×

Jogszabályfigyelő

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. augusztus 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 78. számában (2004. augusztus 15.)
Összeállításunkban azokat a lapzártát megelőző hónapban megjelent jogszabályokat, illetve tervezeteket ismertetjük, amelyek számot tarthatnak a munkaadók érdeklődésére.

Nem kell bejelenteni az alkalmi foglalkoztatást

A foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló, 1991. évi IV. törvény (Flt.) módosításáról ismét megjelent egy jogszabály a Magyar Közlöny 94. számában. Ez a 2004. évi LXX. törvény, amely 2004. július 2-án lépett hatályba.

A szabályozás lényege egy könnyítés: ettől az időponttól az alkalmi munkavállalói könyvvel történő foglalkoztatást az EMMA (Egységes Magyar Munkaügyi Adatbázis) nyilvántartásba nem kell bejelenteni. Életszerűtlen elvárást jelentene ugyanis ez egy olyan jogviszonyforma kapcsán, amelynek létrejötte éppen az átlagosnál könnyebb, egyszerűbb eljárással történő foglalkoztatást célozná.

A másik szabály annak a hiánynak a pótlását célozza, hogy a törvény nem adott eligazítást, hogyan teljesítse a munkáltató a munkaviszony megszűnésével kapcsolatos bejelentési kötelezettségét abban az esetben, ha utóbb a perben a bíróság kimondta, hogy a munkáltató a munkaviszonyt jogellenesen szüntette meg. Az új rendelkezés szerint a munkáltató az ítélet jogerőre emelkedését követő napon köteles jelezni ezt az EMMA számára. Természetesen erre csak akkor kerülhet sor, ha a munkavállaló nem kérte, vagy a munkáltató kérelmére a bíróság mellőzte a dolgozó visszahelyezését az eredeti munkakörébe – ellenkező esetben ugyanis a munkaviszonyt folyamatosan fennállónak kell tekinteni.

Rehabilitációs hozzájárulás

2004. augusztus 1-jétől a honvédelmet érintő egyes törvények módosításáról szóló 2004. évi LXVI. törvény (Magyar Közlöny 93. szám) módosítja a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvényt. A rehabilitációs hozzájárulás fizetése kapcsán az Flt. 41/A §-ának (1) bekezdése kimondja, hogy a munkaadó a megváltozott munkaképességű személyek foglalkozási rehabilitációjának elősegítése érdekében rehabilitációs hozzájárulás fizetésére köteles, ha az általa foglalkoztatottak létszáma a 20 főt meghaladja, és az általa foglalkoztatott megváltozott munkaképességű személyek száma nem éri el a létszám 5 százalékát (kötelező foglalkoztatási szint). A törvénymódosítás a munkaadó létszámának megállapítását érinti. A létszám megállapításakor figyelmen kívül kell hagyni a közhasznú munkavégzés, valamint a közmunka keretében foglalkoztatott munkavállalókat, továbbá a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvény hatálya alá tartozó munkavállalókat. Ezt a kört a törvénymódosítás kiegészíti a Magyar Honvédség hivatásos és szerződéses állományú katonáinak jogállásáról szóló 2001. évi XCV. törvény hatálya alá tartozó munkavállalókkal.

Uniós nemzeti szakértők foglalkoztatása

A 98. számú Magyar Közlönyben hirdették ki az Európai Unió intézményeiben nemzeti szakértőként foglalkoztatott köztisztviselőkről szóló 209/2004. (VII. 9.) Korm. rendeletet. Ez a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény (Ktv.) felhatalmazása alapján szabályozza a jogállásukat. A nemzeti szakértőkénti foglalkoztatásról az uniós intézmény és a kiküldő magyar közigazgatási szerv közötti megállapodás rendelkezik. Az uniós intézménynél történő foglalkoztatás ideje alatt a közszolgálati jogviszony folyamatosan fennáll, felmentéssel nem szüntethető meg. A rendelet szabályozza a nemzeti szakértőt megillető járandóságokat. A nemzeti szakértőt megilleti az illetménye, napidíjpótlék a vele külföldön együtt élő családtagjai után, valamint évi egyszeri utazási költség.

A felnőttképzés fejlesztése

Szintén a 98. számú Magyar Közlönyben található a felnőttképzés fejlesztésének irányelveiről és cselekvési programjáról szóló 1069/2004. (VII. 9.) Korm. határozat. Ennek célja a tudásalapú, versenyképes gazdaság, és az ebben foglalkoztatott, alkalmazkodóképes munkaerő biztosítása. Három prioritása a következő: rugalmas felnőttképzési rendszer kiépítése; a felnőttképzésben érintett szereplők együttműködése; a hátrányos helyzetű csoportok képzése a munkaerő-piaci jelenlétük érdekében.

Elszámolható üzemanyagárak

A Magyar Közlöny 2004/96. számában megjelent a 2004. július 1-je és szeptember 30-a között alkalmazható üzemanyagárakról szóló APEH-közlemény. Ennek értelmében, ha a magánszemély az üzemanyagot a következő árak szerint számolja el, nem szükséges az üzemanyagról számlát beszerezni:

– ESZ-95 ólmozatlan motorbenzin

249 forint/liter

– ESZ-98 ólmozatlan motorbenzin

259 forint/liter

– Keverék 249 forint/liter

– Gázolaj 219 forint/liter.

Alkotmányellenes adózási szabály

Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény 103. § (1) és (2) bekezdése szerint ha az adózó, képviselője, megbízottja, alkalmazottja nyilatkozatai, nyilvántartásai vagy más azonosított és ellenőrzött forrásból származó adatok alapján valószínűsíthető, hogy az adózó az adókötelezettség szempontjából jelentős tárgyi bizonyítási eszközt elrejt, illetőleg a vállalkozás valós körülményeit leplezi, az adóellenőr a vállalkozási tevékenységgel összefüggésbe hozható helyszínt, helyiséget és gépjárművet átvizsgálja, valamint ellenőrzi a helyszínen talált gépjármű rakományát. E rendelkezés lakás átvizsgálására csak abban az esetben alkalmazható, ha a lakás valamely helyisége a vállalkozási tevékenység helyszíne. Az átvizsgálás során talált, tárgyi bizonyítási eszköznek minősülő dolgot – a romlandó élelmiszerek és az élő állatok kivételével – az ellenőrzést végző adóhatóság határozatával lefoglalhatja, ha annak újabb elrejtésétől, megsemmisítésétől vagy értékesítésétől lehet tartani.

A 26/2004. (VII. 7.) AB határozat az említett rendelkezéseket alkotmányellenesnek minősítette, és 2004. december 31-ei hatállyal megsemmisítette. A határozat a Magyar Közlöny 2004/96. számában jelent meg.

Színlelt munkaszerződések, kényszervállalkozások

Elfogadta a parlament azt a törvényjavaslatot, amely meghosszabbítja a színlelt munkaszerződések átalakítására vonatkozó határidőt. 2005. július 1-jéig nem büntetik a kényszervállalkozókat foglalkoztató vállalkozásokat.

A június 28-a óta hatályos 2004. évi LVIII. törvény szerint az adóellenőrzés során a munkáltató terhére utólagos adómegállapítás keretében munkavégzés alapjául szolgáló szerződés színleltté minősítése, illetőleg a munkaszerződés-kötés nélküli foglalkoztatás miatt visszamenőleg megállapított adó- és társadalombiztosítási kötelezettség tárgyában hozott határozat nem hajtható végre, amennyiben a kötelezett a munkaszerződés-kötés nélküli foglalkoztatás vagy a munkavégzés alapjául szolgáló színlelt szerződés helyett a munkavégzés alapjául szolgáló jogviszonyra vonatkozó foglalkoztatási jogszabályokat alkalmazza, és a foglalkoztatottat 2005. június 30-ig nyilvántartásba veszi.

A munkaszerződés-kötés nélküli foglalkoztatás, illetőleg a színlelt szerződés helyett a munkavégzés alapjául szolgáló jogviszonyra vonatkozó foglalkoztatási jogszabályok alkalmazásáról, és a foglalkoztatottak társadalombiztosítási nyilvántartásba vételének tényéről a kötelezett 2005. július 31-ig köteles az ellenőrzést végző adóhatóságot értesíteni. Az adóhatóság a bejelentés valóságtartalmát utóellenőrzés keretében vizsgálja meg.

Azoknál a munkáltatóknál, amelyeknél 2005. július 1-jét követően kerül sor adóellenőrzésre, és az ellenőrzés a társadalombiztosítási, adójogi bejelentési, nyilvántartási, bevallási, levonási és befizetési kötelezettségre vonatkozó rendelkezések betartása tekintetében nem tesz megállapítást, a 2005. július 1-jét megelőző időszakot e paragrafusban foglaltak tekintetében nem vizsgálja – olvasható a módosításban, amely a Magyar Közlöny 2004/91. számában jelent meg.

A Munka Törvénykönyve tavaly július 1-jei módosítása alapján a szerződés elnevezésétől függetlenül is munkaviszonynak kellett tekinteni a jogviszonyt, ha az eset körülményei – a felek szerződéskötést megelőző tárgyalásai, a szerződés megkötésekor, illetve a munkavégzés során tett jognyilatkozatai, a tényleges munkavégzés jellege, a felek által gyakorolt jogok és teljesített kötelezettségek természete – arra utalnak, hogy a felek között munkaviszony jött létre. Ennek kapcsán bővült a munkaügyi ellenőrök hatásköre is. Ez adott esetben azt jelenthette, hogy a több éve vállalkozóként foglalkoztatott munkavállaló szerződését visszamenőlegesen minősíthették munkaszerződéssé a felügyelők, s ilyenkor visszamenőlegesen változott az adó- és járulékfizetési kötelezettség is.

A szabályozásra való felkészülési időt már kétszer is meghosszabbították, az adótörvények tavaly év végi módosításáról rendelkező törvény szerint sem az APEH, sem pedig a munkaügyi felügyelők nem alkalmazhattak szankciókat azokkal a munkáltatókkal szemben, akik 2004. június 30-áig átalakították színlelt szerződéseiket, s ezt be is jelentették az adóhatóságnak.

Széchenyi Kártya

A kormány megtárgyalta a gazdasági és közlekedési miniszter előterjesztését a Széchenyi-kártya hitelkonstrukció tapasztalatairól. Megállapította, hogy a 2003. július 1-jétől bevezetett maximum 5 millió forintos hitelkeret a vállalkozások széles körében talált kedvező fogadtatásra. A hitelkonstrukció további sikeres működése érdekében az 1070/2004. (VII. 13.) Korm. határozat az alábbiak szerint rendelkezik:

A kormány a Széchenyi-kártya programhoz

– a 2004. július 1-jétől kibocsátott 6, 7, 8, 9, 10 millió forintos kártyák teljes hitelösszegére 3 százalékpont kamattámogatást,

– a 2005. január 1-jétől 2006. december 31-ig valamennyi kártyához tartozó hitelek esetében 2 százalékpont kamattámogatást

ad, változatlan garanciadíj-támogatás mellett, az érintettekkel megkötendő támogatási szerződésben foglalt részletes feltételek szerint. A támogatás forrása a Kis- és Középvállalkozói Célelőirányzat.

2007-ben a kamat- és garanciadíj-támogatás mértéke 0 százalékpont.

Külföldön dolgozó egészségbiztosítása

A közszolgálati vagy közalkalmazotti jogviszonyban álló, tartósan harmadik államban foglalkoztatott biztosított, a vele együtt ott tartózkodó eltartott házastársa, élettársa és gyermeke által indokoltan igénybe vett egészségügyi ellátás külföldön felmerült és igazolt költségének 85 százalékát az illetékes MEP megtéríti.

Ezen túlmenően, a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi törvényt módosító 2004. évi LXXII. törvény arról is rendelkezik, hogy a közszolgálati vagy közalkalmazotti jogviszonyban álló, tartósan valamely EGT-tagállamban foglalkoztatott biztosított, a vele együtt ott tartózkodó eltartott házastársa, élettársa és gyermeke választhat, hogy a kiküldetés helye szerinti EGT-tagállamban az egészségügyi szolgáltatást a közösségi rendelet rendelkezései szerint veszi igénybe, vagy az általa indokoltan igénybe vett egészségügyi ellátás felmerült és igazolt költsége 85 százalékának megtérítését kéri az illetékes MEP-től. Amennyiben a biztosított valamely EGT-tagállam területén ellátást vesz igénybe, az OEP engedélyezheti a magyarországi egészségügyi szolgáltatóhoz történő szállítás megtérítését.

Tűzvédelem

Július 10-én módosultak a tűzoltó készülékek karbantartására vonatkozó előírások. Az új követelményeket a 43/2004. (VII. 7.) BM rendelet melléklete tartalmazza, amely a Magyar Közlöny 2004/96. számában jelent meg.

Veszélyes anyagok

Július 15-étől változott a veszélyes anyagokkal és a veszélyes készítményekkel kapcsolatos egyes eljárások, illetve tevékenységek részletes szabályairól szóló 44/2000. (XII. 27.) EüM rendelet. Az erről szóló 61/2004. (VII. 12.) ESzCsM rendelet szerint a szállításra vonatkozó információk között meg kell adni minden olyan speciális óvó rendszabályt, amelyet a telephelyen belüli vagy azon kívül történő szállításnál vagy fuvarozásnál a felhasználónak ismernie, illetve alkalmaznia kell. Meg kell adni a szállítási besorolást a veszélyes áruk szállítására vonatkozó mindegyik alágazati szabályozás (közútra az ADR, vasútra a RID, belvízi szállításra az ADN, tengeri szállításra az IMDG-kódex és légi szállításra az ICAO/IATA) szerint, amennyiben a szállítás azok hatálya alá is tartozik. A szállítási besorolásról szóló tájékoztatás – többek között – magában foglalhatja az alábbiakat:

– UN szám,

– osztály,

– az áru helyes szállítási megnevezése,

– csomagolási csoport,

– tengervízszennyező-e, ha igen, annak mértéke,

– egyéb felhasználható információ.

Az új szabályok a Magyar Közlöny 2004/99. számában találhatók.

Környezetvédelmi termékdíj

Július 21-étől változtak a termékdíj-fizetési kötelezettségre vonatkozó közös szabályok. A 12/2004. (VII. 13.) KvVM rendelet szerint a 1995. évi LVI. törvény (Kt.) szerinti kötelezett, másodlagos kötelezett, hasznosítást koordináló szervezet – ide nem értve a nem vállalkozó természetes személyt – a 10/1995. (IX. 28.) KTM rendelet 4. számú mellékletben meghatározott, 2004. május 1-jén hatályos Kombinált Nómenklatúra szerinti KN-kód alá osztályozott termékek, illetve csomagolás esetén a 7. számú mellékletben meghatározott KT-kóddal ellátott anyagok után – belföldi előállítású újrafutózott vagy használt gumi légabroncs, tömör vagy kis nyomású gumiabroncs kivételével – köteles termékdíjat fizetni.

A termékdíj-fizetési kötelezettség kiterjed – a Kt. 5/C §-ának (3) bekezdésében foglalt kivétellel – a más termékkel együtt vagy más termék részeként, illetőleg összetevőjeként forgalomba hozott, illetve felhasznált termékre vagy anyagra is, így különösen: a járművek részét képező gumiabroncsra, a gépek, berendezések részét képező akkumulátorra, hűtőberendezésre, a festékek, lakkok hígító- és oldószertartalmára. Ebben az esetben a rendelet 4. számú mellékletében szereplő termékekre, illetve csomagolás esetén a rendelet 7. számú mellékletében KT-kóddal ellátott anyagokra vonatkozó termékdíj-fizetési szabályokat kell megfelelően alkalmazni.

A Magyar Közlöny 2004/100. számában megjelent 213/2004. (VII. 13.) Korm. rendelet szerint a kötelezett a termékdíj-fizetési kötelezettség teljesítése során a fizetendő termékdíjból levonhatja a mentességi engedélyben meghatározott időponttól, a mentesség időszakában a hasznosított hulladékmennyiség alapján az 53/2003. (IV. 11.) Korm. rendelet 1. számú melléklete szerint meghatározott termékdíj összegét. Mentességet nem lehet igénybe venni azon hulladékmennyiség után, amelyre vonatkozóan a Kt.-ban meghatározott hulladékhasznosítási szolgáltatás megrendelés teljesítése történt.

A termékdíjat a Kt. által meghatározott esetekben azon termékek után lehet visszaigényelni, amelyekre vonatkozóan a termékdíj megfizetése igazolható módon megtörtént. A termékdíj-visszaigénylési kérelmet negyedévente a jogosultság keletkezésének tárgynegyedévét követő hó 20. napjáig kell benyújtani.

A visszaigénylési kérelem benyújtására a jogosultság keletkezésétől számított egy év áll rendelkezésre. A visszaigénylés jogosultságát

– a termékdíjköteles termék gyártásához közvetlen anyagként termékdíjköteles termék (alapanyag) felhasználása címén történő visszaigénylés esetén a Környezetvédelmi és Vízügyi Célelőirányzat (Kövice) kezelését végző szerv,

– egyéb esetben a felügyelőség

legkésőbb a kérelem kézhezvételét követő 45 napon belül határozatban állapítja meg. Tartalmi szempontból nem megfelelő kérelem esetén legfeljebb 15 napos határidő kitűzésével a kérelmezőt hiánypótlásra kell felhívni.

A kérelem alapján a visszaigénylés jogosultságát export vagy Közösségen belüli értékesítés címén történő visszaigénylés esetén az adóhatóság, a termékdíjköteles termék gyártásához közvetlen anyagként termékdíjköteles termék (alapanyag) felhasználása címén történő visszaigénylés esetén a Kövice kezelését végző szerv, egyéb esetben a felügyelőség ellenőrzi.

Honvédelmi jogszabályok

A Magyar Közlöny 93. számában megjelent 2004. évi LXVI. törvény módosítja a Magyar Honvédség hivatásos és szerződéses állományú katonáinak jogállásáról szóló 2001. évi XCV. (Hjt.), valamint a katonai és rendvédelmi felsőoktatási intézmények vezetőinek, oktatóinak és hallgatóinak jogállásáról szóló 1996. évi XLV. (Hft.) törvényeket.

A honvédelmi jogszabályok módosítását az önkéntes haderőre történő áttérés, valamint a katonai felsőoktatásra vonatkozó egyes szabályok modernizálása (a kreditrendszer bevezetése) indokolta.

A Hjt. 2004. augusztus 1-jétől alapos módosításon esik át. A Hjt.-ben – a foglalkoztatási jogviszonyoktól részben eltérően – meghatározást nyer a lakáson, illetve a lakáson kívül eltöltött készenlét munkajogitól részben eltérő fogalma, illetve az ügyelet és az őrszolgálat. A törvény továbbá pontosítja a szakszervezetekkel való együttműködés anyagi elemeit, a tájékoztatási kötelezettség, illetve a szakszervezeti tagdíj levonásának kötelezettségét törvényi szintre emelésével. A Hjt. módosítása a szakszervezeti tisztségviselők munkaidő-kedvezményének számítása szempontjából a jövőben a Magyar Honvédséget egységesen kezeli. A törvény a büntetőjoggal történő harmonizáció körében az egyes fegyelmi, illetve mellékbüntetések hatálya alatt állást szolgálatijogviszony-létesítési akadályként szerepelteti.

Megjelenik továbbá a törvényben – a NATO mellett – az Európai Unió katonai szerveinél történő szolgálatteljesítés lehetősége is. Ehhez kapcsolódóan a törvény szigorítja a külföldi katonai tevékenységgel érintett állomány helyzetét, mivel a külföldi szolgálatteljesítést fő szabályként függetleníti a résztvevők beleegyező nyilatkozatától! Erre figyelemmel a továbbiakban az önkéntes jelentkezés a missziók összeállítása során csak az előnyben részesítési kötelezettségben nyilvánul meg.

Korábban, ha a gyermek gondozása céljából illetmény nélküli szabadságon lévő kismama 1 évnél hosszabb ideig volt gyesen, eredeti beosztásából ki kellett venni és rendelkezési állományba kellett helyezni. A törvény a kismamák helyzetét javítja azzal, hogy az illetmény nélküli szabadságuk esetében beosztásuk helyettesítéssel történő ellátását csak határozott időre engedi. Ennek következtében a szolgálatba visszaállók eredeti beosztásukba kerülnek vissza.

A Hft. – munkaügyi vonatkozású – módosítása a közalkalmazottak és hivatásos állományúak mellett a szerződéses állomány tagjai részére is lehetővé teszi a szolgálatteljesítést a katonai vagy rendvédelmi felsőoktatási intézményekben. Az oktatói és tudományos kutatói munkakörre vonatkozó külön szabályok körében az ilyen állások betöltésének feltételeit szabályozza újra, ideértve a pályáztatási kötelezettség szabályainak pontosítását is.

Energiadíjak

Földgáz

Július elsejével drágult a földgáz közüzemi díja. Az árváltozást is tartalmazó 89/2004. (VI. 26.) GKM rendelet egyebek mellett újrafogalmazza az alapdíjas szezonális fogyasztó, a fogyasztási igénybejelentés, az időszakos fogyasztó, a közüzemi teljesítménydíj, a teljesítménydíjas szezonális fogyasztó fogalmát, és meghatározza a téli fogyasztási időszakot: ez bizonyos kivétellel a november l-jétől március 31-ig terjedő időszak.

A földgáz legmagasabb díjai a rendelet 1. számú mellékletében olvasható, amely összeg az áfa, az energiaadó és a fogyasztókat közvetlenül terhelő egyéb adókat nem tartalmazza.

Nagykereskedői árszabások, viszonteladói szolgáltatók:

– éves közüzemi teljesítménydíj: 21,96 forint/MJ/nap,

– közüzemi gázdíjak: 1,027 forint/MJ,

– viszonteladói díjkedvezmény: 0,159 forint/MJ.

A nagykereskedői árszabások díjai a gázszagosítás ellenértékét nem tartalmazzák, azokat a szolgáltató és a szállítóvezetékről ellátott fogyasztó az 1. számú mellékletben szereplő díjakon felül – külön szerződés szerint – köteles megfizetni.

A földgáz vásárlója által fizetendő közüzemi gázdíj összegét a rendeletben megjelölt kivételekkel

– a szolgáltatott (átvett) földgáz köbméterben mért és gáztechnikai normál állapotra átszámított térfogatának,

– a mérési időszakra a 4. § (5) bekezdése szerint meghatározott fűtőértéknek, valamint

– az egységnyi hőmennyiségre vonatkozóan – a szerződött (lekötött) teljesítmény szerinti tarifakategóriához tartozó – megállapított közüzemi gázdíjnak

az összeszorzásával kell megállapítani.

Az elszámolás alapja a szállító által, az Országos Mérésügyi Hivatal érvényes minősítésével rendelkező mérőműszeren mért és naponkénti bontásban jegyzőkönyvben megadott, és ezen napi fűtőértékek alapján – a szolgáltató által a mérési időszakra gázátadó állomásonként és településenként – alkalmazott átlagos fűtőérték, amit kéttizedes pontosságú MJ/m3 értékre kell kerekíteni. A szolgáltató kérésére a nagykereskedő köteles a jegyzőkönyvben szereplő fűtőértéket díjmentesen műbizonylattal alátámasztani.

Ha a fogyasztó egybefüggő telephelyén több gázmérő található, az adott árszabáson belüli szabályokat – a téli fogyasztási időszaki és téli fogyasztási időszakon kívüli fogyasztást külön gázmérővel mérő fogyasztó esetének kivételével – a gázmérők gáztechnikai normálállapotú névleges teljesítményének öszszege alapján kell alkalmazni. A téli fogyasztási időszaki és téli fogyasztási időszakon kívüli fogyasztást külön gázmérővel mérő fogyasztó esetében a szerződési időszak legnagyobb órai teljesítményének igénybevételéhez használt gázmérő(k) névleges teljesítményének gáztechnikai normálállapotra számított összege alkalmazandó.

A szolgáltatásból a végleges kikapcsolást a szerződési időszak közben kérő fogyasztó a közüzemi alap-, illetve teljesítménydíjat a teljes szerződési időszakra köteles megfizetni.

Villamos energia

A villamos energia határon keresztül történő szállítását a 200/2004. (VI. 23.) Korm. rendelet szabályozta. Az Európai Unió jogának való megfelelés szándékával hozott rendelet a villamos energia határokon keresztül történő szállítása esetén alkalmazandó hálózati hozzáférési feltételekről szóló, az Európai Parlament és a Tanács 1228/2003/EK rendelete végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapítja meg. A július 1-jétől hatályos jogszabály nem érinti a 2003. december 31. előtt megszerzett éves kapacitáshasználati jogokat.

Július 17-én lépett hatályba a statisztikai elemzéssel készült fogyasztói villamosteljesítmény-igény görbe alapján mért fogyasztók köréről szóló 92/2004. (VII. 9.) GKM rendelet. Ugyancsak ekkortól hatályos

– az átvételi kötelezettség alá eső villamos energia átvételének szabályairól és árainak megállapításáról szóló 56/2002. (XII. 29.) GKM rendelet módosításáról szóló 93/2004. (VII. 9.) GKM rendelet,

– a villamosenergia-ellátásban alkalmazott általános rendszerhasználati díjak megállapításáról szóló 57/2002. (XII. 29.) GKM rendelet módosításáról szóló 94/2004. (VII. 9.) GKM rendelet,

– a villamosenergia-termelők által értékesített közüzemi célra lekötött villamos energia, valamint a közüzemi villamosenergia-nagykereskedő által értékesített villamos energia hatósági árainak megállapításáról szóló 60/2002. (XII. 29.) GKM rendelet módosításáról szóló 95/2004. (VII. 9.) GKM rendelet.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. augusztus 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem