×

Tanulságos APEH-ellenőrzések

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. december 3.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 58. számában (2002. december 3.)
Az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH) vizsgálatai azt jelzik, hogy a vállalkozások számos foglalkoztatási kihágást is elkövetnek. Az év első kilenc hónapjában megtartott ellenőrzések mérlege szerint száz foglalkoztató közül harminc "kiskapukat" keres a munkaügyi szabályok kikerülésére. Igen népszerű a dolgozók színlelt részmunkaidős, illetve kényszervállalkozóként történő foglalkoztatása, jóllehet ezeket az eseteket igen nehéz bizonyítani. Az ellenőrzések arra is rávilágítanak, hogy míg a vendéglátó-ipari vállalkozások bizonylatadási fegyelme javult, ugyanez nem mondható el a kereskedőkről.

Az APEH három, nemrég lezajlott országos ellenőrző akciója közül a balatoni az átlagosnál rosszabb, a budapesti átlagos, míg a Tolna megyei ennél jobb eredményeket hozott. A fegyelmet javítandó a Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdekvédelmi Szövetsége (KISOSZ) és az APEH együttműködési megállapodást kötött, amelytől a munkáltatói érdekképviselet azt reméli, hogy a tagok körében felmerült kérdések és javaslatok közös megvitatására rendszeresen lehetőség nyílik.

Számla nélkül

Az ellenőrök az üzletek 42-44 százalékánál tapasztaltak nyugtaadási szabálytalanságot, hiányosságot. Ugyanez az arány a piacokon 61-66 százalék között alakult, beleértve a közterületi árusokat és a piacon működő üzleteket is. A nemrég befejeződött fővárosi akció során a piacok többségében 90-100 százalékos volt a feltárt mulasztások aránya – tájékoztatta lapunknak Ecsedi Ákos, az APEH operatív főosztályának vizsgálatszervezési osztályvezetője.

Az üzletekben, illetve a telephelyeken az idén októberig országosan elvégzett, több mint 26 ezer nyugta- és számlaadás-ellenőrző vizsgálat közül 11 ezer végződött valamilyen szabálytalanság megállapításával. Az ellenőrzések során összesen 641 millió 265 ezer forintnyi mulasztási bírságot szabtak, illetve szabnak ki. A piacokon és a közterületeken végrehajtott, mintegy 4000 ellenőrzés több mint 62 százaléka bírságolással végződött. Ennek végösszege 171 millió 365 ezer forint.

A piacokon feltárt mulasztások 62,7 százalékos aránya a korábbi évekre jellemző, 61-66 százalékos sávon belül mozog, jelezve, hogy e téren nincs érdemi változás. Az üzleteket illetően viszont hosszú időn keresztül a vendéglátószakma állt rosszabbul, ám ez az arány az utóbbi két év folyamán – a kereskedelmi szféra kárára – megfordult. Ebben az évben – a nyugta- és a számlaadási ellenőrzéseknél – az elmarasztalt üzletek (11 156 darab) 52 százaléka kereskedelmi tevékenységet végzett, és "csak" 31,1 százalék tartozik a vendéglátói körbe.

Az első háromnegyed évben lefolytatott 1415 foglalkoztatói ellenőrzés közül 431, azaz 30,5 százalék zárult elmarasztaló megállapítással. Ezek szerint 100 munkáltató közül 30-nál volt valamilyen probléma, ami több alkalmazottat is érinthetett. A skála igen széles: például csupán részállásra jelentik be, vagy egyszeri megbízással alkalmazzák a munkavállalót. Rendkívül "népszerű" kényszervállalkozóként foglalkoztatni az "alkalmazottakat", annak ellenére, hogy alaposan vélelmezhető a folyamatos munkavégzés. Ez esetben a foglalkoztató biztonságban érezheti magát, hiszen a "számlaképes" alkalmazottal kapcsolatban semmiféle adó- és tb-kötelezettségre nincs gondja.

Nehéz a bizonyítás

A bizonyítást korlátozza a dolgozók kiszolgáltatottsága, hiszen a foglalkoztatót elmarasztaló nyilatkozatuk még az előnytelen munkalehetőségük megszűnését is előidézheti. A foglalkoztatási igény a vendéglátóiparban leginkább a főszezonban, a mezőgazdaságban pedig az idénymunkák idején növekszik a többszörösére.

Egy kisebb kereskedelmi üzletben, vállalkozásban a tulajdonos segítő családtaggal és/vagy kisegítő – részállású – alkalmazottal is el tudja végezni a szükséges teendőket, bár az elárusítást végzők munkakörülményei sok esetben nem nevezhetők teljesen rendezettnek. Szolgáltatás esetén, ha az üzletmenet mesterember jelenlétét is igényli – mint például a vizes, a gázos –, ugyancsak előfordul jogszerűtlen foglalkoztatás.

"Sokat tudó" pénztárgépek

Leltárellenőrzésekből az idén közel 2000-et végeztek az APEH munkatársai, s ezek 26,5 százaléka zárult elmarasztaló megállapítással. Mulasztásnak az számít, ha a vállalkozó készlete nem dokumentált megfelelően, azaz a forgalom és a leltárban feltüntetettek között nincs összhang. Árueredet-vizsgálatra viszont akkor is sor kerülhet, ha olyan információk jutnak az adóhatóság birtokába, amelyek alapján megkérdőjelezhető a forgalmazott termék magyarországi jelenléte, illetve ismeretlen márkanéven történő forgalmazásról szereznek tudomást, vagy régóta "végső kiárusítást" tart egy üzlet.

A beszerzési bizonylat utólagos bemutatásának lehetősége nem könnyíti meg a szakemberek munkáját. A nyugtaadási kötelezettségnek – az üzletek többségénél – csak pénztárgéppel lehet eleget tenni (a kivételt képező tevékenységeket jogszabály rögzíti). A pénztárgép memóriával rendelkezik, és az előírások szerint több évig valamennyi beütött adat kitörölhetetlenül megmarad, ettől kezdve adott napra, hónapra, negyedévre, évre visszakereshető a bevételi forgalom. Az arra alkalmas pénztárgépek mindezt adókulcsonként, pénztáranként stb. elkülönítve regisztrálják.

Az úgynevezett adómemória-ellenőrzések egyebek mellett arról szólnak, hogy a vállalkozók használják-e a pénztárgépet, sor került-e az előírásszerű zárásokra, illetve megjelent-e a könyvelésben az, amit beütöttek a gépbe, továbbá: betartották-e a pénztárgép használatának a szabályait. Az 1158 adómemória-vizsgálat közül 305 végződött szabálytalanság megállapításával. A kirótt mulasztási bírságok összege 6 millió 575 ezer forint.

Pontatlan adatok

Az operatív revizorok azt is vizsgálják, hogy a vállalkozás szabályosan vezeti-e a könyvelését, s eleget tett-e bejelentkezési, bejelentési kötelezettségének. (Igen gyanús például, ha egy vállalkozás az egyetlen telephelynek megjelölt IX. emeleti 53 négyzetméteres lakásban toronydaru-szereléssel, szarvasmarha-tenyésztéssel vagy halászattal foglalkozik.) Az egyszerűsített ellenőrzéseknél a magánszemélyek által benyújtott bevallások adatait ütköztetik az APEH adatbázisában meglévő adatokkal, s eltérés esetén sor kerülhet az okok feltárására.

Sok nehézséget okoz a pontatlanul szolgáltatott adatok korrigálása. A munkáltatókat, a kifizetőket gyakran utólag kell nyilatkoztatni a magánszemélyeknél található igazolások és az adatszolgáltatásban szereplő, eltérő összegek "összehangolása" céljából. Ma már évi több mint 90 ezer ilyen jellegű vizsgálatra kerül sor, ami azért is fontos, mert ha semmilyen szabálytalanságot nem talál az APEH, akkor erről levélben értesíti az adóalanyt, hogy – ezáltal is – szélesebb körben éreztesse "jelenlétét".

Az eddig elvégzett mintegy 75 ezer egyszerűsített ellenőrzés közül több mint 10 százalék végződött valamilyen hiányosság megállapításával, aminek nyomán összesen közel 113 millió – ellenőrzésenként átlagosan 30 ezer forint – nettó adóhiányt állapítottak meg. Az adatszolgáltatót érintő több mint 1700 ellenőrzés igen nagy hányadban, 58 százalékot meghaladóan tárt fel hiányosságokat, itt a mulasztási bírság átlagos összege 22 700 forint volt.

Együttműködési megállapodás

Az APEH és a KISOSZ között nemrég megkötött együttműködési megállapodás értelmében az érdekvédelmi szervezet időszakonként csokorba gyűjti a tagjai körében felmerült problémákat, és azokat átadja az APEH illetékeseinek – mondta lapunknak Antalffy Gábor, a Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdekképviseleti Szövetségének ügyvezető elnöke. A kérdések egy részére választ, illetve állásfoglalást kérnek az adóhivataltól. Gondot okoz például, hogy hol tárolják bizonylataikat azok a kereskedő vállalkozók, akik több üzlettel, telephellyel rendelkeznek, lévén erről nem egyértelműen rendelkezik a számviteli törvény, illetve a vonatkozó kormányrendelet.

Ugyanakkor a KISOSZ észrevételeit és javaslatait is el kívánják juttatni az adóhatósághoz. A kereskedők egyik ilyen nagy gondja, hogy az adórevizorok az üzletekben feltárt hibákért a tulajdonost büntetik, aki hiába bocsátja el az alkalmazottat, az utódja által elkövetett hibák kapcsán már visszaeső mulasztásként szabják ki a szankciókat. Ráadásul az APEH által korábban megállapított szabálytalanságok nem évülnek el. Szintén méltánytalannak tartják, hogy a hibásan kiállított – vagy éppenséggel szabálytalan, fiktív – számlák miatt a befogadót is bünteti az adóhatóság azáltal, hogy azt nem fogadja el bizonylatként. Ez – ha a kereskedő számára árut szállító vállalkozás szabálytalankodik vagy hibázik – potenciálisan valamennyi kereskedőt érinti. A szervezet korábban is eljuttatta javaslatait a kormányzat illetékeseihez, s az új együttműködéstől egyebek mellett azt is remélik, hogy segít e javaslatok megalapozásában. Arról nincs szó, hogy a KISOSZ adó-ellenőrzési akciókban részt venne, viszont az APEH vállalta, hogy a publikus információkat – de egyedi adatokat nem – megismerteti a szövetséggel. Ilyen információ lehet például, hogy számszerűen hány vállalkozás vette igénybe a beruházási adótámogatást. Az APEH-KISOSZ együttműködés eredményeit, tapasztalatait mindkét fél továbbítja megyei szervezetei felé, hogy helyi szinten is érezhetővé váljanak az együttműködés eredményei

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. december 3.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem