Újszerű controlling
A vállalkozásoknak körültekintően, a környezeti változásokkal összhangban kell kialakítaniuk szervezetüket és stratégiájukat, amihez nagy segítséget nyújt a controlling. E tevékenység a folyamatok nyomon követésére irányul, azaz kimutatja, hogy az egyes részlegek milyen mértékben járultak hozzá a vállalkozás eredményességéhez.
Magyarországon a controlling 15 éve szerepel a menedzserek eszköztárában, elsősorban a számvitelre, illetve a költségelemzésre fokuszálva. A Magyar Controlling Egyesület szakmai közössége azonban immár az ágazati és funkcionális controlling eszköztárát is bemutatja kiadványában.
Az olvasó mindenekelőtt megismerkedhet a kereskedelmi és az építőipari ágazat controllingbeli sajátosságaival, ezen belül is a beszerzések és a készletek ellenőrzésének jelentőségével. Az értékesítési controllinghoz elemzési feladatok, a fogyasztásösztönzés, illetve a megfelelő beszámolórendszerek tartoznak. Az építőipari controlling a projektteljesítmény mérését, a termelési érték és a költségek naprakész megállapítását, az előrejelzések készítését és a vállalati eredmény meghatározását foglalja magában.
A kiemelt vállalati funkcionális területek controllingja keretében a beruházás, a termelés, a szállítás és az informatika controllingját ismerjük meg példákkal illusztrálva. Végül a controlling információs rendszerének kialakításáról, a belső ellenőrzés céljáról, illetve felépítéséről tájékozódhatunk a gyakorlati példákat és tapasztalatokat, újszerű megoldásokat tartalmazó hasznos összeállításban.
gazati és funkcionális controlling I.
Szerkesztette: Véry Zoltán
SALDO Pénzügyi Tanácsadó és Informatikai Rt., Bp., 2004. 244 oldal. Ára: 3300 Ft
Marketing a nonprofit szférában
A társadalmi feladatokat ellátó, közszükségleteket kielégítő nonprofit szervezetek gyakran folytatnak üzleti tevékenységet, ezért a marketingmódszerek alkalmazása egyre fontosabbá válik számukra is. Az e témában íródott könyv a business és a nonbusiness tevékenységek egymásba fonódását mutatja be.
A szerzők elemzik a nonbusiness fontosságát, a társadalomban és a gazdaságban betöltött szerepét, illetve felsorolják a marketing más területeken bevált módszereinek alkalmazási lehetőségeit. Képet kapunk továbbá a kultúrában, a politikában és a közüzemi szolgáltatásokban alkalmazott marketing sajátosságairól, valamint a nonbusiness területek ellenőrzéséről és minőségmenedzsmentjéről.
A nonprofit szervezetek menedzsmentje természetesen sokban eltér a profitérdekelt szervezetekétől; e különbségeket a szervezeti formákban, az önkéntes szerepekben, a menedzsmentfunkciókban és -módszerekben, illetve a pénzügyi alapok előteremtésében meglévő különbségek okozzák.
A könyv gyakorlati megoldásokat bemutató (második) részében a Siemens Nemzeti Vállalatcsoport társadalmi szerepvállalását, az innováció és a marketing összekapcsolását, a közszféra menedzsereinek véleményét és a közszolgáltatásokkal való elégedettség vizsgálatának az eredményét ismerjük meg. Végezetül a könyvben szó esik még a településmarketingről, a karitatív szervezetek működési problémáiról, a nonbusiness szféra teljesítményértékeléséről és az on-line közszolgáltatásokról is.
inya László-Farkas Ferenc-Hetesi Erzsébet-Veres Zoltán: Nonbusiness marketing és menedzsment
KJK-KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft., Bp., 2004., 416 oldal. Ára: 4000 Ft + áfa
Foglalkoztatottak a társadalomban
A munka világának tevőleges szereplőiről, a foglalkoztatottak számáról, eloszlásáról, végzettségéről stb. számos fejlesztésben, beruházásban érdekelt cég igyekszik mind többet megtudni. Az adatgyűjtés sokrétű, miként a feldolgozása is, így az országos adatoktól a településszintű bontásig az igényektől függően mindenféle igény felmerülhet.
Az országos adatok "kinyerésére" a népszámlálások alkalmával, illetve a későbbi, szintén széles körben végzett felmérések során gyűjtött adatok kínálnak lehetőséget. Az Országos Foglalkozási Közalapítvány támogatásával két kutató a cenzusok munka világát érintő részeinek feldolgozását végezte, illetve végzi, melynek eredményeit a Foglalkoztatottság és munkanélküliség című (5 részes) tanulmánysorozatban adják közre. A múlt évben megjelent induló kötetben a munkaerőpiac általános jellemzőit foglalták össze. A most megjelent részben a gazdaságban ténylegesen aktív szerepet játszó foglalkoztatottakról közölnek részletes adatokat.
A munkában állókról – a századelőig visszanyúló történeti áttekintést kivéve – az 1980-tól 2001-ig terjedő idősorokat elemezték a szerzők. A kiadványban bőséges információ található a foglalkoztatási struktúra jellemzőiről, a foglalkoztatottak összetételének területi különbségeiről, az iskolázottságukról, foglalkoztatási viszonyukról, kiegészítő tevékenységükről. A területi jellemzőket nemzetközi összehasonlító adatokkal is kiegészítették a szerzők.
r. Fóti János-Dr. Lakatos Miklós: Foglalkoztatottság és munkanélküliség 2.
Készült az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány támogatásával, Budapest, 2004. 162 oldal. A kiadvány elérhető a http://lib.ksh.hu\kshkiadvanyok, valamint a www.ofa.hu oldalakon.