Az Európai Bizottság 2001. évi jelentése a hazai munkaügyi kapcsolatok minden szintjét illetően kritikákat fogalmazott meg. Megállapította, hogy országosan a kormány és a szociális partnerek között nincs bizalom, ami az együttműködés alapja lehetne, s emiatt a tripartit fórumok működésében nehézségek mutatkoznak. Az autonóm ágazati szociális párbeszéd pedig korlátozott és gyenge, éppen ezért kevés kollektív szerződést kötnek ágazati, alágazati vagy éppen szakmai szinten.
Európai példa
A jelentés a vállalati szféráról sem festett sokkal kedvezőbb képet, arra utalva, hogy a kollektív szerződések szinte kizárólag a nagyvállalatokra korlátozódnak. A tavalyi éves jelentés már valamivel pozitívabb képet vázolt a munkaügyi kapcsolatok hazai helyzetéről: értékelve mindenekelőtt az Országos Érdekegyeztető Tanács (OÉT) újjáalakulását, illetve az ágazati szociális párbeszéd erősítését célzó PHARE-program megindulását.
Az EU elvárja tőlünk a kezdeti lépések folytatását. Ezen aligha lehet csodálkozni, hiszen az Európai Unió tagállamaiban az elmúlt évtizedekben lényegesen felértékelődött a szociális partnerek szerepe, s természetessé vált, hogy a munkavállalók és a munkáltatók érdekképviseleteinek szervezetei meghatározó szerepet vállalnak a gazdasági döntéshozatalban, mindenekelőtt a munkaerő-piaci folyamatok szabályozásában. A kormányok rendszeresen konzultálnak a szociális partnerekkel, akik ugyanakkor közvetlenül – a kormány részvétele nélkül is – aktívan együttműködnek, kétoldalú tárgyalásokat folytatnak egymással, s azok eredményeként megállapodásokat írnak alá, kollektív szerződéseket kötnek.
A szociális partnerek által jegyzett kollektív szerződéseknek és egyéb megállapodásoknak rendkívül nagy fontosságot tulajdonítanak az Unió tagországaiban, függetlenül attól, hogy azok egyetlen vállalkozásra, ágazatra vagy régióra vonatkoznak-e. Ezek a megállapodások ugyanis olyan "testreszabott", önkéntesen vállalt, a munkaügyi konfliktusokat is mérséklő szabályokat tartalmaznak, amelyek a törvényhozók jogkörén kívül esnek, s alapvetően hozzájárulnak a gazdaság stabilizálásához.
Magyarországon a rendszerváltást közvetlenül megelőző, nagyjából 80 százalékos arányról napjainkra mintegy 40 százalékra zsugorodott a kollektív szerződésekkel való lefedettség, így a munkavállalóknak több mint a fele jelenleg nem rendelkezik az általa nyújtott munkahelyi biztonsággal és kiszámíthatósággal. A 2002. december 31-ig regisztrált kollektív szerződések mintegy 1 millió foglalkoztatottat védtek a versenyszférában. A megállapodások többsége egy-egy munkáltatóra vonatkozik. Az elmúlt három évben azonban csökkent a munkahelyi kollektív szerződések darabszáma és az érintettek köre egyaránt, míg a munkáltatói szervezetekkel kötött megállapodások száma valamelyest növekedett. A kiterjesztett, vagyis az adott ágazat, szakma valamennyi munkáltatóját és munkavállalóját érintő kollektív megállapodások kiterjedtek a szálloda- és a vendéglátóiparra is, míg korábban csak a sütőipar és a villamosenergia-ipar tartozott e körbe.
Ennek ellenére az összes foglalkoztatottak szempontjából vizsgálva a kollektív szerződések hatókörét, azt tapasztaljuk, hogy az úgynevezett lefedettség 2002 végére mintegy 5 százalékkal, 39,7 százalékra csökkent az előző évhez képest. (2003 első hat hónapjának tapasztalatai hasonló tendenciákat mutatnak.) Az EU tagállamaiban ugyanakkor általában 80 százalék felett van a lefedettség, de Németországban és a skandináv országokban a 100 százalékhoz közelít ez az arány.
Lassan terjed a munkaidőkeretA munkaidőre és munkarendre vonatkozó megállapodásoknál a korábbi években a túlórakeret felső határának a megemelését tartalmazták elsősorban a kollektív szerződések, aminek bérterhe is van, vagyis drága. A szerződő felek nem éltek a rugalmasabb szabályozás lehetőségével. A jelenlegi időszak adataiból azonban az tűnik ki, hogy a munkaadók kezdik felismerni a munkaidőkeretben való megállapodás fontosságát, s a szakszervezeteket is meg tudják nyerni e kérdésben. A hat hónapos keret lehetőségével azonban még kevesen élnek, s inkább a 2-4 hónapos megállapodás jellemző. Ugyanakkor az egyezségek 30 százaléka éves keretben szabályoz. A pozitív elmozdulás ellenére azonban még mindig az éves túlórakeret megemelése dominál. A pihenőnapok összevonásának a lehetőségével (a vasárnapi foglalkoztatás csupán így lehetséges) is szép számban foglalkoznak már a kollektív szerződések. A pihenőnapok egy hónapra történő összevonása a jellemző, a hat hónapra történő összevonás a megállapodások 22 százalékában lelhető fel. Kevesen használják ki viszont azt a lehetőséget, hogy az átirányítás, a kiküldetés, illetve a más munkáltatónál történő foglalkoztatás szabályait a Munka Törvénykönyvétől eltérő módon szabályozzák. |
Hiányzó érdekeltség
A szociális párbeszéd alacsony szintjének megítélésekor nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy az 1992-ben életbe lépett Munka Törvénykönyvének (Mt.) megalkotásakor a jogalkotók eleve abból indultak ki, hogy a paragrafusokat teljes körű kollektív szerződések egészítik ki – hangsúlyozza Borsik János, az Autonóm Szakszervezeti Szövetség elnöke. A kollektív megállapodások nélkül az Mt. meglehetősen gyenge lábakon áll, hiszen a szerződések legfontosabb feladata éppen a dolgozók előzetes védelme.
Magyarországon meglehetősen nagy szóródást mutat a kollektív megállapodásokkal való lefedettség. Borsik János szerint a régi nagy, közüzemi vállalatoknál sokkal jobb a helyzet, s szinte minden területre kiterjed a kollektív szerződések hatóköre. A klasszikus versenyszférában azonban már sokkal kedvezőtlenebb kép rajzolódik ki. Különösen a sok, kis létszámmal működő gazdasági szervezetnél vannak gondok, ahol általában szakszervezet sem működik, amely kollektív szerződést köthetne. Ebből következik, hogy a kis cégeknél dolgozó több százezer munkavállaló döntő többsége nem tartozik a kollektív szerződések hatálya alá. Ráadásul a munkaadói érdekképviseletek elterjedtsége sem érte még el sok ágazatban a megfelelő szintet.
A szakértők szerint a kollektív tárgyalások fejlődését a munkaadók ódzkodása is gátolta Magyarországon. Ellenállásuk mögött az érdekeltség felismerésének hiányát sejti Madár Gyula, a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium (FMM) munkaügyi és civil kapcsolatok főosztályának osztályvezetője. E tekintetben azonban érzékelhető változást hozott a tavalyi év az ágazati párbeszédbizottságok (ápb) szerveződésének megindulásával, amelynek egyik legfontosabb tapasztalata, hogy a munkaadók kezdik belátni az ágazati kollektív szerződések szükségességét – mondja az osztályvezető.
Rugalmas szabályozás
A legkézenfekvőbb és legprózaibb előny az, hogy olcsóbb közösen kidolgozni a munka világának normáit, mint külön-külön. Ennél sokkal erőteljesebb érdekeltséget jelent a munkáltatók számára a kollektív megállapodások által teremthető versenysemlegesség. Hiszen már az is óriási lépés, ha legalább a bérköltségekben sikerül egyenlő helyzetet teremteni egy-egy ágazaton belül. Nem is beszélve a munkabékéről, hiszen azokkal a normákkal kapcsolatban, amelyeket a felek kollektív szerződésben rögzítettek, nincs sztrájkjoguk a dolgozóknak.
Kollektív szerződés a mezőgazdaságbanA Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetsége (MOSZ) és a Mezőgazdasági, Erdészeti és Vízügyi Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége (MEDOSZ) szeptember 15-i hatállyal kötött ágazati kollektív szerződést. A felek megállapították, hogy a piacgazdasági viszonyok között a gazdálkodó szervezetek versenyképességét is javítja, ha a munkavállalók szociális biztonságban, kiszámítható munkakörülmények között dolgoznak. A megállapodás egyaránt szolgálja a munkáltatók és a munkavállalók érdekeit. Közös cél a mezőgazdasági munkavégzés sajátos körülményeihez igazodó munkarendek, munkaidő-beosztások és egyéb munkajogi szabályozások kialakítása. Emellett a szociális partnerek fontosnak tartják – az általános szabályokra épülő, de a helyi viszonyoknak megfelelő – kiegészítő munkahelyi kollektív szerződések megkötését is. Ennek érdekében a MOSZ és a MEDOSZ közösen elfogadott mintát készít és juttat el a munkáltatói érdekképviselet tagjaihoz. Ezenkívül a felek közreműködnek a helyi kollektív megállapodásokhoz szükséges munkavállalói érdekképviseletek létrehozásában. |
Középszintre összpontosítanak
A munkáltatói érdekképviseletek szerint a kormányzat sokat tehetne a munkaadók motiváltságának erősítése érdekében. Ennek egyik hatékony módja lehetne, ha a kollektív szerződésekben még több törvényi előírástól lehetne eltérni, mint jelenleg.
Vagyis rugalmasabb, keretjellegű Mt.-t szorgalmaznak, a részleteket pedig a kollektív megállapodásokra bíznák. Az is ösztönző lenne, ha nemcsak felfelé, de lefelé is el lehetne térni. (Jelenleg ugyanis az az alapelv érvényesül, hogy az Mt. előírásaitól eltérni – a törvényben szabályozott kivételektől eltekintve – csak a munkavállalók számára kedvezőbb irányban szabad.) Erre amúgy a szakszervezetek is hajlanának, hiszen a kollektív tárgyalások logikája alapján egy ilyen megállapodásnak alaposan megkérhetnék az árát. Borsik János véleménye szerint azonban addig, amíg a kollektív megállapodások lefedettsége nem éri el a 85-90 százalékot, a munkavállalók számára veszélyes lenne lazítani az Mt.-n.
A kollektív tárgyalások hazai rendszerének leggyengébb láncszeme, hogy kevés a középszintű kollektív megállapodás. Márpedig a szakemberek szerint a néhány főt foglalkoztató vállalkozások dolgozóinak érdekvédelmében döntő változás kizárólag az ágazati, alágazati, szakmai szintű kollektív szerződések szélesebb körű elterjedésétől várható.
A jellemzően kis létszámú vállalkozásokat tömörítő Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdekképviseleti Szövetsége (KISOSZ) például a munkahelyi kollektív szerződések megkötésének nem látja értelmét, az ágazati szintű megállapodás létrehozásában azonban annál inkább érdekelt – mondja Antalffy Gábor, a KISOSZ ügyvezető igazgatója. A néhány főt foglalkoztató kisvállalkozásoknál elegendő a munkaszerződés, az azonban ennek a körnek is érdeke, hogy kölcsönös jogokban és kötelezettségekben állapodjanak meg az egész ágazatra nézve.
Az ágazati kollektív szerződésben számos szakmaspecifikus kérdésben egyezhetnének meg ugyanis a felek. A kereskedelemben például különösen fontos a leltárfelelősség kérdése, hiszen a dolgozó nagyméretű hiány esetén is csak egyhavi átlagkeresetével felel. De a vállalkozót terheli a fogyasztóvédelmi bírság abban az esetben is, ha a munkavállaló elmulasztja a számlaadási kötelezettséget. Antalffy Gábor szerint a munkaadóknak és a munkavállalóknak közös érdeke, hogy e tekintetben rendezett viszonyok uralkodjanak a munkahelyeken. Az említett kérdéseket azonban nagyon nehéz az egyedi munkaszerződésekben szabályozni.
Azonos versenyfeltételek
Az Európai Unióban már régen felismerték a munkaadók, hogy a középszintű kollektív megállapodások elősegíthetik az egyik legfontosabb piaci feltétel, a versenyegyenlőség bizonyos szintű érvényesülését. Ha ugyanis a bérben, a szociális juttatásokban, a munkaidőben és más kérdésekben egy egész ágazatra, illetve szakmára érvényes megállapodás születik, akkor elkerülhetővé válik, hogy egyes cégek versenyelőnyre tegyenek szert, például azáltal, hogy lényegesen olcsóbb munkaerővel dolgoztatnak.
A szakszervezetek szerint a kollektív szerződések hatóköre szélesítésének egy másik lehetséges iránya a munkaügyi miniszter által gyakorolható kiterjesztési eljárás gyorsítása és egyszerűsítése lehetne. A munkavállalói érdekképviseletek gyakran sérelmezik, hogy a kiterjesztés gyakorlata túlságosan bürokratikus és hosszadalmas, akár egy-két évet is igénybe vehet. A munkavállalói érdekképviseletek azt is javasolják, hogy amennyiben egy adott ágazatban a munkavállalók 50 százalékánál akár egy fővel több dolgozóra érvényes a kollektív szerződés, azt automatikusan kiterjesszék az egész ágazatra.
Madár Gyula szerint legfeljebb a legelső kiterjesztéseknél fordult elő, hogy elhúzódott az eljárás, ma már akár két hét alatt is lebonyolódhat. Ennek azonban nemritkán az volt az oka, hogy a munkaadói érdekképviseletek egyike – a törvény által biztosított jogával élve – megtámadta a bíróságon a kiterjesztési határozatot.
Ágazati struktúra
A középszintű szociális párbeszéd terén a kormányzat és a szociális partnerek egybehangzóan óriási lépésnek tekintik az Ágazati Tanács és az ágazati párbeszédbizottságok megalakulását. Hazánkban, 2002-ben az autonóm társadalmi párbeszéd erősítését célzó PHARE-program támogatásával kezdtek szerveződni az első ápb-k. A bizottságok legfontosabb feladata, hogy a részt vevő szociális partnerek rendszeres párbeszédet folytassanak, s lehetőleg ágazati kollektív megállapodásokat kössenek.
A lényeg az, hogy leüljenek végre és tárgyaljanak – mondja Madár Gyula –, hiszen vannak ágazatok, ahol a munkaadók és a munkavállalók érdekképviseletei hosszú évek óta egyetlen szót sem váltottak egymással. Ha már elindul a párbeszéd, akkor jelentősen nő az esélye annak, hogy egyre több kérdésben jussanak közös nevezőre a szociális partnerek.
A PHARE-program keretében Magyarország 18 ágazati bizottság létrehozását vállalta, amelyek körülbelül a gazdaság 80 százalékát fedik le. Az idén szeptember elsejéig azonban ennél több, összesen 21 ágazatban írtak alá a szociális partnerek szándéknyilatkozatot arról, hogy érdekeltek az ápb-k megalakításában. Ha ehhez hozzátesszük a PHARE-programban elfogadott, a közszférában alakítható 3 bizottságot, akkor összesen már 24-re emelkedik a szám. Ami még fontosabb, hogy 12 ápb már megalakult, s közülük hárman részt vesznek az európai szintű paritásos bizottságok munkájában is. A csatlakozás után természetesen újabb ápb-k alakulhatnak, számuk a szociális partnerek megállapodásától függ.
Gáláns bérmegállapodásokTavaly a vállalati szintű bérmegállapodások a 8-10,5 százalékos országos szintet követték, s általában az alapbér emelésére vonatkoztak. A több munkáltatóra kiterjedő, regisztrált kollektív szerződéseknél az a jellemző, hogy csak ajánlást fogalmaznak meg, s nem határozzák meg kötelező érvénnyel a keresetek növelését. 2003-ban komplikáltabb lett a bérmegállapodások helyzete, mivel az Országos Érdekegyeztető Tanács (OÉT) a reálkeresetek 4,5 százalékos növeléséről kötött egyezséget a versenyszférára nézve. A Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségének és a Magyar Szakszervezetek Országos Szövetségének közös állásfoglalása e megállapodást bruttó 4-7 százalékos emelésként "fordította le". Nyilvánvaló volt, hogy a cégek nem tudnak reálkereset-növelésben megállapodni a kollektív szerződésekben. Ezért a munkaügyi tárca – segítségként – a szociális partnerek rendelkezésére bocsátott egy táblázatot, amely tartalmazta, hogy az egyes kereseti kategóriákban milyen mértékű béremelés szükséges az ajánlott reálkereset eléréséhez. A regisztrált kollektív szerződések döntő többsége a bruttó keresetek növelésében állapodott meg, melynek mértéke átlagosan 8,2 százalék volt, vagyis meghaladta az OÉT ajánlását. Míg egy évvel korábban az alapbérek növelése állt a középpontban, addig a 2003. évi kollektív szerződésekben az átlagkereset növelése szerepelt gyakrabban. Az országos minimálbér 50 ezer forintra történő megemelése úgy hatott a kollektív megállapodásokra, hogy 2002-ben csak minimális mértékben volt tapasztalható az eltérés az országos szinttől, míg korábban gyakran e felett állapodtak meg a felek. Az idén nem változott a minimálbér, így a kollektív szerződések ennek hatásaként – valószínűleg – átlagban 52 ezer forintnál nagyobb legkisebb bért tartalmaztak. |
Munkaügyi viták
A kollektív megállapodások megszegésére Magyarországon is viszonylag ritkán kerül sor – mondják a Magyar Szakszervezetek Országos Szövetségének (MSZOSZ) jogászai. Amíg a Munka Törvénykönyvét némi iróniával – a KRESZ után – a leggyakrabban megszegett jogszabálynak tartják a szakemberek, addig a munkahelyi kollektív szerződésekkel kapcsolatban általános tapasztalat, hogy a közösen kidolgozott és kialkudott normákat sokkal inkább betartják a munkaadók. E pozitív tapasztalatnak különösen annak fényében van nagy jelentősége, hogy jelenleg Magyarországon a jogsértések több mint fele a munkavállalók kiszolgáltatottsága miatt megtorlatlanul marad – állítják a szakszervezeti jogászok.
A kollektív munkaügyi viták rendezésének elősegítésére az OÉT 1996 júliusában hozta létre a Munkaügyi Közvetítői és Döntőbírói Szolgálatot (MKDSZ), ám a hivatásos közvetítőknek azóta sem akadt annyi tennivalójuk, amennyit szeretnének: 2002 végéig a kollektív szerződések megkötésével kapcsolatban csupán 12 ügyben fordultak hozzájuk, a kollektív szerződések módosításával 14, megszegésükkel 7, értelmezésükkel pedig egyetlen esetben foglalkoztak.
Kántor Raimund, az MKDSZ titkára szerint ennek egyrészt az az oka, hogy a szolgálatot úgy ismerik, mint amelyik csak kollektív munkaügyi vitákban, konfliktusok, sztrájkok esetén járhat el, egyéni munkaügyi viták esetén nem. (A 2002 végén életbe lépett, a közvetítői tevékenységről szóló törvény megteremtette a munkaügyi jogviták közvetítéssel történő megoldásának feltételeit is. Ezt a törvényt sajnos kevesen ismerik, pedig már csaknem 200 közvetítőt tartanak nyilván az Igazságügyi Minisztérium által vezetett névjegyzéken.)
Másrészt az MKDSZ munkatársai csak akkor léphetnek akcióba, ha arra a felek együttesen felkérik őket. A közvetítők tanácsadásra, konzultációra például a ksz-kötések, -módosítások kapcsán is igénybe vehetők.
Az ágazati párbeszédbizottságok (ápb) helyzete |
|
Megalakult ápb-k: |
Előkészítés alatt álló ápb-k: |
Vendéglátás, turizmus, közellátás |
Vegyipar |
Könnyűipar |
Légi közlekedés |
Energiaipar |
Postai szolgáltatás |
Bányaipar |
Gépipar |
Kereskedelem |
Vasúti közlekedés |
Mezőgazdaság |
Közúti közlekedés |
Élelmiszeripar |
Egészségügy |
Vízellátás és településüzemelés |
Kultúra és művészetek |
Gyógyszeripar |
Oktatás |
Egyéb kommunális szolgáltatások |
Gázipar |
Rehabilitációs foglalkoztatás |
|
Sütőipar |
|
Hírközlés |
|
Építőipar |
|
Kohászat |
|
Forrás: FMM |
Peres úton
Kántor Raimund tapasztalatai szerint a munkaadók és a munkavállalók képviselői általában akkor fordulnak a szolgálathoz, ha érdekükben áll, hogy gyorsan és olcsón megegyezzenek. Ha bármelyik félnek inkább az időhúzás az érdeke, akkor természetesen nem veszik igénybe a közvetítők munkáját.
Sokan ráadásul még nem is ismerik az MKDSZ-t. Az is előfordul, hogy valamelyik félnek titkolnivalója van, s ezért nem akar bevonni a vitába egy harmadik felet. Pedig a közvetítőknek titoktartási kötelezettségük van, s még a bíróságon sem kötelesek tanúskodni – hangsúlyozza Kántor Raimund.
A legnagyobb probléma az, hogy Magyarországon még nem honosodott meg a Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban régóta jól működő közvetítés kultúrája, ehelyett a magyarok inkább peres úton próbálják rendezni vitás ügyeiket – mondja Kántor Raimund. Ez annak ellenére így van, hogy a leterhelt munkaügyi bíróságokon akár 1,5-2 évbe is belekerül, amíg döntés születik az ügyben. A szolgálat közvetítői és döntőbírói általában 3-8 nap alatt hoznak létre egyezséget vagy alkotnak határozatot, ráadásul sokkal olcsóbban, hiszen csak tiszteletdíjra tartanak igényt.
A szakszervezetek szerint a kollektív szerződések számának növelése érdekében talán nem ártana, ha a törvény ereje is tárgyalásra, akár megállapodásra kényszerítené a munkaadókat. Magyarországon a törvény nem írja elő a kollektív szerződés megkötésének kötelezettségét, de a tárgyalási ajánlatot egyik fél sem utasíthatja vissza. (Bértárgyalásokat viszont minden évben köteles a munkaadó kezdeményezni.)
Gazdasági erőfölény
A szakszervezetek azzal érvelnek, hogy Magyarországon a munkaadók gazdasági és részben jogi erőfölénye a munkavállalókkal szemben lényegesen nagyobb, mint Nyugat-Európában. A kollektív tárgyalások az EU-ban is önkéntességen alapulnak, s a szakértők szerint a hazai szakszervezeteknek is tudomásul kell venniük, hogy a szociális párbeszédnek éppen az a lényege, hogy a felek szabad akaratukból ülnek le tárgyalni, annak érdekében, hogy mindenki számára előnyös megállapodás szülessen. Tény, hogy a munkaadók erőfölénye visszaüt a kollektív tárgyalásokon, de a felek sohasem lesznek egyenrangúak. Az egyenlőtlen helyzet az európai elvek érvényesülése érdekében az államot is lépésre kényszeríti, ám a kormányzati mankók aligha pótolhatják a szakszervezetek erejének és nyomásgyakorlási képességének növekedését.
A nyilvántartásba vett kollektív szerződések számának alakulása |
||||||
Egy munkáltatóra hatályos |
||||||
Versenyszféra |
Intézményi szféra |
Összesen |
||||
db |
létszám |
db |
létszám |
db |
létszám |
|
2000 |
1358 |
730 107 |
2079 |
272 051 |
3437 |
100 215 |
2001 |
1333 |
698 262 |
2077 |
268 139 |
3410 |
96 640 |
2002 |
1277 |
667 863 |
2019 |
251 849 |
3295 |
91 962 |
Több munkáltatóra kiterjedő |
||||||
Versenyszféra |
Intézményi szféra |
Összesen |
||||
db |
létszám |
db |
létszám |
db |
létszám |
|
2000 |
66 |
243 497 |
12 |
2343 |
88 |
24 584 |
2001 |
73 |
245 802 |
11 |
2177 |
84 |
24 797 |
2002 |
66 |
290 312 |
8 |
1999 |
74 |
29 231 |
Forrás: FMM |