×

A kisvállalkozói program kritikája

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. január 2.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 59. számában (2003. január 2.)
A munkáltatók megelégedéssel nyugtázzák a Széchenyi Vállalkozásfejlesztési Program (SZVF) kidolgozását, azonban annak számos részletét vitatják. Mindenekelőtt kifogásolják, hogy a program nem válik a gazdaságpolitika szerves részévé, hanem csupán – az eddigiek kiegészítéseként – a fejlesztési feladatok összegzése. Ahelyett, hogy stratégiai látásmódot érvényesítve felvázolná az ágazati és a területi kapcsolódásokat is, valójában csak a gazdasági tárca kompetenciájába tartozó fejlesztési lehetőségeket – és forráskínálatot – összegzi. Ennek ellenére optimizmusra ad okot, hogy a program "nyitott", azaz lehetőség van annak folyamatos – a szociális partnerek észrevételeit is érvényesítő – korrekciójára.

A kis- és középvállalkozás-fejlesztési program nem politikai marketing, hanem az egész gazdaságot és társadalmat felölelő nemzeti ügy – olvasható a Széchenyi Vállalkozásfejlesztési Program bevezetőjében. E mondattal a kormány azt kívánja jelezni, hogy a kis- és középvállalkozások (kkv) fejlesztése új szakaszába érkezett. Áttekintve azonban a programot, megállapítható, hogy e felvezetés nem más, mint "blikkfangos" marketingfogás.

Műfaji melléfogás

Az Országos Érdekegyeztető Tanács (OÉT) két alkalommal – bizottsági, majd plenáris ülésen – tárgyalta meg a Széchenyi-terv örökébe lépő programot. A munkaadók – bár a fejlesztési terv elkészítésének tényét üdvözölték – a tartalmával kapcsolatban számos kritikát megfogalmaztak.

Mindenekelőtt aggályosnak ítélték a tervezet műfaját, nevezetesen, hogy az valójában nem program, hanem csupán feladat-összefoglaló. Ezt a hivatását azonban – nevezetesen, hogy egy csokorba gyűjti a kis- és középvállalkozókat érintő problémákat, felsorolja a kkv-k fejlesztéséhez eddig igénybe vett eszközöket, s javasol néhány átalakítást a jelenleg működő rendszerben – jó színvonalon teljesíti. Ha azonban – az uniós csatlakozást közvetlenül megelőzően – egy hatékony vállalkozásfejlesztő koncepció megalkotása lett volna a cél, akkor a program nem felel meg a kívánalmaknak. S különösen nem egy konzisztens gazdaságpolitikai elképzelés részeként, a kis- és középvállalkozások teljes spektrumára kidolgozott, az ágazati és területi kapcsolódásokat is figyelembe vevő, a szűken vett tárcaelképzelésektől független, harmonizált fejlesztési tervként. A Széchenyi Vállalkozásfejlesztési Program tapinthatóan csak a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium kompetenciájába tartozó fejlesztési célokat és eszközöket felsorakoztató projekt, némi halvány kitekintéssel más tárcák fejlesztési eszközeinek bemutatására.

Hiányzó számítások

A munkaadók úgy látják, hogy a kis- és középvállalkozások hatékony fejlesztését csak olyan koncepció alapján lehet elérni, amelyben a foglalkoztatáspolitikát, a mezőgazdasági, a regionális, a környezetvédelmi, az informatikai stb. fejlesztéspolitikákat koherens rendszerben, egységes gazdaságpolitikaként jelenítik meg.

De több probléma vetődik fel a helyzetelemzéssel kapcsolatosan is. Belátva, hogy egy, alapvetően a kormány számára készített előterjesztésben – már csak terjedelmi korlátok miatt – sincs mód a helyzetelemzést megalapozó számítások bemutatására, azonban azok mellékletben történő közlése fontos lett volna. A munkáltatók ugyanakkor azt is hangsúlyozták, hogy (nem tudni véletlenül-e, de) alapvető tévedés az a megállapítás, mely szerint: "A közösségi jog nem tesz különbséget a vállalatok mérete szerint." A kis- és középvállalkozások tekintetében ugyanis a kutatás és fejlesztés, a környezetvédelem, a foglalkoztatás, valamint a bizonyos értékhatárt meg nem haladó támogatások a "de minimis elv" alapján nem esnek tilalom alá. (A "de minimis elv": a szabály – a versenyszabályok körében – azt tartalmazza, hogy a bíróság nem veszi figyelembe, elnézi azokat a viszonylag kisebb összegű támogatásokat, amelyek kedvezményezettjei maximum 150 főt foglalkoztatnak, forgalmuk nem éri el a 15 millió eurót, és az adott támogatás kisebb, mint 7,5 százalék. A támogatás három év alatt nem haladhatja meg a 100 000 eurót. Márpedig a hazai vállalkozások 97 százalékát érintheti ez az elv.)

Az elemzés gyenge pontja az is, hogy nem választja szét a mikro-, a kis- és a középvállalkozások helyzetének felmérését. Addig ugyanis nem lehet hatékony a kkv-k támogatási rendszere, amíg nincs kimondva, hogy egészen más problémák foglalkoztatják a 809 ezer mikro-, a 25 ezer kis- és az 5 ezer közepes vállalkozást (nem is beszélve a mindössze ezer nagyvállalkozásról). E rétegek gondjait ugyanis nem lehet azonos módon kezelni.

Annak megállapításával azonban egyetértettek a munkaadók, hogy az a támogatási program eleve nem lehet hatékony, amelyben a nyertes vállalkozások száma nem éri el a 0,4 százalékot.

Háttérben a foglalkoztatás

A csatlakozással egyidejűleg elkerülhetetlen lesz, hogy a vállalkozások kategorizálásakor alkalmazkodni kell az EU-ban előírt normákhoz.

A program megoldást keres az önfoglalkoztatók problémájára. Tekintettel a foglalkoztatásban betöltött szerepükre, kedvező adózási eszközökkel, s a pillanatnyilag nem létező, önfoglalkoztatókra kiterjedő korrekt biztosítási rendszerrel kíván előrelépést elérni. A munkaadók azonban – nem vitatva, hogy mindez szükséges – kifejtették: ahhoz, hogy e gondokra valódi megoldás szülessék, mindenekelőtt az önfoglalkoztató – mint vállalkozási forma – pontos definícióját kell megadni. Azaz: újra kell kodifikálni az egyéni vállalkozásról szóló, egyébként is elavult (1990-es) törvényt.

A munkaadói oldal komoly hiányosságként értékelte, hogy a kis- és középvállalkozás-fejlesztés prioritásai közül hiányzik a foglalkoztatási képesség növelése. Ugyanis a versenyképesség javulása következtében létrejött foglalkoztatásbővülés nem elégséges. Szerte a világon, s különösképpen az Európai Unióban, a kis- és középvállalkozások egyik legfontosabb funkciója a foglalkoztatás szintjének emelése. Evidencia ugyanis, hogy a technikai előrehaladás éppenséggel elbocsátásokat eredményez. A kkv-k versenyképességét (hangsúlyosan a relatív, tehát a saját kategóriáján belüli versenyképességét) úgy kell növelni, hogy egyszersmind foglalkoztatási kapacitásuk is bővüljön. Ez, bár esetenként kétségtelenül extenzív – nem pedig intenzív – növekedéshez vezet, ám a kkv-k klasszikus szerepe ezt kívánja meg a foglalkoztatás növelésében.

Öt prioritás

Ha a kis- és középvállalkozások esetében a teljesítményelv lenne az elsődleges szempont, úgy ez több okból is aggályos lehet. Mindenekelőtt akkor, ha a szóban forgó vállalkozások túlnyomó többsége alapvetően forráshiánnyal küszködik. Ez esetben nehezen képzelhető el, hogy a versenyképesség növelése s a modernizáció a vállalkozások 3-6 százalékánál nagyobb kört érintene. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy ne lenne szükség a teljesítményelv érvényesítésére, de ez hangsúlyozottan csak egy szelete lehet a kkv-kre vonatkozó fejlesztéspolitikának.

A Széchenyi Vállalkozásfejlesztési Programban megjelölt öt prioritás (teljesítményelv, alkalmazkodási képesség fejlesztése, esélyteremtés, kiszámíthatóság, EU-források igénybevétele) mellett természetesen megjelennek az ezek elérését szolgáló eszközök is.

A teljesítményelv – mint legfőbb prioritás – a versenyképesség növelését, a növekedésorientált kis- és középvállalkozások fejlődésének elősegítését szolgálja. Ehhez a program beruházásösztönző adókedvezményeket alkalmaz. Ez eddig is így történt. Az ismertetett adatok tanúsága szerint a mikro- és a kisvállalkozások által igénybe vehető beruházási adókedvezménnyel 13 ezer egyéni vállalkozó és 30 ezer társas vállalkozás élt. Ez az előbbiek tekintetében annyit jelent, hogy ha csupán a főfoglalkozású egyéni vállalkozókat tekintjük, akkor is legfeljebb 3,5 százalékuk élt e lehetőséggel. Összegszerűen pedig az egyéni vállalkozók átlagosan 1,2 millió, a társas vállalkozások pedig 2,26 millió forint kedvezményt vettek igénybe a 2001-ben lehetséges 10 milliós kedvezményből.

Ennek fényében a 2002-re vonatkozó, 30 millió forintra történt kedvezményemelkedésnek sem volt túl sok értelme. A szintén beruházásösztönző fejlesztésitartalék-képzés lehetősége – amelyre tényleges igény mutatkozik – viszont csupán a társas vállalkozások számára nyitott, az egyéni vállalkozók előtt nem. Ez nem csupán diszkriminatív, de célszerűtlen is, hiszen a cél éppen az lenne, hogy a vállalkozások lehetőség szerint saját megtakarításaikból indítsanak beruházásokat.

Kombinált támogatások

A modernizációt ösztönző pályázati támogatások technológia- és termékfejlesztést, valamint a korszerű vállalatirányítási rendszerek bevezetését céloznák, mégpedig oly módon, hogy a vissza nem térítendő támogatásokat visszatérítendőkkel kombinálnák. Ezzel a megoldással a vállalkozók képviselői is egyetértenek, hiszen biztosítani kell, hogy a kedvezményezettek ne pazarló módon használják fel a forrásokat. Tény viszont, hogy igen sok múlik a pályázati kiírások tartalmán, minőségén, ezért a munkaadók örömmel fogadták a gazdasági tárca azon ígéretét, mely szerint a pályázati kiírások véleményezésében részt vehetnek. Mindemellett kifogásolták, hogy a pályázatokra fordítható pénzeszközök – még az előzőtől eltérő struktúrát tekintetbe véve is – az elmúlt évihez képest csökkennek.

A kkv-k pénzügyi szolgáltatásokhoz való hozzáférésének segítésére – tekintettel a pénzintézetek nehézkességére – ez idáig is nagy szükség volt, s mint ismeretes: e téren nem lehet átütő eredményekkel dicsekedni. Tekintettel azonban arra, hogy a konstrukciókat illetően a jövőben sem lesznek lényeges változások, így arra lehet számítani, hogy a kis- és középvállalkozások a jövőben is nehezen érik el a különböző pénzügyi szolgáltatásokat.

Sőt, esetleg még kedvezőtlenebbé válhat a helyzet, tekintettel arra, hogy a kamattámogatások fokozatos elsorvasztására is sor kerül. Ugyanis éppen a kamattámogatás az a technika, melynek segítségével a bankokat – legalább bizonyos fokig – érdekeltté lehet tenni abban, hogy a számukra nem gazdaságos kisvállalkozás-finanszírozást felvállalják. Ennek hiányában nemigen látszik esély arra, hogy a pénzintézetek vállalnának többletfeladatokat és többletkockázatot.

Tőkepiaci szolgáltatások

A Technológiai Felzárkóztatási Beruházási Hitelprogram, valamint a tőkepiaci szolgáltatásokhoz való hozzáférést segítő eszközök (kockázatitőke-befektetés, "üzleti angyalok", vállalkozói ratingszolgáltatás) olyan eszközök, amelyekkel – jó esetben – az egyébként is prosperáló középvállalkozások számára lehet továbbfejlődési lehetőségeket biztosítani. Körültekintő alkalmazásuk jó szolgálatot tehet a versenyképes termelési kapacitások kifejlesztése terén, de illúzió lenne azt hinni, hogy ezek a lehetőségek a kkv-k széles köre számára elérhetővé válnak. Alkalmazásuk – természetesen – szükséges, de az erre fordítható (és nem fordítandó) összegeket nem lehet úgy számításba venni, mint amely tételeket a kis- és középvállalkozások fejlesztésére szánnak. A valóságos felhasználás (vélhetően a betervezett összegek töredéke) ugyanis valószínűleg nem éri el a programban foglalt összegek nagyobb hányadát.

A Széchenyi Vállalkozásfejlesztési Programban foglalt további négy prioritás eléréséhez biztosítandó eszközök – az alkalmazkodás, EU-felkészítés; az esélyteremtés; a kiszámítható működési feltételek biztosítása; valamint az EU-források igénybevételének elősegítése – összesen nem érdemeltek annyi figyelmet, mint a teljesítményelv alkalmazásának segítése. Ez alapvető hiba, hiszen a kis- és középvállalkozások sokasága számára éppen ezek az eszközök biztosíthatják az alkalmazkodás és az esetleges növekedés feltételeit.

Uniós követelmények

A hazai kis- és középvállalkozások számára csak akkor lehet sikeres az EU-hoz való csatlakozás, ha tisztában vannak az uniós követelményekkel. A vállalkozások közötti együttműködés elősegítése, a hálózatépítést ösztönző támogatások alkalmazása mind-mind olyan eszköz, amelyekre konkrét – koncepciót és pénzügyi fedezetet is tartalmazó – programot kellett volna, de legalábbis kellene kidolgozni.

Ugyanez vonatkozik a hátrányos helyzetű társadalmi csoportok vállalkozásainak segítésére (jellemző módon a foglalkoztatáspolitikai támogatások ezek között az eszközök között szerepelnek!), illetve a kiszámítható működési feltételek kialakítására is: utóbbiba beleértve az adó- és járulékterhek enyhítését, mely intézkedés vitathatatlanul alapvető a kkv-k versenyképessége szempontjából.

Ám ezek a részletesen kidolgozott koncepciók hiányoznak. Éppen ez, jelesül az aránytévesztés mutatja meg a leginkább azt a szemléletbeli hiányosságot, amely a hazai kis- és középvállalkozás-politikát – sajnos – áthatja.

Az OÉT munkaadói oldala ezért szükségesnek tartja egy olyan, a gazdaság teljes keresztmetszetét átfogó (ágazat- és régióközi), a kis- és középvállalkozás-fejlesztésre vonatkozó (akár táblázatba foglalt) áttekintés elkészítését, amelyben a célok, az eszközök és a források egységes rendszerben mutatják meg, hogy a gazdaságpolitika milyen programot kínál e rétegnek az elkövetkező időszakban.

A Széchenyi Vállalkozásfejlesztési Program – készítői interpretációja szerint – egyelőre nem zárt rendszer. Ez pedig nagy előnyére válhat.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. január 2.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem