×

Jogmagyarázó – A káronszerzés tilalma

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. október 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 92. számában (2005. október 15.)
A teljes és objektív kárfelelősség nem járhat azzal, hogy a károsult dolgozó „keressen” a kártérítésen. Hogyan érvényesül a munkáltatói kárfelelősség esetén a káronszerzés általános polgári jogi tilalma?

A munkáltató kárfelelőssége

A Munka Törvénykönyve (Mt.) szerint a munkáltató vétkességére tekintet nélkül, teljes mértékében felel a munkavállalónak munkaviszonyával összefüggésben okozott kárért. E felelősség alól csak akkor mentesül, ha bizonyítja, hogy a kárt működési körén kívül eső elháríthatatlan ok vagy kizárólag a károsult elháríthatatlan magatartása okozta. Természetesen nem kell megtéríteni a kárnak azt a részét, amelyet a munkavállaló vétkes magatartása idézett elő. Azt, hogy a károkozás a munkaviszonyával okozati összefüggésben következett be, a munkavállalónak kell bizonyítania.

A munkáltató működési körébe esnek különösen a munkáltató által feladatai során kifejtett tevékenységgel összefüggő magatartásból, a használt anyag, felszerelés, berendezés és energia tulajdonságából, állapotából, mozgatásából és működéséből eredő okok.

A munkáltatót az említett objektív felelősség terheli a munkavállaló munkahelyre bevitt tárgyaiban, dolgaiban bekövetkezett károkért. A munkáltató előírhatja a munkahelyre bevitt dolgok megőrzőben (öltözőben) való elhelyezését, illetve a bevitel bejelentését. Amunkába járáshoz, illetve a munkavégzéshez nem szükséges dolgok bevitelét a munkáltató megtilthatja, korlátozhatja vagy feltételhez kötheti. Ha a munkavállaló az előírt szabályokat megszegi, a bekövetkezett kárért a munkáltató csak szándékos károkozása esetén felel.

Az említett főszabálytól eltérően a legfeljebb tíz főfoglalkozású munkavállalót foglalkoztató magánszemély munkáltató a munkavállalónak okozott kárért vétkessége esetén felel. Az ilyen munkáltató akkor mentesül a felelősség alól, ha bizonyítja, hogy a károkozás bekövetkezésében vétkesség nem terheli.

A kártérítés terjedelme

A munkáltató a munkavállaló elmaradt jövedelmét, dologi kárát, a sérelemmel, illetve ennek elhárításával összefüggésben felmerült indokolt költségeit köteles megtéríteni. Meg kell téríteni a munkavállalónak azt a kárát is, amely nem vagyoni kár.

Elmaradt jövedelem

A munkaviszony körében az elmaradt jövedelem megállapításánál – mind a pénzben, mind a természetben megállapított – elmaradt munkabért és azon rendszeres szolgáltatások pénzbeli értékét kell figyelembe venni, amelyekre a munkavállaló a munkaviszony alapján a munkabéren felül jogosult, feltéve ha azokat a károkozás bekövetkezését megelőzően rendszeresen igénybe vette. Amunkaviszonyon kívül elmaradt jövedelemként a sérelem folytán elmaradt egyéb rendszeres keresetet kell megtéríteni.

Az elmaradt jövedelem megállapításánál figyelembe kell venni azt a jövőbeni változást is, amelynek meghatározott időpontban való bekövetkezésével már előre számolni lehetett.

Meg kell téríteni azt a kárt is, amelyet a munkavállaló a sérelemből eredő jelentős fogyatékossága ellenére, rendkívüli munkateljesítménnyel hárít el. Nem kell megtéríteni ugyanakkor azon szolgáltatások értékét, amelyek rendeltetésük szerint csak munkavégzés esetén járnak, továbbá a költségtérítés címén kapott összeget.

A kár összegének megállapítása

Az elmaradt munkabér összegének megállapításakor a munkajogi átlagkereset számítására vonatkozó szabályok alapján kell eljárni. Ha az átlagkereset számításánál irányadó időszakon belül általános béremelés volt, a teljesítménybérben foglalkoztatott munkavállalónál az átlagkeresetet – ha ez a munkavállalóra kedvezőbb – csak a bérrendezés időpontjától kell számítani. A természetbeni juttatások értékét, valamint a dologi kár összegét a kártérítés megállapításakori fogyasztói ár alapján kell meghatározni.

A dologi kár összegét az avulás figyelembevételével kell kiszámítani. Ha a dologban okozott kár az érték csökkenése nélkül kijavítható, kárként a javítási költséget kell figyelembe venni.

A kártérítés összegének kiszámításánál le kell vonni

– az elmaradt munkabérre eső nyugdíjjárulékot;

– az állami egészségügyi és a társadalombiztosítás keretében járó ellátást;

– amit a munkavállaló munkaereje hasznosításával megkeresett vagy az adott helyzetben elvárhatóan megkereshetett volna;

– amihez a munkavállaló (hozzátartozója) a megrongálódott dolog hasznosításával hozzájutott;

– amihez a jogosult a károkozás folytán megtakarított kiadások eredményeként jutott hozzá.

Kártérítés a hozzátartozónak

A munkáltató köteles megtéríteni a munkavállaló közeli hozzátartozójának a károkozással összefüggésben felmerült kárait, indokolt költségeit is. Ha a károkozással összefüggésben a munkavállaló meghal, eltartott hozzátartozója olyan összegű tartást pótló kártérítést is igényelhet, amely szükségletének – a tényleges, illetőleg az elvárhatóan elérhető munkabérét, jövedelmét is figyelembe véve – a sérelem előtti színvonalon való kielégítését biztosítja.

Járadék

Kártérítésként járadékot is meg lehet állapítani. Rendszerint járadékot kell megállapítani akkor, ha a kártérítés a munkavállaló vagy vele szemben tartásra jogosult hozzátartozója tartását, illetőleg tartásának kiegészítését hivatott szolgálni.

Általános kártérítés

Ha a kár vagy egy részének mértéke pontosan nem számítható ki, a munkáltató olyan összegű általános kártérítés megfizetésére köteles, amely a károsult teljes anyagi kárpótlására alkalmas. Általános kártérítés járadékként is megállapítható.

A kártérítés módosítása

Ha a kártérítés megállapítása után változás következik be a sérelmet szenvedett munkavállaló lényeges körülményeiben, mind a károsult, mind a munkáltató, illetőleg felelősségbiztosítás alapján nyújtott kártérítés esetén a biztosító a megállapított kártérítés módosítását kérheti. A fiatal munkavállaló részére megállapított kártérítés összegét a tizennyolcadik életévének betöltésekor, illetőleg a szakképzettség elnyerése érdekében végzett tanulmányai befejezését követő egy év elteltekor felül kell vizsgálni és az azt követő időre a részére járó kártérítést a munkaképességében, illetőleg a képzettségében bekövetkezett változásnak megfelelően kell megállapítani.

A kártérítés módosításának alapjául szolgáló munkabér-növekedés mértékének meghatározásánál a munkáltatónak a károsultat a sérelem bekövetkezésekor foglalkoztató szervezeti egységénél a károsulttal azonos munkakört betöltő munkavállalók ténylegesen megvalósult átlagos, éves bérfejlesztésének (átlagkereset-változásának) mértéke az irányadó. Azonos munkakört betöltő munkavállalók hiányában a módosítás alapjaként a szervezeti egységnél ténylegesen megvalósult átlagos, éves bérfejlesztést (átlagkeresete változását) kell figyelembe venni. A szervezeti egység megszűnése esetén a kártérítés módosításánál a munkáltatónál a károsulttal azonos munkakört betöltő munkavállalók, ilyen munkavállalók hiányában pedig a munkáltatónál ténylegesen megvalósult átlagos éves bérfejlesztésének (átlagkeresetének) mértéke az irányadó.

A károsult személyes és vagyoni körülményei

A bírói gyakorlat szerint a károsult a személyes és vagyoni körülményeit nem köteles változatlanul megőrizni avégett, hogy a kártérítés összege ne módosulhasson. Ilyen esetben is irányadó a káronszerzés tilalma, valamint a tisztességes eljárás alapelve.

A példabeli esetben a felperes nyílt horpadásos koponyacsonttörést és egyéb sérüléseket okozó munkahelyi balesetéből eredő kárának megtérítése iránt indított keresetet az alperes ellen. A munkaügyi bíróság – megismételt eljárásban hozott – ítéletével kármegosztást alkalmazva az alperest nem vagyoni kár és egyéb vagyoni károk jogcímén marasztalta.

A Legfelsőbb Bíróság részítéletével hatályában fenntartotta a megyei bíróság jogerős ítéletének a kármegosztásról, valamint a vagyoni kár és a kártérítési járadék megfizetéséről szóló részét, az állattartással összefüggő kártérítés tekintetében a megyei bíróságot új eljárásra és új határozat hozatalára utasította. Ezt követően a megyei bíróságot az állattartásból elmaradt jövedelem tekintetében ismét új eljárásra utasította.

A megyei bíróság ítéletével a munkaügyi bíróság ítéletét részben megváltoztatta, az alperest 476 437 forint kártérítés, ennek késedelmi kamata, és minden év november 30-áig esedékesen évi 106875 forint járadék megfizetésére kötelezte. Ezt meghaladóan a felperesnek az állattartás elmaradásából eredő követelését elutasította. Megállapította, hogy mindegyik fél maga viseli perköltségét, továbbá az alperest állam által előlegezett költség és együttes illeték megfizetésére kötelezte.

A másodfokú bíróság a Legfelsőbb Bíróság hatályon kívül helyező végzésében megjelölt bizonyítási eljárást lefolytatta. Az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Főfelügyelőség Megyei Felügyelősége által közölt orvosi útmutató, véleményezés, az orvosszakértői és a mezőgazdasági szakértői vélemények alapján megállapította, hogy a felperes állapota a másodfokú ítélethozatalkor 50 százalékos munkaképesség-csökkenést jelentett, amely végleges (beszédzavarban, poszttraumás agykárosodásban megnyilvánuló maradó testi károsodásban szenved). A megyei bíróság a nyúltartást könnyű fizikai munkának, a sertéstartást pedig közepesen nehéz fizikai munkának minősítette, és a szakvélemények alapján azt is megállapította, hogy a felperes állattartással kapcsolatos, takarmánnyal végzendő munkára nem alkalmas, azonban rendkívüli erőkifejtés nélkül gondozhat főállás betöltése mellett 8 anyakocát, 30 db hízósertést, malacokat, valamint nyulakat.

Az alperes a felülvizsgálati kérelmében elsődlegesen az állattartással kapcsolatos kereseti kérelem teljes elutasítását, másodlagosan a marasztalás 50 százalékkal való leszállítását, a kamat mértékének módosítását, illetve a járadék leszállítását kérte.

Elsődleges kérelmét azzal indokolta, hogy a felperes a balesete előtt sertés- és nyúltartással a saját szükséglete feletti mértékben nem foglalkozott, ezért e tevékenység elmaradásából eredő kára nincs okozati összefüggésben a munkahelyi balesetével. Másrészt a balesete után a felperes gyalogosként balesetet szenvedett, ezért a fizikai munkavégzésben ez, és nem a munkahelyi baleset akadályozza. A felperes továbbá nem bizonyította, hogy a takarmány termesztéséhez szükséges földterülettel rendelkezett, ezért az alperes a takarmány betakarításával felmerülő költségek megfizetésére nem kötelezhető. A másodlagos felülvizsgálati kérelmét azzal indokolta, hogy a szakvélemény szerint a felperes az állatokkal kapcsolatos tevékenység 50 százalékát tudta csak ellátni, ezt a jogerős ítélet törvénysértéssel hagyta figyelmen kívül. A járadék összegét az alperes a korábbi jogerős ítélettel elbírált kármegosztás figyelmen kívül hagyása miatt sérelmezte. A felperes felülvizsgálati ellenkérelmében a jogerős ítélet hatályában való fenntartását kérte.

A felülvizsgálati kérelem részben minősült alaposnak. A Legfelsőbb Bíróság részítéletével a megyei bíróság ítéletének a jogalapról szóló döntését hatályában fenntartotta. Ennélfogva az alperes kártérítési felelősségének fennállása és a kármegosztás aránya a felek között vitás nem lehet.

A másodfokú bíróság az állattartás körében a Legfelsőbb Bíróság végzésében előírt bizonyítási eljárás eredménye alapján, az igazságügyi orvosszakértő aggálytalan szakvéleményét figyelembe véve helytállóan állapította meg, hogy a felperes képes volt arra, hogy 8 db anyakoca, 30 db hízósertés, 90 db választási malac, valamint 10 db anyanyúl és szaporulatai tartását, gondozását végezze, mivel ez a tevékenység orvosi szempontból számára nem volt veszélyes. Az orvosszakértő véleményét az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Főfelügyelőség Megyei Felügyelősége átiratában foglaltak alátámasztják, miszerint munkavédelmi szempontból a kérdéses tevékenység közepesen nehéz, illetve könnyű fizikai munkának minősül, e munkát az orvosszakértői véleménykiegészítés indokoltan (felperes állapotát értékelve) a felperes részére nem minősítette kizártnak. A másodfokú bíróság tárgyalásán az orvosszakértő a fenti véleményét újabb érvekkel is alátámasztotta, ennek lényege szerint a sertéstenyésztői munka végzésére felperes nem alkalmatlan. Az igazságügyi orvosszakértő a felperes gyalogosként elszenvedett balesetét is figyelembe véve nyilatkozott, ezért a felülvizsgálati kérelemnek e baleset figyelmen kívül hagyására vonatkozó érvelése alaptalan.

A másodfokú bíróság az idézetteken kívül a bizonyítékokat teljeskörűen értékelve tényként állapította meg, hogy az állatok gondozására a felperes alkalmas, azonban a takarmány mozgatását, betakarítást, kaszálást nem végezheti, ezt részére idegen munkaerőnek, ellenérték mellett kell ellátnia. Ebből a megyei bíróság arra következtetett, hogy az alperes köteles a felperes részére az idegen munka ellenértékét (napszámbér) megfizetni. E helytálló ténymegállapításon alapuló következtetés indokolása kiegészítésre szorul annak értékelése körében, hogy a felperest megilleti-e az állatokkal összefüggő kiadások miatt kártérítés, ha ilyen tevékenységet a balesete előtt eltérő mértékben végzett.

A Legfelsőbb Bíróság elvi megállapítást tett arról, hogy a károsultat nem terheli olyan kötelezettség, amelynek értelmében a balesetkori családi állapotát, lakását, ingatlanát stb. változtatás nélkül kell megőriznie avégett, hogy a kártérítés összegét változatlanul hagyja. Ha az említett változtatás nem minősül káronszerzésnek, nem zárható ki – a kellő mértéktartás és a tisztességes eljárás alapelvét is figyelembe véve – a kártérítési kötelezettség megállapítása (módosítása).

Az alperes nem vitatta, hogy a felperes a balesete előtt foglalkozott állatok tartásával, a felülvizsgálati kérelmében is csupán az állatok számát kifogásolta. A másodfokú bíróság családi, háztáji gazdálkodási körülményeket vizsgált a mezőgazdasági szakértő kirendelésével. A baleset előtti állattartás tényére vonatkozóan rendelkezésre álló tanúvallomásban foglaltakat az alperes nem cáfolta; továbbá életszerű, hogy a felperes a lakóhelyét, családi és egyéb körülményeit alapul véve állatok tartásával – a háztáji gazdaságát fejlesztve - foglalkozhatott volna, ha nem szenved horpadásos nyílt koponyacsonttöréssel járó és jelentős munkaképesség-csökkenést okozó munkahelyi balesetet.

A mezőgazdasági szakértő véleményében foglaltak a mértéktartás elvének megfeleltek, nem utaltak káronszerzésre. A szakvélemény az összes szükséges állatgondozással összefüggő munkát éves szinten 1100 órában jelölte meg, amelyből 110 óra esik a felperesre és 990 óra az idegen munkaerőre, ezen belül kizárólag a takarmánnyal összefüggő munkákról nyilatkozva jelölte meg erre a tevékenységre az évi 450 órát. A szakvélemény helytálló voltát nem érinti, hogy a felperes honnan szerzi be az állattartáshoz szükséges takarmányt. A szakvéleményből és a per további adataiból tehát helytálló mérlegeléssel határozta meg a másodfokú bíróság az alperes kártérítési felelősségét 70 százalékban. Az alperes ezért tévesen vonta le a fenti bizonyítékokból azt a következtetést, hogy a kármegosztásban megjelölt összeg 50 százalékáért tehető felelőssé a mezőgazdasági károk tekintetében.

 

kárigény érvényesítése a munkáltatóval szemben

A munkáltató a károkozásról való tudomásszerzéstől számított tizenöt napon belül köteles a károsultat felhívni kárigénye előterjesztésére. A munkáltató a kárigény bejelentésére tizenöt napon belül írásbeli, indokolt választ köteles adni.

Az elévülés szempontjából önállónak kell tekinteni

– az átlagkereset és a táppénz,

– az átlagkereset és a sérelem folytán csökkent kereset, valamint

– az átlagkereset és a rokkantsági nyugdíj különbözetének megtérítése iránti igényt. Ha a sérelemmel összefüggésben több és egymástól eltérő időpontban esedékes újabb elkülönülő kárigény származik, ezek elévülési idejét egymástól függetlenül, az egyes igények esedékessé válásától kezdődően, külön-külön kell számítani.

Az elévülési idő a fenti megkülönböztetéssel

– a táppénz első fizetésének napjától,

– attól az időponttól, amikor a sérelem folytán bekövetkezett munkaképesség-csökkenés első ízben vezetett jövedelemkiesésben megmutatkozó károsodásra, végül

– a rokkantsági nyugállományba helyezés időpontjától kezdődik.

Járadékigény hat hónapnál régebbi időre visszamenőleg csak akkor érvényesíthető, ha a jogosultat a követelés érvényesítésében mulasztás nem terheli. Három évnél régebbi időre visszamenőleg járadékigény nem érvényesíthető.

A munkáltató, illetve a biztosító a szükséghez képest a munkavállalótól, illetve hozzátartozójától a munkavégzésből származó jövedelméről, jövedelmi viszonyairól évente igazolást kérhet. A munkáltató a károsultat tizenöt napon belül értesíti, ha a kártérítés mértékének módosítására alapul szolgáló bérfejlesztést hajtott végre.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. október 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem