×

Jogszabályfigyelő

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. július 8.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 77. számában (2004. július 8.)
Összeállításunkban azokat a lapzártát megelőző hónapban megjelent jogszabályokat, illetve tervezeteket ismertetjük, amelyek számot tarthatnak a munkaadók érdeklődésére.

Színlelt szerződések ellenőrzése

A munkaszerződés-kötés nélküli foglalkoztatás, illetve a színlelt szerződés adóellenőrzés során való feltárásának következményeivel foglalkozik a 91-és számú Magyar Közlönyben megjelent 2004. évi LVIII. törvény. Az adókról, járulékokról és egyéb költségvetési befizetésekről szóló törvényeket módosító, már hatályban lévő jogszabály értelmében a munkaszerződés-kötés nélküli foglalkoztatás, illetve a színlelt szerződés miatt visszamenőleg megállapított adó- és társadalombiztosítási kötelezettséget megállapító határozat nem hajtható végre, amennyiben a munkáltató a színlelt szerződés helyett a munkavégzés alapjául szolgáló jogviszonyra vonatkozó foglalkoztatási szabályokat alkalmazza, és e szerződés alapján a foglalkoztatottat biztosítottként 2005. június 30-ig nyilvántartásba veszi.

Nem kell nyilvántartásba venni a dolgozót akkor, ha a jogviszony 2005. június 30-ig megszűnt. Azoknál a munkáltatóknál, amelyeknél 2005. július 1-jét követően kerül sor adóellenőrzésre, és az adóellenőrzés például adójogi bejelentési, bevallási, befizetési kötelezettségre vonatkozóan nem tesz megállapítást, a 2005. július 1-jét megelőző időszakot nem vizsgálják.

A kis- és középvállalkozások fejlődésének támogatása

A kis- és középvállalkozásokról, fejlődésük támogatásáról szóló 2004. évi XXXIV. törvény (Magyar Közlöny, 61. szám) a korábbi, 1999. évi XCV. törvény helyébe lép. A törvény a foglalkoztatotti létszám és az éves nettó árbevétel függvényében meghatározza a mikro-, kis- és középvállalkozások fogalmát, és összefoglalja a különböző, versenyhelyzetüket javító állami támogatásokat.

A Kis- és Középvállalkozási Célelőirányzat a központi költségvetés elkülönített kerete, amelynek terhére különböző programok támogathatók. A támogatható körbe tartoznak többek között azok a programok, amelyek a vállalkozásindítás feltételeinek megteremtését, a vállalkozói ismeretek bővítését, műszaki-gazdasági, üzleti, uniós szabályozási, pénzügyi stb. célokat szolgálnak. A törvény húsz támogatható célcsoportot sorol fel.

A támogatás lehet vissza nem térítendő, kamattámogatás, lízing-, illetve faktoringdíj-támogatás, bankgarancia-kedvezmény, tőkejegy jegyzése. Egy vállalkozás több támogatási formában is részesülhet.

A törvény összefoglalja a kis- és középvállalkozásokkal kapcsolatos állami feladatokat, kiemelten a gazdasági miniszter elnökletével működő Vállalkozásfejlesztési Tanács feladatait (amely részt vesz a kis- és középvállalkozások fejlesztési stratégiájának kialakításában), valamint meghatározza működésének alapvető szabályait.

Európai részvénytársaság

Az európai részvénytársaságról szóló 2004. évi XLV. törvény a Magyar Közlöny 72. számában található. A törvény az európai részvénytársaság statútumáról szóló, a Tanács 2157/2001. EK rendeletéhez kapcsolódó kiegészítő szabályokat, valamint a munkavállalói jogokat szabályozó 2001/86. EK irányelv átültetéséhez szükséges belső jogi normákat tartalmazza. E közösségi jogszabályokat az Unió minden tagállamában 2004. október 8-ától kell majd alkalmazni.

Az európai részvénytársaság új társasági forma megjelenését jelenti a magyar jogrendszerben. Az európai részvénytársaság az Európai Unió valamennyi tagállamában közel azonos szabályok szerint működik, és a nemzeti jogok alapján létrejött társaságoknál jóval egyszerűbben folytathat több országot érintő gazdasági tevékenységet.

Az európai részvénytársaság statútumáról szóló uniós rendelet szerint az európai részvénytársaság nemzeti részvénytársaságok egyesülése, holdingtársaság vagy leányvállalat alapítása, továbbá átalakulás útján jöhet létre. Alapítása tehát származékos, csak a tagállamokban működő gazdasági társaságok hozhatják létre.

A társaság szervezeti felépítésének megválasztását az uniós rendelet az alapítók döntésére bízza, tekintet nélkül arra, hogy az európai részvénytársaság tervezett székhelye szerinti tagállam joga az igazgatóság, felügyelőbizottság létrehozatalát egyaránt igénylő dualista vállalatirányítási rendszert vagy az egységes igazgatótanácsi vezetést előíró monista rendszert részesíti-e előnyben. Az európai részvénytársaság szervezetének megválasztására tehát egyetlen ország sem írhat elő korlátozó szabályokat.

Az európai szabályozás lehetővé teszi az európai részvénytársaság székhelyének egyik tagállamból a másikba történő áthelyezését úgy, hogy ez nem jár a jogi személy megszűnésével, és nem igényli a fogadó államban új társaság alapítását. A vállalkozás tehát a teljes belső piacon szabadon mozoghat, jogszabályi korlátok nem akadályozzák székhelyének megváltoztatását.

A közösségi rendelet előírásait a nemzeti jogba átültetni nem kell és nem is szabad, a 2004. évi XLV. törvény tehát nem ismétli meg az uniós rendeletben szereplő előírásokat – e két jogforrást egymás mellett kell alkalmazni. Bizonyos kérdésekben azonban maga az uniós rendelet hívja fel a tagállamot kiegészítő szabályok megalkotására.

E normákat tartalmazza a törvény első része, amely kijelöli a cégbíróságot az európai részvénytársaság ügyeiben történő eljárásra. Ezzel összefüggésben a törvény módosítja a cégtörvényt is, kiegészíti az európai részvénytársaságra vonatkozó különleges szabályokkal. Az első rész rögzíti továbbá az alapítás és a székhelyáthelyezés során alkalmazandó kisebbség- és hitelezővédelmi szabályokat, a társaság irányító szerveire vonatkozó néhány előírást, és a székhelyáthelyezéshez kapcsolódó speciális számviteli szabályokat.

Kollektív munkajog

A törvény második része kollektív munkajogi szabályokat tartalmaz. Ebben került sor az európai részvénytársaság statútumának a munkavállalói részvételre vonatkozó kiegészítéséről szóló 2001/86/EK irányelv előírásainak átvételére. A törvény kimondja, hogy az európai részvénytársaságban biztosítani kell a munkavállalók döntéshozatalba történő bevonását, s ehhez megfelelő tájékoztatási, konzultációs és részvételi jogokat ír elő. Ezekről az alapító társaságok és a munkavállalói képviselők (a különleges egyeztetőtestület) megállapodást kötnek egymással az alapításkor. Az új európai részvénytársaság bejegyzésére csak a tájékoztatási, konzultációs és részvételi jogok megfelelő rendezése után kerülhet sor.

Munkavállalói tárgyalótestület

Az irányelv részletesen meghatározza a munkavállalói tárgyalótestület megalakításának szabályait és a megkötendő megállapodás tartalmát. A megállapodásnak tartalmaznia kell többek között a munkavállalók tárgyalópartnereként eljáró képviseleti testület összetételét, taglétszámát, feladat- és hatáskörét – ezek gyakorlásának eljárási szabályaival együtt –, üléseinek gyakoriságát, a működésének fedezetéül szolgáló pénzügyi és tárgyi erőforrásokat. A különleges tárgyalótestület létrejötte tekintetében a magyar törvény – hasonlóan a korábban elfogadott, európai üzemi tanácsról szóló törvényhez – az üzemi tanácshoz telepíti a testületi tagok megválasztásával összefüggő munkavállalói jogok gyakorlását.

Tartalmazza a törvény az európai részvénytársaság vezetőségével tárgyaló munkavállalói küldötteket terhelő titoktartási kötelezettségeket, valamint az őket megillető munkajogi védelmet, amely megegyezik a Munka Törvénykönyve szerint az üzemi tanács tagjának védelmére vonatkozó rendelkezéssel.

Konzultációs mechanizmus

A különleges tárgyalótestület és a munkáltató – az európai részvénytársaság – közötti, az egyeztetési és konzultációs mechanizmus kialakításáról szóló megállapodás hiányában alkalmazandó törvényi rendelkezések előírják, hogyan jön létre az a képviseleti testület, amely az európai részvénytársasággal egyeztet és konzultál. Tartalmazza a törvény a képviseleti testület működésével, szervezetével, hatáskörével összefüggő rendelkezéseket.

Az európai részvénytársaság igazgatósága legalább évente, előre elkészített jelentés alapján köteles konzultálni az egyeztetőtestülettel. A konzultáció alapját képező jelentésnek ki kell terjednie az európai részvénytársaság szerkezetére, gazdasági, pénzügyi helyzetére, üzleti tevékenységére, a foglalkoztatási helyzet várható alakulására, a befektetésekre, a szervezeti változásokra, új munkamódszerek bevezetésére, a termelés, illetve telephelyek esetleges áthelyezésére, megszüntetésére, csoportos létszámcsökkentésre, szociális kérdésekre.

A foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter feladat- és hatásköre

A foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter feladat- és hatásköréről szóló 143/2002. (VI. 28.) Korm. rendeletet módosító 171/2004. (V. 26.) Korm. rendelet kiegészítette a miniszter feladatait a társadalmi bűnmegelőzéssel összefüggő – jogszabályokban és kormányhatározatokban meghatározott – feladatokkal. E rendelkezés elsősorban a korrupció visszaszorítása érdekében született – és került be valamennyi tárca statútumába. A rendelet a Magyar Közlöny 71. számában található.

Mérlegképes könyvelők nyilvántartása

A könyvviteli szolgáltatást végzők nyilvántartásba vételéről szóló 93/2002. (V. 5.) Korm. rendelet módosítását tartalmazó 152/2004. (V. 14.) Korm. rendeletet a Magyar Közlöny 65. számában tették közzé. A rendelet a mérlegképes könyvelők nyilvántartásba vételével kapcsolatosan pontosítja, hogy mi tekinthető a nyilvántartásba vétel alapjául szolgáló szakképesítésnek, végzettségnek. A hazai végzettségek pontosabb megjelölése mellett kitér a külföldi egyetemen, főiskolán az alapképzés keretében szerzett oklevelekre, valamint az ehhez megkövetelt 3 éves magyarországi szakmai gyakorlatra, illetve magyar nyelvtudásra.

Ennek alapján az európai gazdasági térség állampolgárai is bejegyezhetők a nyilvántartásba. Az eljárási szabályok pontosítása mellett a rendelet kimondja, hogy a nyilvántartás tartalma a jövőben évente nem csupán a Magyar, valamint a Pénzügyi Közlönyben, hanem a PM honlapján is szerepel majd. Az évi kötelező továbbképzés meghirdetésére, valamint a résztvevők névsorának összeállítására előírt határidőket a rendelet szintén módosítja.

Magánnyugdíjpénztárak adatszolgáltatása

Az 59. számú Magyar Közlöny tartalmazza a pénztárak központi nyilvántartásával összefüggő egyes feladatokról, a pénztáraknak, valamint a foglalkoztatóknak a pénztártagokra vonatkozó adatszolgáltatási kötelezettségéről szóló 172/1997. (X. 6.) Korm. rendelet módosításáról rendelkező 128/2004. (IV. 29.) Korm. rendeletet. A rendeletben a foglalkoztatók és a pénztárak által szolgáltatandó adatok részletes tartalmát meghatározó 1. és 2. melléklet is módosult.

Külföldi biztosítási jogviszony igazolása

A társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény végrehajtásáról rendelkező 195/1997. (XI. 5.) Korm. rendeletet módosította a 129/2004. (IV. 29.) Korm. rendelet. Ennek kihirdetésére a Magyar Közlöny 59. számában került sor.

A jogszabály az uniós csatlakozás okán a magánnyugdíjpénztárba belépéssel összefüggésben a külföldi nyugdíjbiztosítási kötelezettséggel járó jogviszony fennállásáról szóló nyilatkozattétel és igazolás szabályait, a külföldi járulékalapot képező jövedelem forintra történő átszámításának módját, továbbá a járulékok elektronikus bevallásának technikai feltételei kialakítására vonatkozó előírásokat módosítja.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. július 8.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9052 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9052 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5375 olvasói kérdésre 5375 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9052 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9052 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5375 olvasói kérdéssel.

Egészségi alkalmatlanság – állásidőként elszámolva

Az Mt. 55. §-a (1) bekezdésének a) pontja határozza meg, hogy a munkavállaló a keresőképtelensége időtartamára vagy egyébként munkaköre ellátására egészségi okból való...

Tovább a teljes cikkhez

Letiltással kapcsolatos költségek viselése

Ha a munkáltató köteles teljesíteni a gyermektartásdíj levonását és átutalását munkavállalója munkabéréből, ő köteles viselni a banki tranzakcióból eredő költséget is?...

Tovább a teljes cikkhez

Magasabb alapbérű helyettesítő miatti bérkorrekció

Gyermekgondozási szabadságról visszatérő anyuka pozíciójában egyetlen ember dolgozik, akit sokkal magasabb bérrel vettek fel az anyuka helyettesítésére, mint a visszatérni készülő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Szülői és apasági szabadság ikrek esetén

Ikergyermekek esetén is csak 44 munkanap szülői szabadság jár, vagy szorozzuk a gyermekek számával? És az apasági szabadságot is szorozzuk?

Tovább a teljes cikkhez

Visszatérés után újbóli gyermekgondozási szabadság igénylése

Ha a GYES-ről visszatérő munkavállaló a megfelelő módon és határidőben jelzi a munkáltató felé, hogy vissza kíván térni az aktív állományba, és a felgyülemlett szabadnapok...

Tovább a teljes cikkhez

Napi 12 órás munkaidő túllépése

Bentlakásos szociális intézményben a gondozók munkaidőkeretben vannak beosztva napi 12 órára. Napi 12 óránál többre be lehet-e osztani a munkavállalót, ha egy másik gondozó...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5375 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 278-ik lapszám, amely az 5375-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem