×

Megerősítésre vár az ágazati párbeszéd

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. május 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 63. számában (2003. május 15.)
Miközben a munkahelyi és az országos szintű párbeszédnek kellő hagyományai vannak Magyarországon, az ágazati – középszintű – partnerkapcsolat csupán egy-két területen valósult meg. Mivel az Európai Unió ez utóbbi fórumok létezését rendszeresen hiányolta a hazánkról készített országjelentéseiben, ezért a PHARE-program keretében két évvel ezelőtt immár Magyarországon is megkezdődött az a munka, amely ezen új érdekegyeztetési formát kívánja kialakítani és működtetni.

A középszintű érdekegyeztetés megerősítésének egyik első lépéseként – az Országos Érdekegyeztető Tanács (OÉT) keretén belül – megalakult az ágazati tanács, amelynek feladata a közös akaratból felálló ágazati bizottságok hatáskörének, funkcióinak, struktúrájának, összetételének és jogainak, illetve működési feltételeinek kialakítása, valamint az Országos Érdekegyeztető Tanács döntéseinek előkészítése.

A folyamat következő szakaszában az ágazati tanács 18 szakmában (ágazatban, alágazatban) ágazati – bipartit jellegű – párbeszédbizottságot hoz létre. Ezek azonban – a szakmai struktúrájuknak megfelelően – alágazati bizottságokra tagolódhatnak, amelyek ugyanolyan jogkörrel vesznek részt a munkában, mint az ágazati párbeszédbizottság. A szakmák (ágazatok) határait a TEÁOR/KSH besorolása szerint lehet kijelölni. Noha a 18 ágazat szakmai felosztása az uniós gyakorlatnak megfelel, csak a tapasztalatok alapján lehet majd eldönteni, hogy szükséges-e a bizottságok számának bővítése.

Közös ajánlások

Az ágazati párbeszédbizottságok legfőbb jellemzője, hogy keretei közt a szociális partnerek – a szakmájukat érintő legfontosabb gazdaságpolitikai kérdésekben – saját elhatározásukból alakítják ki együttműködésük formáit és véleményük kinyilvánításának eszközeit. Ugyanakkor a szociális partnerek akciókat kezdeményezhetnek, ajánlásokat fogalmazhatnak meg. Hasonlóképpen együttesen léphetnek fel a kormánnyal, az állami szervekkel, az Európai Unióval stb. szemben. Másfelől viszont – a kormánnyal történő konzultáció során – a bizottság hatáskörébe tartozó témák mellett a kabinet által javasolt kérdések megvitatására is sor kerül. Továbbá az is cél, hogy a partnerek között megállapodások jöjjenek létre, és kollektív szerződések köttessenek.

Hiányzik az érdekeltség

Noha az Országos Érdekegyeztető Tanácsban helyet foglaló országos szövetségek – a szakszervezetek és a munkaadók – egyaránt kinyilvánították elkötelezettségüket az ágazati érdekegyeztetés megerősítése érdekében, azonban óhatatlan, hogy bizonyos kérdéseket másként ítéljenek meg. E nézetkülönbségek egyeztetése nyilvánvalóan hosszabb időt igényel, s kompromisszumokat követel.

A szakszervezetek mindenekelőtt az ágazati bizottságokon keresztül szeretnék visszaszerezni azt a bizalmat, amely az elmúlt években némileg megrendült irántuk. Elsősorban tehát az a törekvésük, hogy a munkavállalók biztonságát kollektív szerződések révén erősítsék.

A versenyszféra munkaadói viszont az együttműködés, a lobbizás fontosságát emelik ki a bizottságok munkájában. Véleményük szerint a megállapodások nemcsak a kollektív szerződések megkötése révén érvényesülhetnek, hanem például az oktatás, a szakképzés, a munkavédelem, az üzemegészségügy stb. területén is.

A kollektív szerződések elterjedésének jelenleg komoly akadálya, hogy nincs olyan szabályozás, amely kellő érdekeltséget teremtene ezek megkötésében. Úgy tűnik fel, hogy csak olyan munkajogi előírásokkal lehet eredményt elérni, amelyek mind a két érdekelt félnek megfelelnek. Azaz: e megállapodások nyújtsanak egyfelől védelmet a munkavállalóknak, másfelől – a versenyhelyzetnek megfelelően – kellő rugalmasságot a munkaadóknak. Ez egyszersmind azt jelentheti, hogy a Munka Törvénykönyvének (Mt.) csupán keretjelleggel kellene szabályoznia a munkavégzéssel és a munkaidővel foglalkozó kérdéseket. A keretjelleg ugyanakkor azt is feltételezi, hogy a törvényi előírásoktól – megállapodások alapján – el lehessen térni: természetesen az uniós direktívák keretein belül.

Részletes szabályozás

Az ágazati párbeszédbizottságok kialakítása azt is megköveteli, hogy a munkavállalók és a munkaadók jogokkal rendelkező és kötelezettségeket felvállaló partnerek legyenek. A megállapodásokat ugyanis megfelelő felhatalmazottsággal és támogatottsággal lehet csak megkötni, mert ennek hiánya a megállapodások betartását kérdőjelezné meg.

A szociális párbeszéd új típusának kialakítása során – első lépésként – a kijelölt szakmákban (lásd keretben) tényfeltáró tanulmányok elkészítésére került sor. Az elemzéseket a szakszervezeti és a munkaadói szakemberek külön-külön végezték el, majd közös anyag készült az adott ágazat (szakma) helyzetéről.

E tanulmányokból nyilvánvalóvá vált, hogy a nem kellő felhatalmazottság és támogatottság milyen kusza helyzetet teremt a szakszervezeti és a munkaadói oldalon egyaránt. Nyilvánvalóvá vált, hogy a bizottságok létrehozásához részletes szabályozásra van szükség. Természetesen a működés szabályainak kidolgozása sem lesz könnyebb, de ezt az adott partnerekre kell majd bízni.

A kétoldalú bizottságokban nem feltétel, hogy a szakszervezeti és a munkaadói oldalról azonos létszámban vegyenek részt a tagok, a paritásos jelleget ugyanis az azonos jogosítványok fejezik ki. A bizottságokat köztiszteletben álló elnökök vezetnék, az azonban még eldöntendő kérdés, hogy e tisztséget állandó vagy rotációs rendben töltenék-e be – alelnöki vagy társelnöki funkcióban.

A 18 ágazati bizottságot a felálló 8 titkárság segítené. E titkárságok közalkalmazotti státusú titkárból és adminisztratív személyzetből állnának. A titkárok kiválasztása több módon történhet, a legcélszerűbb azonban a meghívásos pályázat kiírása lehet.

Pénzügyi források

A kormány kötelezettséget vállalt arra, hogy a középszintű párbeszéd megerősítését szolgáló uniós támogatási forrásokat kiegészíti. Ez abban nyilvánul meg, hogy a titkárságok működését – a Munkaerő-piaci Alap erre elkülönített részéből – egy évig finanszírozza. Ugyanakkor a PHARE-program pénzeszközei fedezik a bizottságok tagjai felkészítésének, oktatásának, illetve a felálló titkárságok technikai eszközei beszerzésének a költségeit.

Noha a szociális partnerek örömmel fogadták a kormány támogatási szándékát, azt már nem tartják megnyugtatónak, hogy egyelőre nem látható az esetleg jól működő bizottságok tevékenységének, fenntartásának hosszú távú anyagi biztonsága. A szociális partnereknek alapvető érdeke, hogy az ágazati párbeszéd kialakuljon és működjön, azonban az anyagi erőforrások megteremtésére sem a szakszervezetek, sem a munkaadói szervezetek nem lesznek képesek – legalábbis belátható időn belül.

Ugyancsak az ágazati bizottságok munkáját kívánja segíteni az a kormányzati döntés, amelynek értelmében 2003 februárjában – a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztériumon belül – felállt a központi ágazati titkárság.

Az OÉT keretében működő ágazati tanácsban – és annak operatív bizottságaiban – az elmúlt hónapokban végzett munka nyomán már több szakmában megalakultak az ágazati bizottságok. Továbbá megindultak a tárgyalások, illetve több szakmában megszülettek a szándéknyilatkozatok. Mindemellett olyan területek is vannak, ahol jóllehet még a munkacsoport szintjén, de már megkezdődtek az ágazati bizottság kialakítására irányuló tárgyalások. E folyamatot a szakmai érdekképviseletek is segítik. A Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége (MGYOSZ) például a projekt beindításával egy időben elkezdte a szervezőmunkát.

Azonos feltételek

Az ágazati bizottságok létrejöttének fontos feltétele a reprezentativitás és a lefedettség tisztázása, különben nehezen lenne megoldható, hogy olyan szereplőkből alakuljon a bizottság, akik a megállapodásokat be tudják tartani, illetve tartatni. Az ágazati párbeszédbizottságokban a munkavállalók és a munkaadók képviselőinek lényegében azonos feltételeket kell megszabni, természetesen a két oldal adottságainak megfelelően. Ugyanakkor azonban eltérően kell kezelni a bizottságba való bejutás módját, a konzultációra (lobbizásra) való lehetőséget, illetve a megállapodások és a kollektív szerződések megkötésére vonatkozó jogosultság feltételeit. A feltételek meghatározására már elkészült egy tervezet, ezt azonban az Országos Érdekegyeztető Tanácsnak még jóvá kell hagynia, illetve az Országgyűlésnek törvényi szintre kell emelnie. E tervezetből – mindkét oldal számára általános feltételként – a következők emelhetőek ki:

– Az adott szervezet az egyesülési törvény alapján megalakított társadalmi szervezetként működjön, amelyet a bíróság nyilvántartásba vett. A társadalmi szervezetek jogi személyiséggel rendelkező szervezeti egységei is ebbe a kategóriába tartoznak. Munkaadó esetében – a jogszabályi feltételek hiányában – olyan gazdasági szervezet is képviseltetheti magát a bizottságban, amely – gazdasági súlyánál és a foglalkoztatottak létszámánál fogva – az adott szakma 80 százalékát egymagában képviseli.

– Az adott szervezetnek érvényes alapszabállyal vagy felhatalmazottsággal kell rendelkeznie az adott szakmában (ágazatban) a munkavállalói, illetve munkáltatói érdekek képviseletére.

– A szervezet legalább két éve folyamatosan és jogszabályszerűen működjön. Az érdekképviseletek konszenzussal a két évtől eltérhetnek.

Nemzetközi kapcsolatok

Az általános feltételeknek megfelelő szakszervezetek vagy munkaadói érdekképviseletek, ha részt kívánnak venni az ágazati párbeszédbizottságban, és kölcsönösen elismerik egymást tárgyaló félnek – s ezt megállapodásban is rögzítik –, akkor a bizottság megalakulhat. A szakma érdekképviseletét – mint alapvető funkcióját – elláthatja, a kollektív szerződések megkötése esetében azonban egy kicsit komplikáltabb a helyzet.

A bizottság egyrészt önszerveződéssel jöhet létre, illetve a kormányzat közvetítőként közreműködik a bizottság megalakításában. Amennyiben a szociális partnerek vitatják egymás részvételét, akkor egy többelemes szempontrendszer szerint kell megállapítani, hogy kik felelnek meg a bizottságba való bejutás feltételeinek. Ez előfordulhat például akkor is, ha túl sok szervezet jelentkezik valamelyik bizottságba.

A munkavállalók esetében az adott ágazat területén a legutolsó üzemi/közalkalmazotti tanácsi választásokon elért eredmény, illetve az aktív szakszervezeti tagok létszáma szerepel a szempontok között.

Munkaadói részről viszont fontos kritérium a munkaviszony keretében foglalkoztatottak létszáma, a képviselt gazdasági szervezetek nettó árbevétele, illetve a munkaadói érdekképviseletek tagjainak a száma.

Pontozási rendszer

A szociális partnerek mindegyikétől követelmény a szociális párbeszédben való eddigi részvétel, az OÉT-ben közreműködő szervezetek valamelyikéhez tartozás, továbbá az ágazat nemzetközi szervezeteivel való kapcsolattartás.

A speciális részvételi szempontok elbírálása pontozási rendszerben történik, mégpedig minimális értékhatár megjelölésével. Az egyes szempontok szerint megszerezhető maximális pontszámból a szervezetek teljesítményük alapján részesülnek. Ez esetben az lehet tehát az ágazati párbeszédbizottság tagja, aki az általános feltételeknek megfelel, és a speciális szempontok szerinti pontozással eléri a minimális értékhatárt.

Természetesen szükség van az ágazati párbeszédbizottságokban részt vevő szervezetek reprezentativitásának mérésére is.

Ennek megállapításakor ugyanazt a mérőszámrendszert lehet alkalmazni, mint a speciális részvételi szempontok elbírálásánál. A különbség annyi, hogy csak azokat a tényezőket pontozzák, amelyek nem csupán egymáshoz, hanem ágazati adatokhoz viszonyíthatók. A munkaadói érdekképviselet esetében például a foglalkoztatottak létszáma, a nettó árbevétel, az érdek-képviseleti tagok száma, a szociális párbeszédben való részvétel arányosítható az adott ágazati adatokhoz.

A kollektív szerződések megkötésének több típusa is lehetséges az ágazati párbeszédbizottságban – ez összefüggésben áll az adott szervezet reprezentativitásával.

A legáltalánosabbnak az a helyzet tekinthető, amikor az oldalakat alkotó érdekképviseletek együttesen kötnek kollektív szerződést, azaz: minden érdek-képviseleti szervezet felhatalmazással bír a megállapodás megkötésére, s akaratuk azonos. Ez esetben a megkötött kollektív szerződés a felhatalmazást adó munkáltatói szervezethez tartozók által foglalkoztatottakra terjed ki.

Egyetértés hiányában a reprezentatív érdek-képviseleti szervezet vagy szervezetek köthetnek kollektív szerződést, de csak akkor, ha a támogatottságuk eléri az oldal együttes reprezentativitásának (ezt nevezik lefedettségnek) az 50 százalékát.

Még szigorúbbak a feltételek, ha így sem sikerül megállapodást kötni. Ráadásul még az is bonyolítja a helyzetet, hogy a gazdálkodó szervezetek egyszerre több munkáltatói érdekképviseletnek is tagjai. Természetesen ezt nem lehet megtiltani, ám a munkáltatók a kollektív szerződés megkötésére csak egy szervezetnek adhatják meg a felhatalmazást.

A kollektívszerződés-kötés másik típusa, amikor az ágazati párbeszédbizottságban helyet foglalók kérik a munkaügyi szakminisztert, hogy az általuk kötött megállapodást a szakma egészére terjessze ki. Ez esetben magas reprezentativitási, illetve lefedettségi mutatókat kell elérni. Ugyanakkor persze az is előfordulhat, hogy az ágazati párbeszédbizottság tagjai önmagukban akkora erőt képviselnek, hogy nem kell a minisztertől a kiterjesztést kérni, lévén a lefedettségük elegendő ahhoz, hogy egy egész szakma (ágazat) munkavállalóira kiterjedő kollektív szerződést megkössenek.

Dokumentált adatok

A részvételi feltételeket, a reprezentativitási és lefedettségi mutatókat dokumentálni kell. A megfelelést egy bizottság értékeli majd, az azonban még vitatott, hogy ez kétoldalú, tripartit lesz-e, vagy teljesen semleges szakemberekből fog állni. Döntése ellen jogorvoslattal a munkaügyi bíróságon lehet élni.

A sok vitával, egyeztetéssel zajló munka egyik döntő lépése lesz, amikor a hivatalos közlönyben is meghirdetik, hogy kik jelentkeztek eddig az ágazati párbeszédbizottságokba. A feltételeknek megfelelő szervezeteknek meghatározott időpontig lehet csatlakozni, jelentkezni. Nem árt azonban nyomatékosítani, hogy akár önszerveződéssel, akár kormányzati segítséggel "áll fel a csapat", az általános feltételeknek mindegyiknek meg kell felelnie.

Az első konkrét lépéshez – a hivatalos meghirdetéshez – arra is szükség lesz, hogy az Országos Érdekegyeztető Tanács jóváhagyja a részvételi feltételek kicsit bonyolultnak tűnő javaslatát. A záros határidőt követően lehet majd világosan látni, hogy mely területeken, milyen struktúrával alakulnának meg az ágazati párbeszédbizottságok.

Vitatott, hogy csak a bizottságok bejelentkezése után kell-e megszervezni az úgynevezett titkárságokat, vagy előbb meg kell várni a titkárságok felállását, amelyek már esetleg a bizottságokba való jelentkezést is irányíthatják. Egyes vélemények szerint logikusabb a tényleges igény után kialakítani a szervezetet. Az azonban már most eldönthető, hogy a központi ágazati titkárság kapcsolata miként alakuljon majd a szakmai (ágazati) titkárságokkal.

Az új típusú szociális párbeszédben a kellő érdekeltség megteremtése a legfontosabb, ami azonban többirányú törvényi változtatást is igényel. Mindenekelőtt a tárcaközi egyeztetés rendszerén kell változtatni, mégpedig oly módon, hogy az érintett szakmai (ágazati) bizottság is véleményt alkothasson az egyes tervezetekről.

A Munka Törvénykönyvének módosítása során ugyancsak számos szempontot kell figyelembe venni. Egyrészt az Mt.-be – a kollektív szerződés megállapítását előíró rendelkezések közé – be kell illeszteni az ágazati párbeszédbizottságok helyét, illetve feladatait. A nagyobb munka azonban a törvény keretjellegű átalakítása, a mozgástér bővítése. Noha a Munka Törvénykönyvének újabb módosítása jelenleg napirenden van, kérdéses, hogy ez az említett feladatokkal összekapcsolható-e, illetve mennyi időt vesz igénybe.

GYOSZ

 

Ágazati párbeszédbizottságok

– Könnyűipar (textil-, bőr- és ruházati ipar)

– Vendéglátás és idegenforgalom

– Vegyipar

– Villamosenergia-ipar, gáz-, gőz- és melegvíz-ellátás

– Gépipar

– Vasúti fuvarozás

– Élelmiszer- és sütőipar, cukor- és konzervgyártás

– Postai szolgáltatás és távközlés

– Kereskedelem

– Mezőgazdaság

– Alapfémek gyártása (kohászat)

– Építőipar

– Szárazföldi fuvarozás

– Vízellátás és más kommunális szolgáltatások

– Légi közlekedés

– Egészségügy

– Kultúra és művészetek

– Oktatá

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. május 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem