×

Iparpolitikai koncepció

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. december 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 82. számában (2004. december 15.)
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) elkészítette a kormányzat iparpolitikai koncepcióját. Utoljára 1995-ben született hasonló dokumentum, azonban a magyar ipar szerkezetében, működési és piaci feltételeiben időközben mélyreható változások következtek be. Az elmúlt években a különböző területeken működő cégek, illetve a potenciális hazai és külföldi befektetők egyaránt erőteljesen igényeltek egy olyan stratégiát, amelyből következtetni lehet az ipar egészének és különböző szegmenseinek jövőjére, a gazdasági kormányzat szándékaira, és amely mintegy iránytűként szolgál a vállalkozások számára. Mindazokban, akik ilyen elvárást fogalmaztak meg az iparpolitikai koncepcióval szemben, csalódást kelt az elkészült tervezet. A dokumentumból ugyanis hiányzik az ágazati problémák kezelésének igénye.

z anyag legfőbb érdeme, hogy a kormányzat egyáltalán felvállalta, miszerint hosszabb távra elkészíti a tervezetet. Magyarországon maga az "iparpolitika" kifejezés sem volt sokáig szalonképes, ugyanis az állam indokolatlan és a piacgazdaságtól idegen közvetlen beavatkozásának képzetét idézte fel: jobb esetben a kudarcot vallott úgynevezett kiemelt fejlesztési programokra, rosszabb esetben a "hány 5 literes és hány 10 literes fazekat kell gyártani" tartalmú tervelőírásokra emlékeztetett.

Összhangban az EU-val

Mindenképpen pozitív fejlemény tehát, hogy a kormány rászánta magát a koncepció kidolgozására, még akkor is, ha ez nem teljesen önkéntesen történt. Az Európai Unió ugyanis – ellentétben a Magyarországon uralkodó felfogással – szükségesnek tartotta, hogy felvázolja a közösség iparpolitikai irányvonalát, és rendszeresen foglalkozzon annak a változó feltételekhez igazításával.

Az Európai Közösségek Bizottsága 2002. végén az Unió küszöbön álló kibővítését, illetve a globalizációt, a bekövetkezett technikai-technológiai változásokat tekintette olyan új feltételeknek, amelyek szükségessé tették az Unió iparpolitikájának kiigazítását. Magyarországnak mint az Unió tagjának, e területen is alkalmazkodnia kell az EU elvárásaihoz. A kormányzat most elkészült tervezete 2013-ig szól, nem véletlenül azt az időszakot átfogva, amelyre ki kell dolgozni a Nemzeti Fejlesztési Terv és annak operatív programjai, illetve az Európa Terv újabb, a 2007-2013-as időszakra szóló változatát.

Hasonlóan az uniós koncepcióhoz, a most elkészült magyar iparpolitikai tervezet is a versenyképesség javítását határozza meg első számú feladatként. A2000. évi úgynevezett Lisszaboni deklarációban az Unió azt a célt tűzte ki, hogy 2010-ig az európai térség váljék a világ legversenyképesebb, legdinamikusabb tudásalapú gazdaságává, amely képes a tartós növekedésre úgy, hogy egyidejűleg bővül a munkahelyek száma és minősége, s erősödik a társadalmi kohézió. A magyar dokumentum megfogalmazása szerint: Az elkövetkező évtizedre alapkövetelmény, hogy a nemzetgazdaság (s ezen belül a feldolgozóipar) munkatermelékenysége 2-3 százalékponttal gyorsabban növekedjék az EU átlagánál.

Horizontális eszközök

A tervezet kétségtelen érdeme, hogy széleskörűen és alaposan foglalkozik az ipar fejlődését, versenyképességének erősítését elősegítő úgynevezett horizontális eszközökkel. Ezek olyan gazdaságpolitikai módszerek és technikák, amelyek elősegítik a kedvező gazdálkodási keretfeltételek kialakítását minden vállalkozás számára, tekintet nélkül azok tevékenységének jellegére, a vállalkozás ágazati hovatartozására.

Az ipar versenyképességének erősítéséhez az Unió a legfontosabb eszközöknek a tudást, az innovációt és a vállalkozást tekinti. A magyar iparpolitikai koncepció – tekintettel a hazai gazdaság és azon belül az ipar jelenlegi fejlettségére – az uniós prioritások mellett még mindig fontos eszköznek tekinti a közvetlen beruházásösztönzést, illetve az állóeszközök fejlesztését.

A tervezet – korrekt helyzetelemzés alapján – részletesen felsorolja a versenyképesség javítása érdekében követendő célokat és az alkalmazandó eszközöket. Ezek köre sokrétű: a stabil makrogazdasági feltételektől és kiszámítható gazdaságpolitikától a termelékenységhez igazodó bérkiáramláson keresztül a korrupció visszaszorításáig számos eszközt felölel. Nem maradnak ki természetesen az olyan "örökzöld" témák sem, mint a kis- és középvállalkozások versenyképességének és működési keretfeltételeinek javítása, a kutatás és a fejlesztés, valamint az innováció ösztönzése, az iparfejlődés regionális egyenlőtlenségeinek mérséklése, az infrastruktúra fejlesztése, a szakképzés, valamint a foglalkoztatottság növelése stb. Ecélokkal önmagukban nincs is semmi baj. Mindezek egyidejű, kiemelt kezelése azonban lehetetlen. Ha minden részcél "prioritás", akkor végül egyik sem lehet az.

Szemléleti kérdések

Az iparpolitikai koncepció tervezetével kapcsolatos hiányérzetet azonban nem egyedül és nem is elsősorban a tényleges prioritások hiánya okozza. Sokkal inkább az, hogy az anyag kizárólag a horizontális eszközök alkalmazására szűkíti le az iparpolitikát.

A tervezet már a bevezetőjében e mellett az értelmezés mellett foglal állást, ugyanis azt mondja ki: "Az iparpolitika fogalmába – a legelterjedtebb értelmezés szerint – beletartoznak mindazon szerkezetalakító rész-gazdaságpolitikák (innováció, kkv- és beruházáspolitika, fogyasztóvédelem stb.), amelyek alapvetően befolyásolják az ipari vállalkozások működési feltételeit. A horizontális (tehát nemcsak az ipari szektorra, hanem a vállalkozások szélesebb körére irányuló) eszközöket alkalmazó iparpolitika egyfajta koordinációs szerepet tölt be a gazdaságpolitikák között." A tervezet további részében egyértelműen is megfogalmazza az állam iparpolitikájának – a tervezet készítői szerinti – funkcióját. Ezek szerint: "Összességében az állam elsődleges feladata a piac működési kudarcainak mérséklése; a vállalati működés stabil makrogazdasági feltételeinek biztosítása. Az államnak nem feladata valamilyen szempontból kiválasztott tevékenységet űző vállalkozások kiemelt támogatása."

Az ágazati szemlélet, illetve az ágazati célok megfogalmazásának kirekesztése az iparpolitikából – egyfajta nézet. A koncepció tudományos megalapozásához a GKM megrendelésére a Kopint-Datorg által készített, A 2010-ig szóló iparpolitika tudományos megalapozása című tanulmányban ez a felfogás jelenik meg: "az iparpolitika nem épülhet ágazati szemléletre. Ezt már az 1950-1990 közötti negyven évben, az állami tulajdonra épülő »népgazdasági« tervezés idején is egyre erősödő bírálat érte. Röviden és kissé sommásan fogalmazva: még a 100 százalékos állami tulajdon körülményei között is világossá vált ugyanis, hogy a fejlődőket és a lemaradókat nem lehet »kijelölni«. A preferenciák ágazati rendszere a fejlődést torzítja, gátolja. Lényegében ez a megfontolás áll az alapjában magántulajdonra épülő, tőkés piacgazdaságban érvényesülő kormányzati beavatkozás minimalizálási törekvése és a szükségesnek ítélt iparpolitikai döntések horizontális, az ágazati beavatkozásokat kivételes esetekre visszaszorító rendszere mögött."

A kormányzati koncepció készítői azonosultak ezzel az egyoldalúan csak a horizontális eszközök létjogosultságát elismerő felfogással. Az iparpolitikának azonban létezik másfajta értelmezése is.

Ágazati szemlélet

Miközben az Európai Unió iparpolitikája a "horizontális", vagyis a minden vállalkozásra egyaránt érvényes eszközök alkalmazása mellett kötelezte el magát, az uniós gyakorlatnak fontos részét képezi az ipar egyes szektorainak versenyképességét meghatározó speciális feltételek vizsgálata, befolyásolása. Elemezve a különböző szektorok versenyképességére ható specifikus feltételeket, vizsgálják az ipar egészére ható "horizontális" intézkedések hatását az egyes ágazatokra, és szükség esetén ezeket hozzáigazítják egy-egy ágazat speciális követelményeihez. Például 2003-ban az Európai Közösségek Bizottsága külön közleményben foglalkozott a textil- és ruházati ipar helyzetével, jövőjével (COM. 2003. 649, Brüsszel, 2003.10.29).

Elismerve a horizontális eszközök elsődlegességét, úgy véljük, a magyarországi iparpolitika sem nélkülözheti az ágazati szemléletet. Szükséges (lenne) a horizontális eszközök ágazati hatásainak vizsgálata, és indokolt esetekben az eszközök korrekciója. Ha ez megtörténik, elkerülhető lett volna a könnyűipar rohamos leépülése 2000-től.

Figyelemre méltó, hogy a koncepció helyzetelemző részében elismeri, miszerint "az EU iparszerkezetével összevetve Magyarországon számos hagyományos ipari tevékenység (például textilruházati ipar, cipőgyártás; acélipar) aránytalanul összezsugorodott. Ez lehet a progresszív ipari szerkezetátalakulás jele (az emelkedő bérszínvonal miatt versenyképességi problémákkal küszködő, jelentős importnyomásnak kitett válságágazatok visszaszorulása; az erőforrások – tőke, munkaerő stb. – átcsoportosítása a dinamikus, high-tech tevékenységek javára). De arra is utal, hogy a hagyományos ipari tevékenységek (technológiák, termékek) korszerűsítésében rejlő lehetőségek Magyarországon eddig jórészt kihasználatlanok maradtak."

Sajnálatos, hogy az ebből levonható következtetéseket már nem tartalmazza az anyag. A válságágazatok kezeléséhez, a hagyományos iparágak versenyképessé tételében rejlő lehetőségek kihasználásához ágazati szempontokat és prioritásokat is tartalmazó koncepcióra lenne szükség. Nehéz lenne megbecsülni azokat a gazdasági és társadalmi károkat, amiket a "hulljon a férgese" szemlélet érvényre jutása a magyar gazdaság egyes területein okozott és okoz jelenleg is. Csak ágazati megközelítés alapján lehetne elősegíteni a dinamikusan fejlődő szektorok vagy a komparatív előnyökkel rendelkező iparágak, szakmaterületek működési feltételeinek javítását, arányuk növekedését a termelési szerkezetben, ami az ipari versenyképességre is kedvezően hatna.

Komparatív előnyök

Az iparpolitika ágazati szemléletéhez alapul szolgálhatna a magyar ipar egyes területeinek technológiaintenzitása. Az OECD által kidolgozott csoportosítás szerint a high-tech (fejlett technológiát igénylő) szektorok között több, a magyar ipar szerkezetében is jelentős területek szerepelnek: a gyógyszeripar, az iroda- és számítógépgyártás, a híradástechnikai termékek és készülékek előállítása, az orvosi precíziós, illetve az optikai műszerek gyártása. A 90-es évek második felében e területek bővülése szavatolta az ipar dinamikus növekedését, és várhatóan e szektorok az elkövetkező években is gyorsabban fejlődnek majd.

Az ágazati megközelítés másik kiindulópontja lehet az egyes iparágak hazai sajátosságait kifejező komparatív előnyök figyelembevétele is. Ilyen, komparatív előnyöket mutató hazai iparágként tartják számon általában a technológiaintenzív ágazatok közül az elektronikai ipart, a közlekedési eszközök gyártásának egyes területeit, a gyógyszeripart, de ilyen előnyök szólnak az élelmiszer-ipari és mezőgazdaságigép-gyártás, a környezetvédelmi berendezések előállítása és nem utolsósorban a szoftvergyártás mellett. Megfelelő szerkezetváltás esetén ugyancsak komparatív előnyök aknázhatók ki – a nem magas technológiaigényű, hagyományos iparágak közül – az acélipar, a textilipar és a bútoripar területén is.

Az iparpolitika ágazati szemléletének további fontos alapját kellene képezze az egyes iparágak élőmunka-igényessége. A"horizontális" eszközök – adók, járulékok, befektetésösztönzők, beruházási támogatások stb. – hatása lényegesen eltérhet az ipar alacsony és magas szerves összetételű területein. De elengedhetetlen a munkaigényesség figyelembevétele az iparpolitika kialakításánál, különös tekintettel a foglalkoztatottság alakulására. Az erre gyakorolt hatás az uniós közösségi iparpolitikának is hangsúlyozottan fontos eleme.

Vállalkozások megerősítése

További érv is szól az ágazati szempontok érvényesítésének szükségessége mellett, jelesül a hazai tulajdonú nagy- és közepes vállalkozások megerősödésének elősegítése. Ennek egyik alapfeltétele, hogy a kormányzat – mint a magyarországi gazdasági, illetve piaci folyamatok fontos regulációs szereplője – rendelkezzék a fejlesztések fő irányait, pályáit kijelölő gazdasági stratégiával, amelyből a vállalkozói szféra megismerheti, hogy milyen irányú strukturális mozgások, fejlesztések támogatására számíthat. Ez nem azt jelenti, hogy a gazdaságpolitikának konkrét fejlesztéseket, viselkedési normákat kellene rákényszerítenie a mikroszférára. Azt azonban igen, hogy a kormányzatnak növelnie kell struktúrapolitikai aktivitását. Az iparpolitikai koncepció tervezetében ennek alig van nyoma.

A dokumentum elkészítésére – mint arra már hivatkoztunk – elsősorban azért volt szükség, hogy megalapozza azokat a konkrét fejlesztési programokat, amelyeket a 2007-2013-as időszakra szóló Nemzeti Fejlesztési Terv, illetve az uniós támogatásokkal megvalósuló Európa Terv fog tartalmazni. Ahhoz azonban, hogy a koncepció képes legyen megfelelni e feladatnak, valódi prioritásokat – nem nagyszámú kiemelten kezelendő célt – kell tartalmaznia. A célokat és a megvalósításukra szolgáló eszközöket pedig nem elég csak a horizontális szemlélet alapján kijelölni. Aligha lehet ugyanis konkrét iparfejlesztési programokat kidolgozni az ipar szerkezetének átalakítására vonatkozó elképzelések nélkül. Ezzel egyelőre adós maradt a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium által elkészített iparpolitikai koncepció.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. december 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem