×

Mérlegen a foglalkoztatás

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. szeptember 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 91. számában (2005. szeptember 15.)
A munkaadói érdekképviseletek tapasztalatai szerint annak ellenére sem érzékelhető érdemi foglalkoztatásbővülés a munkaerőpiacon, hogy számos olyan pályázati lehetőség van, amelyek révén – bizonyos feltételek teljesítésekor – a vállalkozóknak olcsóbb lehet az új dolgozók alkalmazása. Ezt a megkérdezettek mások mellett a gazdasági környezet kiszámíthatatlanságával magyarázzák, s úgy látják, a bérterhek csökkentése nélkül nincs esély új álláshelyek létesítésére, a foglalkoztatás érzékelhető bővítésére.

A támogatások sem hoztak bővülést

Számos, a foglalkoztatás költségeit enyhítő munkaerő-piaci pályázat közül válogathatnak a vállalkozások, a tapasztalatok szerint azonban kevés munkáltató igényli e forrásokat a munkaügyi kirendeltségektől. Vadász György, a Magyar Iparszövetség általános elnökhelyettese, a Szövetkezetek és Vállalkozások Szövetségének elnöke az utóbbi szervezet 331 tagjától szerzett információk alapján azt állapította meg, hogy egyelőre nem valósult meg a kormányzat foglalkoztatás növelését célzó szándéka. Ugyanis a vállalkozások pusztán azért, mert támogatást kapnak hozzá, nem vesznek fel új munkaerőt.

Magas bérterhek

A szakember szerint mindaddig, amíg Magyarországon ilyen magasak a bérterhek, nem várható jelentős foglalkoztatásbővülés. Gátat szab az is, hogy jelenleg mintegy 600-800 ezerre tehető azoknak a munkát végző, jövedelemre szert tevő állampolgároknak a száma, akik teljes egészében kikerülik az adóbefizetést. Ha ebben elmozdulás következne be -elsősorban a feketemunka felszámolásával –, igazságosabb lenne a terhek eloszlása. A kormány ennek ösztönzésére tett javaslatát a munkaadói szövetségek is elfogadják.

Arról, hogy a vállalkozások miért nem veszik igénybe a támogató konstrukciókat, Vadász György azt mondta: a kis- és középvállalkozások körében egyáltalán nem érződött a kormány intézkedésének hatása, s ennek – főleg az első munkahelyes foglalkoztatás esetében – a bürokrácia a legnagyobb gátja. Ugyanis a vállalkozónak pályáznia kell a Munkaerő-piaci Alapból történő kifizetésre, s az igénylőt utólag számoltatják el. Költségvetési megfontolásból érthető e megoldás, de sokkal egyszerűbben kellene működtetni a rendszert – véli a Magyar Iparszövetség elnökhelyettese.

Vadász György emlékeztetett arra: az adóreform-bizottságban arra tettek javaslatot, hogy az úgynevezett ekho bevezetésével próbálják a munkavégzőket és a vállalkozásokat is kedvezőbb helyzetbe hozni, ugyanis a munkaadók közül sokan a magas bérköltségek miatt nem tudják kigazdálkodni a keresetek személyijövedelemadó- és társadalombiztosítási terheit. A javaslat szerint két esztendeig azok fizetnék az egyszerűsített foglalkoztatási adót, akik láthatóvá teszik magukat. Az adó 25 százalékos mértékét a munkáltatónak kellene fizetnie.

Ezzel szemben a kormány ezt a javaslatot az úgynevezett kényszer-foglalkoztatás kifehérítésére használja fel – bírálta a kormány döntését az elnökhelyettes, akinek meggyőződése, hogy a szélesebb körű felhasználás jobb eredményt hozott volna, hiszen a jelenleg láthatatlan munkavégzőből 2-300-at láthatóvá tudnának tenni, ugyanakkor ennek költségvetési kockázata minimális lenne, miközben a bevételi oldalon többlethasznot eredményezne. Mindazonáltal Vadász György is úgy látja, hogy a magyar gazdaság foglalkoztatási helyzete a jelenleginél jóval ösztönzőbb megoldást igényel, az esetenként havi tízezer forintos támogatás nem elegendő az égető gond felszámolására.

Sokasodó elbocsátások

A döntően közepes és nagyobb magyarországi munkáltatókat képviselő Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) főtitkára, Károlyi Miklós szerint egyelőre nem érzékelik a foglalkoztatást előmozdító kormányzati intézkedéseket. Ugyanakkor az exportképes cégeket súlyosan érintő év eleji áfaviszszatartás hatása a foglalkoztatásra is kihat. Különösen az építőipar területén ment tönkre nagyon sok vállalkozás, de szélesebb értelemben a gazdaságot is negatívan érintette, hogy az állam késleltette a kifizetést. A kisvállalkozók már heteket sem bírnak ki, ha nem kapják meg időben a pénzüket.

A foglalkoztatás alakulásával kapcsolatban a főtitkár elmondta: a kisebb -tíz és öt főn aluli – vállalkozások jelentős területén visszafejlesztés tapasztalható, megszaporodtak az elbocsátások. Igaz, ezt a statisztikai adatok nem jelzik, mert a néhány dolgozóval tevékenykedő cégeket nem mérik. Mindazonáltal az atipikus vagy távmunkára épülő foglalkoztatáspolitikai intézkedések a VOSZ érdekeltségi körében nem érzékelhetők.

Ugyanakkor a leépítési hullámhoz hozzájárult az is, hogy szigorodtak a Munka Törvénykönyve szabályai. Vissza kellett állítani ugyanis azokat a munkaviszonyokat, amelyeket korábban vállalkozói jogviszonyban, megbízással láttak el, s mindez jelentős közterhek megfizetésével járt a vállalkozások számára. Az úgynevezett körbetartozás miatt a leépítésnek vélhetően nincs vége, nap mint nap szedi majd az áldozatait.

Arról, hogy mit várnak a meghirdetett új eszközöktől, Károlyi Miklós elmondta: a fiatalok foglalkoztatásakor probléma, hogy egyetemet végzettek, diplomások nem kellenek a vállalkozásoknak, elsősorban kvalifikált szakmunkásokra lenne szükségük. Lassítja a beruházásokat, hogy egyre több a hiányszakma. Félő, hogy építkezések állnak le rövidesen azért, mert nincs elég ács, állványozó szakember. Az ötven évnél idősebbek alkalmazásának gátja az a feltétel, miszerint a támogatás igénybevételének megszüntetése utáni továbbfoglalkoztatást is vállalni kell.

Csődhullám a "kicsik" körében

Szűcs György, az Ipartestületek Országos Szövetségének (IPOSZ) elnöke szerint sincs kézzel fogható eredménye a kormány foglalkoztatásbővítő intézkedéseinek. S bár csak a következő hónapokban lesznek konkrét információik arról, hogy a munkahelyteremtő támogatások milyen eredménnyel jártak, az már most látható, hogy a pályakezdőket, a gyesről visszatérőket és az ötven év felettieket érintő szociálpolitikai szempontú kedvezményekről döntött a kormány.

Az IPOSZ elnöke azért sem lát reményt a foglalkoztatás érzékelhető bővülésére a szövetség körébe tartozó munkáltatók esetében, mert nem éppen "rózsás" a vállalkozások helyzete. Az első félévben annyi hazai kisvállalkozás ment csődbe, mint tavaly egész évben. Állítása szerint zsugorodott a hazai kereslet a kisvállalkozók termékei iránt, hátrányos helyzetben vannak a közbeszerzéseknél, és az uniós piacra is csak nagyon nehezen tudnak bejutni. Helyzetüket nehezítik a körbetartozások is. Mivel a kormányzat az első félévben visszatartotta az áfát, s elhúzódott a pályázati pénzek kifizetése, ezért nagy öszszegekkel tartoznak egymásnak a cégek. Szűcs György úgy látja: fel kell készíteni az embereket, hogy élni tudjanak a lehetőségekkel, igénybe tudják venni a támogatásokat. Meglepőnek tartja, hogy – még az úgynevezett kék könyv bevezetése előtt – mintegy 50-60 ezerrel nőtt az alkalmi munkavállalói könyvvel dolgozók száma.

Egyelőre nem tapasztalható a Start-kártya jótékony hatása – állapította meg az elnök, aki továbbra is úgy véli, hogy a közterhek enyhítése nélkül a jó szakemberek megtartására sem lesznek képesek a vállalkozások. (A Start programról további részletek lapunk 48. oldalán.)

Sürgősen tisztázandó kérdés az atipikus foglalkoztatási formák alkalmazása is, Szűcs György szerint ugyanis mintha gyanút keltene, ha valakit részmunkaidőben, távmunkában, esetleg alkalmi munkavállalói könyvvel foglalkoztatnak. Az IPOSZ elnöke arra is felhívta a figyelmet, hogy ha nagyon szigorúvá válik a munkaügyi ellenőrzés – miközben a közterhek nem mérséklődnek –, akkor félő, hogy tovább nő majd a munkanélküliség. Vagyis egyszerűen az ellenkező hatást váltja ki a kormány szándéka.

Csökkentés helyett adóemelés

A munkaadói érdekképviseleteket – közvetve a dolgozókat is – újabb sokk érte a közelmúltban azzal, hogy szeptember elsejétől a természetbeni juttatások adóterhét 17 százalékkal növelte a kormány. Megfogalmazásuk szerint hátba támadta a kormány a cégeket, hiszen még az év elején radikális adóreformot és adócsökkentést ígértek a politikusok, ehhez képest – a piaci szereplőket meglepve – jelentős adónövekedésről határoztak.

Rolek Ferenc, a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége (MGYOSZ) alelnöke, az Országos Érdekegyeztető Tanács munkaadói oldalának soros elnöke úgy nyilatkozott: nem csak a váratlansága miatt tartják elfogadhatatlannak a törvénymódosítást. Évek óta küzdenek az ellen, hogy a vállalkozások működésének elengedhetetlen részét képező költségek adó- és járulékköteles természetbeni juttatásnak minősüljenek. Ezek köre – a költségvetés bevételi éhségétől függően – évenként változik, fokozva a magyar adórendszer kiszámíthatatlanságát.

Rolek Ferenc szerint minden józan érv e tételeknek mint működési költségeknek az adórendszerbeli kezelése és annak elismerése mellett szól, hogy semmi közük a társadalombiztosítás rendszeréhez. Ezzel szemben a mostani törvénymódosítás fenntartja – és még tovább drágítja – e költségeket. Az alelnök kifejtette: miközben a kormány száz lépés programjában kiemelt szerepet kap a munkaügyi viszonyok rendezése és a gazdaság kifehérítése, több munkaadói érdekképviselet álláspontja, hogy a kormánynak nem az ellenőrzési szigor üzenetét kellene felerősíteni, hanem a bérterheket csökkenteni.

Adatok a foglalkoztatásról

A KSH adatai szerint a foglalkoztatottak létszáma nemzetgazdasági szinten 2,78 millió volt az év első öt hónapjában, ami megegyezik az előző év azonos adatával. A versenyszférában 2005. január-májusban 0,4 százalékkal nőtt a foglalkoztatottak száma, míg a költségvetési intézményeknél 1,4 százalékos volt a létszámvesztés 2004 hasonló időszakához képest.

Többen keresnek munkát

Jóllehet, a munkanélküliségi ráta, vagyis a gazdaságilag aktívak és az állástalanok aránya egy év alatt a 6 százalék alatti szintről 7 százalék fölé emelkedett, a munkaügyi szakemberek mégsem tartják aggályosnak e helyzetet. Szerintük mindez azt is jelzi, hogy a jobb elhelyezkedési lehetőségek miatt az állástalanok közül mind többen keresnek munkát. Az idén a második negyedévben a munkanélküliségi ráta 7,1 százalék volt Magyarországon, jóval magasabb, mint az előző év azonos időszakában, amikor 5,8 százalékot regisztráltak.

Nemzetközi összehasonlításban a hazai ráta nem magas, a régi uniós tagállamok 7,7 százalékos átlaga alatt van, s messze elmarad az új tagországok 14,8 százalékos átlagától. A gazdaságilag aktívak arányát viszont – ez tavaly 60,5 százalék volt – 2006-ra 62 százalékra, 2010-re 67 százalékra kellene javítani. Ugyanakkor a magyarországi 57 százalékos foglalkoztatási ráta jobb az új tagállamok 56 százalékos átlagánál, a régi tagállamok 64 százalékos foglalkoztatási szintjétől viszont számottevően elmarad. A cél az, hogy jövőre elérjük az 59 százalékot, 2010-re pedig a 63 százalékot. Az Európai Unió átlagában 2010-re 70 százalékot tűztek ki célul.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. szeptember 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8898 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8898 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5283 olvasói kérdésre 5283 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8898 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8898 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5283 olvasói kérdéssel.

Tanulmányi szerződés – kizárt a közfoglalkoztatásban

Közfoglalkoztatásban állóval köthet-e tanulmányi szerződést a munkáltató? A képzés, tanfolyam három-négy hónapos. Mi a helyzet akkor, ha a tanfolyam végzése alatt megszűnik a...

Tovább a teljes cikkhez

Egyenlő bér elve és az iskolaszövetkezeti munka

Sérti-e az Mt. 12. §-a szerinti egyenlő bánásmód követelményét, ha a munkáltató a nála a Szövtv. 10/B. §-a alapján foglalkoztatott diákok esetén a munkáltatónál munkaviszonyban...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteria csak a polgármesternek

Ha egy önkormányzatnál úgy döntenek, lesz cafeteriajuttatás, de csak a polgármester kapja meg úgy, hogy rajta kívül van még közalkalmazott falugondnok, közalkalmazott kulturális...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajuttatás visszakövetelése – az elévülési időben

A Kttv. hatálya alá tartozó köztisztviselő csecsemőgondozási díj, valamint gyermekgondozási díj távolléti jogcímen van 2024. július hónaptól. A 2024. évi cafeteriajuttatását még...

Tovább a teljes cikkhez

Bérkifizetés több pénzforgalmi számlára

Köteles-e a munkáltató a munkavállaló kérésére több fizetési számlára utalni a munkabért? Az Mt. 158. §-ának (1) bekezdése azt mondja ki, hogy a munkabért a munkavállaló által...

Tovább a teljes cikkhez

Bérmódosítási kötelezettség közszolgálati jogviszonyban

A GYED/GYES után visszatérő kismama, aki a Kttv. hatálya alá tartozik, joggal tarthat-e igényt az Mt. 59. §-ában szereplő bérkorrekcióra? A visszatérő édesanyák bérét ugyanis a...

Tovább a teljes cikkhez

Garantált bérminimumra való jogosultság

A 394/2024. Korm. rendelet a legalább középfokú iskolai végzettséget, illetve középfokú szakképzettséget igénylő munkakörben foglalkoztatott munkavállalók számára írja elő a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkabér-megállapítás euróban – vezetők esetében

Ügyfelünk, egy magyar tulajdonú zrt. vezető tisztségviselői számára szeretné a munkabért részben euróban, részben forintban megállapítani. Lehetséges ez, vagy csak egy pénznem...

Tovább a teljes cikkhez

Egyen- vagy formaruha biztosítása munkaadói döntés alapján

Létezik-e olyan jogszabályi előírás, amely alapján a munkáltató számára kötelező lenne egyenruhát, formaruhát vagy termékvédő ruhát biztosítani a következő munkakörökben...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajuttatás visszakövetelése – az elévülési időben

A Kttv. hatálya alá tartozó köztisztviselő csecsemőgondozási díj, valamint gyermekgondozási díj távolléti jogcímen van 2024. július hónaptól. A 2024. évi cafeteriajuttatását még...

Tovább a teljes cikkhez

Bérkifizetés több pénzforgalmi számlára

Köteles-e a munkáltató a munkavállaló kérésére több fizetési számlára utalni a munkabért? Az Mt. 158. §-ának (1) bekezdése azt mondja ki, hogy a munkabért a munkavállaló által...

Tovább a teljes cikkhez

Bérmódosítási kötelezettség közszolgálati jogviszonyban

A GYED/GYES után visszatérő kismama, aki a Kttv. hatálya alá tartozik, joggal tarthat-e igényt az Mt. 59. §-ában szereplő bérkorrekcióra? A visszatérő édesanyák bérét ugyanis a...

Tovább a teljes cikkhez

Garantált bérminimumra való jogosultság

A 394/2024. Korm. rendelet a legalább középfokú iskolai végzettséget, illetve középfokú szakképzettséget igénylő munkakörben foglalkoztatott munkavállalók számára írja elő a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkabér-megállapítás euróban – vezetők esetében

Ügyfelünk, egy magyar tulajdonú zrt. vezető tisztségviselői számára szeretné a munkabért részben euróban, részben forintban megállapítani. Lehetséges ez, vagy csak egy pénznem...

Tovább a teljes cikkhez

Egyen- vagy formaruha biztosítása munkaadói döntés alapján

Létezik-e olyan jogszabályi előírás, amely alapján a munkáltató számára kötelező lenne egyenruhát, formaruhát vagy termékvédő ruhát biztosítani a következő munkakörökben...

Tovább a teljes cikkhez

Idénymunka értelmezése – akár egész évben

Egyszerűsített foglalkoztatás esetén az Efotv. szerint a munkavállalók olyan mező- és erdőgazdasági tevékenységet végeznek, amely magában foglalja a növénytermesztés,...

Tovább a teljes cikkhez

Várandós önkéntes tartalékos szolgálatteljesítése

Várandós kismama önkéntes tartalékos törzsőrmesterként állandó/tartós behíváson tartózkodik több mint fél éve. A kismama folyamatos foglalkoztatásban van, várandósságát...

Tovább a teljes cikkhez

Rendkívüli munkaidő visszautasíthatósága

A munkavállaló megteheti, hogy visszautasítja a túlórát azért, mert neki arra az estére színházjegye van, amit már kifizetett?

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5283 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 275-ik lapszám, amely az 5283-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Járulék- és szocho-problémák Megnézem

Áfagondok az intézmények gyakorlatában Megnézem

Az Szja törvény 2025 évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem