×

Családtámogatás 2000-ben

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. október 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 22. számában (1999. október 15.)

 

Január elsejétől tovább bővül a családtámogatási elemek köre: a jogosultak újra igénybe vehetik a gyermekgondozási díjat. Harminc százalékkal emelkedik a gyermekek után igénybe vehető adókedvezmény összege. A családi pótlék összege nagy valószínűséggel nem lesz több, de a tervek szerint emelkedik a leginkább rászoruló családok támogatását célzó rendszeres gyermekvédelmi támogatás. Ezzel együtt szigorúbb feltételek alapján folyósítják az igénylőknek ezt az ellátást.

 

A szociális tárca számításai szerint az ágazatra – más tárcák és a társadalombiztosítási alapok költségvetésével együtt – mintegy 500 milliárd forintot költ jövőre az állam, ebből 260 milliárdot tesz ki a családok támogatására szánt öszszeg. Az öregségi nyugdíjminimum összegéhez kötött ellátások – a gyermekgondozási segély, a gyermeknevelési támogatás és a rendszeres gyermekvédelmi támogatás – összege 8-8,5 százalékkal emelkedik 2000-ben.

A gyermekgondozási díjat (gyed) január elsejétől igényelhetik mindazok, akik a gyermekük születését megelőző időszakban legalább 180 napos munkaviszonnyal (társadalombiztosítási jogviszonnyal) rendelkeznek. Az ellátást a gyermek kétéves koráig folyósítják. A gyed összege az ellátást igénylő szülő keresetének 70 százaléka, de legfeljebb a minimálbér kétszerese. Ez jelenleg 45 ezer forint. Fontos, hogy a gyed járulékköteles támogatási elem, adót és társadalombiztosítási járulékot kell utána fizetni.

Gyermekvállalás

A költségvetési törvényhez benyújtott módosítások között szerepel, hogy a gyed összegét a kereset 80 százalékára emeljék. A szeptember végén nyilvánosságra hozott Nemzeti Családpolitikai Koncepció is tartalmazza, hogy a gyed felső határát a mindenkori minimálbér háromszorosában határozzák meg, és az ellátást a gyermek hároméves koráig folyósítsák.

A gyed újbóli bevezetésével a kormány a magasabb jövedelmű nőket szeretné gyermekvállalásra ösztönözni. A juttatást az apák is igénybe vehetik, a korábbi rendszerrel ellentétben saját jövedelmük alapján. Korábban az apáknak csak az anya fizetése után állapították meg a gyedet.

A régi-új „ösztönzőt" a munkáltatók folyósítják abban az esetben, ha rendelkeznek társadalombiztosítási kifizetőhellyel, tehát ha száznál több munkást foglalkoztatnak. A többi esetben a Területi Államháztartási és Közigazgatási Információs Szolgálatok (TÁKISZ), valamint a megyei egészségbiztosítási pénztárak utalják az ellátást.

A Szociális és Családügyi Minisztérium háttérszámításai szerint mintegy százezer család választja a gyedet januártól. A kalkulációk szerint egy gyermek után havonta átlagosan bruttó 33 ezer forintot fizetnek majd.

A gyed összköltsége 2000-ben mintegy 36 milliárd forintot tesz ki, az államháztartásnak azonban valójában csak 12 milliárdos többletet jelent. Azért csak ennyit, mert a gyermekgondozási segély (gyes) helyett sokaknak a gyed kedvezőbb lesz, ezért ezt választják, másrészt az adóból és a tb-járulékból is lesz bevétele a költségvetésnek.

A gyermekvállalás feltételeinek és a családok helyzetének javítása érdekében az adórendszerben tovább erősítik a családi elemeket. A gyermekek után járó adókedvezmény összege az ideihez képest 30 százalékkal emelkedik.

Az adókedvezményt a becslések szerint a jogosult családok 80-85 százaléka veheti majd igénybe. A gyermekek után járó kedvezmény egyébként 1999-ben mintegy 36 milliárd forintnyi bevételkiesést jelentett a költségvetésnek, a 30 százalékos emelés további 12 milliárdos többletet jelent az idei kiadáshoz képest.

Családi pótlék

A családi pótlék összege nem változik 2000-ben a költségvetési törvényjavaslat értelmében, bár a szaktárca hatszázalékos emelést tartana kívánatosnak. Ehhez mintegy 9-10 milliárd forintra lenne szükség. A családpolitikai koncepcióban foglaltak szerint egyébként az lenne a méltányos, ha a családi pótlék összege elérné a gyermek létfenntartási költségeinek egyharmadát. Arról azonban nem készült számítás, hogy ez menynyi. A koncepció arra is javaslatot tesz, hogy a jövőben célszerű lenne a családi pótlékot a gyermekek életkora szerint differenciálni.

A január elsejétől alanyi jogúvá vált ellátás folyósításában újdonság, hogy a gyermek iskoláskorától kezdve a gyes iskoláztatási támogatássá változik. A két ellátás összege megegyezik. Az iskoláztatási támogatást szeptemberben valamennyi, a közoktatásban tanuló diák után igényelni kellett. Jövőre már csak a rendszerbe újként belépő általános iskolai első osztályosok szüleinek kell az iskolalátogatási igazolást eljuttatniuk munkáltatójukhoz vagy a megyei egészségbiztosítási pénztárakhoz.

Az öregségi nyugdíjminimum összegével együttesen mozgó ellátások 8-8,5 százalékkal emelkednek 2000-ben, ez a 6 százalékosra becsült inflációt figyelembe véve 2-2,5 százalékos reálérték-növekedést jelent.

A gyermekgondozási segélyt 1999. január elsejétől tették ismételten alanyi jogúvá. Összege a nyugdíjminimuméval egyenlő, ez 1999-ben 15 300 forint. A gyes a család jövedelmétől függetlenül jár, a gyermek hároméves koráig jogosul igénybe venni az ellátást a szülő, a nevelőszülő vagy a gyám. A szociális és családügyi miniszter méltányossági alapon megállapíthatja, illetve meghosszabbíthatja az ellátás folyósítását az általános iskolai tanulmányok kezdetéig, de legfeljebb a gyermek 8 éves koráig abban az esetben, ha betegsége miatt intézményben nem gondozható.

Gyermekvédelmi támogatás

A rendszeres gyermekvédelmi támogatás a leginkább rászoruló családok segítését szolgálná, ám a juttatás összege – jelenleg a nyugdíjminimum 20 százaléka, 3040 forint – nem igazán ezt tükrözi. Ezt a támogatási formát egyébként sok bírálat érte az elmúlt időszakban: a folyósítást végző önkormányzatok tapasztalatai szerint nagyon sok olyan család is igénybe veszi, amelynek életkörülményei, jövedelmi viszonyai egyáltalán nem indokolják.

A minisztérium tervezi, hogy valamilyen módon lehetőséget biztosít a helyhatóságoknak arra, kiknek ítélik meg a rendszeres gyermekvédelmi támogatást. Nyár elején felröppent a vagyonteszt bevezetésének ötlete, az ígéretek szerint azonban szó sincs erről. A szociális tárca – feltehetőleg a költségvetési törvényben – jövedelembecslésre adna lehetőséget. Így az önkormányzatok munkatársai környezettanulmány útján jövedelembecslést végezhetnének azoknak a családoknak az otthonában, amelyek valószínűsíthetően nem szorulnak rá a támogatásra.

A szigorítással együtt hoszszabb távon az is a tervek között szerepel, hogy az iskoláskorúak után magasabb összegű – a nyugdíjminimum 25 vagy 30 százalékának megfelelő – támogatást kapjanak a családok.

Atipikus foglalkoztatás

A pénzbeni családtámogatási elemek mellett a nemrégiben nyilvánosságra hozott Nemzeti Családpolitikai Koncepcióban a részmunkaidős és egyéb atipikus foglalkoztatási formák is hangsúlyt kapnak. A felmérések szerint főként a kisgyermeket nevelő anyák körében nagy az igény a részmunkaidős foglalkoztatás iránt. A koncepcióban a szaktárca javasolja a Munka Törvénykönyvének olyan módosítását, amelynek értelmében a munkáltatók csak alapos indokkal utasíthatnák el a munkavállalók azon kérését, hogy a teljes munkaidős foglalkoztatást alakítsák át részmunkaidőssé, és fordítva.

A részmunkaidős foglalkoztatás szélesebb körű alkalmazásához szükséges a társadalombiztosítási jogszabályok módosítása, a fix összegű egészségügyi hozzájárulás ugyanis nem ösztönzi ennek a foglalkoztatási formának a terjedését. Éppen azért a jövő évtől új foglalkoztatási támogatás kompenzálja – kisgyermekes anyák esetén – az ebből adódó többletköltséget a munkáltatók számára. A koncepcióban indokoltnak tartják, hogy a munkába járás esetlegesen aránytalanul magas terheit is kompenzálják valamilyen módon mind a munkavállaló, mind a munkáltató számára.

Mivel a részmunkaidős foglalkoztatás másik – sokkal jelentősebb – akadálya az alacsony kereset, ezért a tárca megvizsgálja, hogy a gyes, esetleg a gyed összegének felét a szülő a gyermek hatéves koráig kapná részmunkaidős foglalkoztatás mellett.

Szerb
Gyermekkedvezmény
Gyermekek száma Kedvezmény 1999-ben (Ft/hó/gyermek) Kedvezmény 2000-ben (Ft/hó/gyermek)
1 1700 2200
2 vagy több 2300 3000
Fogyatékkal élő 2600 3400

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. október 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem