2005 – a szélessávú kapcsolat éve
A program szolgáltatása kiterjed mind az induló, mind a gazdasági és piaci megerősödésre képes kis- és középvállalkozások (kkv) strukturált támogatására – mondta el Bóna Ákos, az MVA informatikai programjáért felelős vezetője. Acél az, hogy minél több kkv rendelkezzék internet-hozzáféréssel, saját honlappal, s olyan tartalomszolgáltatással, amely versenyképesebbé teszi a gazdálkodókat.
Lépéshátrányban a honi cégek
A gazdasági kormányzat és az Európai Unió célkitűzései sorában az információs társadalom megerősítése közismert. Az is egyértelmű, hogy a hazai kisvállalkozói szféra versenyképességének javítása elképzelhetetlen a szektor informatikai fejlesztésének támogatása nélkül. A program kidolgozása során a szükséges technikai, informatikai és egyéb szakmai feltételek megteremtése érdekében több szakmai partnert is bevontak a munkába. Köztük az Interware Rt.-t, amely a program szélessávú internetszolgáltatója, illetve az ElGreco Kft.-t, amely a MyWeb program fejlesztője és üzemeltetője.
Fontos szempont volt az is, hogy a program a gazdasági kormányzat e témában elindított pályázataihoz illeszkedjen. Ennek köszönhetően az MVA a kor igényeit kielégítő internetes megjelenést tud nyújtani a magyarországi kis- és középvállalkozások számára.
Bóna Ákos emlékeztetett rá, hogy a hazai kkv-k informatikai ellátottsága nagyon elmaradott Európa más országaihoz képest, s ez rontja piaci esélyeiket. Bár az érintettek nagyobb hányada már rendelkezik számítógéppel, az internethez való hozzáférés, illetve a saját honlap megléte még elenyésző.
György Tibor, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) hírközlési és informatikai osztályának titkára szintén azon a véleményen van, hogy a hazai vállalkozásoknak még sokat kell tenniük informatikai felzárkózásuk érdekében.
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Gazdaság- és Vállalkozáselemzési Intézetének (MKIK GVI) nemrég készült felméréséből szintén az derül ki, hogy a biztató jelek ellenére még számos téren megfigyelhető a magyar vállalkozások lemaradása. A – Tóth István János kutatásvezető irányításával végzett – felmérés megállapítja, hogy a magyar cégek internethez való hozzáférésében javulás figyelhető meg az utóbbi években. Míg 2000-ben a magyar vállalatok csupán 28 százaléka érte el a világhálót, addig 2003-ban már a 64 százalékuk. 2004-ben a középvállalkozások 89, a kicsik 80 és a mikrovállalkozások 58 százaléka kapcsolódott a világhálóra. Ugyanezen cégek körében a számítógéppel való ellátottság még ennél is kedvezőbb képet mutat: 2003-ban a közepes cégek túlnyomó többsége (95 százaléka), a kisebbek 93 és a mikrovállalkozások 80 százaléka rendelkezett számítógéppel. Ezzel együtt a hazai munkáltatók még mindig a "sor végén" kullognak az információs és kommunikációs technológiák alkalmazása terén az európai országokhoz képest. Az EU-hoz újonnan csatlakozó országok átlagában 2003 végén a cégek 73 százaléka, míg az Európai Unió korábbi 15 tagállamában, 2002-ben átlagosan a vállalkozások 85 százaléka fért hozzá a világhálóhoz.
Magyarországon a korábbi évekhez képest nőtt a saját honlappal rendelkező vállalatok száma. Az internet-hozzáféréssel bíró, legalább egy embert foglalkoztató hazai cégek 30 százaléka, összesen mintegy 38 ezer vállalat jelent meg a világhálón 2004-ben.
A kutatásból az derül ki, hogy saját bevallásuk alapján a vállalatok 74,6 százaléka használja az internetet az ügyfelek kiszolgálására, 71,1 százaléka reklámra, illetve marketingre. Ha azonban nem a vállalatvezetők saját bevallását veszik alapul, hanem objektív mércékre támaszkodnak, akkor kedvezőtlenebb a kép.
Az MKIK GVI felmérése megállapítja, hogy a vizsgált honlapok többsége elsősorban a céggel való kapcsolatfelvételt és -tartást segíti elő. A webes értékesítés terén azonban még rengeteg a kihasználatlan lehetőség. A vállalati honlapok elenyésző része – mindössze körülbelül 4 százaléka – teremt lehetőséget a termékek webshopon keresztül történő megvásárlására, illetve on-line rendelésre.
Technikai színvonal
A vizsgálatokból kiderül, hogy a cégek a honlapjaikon elsősorban elérhetőségeiket tüntetik fel, bár a felmérésbe bevont vállalatok (összesen 206) 4 százalékánál nem jelezték, hogy mi a címük. A weboldalak csaknem egyharmada kizárólag magyarul "tud". Idegen nyelv használatára a honlapok 68 százalékánál volt lehetőség. Angolul a honlapok 58, németül pedig 34 százaléka volt olvasható. Egyszerre angolul és németül csak a honlapok 32 százalékát lehetett elérni.
Teljes körű céginformációk a honlapok kis hányadánál lelhetők fel. Fontos tényező továbbá, hogy az oldalakon milyen módon támogatják az értékesítést. Bár a termékekről jó néhány fénykép, illetve műszaki leírás található, árlista csak elvétve található. Webshop és on-line rendelési lehetőség csupán az oldalak 4 százalékánál áll a vásárlók rendelkezésére. Ezek elérése ráadásul nehézkes, mivel gyakran 4-5 kattintás is szükséges ahhoz, hogy a főoldalról a rendelési felülethez érjen az érdeklődő.
A honlapok technikai színvonala szintén sok kívánnivalót hagy maga után. Aweblapok nagy része kizárólag egyszerű, statikus oldalakat tartalmaz, s az interakcióra alkalmas elemeket – például a böngészést, az automatizált rendelést – csak kevés helyen lehet felfedezni. Az oldalak mintegy harmadát a kutatást megelőző 100 napon belül frissítették utoljára, s a honlapok negyedét a felmérést megelőző két évben egyáltalán nem tartották karban.
Előképzettség nélkül
Megállapítható az is, hogy az internet- és az e-mail-használat elsősorban a cégek méretével áll összefüggésben. A nagyobb társaságoknál gyakoribb (81 százalék), a kisebbek körében pedig ritkább (35 százalék), hogy saját honlapjuk legyen. A kisebb és közepes méretű cégek ez irányú lemaradása negatívan hat versenyképességükre, s talán nem véletlen, hogy nem képesek nagyobb vállalkozássá fejlődni. Erre utal az is, hogy a jobb eredményeket produkáló cégeknél gyakoribb az internetelérhetőség, illetve a saját honlap.
Bóna Ákos az MVA informatikai projektjéről elmondta, hogy ez több részből áll. Lehetőség van az interneten történő egyéni megjelenést támogató MyWeb program igénybevételére, amelynek segítségével a vállalkozó egyszerűen létrehozhatja és karbantarthatja saját weblapját különösebb előképzettség nélkül.
Mód van szélessávú internetkapcsolat létesítésére. A kedvezményes ADSL kiépítése szintén része a szolgáltatásnak. Acsomag alkotóelemeinek pontos kidolgozása során az MVA arra törekedett, hogy a vállalkozók előnyös anyagi feltételekkel vehessék igénybe az egyes szolgáltatásokat. A MyWeb csomag éves díja 19200 forint, plusz áfa. Aki azonban már tavaly december 31-ig megrendelte, annak nem kellett előfizetési díjat fizetnie. A díjfizetés idén január elsejétől kezdődött. Aszélessávú ADSL kapcsolatot a múlt év december 31-ig szintén ingyenesen vehették igénybe az érdeklődők. Január elsejétől a havidíjak 8900-tól 50 ezer forintig (plusz áfa) terjednek attól függően, hogy az előfizető mekkora sávszélességre tart igényt. Egy 50 ezer forintos csomag lehetővé teszi, hogy egyszerre akár 10 felhasználó is használja a rendszert, miközben nem romlik a minőség. Az ADSL internetkapcsolat árai egyéves szerződés esetén érvényesek, a használathoz szükséges tartalom (e-mail címek, tárhelyek) a MyWeb csomag része.
Az alapcsomag tartalmazza a honlapkezelő modult, amely egy sokoldalú honlapkarbantartó egység. A levelezőprogram használata révén lehetőség nyílik a céges és magánlevelezés lebonyolítására. A névjegyzékmodul saját címtárként, címjegyzékként működik. Anaptárprogram pedig a határidőnapló funkcióit ellátó részegység. Az alapmodul az egyéni igényeknek megfelelően tovább bővíthető. A program egyes elemei külön is igényelhetőek.
Bóna Ákos szerint az árak kedvezőek, hiszen napjainkban egy átlagos honlap elkészítésének költségei minimum 200-300 ezer forintra rúgnak, de előfordul ennél jóval magasabb ár is. A MyWeb csomag előnye az is, hogy használata során nem merülnek fel egyéb költségek – például nincsen szükség rendszergazdára –, mivel a kialakított honlapot a felhasználó egyszerűen tudja aktualizálni, karbantartani. Az sem mellékes, hogy az MVA-program keretében az Interware mindenkori piaci díjaihoz képest csökkentett árakat érvényesítenek. Előny az is, hogy az érintett vállalkozó nem több helyről kapja meg az igényelt szolgáltatásokat és azok számláit, hanem egy céggel áll kapcsolatban.
Korbuly Zsolt vállalkozó, az Innologistic Kft. ügyvezetője elmondta: már tavaly decemberben megrendelte a MyWeb csomagot. Cége szállítmányozással, logisztikai tevékenységgel foglalkozik, s munkájuk során nagy hasznukra van a szélessávú internetkapcsolat. Bár egyelőre csak néhány alkalmazottal tevékenykednek, de a tervek között szerepel a vállalkozás bővítése. Ennek érdekében pedig elengedhetetlen a piaci ismertség szélesítése. A saját honlap elkészítésével lehetőség nyílik arra, hogy a világhálón böngészők őket is megtalálják, s megismerhessék a cég tevékenységét.
Egyszerű kezelhetőség
Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy a vállalkozók egyre nagyobb érdeklődést tanúsítanak a MyWeb iránt – mondja Bóna Ákos programvezető. A kis- és középvállalkozók nagy része már régóta szeretne megjelenni a világhálón, de ennek nem voltak meg a megfelelő feltételei, keretei. Az informatikai program elindításával most jó lehetőség kínálkozik erre.
Minden jel arra utal, hogy 2005 a szélessávú internetkapcsolat éve lesz. Az ADSL és a kábelpiac között igazi verseny indulhat el, hiszen mindkét szélessávú szolgáltatás sávszélességei duplájára nőttek az elmúlt év végén. A Matáv – a kábelpiaci trendekre reagálva – forgalomarányos ADSL-szolgáltatás bevezetését tervezi társszolgáltatóin keresztül.
Bóna Ákos végezetül elmondta: a jelenleg elindított program olcsó díjai miatt a vállalkozók további kedvezményt nem vehetnek igénybe. Ha azonban a mostani csomag elemei nem elégségesek az adott vállalkozó számára, vannak további lehetőségek. Elképzelhető például az, hogy egy komolyabb honlap elkészítését az állam 40 százalékos forrásbevonással támogatja. Ez azonban csak a weblap elkészítésére vonatkozik, az üzemeltetésére már nem. A MyWeb programot eközben az igényeknek megfelelően fejlesztik tovább. Szó lehet mások mellett az integrált vállalatirányítási rendszer bevezetéséről is, de konkrét tervek még nem születtek erről. A szándékok között szerepel, hogy a program részeként olcsó számítógépekhez lehessen hozzájutni, illetve magas színvonalú vírusvédelmet alakítsanak ki az internetes hozzáférés során.
Az MVA informatikai programjáról bővebben a www.mvanet.hu oldalon lehet olvasni.