×

Régiópolitika és a munkahelyek védelme

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. március 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 85. számában (2005. március 15.)
A foglalkoztatás bővítésének egyik legnagyobb tartaléka és lehetséges útja a területfejlesztés – állítják a kormányzat, illetve a munkaadók és a munkavállalók képviselői. Az e célra fordítható hazai állami forrásokat immár uniós pénzek is kiegészítik, ami esélyt jelent arra, hogy a régiók felzárkóztatása új álláshelyek megteremtését is maga után vonja. A kormányzat álláspontja szerint ezt segíti, hogy a megpályázható pénzforrások egyre nagyobb hányadáról helyben döntenek. A munkáltatók arra figyelmeztetnek, hogy a kis- és közepes vállalkozások nem tudják előteremteni a pályázatok elnyeréséhez szükséges önrészt, ami visszavetheti a foglalkoztatásbővítő beruházásokat. A munkavállalók szerint arra is szükség lenne, hogy a pályázati kiírások jobban összpontosítsanak a munkapiac problémáira.

A regionális tanácsok felelőssége

Az idei évben megerősödött az a néhány éve már elkezdődött folyamat, miszerint mind több területfejlesztési döntést fokozatosan regionális szinten hoznak meg. E téren az idei évben nagy lépést tettünk, s ezzel teljesül az a kormányzati és egyben uniós elvárás is, hogy a döntések ott keletkezzenek, ahol a szükségleteket a legjobban ismerik – nyilatkozta Szegvári Péter, a Magyar Terület- és Regionális Fejlesztési Hivatal elnöke.

A régiók erősödésének folyamata már évek óta tart, ám ezt fokozni csak lépésről lépésre lehet. A 2003-as évben még tetemes volt a központi pályázatokon meghozott döntések aránya, melyek révén a legtöbb pénzt – a teljes kassza 53 százalékát – infrastrukturális fejlesztésekre fordították, míg 29 százalék a termelőágazatok támogatását tette ki. Korábban, de a múlt évben is a munkanélküliség szempontjából legrosszabb helyzetben lévő megyék – Borsod-Abaúj-Zemplén, Nógrád, Szabolcs-Szatmár-Bereg – kapták a legtöbb pénzt a humán infrastruktúra fejlesztésére, amiből a legnagyobb részt – 74 százalékot – a foglalkoztatási támogatás jelentette. Már tudható, hogy 2004-ben a régiókban 11,2 milliárd forintról hoztak döntést, aminek mintegy tíz százalék körüli hányada kapcsolatban volt a foglalkoztatással.

Ebben az évben – a költségvetési törvény szerint – a terület- és régiófejlesztési célelőirányzat 26,2 milliárd forinttal gazdálkodhat, amelynek 85 százaléka decentralizált forrás. Az idei évtől a helyi döntési kompetenciák kiszélesednek azáltal, hogy a korábban szakmai tárcákhoz tartozó programok egy része is a regionális fejlesztési tanácsok hatáskörébe került. Ezek finanszírozása ugyancsak a célelőirányzat decentralizált keretéből történik, több mint 4,2 milliárd forint felhasználásával.

A döntésekkor a régiókban messzemenően figyelembe kell venni, hogy a célelőirányzatból mindenekelőtt a hátrányos helyzetben lévő településeken kaphatnak segítséget a helyi gazdaság szereplői a foglalkoztatási problémák enyhítéséhez. E keretből munkahelyteremtő vagy -megőrző beruházásokhoz támogatás csak új telephely létesítése, meglévő bővítése, illetve a termékben, a szolgáltatásban vagy a termelési folyamatban alapvető változást eredményező beruházás esetén nyújtható. Szigorú feltétel az is, hogy a keletkező álláshelyek legalább öt évig fennmaradjanak. Ha ez idő alatt megszűnne a munkahely, a támogatást vissza kell fizetni.

Szegvári Péter kiemelte: 2005-től a regionális fejlesztési tanácsokra az előző évek szabályozásához viszonyítva jóval nagyobb jogosultság, kötelezettség s felelősség hárul. Több lehetőségük lesz arra, hogy az általuk kiírt regionális pályázatok jobban kövessék a regionális fejlesztési programokban megjelenő, helyi követelményeket. A területfejlesztés támogatási rendszerét egyre inkább a programfinanszírozás jellemzi; a források felhasználása elsősorban a régiós projektektől függ. Ezek között meghatározó helyet foglalnak majd el a munkahelyteremtő és -megőrző beruházások.

A költségvetés mellett fontosak az EU-s források is, amelyek már a 2004- 2006-os időszakban is rendelkezésre állnak. Kiemelt szerepe van a területfejlesztési célok megvalósításában a Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Programon (HEFOP) belül az aktív munkaerő-piaci politikának, amely három pályázati lehetőséget is jelent: a munkanélküliség megelőzésére és kezelésére 29,8 milliárd forint, a foglalkoztatási szolgálat fejlesztésére 8,16 milliárd forint, illetve a nők foglalkoztatási támogatására, a család és a munka összehangolásának segítésére 2,856 milliárd fordítható. Emellett a fenti célokra a Regionális Fejlesztési Operatív Program (ROP) is tartalmaz három évre 6,1 milliárd forintot.

Késnek a pályázati kiírások

Az Ipartestületek Országos Szövetségének (IPOSZ) Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei szervezete kedvező pozíciót foglal el a megyei területfejlesztési tanácsban. Igaz, ez nem szavazati, hanem csupán véleménynyilvánító jogosítványt jelent, azonban a pályázati célok és a feltételek meghatározásakor, valamint az elbíráláskor figyelembe veszik álláspontjukat – mondta Grécsi József, a megyei szervezet elnöke. E pozíció jó lehetőséget teremt ahhoz, hogy megfelelően képviseljék a megye kis- és középvállalkozásait. "Ekképpen akár jó példával is szolgálhatunk más megyék számára" – mondta az érdek-képviseleti vezető.

A jó példa ragadós – véli Grécsi József –, hiszen a szervezetet meghívták az Észak-alföldi Területfejlesztési Tanácsba is, ahol meghívotti státusban vannak jelen. Ez nem jelent szavazati jogot, azonban az egyes témákban elmondhatják véleményüket. Úgy tűnik fel, az érintettek megértették, milyen fontos szerepe van a döntések során és azok előkészítésekor a szakmai szervezeteknek.

A kis- és középvállalkozásokat képviselő érdekképviseletek lobbizásának köszönhetően a tavalyi évben a kisebb -50 főt foglalkoztató – munkáltatók számára 600 millió forintot osztottak szét. Előnyben részesültek azok a cégek, amelyek műszaki fejlesztésre vagy munkahelyteremtésre kértek segítséget. Ez utóbbi szempont ugyan nem érvényesült automatikusan, ám a szervezet -más érintettekkel együtt – javaslatot tett e kritérium figyelembevételére, sőt azt is szorgalmazták, hogy a foglalkoztatási célok kijelölésekor a meglévő létszám megtartása is legyen szempont. Mindezek eredményeképpen a térségben egyes területeken már komoly előrelépést lehet tapasztalni.

Ami az idei évet illeti, Grécsi József úgy véli, a kormány beruházási politikájának irányelve nem rossz, ám a gyakorlati megvalósításban rendre előjönnek a gyengeségek. A kis és közepes cégek szempontjából ez abban nyilvánul meg, hogy e kör nehezen, néha egyáltalán nem tudja a fejlesztésekhez szükséges önrészt előteremteni. Ezt a szakmai szerveztek – köztük az IPOSZ is – immár közel másfél évtizede hangoztatja, ám még egyetlen kormány sem találta meg e probléma orvoslásának mikéntjét. Egyelőre ez látszik most is.

Nehézséget jelent továbbá, hogy mindenfajta pályázat, így a területfejlesztéshez kapcsolódó tenderek megjelenése is elhúzódik. Optimális esetben ezeknek már február elején meg kellett volna jelenniük.

Szigorúbb társadalmi kontrollra lenne szükség

Bár papíron igen tetemes összeg szolgálja a területfejlesztési, illetve a régiók és kistérségek egyenlőtlenségeinek enyhítését szolgáló célokat, ezek pozitív hatását alig lehet érzékelni. Jóllehet a szakszervezeteknek kevés információjuk van az e területen történtekről, ám az ismeretek alapján elmondható: a foglalkoztatási gondokra a kelleténél szerényebb hatást gyakorolnak a területfejlesztési pályázatok kínálta lehetőségek – állítja Palkovics Imre.

A Munkástanácsok Országos Szövetsége elnökének véleménye szerint bár jó elgondolás az integrált pályázati kiírás, ez sok esetben eredménytelen marad. Aközös pályázatoknak ugyanis nagy hátránya, hogy az egyes résztvevők felkészültsége olykor nagyon eltérő, így ha egy valaki lemarad, kimarad vagy rosszul teljesít, akkor a többi partner is hátrányt szenved. E problémára sürgősen megoldást kellene találni. Ehhez nyújthat segítséget az a február közepén, Budapesten rendezett ENSZ-konferencia, amelynek kiemelt témája az integrált programkészítés, illetve ennek gyakorlata -ehhez kapcsolódóan a foglalkoztatásbővítés lehetőségei, a foglalkoztatási aktivitás javítása – volt. S bár egy konferencia nem oldhatja meg a sok éve húzódó válságokat, ám valamiféle iránymutatást adhat.

A szakszervezetek számára jó ideje aggályos, hogy a kistérségekben a területfejlesztéssel kapcsolatos döntésekkor nem a súlyuknak megfelelően vehetnek részt. Pedig részvételük indokoltságát igazolják azok a hírek, amelyek a különféle szabálytalanságokról jutnak a szakszervezetek tudomására. Ezek mind-mind a pályázatokon ügyeskedő vállalkozásokról szólnak. Ilyen esetekben az érintett megyei szakszervezetek megteszik a szükséges lépéseket, s az észrevételeket jelzik a megyei vagy regionális területfejlesztési vagy az illetékes munkaügyi tanácsnak. Sajnos e bejelentések többsége nem hoz eredményt, a vizsgálatok felületesek, elnagyoltak. Mindezek a problémák is hozzájárulnak ahhoz, hogy a területi különbségek nemhogy csökkennének, de némely körzetben még tovább is mélyülnek. Ezért a Munkástanácsok szerint meg kellene teremteni a szigorúbb társadalmi ellenőrzés feltételeit, s szükség lenne a megoldandó feladatokra jobban fokuszáló pályázati kiírásokra is.

A 2005-ös évvel kapcsolatban Palkovics Imre úgy fogalmazott: bár már az év második hónapjában járunk, még mindig keveset lehet tudni a konkrét programokról. Mindössze csupán annyi bizonyos, hogy a kormányzat a korábban bejelentett programokból lépésről lépésre visszavesz.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. március 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9052 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9052 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5375 olvasói kérdésre 5375 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9052 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9052 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5375 olvasói kérdéssel.

Egészségi alkalmatlanság – állásidőként elszámolva

Az Mt. 55. §-a (1) bekezdésének a) pontja határozza meg, hogy a munkavállaló a keresőképtelensége időtartamára vagy egyébként munkaköre ellátására egészségi okból való...

Tovább a teljes cikkhez

Letiltással kapcsolatos költségek viselése

Ha a munkáltató köteles teljesíteni a gyermektartásdíj levonását és átutalását munkavállalója munkabéréből, ő köteles viselni a banki tranzakcióból eredő költséget is?...

Tovább a teljes cikkhez

Magasabb alapbérű helyettesítő miatti bérkorrekció

Gyermekgondozási szabadságról visszatérő anyuka pozíciójában egyetlen ember dolgozik, akit sokkal magasabb bérrel vettek fel az anyuka helyettesítésére, mint a visszatérni készülő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Szülői és apasági szabadság ikrek esetén

Ikergyermekek esetén is csak 44 munkanap szülői szabadság jár, vagy szorozzuk a gyermekek számával? És az apasági szabadságot is szorozzuk?

Tovább a teljes cikkhez

Visszatérés után újbóli gyermekgondozási szabadság igénylése

Ha a GYES-ről visszatérő munkavállaló a megfelelő módon és határidőben jelzi a munkáltató felé, hogy vissza kíván térni az aktív állományba, és a felgyülemlett szabadnapok...

Tovább a teljes cikkhez

Napi 12 órás munkaidő túllépése

Bentlakásos szociális intézményben a gondozók munkaidőkeretben vannak beosztva napi 12 órára. Napi 12 óránál többre be lehet-e osztani a munkavállalót, ha egy másik gondozó...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5375 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 278-ik lapszám, amely az 5375-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem