×

Külföldiek magyarországi munkavégzése

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2006. május 17.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 99. számában (2006. május 17.)
Magyarország Európai Unióhoz történt csatlakozását követően a külföldiek magyarországi munkavégzése nem csupán a hazai foglalkoztatási és idegenrendészeti szabályokon, hanem az uniós normákon is alapul. A csatlakozást követően a magyar szabályozásban a legfontosabb elvi változás abban áll, hogy nem a magyar és külföldi állampolgárok, hanem az uniós (EGT-beli), illetve a harmadik országbeli személyekre vonatkozóan tartalmaz eltérő szabályokat. Többrészes cikkünkben kitérünk a kérdés idegenrendészeti és foglalkoztatási vonatkozásaira egyaránt.

A munkavállalási engedélyeztetés általános előírásai

A külföldiek magyarországi munkavégzéséhez kapcsolódó foglalkoztatási típusú szabályozás célja, hogy egyfelől a hazai munkaerőpiacot védje, másfelől az uniós szabályozásnak megfelelőn biztosítsa az uniós és az Európai Gazdasági Térség (EGT) állampolgárai munkavégzésére vonatkozó szabályok hazai érvényesülését. A szabályozás központi kategóriája a munkavállalás engedélyezése.

A munkavállalás engedélyezésének alapvető szabályai a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény 7. §-ában találhatók. Ehhez kapcsolódik végrehajtási jogszabályként a külföldiek magyarországi foglalkoztatásának engedélyezéséről szóló 8/1999. (XI. 10.) SzCsm rendelet, valamint – 2004. május 1-jétől – a Magyar Köztársaság által az Európai Unióhoz történő csatlakozását követően alkalmazandó munkaerő-piaci viszonosság és védintézkedés szabályairól szóló 93/2004. (IV. 27.) Korm. rendelet.

Külföldi Magyarországon általában csak engedély alapján végezhet munkát. Ebben az esetben a foglalkoztatásra irányuló jogviszony létesítéséhez szükséges szerződés csak az engedély beszerzését követően köthető meg.

A törvény szabálya a foglalkoztatásra irányuló jogviszonyok tekintetében szabályoz, amely nem csupán a munkaviszonyra, közalkalmazotti, közszolgálati jogviszonyra vonatkozik, hanem minden olyan szerződésre, amely alapján ellenérték fejében munkavégzés történik - tehát például a megbízási, vállalkozási szerződések kötésére is. Az engedélyt a foglalkoztatónak kell kérnie, aki lehet

– a munkáltató, megbízó, megrendelő stb. (aki részére a külföldi foglalkoztatásra irányuló jogviszony alapján munkát végez), vagy

– akinél a tényleges foglalkoztatás történik, ha külföldi munkáltató kirendeli hozzá a munkavállalóját a megkötött magánjogi szerződés teljesítése érdekében, vagy

– aki a külföldi betanító képzését folytatja.

Általános engedélyeztetési kötelezettség

A munkavállalási engedélyre vonatkozó szabályozás logikája a következő: a főszabály az általános engedélyeztetési kötelezettség. Ez alapesetben a munkaerő-piaci helyzet vizsgálatán alapul, mivel az a célja, hogy amennyiben egy adott munkára magyar (illetve EGT-s) munkaerő áll rendelkezésre, az állás e személlyel és ne harmadik országból származó külföldivel legyen betöltve. Fajtái:

– egyéni munkavállalási engedély a munkaerő-piaci helyzet vizsgálatával;

– mezőgazdasági szezonális munkavállalási engedély;

– csoportos keretengedély.

A munkavállalási engedély egy elvi engedély arra vonatkozóan, hogy a külföldi személy az adott munkáltatónál milyen munkavégzés keretében foglalkoztatható. A munkavégzéshez a munkavállalás engedélyezésén túlmenően tartózkodási engedély is szükséges.

A főszabály alól a munkavégzés jellegétől a külföldi állampolgár személyi feltételeitől függően vannak jogszabályi kivételek. Ezek egyfelől az engedély egyszerűbb kiadásában (kivételes elbírálás gyorsított módon, vagy a munkaerő-piaci helyzet vizsgálata nélkül), másfelől bizonyos esetekben engedélymentességben nyilvánulnak meg.

Egyéni munkavállalási engedély a munkaerő-piaci helyzet vizsgálatával

Egyénileg külföldi akkor jöhet Magyarországra dolgozni, ha nincs más, vele szemben előnyben részesítendő személy. Ennek érdekében az SzCsM rendelet előírja, hogy a foglalkoztatónak előzetesen (a foglalkoztatás megkezdése előtt legalább 30, de legfeljebb 60 nappal) jeleznie kell munkaerőigényét a munkaügyi központnál, amely azt megvizsgálja, és ha lehetséges, megfelelő, álláskeresőként nyilvántartott magyar vagy EGT-s állampolgárt (vagy annak hozzátartozóját) közvetít ki a munkára. Csak ennek hiányában adható ki az engedély.

Az engedélyezés másik feltétele, hogy a külföldi, aki számára a munkavállalási engedélyt a munkáltató kéri, alkalmas legyen az elvégzendő munkára mind szakképzettségét, mind egészségügyi állapotát tekintve.

Az SzCsM rendelet részletesen felsorolja, mikor kell elutasítania a munkaügyi központnak a kérelmet, illetve – mérlegelési jogkörében – mikor utasíthatja el.

Mikor nem adható ki az engedély?

Nem adható ki a munkavállalási engedély, ha:

– az adott tevékenységre előírt képzettséggel és alkalmazási feltételekkel rendelkező, kiközvetíthető magyar vagy EGT-s munkaerő rendelkezésre állt, de a foglalkoztatása a

– foglalkoztató érdekkörében fennálló okból hiúsult meg;

– a külföldi nem rendelkezik a szakmai és egészségügyi alkalmasság feltételeivel;

– a foglalkoztatott külföldiek száma már elérte a foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter által évente meghatározott, Magyarországon, illetve az egyes megyékben, Budapesten, valamint az egyes szakmákban foglalkoztató külföldiek kvótáját;

– olyan foglalkozásra nyújtottak be engedélykérelmet, amely a foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter által meghatározott azon foglalkozások körébe tartozik, amelyekben a magyarországi munkanélküliség alakulására és összetételére tekintettel külföldi nem foglalkoztatható;

– a foglalkoztató a külföldi foglalkoztatását a kérelem benyújtásának időpontjától számított 120 napon belül nem kívánja megkezdeni;

– nem az a foglalkoztató nyújtotta be a kérelmet, amely a külföldit ténylegesen alkalmazni kívánja; ez alól csak az alábbi esetek jelentenek kivételt (ilyenkor a kérelem nem utasítható el):

– a szolgáltatás kizárólagos tárgya a külföldi munkáltatóval kötött magánjogi szerződésben a külföldi munkaerejének tartós átengedése (vagyis munkaerő-kölcsönzés);

– a külföldi állandó lakóhelye szerinti ország illetékes hatósága a magyar állampolgárok adott országban történő munkavállalásának engedélyezését más országok állampolgáraira irányadó általános feltételekhez képest indokolatlanul nehezebb feltételhez köti (vagyis nem áll fenn viszonosság);

– a foglalkoztató a külföldi által ellátandó tevékenységért az erre a tevékenységre vonatkozó, a Foglalkoztatási Hivatal által megállapított országos átlagos személyi alapbérnél lényegesen alacsonyabb személyi alapbért jelölt meg.

A foglalkoztató érdekkörében való meghiúsulásnak számítanak az alábbi esetek:

– a munkaerőigényében a munkakör betöltésére vagy a tevékenység ellátására a foglalkoztató olyan alkalmazási feltételt jelölt meg, amely nyilvánvalóan nem volt ehhez szükséges;

– a foglalkoztató a feltételeknek megfelelő magyar (EGT-s) munkaerő foglalkoztatásától elzárkózott, vagy

– a kérelem benyújtását megelőzően érvényes munkaerőigénnyel rendelkezett, de közvetítést nem kért.

Nem utasítható el a kérelem arra tekintettel, hogy nem az a foglalkoztató nyújtotta be a kérelmet, amely a külföldit ténylegesen alkalmazni kívánja, ha

– a külföldi kulcsszemélyzetnek minősülne;

– külföldi vállalkozással kötött magánjogi szerződés alapján kerülne sor üzembe helyezési, szavatossági, szervizelési és jótállási tevékenység elvégzésére;

– a belföldi foglalkoztatóval kötött magánjogi szerződés teljesítése érdekében a külföldi munkáltatóval fennálló jogviszonya alapján, kiküldetés keretében kerülne sor a munkavégzésre.

Elutasítás mérlegelés alapján

A munkaügyi központ mérlegelési jogkörében elutasíthatja a kérelem megadását, ha – ahogyan az SzCsM rendelet fogalmaz – "a külföldi foglalkoztatása egyéb foglalkoztatási szempont mérlegelése alapján nem indokolt". Ilyen eset lehet különösen, ha

– a foglalkoztatóval szemben a kérelem benyújtását megelőző egy éven belül jogerősen munkaügyi vagy munkabiztonsági bírságot szabtak ki;

– a foglalkoztatót a kérelem benyújtását megelőző három éven belül külföldi engedély nélküli foglalkoztatása miatt kötelezték az engedély nélkül alkalmazott külföldi részére a foglalkoztatás megkezdésétől az engedély nélküli foglalkoztatás megállapításáig kifizetett munkabér kétszeresének megfelelő összeg befizetésére a Munkaerőpiaci Alapba, és e fizetési kötelezettségének nem tett eleget;

– a kérelem benyújtásának időpontjában a kérelmezett tevékenységre vonatkozóan a munkaügyi központ által támogatott olyan képzés van folyamatban, amely a külföldi foglalkoztatásának tervezett megkezdését megelőzően befejeződik;

– a foglalkoztatónál a foglalkoztatási feltételek nyilvánvalóan nem biztosítottak;

– a foglalkoztatónál a kérelem benyújtásának időpontjában a külföldi által ellátandó tevékenységet is érintő sztrájk van folyamatban;

– a foglalkoztató a kérelem benyújtását megelőző egy évben csoportos létszámcsökkentést hajtott végre;

– a gazdasági kamara állásfoglalása szerint az adott szakma foglalkoztatási viszonyainak, munkaerőigényének figyelembevételével a külföldiek foglalkoztatásának engedélyezése nem indokolt.

Az engedély hatálya

Az egyéni engedélyben a munkaügyi központ meghatározza, hogy az engedély alapján a külföldi mely foglalkoztatónál, melyik munkahelyen, milyen tevékenység, illetve munkakör keretében és milyen időtartamban foglalkoztatható. Az egyéni engedély legfeljebb egy évre adható, és meghosszabbítható. A meghosszabbításra az engedélyezés szabályait kell alkalmazni, tehát a munkaerőigényt előzetesen ismét be kell jelenteni a munkaügyi központnál.

Visszamenőleges hatállyal engedély nem adható ki.

Mezőgazdasági szezonális munkavállalási engedély

A mezőgazdaságban történő szezonális foglalkoztatás engedélyezése az egyéni munkavállalás engedélyeztetése szerint, viszont ahhoz képest gyorsított eljárás keretében történik. Az engedélyt ebben az esetben is a munkaerő-piaci helyzet vizsgálata alapján kell kiadni.

A főbb különbségek a következők:

– a tevékenység jellege: mezőgazdasági (növénytermesztés, állattenyésztés, halászat);

– időtartama: 12 hónapos időszakon belül – melynek kezdetét az első munkavállalási engedély alapján való foglalkoztatás kezdetétől kell számítani – legfeljebb 150 napos lehet, egy engedélyben akár több részletben is meghatározva;

– a munkaerőigényt akár 15 nappal korábban is benyújthatja a munkáltató;

– a kérelem gyors – 15 napon belüli – elbírálása;

– a szezonális foglalkoztatás munkaerő-kölcsönzés keretében is engedélyezhető (ekkor a kölcsönbeadónak kell a kérelmet foglalkoztatóként benyújtania);

– meghosszabbításnak helye nincs.

A kérelem elutasításának esetei alapvetően megegyeznek az általános szabályokkal, speciális elutasítási ok, ha a külföldi a 150 nap időkeretet kimerítette.

A Foglalkoztatási Hivatal a munkaügyi központok bejelentése alapján a kiadott mezőgazdasági szezonális munkavállalási engedélyekről nyilvántartást vezet.

Csoportos keretengedély és azon alapuló egyéni engedély

Csoportos keretengedély kiadására akkor kerülhet sor, ha egy külföldi vállalkozással kötött – vagy kötendő – magánjogi szerződés teljesítéséhez több külföldi magyarországi foglalkoztatása szükséges. Ebben az esetben a jogszabály szerint csak olyan külföldiek foglalkoztatására kérhető keretengedély, akik ugyanazon állam joga alá tartoznak, mint a külföldi vállalkozás.

A csoportos keretengedély speciális esete, ha több külföldi foglalkoztatása olyan magánjogi szerződés teljesítése érdekében szükséges, amelyben EGT-tagállamon kívüli külföldi vállalkozás a Nemzeti Filmiroda által nyilvántartásba vett magyar filmgyártó vállalkozást magyarországi filmgyártással bíz meg, vagy vele koprodukciós filmalkotás gyártásában állapodik meg. Ebben az esetben nem feltétel, hogy a külföldi személy és a külföldi vállalkozás személyes joga azonos legyen, és az elbírálás is gyorsabban, 15 napon belül történik.

A keretengedély kiadását megelőzően a munkaügyi központ beszerzi a Foglalkoztatási Hivatal véleményét. Ha a Foglalkoztatási Hivatal csoportos keretengedély kiadását nem javasolja, a munkaügyi központ mérlegelheti, hogy ennek figyelembevételével elutasítja-e a kérelem teljesítését.

A keretengedély egy elvi engedély arra vonatkozóan, hogy a magánjogi szerződés megvalósításához szükséges tevékenységben – szakma szerinti bontásban – az előre meghatározott létszámkeret erejéig a foglalkoztatás engedélyezhető. A keretengedélyben meg kell határozni a foglalkoztatható külföldiek állampolgárságát, továbbá tevékenység, képzettség szerint a foglalkoztatható személyek számát. A keretengedély a magánjogi szerződés teljesítésének időtartamára adható.

A keretengedély önmagában foglalkoztatásra nem jogosít, ennek alapján egyéni munkavállalási engedélyt kell kérni. Ha a keretengedélyt kiadták, és az abban foglalt feltételek a külföldi munkavállaló vonatkozásában is fennállnak, az egyéni engedély kiadása nem tagadható meg.

Egyéni munkavállalási engedély a munkaerő-piaci helyzet vizsgálata nélkül

Ebben az esetben az engedély kiadásakor nem vizsgálandó, hogy a munkakör ellátására megfelelő magyar (EGT-s) munkaerő rendelkezésre áll-e. Ennek értelmében, az általános feltételektől eltérően, ha a külföldi személy a munkakör ellátására alkalmas, a munkaerő-piaci helyzettől függetlenül kiadható az engedély.

A kivételes eljárás csak az SzCsM rendeletben meghatározott esetkörökben alkalmazható. Ezek:

– nemzetközi szerződésben meghatározott kereteken belül: a Magyar Köztársaság a munkavállalók foglalkoztatásának kölcsönös cseréjéről több országgal – így például Ausztriával, Szlovákiával, Romániával – kötött egyezményt. Az egyezményben meghatározott létszámkeret betöltéséig az engedélyt a munkaerő-piaci helyzet vizsgálata nélkül kell kiadni. A kivétel csak a kétoldalú megállapodásban érintett országok állampolgáraira vonatkoztatható;

– külföldinek kulcsszemélyzetként történő munkavégzéséhez: ezen olyan, Magyarország területén alapított külföldi érdekeltségű vállalkozás által foglalkoztatott, vezető tisztségviselőnek (üzletvezetésre jogosult tagnak, igazgatónak, ügyvezetőnek, részvénytársaság igazgatósága tagjának) nem minősülő, a kérelem benyújtásakor munkaviszonyban álló munkavállalót kell érteni, aki irányítja vagy felügyeli a vállalkozást vagy annak főbb szervezeti egységét, munkáltatói jogot gyakorol, vagy pedig olyan kivételes szaktudással, képesítéssel rendelkezik, amely a szervezet szolgáltató tevékenységéhez, kutatási felszereléséhez, technológiájához vagy igazgatásához szükséges;

– a többségi külföldi tulajdonban lévő gazdasági társaság esetén a megelőző év december 31-ei munkajogi állományi létszám 2 százalékát meg nem haladó létszámú külföldi munkavégzéséhez;

– a hivatásos sportolónak munkavégzés keretében folytatott sporttevékenységéhez;

– felsőfokú oktatási intézmények, tudományos kutatóintézetek, valamint közművelődési intézmények által meghívott, nemzetközileg elismert külföldi oktatási, tudományos vagy művészeti munkavégzéséhez, ha az naptári évenként az 5 munkanapot meghaladja;

– legalább 8 éve Magyarországon foglalkoztatott 3. országbeli külföldivel legalább 5 éve Magyarországon együtt élő közeli hozzátartozó (házastárs, vér szerinti, illetve örökbe fogadott, a mostoha- és a nevelt gyermek) munkavégzéséhez;

– a menekültként vagy menedékesként elismert, továbbá a bevándorlási engedéllyel vagy letelepedési engedéllyel rendelkező külföldinek, továbbá az EGT állampolgárának és tartózkodásra jogosult hozzátartozójának házastársa vagy özvegye munkavégzésének, feltéve hogy ez a személy a külföldivel Magyarországon legalább egy éve együtt él, élt;

– külföldi vállalkozással kötött magánjogi szerződés alapján egybefüggő 15 napnál hosszabb munkavégzéshez, ha annak célja üzembe helyezési, szavatossági, szervizelési és jótállási tevékenység elvégzése;

– az olyan külföldi munkavégzéséhez, akinek a magyarországi foglalkoztatásához a Belügyminisztérium Bevándorlási és Állampolgársági Hivatala az idegenrendészeti jogszabályok szerint hozzájárult;

– annak a befogadottnak – a befogadó állomáson kívüli – munkavégzéséhez, akinek a magyarországi foglalkoztatását a Belügyminisztérium Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal humanitárius szempontból támogatja;

– külföldi állam diplomáciai, konzuli képviselete vagy egyéb szerve által foglalkoztatni kívánt, de a küldő állam delegált tagjának nem minősülő külföldi munkavégzéséhez;

– a Nemzeti Filmiroda által nyilvántartásba vett filmgyártó vállalkozás által alkalmazni kívánt külföldi munkavégzéséhez;

– dán és norvég állampolgárok esetében a viszonosság alapján.

A foglalkoztatás, illetve az általános elbírálástól eltérő feltételek fennállását minden esetben a munkáltatónak kell igazolnia.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2006. május 17.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem