×

A közhasznú szervezetek adózása

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. március 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 3. számában (1998. március 15.)

A közhasznú szervezetekről szóló – a szakmai zsargonban nonprofitnak elkeresztelt – törvény nem szabályozza a szervezetek alapítását. A különböző szervezeti formákban megvalósuló, a társadalmi közös szükségletek kielégítését célul tűző szervezetek alapítási szabályait változatlanul a rájuk vonatkozó jogszabályok – például a gazdasági társaságokról, az egyesülési jogról szóló törvény, a Ptk. stb. – tartalmazzák. A nonprofittörvény mindazokat a feltételeket és követelményeket sorolja fel, amelyek teljesülése esetén az egyéb jogszabályok alapján létrehozott szervezetek közhasznú, illetve kiemelkedően közhasznú minősítést szerezhetnek. A nonprofittörvény adóztatási – kedvezményezési – irányelveket is megfogalmaz, ezek konkrét szabályait az idei adótörvények részletesen tartalmazzák.

A nonprofit szervezetek adózása

A közhasznú, a kiemelkedően közhasznú, valamint a közhasznúsági besorolást nem kapott szervezetek vállalkozási tevékenységéből származó jövedelmének adóztatását, továbbá az igénybe vehető mentességek és kedvezmények feltételeit és mértékét a társasági adóról és az osztalékadóról szóló törvény szabályozza, a magánszemély támogatókra, adományozókra, illetve a nonprofit szervezetek kifizetéseire vonatkozó szabályokat, kedvezményeket és mentességeket pedig a személyijövedelemadó-törvény tartalmazza. Összeállításunk elsősorban a nonprofit szervezetekre vonatkozó szabályokat ismerteti, emellett kitérünk a támogatókat, az adományozókat érintő rendelkezésekre is.

Az egyes szervezetek adózási szabályai attól függnek, hogy közhasznú szervezetnek minősülnek-e vagy sem, illetve milyen közhasznúsági fokozatba vannak besorolva, valamint hogy milyen szervezeti formában végzik tevékenységüket. Kizárólag ebben az adóévben – figyelemmel a társaságiadó-törvény átmeneti rendelkezéseire – a közhasznú szervezetek választhatnak az adózási szabályok között.

Mielőtt rátérnénk a szabályok részletes ismertetésére, meg kell említeni, hogy az eddigi szabályozás szerint a társasági adó feltételes adóalanyainak tekintett szervezetek – köztük a közhasznú szervezetek is – 1998-tól feltétel nélkül alanyai a társasági adónak. Ez azt jelenti, hogy az alapítvány, a közalapítvány, a társadalmi szervezet, a köztestület, az egyház, valamint e szervezetek jogi személyiséggel felruházott szervezeti egységei, a lakásszövetkezet és az önkéntes kölcsönös biztosítópénztár akkor is a társasági adó alanya, ha az adóévben nincs bevétele a vállalkozási tevékenységből, és nem számol el költséget. Amennyiben az előbb felsorolt szervezetek egyáltalán nem folytattak vállalkozási tevékenységet az adóévben, akkor az adózás rendjéről szóló törvény lehetővé teszi, hogy az éves adóbevallásban tett nyilatkozattal teljesítsék társaságiadó-bevallásukat. A közhasznú társaság változatlanul a társasági adó alanya, ahogyan a korábbi években is az volt.

Az adomány és annak kedvezményei

A társasági adóról szóló törvény szerint adománynak minősül a közhasznú szervezetekről szóló törvényben meghatározott közhasznú tevékenység/közfeladat támogatására a közhasznú/kiemelkedően közhasznú szervezetnek adott, továbbá a közérdekű kötelezettségvállalás céljára adott pénzbeli támogatás, juttatás és térítés nélküli eszközátadás könyv szerinti értéken (immateriális javak és tárgyi eszközök esetében számított nyilvántartási értéken), feltéve, hogy az adomány valóban, és nem csak látszólag szolgálja a közhasznú, közérdekű célt, illetve hogy az adományozás a személyijövedelemadó-törvényben biztosított előnyökön kívül más előnyt nem jelent az adományozónak (ezek persze elég bizonytalan jogi kategóriák).

Társasági adó

A társaságiadó-törvény szerint az adóalap csökkenthető az adomány összegével (kivéve a Műsorszolgáltatási Alapnak adott összeget, hiszen ezzel idén sem kell megnövelni az adóalapot). A közérdekű kötelezettségvállalás céljára adott és a közhasznú szervezetnek nyújtott adomány teljes összegével csökkenthető az adóalap, azonban ez a kedvezmény nem haladhatja meg az adózás előtti eredmény 20 százalékát. Amennyiben a társaságiadó-alany úgynevezett kiemelkedően közhasznú szervezetnek adakozik, akkor – betartva a fenti 20 százalékos korlátot – az adomány másfélszeresével csökkentheti adóalapját. Ha pedig egy vállalkozás az adóévben mindkét típusú szervezetnek támogatást nyújt, akkor a kedvezményt (azaz az adóalap-csökkentést) az adózás előtti eredményének 25 százalékáig érvényesítheti.

A társaságiadó-törvény átmeneti rendelkezései lehetővé teszik, hogy a vállalkozás a közhasznú, illetve kiemelkedően közhasznú minősítéssel nem rendelkező alapítványnak, közalapítványnak nyújtott támogatás összegével is csökkenthesse adózás előtti eredményét, amennyiben a támogatás az átmeneti rendelkezésekben felsorolt célok megvalósulását szolgálja. A kedvezmény érvényesítésének feltételei a tavalyi évhez képest lényegében nem változtak (ezek szintén az átmeneti rendelkezések között találhatók meg). Az adóalap szintén az adózás előtti eredmény 20 százalékáig csökkenthető. Amennyiben pedig a vállalkozás az előbbieken túl adománynak minősülő támogatást is nyújt, akkor az adománynak nem minősülő, valamint az adománynak minősülő támogatások másfélszeresének együttes összegével, legfeljebb azonban az adózás előtti eredmény 25 százalékáig csökkentheti társaságiadó-alapját.

Személyi jövedelmadó

A személyijövedelemadó-törvény is preferálja a magánszemélyek közcélú adományait, amennyiben ezek pénzbeli juttatások. Az összevont adóalap adója csökkenthető a közcélú adomány kedvezményével, valamint az önkéntes kölcsönös pénztárba a nem pénztártag (magánszemély) támogató által befizetett összeg 30 százalékával. Nem élhet ezzel a kedvezménnyel az az egyéni vállalkozó, aki a vállalkozói adóalap megállapításánál már levonta a támogatás összegét.

A törvény azonban korlátot szab az igénybe vehető kedvezménynek. Ennek meghatározása bonyolult és többszintű.

1. Első lépésben meg kell határozni az úgynevezett módosított adót. Ez nem más, mint az összevont adóalap adójának a társadalombiztosítási, a magán-nyugdíjpénztári, az önkéntes kölcsönös biztosítópénztári befizetések kedvezményével, a tandíjkedvezménnyel, a lakáscélú kedvezménnyel és a tevékenységi kedvezménnyel csökkentett összege.

2. Aki kiemelkedően közhasznú szervezetet támogat, a befizetett összeg 35 százalékával csökkentheti az adóját, azonban a kedvezmény nem haladhatja meg a fentiekben meghatározott módosított adó 30 százalékát. Aki pedig közhasznú szervezetet támogat, illetve közérdekű kötelezettséget vállal, a befizetett összeg 30 százalékával csökkentheti az adóját, ez a kedvezmény azonban nem haladhatja meg a módosított adó 15 százalékát. Azok, akik mindkét típusú szervezetet támogatják, legfeljebb a módosított adó 35 százalékáig érvényesíthetik az adókedvezményt.

3. Ám ezzel még nincs vége a korlátoknak. Főszabály, hogy az összes kedvezmény legfeljebb az összevont adóalap adójáig vehető figyelembe, azzal, hogy a közcélú adomány, a biztosítások után érvényesített kedvezmény és a befektetési adóhitel együttes összege nem haladhatja meg a módosított adó 50 százalékának, valamint az osztalék és az árfolyamnyereség – az árfolyamveszteség 20 százalékával csökkentett – adójának együttes összegét.

A kedvezményre jogosító igazolások

Az adományok, közcélú adományok és egyéb támogatások után járó kedvezmény csak az erről szóló igazolás birtokában érvényesíthető. A kedvezményre jogosító igazolások tartalmát mind a társasági adóról, mind pedig a személyi jövedelemadóról szóló törvény rögzíti. Ezek szerint az adomány/közcélú adomány jogosultja által kiállított igazolásnak tartalmaznia kell a kiállító és az adományozó (vállalkozás vagy magánszemély) megnevezését, nevét, székhelyét, lakóhelyét, telephelyét, adószámát (adóazonosító jelét), az adomány/közcélú adomány összegét, a támogatott célt, amennyiben a szervezet minősített: a közhasznúsági fokozatot, a bejegyzésről rendelkező bírósági határozat számát vagy a kérelem bírósági ügyszámát.

Mindkét adótörvény rendelkezik arról, hogy az 1998 előtt nyilvántartásba vett olyan alapítvány és közalapítvány, amely 1998-ban nem kap közhasznúsági besorolást, de egyébként megfelel a törvényi előírásoknak, az 1998-ban kapott támogatásokról – legkésőbb 1999. január 31-ig – kiállíthat kedvezményre jogosító igazolást.

Közhasznú szervezetek és társasági adó

Az alábbiakban a közhasznú, illetve kiemelkedően közhasznú besorolású alapítvány, közalapítvány, társadalmi szervezet és köztestület társasági adózására vonatkozó szabályokat tekintjük át. Azok a szervezetek tartoznak ide, amelyeket 1998. január elseje előtt nyilvántartásba vettek, és 1998. június elsejéig kérik közhasznúsági besorolásukat, továbbá azok, amelyeket 1998-ban hoztak létre, és nyilvántartásba vételi kérelmükkel egy időben kérték közhasznúsági nyilvántartásba vételüket is, mindkét esetben azzal a további feltétellel, hogy közhasznúsági nyilvántartási kérelmüket az illetékes bíróság 1999. január elsejéig nem utasítja el.

Az adóalap megállapítása

A társasági adóról szóló törvény 9. §-a rendelkezik az alapítvány, a közalapítvány, a társadalmi szervezet, a köztestület, az egyház, a lakásszövetkezet és az önkéntes kölcsönös biztosítópénztár adóalapja megállapításának szabályairól. Ezek közül – figyelemmel a közhasznú szervezetekről szóló törvény személyi hatályára – közhasznúsági jogállású szervezet csak az alapítvány, a közalapítvány, a köztestület és a társadalmi szervezet (kivéve ez utóbbiak közül a biztosítóegyesületet, valamint a munkáltatói és munkavállalói érdekképviseletet) lehet. A politikai párt nem alanya sem a nonprofit-, sem a társaságiadó-törvénynek.

A közhasznú jogállású alapítvány, közalapítvány, társadalmi szervezet és a köztestület adóalapja kettős könyvvitel vezetése mellett a vállalkozási tevékenység adózás előtti eredménye, egyszeres könyvvitel vezetése mellett pedig a vállalkozási tevékenység eredménye. Azt, hogy mi minősül vállalkozási tevékenységnek és melyek a kedvezményezett (cél szerinti) tevékenységek, azt a társasági adóról szóló törvény 6. számú melléklete tartalmazza.

A közhasznú szervezetnek minősülő szervezet köteles azokkal a korrekciós tételekkel csökkenteni, illetve növelni a vállalkozási tevékenységéből származó adózás előtti eredményét, amelyeket az adótörvény a növelő és csökkentő tételek közül előír számára, azzal, hogy a vállalkozási tevékenységhez közvetetten kapcsolódó összegekből csak a vállalkozási tevékenység bevételével arányos hányad vehető figyelembe. Jellemző növelő és csökkentő tételek például a veszteségelhatárolással, az értékcsökkenéssel, az értékvesztéssel, a kapott osztalékkal, a behajthatatlan követeléssel, a bírsággal és egyéb adójogi és társadalombiztosítási jogkövetkezményekkel, a kutatással és kísérleti fejlesztéssel, az adóellenőrzéssel és önellenőrzéssel, az adománnyal, a céltartalékkal, a vállalkozási költségnek nem számító kiadásokkal, a hitelezési veszteséggel, a reprezentációs költségekkel, a visszafizetési kötelezettség nélkül adott támogatással és juttatással stb. kapcsolatos adóalap-módosító tételek.

Az adóalap meghatározása eddig a pontig nem különbözik a nem közhasznú szervezeteknél alkalmazott módszertől. A közhasznú szervezeteknek viszont még két, szankcionáló típusú adóalap-növelő tétellel is számolniuk kell: az egyik ilyen, ha az adóév utolsó napján köztartozásuk van, a másik, ha vállalkozási tevékenységükből származó bevételük meghaladja a jogalkotók által kedvezményezni szándékozott mértéket. Az első esetben meg kell növelni az adóalapot az olyan adomány összegével, amellyel kapcsolatosan a szervezet az adózás előtti eredmény csökkentésére, illetve adókedvezményre jogosító igazolást állított ki. A második esetben az adomány olyan hányadával kell megnövelni az adóalapot, amilyen arányban a vállalkozási tevékenységből származó bevétel meghaladta a kedvezményezett mértéket. (A számlálóban szerepel a kedvezményzett bevételt meghaladó összeg, a nevezőben az összes vállalkozási bevétel.) A jogalkotó úgy gondolkodhatott, hogy amennyiben a közhasznú szervezet a közhasznú célt veszélyeztetve a kedvezményezni kívántnál nagyobb arányban folytat vállalkozási tevékenységet, akkor joggal feltételezhető, hogy a kapott adomány adott része is a vállalkozási tevékenységet szolgálta, nem pedig a közhasznú cél megvalósítását. A köztartozás miatti szankció nem igényel különösebb magyarázatot, ennek oka magától értetődő.

Adóköteles jövedelem

A közhasznú szervezetek vállalkozásból származó jövedelme – a kedvezményezett bevétel mértékéig – nem adóköteles, az azt meghaladó bevétel jövedelme után viszont meg kell fizetni a 18 százalékos társasági adót. Annak érdekében, hogy csak a kedvezményezett mértéket meghaladó bevétel jövedelemtartalma adózzon, az úgynevezett közbenső adóalapot meg kell szorozni a fentebb már ismertetett arányszámmal. Mindezt egy egyszerű példával szemléltetjük. Tételezzük fel, hogy a közhasznú szervezet nem kapott adományt, a kedvezményezett vállalkozási bevétel 80 egység, a tényleges vállalkozási bevétel pedig 120 egység, s így a kedvezményezett bevételt 40 egységgel meghaladja. A 120 egységnyi bevétel jövedelemtartalma 30 egység, ez a közhasznú szervezet közbenső adóalapja. Az adóalap kiszámítása a következőképpen történik:

a) először meghatározzuk a túllépés arányszámát:

40 egység/120 egység = 0,33

b) a közbenső adóalapból meghatározzuk a tényleges adóalapot:

30 egység x 0,33 = 10 egység

c) a fizetendő adó kiszámítása:

10 egység x 0,18 = 1,8 egység.

Jól látszik, hogy a 80 egységnyi bevétel jövedelemtartalma, tehát 20 egység (30-10) nem adóköteles, a 80 egységet meghaladó vállalkozási bevétel 40 egységének jövedelemtartalma, tehát a 10 egység után pedig meg kell fizetni az 1,8 egységnyi adót.

A közhasznú szervezet vállalkozási tevékenységét az összes bevétel 10 százalékáig, de legfeljebb 20 millió forintig preferálják, kiemelten közhasznú szervezetnél ez a kedvezmény – a 20 millió forintos abszolút korlát mellett – az összes bevétel 15 százalékáig terjed.

Azok a szervezetek, amelyek 1998-ban szereznek közhasznú minősítést, az idén még választhatnak, hogy a közhasznú szervezetekre vonatkozó szabályok szerint, avagy a közhasznúnak nem minősülő alapítványokra, közalapítványokra, társadalmi szervezetekre és köztestületekre vonatkozó rendelkezések szerint állapítják meg adóalapjukat. Az első esetben adományként kötelesek figyelembe venni a kapott támogatásokat, és – ha a feltételek fennállnak – az adománnyal kapcsolatos adóalap-növelő tételeket is alkalmazniuk kell. A második esetben nem kell figyelembe venniük az adománynyal kapcsolatos növelőtételeket, és a 6. számú melléklet helyett az 1999. január elsején hatályát vesztő 4. számú melléklet szerint kötelesek meghatározni vállalkozási bevételük összegét. Felhívjuk a figyelmet arra, hogy amennyiben a vállalkozási bevétel meghaladja a kedvezményezett bevételt, a vállalkozási bevétel jövedelemtartalma az első forinttól adóköteles.

1999-től kezdődően a közhasznú, valamint a kiemelkedően közhasznú szervezetekre vonatkozó szabályokat csak a minősítés évét követő adóévben lehet alkalmazni, ideértve a kedvezmény igénybevételére jogosító igazolás kiadását is. Nem alkalmazhatók a közhasznú jogállású szervezetekre vonatkozó szabályok abban az évben sem, amikor a szervezetet törölték a közhasznúsági nyilvántartásból. A közhasznúvá visszaminősített kiemelkedően közhasznú szervezet a visszaminősítés évében a közhasznú szervezetekre vonatkozó rendelkezések szerint járhat el. A törlés, illetve a visszaminősítés napjáig a kapott adományról ki lehet adni a korábbi közhasznúsági fokozat szerinti igazolást.

Egyházak, érdek-képviseleti szervezetek

A közhasznú szervezetekről szóló törvény hatálya nem terjed ki az országos érdek-képviseleti szervezetekre és az egyházakra. Mivel a jogalkotó a közhasznú szervezetekkel azonos adójogi megítélés alá kívánta helyezni ezeket a szervezeteket, az adótörvényben úgy rendelkezett, hogy az országos érdek-képviseleti szervezetek és az egyházak vállalkozási tevékenységük utáni adóalapjukat a közhasznú szervezetekre vonatkozó rendelkezések megfelelő alkalmazásával állapítják meg. Országos érdek-képviseleti szervezet alatt a társadalombiztosítási önkormányzati igazgatásról szóló törvényben foglaltaknak megfelelő munkavállalói és munkáltatói érdek-képviseleti szervezetet kell érteni.

Közhasznú szervezetek kedvezményezettjei

A közhasznú, kiemelkedően közhasznú alapítványok, közalapítványok kifizetéseinek adózási szabályai – lényegét tekintve – megegyeznek a korábbi alapítványi kifizetésekkel kapcsolatos adózási szabályokkal. Adómentes továbbá az a kifizetés is, amelyet a magánszemély olyan alapítványtól, közalapítványtól, egyesülettől kap, amely egyáltalán nem folytat vállalkozási tevékenységet. Az adómentesség további feltétele, hogy az alapítvány, a közalapítvány és az egyesület adóalap vagy adó csökkentésére jogosító igazolást nem ad vagy nem adott ki.

A természetben kapott juttatásként megszerzett bevétel ezentúl szélesebb körből származhat, így a közérdekű kötelezettségvállalásból, a közhasznú, kiemelkedően közhasznú alapítványtól, közalapítványtól természetben kapott bevételen túl adómentes a közhasznú, kiemelkedően közhasznú társadalmi szervezettől természetben kapott bevétel is, feltéve hogy azt a „cél szerint címzett" magánszemély kapta.

Továbbra is érvényesek azok az összeférhetetlenségi szabályok, amelyek korlátozzák az adómentes kifizetéseket.

A nonprofit szervezek és az áfa

1998-tól már nemcsak a társadalmi szervezetek, hanem az egyházak és az alapítványok is kérhetik az adóhatóságtól, hogy méltányosságból térítse vissza a kedvezményezett tevékenység érdekében felmerült kiadásokra jutó, egyébként le nem vonható adót. Fontos változás, hogy a kérelmeket idén már nem az APEH elnöke, hanem a területileg illetékes adóhatóságok bírálják el. A hatóság akkor engedélyezheti az adó-visszatérítést, ha a szervezet tevékenysége szociális, egészségügyi, nevelési, oktatási, kulturális, hitéleti, környezetvédelmi, terület- és településfejlesztési feladatok ellátását szolgálja, és a kérelem benyújtásának évét megelőzően nyilvántartásba vették legalább egy éve ilyen tevékenységet végző szervezetként, továbbá ha nem törekszik nyereség elérésére, keletkező nyereségét nem osztja fel, azt a kedvezményezett tevékenységre fordítja. További feltétel, hogy a szervezet vezetője, a szervezet igazgatását ellátó vagy abban közreműködő személyek pénzbeni vagy természetbeni juttatást ne kapjanak (ideértve a költségtérítést is), illetve ezek a személyek, valamint hozzátartozóik sem közvetlenül, sem közvetetten ne élvezzenek előnyt a szervezet működéséből.

Egyéb nonprofit szervezetek
Ebbe a körbe azok a szervezetek tartoznak:
  • 1. amelyekre nem terjed ki a közhasznú szervezetekről szóló törvény hatálya (érdek-képviseleti szervezet, lakásszövetkezet, önkéntes kölcsönös biztosítópénztár),
  • 2. illetve amelyekre a törvény személyi hatálya kiterjed, de nem kérték közhasznúsági nyilvántartásba vételüket,
  • 3. továbbá (1999-től) amelyek az adóévben kérik nyilvántartásba vételüket,
  • 4. illetve amelyeket az adóévben törölnek a nyilvántartásból,
  • 5. valamint azok a szervezetek is, amelyek 1998-ban megfelelnek a törvényi feltételeknek, de a jogvesztő határidőig (1998. június 1.) nem kérik közhasznúsági nyilvántartásba vételüket.

Társasági adó

Ezek a szervezetek vállalkozási tevékenységükből számazó jövedelmük után (a társasági adóról szóló törvény e szervezetekre vonatkozó 9. §-ának rendelkezései szerint) a közhasznú szervezetekre vonatkozó rendelkezések mellőzésével állapítják meg adóalapjukat. Vállalkozási tevékenységükből származó bevételüket pedig – kivéve az 1998-ban kedvezmény igénybevételére jogosító igazolás kiadására jogosult alapítványt, közalapítványt – a társaságiadó-törvény 6. számú mellékletében foglaltakra figyelemmel kell meghatározniuk.

A közhasznú szervezetnek/kiemelkedően közhasznú szervezetnek nem minősülő alapítványnak, közalapítványnak, társadalmi szervezetnek (kivéve az országos érdek-képviseleti szervezetet), a köztestületnek, továbbá a lakásszövetkezetnek nem kell megfizetnie a társasági adót, amennyiben a vállalkozási tevékenységéből származó bevétele nem haladja meg a 10 millió forintot vagy az összes bevétel 10 százalékát. Ez a szabály az önkéntes kölcsönös biztosítópénztárakra akkor érvényes, ha a kiegészítő vállalkozási bevétel nem haladja meg a pénztár összes bevételének 20 százalékát. Amennyiben a felsorolt szervezetek kiegészítő vállalkozási tevékenységéből származó bevétele meghaladja a kedvezményezett mértéket, akkor a vállalkozási bevétel jövedelemtartalma az első forinttól adóköteles, tehát a vállalkozási tevékenységből származó teljes jövedelem után meg kell fizetni a társasági adót.

Mint már korábban említettük, a közhasznúsági minősítéssel nem rendelkező alapítvány, közalapítvány az 1998-ban kapott támogatásokról – legkésőbb 1999. január 31-ig – kedvezmény igénybevételére jogosító igazolást adhat ki. Ezeknek a szervezeteknek adóalapjuk meghatározásakor nem kell alkalmazniuk a 9. § adományokkal kapcsolatos speciális – csak a közhasznúsági besorolással rendelkező szervezetekre vonatkozó – szabályait, és a vállalkozási tevékenységükből származó bevételük összegszerűségének meghatározásakor az 1998-ban még hatályos 4. számú mellékletben foglaltakat kell figyelembe venniük. Megjegyezzük, hogy a 4. számú és a 6. számú melléklet annyiban különbözik egymástól, hogy a 4. számú melléklet a kapott kamat, továbbá az állam által kibocsátott értékpapír hozamának teljes összegét kedvezményezi, míg a 6. számú melléklet csak a cél szerinti bevétel összes bevételhez viszonyított arányában engedi kedvezményezett bevételként figyelembe venni az időlegesen szabad pénzeszköz befektetése után kapott kamatot és az állam által kibocsátott értékpapír hozamát. Továbbá a 4. számú melléklet attól függetlenül preferál számos tevékenységet, hogy az az érintett szervezetnek cél szerinti tevékenysége-e vagy sem.

 
Közhasznú társaságok
A közhasznú társaság (kht.) 1998-tól közhasznú szervezetnek/kiemelkedően közhasznú szervezetnek minősülhet, és közhasznúsági jogállás megszerzése nélkül folytathatja tevékenységét.

A közhasznú társaságok adóalapjának meghatározására és a kedvezményezett tevékenységből származó jövedelmének adómentességére vonatkozó szabályok alapvetően nem változtak. Nincsenek lényegi különbségek az adózási szabályokban a tekintetben sem, hogy a közhasznú társaság közhasznú szervezetnek, kiemelkedően közhasznú szervezetnek minősül-e vagy közhasznúsági nyilvántartásba nem vett közhasznú társaság.

A közhasznú társaság közhasznú tevékenységéből, a közhasznúsági besorolással nem rendelkező közhasznú társaság pedig – 1999-től – a társasági szerződésben, alapszabályban nevesített közcélú tevékenységéből származó, a társasági adóról szóló törvény által kedvezményezett bevételeit a 6. számú melléklet szerint határozza meg. A kedvezményezett bevétel részét képezi a közhasznú, illetve a közcélú tevékenységhez kapott támogatás és juttatás is, továbbá a kapott kamatnak és az állam által kibocsátott értékpapír hozamának az a hányada, amit a kedvezményezett bevétel az összes bevételből képvisel.

A közhasznú szervezetként nyilvántartásba vett közhasznú társaság is köteles adóalapját megnövelni az olyan adomány összegével, amellyel kapcsolatosan kedvezmény igénybevételére jogosító igazolást adott ki, feltéve hogy az adóév utolsó napján köztartozása van.

A közhasznú társaságnak az általa támogatásként véglegesen átadott pénzeszköz összegével, a térítés nélkül átadott eszköz könyv szerinti értékével, az immateriális javak és tárgyi eszközök számított nyilvántartási értékével, valamint az adóalap növelésekor figyelembe vett kapott adomány összegével csökkentett adóalapjának olyan hányada után nem kell megfizetnie a társasági adót, amilyen arányt a kedvezményezett tevékenységből elért bevétele képvisel az összes bevételből.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. március 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem