×

Munkajog – 2004

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. április 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 74. számában (2004. április 15.)
Január 1-jétől lépett hatályba a Munka Törvénykönyve (Mt.) legújabb módosítása, s ebben a hónapban került hatályos jogszabályaink közé a foglalkoztatást is érintő esélyegyenlőségi törvény. A munkaügyi ellenőrzés célvizsgálata a munka- és pihenőidőre, valamint a szabadságra vonatkozó szabályok betartására terjedt ki tavaly. Két újdonság és egy örökzöld aktualitás.

A kollektív szerződés bejelentése

Az Mt. módosítása (2003. évi CXVIII. törvény) alapján a kollektív szerződést a szerződő felek együttesen kötelesek a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztériumnak (FMM) a megkötést követő harminc napon belül nyilvántartásba vételre bejelenteni, és a kapcsolódó adatszolgáltatást teljesíteni (bejelentési kötelezettség). A felek kötelesek továbbá bejelenteni a kollektív szerződés módosítását, felmondását, hatályának változását, továbbá hatályának megszűnését [Mt. 41/A § (1)-(2) bekezdés].

A kollektív szerződés hatályának változása

Kiterjesztés

A kollektív szerződés hatálya változhat, ha az Mt. 34. §-a szerint annak egészét vagy egyes részeinek hatályát a foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter – a felek együttes kérelmének megfelelően – a kiterjesztéssel érintett országos munkaadói és munkavállalói érdek-képviseleti szervezetek véleményének kikérése után – az egész ágazatra (alágazatra) kiterjeszti.

Csatlakozás

A kollektív szerződés hatálya változhat akkor is, ha a munkáltató a szerződést követően munkáltatói érdek-képviseleti szervezethez csatlakozik. Csatlakozás esetén a munkáltatónál képviselettel rendelkező szakszervezet egyetértése szükséges ahhoz, hogy a kollektív szerződés hatálya a munkáltatóra kiterjedjen [Mt. 36. § (1)-(2) bekezdés].

A kollektív szerződés felmondása

A kollektív szerződés hatályának megszűnésével kapcsolatban megemlítendő, hogy a szerződést – eltérő megállapodás hiányában – bármelyik szerződést kötő fél három hónapos határidővel felmondhatja. A felmondási jogot a kollektív szerződés megkötésétől számított hat hónapon belül egyik fél sem gyakorolhatja. Ha a kollektív szerződést több szakszervezet vagy munkáltató, illetve több munkáltatói érdek-képviseleti szervezet együttesen kötötte, a felmondás jogát – eltérő megállapodás hiányában – bármelyik szerződéskötő fél gyakorolhatja. Amennyiben a kollektív szerződést a munkáltatónál képviselettel rendelkező valamennyi szervezet együttesen kötötte meg a munkaadóval, a felmondás jogának gyakorlásában meg kell állapodniuk. A több munkáltató, illetve a több munkáltatói szervezet által együttesen kötött kollektív szerződés felmondása esetén a kollektív szerződés csak azon munkavállalóira nézve veszti hatályát, amely a felmondás jogát gyakorolta. Ha az újabb üzemitanács-választáson valamely szakszervezet a leadott szavazatok több mint hatvanöt százalékát megszerzi, az egy munkáltatóra kiterjedő hatályú kollektív szerződést – a felekre irányadó szabályok szerint – felmondhatja (Mt. 39. §).

Letétbe helyezés

A bejelentési kötelezettség teljesítésével egyidejűleg a több munkáltatóra kiterjedő hatályú kollektív szerződésnek a szerződést kötő felek eredeti aláírásával ellátott példányát az FMM-ben letétbe kell helyezni [Mt. 41/A § (3) bekezdés]. Több munkáltatóra kiterjedő hatályú kollektív szerződést legalább két munkáltató, illetve munkáltatói érdekképviselet köthet a szakszervezettel (szakszervezetekkel) [Mt. 31. § (1) bekezdés].

Eljárási szabályok

Az Mt. 2004-től önálló törvényi alapot teremt a kollektív szerződések regisztrációjának. A bejelentési kötelezettséget korábban végrehajtási rendelet rögzítette az Országos Statisztikai Adatgyűjtési Programra (OSAP) támaszkodva. Ennek megfelelően 2003-ig csupán statisztikai célú adatfelhasználásra alkalmas rendszer létezett. A kollektív szerződések nyilvántartásával kapcsolatos adatgyűjtést – mivel az alapvetően igazgatási-nyilvántartási céllal történik – szükséges volt az OSAP-ból kiemelve, a munka világához tartozó jogszabályi körben, önállóan szabályozni. A bejelentési kötelezettség és az ehhez kapcsolódó nyilvántartásba vétel – bár nyomós közérdek teszi szükségessé – nem államigazgatási eljárás. Ezért volt szükségtelen a törvényben az eljárási szabályokat ehhez igazodó következetességgel megfogalmazni. A szabályozással egyúttal megteremtődött a nyilvántartásba bejelentett, letétbe helyezett – több munkáltatóra kiterjedő hatályú – kollektív szerződések nagyobb nyilvánossága. Így biztosítható, hogy a munka világához tartozó jogszabályi körben történjen a szabályozás.

A kollektív szerződések bejelentésének és nyilvántartásának részletes szabályait a 2/2004. (I. 15.) FMM rendelet tartalmazza. A kollektív szerződést az FMM a szerződést kötő felek együttes bejelentése alapján veszi nyilvántartásba. A bejelentési kötelezettséget a felek a rendelet 1-5. számú mellékleteiben szereplő adatlap kitöltésével teljesítik.

Nyilvánosság, adatvédelem

Az adatlap, illetve a letétbe helyezett kollektív szerződés tartalma mással csak akkor közölhető, továbbá abban az esetben adható át, valamint hozható nyilvánosságra, ha ehhez az adatszolgáltató felek előzetesen írásban hozzájárultak.

Az FMM a nyilvánosságra hozható, több munkáltatóra kiterjedő hatályú kollektív szerződéseket a honlapján közzéteszi. Az FMM a társadalmi párbeszéddel, a foglalkoztatás-, valamint bérpolitikával kapcsolatos feladatai elősegítése érdekében a nyilvántartás adataira épülő elemzést készít. Az elemzés az adatszolgáltatókra vonatkozó azonosító adatot nem tartalmazhat. Az FMM félévente a bejelentésekről összefoglaló kimutatást, évente a bejelentett kollektív szerződésekről elemzést készít, és arról az Országos Érdekegyeztető Tanácsban részt vevő munkavállalói és munkáltatói érdek-képviseleti szervezeteket tájékoztatja.

Óraátállítás és pihenőidő

A nyári, illetve a téli időszámításra történő átállás a pihenő- és a munkaidő egy-egy szabályának módosításához vezetett. Az Mt. által meghatározott keretek között lehetőség van napi 8 órás pihenőidő biztosítására is két munkanap között. A nyári időszámítás kezdete az óra előreállításával jár, ennek következtében a 8 óra ténylegesen 7-re zsugorodik. A jogszerű kivétel megteremtése érdekében az Mt. 123. §-a egy új (4) bekezdéssel egészült ki, mely szerint a napi pihenőidő mértéke legalább 7 óra lehet, ha a nyári időszámítás kezdetének időpontja annak tartamára esik.

A téli időszámításra történő átállás – az óra hátratekerésével – a hosszabb éjszakai alvással egyidejűleg szükségszerűen meghosszabbítja az éjjel dolgozók munkaidejét. A munkaidő mértéke naponta a 12 órát nem haladhatja meg, több műszakos munkarend és egyenlőtlen munkaidő-beosztás alkalmazásával viszont a 12 órás műszak tartama ténylegesen 13 óra lehet ebben az esetben. A korlát jogszerű "túllépésére" ad módot az Mt., kimondva: a munkavállaló munkaideje a napi 12 órát, illetve készenléti jellegű munkakörben foglalkoztatott esetében a napi 24 órát egy órával haladhatja meg, ha a téli időszámítás kezdetének időpontja a munkaidő-beosztás szerinti rendes munkaidő tartamára esik [119. § (7) bekezdés].

Részmunkaidős foglalkoztatás

"Jobs, jobs, jobs...!", azaz "Még több állást...!" – szól a Wim Kock korábbi holland miniszterelnök által jegyzett európai uniós jelentés bevezetője a foglalkoztatás helyzetéről. Mindehhez egy apró lépéssel az Mt. módosítása is hozzájárul, a törvény speciális rendelkezéseket állapít meg a rendes munkaidő-beosztása alapján kizárólag szombaton és vasárnap foglalkoztatható részmunkaidős munkavállaló munkavégzésével kapcsolatban. E munkavállaló vonatkozásában a heti pihenőnapnak nem kell vasárnapra esnie, továbbá a vasárnapi munkavégzést közvetlenül megelőző szombaton is a munkaidő-beosztása szerint foglalkoztatható [Mt. 124. § (10) bekezdés, 124/A § (4) bekezdés].

Vasárnapi munkavégzés esetén a részmunkaidőben a felek megállapodása alapján rendes munkaidőben kizárólag szombaton és vasárnap foglalkoztatott munkavállalót az Mt. 149/A §-a szerinti bérpótlék nem illeti meg.

A foglalkoztatás bővítésére irányuló kívánalom vonatkozásában a törvénymódosítás elősegíti azok munkahelyhez jutását, akik csak a hétvégén "érnek rá" dolgozni. Jó példa minderre az az egyetemista, aki szorgalmi időszakban hétfőtől péntekig előadásokat és szemináriumokat hallgat, s csak szabadidejében dolgozhat.

A gyesen lévő anyukák, illetve – és az egyenlő bánásmód jegyében – apukák legfeljebb napi 4 órát dolgozhatnak, részmunkaidős foglalkoztatásukhoz jó esélyt teremthet, ha szombaton és vasárnap – akár egyenlőtlen munkaidő-beosztás alapján – egyaránt munkához juthatnak.

Hogyan emelhető a munkaidő mértéke a készenléti jellegű munkakörben?

Az Európai Bizottság 2003 nyarán ellenőrizte a teljes magyar munkajogi jogharmonizációt. Három fenntartott kifogás maradt, melyek közül talán a legfontosabb a munkaidő mértékének a készenléti jellegű munkakörben történő megemelésére vonatkozott. E munkakörben az Mt. 117/B §-ának (3) bekezdése alapján a felek megállapodása mellett a jogalkotó munkaviszonyra vonatkozó szabályban, így kollektív szerződésben is lehetőséget teremtett a legfeljebb napi 12 órás, illetve heti 60 órás tartamú munkaidő meghatározására.

Csak megállapodásban!

A munkaidő megszervezéséről rendelkező 93/104/EK irányelv utolsó cikkelye viszont az opt outra (magyarán a heti 48 órás munkaidőtől történő eltérésre) csak a felek önkéntes megállapodása esetén ad lehetőséget. Hatályon kívül kellett helyezni a törvénynek az említett, a munkaviszonyra vonatkozó szabályra vonatkozó felhatalmazását, így készenléti jellegű munkakörben érvényesen kizárólag a munkaadó és a munkavállaló alkudozhat a munkaidő 8 és 12 óra közötti mértékéről. Megjegyezzük, hogy az Európai Bizottság jelenleg vizsgálja felül az irányelv számos rendelkezését, a revízió keretében felmerült az opt out eltörlése vagy szigorúbb feltételekhez kötése. A szerző véleménye szerint a Bizottság döntésére az irányelv szövegéhez igazított magyar szabályozás a munkavállaló pozícióját hátrányosan érintheti. Miután a munkaidő mértéke a készenléti jellegű munkakörben kizárólag a felek megállapodásában, munkaszerződésben emelhető, így az esetek zömében ténylegesen alkalmazási feltétel lesz a 12 órás napi munkaidő elfogadása. Az irányelvek preambulumai a foglalkoztatás feltételeinek rugalmassá tétele mellett hangoztatják a munkavállalói érdekek védelmét. E tekintetben sikerült öngólt lőni, hiszen a jogharmonizációs kötelezettség betartásával éppen az utóbbi érdek figyelembevétele amortizálódott.

Rendelkezésre állás, munkavégzés

A 2004-es aktualitások bemutatása kapcsán említett, a munkaidő szervezéséről rendelkező irányelvvel kapcsolatban egy másik abszolút időszerű körülményre is indokolt felhívni a figyelmet. Maga a direktíva is felülvizsgálat alatt áll, a magyar foglalkoztatás szempontjából sem mellékes, mi lesz a tervezett módosítás végeredménye. Talán a nem kellően pontos, egyértelmű, a normatív tartalom fentebb említett megállapítását nehezítő irányelvi megfogalmazás vezetett az irányelv eltérő európai bizottsági és bírósági értelmezéséhez. A munkaidő megszervezésének néhány vonatkozásáról szóló 93/104/EK irányelv 2. cikkelye munkaidőként határozza meg azt a periódust, amikor a munkavállaló rendelkezésre áll és tevékenységét végzi a nemzeti jogszabályoknak, gyakorlatnak megfelelően. A definíció két konjunktív elemet tartalmaz: a rendelkezésre állás és a munkavégzés kötelezettségét. Ebből következően, amennyiben a munkáltató a munkaidő-beosztáson kívül eső időpontban – akár az általa, akár a munkavállaló által meghatározott helyen történő munkavégzésre való készenállásra utasít, annak tartama nem minősül munkaidőnek, így a heti negyvennyolc órában limitált mértékbe sem számít be. Vélhetően a hazai jogalkotással azonos módon értelmezte az Európai Bizottság is az irányelv érintett meghatározását, mindezt alátámasztja az a tény, hogy Brüsszel a magyar jogharmonizáció számonkérésekor nem kifogásolta az ügyelet és a készenlét tartamának "kivonását" a heti negyvennyolc órás korlát számítása alól.

A SIMAP-eset és a Jäger-ügy

Mindezzel szöges ellentétben áll az Európai Bíróság két ítélete. Mindkét perben az orvosok munkaideje volt a vita tárgya. A SIMAP-esetben a spanyolországi Valenciából indult az ügy, az Európai Bíróság – ellentétben a helyi szabályozással – munkaidőnek, így a heti negyvennyolc órás tartamba beszámítandónak ítélte azt a munkavégzés nélküli periódust, amely alatt az orvos előírt helyen, az egészségügyi központban a beteg hívására vár. A másik ítélet egy német orvos esetében született (Jäger-ügy).

A két ítélet – következményeit tekintve – túlmutat a munkajogi jogalkotás határain, elsősorban a finanszírozás és a rendelkezésre álló orvosi és ápolói személyzet létszáma határozza meg, egy adott tagország nemzeti szabályozásával képes-e megfelelni az Európai Bíróság irányelvi interpretációjának. A tagállami adottságok alapján akár végrehajthatatlan bírósági ítéletekre az Európai Bizottság is reagált, néhány héttel a Jäger-ügyben hozott ítélet kihirdetése után 2003 szeptemberében valamennyi tag- és csatlakozó ország szakértőjét Brüsszelbe hívták. Az invitáció célja nem a bírósági érvelés megalapozottságának nyomatékosítása, elfogadtatása volt. A brüsszeli adminisztráció éppen ellenkezőleg, egy rövid helyzetfelmérést követően az irányelv módosítására tett meglehetősen Janus-arcú javaslatot.

Bizottsági javaslat

Az európai munkajogi jogközelítés ezúttal is kétfelé kacsingat, egyrészt rugalmasabb munkafeltételeket ígér, másrészt – már-már demagóg dogmaként – nem mulasztja el hangsúlyozni a munkavállalói érdekek szem előtt tartását sem. Az informális bizottsági javaslat három elemből állt: egyrészt a módosított irányelvi szabályok lehetővé tennék a nemzeti jognak az éves munkaidőkeret általános szabályként történő megállapítását. Másrészt lehetőség lenne bizonyos ún. inaktív periódusok (pl. az ügyelet munkavégzés nélküli része) figyelmen kívül hagyásának kimondására a tagállami jogszabályokban a heti negyvennyolc órás korlát számításakor, harmadrészt – cserébe a nagyobb rugalmasságért – az opt out alkalmazási lehetőségének eltörlése vagy megszigorítása merül fel alternatív módon.

Egyfelől a munkaidő mértéke ne haladhassa meg a heti negyvennyolc órát (mindennek elfogadása esetén súlyos munkaszervezési problémák jelennének meg Magyarországon a készenléti jellegű munkakörökben, illetve az egészségügyi tevékenység ellátása során). Másfelől – a számunkra kedvezőbb változat – az opt out szigorítása, azaz nem lenne elégséges a heti negyvennyolc órás munkaidő mértékének meghaladásához csupán a felek erről szóló önkéntes megállapodása.

Valóban jogos kritika – mint fentebb írtuk -, hogy eltérési feltételként kizárólag az önkéntes megállapodás előírása nem nyújt kellő alkalmazotti garanciát, hiszen a gyakorlatban mindez nem jelent mást, mint hogy a munkáltatók eleve csak a heti negyvennyolc órát meghaladó mértékű munkaidőre hajlandók a szerződést megkötni. Magyarán, az irányelvben megkívánt önkéntesség tényleges szerepe formális, a munkavállalói hozzájárulás valójában az alkalmazás feltételévé válik.

A munkajogi jogalkotást – az EU két meghatározó intézményének korábbi eltérő felfogása mellett – nehezíti a bizonytalanság. Tudjuk, az ügyelet tartamának figyelmen kívül hagyása a munkaidő heti negyvennyolc órás mértékéből ellentétes az Európai Bíróság két ítéletével. Tudjuk azt is, hogy nem szükséges – és a magyar viszonyokra tekintettel vélhetően nem is lehetséges – olyan jogszabály-módosítás, amely, megfelelve az európai bírósági ítéleteknek, az ügyelet teljes tartamát munkaidőnek minősíti, hiszen éppen a mostani magyar helyzet európai uniós legitimációját teremtheti meg a Bizottság egyik javaslata. Nem tudjuk viszont, végül mikor és milyen tartalommal születik majd meg az irányelv módosítása.

Készenléti jellegű munkakör

A készenléti jellegű munkakör meghatározása is problémát vethet fel, ugyanis az Mt. nem definiálja ennek fogalmát. A gyakorlat szerint készenléti jellegűnek az a munkakör minősül, melyben a munkavégzés tartama rövidebb a beosztás szerinti munkaidő hosszánál, a munkaidőn belül a munkával nem töltött idő és a munkakörülmények jellege alapján lehetősége van a munkavállalónak a regenerálódásra, egyébként pedig a munkaidőn belüli munkavégzési kötelezettség felmerülése eshetőleges.

Esélyegyenlőség két törvényben

Az egyenlő bánásmód követelményéről és az esélyegyenlőség előmozdításáról rendelkező 2003. évi CXXV. törvény átrendezte a negatív diszkrimináció tilalmának munkajogi tárgyú szabályozását is. A szabályozás gerince az Mt.-ből az említett új törvénybe került. Az egyenlő bánásmódról szóló törvény – azonosan a korábbi munkajogi szabályokkal – megállapítja a közvetlen és a közvetett hátrányos megkülönböztetés fogalmát. (A törvényről lásd bővebben a 40-46. oldalon.)

Munkaügyi ellenőrzés

Tanulságos áttekinteni a munkaügyi ellenőrzés tavalyi tapasztalatait a munka- és pihenőidővel, illetve a szabadsággal kapcsolatos munkajogi szabályok betartása (vagy inkább megsértése) tekintetében.

Munkaidő

A tavalyi tapasztalatok vélhetően a jövőben is mértékadóak lesznek. Általánosságban megállapítható, a munka- és pihenőidő szabályai a "legsérülékenyebbek", az ellenőrzött foglalkoztatók kétharmadánál tártak fel szabálysértést. Az átlag felett "teljesített" az építőipar, a vendéglátás és egyes szolgáltatási területek, az energiaszektor tekintendő a leginkább jogkövető magatartást tanúsító ágazatnak. A cégek mérete is befolyásoló tényező, általában a munkáltató mérete fordítottan arányos az elkövetett szabályszegések számával, a jogi személyiséggel rendelkező gazdasági társaságoknál kevesebb a tetten ért szabálytalanság, mint a kisebb munkáltatóknál, vállalkozóknál.

Nyilvántartás

Többen céltudatosan csak egy szabályt sértenek meg, nem vezetik az Mt. 140/A §-ában előírt nyilvántartást. Mindennek elmulasztásával ugyanis leplezni lehet a többi szabálysértést, így például nem kerülnek napvilágra a munkaidő mértékével és beosztásával, pihenőidő vagy éppen rendkívüli munkavégzéssel kapcsolatos törvénysértő körülmények. A szabálysértések egyik fő okaként az ellenőrzöttek a szezonalitást, a hullámzó megrendeléseket tekintik, nem elhanyagolható tény ugyanakkor az ismerethiány és a szabályok téves értelmezése.

A nyilvántartásokkal kapcsolatban egyébként megemlítendő, hogy ha van, sokszor szabálytalan. Tipikus a felületesség, a munkáltató mindezt azzal magyarázza, hogy alkalmazottai nem vezetik precízen a nyilvántartást. Hiányzik a naprakészség, az X-jelek vagy aláírások alkalmazásából pedig pontosan nem állapítható meg, milyen időtartamban és melyik napszakban történt a munkavégzés. Volt olyan cég, amelyik kettős nyilvántartást alkalmazott, egyiket az ellenőrzésnek, a másikat az elszámolásokhoz...

Munkaidőkeret

A munkaidőkeretre vonatkozó szabályok törvénysértő alkalmazásakor a kezdő és befejező időpont meghatározásának, továbbá az említett időpontok munkavállalók felé történő közlésének elmulasztását regisztrálják a legtöbbször a felügyelők. Gyakori a két hónapos korlát túllépése egyoldalú munkáltatói utasítással, kollektív szerződés nélkül. Egyes építőipari cégek, illetve mezőgazdasági munkáltatók az idényjellegre történő hivatkozással – szintén kollektív szerződés hiányában – egyéves munkaidőkeretet határoznak meg. A másik véglet: az egyik ellenőrzött foglalkoztató egyhetes keretet alkalmazott.

Munkaidő-beosztás

A munkaidő-beosztás közlését sok ellenőrzött cég felesleges adminisztrációs tehernek tekinti, a munkaidő beosztását a munkavállalókra bízzák: a szolgáltatás folyamatos biztosítása mellett egyezzenek meg ők, ki, mikor, mennyit dolgozik. Ez a "megoldás" különösen a kereskedelemben és a vendéglátóiparban gyakori. Mindennek folyományaként elmarad az eltérő munkaidő-beosztásra vonatkozó, az Mt.-ben előírt tájékoztatási kötelezettség teljesítése is. Teljesítés esetén gyakori hiba az Mt. szerinti, ún. "egy héttel előre, egy héttel előtte" szabályának megsértése. Az osztott munkaidő-beosztás alkalmazására több helyütt kollektív szerződés, illetve a munkavállalóval történt megállapodás hiányában került sor.

A munkaidő mértéke

A napi és a heti munkaidő tényleges mértékére vonatkozó szabályok megtartása sok esetben a munkáltató aktuális gazdasági érdekétől függ, ez utóbbiak élveznek prioritást a jogkövető magatartással szemben. A napi időkorlát túllépésének egyik kiemelendő oka a megrendelések rapszodikussága, mindez azonban többnyire nem érinti a heti 48 órás limit megsértését. A munkáltatók jelentős hányada tisztában van a jogsértéssel, de bízik abban, hogy nem nála kopogtat a felügyelő. Elhangzott olyan "mentség" is, hogy a rossz bérezés miatt a munkavállalók kérték, egyezzenek meg a túlóráztatásban.

Pihenőidő

A pihenőidőre vonatkozó szabályok közül több esetben sértik meg a heti pihenőidőre irányadó rendelkezéseket, mint a napi pihenőidő előírásait. Többen kifogásolják, az Mt. alapján nem egyértelműek a pihenőnapok összevont kiadására vonatkozó szabályok, továbbá megsértik a vasárnapi munkavégzéssel kapcsolatos rendelkezéseket is. Munkaidőkeret alkalmazása nélkül osztják be vasárnapra a munkavállalókat, és nem fizetik meg az Mt. 149/A §-a szerinti pótlékot.

Különösen a kereskedelemben és a vendéglátásban tapasztalható a szombati-vasárnapi, munkaidő-beosztás szerinti foglalkoztatás – akkor is, ha az Mt. erre nem ad lehetőséget. Nagy bevásárlóközpontok előírják a bolttulajdonosoknak a kötelező vasárnapi nyitva tartást, s a meglévő alkalmazotti létszám nem elegendő a szabályok betartásához. Ezen túlmenően a korábban említett ismerethiány is meghatározó, a kisfoglalkoztatók sokszor semmit nem tudnak a szombati-vasárnapi együttes munkavégzés elrendelésének törvényi szabályozásáról.

Szabadság

A szabályok pontos ismeretének hiánya ugyancsak meghatározó a szabadság kiadásával kapcsolatban. Az ellenőrzöttek többször nem voltak tisztában az Mt. azon általános szabályával, mely szerint a szabadságot a tárgyévben kell kiadni. Az egyik munkáltató képviselője úgy nyilatkozott, hogy a szabadságot a tárgyévet követő március 31-ig lehet kivenni... Négyórás, részmunkaidőben alkalmazott munkavállalóknak az Mt.-ben előírt szabadság felét adták ki, holott az időarányosság elve e vonatkozásban nem alkalmazható, hiszen a jogosultság nem a munkaidő mértékével, hanem a munkaviszony tárgyévi tartamával áll összefüggésben. (Egy külföldi tulajdonban lévő cég egységesen 25 munkanap szabadságot biztosított minden munkaviszonyban állónak.) A jogsértéseket továbbá azzal magyarázzák, hogy a munkavállalók a tárgyévet követően kérik a szabadság kiadását. Nem magyarázat, inkább ok, hogy a munkáltató feladatai és az ennek ellátásához rendelkezésre álló alkalmazotti létszám nincs összhangban, így a munkaidőkorlátok túllépése indirekt módon a szabadságok tárgyévi kiadásának elmaradásában is megjelenik. Az alapszabadság egynegyedére vonatkozó különös szabályt többen úgy értelmezik, hogy a munkavállaló döntésétől függően ez a szabadságrész a tárgyévet követően is kiadható.

Rendkívüli munkavégzés

Viszonylag alacsony számban állapították meg a felügyelők a rendkívüli munkavégzés szabályainak megsértését. Jellemző volt az éves korlát (200 óra, illetve a kollektív szerződés rendelkezése esetén 300 óra) túllépése, illetve a munkaszüneti napon történő jogellenes túlóráztatás. Olyan munkahelyen utasították rendkívüli munkavégzésre a munkavállalókat, ahol e napon a munkaidő-beosztás szerint tilos a foglalkoztatás. Az alacsony szám oka nem feltétlenül a jogkövető munkáltatói magatartás, az előírt munkaidő-nyilvántartás hiánya számos szabálytalanságot elfed.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. április 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem