Eredményorientált irányítás
Az eredményorientált vezetési feladatok ellátását a controlling segíti. Ez utóbbi rendszer lényege a tervek megvalósításának ellenőrzése és a szervezet munkájával kapcsolatos információk értékelése. Végső soron ezen eszköz- és tevékenységrendszer a vállalatvezetést segíti, már több mint száz éve.
Az e témával foglalkozó könyv mindenekelőtt bemutatja a controller vállalatirányításban betöltött szerepét, illetve a tervezésben, az ellenőrzésben és az információellátásban való közreműködését. A szerző rámutat a vezetői számvitel, illetve a költségszámítás fontosságára, s aláhúzza, hogy a vállalkozásoknak a környezeti változásokkal összhangban kell kialakítaniuk struktúrájukat, stratégiájukat.
A controllernek – a tervezési rendszer kialakításakor – számos tényezőt kell összehangolnia. Figyelembe kell vennie a versenytársak tevékenységét, valamint a minőség és a hatékonyság követelményeit. Az eredményorientált vállalatirányítási rendszerbe azonban – a stratégiai, az üzleti és az operatív tervezésen kívül – a költségvetés rendszerének kiépítése is beletartozik. Ehhez a Better Budgeting új irányzatát ismerjük meg.
A továbbiakban a controlling és a vállalati szervek kapcsolatáról, a fejlesztési lehetőségekről és az éves tervezésről olvashatunk. Végül az információs rendszerek irányításban betöltött szerepéről, a controlling informatikai támogatásáról tájékozódhatunk.
r. Hanyecz Lajos: A controlling rendszere. Az eredményorientált irányítás.
SALDO Pénzügyi Tanácsadó és Informatikai Rt., Budapest, 2006. 292 oldal. Ára: 2990 Ft.
Kapcsolati marketing
Az elmúlt évtizedekben bekövetkező változások – a globalizáció, a technológiai fejlődés, a fokozódó verseny – miatt a hagyományos marketingmódszerek immár nem elégségesek a versenytársakkal szembeni előny megszerzésére. Ez utóbbira irányul a kapcsolati marketing, amely az ügyfelek hűségének megőrzését helyezi előtérbe. Sajátosságai: a hosszú távú elkötelezettség, az ígéretek teljesítése, a kétirányú kommunikáció, illetve a termékek egyénre szabása.
A kapcsolati marketinggel foglalkozó könyv szerzői ezek felsorolása után felhívják a figyelmet arra, hogy a tartós kapcsolat fenntartása időt, költséget és erőfeszítést igényel, s mindezeket össze kell vetni a várható előnyökkel.
A hagyományos és a kapcsolati marketing jellemzőinek bemutatása után az utóbbi értékeit (hűség, bizalom, elkötelezettség) ismerjük meg a könyvben. A kapcsolati megközelítésen alapuló marketingstratégia kidolgozása a terv elkészítésével kezdődik, amelyet a programok végrehajtása követ. Ugyanakkor a sikeres marketinghez elengedhetetlen a rendszerek és a folyamatok karbantartása is. A szerzők bemutatják a TQM (Total Quality Management) és a BPR (Business Process Reengineering) módszereit, amelyek jól felhasználhatók a kapcsolati marketing gyakorlatában.
A marketingben meghatározó szerepe van az etikának is, mert fontos, hogy kölcsönös tiszteleten alapuló bizalmi viszony teremtődjék a partnerek között. A továbbiakban – mások mellett – az ügyfélkapcsolat-menedzsment stratégiai megközelítéséről tájékozódhatunk az esettanulmányokat is tartalmazó könyvben.
d Little-Ebi Marandi: Kapcsolati marketing. Akadémiai Kiadó Rt., Budapest, 2005. 224 oldal. Ára: 4200 Ft.
Kézikönyv az adózásról
Sok gondot okoznak a gazdaság szereplőinek az adótörvények gyakori változásai, hiszen évente, szinte alapjaitól kell "újratanulni" az erre vonatkozó jogszabályokat. A segédeszközök használata ilyenkor nem csak célszerű, de ajánlatos is. Ebben nyújt hathatós segítséget a Complex Kiadó, amelyik a múlt évi sikerre alapozva idén is megjelentette a szinte alapjaitól átdolgozott adózási kézikönyvet. A szerző, Szakács Imre gyűjtő, rendszerező, magyarázó, értelmező munkája nyomán elkészült kötetet Vámosi-Nagy Szabolcs, az APEH elnökhelyettese lektorálta.
E kézikönyv egyik nagy erénye, hogy – a hivatkozásokat leszámítva – nyomát sem találjuk a jogszabályok citálásának. Ehelyett érthető szöveget, megmagyarázott fogalmakat, logikai levezetéseket, tanácsokat, adózási tippeket találhatunk, valamint az adójogszabályok közötti összefüggésekre is rávilágít a szerző. (A jogszabályszövegek a könyvhöz mellékelt CD-n találhatók.)
A könyv csoportosítva tárgyalja az adónemeket. A nagy témakörök: a fogyasztáshoz, a forgalomhoz kapcsolható adók, járulékok; a vállalkozásból származó nyereséget és a személyi jövedelmeket terhelő elvonások; az önkormányzatokat megillető adók; az egyéb – de igen bőséges tartalmú – adók, illetve az adózás rendje zárja a sort. A mű kézikönyv jellegét erősíti a bőséges indexelés, amely az adónemenként, ábécésorrendbe rendezett tárgymutató használatát könnyíti.
Az adózási kézikönyv immár második "évfolyamát" éli meg, de jósolhatók a további megjelenések, hiszen e másfél évtized alatt az adószabályok csak szaporodtak.
r. Szakács Imre: Az adózás nagy kézikönyve. Complex Kiadó Kft. Budapest, 2006. 1500 oldal. Ára: 19 000 Ft + áfa.