×

Stratégiai irányok a foglalkoztatáspolitikában

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. március 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 73. számában (2004. március 15.)
Pillanatnyi tűzoltás helyett hosszú távú stratégiát ígér a foglalkoztatási problémák kezelésére a munkaügyi kormányzat. Célja, hogy a válságkezelést immár a változások tudatos menedzselése váltsa fel. A munkaadók és a munkavállalók képviselői úgy vélik, világos gazdaságpolitikai koncepció híján aligha lehetnek eredményesek a foglalkoztatás bővítésére irányuló erőfeszítések. A szociális partnerek hiányolják, hogy a stratégiai anyag szinte egyáltalán nem foglalkozik az uniós csatlakozás foglalkoztatásra gyakorolt hatásaival és az esetleges feszültségek kezelésével.

Válságkezelés helyett változásmenedzselés

Az előrelátás képességén javítani kell

Részben az uniós követelmények, de leginkább a magyar munkaerőpiacon zajló folyamatok késztették arra a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztériumot, hogy átfogó, hosszabb távú foglalkoztatási stratégiát készítsen – mondja Csizmár Gábor, a szaktárca politikai államtitkára. Két éve ugyanis dinamikus mozgások zajlanak a magyar munkaerőpiacon. Különösen az uniós csatlakozás pontos időpontjának bejelentésétől kezdve, hiszen azok a cégek, amelyek úgy gondolták, hogy nem kívánnak az EU igencsak feszes keretei között tevékenykedni, máshol kezdték keresni a lehetőségeket.

A nagy mozgás másik oka, hogy Magyarországon az elmúlt két évben 25 százalékkal nőttek a reálbérek, ami nyilvánvalóan rontotta a versenyképességet. Ráadásul a munkabéreket terhelő adók és járulékok jelentősen nem csökkentek. De nyilván elgondolkodásra késztette a vállalkozásokat a forint hol túl erősen tartott, hol meglóduló árfolyama. A mozgások mögött persze van egy örvendetes tendencia is, ez pedig a gazdasági szerkezetváltás: az alacsony képzettségű munkaerőre és alacsonyabb fejlettségű technológiára alapozó termelést a magasabb hozzáadott érték előállítása váltja fel.

Mindez arra késztette a munkaügyi kormányzatot, hogy nézzen szembe ezekkel a folyamatokkal. Elemezze, hogy mi történik, vagyis fogalmazódjon meg valamilyen stratégia – mondja Csizmár Gábor. Nem mintha ez eddig nem létezett volna, hiszen a kormányprogramban is megfogalmazódtak stratégiai elképzelések. Ezeket három pontban lehet összefoglalni: növelni kell a foglalkoztatási szintet, javítani a munkaerőpiac rugalmasságát, illetve esélyt kell teremteni a hátrányos helyzetű rétegek és térségek számára. E célok megvalósításának módját és eszközeit azonban a kormányzatnak újra át kellett gondolnia.

Magyarországon a legalapvetőbb probléma, hogy 56,3 százalékos a foglalkoztatási szint, messze elmaradva az uniós átlagtól – mondja a szaktárca politikai államtitkára. Nagyon magas az inaktívak száma: 3,6 millió ember sorolható ebbe a körbe. A munkaügyi kormányzat egyik legfontosabb tennivalója, hogy ezeket az embereket visszavezesse a munkaerőpiacra, ami azonban nagyon nehéz feladat. Ezzel összefüggésben a másik nagy probléma, hogy rendkívül merev a hazai munkaerőpiac. Egyrészt nagyon alacsony a mobilitás, másfelől a foglalkoztatási típusok struktúrája is megmerevedett, vagyis a hagyományos munkahelyek dominálnak, s az európai átlagtól messze elmarad a nem tipikus foglalkoztatási formák – mint például a részmunkaidő, a távmunka vagy a nonprofit szférában való foglalkoztatás – részaránya. A gazdaság igénye és az oktatás szerkezete között pedig jelentős szerkezeti feszültségek vannak.

Éppen ezért nagyon fontos, hogy a munkaerőpiac mozgásáról a jelenleginél sokkal több információval rendelkezzen a kormányzat. Az eddiginél sokkal jobban kell prognosztizálni a munkaerő-piaci folyamatokat, s az eredmények alapján kell meghozni például az oktatási rendszerrel kapcsolatos döntéseket. Az előrelátás képességén kell javítani, s válságkezelés helyett a változások menedzselésére van szükség.

A foglalkoztatási stratégia azonban nem lehet csupán a munkaügyi tárca ügye, hiszen számos kérdés túlmutat az FMM hatáskörén. Maga az intézkedési csomag is arról szól, s a szociális partnerek is azt igényelték, hogy mindez összkormányzati feladat legyen. A kutatók szerint például a Nemzeti Fejlesztési Terv keretében 2004 és 2006 között rendelkezésre álló uniós források százezer fővel növelhetik meg a foglalkoztatottak számát. Kulcskérdés viszont, hogy erre csak akkor lehet számítani, ha az öt operatív programot és az egyes pályázatokat, illetve a források felhasználását sikerül a foglalkoztatás szempontjából összehangolni.

A versenyképesség erősítése nélkül nem bővíthető a foglalkoztatás

A munkaügyi tárca által készített munkaanyag teljeskörűen átfogja a foglalkoztatás eddigi alakulásával és a jövőbeni tennivalókkal kapcsolatos valamennyi témakört. A helyzetelemzés megállapításai és a következtetések többsége helyes, lényegében alkalmas arra, hogy a megfelelő gazdasági szakértők bevonásával a ráépülő intézkedési terv megvalósítható legyen. Amíg azonban nincs világos gazdaságpolitikai irányvonal arra nézve, hogy miként erősíthető a vállalkozások versenyképessége, addig kérdéses, hogy eredményes lehet-e bármilyen foglalkoztatáspolitikai stratégia – vélekedik Recska Endre, a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségének (MGYOSZ) szakértője.

A kormány ugyanakkor önellentmondásba keveredett saját foglalkoztatáspolitikai terveivel kapcsolatban: a foglalkoztatási stratégia évenként 0,5-1 százalékos gyarapodásával számol, holott a kormány az Európai Bizottsággal készített közös értékelésében és a kormányprogramban 2006-ig 200 ezer új munkahely létrehozását vállalta, ennek azonban csupán a fele teljesíthető az említett ütemben – mondja a szakértő.

Ráadásul nem jó jel, hogy az idei adótörvényeknek köszönhetően tovább növekednek a foglalkoztatás költségei. Bár az egészségügyi hozzájárulás csökkentéséről, illetve 2006-ban való megszüntetéséről megállapodás született az Országos Érdekegyeztető Tanácsban, a vállalkozások versenyképességének javítása érdekében csökkenteni kell a társadalombiztosítási járulékokat, az iparűzési adót és az áfakulcsokat is.

A szakértő szerint az anyag szinte egyáltalán nem foglalkozik az uniós csatlakozás foglalkoztatásra gyakorolt hatásaival és az esetleges feszültségek kezelésével.

A munkaadói érdekképviseletek ugyanakkor reális veszélynek tartják, hogy a szakképzett munkaerő egy része elvándorol az uniós tagállamokba, miképp feszültségeket okozhat az esetleg alacsonyabb képzettségű és bérigényű külföldi munkavállalók hazánkba áramlása is.

A gazdaság szereplői határozottan ellenzik a 38 órás munkahét bevezetésének – az intézkedési csomagtervben is szereplő – célját, mivel az ország gazdasági helyzete és a termelékenység szintje egyelőre nem engedi meg a munkaidő csökkentését.

Recska Endre szerint a munkaadók érdekképviseletei azt is nehezményezik, hogy az intézkedési terv nem épít a gazdaság szereplőinek tudására, a feladatokat a minisztériumokra bízza, és nem számol a szociális partnerek konkrét szakmai és helyismereteinek hasznosításával. Az Országos Érdekegyeztető Tanács munkaadói oldala viszont azt javasolta, hogy az ágazati, szakágazati vagy szakmai feladatok kidolgozását bízzák a munkáltató érdekképviseletekre.

Hiányzik a foglalkoztatást megalapozó gazdaságpolitika

A foglalkoztatási stratégia elkészítésével a kormány megkezdte azon kötelessége teljesítését, amelyet részben az uniós foglalkoztatási stratégiához való csatlakozás, részben a magyar munkaerőpiac jelenlegi helyzete tesz szükségessé. Alapvető probléma azonban, hogy a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium, a gazdaságpolitika fő irányítója egyelőre nem rendelkezik olyan koncepcionális elképzelésekkel, amelyekre egy eredményes foglalkoztatáspolitikai stratégia épülhetne – vélekedik Borsik János, a munkavállalói oldal soros elnöke.

Véleménye szerint egy átfogó gazdaságpolitikai koncepcióra jelenleg azért is különösen nagy szükség volna, mivel a munkaerőpiacon most zajlik – a rendszerváltás után – a második nagy szerkezetváltás, amit látványosan demonstrálnak a sorozatos gyárbezárások. Ennek során az egyszerű betanított munkára és az adókedvezményekre alapozó vállalatok sorra hagyják el az országot, s keletebbre helyezik át termelésüket. A kormányzat láthatóan sem megakadályozni, sem kezelni nem tudja ezt a folyamatot, noha ezt előre látni lehetett – vélekedik a szakszervezeti vezető. Hiába hangoztatja most a kormány, hogy növelni kell a hozzáadott érték arányát a gazdaságban, hiszen az oktatás szerkezete egyáltalán nem felel meg a kívánalomnak. Ehhez ugyanis megfelelő mennyiségű és képzettségű szakképzett munkaerőre lenne szükség, márpedig a képzési szerkezet anomáliái miatt jelenleg Magyarországon egyetlen végzős szakmunkásra 4-5 diplomás jut.

Borsik János szerint maga a foglalkoztatáspolitikai stratégia sem elég komplex, s számos aspektus esetében csupán a probléma felvázolásáig jut el. Ilyen például a munkaerő alacsony mobilitása vagy az uniós csatlakozásnak a munkaerőpiacra gyakorolt várható hatásának kérdése. A foglalkoztatási stratégia további formálódása és végrehajtása szempontjából mindenesetre egyfajta biztosítékot jelenthet, hogy az Országos Érdekegyeztető Tanácsban – a munkavállalói oldal javaslatára – megállapodás született arról, hogy a kormány és a szociális partnerek félévente kapjanak tájékoztatást a munkaerő-piaci helyzet alakulásáról.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. március 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9052 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9052 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5375 olvasói kérdésre 5375 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9052 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9052 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5375 olvasói kérdéssel.

Egészségi alkalmatlanság – állásidőként elszámolva

Az Mt. 55. §-a (1) bekezdésének a) pontja határozza meg, hogy a munkavállaló a keresőképtelensége időtartamára vagy egyébként munkaköre ellátására egészségi okból való...

Tovább a teljes cikkhez

Letiltással kapcsolatos költségek viselése

Ha a munkáltató köteles teljesíteni a gyermektartásdíj levonását és átutalását munkavállalója munkabéréből, ő köteles viselni a banki tranzakcióból eredő költséget is?...

Tovább a teljes cikkhez

Magasabb alapbérű helyettesítő miatti bérkorrekció

Gyermekgondozási szabadságról visszatérő anyuka pozíciójában egyetlen ember dolgozik, akit sokkal magasabb bérrel vettek fel az anyuka helyettesítésére, mint a visszatérni készülő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Szülői és apasági szabadság ikrek esetén

Ikergyermekek esetén is csak 44 munkanap szülői szabadság jár, vagy szorozzuk a gyermekek számával? És az apasági szabadságot is szorozzuk?

Tovább a teljes cikkhez

Visszatérés után újbóli gyermekgondozási szabadság igénylése

Ha a GYES-ről visszatérő munkavállaló a megfelelő módon és határidőben jelzi a munkáltató felé, hogy vissza kíván térni az aktív állományba, és a felgyülemlett szabadnapok...

Tovább a teljes cikkhez

Napi 12 órás munkaidő túllépése

Bentlakásos szociális intézményben a gondozók munkaidőkeretben vannak beosztva napi 12 órára. Napi 12 óránál többre be lehet-e osztani a munkavállalót, ha egy másik gondozó...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5375 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 278-ik lapszám, amely az 5375-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem