A tapasztalatok azt jelzik, hogy a munka világának szereplői időnként alábecsülik egymás és a maguk erejét. A minimálbér 2001. évi emelésekor mind a vállalkozások, mind a foglalkoztatottak érdekképviseletei azért aggódtak, hogy a hatásvizsgálat nélküli, rendkívüli mértékű emelés munkahelyek tömegét szüntetheti meg. Nem így történt. A magyar gazdaság kibírta a második nagyobb minimálbér-emelést is.
Bérfelzárkózási anomáliák
Igaz, a szakszervezetek arra panaszkodtak, hogy a munkahelyeken "összetorlódtak" a keresetek, s a legkisebb bérnél magasabb fizetésért foglalkoztatott dolgozók esetleg semmiféle béremelést nem kaptak. A munkáltatói érdekképviseletek ezzel szemben megnőtt költségeiket nehezményezték, jóllehet az ezt követő időszakban a bérek a korábbiaknál is jelentősebben nőttek. Megindult a bérfelzárkózás folyamata – mondhatnánk elégedetten. Ez részben igaz is, csakhogy kényszerlépések is tapasztalhatók: a 2002-2003-as növekedés mögött ugyanis a közszféra bérrendezése által keltett, felfokozott bérnövekedési várakozás, valamint az államigazgatásba visszaáramló munkaerő pótlásának igénye áll.
A 2003. júliusi adatok szerint a foglalkoztatottak reálkeresete 4,4 százalékos infláció mellett 13,1 százalékkal emelkedett országosan egy év alatt. Ebben komoly szerepet játszottak a kedvező változások a személyi jövedelemadóban, noha a bruttó keresetek is 14,1 százalékos növekedést mutattak.
Az országos kereseti átlagot nagymértékben emelte a közszféra tavalyi béremelésének áthúzódó hatása. De mi a helyzet a versenyszférában? A közszférához képest a vállalkozások esetében a bruttó keresetek több mint 15, a nettók pedig 10 százalékkal alacsonyabb növekedést mutattak az előző év azonos időszakához viszonyítva. A KSH adatai szerint az ipar termelékenysége az év első hét hónapjában gyorsabban (6,8 százalék) emelkedett, mint az ipari bruttó átlagkereset reálértéke, ami 4,6 százalékot tett ki. Óhatatlanul adódik a kérdés: mégsem borultak fel a versenyszférában a termelékenységi, illetve reálbér-növekedési arányok?
A minimálbér jelentős emelése után joggal vártuk azt, hogy országos szinten javulni fog a minimálbérrel leginkább érintett, alacsony átlagkeresetű ágazatok helyzete. Ezzel szemben ezen ágazatok béraránya az országos átlaghoz képest nemhogy javult volna, hanem egyenesen tovább romlott 2002-re a 2000-es évhez viszonyítva.
Ha 1992-től nézzük a trendet, azt láthatjuk, hogy az elmúlt 10 évben az ágazatok közötti kereseti különbségek folyamatosan nőttek, a szegények szegényebbek, a gazdagok gazdagabbak lettek. 1992-ben a legkedvezőbb helyzetű szektor, a pénzügyi szféra átlagkeresetének aránya a nemzetgazdasági átlaghoz képest 190,1 százalék volt, ez az arány 2002-re 197 százalékra nőtt úgy, hogy közben 216 százalék felett is volt. A leggyengébb pozíciójú ágazat, a textil-, bőr- és cipőipar átlagkeresetének aránya a nemzetgazdasági átlaghoz képest viszont 66,3-ról 56,5 százalékra csökkent. A textilipari ágazatcsoport bruttó átlagkeresete végig a mezőny utolsó helyén haladva és kereseti arányában folyamatosan romolva 2002-re bruttó 69 233 forintot ért el, ami nem sokkal magasabb, mint a minimálbér.
Az Európai Szociális Charta a tisztes bér meghatározásán belül a minimálbér/átlagkereset arányát 60 százalékban tartja kívánatosnak, jelen esetben a textilágazat egészének kereseti aránya e szint alatt van. Az ágazat kereseti arányának folyamatos romlását a nemzetgazdasági átlaghoz viszonyítva, a minimálbér két éven át tartó jelentős növelése sem tudta megállítani.
Kedvezőtlen tendenciák
Hasonló volt a helyzet a feldolgozóiparban is, itt az átlagkereset 74,8-ról 64,6 százalékra esett vissza 10 év alatt. A harmadik legalacsonyabb átlagkeresetű ágazat, a mezőgazdaság esetében azonban az önmagában gyenge eredmény (2002-ben 68,8 százalék) az évek során javuló tendenciát is mutatott, 1994 és 1998 között 70 százalék felett volt az átlagkereset aránya a nemzetgazdasági átlaghoz képest. Meglepő, hogy éppen a nagyarányú minimálbér-emelés éveiben esett vissza 72-ről 68,8 százalékra az ágazat béraránya.
A textiliparhoz hasonlóan más szektorok pozíciója is gyengült az átlaghoz képest a minimál-béremelés időszakában, ilyen például a feldolgozóipar, az egyéb közösségi személyi szolgáltatás, az élelmiszeripar, a fafeldolgozás, a papírgyártás, a kiadói, nyomdai tevékenység. Sőt igazában a versenyszféra egyik ágazatánál sem mutatható ki (a mezőgazdaságot kivéve) emelkedés a minimálbér-emelés éveiben.
A 2000-2002-es éveket tekintve számottevő emelkedés tapasztalható viszont a közszféra legjelentősebb területein, a közigazgatás, a védelem, a kötelező társadalombiztosítás, az oktatás és az egészségügyi, szociális ellátás körében. A közszféra 2002-ben történt felzárkóztatása erőteljesen növelte az országos átlagkereset szintjét. Valószínűsíthetően ennek következtében nem jelenik meg a minimálbér-emelés hatása markánsan az alacsony átlagkeresetű ágazatok nemzetgazdasági átlaghoz viszonyított bérarányában.
Az ágazatok közötti kereseti arányok eltérése, 1992-2002 |
||||||
1992 |
1994 |
1996 |
1998 |
2000 |
2002 |
|
Legmagasabb keresetű ágazat átlagkeresetének |
190,1 |
184,6 |
187,5 |
210,2 |
216,1 |
197,0 |
Legalacsonyabb aránya a nemzetgazdasági átlaghoz (%) |
66,3 |
61,4 |
64,9 |
62,3 |
61,0 |
56,5 |
Forrás: KSH Gyorsjelentések adatai alapján számolva |
Ágazati eltérések
Ugyanakkor az átlag feletti keresettel rendelkező ágazatok zöménél a korábbi kereseti előny csökkenése mutatható ki 2002-re, amelyben minden bizonnyal szerepet játszott a minimálbér-emelés átlagkereset-növelő hatása is (pénzügyi tevékenység, vegyipar, villamosenergia-ipar stb.). Ezt az is bizonyítja, hogy az arányromlás valamennyi szektornál a 90-es években végbement javuló tendencia után következett be. A kilencvenes években emelkedő átlagkereseti arány megtorpanása és visszafordulása sajnálatosan több tevékenységi körben is kimutatható 2000-2002 között, mint például a bányászatban, a feldolgozóiparban, az élelmiszeriparban, a fa-, és papírgyártásban, a kiadói tevékenységben, a fémalapanyag-gyártásban, az építőiparban, a kereskedelemben, az ingatlanügyletek területén és a gazdasági szolgáltatásban.
A 10 év egészében mindezek ellenére több ágazat bérhelyzete érzékelhető javulást mutatott. Ilyenek voltak: a mezőgazdaság, a feldolgozóipar, az élelmiszeripar, az egyéb nemfém ásványi termékek gyártása, a gépipar, a villamosenergia-ipar, a szállítás, a raktározás, a posta és távközlés, a pénzügyi tevékenység. Számottevően rontott azonban bérpozícióján a fafeldolgozás, a papírgyártás, a kiadói, nyomdai tevékenység, a fémalapanyag-gyártás, az építőipar, a kereskedelem, a javítás, valamint a szálláshely-szolgáltatás. A feldolgozóipari, de az ipar egészére vonatkozó átlagkeresetek is 2002-re az átlag alá kerültek. Az ipari ágazatcsoporton belül igen nagy eltérések mutatkoznak.
A 2000. évhez képest közel 6 százalékos arányromlás egyértelműen azt mutatja, hogy a jelentős minimálbér-emelés összességében nem javított a gyengébb helyzetű ágazatok kereseti átlagán annyit sem, mint amennyi a két év országos átlagkereset-növekedési üteme volt. Magyarázatul szolgálhat erre a paradoxonra, hogy a legkisebb kereset emelése azokat az ágazatokat, cégeket érintette a leginkább, amelyek jövedelmezősége gyengébb az átlagnál. Így a minimálbérre való átállás elvitte a bértartalékokat, és a nem minimálbéren foglalkoztatott munkavállalók – működő bértarifa-rendszer híján – az átlagosnál is szerényebb keresetemelésben részesültek. Ezáltal a minimálbér-emelés vállalati, ágazati hatása részben közömbösítődött.
A felzárkózás éve
A közszférában – jellemző ágazatait tekintve – a 2002-ben történt béremelés a statisztikák szerint valóban csak a felzárkóztatásra volt elegendő. Ráadásul csak az 1992-es bérarányokhoz képest (a bérrendezés nem eredményezte az ágazatok közötti kívánatos bérarányt). Ezen belül az egészségügy és a szociális ellátás területén több mint 6, az egyéb közösségi, személyi szolgáltatásnál pedig 10 százalékos relatív lemaradás maradt meg 1992-höz képest. Ezzel szemben az oktatásban közel 7 százalékkal magasabb lett a bérarány, illetve 5 százalékos javulás következett be a közigazgatás, a védelem s a kötelező társadalombiztosítás ágazataiban.
Általánosságban tehát azt lehet elmondani a közszféráról, hogy a 2002-es intézkedésekkel – a nemzetgazdasági átlagkeresethez viszonyítva – az 1992-es bérarányokat érték el.
Általában jellemző, hogy 2002 végére azok az ágazatok őrizték meg a pozíciójukat vagy javítottak viszonylagos helyzetükön, amelyek esetében vagy a minimálbér-emelésnek, vagy a közszféra bérrendezésének a hatása jelentős volt. Ágazati viszonylatban azonban ez sem feltétlenül érvényesült. Meg kell ugyanis jegyezni, hogy az ágazati bérarányok viszonylagosak, nagymértékben függenek az országos átlagkereset alakulásától. A 2002. évi közszférában történő bérrendezés az országos átlagot olyan mértékben megemelte, hogy ez képes volt elfedni esetenként a szintén rendkívüli mértékű minimálbér-emelés ágazati hatásait is. Az arányok alakulását a foglalkoztatotti szerkezetváltás is nagymértékben befolyásolta.
Az ágazati kereseti arányok és a rangsor tekintetében komoly ingadozások mutatkoztak a vizsgált 10 év alatt, ezért megvizsgáltuk a kezdő (1992) és a záró év (2002) közötti béralakulás egészét is. A keresetek esetében megnéztük a 2000-es indexet is, amely a 2002. évi speciális bérfolyamatokat nem tartalmazza, ezért jobban mutatja a hosszú távú folyamatokat.
Ágazati kereseti arányok a nemzetgazdasági átlaghoz viszonyítva, 1992-2002 |
||||||||
Gazdasági ág, ágazat |
Ágazati bruttó bér/nemzetgazdasági bruttó bér (%) |
|||||||
1992 |
1994 |
1996 |
1998 |
2000 |
2002 |
2002* |
||
A, B |
Mezőgazdaság, erdőgazd., halászat |
68,7 |
72,6 |
73,7 |
72,0 |
67,6 |
68,8 |
66,5 |
C |
Bányászat |
126,3 |
127,4 |
126,6 |
125,4 |
128,8 |
113,2 |
109,2 |
D |
Feldolgozóipar |
94,7 |
95,8 |
101,5 |
99,1 |
100,6 |
92,8 |
79,0 |
15, 16 |
Ebből: Élelmiszer-, ital-, dohánytermék gyárt. |
95,0 |
98,2 |
100,8 |
96,0 |
97,0 |
88,9 |
76,2 |
17-19 |
Textília, textiláru, bőrtermék, lábbeli gyártása |
66,3 |
61,4 |
64,9 |
62,3 |
61,0 |
56,5 |
46,1 |
20-22 |
Fafeldolgozás, papírgy., kiadói, nyomdai tev. |
108,0 |
105,6 |
104,5 |
96,9 |
91,2 |
84,1 |
73,5 |
23-25 |
Vegyipar |
129,1 |
133,0 |
144,4 |
142,9 |
146,9 |
132,3 |
110,8 |
26 |
Egyéb nemfém ásványi termék gy. |
96,5 |
97,6 |
104,0 |
104,6 |
106,6 |
100,1 |
86,5 |
27, 28 |
Fémalapanyag, fémfeld. termék gy. |
97,8 |
100,8 |
105,1 |
102,0 |
100,1 |
87,9 |
76,1 |
29-35 |
Gépipar |
95,6 |
97,7 |
106,3 |
107,3 |
111,8 |
103,1 |
87,3 |
36, 37 |
Máshova nem sorolt feldolg. ipar |
74,8 |
72,0 |
72,8 |
69,7 |
68,0 |
64,6 |
54,1 |
E |
Villamosenergia-, gáz-, hő-, vízell. |
123,1 |
123,6 |
131,9 |
133,3 |
136,4 |
126,9 |
120,1 |
C-E |
Ipar |
98,9 |
100,0 |
105,8 |
103,1 |
104,0 |
95,7 |
82,5 |
F |
Építőipar |
89,5 |
89,3 |
86,4 |
79,9 |
73,3 |
70,4 |
61,5 |
G |
Kereskedelem, javítás |
100,9 |
97,0 |
97,8 |
92,5 |
88,7 |
87,0 |
77,2 |
H |
Szálláshely-szolg., vendéglátás |
85,9 |
82,6 |
78,6 |
68,5 |
64,6 |
66,2 |
63,2 |
I |
Szállítás, rakt., posta és távközlés |
105,5 |
104,6 |
109,3 |
112,3 |
112,7 |
106,6 |
98,0 |
J |
Pénzügyi tevékenység |
190,1 |
184,6 |
187,5 |
210,2 |
216,1 |
197,0 |
192,2 |
K |
Ingatlanügyletek, gazdasági szolg. |
116,2 |
112,8 |
111,5 |
119,7 |
115,3 |
109,2 |
104,2 |
L |
Közigazgatás, védelem, köt. tb. |
131,5 |
118,0 |
112,5 |
111,7 |
118,0 |
137,1 |
159,7 |
M |
Oktatás |
98,4 |
94,0 |
82,2 |
88,3 |
92,7 |
105,1 |
134,4 |
N |
Egészségügyi, szociális ellátás |
90,6 |
86,8 |
79,4 |
77,9 |
77,9 |
84,3 |
94,9 |
O |
Egyéb közösségi, személyi szolg. |
101,1 |
102,1 |
101,6 |
94,3 |
91,1 |
91,1 |
101,3 |
A-O |
Nemzetgazdasági átlag |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
* 2002. decemberi KSH-adat. A 2002-ben történt központi béremelések hatását ez tükrözi leginkább |
||||||||
Forrás: KSH Gyorsjelentések adatai alapján számolva |
Kereseti rangsor
Az előnyösebb bérpozíciójú ágazatok körében alapvetően azokat látjuk, ahol az eddigi vizsgálatok is kedvező folyamatokat mutattak. Vannak azonban kivételek. Ilyen ágazat például a bányászat, amelynek a legutóbbi években meggyengült a pozíciója. Noha ágazati béraránya az országos átlagkeresethez viszonyítva 2002-ben még jobb volt az átlagnál, de ugyanezen évben az 1992-hez viszonyított bázisindexe már az országos átlag alá esett.
Ki kell emelni a mezőgazdaságot is, amely esetében az ágazati kereseti arányok az emelkedő tendencia ellenére még csak 66,5 százalékon állnak. A javuló tendenciát ennek ellenére az is alátámasztja, hogy a 2002/1992-es kereseti bázisindexe meghaladja az országos átlagot. (Tehát az 1992-2002. közötti bérnövekedés összességében magasabb volt, mint az országos.)
A gépipar hullámzó ágazati kereseti arányokat ért el a 10 év során, átlagkeresete ma 87,3 százaléka az országosnak. A 10 éves együttes bérnövekedést tekintve viszont jóval meghaladja az országos átlagot. Az ingatlanügyletek és a gazdasági szolgáltatás területén a kereseti arányok átlag felettiek, a tízéves bruttó bérnövekedés viszont átlag alatti.
Javítható hatékonyság
Amennyiben a 10 év bérnövekedési adatait és ezen időszakban a foglalkoztatottak létszámának alakulását összevetjük, akkor érdekes következtetésre jutunk. Azokban az ágazatokban, ahol a bruttó bérek növekedése meghaladja az országos keresetnövekedést, a foglalkoztatottak létszáma is az átlagot meghaladóan bővült. Ilyen a feldolgozóipar egésze, a gépipar, a pénzügyi tevékenység, a közigazgatás, a védelem, a kötelező társadalombiztosítás.
Van azonban ellenpélda is, amikor is az átlagon felüli bérnövekedést jelentős létszámcsökkentés kísérte. Ilyen a mezőgazdaság, a vegyipar, a villamosenergia-ipar, a gáz-, gőz-, vízellátás és az oktatás. Jelentős ugyanakkor azon szektorok száma, ahol mind a kereseti mutatók, mind a foglalkoztatás az átlagosnál kedvezőtlenebbül alakultak. Ilyen az élelmiszeripar, a textilipar, a fémalapanyag, a fémfeldolgozási termék gyártása, az építőipar, az egészségügyi és szociális ellátás.
A bérek és a foglalkoztatás gyakorta azonos irányú mozgásából arra is következtethetünk, hogy az a viszonylag általános szakszervezeti-munkavállalói várakozás, miszerint a mérsékelt bérnövekedés segíti leginkább a létszám megtartását, illetve növelését, általánosságban véve nem valós összefüggés. Sokkal inkább igaz az, hogy a hanyatló ágazatokban mindkét mutató kedvezőtlenül alakul, a prosperáló ágazatoknál pedig a bérek és a foglalkoztatás egyaránt dinamikusabban növekszik az átlagosnál. Nem szabad ugyanakkor lebecsülni azt a klasszikus összefüggést sem, amely szerint a hatékonyságot az egyébként piacképes ágazat esetében a létszám racionalizálása nagymértékben javítja. A piaci folyamatokhoz alkalmazkodni képtelen ágazatok körében azonban semmilyen mértékű létszámleépítés vagy bérvisszafogás sem eredményezhet megfelelő hatékonyságjavulást.
Nemzetközi kitekintés
Az egyes országok ágazatok szerinti kereseti sorrendjének nemzetközi összehasonlítása lényegi eltéréseket mutat. E különbségek nemcsak a csatlakozó és az uniós országok között, de államonként is más rangsort jeleznek. A legnagyobb különbség a közigazgatási szférában tapasztalható.
Van azonban sok hasonlóság is. Egyformán gyenge kereseti szint jellemzi a szálláshely-szolgáltatást, a vendéglátást – országonként az utolsó vagy utolsó előtti helyet elfoglalva. Az építőipar és a kereskedelem, a járműjavítás ugyancsak több országban a sereghajtó ágazatok között található. A mezőgazdaságra vonatkozóan nem teljesek az adatok, azonban az agrárium valamennyi csatlakozó országban a kereseti rangsor végén helyezkedik el. Egyformán jó pozíciót foglal el a pénzügyi tevékenység és a villamosenergia-ipar, a gáz-, hő- és vízellátás. A bányászat szintén kedvező kereseti pozíciót mutat az összehasonlított országok többségében, bár nagy eltérések is láthatóak. Hollandiában például a legjobban kereső ágazat, Finnországban viszont csak a 10. a sorban. A többi szektor esetében nagyon vegyes a kép a vizsgált országokon belül. Az általános tendenciákat leszámítva az ágazati sorrend a legtöbb esetben az egyes országok gazdasági hagyományait, preferenciáit is tükrözi.
Bruttó bérnövekedés és a létszám alakulása ágazatonként (%), 1992-2002 |
|||
Ágazat |
Bruttó kereset növekedése |
Létszám alakulása |
|
2000/1992 |
2002/1992 |
2002/1992 |
|
Mezőgazdaság, erdőgazd., halászat |
386,8 |
550,0 |
36,1 |
Bányászat |
401,0 |
492,2 |
13,0 |
Feldolgozóipar |
417,6 |
538,5 |
87,4 |
Ebből: Élelmiszer-, ital-, dohányt. gyárt. |
401,3 |
513,9 |
69,9 |
Textília, textiláru, bőrtermék, lábbeli gyárt. |
361,7 |
468,5 |
74,1 |
Fafeldolgozás, papírgy., kiadói, nyomdai tev. |
332,2 |
428,1 |
99,0 |
Vegyipar |
447,3 |
562,7 |
80,5 |
Egyéb nemfém ásványi termék gyárt. |
434,4 |
569,9 |
71,0 |
Fémalapanyag, fémfeld. termék gyárt. |
402,7 |
493,6 |
83,4 |
Gépipar |
460,2 |
592,5 |
116,2 |
Máshova nem sorolt feldolgozó ipar |
357,3 |
474,1 |
95,1 |
Villamosenergia-, gáz-, hő-, vízellátás |
435,7 |
566,4 |
68,1 |
Ipar |
413,4 |
531,7 |
82,0 |
Építőipar |
322,2 |
432,1 |
82,4 |
Kereskedelem, javítás |
345,5 |
473,4 |
109,6 |
Szálláshely- szolgáltatás, vendéglátás |
295,4 |
423,2 |
120,7 |
Szállítás, rakt., posta és távközlés |
420,3 |
555,4 |
83,0 |
Pénzügyi tevékenység |
447,0 |
569,3 |
92,6 |
Ingatlanügyletek, gazdasági szolgáltatás |
390,1 |
516,5 |
154,7 |
Közigazgatás, védelem, köt. tb. |
352,7 |
572,4 |
129,2 |
Oktatás |
370,3 |
586,8 |
84,1 |
Egészségügyi, szociális ellátás |
338,3 |
511,0 |
81,4 |
Egyéb közösségi, személyi szolgáltatás |
354,0 |
494,9 |
89,3 |
Nemzetgazdaság összesen |
393,1 |
549,3 |
87,4 |
Forrás: KSH Gyorsjelentések adatai alapján számolva |
Kereseti különbségek
A kereseti arányok különböző elemeit vizsgálva azt láthatjuk, hogy minél jobbak a pénzügyi feltételek egy területen, a javadalmak eltérései annál nagyobbak. Magyarország gazdasági felzárkózása tehát a kereseti különbségek problematikáját nem oldja meg, sőt, akár fokozhatja is. Az uniós országokban szintén jelen vannak azok a különbségek, amelyeket itthon megoldandó problémának tekintünk.
Nehezen eldönthető, hogy milyen kereseti arányokat tartunk elfogadhatónak, és mit indokolatlannak. Valószínű, hogy e kérdésekre a választ csak a szociális partnerek együttesen mondhatják ki, és a megoldások megkeresése is közösen képzelhető el. A bérarányok – a gazdaság és a társadalom számára – elfogadható behatárolását a bérfelzárkóztatási folyamat szerves részének kell tekinteni.
Az Országos Érdekegyeztető Tanácsban – a 2004. évi adó-, járulék- és költségvetési törvények tárgyalásával – gyakorlatilag megkezdődtek a jövő évi bértárgyalások. Az országos szinten megkötött bérmegállapodás, amely az új minimálbér mellett általában ajánlást tartalmaz a következő évi keresetnövelés kívánatos mértékére, országos szinten irányadó.
Sajnos Magyarországon nincsenek hagyományai, és érdemben nem is alakult még ki az ágazati bérmegállapodások gyakorlata. A versenyszféra bérfolyamataira tehát – e formákon keresztül – nem lehet érdemi hatást gyakorolni. Várható, hogy a korábbi években megkezdődött struktúraváltásnak az uniós csatlakozás fog újabb lendületet adni a következő években.
Ágazati bérpozíciók
Az ágazatok bérpozícióira már évek óta jellemző, hogy a kvalifikált munkaerőt alkalmazó, nagyobb hozzáadott értéket termelő területeken az átlagnál jobbak a kereseti lehetőségek. A jövőben természetesen az uniós pénzek felhasználása is befolyásolni fogja az ágazatok egymáshoz viszonyított helyzetét. Miként az sem elhanyagolható, hogy a tavalyi év után a munkavállalók körében még mindig igen erős a bérnövekedési várakozás.
Ugyanakkor arról a paradox helyzetről sem feledkezhetünk meg, hogy jelentős munkavállalói csoportok mind a minimálbér-emelés, mind pedig a költségvetési bérrendezés hatásaiból kimaradtak. Köreikben éppen abban az időszakban lett a legerősebb a várakozás, amikor a kutatói és a kormányzati elemzők a bérek szinten tartásának fontosságát hangsúlyozzák. Vállalati felmérések mindeközben arról szólnak, hogy jövőre azok a cégek számolnak az átlagosnál nagyobb béremeléssel, amelyeknél az idén is kimagasló keresetnövekedés volt.
A kormány adó- és járulékterveit figyelve az érdekvédők hiába keresték azokat a könnyítéseket, amelyek elősegíthették volna, hogy jövőre minél alacsonyabb bruttó szinten lehessen megállapodást kötni. Ebben mind a munkavállalói, mind a munkáltatói oldal véleménye megegyezik. Szakszervezeti szakértők azt is kiszámolták, hogy az aktuális kormányzati tervek szerint a reálpozíciók megtartásához 8 százalékos bruttó keresetnövekedés, míg az általuk igényelt 3,5 százalékos reálbér-növekedéshez 12 százalékos bruttó emelés kellene. Mind a visszafogott gazdasági növekedést, mind pedig az előző évek tendenciáit tapasztalva azonban a munkáltatók előzetes elzárkózása is természetesnek mondható. Országos, ágazati és vállalati szinten tehát nehéz bértárgyalások várhatóak a közeljövőben.
A havi bruttó keresetek alakulása ágazatonként, 2002 |
|||
Keresetek |
Ágazatok |
Létszám, ezer fő (%) |
|
Átlag alatti |
|||
85,8 ezer Ft alatt |
Mezőgazdaság, erdőgazdálkodás, halászat; |
331,7 |
(12,2%) |
Textília, textiláru, bőrtermék, lábbeli gyártása; |
|||
Máshova nem sorolt feldolgozóipar; |
|||
Szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás |
|||
85,8-100,5 ezer Ft között |
Építőipar |
121,4 |
(4,5%) |
100,5-116,5 ezer Ft között |
Élelmiszer-, ital-, dohánytermék gyártása; |
855,0 |
(31,4%) |
Fafeldolgozás, papírgyártás, kiadói, nyomdai tevék.; |
|||
Fémalapanyag, fémfeldolgozási termék gyártása; |
|||
Kereskedelem, javítás; Egészségügyi, szociális ellátás; |
|||
Egyéb közösségi, személyi szolgáltatás |
|||
Összesen |
1308,1 |
(48,0%) |
|
Átlag körüli |
|||
116,5-134,8 ezer Ft között |
Egyéb nemfém ásványi termék gyártása; |
908,8 |
(33,3%) |
Gépipar; Szállítás, raktározás, posta és távközlés; |
|||
Ingatlanügyletek, gazdasági szolgáltatás; Oktatás |
|||
Összesen |
908,8 |
(33,3%) |
|
Átlag feletti |
|||
134,8-153,2 ezer Ft között |
Bányászat |
6,1 |
(0,2%) |
153,2-171,6 ezer Ft között |
Vegyipar; Villamosenergia-, gáz-, hő-, vízellátás; |
450,7 |
(16,5%) |
Közigazgatás, védelem, köt. társadalombiztosítás; |
|||
171,6 ezer Ft felett |
Pénzügyi tevékenység |
52,9 |
(1,9%) |
Összesen |
509,7 |
(18,7%) |
|
Forrás: KSH Gyorsjelentések alapján számolva |