×

Prémiumévek Program

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. november 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 93. számában (2005. november 15.)
Annak érdekében, hogy a közszférán kívüli munkavállalók részére is lehetővé váljék a munka világából történő fokozatos kivonulás, a 2004. évi LXXII. törvény módosítása révén a Prémiumévek Program ez év október 1-jétől alkalmazhatóvá vált a versenyszférában is.

A közszférában 2005. január 1-jén indult a Prémiumévek Program. Deklarált célja az volt, hogy a területen tervezett létszámleépítések során a nyugdíjkorhatárhoz legfeljebb háromévnyi „távolságra” lévő munkavállalók méltó módon zárhassák le életpályájukat.

A Prémiumévek Programban részt vevők legfeljebb heti 12 órás munkaidős munkavégzésért cserébe jogosultak az illetményük 60 százalékára, egészen a nyugdíjaztatásukig. Ennek költségét a költségvetés megtéríti a foglalkoztatónak, amennyiben az vállalja, hogy a programban való részvétellel összefüggő kinevezésmódosítást megelőző hónapban meglévő havi átlagos statisztikai állományi létszámát a kinevezésmódosítás időpontjától számított 18 hónapig nem emeli. Nem számít a vállalás megszegésének, ha az állományi létszám emelésére jogszabályban előírt feladat teljesítése miatt kerül sor.

A Prémiumévek Programban részt vevő munkáltatók

A programban nem vehet részt bármelyik munkáltató. A jogszabály e tekintetben szigorú feltételeket határoz meg. E szerint csak az a foglalkoztató vehet részt a programban, amely (vagy aki):

– munkavállalóinak statisztikai állományi létszáma 10 százalékának, de legalább 5 főnek a részvételével indítja a programot, és ezzel egyidejűleg

– legalább 30 fő munkavállaló munkaszerződését, illetve munkaköri feladatait érintő szerkezetátalakítást – magas minőségű, korszerű termékek gyártására, valamint szolgáltatótevékenység végzésére alkalmas, új profilt, tevékenységet eredményező beruházást – hajt végre, vagy

– legalább a munkavállalói létszáma 10 százalékának megfelelő, de legalább 5 fős létszámbővítést hajt végre.

A munkáltató „haszna”

A Programhoz történő csatlakozáshoz – a jogszabályi feltételek megléte mellett – a munkáltató együttműködése szükséges, akinek (amelynek) ebből „mindössze” annyi a haszna, hogy az érintett munkavállalóit nem bocsátja el (nem terhelik ennek tetemes költségei, hiszen egyébként kiemelt munkajogi védelemben részesülő dolgozókról van szó), hanem részmunkaidőben tovább alkalmazza őket.

A munkáltató döntése a Programba való felvétel

A Prémiumévek Programban való részvételt a munkáltató mérlegelési jogkörében ajánlja fel a munkavállaló részére. A programban részt vevőt a munkáltató eredeti munkakörében vagy a munkaszerződés-módosításkor megállapított munkakörben foglalkoztatja.

Amennyiben a munkáltató a programban részt vevő számára munkát nem tud biztosítani, az állásidőre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni. A programban részt vevő munkaviszonyát az Mt. 89. §-ának (3) bekezdése szerint a munkáltató működésével összefüggő okból nem lehet megszüntetni.

A Programhoz 2006. december 31-éig lehet csatlakozni.

A Programban részt vevő dolgozók

A Programban az a dolgozó vehet részt, aki

– legfeljebb három éven belül előrehozott öregségi vagy öregségi nyugdíjra jogosulttá válik, feltéve hogy előrehozott öregségi nyugdíjra nem jogosult, illetve csökkentett összegű előrehozott öregségi nyugdíjban nem részesül, valamint további, foglalkoztatásra irányuló jogviszonnyal nem rendelkezik és

– legalább huszonöt év munkaviszonyban, közalkalmazotti, közszolgálati, szolgálati, ügyészségi, bírósági, igazságügyi alkalmazotti szolgálati jogviszonyban, hivatásos nevelőszülői jogviszonyban, ösztöndíjas foglalkoztatási jogviszonyban töltött idővel rendelkezik, valamint

– további foglalkoztatására az Mt. 89. §-ának (3) bekezdése szerint a munkáltató működésével összefüggő okból nincs lehetőség.

További feltétel, hogy az érintett hozzájárul:

– a határozatlan idejű munkaviszony helyett határozott időre szóló munkaviszony, továbbá

– teljes munkaidő helyett legalább napi 4, illetve heti 20 órát kitevő részmunkaidő, valamint – a Programban részt vevőnek a munkaszerződés módosítása időpontjában érvényes munkabére alapulvételével – ennek megfelelő mértékű munkabér, és

– a munkáltató által mérlegelési jogkörében felajánlott, a Programban részt vevő iskolai végzettségének és képzettségének megfelelő munkakör kikötéséhez, és

– elfogadja munkaviszonya tekintetében a Prémiumévek Programban történő részvétellel összefüggésben a Munka Törvénykönyvében foglaltaktól eltérő szabályokat.

A Program kedvezményezettje a munkavállaló

A Munka Törvénykönyve hatálya alá tartozó munkavállalók esetében a Program lényege az, hogy a dolgozó munkaviszonyát a munkaadó nem szünteti meg, hanem részmunkaidőben alkalmazza tovább. Ennek megfelelően változik a munkabére, ám a munkaszerződés módosítását közvetlenül megelőzően érvényes havi bruttó munkabére utáni, valamint az új munkabére után számított nyugdíjjárulék, nyugdíj-biztosítási járulék, illetve magán-nyugdíjpénztári tagdíj különbözetét (de személyenként legfeljebb az igényléskor érvényes, teljes munkaidőre járó kötelező legkisebb munkabér kétszerese után számított nyugdíjjárulék, nyugdíj-biztosítási járulék, illetve magán-nyugdíjpénztári tagdíj felét) a Munkaerő-piaci Alap megtéríti a Nyugdíj-biztosítási Alapnak, illetve az érintett magánnyugdíjpénztáraknak.

Ez azt jelenti, hogy a munkavállaló (részmunkaidős foglalkoztatása ellenére) teljes szolgálati időhöz, illetve nyugdíj alapjául szolgáló jövedelemhez jut, tehát az érintett a nyugdíj alapjául szolgáló havi átlagkereset megállapításánál a részmunkaidőre megállapított, ténylegesen kifizetett kereset mellett a nyugdíjjárulék-, illetve nyugdíjbiztosításijárulék-kiegészítés alapjaként számított összeget is figyelembe kell venni.

A járulékkiegészítés összege a Programban részt vevő munkavállaló munkaviszonyának megszűnéséig (nyugdíjazásáig), de legfeljebb 3 évre állapítható meg.

A Tbj. 24. §-ának (1) bekezdése értelmében nem terheli 4 százalék egészségbiztosítási járulék a Prémiumévek Program keretében járó juttatást.

Prémiumévek a közszférában

A közszférában dolgozók esetében ez a szabály úgy szól, hogy az öregségi nyugdíj alapját képező havi átlagkereset meghatározásánál:

– a munkanélküli-ellátások,

– a gyermekgondozási segély,

– a nyugdíjjárulék-köteles szociális ellátások (gyermeknevelési támogatás, ápolási díj), illetve

– a Prémiumévek Program és különleges foglalkoztatási állomány keretében járó juttatás összegét, valamint

– a felsorolt ellátások folyósításának időtartama alatti biztosítással járó jogviszonyból származó jövedelmet (keresetet) figyelmen kívül kell hagyni.

Ha azonban az igénylőre kedvezőbb, és a fent említett juttatások folyósításával egyidejűleg biztosítási kötelezettséggel járó jogviszonnyal is rendelkezik, akkor az abból származó jövedelmet és az ellátások együttes összegét keresetként kell figyelembe venni.

Béremelés a Program idején

Ha a Prémiumévek Programba történő belépése és munkaviszonya megszűnése közötti időszakban a biztosított Prémiumévek Programhoz kapcsolódó, részmunkaidőre szóló munkabérét emelték, akkor a járulékkiegészítés alapjaként számított összeget szintén ezen emelés százalékos arányával megemelten kell figyelembe venni. Többszöri béremelés esetén a Prémiumévek Programba történő bekerüléskor, illetve annak megszűnésekor érvényes bér közötti százalékos arány veendő alapul.

A foglalkoztatási jogviszony megszüntetése a Program idején

Megszüntethető a jogviszony – a foglalkoztatásra irányuló jogviszonyra vonatkozó jogszabályokban foglaltakon túl

– a programban részt vevő előrehozott öregségi, illetőleg öregségi nyugdíjra való jogosultság megszerzésével, vagy csökkentett összegű előrehozott öregségi, rokkantsági, illetve baleseti rokkantsági nyugdíj megállapításával, vagy

– új munkaviszony, közalkalmazotti, közszolgálati jogviszony létesítésével.

Támogatási szerződés a munkáltató és a munkaügyi központ között

A Program megvalósítása érdekében a munkaügyi központ a munkáltatóval támogatási szerződést köt, amely tartalmazza:

– a munkáltatónál munkaviszonyban álló munkavállalók létszámát a Prémiumévek Program indításának időpontjában, valamint a Programban részt vevő munkavállalói statisztikai állományi létszámot,

– a Prémiumévek Programban részt vevő munkavállalóknak a Programba történő belépést megelőző, illetve az azt követően érvényes havi bruttó munkabérét, az azokhoz kapcsolódó járulékkiegészítés összegét személyenkénti bontásban,

– a munkaügyi központban szereplő adatok alapján megállapított járulékkiegészítés összegét személyenkénti bontásban és együttesen, hónapokra lebontva,

– a munkaügyi központ kötelezettségvállalását a nyugdíjjárulék-, nyugdíjbiztosításijárulék-kiegészítés összegének a Nyugdíj-biztosítási Alap felé, illetőleg a tagdíj-kiegészítés összegének az érintett magánnyugdíjpénztár részére történő átutalására vonatkozóan,

– a munkáltató által vállalt szerkezetátalakítás leírását, a végrehajtás határidejét, vagy a létszámbővítéssel kapcsolatos munkáltatói kötelezettségvállalást arra nézve, hogy a létesített munkaviszonyokat egy évig fenntartja,

– a támogatási szerződésben vállaltak ellenőrzésének módját, a munkáltatói kötelezettségek végrehajtásáról szóló beszámoló tartalmát, teljesítésének határidejét, valamint a szerződés megszegésének következményeit, továbbá

– egyéb, a felek által fontosnak tartott feltételeket.

A támogatási szerződés ellenőrzése

A munkaügyi központ a támogatási szerződésben foglaltakat – a munkáltatói beszámoló alapján - ellenőrzi.

Szankció szerződésszegés esetén

Amennyiben a munkáltató a szerződésben vállalt kötelezettségeit neki felróható okból nem teljesíti, a munkaügyi központ határozattal kötelezi a munkáltatót az ok bekövetkezésétől terjedő időre megállapított járulékkiegészítésnek a Munkaerő-piaci Alap foglalkoztatási alaprésze részére történő megtérítésére.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. november 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9320 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9320 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5534 olvasói kérdésre 5534 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9320 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9320 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5534 olvasói kérdéssel.

Szakemberhiány az óvodában – a lehetséges megoldás

Óvodánk három csoporttal működik, egy pedagógiai asszisztenssel, csoportonként két óvodapedagógussal és három dajkával. Szeptember elsejétől a nagycsoportban az egyik pedagógus...

Tovább a teljes cikkhez

Üres vezetői státusz – betöltési megoldások

Lehetséges-e a Kttv. 129. §-ának (5) bekezdése alapján egy betöltetlen vezetői álláshelyre helyettesítés céljából határozott időtartamra kinevezni egy köztisztviselőt?

Tovább a teljes cikkhez

Két jogviszony – egy munkáltatóval

Szabályos-e közalkalmazottként alkalmazni ugyanazon munkáltatónál a szociális szférában egy személyt – nem vezetői beosztásban – úgy, hogy négy órában határozatlan időben,...

Tovább a teljes cikkhez

Iskolaigazgató – tanár egy másik iskolában

Alapítványi iskola igazgatója vállalhat-e másik alapítványi iskolában tanári állást?

Tovább a teljes cikkhez

Könyvtárvezető – képesítés nélkül

Könyvtárunkba ki lett nevezve közalkalmazotti jogviszonyban a könyvtárvezető mint megbízott vezető, mivel nincs meg a végzettsége. Mikor felvettük, a munkáltató kötelezte, és ő...

Tovább a teljes cikkhez

Könyvtárvezető – megkerülhetetlen képesítési feltételek

Könyvtárunkba keresünk könyvtárvezető munkakörbe közalkalmazottat, mivel vegyes intézmény vagyunk, és dolgozóink maradtak közalkalmazottak. Érkezett egy olyan jelentkező, aki...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság pénzbeli megváltása és a „halmozódás” tilalma

Jogi álláspontjukat kérem az egészségügyi dolgozó jogviszonyának megszűnésekor „bent lévő” szabadság pénzbeli megváltását illetően. Ismert a következő vélemény: „Fontos,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadságelszámolás – fizetés nélküli szabadság után

Hogyan járjunk el a gyermekvállalás miatt fizetés nélküli szabadságról visszatérő munkavállaló esetében, aki a továbbiakban teljes munkaidő helyett részmunkaidőben szeretne...

Tovább a teljes cikkhez

Fizetés nélküli szabadság kérelmezése

Önkormányzatnál dolgozó közalkalmazott éves fizetett szabadsága elfogyott. A Kjt. és a háttérszabályként alkalmazandó Mt. a fizetés nélküli szabadság eseteit konkrétan...

Tovább a teljes cikkhez

Iskolaigazgató – tanár egy másik iskolában

Alapítványi iskola igazgatója vállalhat-e másik alapítványi iskolában tanári állást?

Tovább a teljes cikkhez

Könyvtárvezető – képesítés nélkül

Könyvtárunkba ki lett nevezve közalkalmazotti jogviszonyban a könyvtárvezető mint megbízott vezető, mivel nincs meg a végzettsége. Mikor felvettük, a munkáltató kötelezte, és ő...

Tovább a teljes cikkhez

Könyvtárvezető – megkerülhetetlen képesítési feltételek

Könyvtárunkba keresünk könyvtárvezető munkakörbe közalkalmazottat, mivel vegyes intézmény vagyunk, és dolgozóink maradtak közalkalmazottak. Érkezett egy olyan jelentkező, aki...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság pénzbeli megváltása és a „halmozódás” tilalma

Jogi álláspontjukat kérem az egészségügyi dolgozó jogviszonyának megszűnésekor „bent lévő” szabadság pénzbeli megváltását illetően. Ismert a következő vélemény: „Fontos,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadságelszámolás – fizetés nélküli szabadság után

Hogyan járjunk el a gyermekvállalás miatt fizetés nélküli szabadságról visszatérő munkavállaló esetében, aki a továbbiakban teljes munkaidő helyett részmunkaidőben szeretne...

Tovább a teljes cikkhez

Fizetés nélküli szabadság kérelmezése

Önkormányzatnál dolgozó közalkalmazott éves fizetett szabadsága elfogyott. A Kjt. és a háttérszabályként alkalmazandó Mt. a fizetés nélküli szabadság eseteit konkrétan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógus szabadságmegváltása

Óvodapedagógus alkalmazottunk határozott idejű szerződéssel van foglalkoztatva. Időközben gyermeke született, aki most töltötte az első életévét. Jogviszonya meg fog szűnni a...

Tovább a teljes cikkhez

„Szabadsághalmozódás” – a kiadás elrendelése

Önkormányzatunknál az éves szabadságok kiadásának egyeztetése során megállapítást nyert, hogy a határozatlan idejű munkaszerződéssel foglalkoztatott hivatalsegédnek 145 nap ki nem...

Tovább a teljes cikkhez

Keresőképtelenség – igazolt vagy igazolatlan távollét

A Púétv. hatálya alá tartozó pedagógus gyakran előforduló keresőképtelensége után, a munkába állást követő egy hét elteltével sem mutatta be a keresőképtelenséget igazoló...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5534 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 284-ik lapszám, amely az 5534-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem