×

A közhasznú szervezetek

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. március 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 3. számában (1998. március 15.)

 

Több mint egyéves vita után került ősszel a parlament elé a nonprofittörvény tervezete, az elfogadott jogszabály január elsejétől hatályos. Ezzel megszülettek azok a törvényi garanciák, amelyek nemcsak szabályozzák a civil szférát, hanem rendszerezik a hozzájuk kapcsolódó kedvezményeket is. Összeállításunkban meghatározzuk a közhasznú tevékenység és a közhasznú szervezet fogalmát, a szervezetek működési szabályait, ellenőrzését, továbbá bemutatjuk, hogy milyen adó-, vám-, illeték- és egyéb kedvezményekre jogosultak ezek a szervezetek, valamint támogatóik és támogatottjaik.

 

Ez évtől a Magyarországon nyilvántartásba vett civil organizációk, azaz a társadalmi szervezetek – kivéve a biztosítóegyesületeket és a politikai pártokat, valamint a munkáltatói és a munkavállalói érdek-képviseleti szervezeteket -, az alapítványok, a közalapítványok, a közhasznú társaságok és a köztestületek az 1997. évi CLVI. törvény szerint kérhetik a közhasznúsági nyilvántartásba vételüket (a felsorolt szervezetekről lásd keretes írásunkat). Ez természetesen jár némi adminisztratív teherrel, azonban az alább részletezett kedvezmények igénybevétele céljából érdemes megszerezni a közhasznú jogállást. Az újonnan alakuló civil szervezetek a nyilvántartásba vételi kérelmük benyújtásával egyidejűleg kérhetik közhasznú nyilvántartásba vételüket is.

A közhasznúság feltételei

A fentiekben felsorolt szervezetek a nyilvántartásba vételükkel szerzik meg közhasznú jogállásukat. A törvény a közhasznúságnak két fokozatát különbözteti meg.

1. Ahhoz, hogy valamely nonprofit szervezetet közhasznú nyilvántartásba vegyenek, az alapszabályának/alapító okiratának/társasági szerződésének (a továbbiakban: létesítő okirat) tartalmaznia kell, hogy

  • milyen közhasznú tevékenységet folytat, és nem zárja ki, hogy tagjain kívül más is részesülhessen közhasznú szolgáltatásaiból;
  • vállalkozási tevékenységet csak közhasznú céljainak megvalósítása érdekében – azokat nem veszélyeztetve – végez;
  • gazdálkodásából elért eredményét nem osztja fel, hanem a létesítő okiratában meghatározott tevékenységére fordítja;
  • nem folytat közvetlen politikai tevékenységet, szervezete pártoktól független és azoknak anyagi támogatást nem nyújt.

2. A kiemelkedően közhasznú jogállás megszerzéséhez és a nyilvántartásba vételhez pedig a fentieken túlmenően a létesítő okiratnak azt is tartalmaznia kell, hogy a szervezet

  • olyan közfeladatot lát el, amelyről törvény vagy más jogszabály rendelkezése szerint, valamely állami szervnek vagy a helyi önkormányzatnak kell gondoskodnia, továbbá
  • a létesítő okirata szerinti tevékenységének és gazdálkodásának legfontosabb adatait a helyi vagy országos sajtó útján is nyilvánosságra hozza.

Nyilvántartásba vétel, ellenőrzés

A közhasznúsági nyilvántartásba vétel, a közhasznúsági fokozatok közötti átsorolás, valamint a közhasznú jogállás törlése iránti kérelmet a szervezet nyilvántartásba vételére illetékes bíróságnál kell benyújtani. E kérelemben meg kell jelölni, hogy a kérelmező melyik közhasznúsági fokozat megadását kéri.

A bíróság nemperes eljárásban, soron kívül határoz a nyilvántartásba vételről, az átsorolásról és a törlésről. A közhasznúsági nyilvántartásba vétellel a szervezet nyilvántartási adatai kiegészülnek a közhasznúsági fokozatra, a közhasznú jogállás megszerzésének, módosításának és törlésének időpontjára vonatkozó adatokkal. A nyilvántartás adatai természetesen nyilvánosak, és statisztikai célokra is felhasználhatók.

A törvény hatálybalépésekor már nyilvántartásba vett olyan szervezetek, amelyek közhasznú tevékenység (e fogalom tartalmára nézve lásd keretes írásunkat) folytatására jöttek létre, és a közhasznúsági nyilvántartásba vétel iránti kérelmüket 1998. június 1-je előtt benyújtják, 1998. január 1-jétől a közhasznúsági nyilvántartásba vételről szóló határozat jogerőre emelkedéséig (illetve amíg kérelmüket a bíróság el nem utasítja), közhasznú/kiemelkedően közhasznú jogállásúnak minősülnek. Az a szervezet, amelyet költségvetési pénzből alapítottak vagy rendszeres költségvetési támogatásban részesül, 1998. június elsejéig köteles kérni a közhasznúsági nyilvántartásba vételét, ennek elmulasztása esetén ugyanis a támogatását felfüggesztik, s kezdeményezhetik a megszüntetését is.

Amennyiben a szervezet működése már nem felel meg a nonprofittörvényben meghatározott feltételeknek, 60 napon belül kérni köteles a közhasznúság törlését, illetve átsorolását az alacsonyabb közhasznúsági fokozatba. Ezt az ügyész is indítványozhatja, amennyiben a szervezet működése és vagyonfelhasználása nem felel meg a nonprofittörvény, a létesítő okirat vagy az ennek alapján készített belső szabályzat rendelkezéseinek, és ezen az ügyészi felhívás után sem változtat.

Az adóellenőrzést a szervezet székhelye szerint illetékes adóhatóság, a költségvetési támogatás felhasználásának ellenőrzését az Állami Számvevőszék, a törvényességi felügyeletet pedig – a közhasznú működés tekintetében – az ügyészség látja el.

Kedvezmények

A közhasznú szervezeteket, azok támogatóit és a szolgáltatásaik igénybe vevőit különböző kedvezmények illetik meg. A törvény csak általánosan határozza meg a lehetséges kedvezményeket, részletesen az adó-, vám- és illetékjogszabályok rendelkeznek ezekről. Nem veheti igénybe a kedvezményeket az a szervezet, amelynek az adózás rendjéről szóló törvény szerinti köztartozása van.

A január elseje után alakuló szervezetek a nyilvántartásba vétel napjától jogosultak a közhasznú jogálláshoz kapcsolódó adókedvezmények és mentességek igénybevételére, amennyiben legkésőbb a nyilvántartásba vétel évének utolsó napján közhasznúsági nyilvántartásba is veszik őket.

1. A szervezetet a létesítő okiratában meghatározott célja szerinti tevékenysége után

  • társaságiadó-mentesség,

vállalkozási tevékenysége után

  • társaságiadó-kedvezmény (mentesség),
  • helyiadó-kedvezmény (mentesség),
  • illetékkedvezmény (mentesség),
  • vámkedvezmény (mentesség),

2. a szervezet szolgáltatásának igénybe vevőjét a kapott szolgáltatás után

  • személyijövedelemadó-mentesség,

3. a szervezet támogatóját az adott támogatás (adomány) után

  • társaságiadó-kedvezmény, illetve személyijövedelemadó-kedvezmény,

4. azt a támogatót, aki tartósan adományoz valamely közhasznú szervezetnek, a támogatás második évétől

  • különkedvezmény

illeti meg.

A törvény szerint tartós adományozásnak minősül a magánszemély támogató által a közhasznú szervezet javára, legalább négyéves szerződés alapján, évente rendszeresen, azonos vagy növekvő összegben, illetőleg nem magánszemély támogatónál az adózás előtti eredménye arányában rögzített mértékkel ellenérték nélkül nyújtott pénzbeli támogatás, valamint értékpapír térítés nélküli átadása. Ha a szerződés időtartama alatt bármelyik évben az adományozás szünetel, nem lehet szó tartós adományozásról.

Gazdálkodás

E címszó alatt elsősorban a gazdálkodásra vonatkozó szabályokat emeljük ki, felhívjuk azonban a figyelmet arra, hogy a törvény szigorúbb működési szabályokat ír elő, mint amelyek a civil szervezetekre vonatkoznak. Kiemeljük például, hogy amennyiben a közhasznú szervezet éves bevétele meghaladja az ötmillió forintot, a vezető szervtől elkülönült felügyelő szerv létrehozása akkor is kötelező, ha ezt más jogszabály nem írja elő.

A közhasznú szervezet nem bocsáthat ki váltót, illetve más hitelviszonyt megtestesítő értékpapírt, valamint – a közhasznú társaság kivételével – nem vehet fel olyan mértékű vállalkozásfejlesztési hitelt, amely veszélyezteti a közhasznú tevékenységét, az államháztartás alrendszereitől (minisztériumok, országos hatáskörű szervek) kapott támogatást pedig nem használhatja fel hitel fedezetéül, illetve hitel törlesztésére. A „cél szerinti tevékenységből", illetve a vállalkozási tevékenységből származó bevételeket és ráfordításokat elkülönítve kell nyilvántartani. Ezeket a törvény 18. §-a tételesen felsorolja.

A szervezet az államháztartás alrendszereitől csak írásbeli szerződés alapján kaphat támogatást. A szerződésben meg kell határozni a támogatással való elszámolás feltételeit és módját is. A támogatási lehetőségeket, valamint azok mértékét és feltételeit nyilvánosságra kell hozni (elsősorban a napi sajtóban).

A juttatások – a létesítő okiratban meghatározott szabályok szerint – pályázathoz köthetők, a pályázati kiírás nem tartalmazhat olyan feltételeket, amelyekből valószínűsíthető, hogy a nyertest előre meghatározták (színlelt pályázat).

A szervezet nevében vagy javára csak a szervezet írásbeli meghatalmazásával lehet adományokat gyűjteni, azonban ez nem járhat mások zaklatásával, a személyhez fűződő jogok és az emberi méltóság sérelmével.

Az éves beszámoló jóváhagyásával egyidejűleg közhasznúsági jelentést is kell készíteni, amelyet a legfőbb szerv fogad el. Ez a jelentés tartalmazza a számviteli beszámolót, a költségvetési támogatás felhasználásáról szóló jelentést, a vagyon felhasználásával kapcsolatos kimutatást, a cél szerinti juttatások kimutatását, a központi költségvetési szervtől, elkülönített állami pénzalaptól, helyi önkormányzattól, kisebbségi települési önkormányzattól, egészségbiztosítási önkormányzattól, a települési önkormányzatok társulásától és mindezek szerveitől kapott támogatás mértékét, a vezető tisztségviselők juttatásainak értékét/összegét, valamint a közhasznú tevékenységről szóló rövid beszámolót. Az éves közhasznúsági jelentésbe bárki betekinthet, arról – saját költségére – másolatot készíthet.

Kedvezmények
1. Illeték

Az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény szerint a társadalmi szervezetek, a köztestületek és a közhasznú társaságok, az alapítványok és a közalapítványok teljes személyes illetékmentességben részesülnek (nem kell tehát eljárási, öröklési, ajándékozási, visszterhes vagyonátruházási illetéket fizetniük). Ez a mentesség azonban csak akkor illeti meg a szervezeteket, ha a vagyonszerzést, illetőleg az eljárás megindítását megelőző évben a vállalkozási tevékenységükből származó jövedelmük után nem kellett társasági adót fizetniük. E feltétel teljesüléséről írásban kötelesek nyilatkozni a vagyonszerzési illetéknél az illetékkiszabásra bejelentéskor, államigazgatási vagy bírósági eljárási illetéknél pedig az eljárás megindításakor.
A törvény külön kiemeli, hogy a közhasznú szervezet nyilvántartásba vétele iránti eljárás illetékmentes.

2. Vám

Az 1995. évi C. törvény szerint vámmentes az alapítvány és közalapítvány javára, az alapító okiratban meghatározott közérdekű cél teljesítésével kapcsolatban, ellenérték nélkül beérkező áru – a maximum ötszemélyes személygépkocsi és a motorkerékpár kivételével -, amennyiben a kezelő szerv igazolja, hogy az alapítványt nyilvántartásba vették. A vámkezelési kérelemhez csatolni kell az alapító okiratot, valamint a vámáru ellenérték nélküli beérkezését és a nyilvántartásba vételét igazoló okmányt.
Szintén nem kell vámot fizetni a külföldi céggel kötött megállapodás alapján a sportszervezet (ideértve a sportegyesületet és annak szövetségét is) részére ellenszolgáltatás nélkül érkező, kereskedelmi forgalomba nem kerülő sporteszköz, sportfelszerelés és sportruházati cikk után, ha a sportszervezet vezetője igazolja a nyilvántartásba vételt, és a sportcikkeket három éven belül nem idegenítik el.
Vámmentesek a nevelési-oktatási és felsőoktatási, a tudományos és egészségügyi intézmények, valamint más oktatási, tudományos vagy egészségügyi tevékenységet folytató alapítványok, közalapítványok és köztestületek részére ajándékként vagy csereeszközként érkező oktatási, tudományos vagy kutatási célokra szolgáló tárgyak, amennyiben az intézmény vezetője igazolja a nyilvántartásba vételt. Ezeket a vámárukat öt éven belül csak az elidegenítéskor hatályos jogszabályok szerinti vámteher megfizetése mellett lehet elidegeníteni.

3. Helyi adó

A társadalmi szervezetek, alapítványok, közszolgáltató szervezetek, köztestületek, közhasznú társaságok nem fizetnek helyi adót, ha az előző évben a vállalkozási tevékenységükből származó jövedelmük (nyereségük) után nem kellett társasági adót fizetniük (1990. évi C. törvény).

Közhasznú szervezetek

Amennyiben az alábbi szervezetek megfelelnek a nonprofittörvényben meghatározott feltételeknek, kérhetik a közhasznúvá minősítésüket. E szervezetek alapítását, működését viszont külön jogszabályok állapítják meg.

Társadalmi szervezet

A társadalmi szervezetek alapítását és működését az egyesülési jogról szóló 1989. évi II. törvény, valamint a Polgári Törvénykönyv (Ptk.) is szabályozza. A társadalmi szervezet olyan önkéntesen létrehozott, önkormányzattal és jogi személyiséggel rendelkező szervezet, amely az alapszabályban meghatározott célra alakul, nyilvántartott tagsággal rendelkezik, és céljának elérésére szervezi tagjai tevékenységét. Társadalmi szervezetek tipikusan az egyesületek, a pártok és az érdek-képviseleti szervezetek (a közhasznú szervezetekről szóló törvény értelmében pártok, illetve munkavállalói és munkáltatói érdek-képviseleti szervezetek nem kérhetik a közhasznúsági minősítést). Elsődlegesen gazdasági-vállalkozási tevékenység végzése céljából nem lehet társadalmi szervezetet alapítani.

A társadalmi szervezet alapításához az szükséges, hogy legalább tíz alapító tag kimondja a szervezet megalakítását, megállapítsa az alapszabályát, valamint megválassza az ügyintéző és képviseleti szerveit. A megalakulást követően a szervezet képviselőinek a székhely szerint illetékes megyei bíróságtól kell kérniük a nyilvántartásba vételt. A társadalmi szervezet a nyilvántartásba vétellel jön létre.

A pártok kivételével a társadalmi szervezetek működése felett az ügyészség gyakorol törvényességi felügyeletet. (A pártokat az Állami Számvevőszék ellenőrzi.)

A társadalmi szervezet a tartozásaiért csak saját vagyonával felel. A tagok – a tagdíj megfizetésén túl – saját vagyonukkal nem felelnek. A szervezet vagyona elsősorban a tagok által fizetett díjakból, jogi személyek és magánszemélyek felajánlásaiból, hozzájárulásaiból áll, de célja megvalósításának érdekében gazdasági-vállalkozási tevékenységet is folytathat.

Köztestület

A köztestületek létrehozásának és működésének keretszabályait a Ptk. adja meg. E szerint a köztestület olyan, önkormányzattal és nyilvántartott tagsággal rendelkező szervezet, amelynek létrehozását törvény írja elő, s a tagságához, illetőleg a tagsága által végzett tevékenységhez kapcsolódó közfeladatot lát el. Tipikusan köztestületek a Magyar Tudományos Akadémia, valamint a gazdasági (agrár-, kézműves-, ipar-) és a szakmai (például orvos-, könyvvizsgálói, ügyvédi) kamarák, amelyek működéséről és közfeladataikról a létrehozásukat előíró törvények rendelkeznek. Törvényességi felügyeletüket az ügyészség látja el. A köztestület csak akkor kérheti a közhasznúsági nyilvántartásba vételét, ha a létrehozásáról rendelkező törvény ezt megengedi.

Alapítvány

Az alapítványok létrehozásáról, működéséről, törvényességi felügyeletéről szintén a Ptk. rendelkezik. Magánszemély, jogi személy és jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaság egyaránt létrehozhat alapítványt. Elsődlegesen gazdasági tevékenység céljából azonban nem alapítható, s az alapító okiratban meg kell jelölni azt a tartós közérdekű célt, amelynek megvalósítására létrehozták, az alapítóknak pedig rendelkezésre kell bocsátaniuk az alapítványi cél megvalósításához szükséges vagyont. Az alapítvány jogi személy, s a székhelye szerint illetékes megyei bírósági nyilvántartásba vétellel jön létre. Gazdálkodására az egyesületre vonatkozó szabályok érvényesek, törvényességi felügyeletét szintén az ügyészség gyakorolja.

Közalapítvány

A közalapítvány olyan alapítvány, amelyet az Országgyűlés, a kormány, valamint a helyi önkormányzat képviselő-testülete közfeladat – amelyről az államnak vagy az önkormányzatnak kellene gondoskodnia (például: közoktatás, közüzemi feladatok, egészségügy, a kulturális örökség védelme) – folyamatos ellátása végett hoz létre. A kormány által alapított közalapítvány például a Nemzeti Gyermek- és Ifjúságvédelmi Alapítvány, az Országos Közbiztonsági és Bűnmegelőzési Közalapítvány, a Magyarországi Cigányokért Közalapítvány, valamint az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány. Az Országgyűlés hozta létre többek között a Magyar Rádió és a Magyar Televízió Közalapítványt.

Az alapító okiratban meg kell jelölni a kezelő szervet, vagy külön grémiumot kell létrehozni erre a célra. Az alapító okiratot hivatalos lapban közzé kell tenni. A kezelő szerv évente köteles nyilvánosságra hozni az alapítvány gazdálkodásának legfontosabb adatait. A gazdálkodás törvényességét és célszerűségét (az önkormányzati alapítású közalapítványok kivételével) az Állami Számvevőszék ellenőrzi.

Közhasznú társaság

A közhasznú társaság olyan közhasznú tevékenységet végző korlátolt felelősségű társaság, amely nem törekszik nyereség- és vagyonszerzésre, üzletszerű gazdasági tevékenységet csak a közhasznú tevékenység elősegítése érdekében folytat, a tevékenységéből származó nyereségét pedig nem osztja fel a tagjai között. Éppen ezért a közhasznú társaságra a korlátolt felelősségű társaságokra vonatkozó szabályokat a Ptk.-ban meghatározott eltérésekkel kell alkalmazni. A társasági szerződésben a közhasznú tevékenységet is meg kell határozni, és a társaság cégnevében fel kell tüntetni a közhasznú társaság (kht.) elnevezést. Tagjait – a kft.-vel ellentétben – nyilvános felhívás útján is toborozhatja. A kht.-ben kötelező felügyelőbizottságot létrehozni és könyvvizsgálót választani.

Közhasznú társaságot úgy is lehet alapítani, hogy valamely korlátolt felelősségű társaság a társasági szerződését a közhasznú társaságokra vonatkozó előírások szerint módosítja, s így az új társaság a kft. általános jogutódja lesz. Ennek megfelelően a közhasznú társaság is bármikor átalakulhat bármely más gazdasági társasággá.

Közhasznú tevékenységek
Az alábbi tevékenységek minősülnek közhasznúnak:
az egészségmegőrzés, a betegségmegelőzés, a gyógyító- és az egészségügyi rehabilitációs tevékenység,
a szociális tevékenység, a családsegítés, az időskorúak gondozása,
a tudományos tevékenység, a kutatás,
a nevelés és az oktatás, a képességfejlesztés, az ismeretterjesztés,
a kulturális tevékenység,
a kulturális örökség megóvása,
a műemlékvédelem,
a természet- és az állatvédelem,
a környezetvédelem,
a gyermek- és ifjúságvédelem, a gyermek- és ifjúsági érdekképviselet,
a hátrányos helyzetű csoportok társadalmi esélyegyenlőségének elősegítése,
az emberi és állampolgári jogok védelme,
a magyarországi nemzeti és etnikai kisebbségekkel, valamint a határon túli magyarsággal kapcsolatos tevékenység,
a sport (a munkaviszonyban és a polgári jogi jogviszony keretében megbízás alapján folytatott sporttevékenység kivételével),
a közrend és a közlekedésbiztonság védelme, az önkéntes tűzoltás, a mentés, a katasztrófaelhárítás,
a fogyasztóvédelem,
a rehabilitációs foglalkoztatás,
a munkaerőpiacon hátrányos helyzetű rétegek képzésének, foglalkoztatásának elősegítése és az ehhez kapcsolódó szolgáltatások,
az euroatlanti integráció elősegítése, valamint
a közhasznú szervezetek számára biztosított – csak közhasznú szervezetek által igénybe vehető – szolgáltatások.

 

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. március 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem