×

Startolnak a pályakezdők

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. szeptember 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 91. számában (2005. szeptember 15.)
Október elsejétől az eddiginél több és hosszabb időre szóló támogatás jár majd a pályakezdőket foglalkoztató vállalkozásoknak. Az úgynevezett Start program a január elejétől érvényben lévő támogatási rendszert váltja fel, amelyet a vállalkozói szféra nagy része nem talált elég ösztönzőnek. A kormányzat ezzel a pályakezdők munkanélküliségének folyamatos növekedését szeretné megállítani. Kimondott cél az is, hogy az eddig feketén foglalkoztatott fiatalok minél nagyobb hányadát tereljék legális mederbe.

Nem várható az álláshelyek jelentős bővülése

Még le sem vonhatta a kormányzat az év elején bevezetett, a pályakezdőket foglalkoztató cégeknek nyújtandó társadalombiztosítási járulékkedvezmény tapasztalatait, máris új támogatási rendszerrel rukkolt elő. A Start program névre keresztelt, október elsején életbe lépő új konstrukció egyszerűbb adminisztrációt és nagyobb kedvezményt nyújt a pályakezdők foglalkoztatóinak, ráadásul hosszabb ideig. A változtatásnak vélhető oka, hogy a munkaadókat nem serkentette kellően az év elejétől nyújtott járulékkedvezmény, s számos kritikát fogalmaztak meg azzal kapcsolatban.

Alanyi jogon

Augusztus közepére elkészült a pályakezdők foglalkoztatását elősegítő Start kártya mintapéldánya. Az adókártyához hasonlító, kék színű dokumentumot október elsejétől igényelhetik a pályájuk legelején lévő fiatalok. A kártya és a hozzá kapcsolódó támogatás alanyi jogon jár minden huszonöt évnél fiatalabb munkavállalónak, illetve harminc évesnél nem idősebb diplomásnak.

A Start program a januártól életben lévő támogatási rendszert váltja fel, amely alapján októberig a munkáltatók a pályakezdő dolgozóik után visszaigényelhetik az általuk fizetett tb-járulék felét (illetve legfeljebb a minimálbér másfélszeresére jutó összeget, maximum havi 14 ezer forintot). A kedvezmény kilenc hónapra jár, ám csak utólag téríti meg az állam, ráadásul a pénzre külön pályázni kell, ami a munkáltatók szerint túlságosan nehézkessé teszi a forrás elnyerését.

Az október elsejétől életbe lépő Start program keretében a munkaadók két évig alkalmazhatják a pályakezdőket kedvezményesen; a foglalkoztatónak nem kell kifizetnie a fiatal után a tételes egészségügyi hozzájárulást, a 29 százalékos társadalombiztosítási, illetve a 3 százalékos munkaadói járulékot. Ehelyett az első évben a bruttó munkabér 15 százalékos, a második évben pedig 25 százalékos mértékét kell fizetnie járulékként. A támogatás nem lehet nagyobb a minimálbér másfélszeresére (diplomások esetében a kétszeresére) jutó járuléknál – vagyis havi 18-25 ezer forintnál. (A törvénymódosítás külön rendelkezik arról, hogy miként érvényesíthetők az új szabályok azok számára, akik jelenleg a még hatályos kedvezményeket veszik igénybe.)

Kék kártya

Az ösztöndíjas foglalkoztatásra vonatkozó külön szabályozás továbbra is fennmarad némi változással. Ennek lényege, hogy a kiváltott Start kártya érvényessége alatt az ösztöndíjas foglalkoztatója is a 15, illetve a 25 százalékos járulékfizetésre lesz jogosult. Ebbe a kategóriába azok a pályakezdők tartoznak, akik 30 év alattiak és felsőfokú iskolájukat legfeljebb 2 éve fejezték be. Számukra ösztöndíjként legalább a minimálbért kell fizetni, önálló munkakörrel nem bízhatók meg. Foglalkoztatásuk célja, hogy a kijelölt szakmai segítő révén munkatapasztalatra tegyenek szert. Ez a számukra kidolgozott egyéni program alapján történik, s az ösztöndíjas foglalkoztatás eredményeit a munkáltató ajánlólevélben foglalja össze, ami referencia lehet más munkaadó számára.

A kedvezményre jogosító Start kártyát a pályakezdők válthatják ki az adóhivatalnál. (Az Országos Érdekegyeztető Tanács – OÉT – munkaadói oldala a program megtárgyalásakor azt javasolta a kormányzatnak: tegye lehetővé, hogy a munkáltatók is kiválthassák a kártyát a pályakezdő helyett.) Az adókártyához hasonlító, kék színű dokumentum a kiváltásától számított két évig érvényes, ez időszak alatt a fiatal több munkaadónál is dolgozhat, azaz több foglalkoztató is bekasszírozhatja utána a kedvezményt.

Az új rendszer az első évben mintegy tíz, a másodikban pedig 15 milliárd forintba kerül. A kormányzat arra számít, hogy a támogatással mérsékelni lehet a pályakezdők magas – az európai uniós átlagot meghaladó – munkanélküliségét. Az illetékesek szerint az e célra áldozott források egy részét adó formájában visszakapja a költségvetés, hiszen a bevezetett kedvezmények hatására az eddig be nem jelentett fiatalokat is legálisan foglalkoztatják majd.

Újraosztott álláshelyek

Az még azonban a jövő kérdése, hogy a program beváltja-e a hozzáfűzött reményeket. A multinacionális nagyvállalatok foglalkoztatási stratégiáját továbbra sem az határozza meg, hogy milyen kedvezmény jár az adott dolgozó után, hanem az, hogy kire van szükség – mondja Dobák András, a Tesco személyzeti vezetője. A Magyarországon jelenleg több mint 16 ezer embert foglalkoztató brit kereskedelmi lánc évente mintegy 2500 új alkalmazottat vesz fel, s az újonnan belépők 10-15 százaléka pályakezdő. "Örülünk a nagyobb kedvezménynek, de a döntésünket nem ez határozza meg" – hangsúlyozza Dobák András.

Hasonlóképpen vélekedik Rolek Ferenc, az OÉT munkaadói oldalának soros elnöke. Szerinte a kedvezmény révén bizonyos mértékben csökkenni fog a pályakezdő állástalanok száma, de több új munkahelyet aligha teremt az intézkedés, legfeljebb a meglévőket osztja el másképpen. A munkaadók ugyanis nem az alapján választanak a jelentkezők közül, hogy ki után jár kedvezmény, hanem az a döntő, hogy ki felel meg az elvárásaiknak.

A szakemberek szerint a kis- és közepes cégek számára már sokkal inkább ösztönző erőt jelenthet a Start program. Ezt erősítette meg Simon István, a Simon Műanyag Kft. tulajdonosa, aki szerint a kedvezmény komoly késztetést jelenthet az iskolából kikerülő fiatalok foglalkoztatására. A cég egyébként is szokott pályakezdőket felvenni, s ha ez még olcsóbb is, akkor egy érvvel több, hogy a gyorsabban tanuló fiatalokat alkalmazzák a gyakran rossz beidegződésekkel küzdő idősebbekkel szemben.

Szakértők szerint félő, hogy akit csak a kedvezmény miatt vesznek fel, az a támogatás lejárta után esetleg utcára kerülhet. A munkaügyi szakemberek szerint azonban mire erre sor kerül, a fiatal már megszerezheti a továbblépéshez szükséges munkatapasztalatot. Márpedig a pályakezdők alkalmazása ellen a munkaadók egyik legfőbb érve az, hogy sok időt és pénzt igényel, mire az ifjak megszerzik a megfelelő tapasztalatot és teljes értékű munkavállalóvá válnak.

Strukturális feszültségek

Miközben nő a munkanélküliség Magyarországon – s ezen belül is különösen a pályakezdőké, akiknek munkanélküliségi rátája már meghaladja az európai átlagot –, a vállalatok mintegy 40-60 ezer állásra nem találnak hazai munkaerőt. A munkaerőhiányt külföldről kénytelenek pótolni, vagy teljes kapacitásuk kihasználása nélkül működnek. Elsősorban a szakképzett dolgozókból van hiány, miközben a diplomásokból egyre nagyobb a túlkínálat.

Csizmár Gábor foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter ezzel kapcsolatban több fórumon is hangoztatta, miszerint egyetlen fillért sem adna az olyan oktatási intézményeknek, amelyek csupán az állástalanok utánpótlásáról gondoskodnak. Ennek ellenére a szakképző- és a felsőoktatási intézmények nagy része potenciális állástalanokat nevel, mivel az iskolák finanszírozása egyáltalán nem függ a piacképességtől, vagyis attól, hogy a végzett diákok el tudnak-e helyezkedni a munkaerőpiacon.

Főleg a fém- és építőipari munkások, az esztergályosok, a hegesztők és a szerszámkészítők hiányoznak, de a műszaki felsőfokú végzettségűek – főleg a villamosmérnökök – is aranyat érnek a munkaerőpiacon. A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara prognózisa szerint néhány éven belül krónikus munkaerőhiány lép fel a magyar gazdaságban, s ennek kezelésére elengedhetetlen, hogy külföldről toborozzanak a cégek. A kamara számításai szerintcsak az építőiparban 200 ezer fős munkaerő-szükségletre kell számítani 2013-ra.

A regisztrált munka nélküli pályakezdők főbb adatai (2005)

 

Január

[/tab*]

Iskolai végzettség    

8. ált.-nál kevesebb

2 148

2 225

általános iskola

11 464

12 339

szakmunkásképző

6 778

8 138

szakiskola

974

1 393

spec. szakiskola

115

135

szakközépiskola

5 723

7 871

technikum

2 005

2 770

gimnázium

3 678

4 920

főiskola

2 537

4 425

egyetem

1 221

1 734

Összesen

36 643

45 950

Korösszetétel    

17 év alatt

113

116

17-19 éves

9 272

11 202

20-24 éves

23 995

30 838

25-29 éves

3 175

3 715

30 vagy többéves

88

79

Összesen

36 643

45 950

Forrás: Foglalkoztatási Hivatal

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. szeptember 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8744 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8744 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5192 olvasói kérdésre 5192 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8744 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8744 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5192 olvasói kérdéssel.

Munkakör munkáltatói módosítása

Amennyiben a munkáltató „lefokozná” a munkavállalót, erre milyen lehetőségei vannak? Például üzletvezetői pozícióból eladóvá minősítenék vissza. Ez alapvetően a munkakör...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaközi szünet beosztása

A munkavállalók nyolcórás teljes munkaidőben dolgoznak, általános munkarendben. A napi munkaidőben összesen 90 perc munkaközi szünet van. Ebből 30 perc egybefüggő szünet, ezenfelül...

Tovább a teljes cikkhez

Jelenléti adatok – a munkaidő-nyilvántartás alapja

Cégünknél az adminisztratív dolgozók esetében beléptetőrendszert használunk, ahol a munkavállalóknak az irodaház belépésekor, illetve a munkaidő befejezésekor mágneskártyával...

Tovább a teljes cikkhez

Rendkívüli munkaidő a pihenőidő alatt

A munkavállaló általános munkarendben dolgozik, hétfőtől péntekig, napi 8 órában, minden munkanapon 8 órától 16 óráig. Ha a szombatra, tehát a heti pihenőnapjára rendkívüli...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadságkiadás készenléttel érintett napon

A munkavállaló a rendes, beosztás szerinti munkaidejét megelőzően 24 órát töltött készenlétben, vasárnap reggel 8-tól hétfőn reggel 8 óráig. A beosztás szerinti munkaideje...

Tovább a teljes cikkhez

Pótszabadság – életkor helyett a besorolás alapján

Az Eszjtv. hatálya alá tartozó munkavállalónak a munkáltató nem hajlandó megadni az életkor után járó pótszabadságot, besorolásra hivatkozva. Az évi 10 munkanap pótszabadság...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság pénzbeli megváltása – elévülés egészségügyi szolgálati jogviszonyban

Egészségügyi szolgálati jogviszony megszűnése esetén hány évre visszamenőleg tarthat igényt a munkavállaló a ki nem vett szabadság pénzbeli megváltására?

Tovább a teljes cikkhez

Bérkifizetés akadályoztatott munkavállalónak

Egy cégnél a dolgozó hosszas kórházi kezelésre szorul, valószínűleg már nem tér vissza dolgozni. A munkáltató nem találja a legjobb megoldást a bére kifizetésére, valamint a...

Tovább a teljes cikkhez

Átalány-költségtérítés megállapítása jegyzőnek

Adható-e a jegyzőnek is pénzbeli – elszámolási kötelezettség nélküli – költségtérítés, hasonlóan a polgármester és az alpolgármesterek költségtérítéséhez az illetménye...

Tovább a teljes cikkhez

Rendkívüli munkaidő a pihenőidő alatt

A munkavállaló általános munkarendben dolgozik, hétfőtől péntekig, napi 8 órában, minden munkanapon 8 órától 16 óráig. Ha a szombatra, tehát a heti pihenőnapjára rendkívüli...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadságkiadás készenléttel érintett napon

A munkavállaló a rendes, beosztás szerinti munkaidejét megelőzően 24 órát töltött készenlétben, vasárnap reggel 8-tól hétfőn reggel 8 óráig. A beosztás szerinti munkaideje...

Tovább a teljes cikkhez

Pótszabadság – életkor helyett a besorolás alapján

Az Eszjtv. hatálya alá tartozó munkavállalónak a munkáltató nem hajlandó megadni az életkor után járó pótszabadságot, besorolásra hivatkozva. Az évi 10 munkanap pótszabadság...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság pénzbeli megváltása – elévülés egészségügyi szolgálati jogviszonyban

Egészségügyi szolgálati jogviszony megszűnése esetén hány évre visszamenőleg tarthat igényt a munkavállaló a ki nem vett szabadság pénzbeli megváltására?

Tovább a teljes cikkhez

Bérkifizetés akadályoztatott munkavállalónak

Egy cégnél a dolgozó hosszas kórházi kezelésre szorul, valószínűleg már nem tér vissza dolgozni. A munkáltató nem találja a legjobb megoldást a bére kifizetésére, valamint a...

Tovább a teljes cikkhez

Átalány-költségtérítés megállapítása jegyzőnek

Adható-e a jegyzőnek is pénzbeli – elszámolási kötelezettség nélküli – költségtérítés, hasonlóan a polgármester és az alpolgármesterek költségtérítéséhez az illetménye...

Tovább a teljes cikkhez

Bérpótlék-elszámolás a munkanap meghatározása alapján

Két munkavállalói csoportunkra szeretnék pótlékokra vonatkozóan kérdést feltenni. Az egyik csoport készenléti jellegű munkakör, 24 órás beosztással (6:00 vagy 7:00 a kezdete,...

Tovább a teljes cikkhez

Személyi illetmény – a megállapítás korlátjai

Közös önkormányzati hivatal egy megüresedő munkakörbe keres köztisztviselőt. Amennyiben olyan személy kerül kinevezésre, aki versenyszférából jön át (az Mt. hatálya alá...

Tovább a teljes cikkhez

Másodállás szabadság alatt

Vállalhat másik teljes vagy részmunkaidős munkajogviszonyt egy teljes munkaidős foglalkoztatott úgy, hogy a jelenlegi munkaviszonyában szabadságon van, mivel a szülés után visszajött...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5192 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 271-ik lapszám, amely az 5192-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem