×

Jogharmonizáló – A munkaidő elszámolása

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. november 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 93. számában (2005. november 15.)
Cikkünkben a munkaidő elszámolásának nemzetközi standardjait ismertetjük. A Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (ILO) összegzésére támaszkodva – különösen Európára fokuszálva – megvizsgáljuk azt is, mennyiben felelnek meg az egyezményekben foglalt követelményeknek az egyes nemzeti jogok.

A munkaidő elszámolása több műszakos munkarend esetén

Az úgynevezett műszakrendszerű – magyarán több műszakos – munkát szokás szerint úgy definiálják, mint a munkaidő-beosztás olyan módszerét, amelyben az egyik dolgozót a munkahelyen egy másik váltja fel oly módon, hogy a vállalat működési ideje meghaladja az egyéni dolgozók munkaidejét. (Ennek a definíciónak felel meg a Munka Törvénykönyvében alkalmazott meghatározás is.) Az 1. számú ILO Egyezmény külön követelményeket ír elő általában a több műszakos munkarendben végzett munka idejének átlagolására. A 30. számú Egyezmény viszont nem ír elő semmiféle szabályt a műszakrendszerű munkavégzés munkaidejének átlagolására. Általában a több műszakos munka esetében az 1. számú Egyezmény lehetővé teszi a napi 8 órát, illetve a heti 48 órát meghaladó munkavégzést, ha az átlagos napi munkaidő egy háromhetes vagy rövidebb időszakban nem haladja meg a napi 8, illetve heti 48 órát. A tevékenység jellege alapján szükségszerűen folyamatos eljárásban – a magyar fogalmak szerint megszakítás nélküli munkarendben - végzett műszakrendszerű munka esetében az 1. számú Egyezmény megengedi a 48 órás felső határ túllépését, azzal a feltétellel, hogy a munkaidő heti átlagban nem haladja meg az 56 órát. A munkaidő ilyen tartalmú szabályozása semmi esetre sem érintheti azokat a pihenőnapokat, amelyeket a nemzeti törvény biztosít az ilyen eljárást végző dolgozóknak a heti pihenőnap kompenzálására.

Jelentős különbségek vannak az 1. számú Egyezményben szabályozott „általában több műszakos munka” és a „szükségszerűen folyamatos eljárásban” (megszakítás nélküli munkarendben) végzett munka átlagolására vonatkozó rendelkezések között. Az utóbbiba kifejezetten azok az esetek tartoznak, amelyeknél műszaki okok miatt szükségszerűen folyamatosnak kell lennie a tevékenység megszervezésének. Az előbbi meghatározás azokat az eseteket érinti, amelyekben a több műszakos munkaszervezés nem a munkafolyamat technikailag szükséges folyamatosságából következik, hanem olyan egyéb megfontolásokból, mint a gépek és berendezések hosszabb távú gazdaságos kihasználása és a rezsi ebből következő csökkentése. Ezekben az esetekben a kivétel arra szolgál, hogy nagyobb rugalmasságot adjon a műszakváltásnak, anélkül hogy növelné a három hétre vagy kevesebbre vetített átlagos munkaidőt.

Az 1. számú Egyezmény értelmében a heti 56 órás felső határ alkalmazásának lehetősége a megszakítás nélküli munkarend esetén csak az „eljárás jellegétől” függ, és nem vonatkoznak rá a „kivételes esetekre” előírt formalitások (az érintett szervezetek közötti megállapodásokban foglalt rendelkezések szabályokká történő átalakítása). Az Egyezmény értelmében ilyen megállapodásokra a munkaadók és a munkavállalók szervezetei között nincs szükség, és így az érintett kormányokra hárul, hogy eldöntsék, milyen esetekre vonatkozóan alkalmazható a megszakítás nélküli munkarendre biztosított kivétel. E döntés felett azonban az ILO felügyeletet gyakorol, mivel az Egyezmény értelmében minden kormány köteles az éves jelentésekben felsorolni azokat a tevékenységeket, amelyeket szükségszerűen folyamatos jellegűeknek minősített.

A nemzeti gyakorlatok

Ami a nemzeti törvényeket és gyakorlatot illeti, a több műszakos munkaidő-beosztást számos országban törvények szabályozzák. Finnországban például a munkaidőről szóló törvény értelmében a műszakokat szabályosan, előzetes megállapodás szerinti időközökben kell váltani. A műszakváltás akkor szabályos, ha az egymást követő műszakok közötti átfedés legfeljebb egy óra, illetve ha az előző műszak vége és a következő műszak kezdete között legfeljebb egy óra telik el.

Németországban a kormány szerint az éjszakai munkaidőt és a dolgozók műszakbeosztását az egészséges munkaidő-beosztásról aktuálisan rendelkezésre álló ismeretek alapján kell meghatározni. Az éjszakai műszakban dolgozók esetében a munkanap szabály szerint nem haladhatja meg a nyolc órát. Csak abban az esetben növelhető tíz órára, ha egy naptári hónapon, illetve négy naptári héten belül az átlagos napi munkaidő nem több, mint nyolc óra. Ha a kollektív szerződés erre nézve konkrétan nem rendelkezik, az éjszakai műszakban dolgozók kompenzációként megfelelő számú fizetett pihenőnapra vagy a rendes bérük feletti éjszakai pótlékra jogosultak.

A több műszakos munkarendet törvény szabályozza például Horvátországban, a Cseh Köztársaságban, Észtországban, Franciaországban, Görögországban, Lettországban, Litvániában, Lengyelországban, Portugáliában, Szlovéniában és természetesen Magyarországon is. Kontinensünkön csak néhány országban nincsenek konkrét jogszabályok, amelyek a műszakrendszerű munkát szabályozzák (pl. Svédország).

A munkaidő elszámolása az adott időszakban kiesett munkaidő pótlása esetén

A kiesett munkaidő pótlása azt jelenti, hogy az adott időszakban le nem dolgozott munkaidőt egy másik időszakban a felső határ túllépésével kompenzálják. Míg a 30. számú Egyezmény különleges követelményeket ír elő az ilyen esetekben alkalmazott munkaidő-átlagolásra, addig az 1. számú Egyezmény konkréten nem foglalkozik ezzel a kérdéssel. A 30. számú Egyezmény értelmében abban az esetben, ha az általános munkamegszakítás helyi ünnep, vagy baleset, vagy vis maior (üzemi baleset, áram-, fény-, hő, vízszolgáltatás kimaradása, vagy az üzemben komoly anyagi kárt okozó esemény) miatt következik be, a kiesett munkaidő pótlása céljából a napi munkaidő meghosszabbítható, feltéve, hogy a következő feltételek teljesülnek:

– a kiesett munkaidő pótlása évente csak több mint harminc nap alatt engedélyezett ésszerű időszakon belül;

– a napi munkaidő legfeljebb egy órával hosszabbítható meg;

– a napi munkaidő nem haladhatja meg a tíz órát.

Az Egyezmény az illetékes hatóságtól megköveteli azt is, hogy jelezze az általános munkamegszakítás jellegét, okát és időpontját, a kiesett munkaórák számát és a munkaidő beosztásában tett átmeneti változtatást.

Nemzeti törvények

Számos országban a nemzeti törvények kiterjedten és részletesen szabályozzák az adott időszakban kiesett munkaidő pótlását, oly módon, hogy egy másik időszakban túllépik a felső határt.

Németország

Németországban például a Polgári Törvénykönyv (BGB) szerint a dolgozókat fel kell menteni a munkavégzési kötelezettségük alól, ha adott időszakban a munkavégzés lehetetlenné válik, amelynek eredményeként munkaidő-kiesés történik. Ha sem a munkaadó, sem a dolgozó nem felelős a munkaidő-kiesésért, a dolgozó a kiesett idő után fizetésre nem jogosult. Ez a szabály vonatkozik arra az esetre is, ha a dolgozótól ésszerűen nem várható el a munkavégzés. Az általános jogszabályi kereten belül a dolgozó kivételes esetben akkor kötelezhető túlórára a kiesett munkaidő pótlása céljából, ha a munkaidő-kiesésért ő a felelős, illetve ha az ilyen jellegű túlórát szerződés (kollektív szerződés vagy egyéni munkaszerződés) írja elő (például rugalmas munkaidő-beosztás vagy munkaidő-elszámolás formájában).

A munkaidő-kiesést (következésképpen a dolgozó munkavégzési kötelezettség alóli felmentését) eredményező körülmények között szerepelhet a dolgozó magánéletével kapcsolatos szubjektív akadályoztatás (például saját vagy gyermeke betegsége) vagy objektív akadályoztatás (például erős havazás vagy fagy), amely megakadályozza a dolgozót a munkavégzésben. Bizonyos esetekben a munkaidő-kiesés következményeit a munkaadó viseli. A dolgozó a kiesett munkaidő kötelező pótlása nélkül is jogosult marad a fizetésre, ha a munkavégzésben személyes okból történt akadályoztatása viszonylag rövid ideig tartott. A dolgozó a fizetésre jogosult marad akkor is, ha a munkaidő-kiesés következményeit a munkaadó viseli, kivéve, amenynyiben a munkaidő-kiesésért a dolgozó felelős, illetve ha a munkaidő-kiesést okozó tényezők olyan súlyosan érintik a vállalatot, hogy a bérfizetés a vállalat létét fenyegetné. Ha ilyen körülmények eredményeként kerül sor a kiesett munkaidő pótlására, akkor a munkaidőről szóló törvényben rögzített felső határokat be kell tartani. A kiesett munkaidő pótlása nem vezethet a munkaidő megengedhető mértékére vonatkozó rendelkezések megsértéséhez. A kiesett munkaidő pótlásának nincsenek más konkrét törvényi feltételei, hivatalos engedélyeztetésére nincs szükség. A bérezés mértékét a felek között kötött munkaszerződés tartalmazza. Ha a kollektív szerződés tartalmaz erre vonatkozó rendelkezést, a munkaadónak legalább a megállapodás szerinti mértékű bért ki kell fizetnie. Ha a munkaadó és a dolgozók nem állapodtak meg a fizetendő összegről, és erre nézve külön a kollektív szerződés sem rendelkezik, akkor a gyakorlatban fizetett szokásos bért kell úgy tekinteni, mintha abban állapodtak volna meg.

Észtország, Finnország

Számos országban az adott időszak alatt kiesett munkaidő pótlása egy másik időszakban a felső határ túllépésével nem megengedett, mert a nemzeti jogszabályok közvetve vagy közvetlenül tiltják. Ez a helyzet például Észtországban. Finnországban a munkaidő átlagolása egymást követő időszakokban nem lehetséges, mert a munkaidőt egy meghatározott időszakra (a magyar fogalmak szerint munkaidőkeretre) vetítve kell átlagolni. Amunkaadó a túlmunkáért kiegészítő bért köteles fizetni, és a munkaidő-deficit a munkaadó vesztesége, kivéve, ha a munkavállaló okozta azt (például igazolatlan hiányzással). A munkaszerződésről szóló törvény értelmében azonban ha a dolgozó természeti csapás vagy a munkahelyet sújtó, a munkaadó ellenőrzési körén kívül eső más hasonló esemény miatt a munkavégzés alól felmentést kap, az akadályoztatás idejére is fizetésre jogosult, de csak legfeljebb 14 napig. Ha a felek ellenőrzésén kívül eső akadályoztatást más dolgozók okozták, és az kívül esik az adott dolgozó foglalkoztatási feltételein és munkakörülményein, jár a fizetés, de csak legfeljebb hét napig.

Magyarország

Magyarországon a Munka Törvénykönyve 118/A §-ának (5) bekezdése szerint munkaidőkeret alkalmazása esetén a munkaidő számításakor a távolléti díjjal fizetett távollétet és a keresőképtelen betegség időtartamát figyelmen kívül kell hagyni, vagy az arra eső napokat a munkavállalóra irányadó napi munkaidő mértékével kell figyelembe venni. Ezen túlmenően a munkavállaló az engedélyezett – de nem díjazott – távollét időtartamát a munkáltatóval megkötött megállapodás alapján ledolgozhatja. E munka nem minősül rendkívüli munkavégzésnek [Mt. 126. § (2) bekezdés].

Eltérések az egyezmények és a nemzeti jogok között

Jelentős különbség van a változó munkaidő-beosztásra vonatkozó nemzeti törvények és gyakorlat, illetve az egyezmények vonatkozó rendelkezései között. Először is, a nemzeti megoldások sok esetben nem írják elő annak az időtartamnak a felső határát, amellyel a napi munkaidő felső határa túlléphető. Másodszor, még ahol létezik is ilyen felső határ, többnyire ott sem esik egybe az 1. számú Egyezményben előírt szigorú egyórás felső határral. A nemzeti törvények és gyakorlat ezt a kérdést közvetett korlátozásokkal igyekszik megoldani, részint a túlóra hosszabb (egy évig terjedő) időszakra vonatkozó szabályozásával, részint kötelező pihenőidő előírásával.

Végezetül, az ipari üzemekben végzett több műszakos munka tekintetében az 1. számú Egyezményben a munkaidő átlagolására előírt három hetet meg nem haladó referencia-időszak (munkaidőkeret) jóval kisebb rugalmasságot tesz lehetővé, mint az egy évig terjedő hoszszabb időszakok, amelyeket a nemzeti törvények és rendeletek írnak elő az ilyen beosztásokra, s amelyre egyébként EU-keretek között számos esetre a munkaidő szervezéséről szóló 2003/88/EK irányelv is lehetőséget teremt.

Állandó és ideiglenes „kiskapuk”

Mind az 1., mind a 30. számú Egyezmény rendelkezik bizonyos számú kivételről a napi nyolcórás, illetve a heti 48 órás elv alól. Lehetővé teszi a munkaadók számára, hogy a munkaidőt hozzáigazítsák a vállalat tevékenységének egy bizonyos időszakon belüli változásaihoz oly módon, hogy a munkavégzést kiterjesztik a vállalatnál meghatározott rendes munkaidő határain túlra. Az 1. és a 30. számú Egyezmény, akárcsak a munkaidő beosztása esetében, itt is rámutat, hogy egyensúlyt kell teremteni a munkaadók igényei és a dolgozók érdekei között abban az értelemben, hogy a munkaadóknak legyen lehetősége módosítani a munkaidő-beosztást, a dolgozók pedig megtarthassanak bizonyos biztosítékokat. Noha mindkét egyezmény megengedi a rendes munkaidő kivételes túllépését, ugyanakkor konkrétan meghatározza azokat a feltételeket, amelyek mellett az általános szabálytól az eltérések lehetségesek, meghatározza továbbá a ledolgoztatható túlórák maximális számát, valamint a túlóráért járó fizetséget. Meghatározza ezenkívül a munkaidő meghosszabbításának engedélyeztetésére vonatkozó előírásokat is.

Mindkét egyezmény kétfajta kivételről szól: állandó kivételek és ideiglenes vagy eseti kivételek.

Állandó kivételek

Az állandó kivételek úgy határozhatók meg, mint azok az esetek, amelyekben a munkát szükségszerűen és rendszeresen a rendes munkaidőt túllépve kell végezni annak érdekében, hogy a vállalat állandó igénye kielégíthető legyen, és az adott munka elvégzésének pontos időpontja előre jelezhető. Mindkét egyezmény értelmében ilyen kivételek engedélyezhetők az időszakosan váltakozó, az előkészítő vagy kiegészítő munkák esetében. Ezen túlmenően a 30. számú Egyezmény lehetővé teszi az ilyen kivételeket az üzletek vagy olyan más egységek esetében, ahol a munka jellege, a lakosság aránya, illetve az alkalmazottak száma miatt az Egyezmény általános szabálya nem alkalmazható.

Ideiglenes kivételek

Az ideiglenes vagy eseti kivételek úgy határozhatók meg, mint azok az esetek, amelyekben a munkát esetenként a rendes munkaidőt túllépve kell végezni annak érdekében, hogy a vállalat ideiglenes igénye kielégíthető legyen, és az adott munka elvégzésének pontos időpontja előre nem jelezhető. Az 1. számú Egyezmény értelmében ilyen kivételek rendkívüli sürgősség esetén engedélyezhetők, a 30. számú Egyezmény értelmében pedig a különleges körülmények által okozott abnormális sürgősség esetén, amennyiben a munkaadótól ésszerűen nem várható el, hogy más intézkedésekhez folyamodjon. Továbbá a 30. számú Egyezmény ideiglenes kivételt engedélyez baleset bekövetkezése vagy balesetveszély, vis maior vagy a gépi berendezések, illetve a telephely szempontjából sürgős munka esetén, a romlandó áruk tönkremenetelének megelőzése, illetve a munka technikai eredményei károsodásának elkerülése, illetve olyan különleges munkák elvégezhetősége érdekében, mint a leltározás, mérlegkészítés, napi elszámolások, felszámolások, számlaegyenlegek készítése és lezárása.

A szabályok hatályának felfüggesztése

Az állandó és ideiglenes kivételeken túlmenően mindkét egyezmény megengedi, hogy háború vagy a nemzetbiztonságot fenyegető más szükséghelyzet miatt az adott kormány rendelettel felfüggeszsze a munkaidőre vonatkozó szabályok alkalmazását.

Mindkét egyezmény értelmében az állandó és ideiglenes kivételeket a közhatóság által kiadott szabályzatban kell meghatározni. Az ilyen szabályzatokat csak az érintett munkavállalói és munkaadói szervezetekkel történt konzultáció után lehet elkészíteni, ha vannak ilyen szervezetek. A 30. számú Egyezmény megköveteli továbbá, hogy tekintettel kell lenni az érintett munkavállalói és munkaadói szervezetek között kötött kollektív szerződésekre, ha vannak ilyenek.

Túlmunka

Mindkét Egyezmény értelmezésében a „túlmunka” fogalma csak azokat a rendes munkaidőn túlterjedő órákat foglalja magában, amelyeket ideiglenes kivételek esetén dolgoztak le. Az ILO Szakértői Bizottsága Általános Áttekintésében emlékeztetett rá: ami az állandó kivételek címén pótlólagosan ledolgozott órákat illeti, azokat nem „túlórának”, hanem „rendes normál munkaórának” kell tekinteni, ami egyes munkák, illetve munkahelyek esetében megengedett. E megkülönböztetés következtében az állandó kivételek kikerülnek az alól a kötelezettség alól, miszerint az ennek keretében ledolgozott pótlólagos órák után a rendes fizetség legalább egy egész egynegyedszerese jár

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. november 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem