×

Idénymunka a vendéglátásban

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. július 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 53. számában (2002. július 15.)
A nyári szezon nagy lehetőségeket, ugyanakkor nagy kockázatokat is tartogat a vendéglátásban és a turisztikai ágazatban tevékenykedők számára. Mivel az üdülőkörzetekben létfontosságú az idénymunka, a vállalkozások és a munkavállalók érdeklődéssel figyelik, hogy a Munka Törvénykönyve (Mt.) újbóli módosítása milyen hatással lesz a szezonális foglalkoztatásra. A vendéglátásban működő cégek szakmai érdekképviselete ugyanakkor a képzést és az átképzést, illetve a fejlesztésre fordítható források célszerű felhasználását is fontosnak tartja.

Az idegenforgalmi bevételek az év első negyedében mintegy 17 százalékkal estek vissza az egy évvel korábbihoz képest. Ezt a szakemberek egyértelműen az amerikai terrortámadással magyarázzák, bár a forint erősödését is az okok közé sorolják. Dinamikus növekedést csak 2003-ra prognosztizálnak. Derűlátásra legfeljebb az adhat okot, hogy a turizmus idényjellege mérsékelhető az egyre nagyobb teret hódító konferencia-, kulturális és gyógyturizmussal, amely bármikor vonzerőt jelenthet a külföldi, de a hazai érdeklődők számára is.

Illegális formák

A hivatalos statisztikák szerint a vendéglátásban – országos szinten – mintegy 200 ezer ember dolgozik. Családtagokkal együtt ez a szám a 300 ezret is elérheti. A nyári idényben pedig még legalább 100-150 ezerrel többen állnak a vendégek szolgálatában. Sajnos, a munkavállalók nagy részét nem hivatalos formában foglalkoztatják, főként persze azok, akik mindössze 2-3 hónap alatt szeretnének extraprofitra szert tenni – állítja dr. Várnai Zsuzsa, a Vendéglátó és Idegenforgalmi Szakszervezet ügyvezető elnöke. Márpedig szakavatott munkaerő csak olyan helyre megy, ahol megbecsülik, vagyis ahol hivatalosan és megfelelő higiéniai körülmények között dolgozhat, illetve – vendégmunkás lévén – még szálláshelyet is biztosítanak számára.

Természetesen a legális foglalkoztatás is eltér aszerint, hogy állandó vagy szezonális munkavégzésre irányul-e. Míg ugyanis Budapesten stabil dolgozói gárdával működnek a vendéglátóhelyek és az üzletek, addig például a Balaton, a Velencei-tó és a Tisza-tó környékén csak idényjellegű a foglalkoztatás. Ez a nem kis különbség jelentős problémákat vet fel nemcsak a munkavállalók, hanem a munkaadók szempontjából is. Éppen ezért a Munka Törvénykönyve tervezett módosítása kapcsán a Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdekképviseleti Szövetsége (KISOSZ) azt szorgalmazza, hogy a nyáron folyamatos nyitva tartással üzemelhessenek a boltok és az éttermek, tehát vasárnap se kelljen kényszerűen bezárni azokat a dolgozók heti pihenőnapjának kiadása végett.

Az idénymunkának egyébként mindkét részről megvannak a kockázatai. A vállalkozók például gyakran panaszolják, hogy túl nagy a fluktuáció, az alkalmazottak a legváratlanabb helyzetekben hagyják faképnél őket. (Persze az is előfordul, hogy a munkáltatók kénytelenek elbocsátani dolgozóikat, mert azok olyan szabálytalanságot követnek el, ami már az üzletmenet rovására megy.) Ez véleményük szerint nagyrészt kiküszöbölhető lenne, ha a jelenleginél szabályozottabbá válna a munkavállalók nyilvántartása. A vállalkozások szívesen fogadnák, ha az Mt. módosítása kiterjedne valamilyen, a régi munkakönyvhöz hasonló irat bevezetésére. (Ezt egyébként az új foglalkoztatási és munkaügyi miniszter, Kiss Péter is elképzelhetőnek tartja!) Ez ugyanis lehetővé tenné, hogy a munkaadó tudomást szerezzen arról, ki, hol és mennyi ideig dolgozott korábban. Ezekből az adatokból már kitűnne, hogy mennyire megbízható munkaerővel áll szemben a vállalkozó, s könnyűszerrel eldönthetné, érdemes-e alkalmaznia a jelentkezőt.

"Megterhelt" munkabér

Ami a munkavállalók részéről érkező panaszokat illeti – melyek szerint a vállalkozók nem hajlandók őket bejelenteni az adott munkahelyre, s így nem is fizetnek utánuk sem adót, sem járulékokat –, a munkaadók úgy vélik: amíg ilyen magas összegek terhelik a munkabért, addig nem is lehet a jelenlegi helyzet változására számítani. Ezért a KISOSZ – készülve a kormánnyal folytatandó bértárgyalásokra – azt a véleményt képviseli, hogy az állam a minimálbért tisztítsa meg az adó- és járulékterhektől. Ez legutóbb, a kötelező legkisebb bér 50 ezer forintra történő felemelésekor nem történt meg, de az új kormány ígéretei szerint megvalósulhat. Antalffy Gábor, a KISOSZ ügyvezető elnöke szerint a kormány intézkedéseinek az Európai Unió gyakorlatához kellene igazodnia, mert ez tiszta foglalkoztatási viszonyokat teremtene. Példaként említette Spanyolországot, ahol külön programot dolgoztak ki a kisvállalkozások fejlesztésére. Ennek részeként jelentős járulékkedvezményeket vezettek be azon vállalkozások számára, amelyek újabb dolgozókat vettek állományukba. Sőt, külön preferált célokat is megfogalmaztak e rétegnek: a 45 évesnél idősebbek foglalkoztatása esetén például a munkabéreket terhelő járulékoknak csak a 60 százalékát kellett befizetniük az államkasszába, nők alkalmazásakor pedig még ennél is kedvezőbb fizetési kötelezettségek hárultak rájuk. Ezek az ösztönző intézkedések jelentős mértékben növelték a vállalkozók foglalkoztatási képességét, s érezhetően visszaszorították a feketefoglalkoztatottságot Spanyolországban.

Felzárkózó vidék

A KISOSZ tapasztalatai szerint még mindig jelentős átstrukturálódás zajlik a munkaerőpiacon. A szervezet évente 12 ezer embert képez ki, illetve át a kereskedelmi és a vendéglátó-ipari szakmákra. A pályakorrekciót vállalók általában az ipari és a mezőgazdasági területekről érkeznek, s próbálnak egy, számukra egészen új szférában elhelyezkedni. A nyugati befektetők közül ugyanis többen még keletebbre vonulnak, aminek egyenes következménye, hogy megszüntetik magyarországi termelőbázisukat, s elbocsátják alkalmazottaikat. Sajnos, ezeknek az embereknek a többsége nem tud azonnal elhelyezkedni, így hosszabb-rövidebb ideig a munkanélküliek táborát növeli. S bár eddig a munkaügyi központok tisztességgel finanszírozták az átképzésüket, az idén kimerülni látszik a kasszájuk, ezért már nem jut elég pénz a jelentkezők beiskolázására. Antalffy azt reméli, hogy mindez csak átmeneti zavar, s a kormányzat rövidesen újra lehetőséget teremt az állástalanok munkaerő-piaci esélyeinek javítására.

A vidéki vendéglátás fejlesztésére a KISOSZ programot dolgozott ki. Ezek szerint a vállalkozási profilok szerkezetének átalakításával a – piaci versenyben vesztes, de a települések ellátásában fontos és egyedülálló szerepet játszó – kiskereskedők pozícióját úgy kívánja megerősíteni, hogy a boltosokat vendéglősökké képzi át. A program ugyanakkor a családi jellegű vendéglátóhelyek fejlesztését összekapcsolja az idegenforgalmi fejlesztésekkel. Ez arra alapul, hogy az elmúlt években egyre nagyobb hangsúlyt kapott a turizmus és az idegenforgalom fejlesztése, viszont ez többnyire az idegenforgalmi szempontból kiemelkedő jelentőségű területekre koncentrálódott, tehát főként Budapestre és a Balatonra. A KISOSZ éppen ezért az eddig támogatásokból kimaradt vidéki vendéglátás fejlesztését szolgáló projektet fogalmazott meg, amelynek célja, hogy a 800-1000 lakosúnál nagyobb települések mindegyikén létesüljön európai színvonalú melegkonyhás étterem és hozzá – a teljes körű vendéglátás biztosítására – legalább 3-5 szobás panzió.

A program megvalósítását a szövetség három lépésben képzelte el: először országos felmérést készít az érintett településeken a vendéglátók és a szállásadók lehetőségeiről, azután a szükséges fejlesztések érdekében önálló komplex pályázatot fogalmaz meg, és egyezteti a kormányzattal, végül pedig – amennyiben a vállalkozások fejlesztési feltételei létrejönnek – technológiai tanácsadással segíti a gazdálkodók terveinek megvalósítását. Ez utóbbihoz szorosan kapcsolódik a szakmai képzés-átképzés feltételeinek megteremtése is. A pályázati támogatásoknak – az elképzelések szerint – nemcsak a beruházásokra, de a munkahelyteremtésre és a foglalkoztatásra is ki kell terjedniük.

Megyei felmérés

Próbaként már egy egész megyére kiterjedő vizsgálatot elvégezett a vendéglátók érdekvédelmi szervezete. Az adott megye Győr-Moson-Sopron volt, ahol 66 községben 76 vendéglátóegység állapotát mérték fel. A vállalkozóktól többek között arra kértek választ, hogy milyen gazdálkodási formában tevékenykednek, hány alkalmazottat foglalkoztatnak, saját véleményük szerint jelenlegi szolgáltatásuk megfelel-e az elvárásoknak. Ugyanakkor azt is felmérték a kérdezők, hogy az adott vendéglátóegység színtere-e a helyi közösségi életnek. Végezetül pedig arról érdeklődtek a biztosok, hogy ha vendégfogadó létesítésére pályázatot írna ki a kormány, és legalább 30 százalékos vissza nem térítendő támogatást adna hozzá, élne-e a megkérdezett a pályázati lehetőséggel. Az önkormányzatok vezetőitől mindössze arra vártak választ, hogy támogatják-e és milyen formában a helyi vállalkozókat, illetve hogyan minősítik településük vendéglátásának színvonalát.

A kérdőívek összegzéséből kiderült, hogy a települések fejlődését nem feltétlenül követi a helyi vendéglátás színvonala. A legnagyobb lemaradás azokban a falvakban tapasztalható, ahol a vendéglátóegységek az áfészek, illetve utódcégeik tulajdonában vannak, s üzemeltetőjük csak bérli azokat. A vállalkozó a magas bérleti díjak miatt nem tud fejleszteni, a tulajdonos pedig nem fordít vissza semmit bérlői bevételeiből erre a célra. Ennek "köszönhetően" e helyeken a 20-30 évvel ezelőtti állapotok konzerválódtak...

A vállalkozók bevallása szerint többnyire elavult eszközökkel és korszerűtlen tulajdoni formában működnek a vendéglátóhelyek. A dolgozók szakképesítése többnyire megfelelő – kivéve a nyelvismeretet és a minőségbiztosítást. A polgármesterek kivétel nélkül húzóágazatnak tekintik a turizmust, a falu felemelkedésének zálogát látják benne, s közösségformáló hatását is fontosnak ítélik. Gazdasági szempontból azonban már nem látják ilyen egyértelműnek az ágazat szerepét. Ebből adódik, hogy támogatásuk mindössze a nem akadályozásukban merül ki.

A szakemberek véleménye szerint a legszükségesebb feladatok elvégzését a korábbi kormány által a turizmus számára elkülönített összegek egytized részéből meg lehetne valósítani. Ebből a pénzből megfelelő támogatási konstrukció mellett csaknem 1330 településen lehetne végrehajtani a legszükségesebb beruházásokat, ami a környék foglalkoztatására is jótékony hatással lenne.

A Győr-Moson-Sopron megyében végzett tesztet a tervek szerint ősszel az ország többi megyéjében is elkészítik. A tapasztalatokat októberben összesítik, majd novemberben benyújtják a kormány illetékes hivatalához. A KISOSZ vezetői rövid tárgyalásra számítanak, amelyet követően akár már 2003 januárjában kiírhatók lesznek a pályázatok.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. július 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem