolgálatok működéséhez. Korábban évente mintegy 2 milliárd forint jutott a kereskedelmi képviseletek fenntartására, a kormányzat ettől az évtől kezdve azonban már saját bevételeket is vár a kereskedelmi szolgálattól. A tárgyalások jelenleg is folynak az ipari minisztérium és a gazdasági kamarák között, de a megegyezés egyelőre várat magára. Balás Péter, az IKIM helyettes államtitkára kijelentette: a tárca mindenképpen szeretné elérni, hogy a kamarák a tavalyi 100 millió forintot követően idén 200 millióval járuljanak hozzá az irodák működtetéséhez. Soós Adrianna elmondta, a vállalkozások elfogadják, hogy fizetni kell olyan szolgáltatásokért – például fordítás, tolmácsolás vagy illetékkel járó okmányok beszerzése -, amelyek a szolgálatnak is pénzbe kerülnek. Ennek ellenére nem valószínű, hogy az irodák kitermelik maguknak a kiesett állami támogatást pótló összeget.

Az irodák számának csökkentéséről szólva Melega Tibor hangsúlyozta: a képviseleti irodák bezárásánál elsősorban azt vették figyelembe, hogy milyen értékű és volumenű, továbbá hány vállalattól származik az adott országba irányuló magyar export. Mérlegelték ugyanakkor azt is, hogy a kereskedelmi szolgálatok költségvetéséből mennyit használ fel az adott iroda, mekkora export mellett. Így került a bezárandók listájára – Chicago, Bejrút, Damaszkusz és Rio de Janeiro mellett – a sydneyi, amely az egész kereskedelmi szolgálat anyagi eszközei 2 százalékának felhasználása mellett a magyar kivitelnek mindössze 0,1 százalékát adó ausztráliai exportot támogatta. Nem lehetett figyelmen kívül hagyni, hogy míg Auszráliába kevesebb mint 200 magyar vállalat exportált, addig a szomszédos Ausztriába több mint 4000 – indokolta a döntést Melega Tibor. Arra azért ügyeltek, hogy olyan fontos partnerrel, mint az Egyesült Államok, ne szakadjon meg az összeköttetés: a chicagói iroda feladatait a New York-i szolgálat vette át.

Mindenesetre furcsának mondható, hogy a magyar gazdaság növekedéséhez oly fontos export és a beruházások fejlesztéséhez hatékonyan hozzájárulni képes kereskedelmi szolgálat költségeinek fedezete meglehetősen nehezen teremthető elő. Az események arra utalnak: a magánszféra egyelőre nem igyekszik, hogy betöltse az állam részleges kivonulása után maradt űrt. Ez azonban valószínűleg csupán idő kérdése, hiszen a vállalkozásoknak egyre inkább fontossá válik a külpiaci jelenlét. Persze az is elképzelhető, hogy az állam mégis mélyebben a közkasszába nyúl és ismét a magánszféra segítségére siet.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. május 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem