×

Uniós bérek, hazai esélyek

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. március 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 50. számában (2002. március 15.)
A magyarországi keresetek uniós felzárkóztatásának kulcsa a termelékenységben rejlik. Az EU-tagjelöltek bérszínvonala a legjobb esetben is 15-20 év alatt érheti el az uniós átlagot, ami még annál is hosszabb időszak, mint ami alatt a felzárkózás az egy főre jutó GDP tekintetében végbemehet – vélik a szakértők. A hazai munkáltatók a nemzeti bérfelzárkóztatási stratégia útmutatásainak híján a kis lépések taktikáját követik: az inflációt meghaladó, teljesítményjavulással arányos bérnövelést hajtanak végre – legalábbis az átlagos számok ezt mutatják.

A bérfelzárkózás ütemére és időtávjára vonatkozó prognózis készítéséhez az EU korábbi bővítési tapasztalatai kevés fogódzót kínálnak. A GKI Gazdaságkutató Rt. elemzése szerint a magyar átlagbér az EU átlagának alig több mint tizede valuta- és mintegy harmada vásárlóerő-paritáson, míg az egy főre jutó GDP az ötöde, illetve fele az európainak a két mutató szerint.

Az azonban valószínűsíthető, hogy a csatlakozást követően erősödik a bérek emelését szorgalmazó bel- és külföldi nyomás. Bár az életszínvonal javítása a keresetek emelését igényli, a nemzetközi versenyképesség megőrzése éppen kordában tartásukat teszi szükségessé. A GKI elemzése szerint a felzárkózás megalapozásához – az évtizedben – a magyar munka termelékenységének az EU-átlagnál évi 2-3 százalékponttal gyorsabban kell növekednie. Ez, ha a bérszínvonalak kiegyenlítéséhez nem is, de közelítésükhöz elég lehet. Annak viszont, hogy a keresetek felzárkózása ne veszélyeztesse a versenyképességet, a bérek járulékos költségeinek csökkentése és a bérek jövedelmeken belüli arányának növelése is feltétele – utóbbi azzal együtt is, hogy a relatíve alacsony bérhányad a jövedelmeken belül csak részben magyarázza az európai és a magyar keresetek különbségét.

Magyarország 2005-ös európai uniós csatlakozásával számolva, évi mintegy 20 százalékos termelékenységnövekedésre van szükség ahhoz, hogy a magyar gazdaság elérje az EU átlagát – mondta Klaus D. Harrer, a Czipin and Proudfoot tanácsadó cég ügyvezető igazgatója. Felméréseik szerint a vállalatvezetők által prognosztizált évi 6,5 százalékos, de még az élenjáró cégek által várt 14,1 százalékos termelékenységnövekedés is kevés a csatlakozás idejére elvárt szint eléréséhez. Ha e téren nem következik be gyorsítás, akkor Magyarországnak 15-20 évre lesz szüksége a felzárkózáshoz – jelentette ki az ügyvezető igazgató.

A termelékenység tekintetében a magyar gazdaság lemaradása az EU átlagától 42 százalékos, a bérek esetében 60 százalékos. A várt bérnövekedés a versenyképesség fenntartása mellett csak a termelékenység növekedésével valósítható meg. A tagjelölt országok e tekintetben átlagosan 59 százalékkal maradnak el az EU átlagától, Magyarország tehát a maga 42 százalékával az élmezőnyben foglal helyet.

GM-koncepció

A következő időszakban reális esélye van annak, hogy a magyar bérek fokozatosan közeledjenek az európai bérekhez, ugyanis a magyar gazdasági növekedés – a prognózisok szerint is – tartósan két-háromszorosa az uniós tagállamok növekedésének. Ugyancsak kedvező a munkavállalók számára a forint árfolyamának további várható erősödése, ami vásárlóerejének növekedését is jelenti – mondta el Herczog László, a Gazdasági Minisztérium miniszteri biztosa.

Mint kifejtette: a tárcánál most készítik elő az EU-s bérfelzárkóztatást szolgáló programot, amelynek tervezete a gazdasági miniszter asztalán van. Az uniós csatlakozás majd további ösztönzést adhat e folyamatnak. A szabad munkaerő-áramlás megteremtése ugyancsak keresetfelhajtó hatással járhat, ha nem is minden ágazatban és szakmában. Már ma is tapasztalható, hogy Norvégia érdeklődik a magyar orvosok, Németország pedig az informatikusok iránt. Ezért a munkaerőpiac szereplőinek – beleértve természetesen a kormányt is – fokozottan figyelniük kell a nemzetközi munkaerőpiac tendenciáira.

A munkaerő-elszívó hatás azonban régiónként és ágazatonként eltérő mértékű lesz. Kereslet alakulhat ki azokból a szakmákból is, amelyekből nálunk is hiány van – mondta a szakember. A kormány célja, hogy ezekben a foglalkoztatási ágazatokban az átlagosnál gyorsabb béremelés következzen be, megakadályozva ezzel a munkaerő külföldre vándorlását.

Jogos igények

A jövedelempolitika tekintetében az a cél, hogy a bérek nettó összegét növeljük. Ennek módja pedig az adóterhek csökkentése – jelentette ki Herczog László, aki szerint egy hosszú távú bérpolitika kialakítása is indokolt lenne. A felzárkózást jövedelempolitikai eszközökkel annál is inkább célszerű segíteni, mert a bérekre rakódó terhek közismerten magasak. Az szja- és a tb-járulék-kulcsok indokolt csökkentését azonban behatárolják azok a jogos igények, amelyek az egészségügyre, az oktatás fejlesztésére, valamint a nyugdíjak emelésére irányulnak.

Ezért elsősorban az egészségügyi hozzájárulás mérséklése, esetleg megszüntetése lenne indokolt, azzal a fenntartással, hogy a költségvetés bevételeinek védelme érdekében az adószerkezet változtatása lehet a reális megoldás. Konkrétan: egyfelől az élőmunka terheinek csökkentését, másfelől a környezetszennyezést büntető elvonások növelését kellene megcélozni.

Herczog László azt is megemlítette, hogy míg az uniós bérfelzárkóztatás politikai megközelítés, addig a munkáltató a foglalkoztatást, illetve a bérpolitikát érintő kérdésekben piaci alapon dönt, befektetésének megtérülését mérlegeli, és nem azt, hogy például Angliában vagy Németországban ötször többet kellene az alkalmazottaknak fizetnie.

"Nem lehet pontosan megjósolni, mikor érik el a hazai bérek az Európai Unió színvonalát, annyit azonban már ma is tudunk, hogy ehhez évtizedeket kell még várnunk" – mondta Herczog László. Szerinte a csatlakozást követően a hazai munkaerőpiac szerkezete átalakul, érvényesülni fognak a klasszikus munkaerő-piaci szabályok, s ezeknek bérfelhajtó hatása lesz.

A miniszteri biztos ugyanakkor emlékeztetett arra, hogy jelenleg a közalkalmazottak helyzete a legkedvezőtlenebb. Számukra egységes szakmai bértáblák kialakítása javasolható, amelyek tartalmukban is különbözőek, és felvázolják az adott szakma karriertábláját. Természetesen a minimálbér emelésével a versenyszférában is elősegíthető a legkisebb keresetek feletti kategóriákban a bérek európai felzárkóztatása. Hangsúlyozni kell azonban, hogy a minimálbér adómentességére vonatkozó javaslat ellentétes azzal az uniós elvárással is, hogy valamennyi jövedelemnek részt kell vennie az adózásban.

Vállalati bérfejlesztés

Magyar Posta Rt.-nél ez év január 1-jei hatállyal 4,5 százalékos automatikus keresetfejlesztést hajtanak végre, februárban pedig megkezdődtek az idei bértárgyalások a társaság üzleti terve alapján.

A 2002. január 1-jétől érvényes automatikus keresetfejlesztésről szóló dokumentumot a munkáltató és az érdekképviseletek vezetői január végén írták alá. Ugyanakkor a Magyar Posta és az érdekképviseletek február 23-án középtávú megállapodást kötöttek, amely rendelkezik az automatikus keresetfejlesztésről. Ezek szerint ennek mértéke az adott évre tervezett infláció felső határának 75 százaléka.

A 4,5 százalékos automatikus keresetfejlesztés összesen 1,910 milliárd forint bértömeg kiosztását jelenti. Ebből az 50 ezer forintos minimálbér bevezetése 2,4 százalékot tesz ki, 1,017 milliárd forintot köt le és 12 ezer postást érint. A helyi megállapodás alapján 2,1 százalékot, 893,2 millió forintot osztanak ki az automatikus keresetfejlesztés során. A bérfejlesztésben részesített postai dolgozók januárra már az emelt béreket kapták. Járandóságaikat legkésőbb február 5-én kézhez vehették.

A MÁV Rt.-nél az idén 10,5 százalékos bérfejlesztést hajtanak végre – jelentette be február végén a szakminiszter. Korábban a munkáltató és a reprezentatív vasutas-szakszervezetek a Vasúti Érdekegyeztető Tanács (VÉT) ülésén, január közepén 9,25 százalékban állapodtak meg. A hároméves megállapodásban szabályozott bérfejlesztési lehetőségtől azért térhetnek el a MÁV-nál, mert ezt a magyar gazdaság teljesítése lehetővé teszi – indokolta a tárca vezetője.

Külföldi kézben

A Magyarországon működő külföldi érdekeltségű vállalatok jellemzően a magyar átlagkereset másfélszeresét fizetik munkavállalóiknak – összegezte tapasztalatait közös tanulmányában a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara, valamint a Kienbaum tanácsadó cég. E felmérésből kiderült, hogy a külföldi érdekeltségű, Magyarországon működő vállalatoknál az ügyvezető igazgatók éves bruttó átlagkeresete 10,76 millió forint, a vezető munkatársaké 5,52 millió forint, a szakembereké, kvalifikált szakmunkásoké 2,03 millió forint, az egyszerű munkásoké pedig 0,99 millió forint.

A dokumentum szerint a mozgó bér egyre fontosabb szerepet játszik a külföldi érdekeltségű cégek bérezési gyakorlatában: ennek aránya a vezetői szinten növekszik. Többnyire a sikeresen működő vállalatok fizetik meg jól a vezetőiket.

A felmérés szerint a külföldi tulajdonú cégek az idén 10 százalékos bérnövekedést terveznek magyarországi érdekeltségeiknél. Ez ugyan visszafogott, de a várható infláció felett lesz. A tanulmány készítői úgy vélik, Magyarországon magasak a bérköltség terhei, s érzékelhető a szakképzett munkaerő hiánya. Ugyanakkor a hazai gazdaság – a magas bérköltségek miatt – hátrányba kerülhet a térség országaival szemben a külföldi tőkéért folyó versenyben.

Mérlegen a minimálbér

A minimálbér-emelés 50 ezer forintra emelése az Ecostat számításai szerint mintegy 500 ezer alkalmazottat érint. Ez a gazdaságelemző és informatikai intézet legfrissebb prognózisa szerint a versenyszférában dolgozók 20,7 százalékának, valamivel több, mint 370 ezer főnek, a költségvetésben foglalkoztatottak 19,4 százalékának, mintegy 130 ezer dolgozónak jelent változást jövőre.

A társadalombiztosítási járulékok újabb 2 százalékpontos csökkentésével összekapcsolt minimálbér-emelés a versenyszféra egészének megtakarítást jelent, annak ellenére, hogy az egészségügyi hozzájárulás emelkedik. Az Ecostat számításai szerint a versenyszféra a változások eredményeként 12-15 milliárd forint kifizetése alól mentesül. Azokban az ágazatokban azonban, ahol alacsony a kereseti színvonal, a módosítás veszteséggel jár. Ezekben az ágazatokban ugyanis a minimálbér jelentősebb emelkedését nem kompenzálja a tb-járulék csökkentése.

Példaként a kutatóintézet a feldolgozóipart emelte ki, ahol az ágazat vesztesége 2,7-3,2 milliárd forint körül lehet. Idetartozik a gépipar is, ahol a tehernövekedés 4 milliárd forint körül várható. A számításokhoz az Ecostat 10 százalék körüli keresetnövekedéssel kalkulált. A prognózis leszögezi, hogy az alacsony átlagkeresetű ágazatokban, ahol a minimálbéren foglalkoztatottak aránya viszonylag magas, a többletköltséget kompenzálni tudja a kormány által rendelkezésre bocsátott, 15 milliárd forintos, megpályázható keret.

Az összeállítás megállapítja, hogy az idén tovább növekszik a keresetek adótartalma. A januártól életbe lépett új adótábla szerint az alsó 20 százalékkal adózó sáv határa 480 ezer forintról 600 ezer forintra emelkedik. Ezzel kapcsolatban a kutatók arra hívják fel a figyelmet, hogy a minimálbérből élők ugyan továbbra is a legalsó sáv szerint adóznak, ám a legkisebb jutalom, vagy a 13. havi fizetés már felsőbb kategóriába sorolja őket.

A felső sáv értékhatára 1 millió 50 ezer forintról 1 millió 200 ezer forintra emelkedett. Eszerint a nemzetgazdasági átlagkereset a legmagasabb adósávba került, ami valószínűleg példátlan az adórendszerek között – állapítja meg az Ecostat.

 

Reálkeresetek 2001-ben

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint az elmúlt évben – 2000-hez viszonyítva – 18 százalékkal nőtt a bruttó nominális kereset, 16,2 százalékkal növekedett a nettó és 6,4 százalékkal a reálkereset. A számítások szerint a gyermekkedvezmény egy munkavállaló esetében a reálkereseteket – a 6,4 százalékhoz képest – további 1,3 százalékponttal gyarapította. A 18 százalékos bruttó átlagkereset-bővülésen belül a versenyszférában dolgozók bére 16,3, a költségvetési szférában tevékenykedőké pedig 22,4 százalékkal emelkedett tavaly az azt megelőző évihez képest. A költségvetési intézmények tekintetében legnagyobb mértékben, 26,3 százalékkal a közigazgatásban – a köztisztviselők júliusi hatályú béremelése, valamint a jutalmak következtében –, a legkevésbé pedig – 15,4 százalékkal – az egészségügy és a szociális ellátás gazdasági területein emelkedtek az átlagkeresetek. A legjobban fizető ágazat továbbra is a pénzügyi szektor – havi bruttó 216 ezer forinttal –, míg a legkisebb fizetést – havi bruttó 62 573 forintot – a textil-, bőráru és a lábbeli gyártásában dolgozók viszik haza.

Bérek és adók

A gazdasági fellendülés évei alatt a bérek alakulása nemcsak a korábbi esztendők veszteségeinek a pótlására, de az adott időszak lehetőségeinek kihasználására sem volt elég. Ennek következtében a 2000. évi átlagkereset vásárlóértékén számolva még nem érte el az 1989-90. évi szintet sem, és például az 1980. évi 3688 forintos átlagkeresethez képest csupán 3213 forintot ért az infláció hatását leszámolva – derül ki az MSZOSZ szakértői által készített tanulmányból.

Tíz év viszonylatában a bruttó keresetek 9,72-, a nettó keresetek csupán 7,59-szeresükre nőttek. Azokban az években, amikor a nettó kereset kisebb mértékben emelkedett, mint a bruttó, a központi elvonások nőttek mind abszolút, mind pedig relatív mértékben, tehát a bér egyre nagyobb részét – a munkavállalók helyett – a központi költségvetés kapta meg.

A folyamatot tekinthetjük úgy is, hogy a központi elvonások növekednek. Mivel azonban mindez a bérből történik, így végső soron mégis a munkavállaló jár a legrosszabbul. Egyedül az 1994, 1996 és 1997-es években történt meg, hogy az adócsökkentés következtében a nettó keresetek jobban emelkedtek, mint a bruttó, ezáltal több jövedelem maradt a dolgozónál. Ugyanakkor a munkaadó is jobban járt, mivel kisebb emeléssel tudta ugyanazt a nettó bérnövekedést biztosítani dolgozójának.

Bruttó és nettó bérek, a vásárlóerő-paritás arányai a világ jelentősebb városaiban, 2000

Város

Bruttó bér

Nettó bér

Bruttó bér

Nettó bér

Vásárlóerő- paritás PPP

USD/óra

Budapest = 1

Amszterdam

12,7

8,7

9,8

9,4

5,7

Athén

6,3

4,9

4,9

5,3

3,8

Bécs

12,7

9,0

9,8

9,7

5,4

Berlin

14,0

8,6

10,8

9,3

6,0

Brüsszel

14,1

7,9

10,8

8,5

5,5

Dublin

11,6

8,9

8,9

9,6

6,0

Helsinki

10,9

7,6

8,4

8,2

4,4

Koppenhága

18,4

10,2

14,2

11,0

5,4

Lisszabon

5,4

4,3

4,2

4,6

3,7

London

12,8

9,8

9,9

10,6

5,1

Madrid

7,4

6,1

5,7

6,6

5,4

Milánó

9,3

6,2

7,2

6,7

4,5

Párizs

11,4

8,5

8,8

9,2

5,1

Stockholm

13,0

8,8

10,0

9,5

4,3

Budapest

1,3

0,9

1,0

1,0

1,0

Bangkok

2,1

2,0

1,6

2,1

1,7

Isztambul

3,7

2,8

2,8

3,0

2,1

Mexico City

2,1

1,9

1,6

2,1

1,5

Moszkva

1,1

0,9

0,8

0,9

0,7

New York

20,0

14,3

15,4

15,4

6,7

Sanghaj

1,7

1,3

1,3

1,4

0,7

Tokió

21,8

17,8

16,8

19,2

6,2

Varsó

2,2

1,4

1,7

1,5

1,4

Forrás: Prices and earnings around the Globe, 2000. Edition, Union Bank of Switzerland (fordítás, saját számítások: Hanti Erzsébet)

Növekvő központosítás

A 90-es éveket többnyire az jellemezte, hogy a személyi jövedelemadó tekintetében évről évre elmaradt, vagy nem a kellő mértékben történt meg a valorizáció. Az 1991-1993 közötti éveket az adóterhek rendkívül jelentős növekedése jellemezte, s 1995-ben is az adóterhelés erősödése eredményezett komoly többletbevételt az egyensúlyi helyzet visszaállítása érdekében. Hasonló mértékű adószigorítás történt 1999-ben is, azonban ekkor már nem volt sem átalakulási, sem egyensúlyi válsághelyzet, tehát pusztán egy növekvő központosítást hajtott végre a kormány.

A bérek adóterhelésének folyamatos növekedésére – a leglátványosabb bizonyítékul – az átlagkeresetek és a marginális adókulcsok egymáshoz viszonyított arányának vizsgálata szolgál. Míg 1992-1995 között a felső adósáv alsó határa még ötszöröse volt az alsó adósáv felső határának, addig ez 1998-ra 4,4-szeresére csökkent. A valódi változás azonban 1999-től következett be, amikor is ez az arány 2-2,5-szeresre csökkent, így az adótábla sávjai nagyon "összenyomódtak".

Az átlagkereset növekedésével összehasonlítva még rosszabb a helyzet. 1992-ben az országos bruttó átlagkereset a legfelső adósáv alsó határának közel felénél volt, 1994-95-ben átmenetileg romlott az arány, 1997-ben ismét visszament 57 százalékra, majd 1998-tól kezdve az átlagkereset előbb fokozatosan megközelítette, majd 2000-ben átlépte a legfelsőbb adókulcs határát. A 2002-re várható átlagkereset már 10 százalékkal meg fogja haladni a marginális kulcs alsó határát.

 

Kompenzációs technika

A Munkaerő-piaci Alap Irányító Testülete (MAT) január közepén jóváhagyta a minimálbér-emelés miatti többletköltség ellensúlyozását szolgáló pályázat kiírását, és felkérte a Foglalkoztatási Hivatalt annak lebonyolításra.

A támogatásra, az élőmunka-többletköltség ellentételezésére pályázhatnak a belföldi székhelyű gazdasági társaságok, szövetkezetek, vállalatok, egyes közhasznú szervezetek is. Alkalmazottaik után az egyéni vállalkozók is igényelhetik a támogatást, valamint a társadalombiztosításijárulék-többletet. A teljes bérköltség bizonyos százalékát térítik majd meg a sikerrel pályázóknak, és a támogatást egy összegben még az első fél évben kifizetik.

A pályázatokat március 18-ig lehet beadni a pályázó székhelye szerinti illetékes munkaügyi központhoz.

A minimálbér-emelés miatt aránytalanná vált bérszerkezet ellensúlyozására nincs és nem is várható terv. Ám a tárca reményei szerint a vállalkozók az idén is – a tavalyihoz hasonlóan – kigazdálkodják a bérarányok megtartásához szükséges pénzt.

Példátlan szigorítás

Ez a folyamat példátlan mértékű adószigorítást érzékeltet. Ellentétes az adó logikájával is, ráadásul – ha az átlagos kereset a legnagyobb adókulccsal adózik – ellentmond az uniós országok gyakorlatának is, ahol a marginális kulcs általában az átlagkereset 2-3-szorosánál lép be.

A 90-es évek során az szja-adótábla valorizálásának elmaradása egyértelműen a magas jövedelműeknek kedvezett. Az alacsony jövedelmek az évek múlásával egyre magasabb adósávokba kerültek, terhelésük egyre nőtt, közben a magas jövedelműek terhelése relatíve csökkent. A TÁRKI elemzése szerint az adótábla progresszivitása ellenére a legmagasabb jövedelmi decilisbe (tizedbe) tartozók alig fizetnek több adót, mint az átlagos jövedelműek. Ez – az adótábla alakulásán túl – annak is köszönhető, hogy az adókedvezmények jelentős részét a legmagasabb jövedelemmel rendelkezők veszik igénybe.

Az szja változásai az elmúlt évek során jövedelemátcsoportosítást eredményeztek: mégpedig az alacsonyabb keresetűektől a magasabb jövedelműek irányába. Ez a tendencia napjainkban is tart, sőt felerősödött az 1999-es adóváltozásokkal. Ekkor a kormány a felére csökkentette az alkalmazottak adójóváírását, az adótábla átalakításával pedig a magas jövedelműeknek nyújtott jelentős kedvezményt. Azóta van a minimálbéren is tényleges adóteher.

Az átlagkeresetek és a minimálbérek alakulásának adatai, 1994-2002

Év

Fogyasztói árindex (az előző év %-ában) érték

Átlagkereset

Minimálbér

Nettó

Bruttó

Bruttó

Nettó

Reálérték

Bruttó

Nettó

Reálérték

minimálbé

Ft/hó

előző év=100

Ft/hó

előző év=100

Ft/hó

előző év=100

Ft/hó

előző év=100

nettó

bruttó

átlagkeresethez viszonyított aránya %

1994

118,8

33 289

124,7

22 992

127,1

107,2

10 500

116,6

9 292

   

40,4

31,5

1995

128,2

38 900

116,8

25 891

112,6

87,8

12 200

116,2

10 797

116,2

90,6

41,7

31,4

1996

123,6

46 387

120,4

30 544

117,4

95,0

14 500

118,9

12 542

116,2

94,0

41,1

31,0

1997

118,3

52 270

122,3

38 145

124,1

104,9

17 000

117,2

15 045

120,0

101,4

39,4

30,0

1998

114,3

67 764

118,3

45 162

118,4

103,6

19 500

114,7

17 257

114,7

99,9

42,5

28,8

1999

110,0

77 187

116,1

50 076

112,7

102,5

22 500

115,4

17 888

103,7

94,3

35,7

29,1

2000

109,7

87 645

113,5

55 785

111,4

101,5

25 500

113,3

20 273

113,3

103,2

36,3

29,1

20011

109,3

101 700

116,0

63 600

114,0

104,3

40 000

156,9

30 800

151,9

139,0

48,4

39,3

20021

108,0

115 000

113,0

72 250

113,6

105,2

50 000

125,0

37 750

122,6

113,5

52,2

43,5

Forrás: KSH, kormányanyagok, saját számítás: Szabó Julianna

1 Várható adatok

Jövedelmi különbségek

A munkaadó által fizetett közterhek mindegyike csökkent 1994-2001 között, kivéve az abszolút mértékű egészségügyi hozzájárulást, amely – alacsony keresetek esetében – nagyobb százalékot jelent, és minél magasabb a kereset, annál kisebb arányt képvisel. A 2001-es minimálbér munkáltatói hányadánál is ennek a hatása látszik, és nem valódi tehercsökkenés történt.

A munkavállalónál azonban érzékelhető mértékben nőttek a közterhek ugyanezen időszakban. A minimálbér 1999-ig adómentes volt, 1999-től viszont belépett az szja-fizetés, valamint a tb-járulék is nőtt 1 százalékkal. Jelentős a közterhek növekedése az átlagkereset szintjén is: a munkavállaló kötelezettségei 1,26-szorosukra nőttek. Így azt lehet mondani, hogy a munkavállaló és a munkáltató által 2001-ben fizetett bérterhek mértéke az átlagkereset szintjén gyakorlatilag megegyezett.

A hazai bérek elmaradásának ilyen mértékét az uniós átlagtól sem a hazai GDP-, sem a hazai teljesítménymutatók nem indokolják. A helyzet azonban a legutóbbi években is – a 2001-es évtől eltekintve – a munkavállalók kárára alakult: 1999-2000-ben az átlagkereset reálértékének növekedése jelentősen elmaradt a gazdasági növekedés ütemétől. Miközben a GDP 1999-ben 4,4 s 2000-ben 5,2 százalékkal nőtt, addig a reálkereset 2,5, illetve 1,5 százalékkal emelkedett csupán.

Mennyit kellett egy átlagfizetésű magyar dolgozónak dolgoznia...

 

1997 végén

2001 végén

Egy zsemléért

2 p 10 mp

2 p 20 mp

Egy liter tejért

21 p 22 mp

25 p 04 mp

Egy kiló karajért

3 ó 18 p

3 ó 12 p

Egy hamburgerért

21 p 07 mp

30 p 58 mp

Egy napilapért

11 p 13 mp

13 p 08 mp

Egyhavi tv-előfizetésért

1 ó 41 p

1 ó 59 p

Egy liter benzinért

33 p 47 mp

34 p 48 mp

Egy kilówattóra áramért

3 p 54 mp

4 p 05 mp

"Tisztes kereset"

A minimálbér 40, majd 50 ezer forintra történő emelése igen jelentős előrelépést hozott e kereseti kategória tekintetében az Európai Szociális Charta előírásainak teljesítéséhez. Az 50 ezer forintos kötelező legkisebb bér immár a tisztes kereset kategóriáját közelíti azzal, hogy nettó értéke a nettó nemzetgazdasági átlagkereset 52,2 százalékát teszi ki, szemben a 2000. évi 36,2 százalékkal.

Ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy a tisztes bér kategóriája nem csupán, sőt nem is elsősorban az arányszámon múlik, sokkal inkább minőségi kategória, s azt jelenti, hogy a tisztes bér mind a dolgozóknak, mind pedig családjuknak tisztes megélhetést, azaz a létminimumot meghaladó életszínvonalat tesz lehetővé.

A minimálbér növekedését a létminimumhoz viszonyítva megállapítható, hogy míg a 2000. évi bruttó 25 500 forint nettó értéke egy felnőtt esetében a létminimum 61,9 százalékát tette ki, addig az 50 ezer forint nettó értéke az "egy aktív korú felnőtt" háztartástípusánál majdnem eléri a létminimumot, annak 97,9 százalékát teszi ki.

Ugyanakkor az Európai Szociális Charta előírásai szerint a kereseteknek a munkavállaló családja számára is tisztes megélhetést kell biztosítaniuk, tehát a gyermekes létminimum-kategóriákkal kell számolni. Így már azt láthatjuk, hogy az 50 ezer forintos minimálbér az egy felnőtt, egy gyermekből álló családok esetén a 2002. évi létminimumnak csak 70 százalékát éri el.

Az éves bruttó átlagkereset és az adótábla legmagasabb kulcsának alakulása, 1992-2002

Év

Alsó adókulcs

Felső adókulcs

Felső adósáv/ alsó adósáv

Átlagkereset

Átlagkereset felső adósáv* (%)/

felső határa

mértéke

alsó határa

mértéke

havi

éves

1.

2.

3.

4.

3./1.

5.

6.

6./3.

1992

100 000

0%

500 000

40%

5,0

21 875

262 500

52,5

1993

100 000

0%

500 000

40%

5,0

26 666

319 992

64,0

1994

110 000

0%

550 000

44%

5,0

33 306

399 672

72,7

1995

110 000

0%

550 000

44%

5,0

38 901

466 812

84,9

1996

185 000

2%

900 000

48%

4,9

46 837

562 044

62,4

1997

250 000

20%

1 100 000

42%

4,4

52 270

627 240

57,0

1998

250 000

20%

1 100 000

42%

4,4

67 764

813 168

73,9

1999

400 000

20%

1 000 000

40%

2,5

77 187

926 244

92,6

2000

480 000

20%

1 050 000

40%

2,2

87 645

1 051 740

100,2

2001

480 000

20%

1 050 000

40%

2,2

98 162

1 177 944

112,2

2002

600 000

20%

1 200 000

40%

2,0

109 941

1 319 297

109,9

* Éves bruttó átlagkereset a legfelső kulcs alsó határa százalékában.

Szinten tartó költekezés

Magyarországon az elmúlt öt évben csaknem háromszorosára emelkedett a minimálbér, és az átlagbér is csaknem duplájára nőtt. A bérek vásárlóereje azonban a múlt évig csak minimálisan nőtt, mert az infláció két számjegyű volt vagy azt erősen megközelítette. Az átlagbérek az EU-átlagbér nyolcadát, egytizedét teszik ki, míg azok vásárlóereje valamivel több, mint egyharmada a közösséginek.

Ha az elmúlt öt évet vesszük figyelembe, a minimálbér összege 294 százalékkal emelkedett. Az idei 50 ezer forintos havi bruttó minimálbér valójában nettó 37 750 forintos (körülbelül 135 dollár) keresetet jelent, amit a személyi jövedelemadó, a társadalombiztosítási és a munkavállalói járulék levonása után kap kézhez az alkalmazott. 2002-ben ezért a pénzért dolgozik a foglalkoztatottak egyötöde, közel 800 ezer ember.

Ennél jóval kevésbé nőtt az átlagbér. Míg 1997-ben az átlagos havi bruttó bér 52 270 forint (körülbelül 280 dollár) volt, 2001 végén 96 600 forintot (körülbelül 345 dollár) tett ki. A havi bruttó átlagbérek tehát ez idő alatt forintban csaknem 84 százalékkal nőttek. Ez valójában nem egészen havi 62 ezer forintos (mintegy 221 dollár) nettó kifizetést jelent. A legjobban fizető gazdasági ág évek óta a pénzügyi tevékenység Magyarországon, csaknem 210 ezer forintos bruttó átlagbérrel. A legkevesebbet viszont a szociális és az egészségügyi ellátásban dolgozók keresték. E szférában a havi bruttó átlag 61 ezer forint volt. Az átlagbér országosan az idén várhatóan 8-10 százalékkal emelkedik.

Egy tavaly év végén megjelent számítás – amely az alapvető élelmiszerek és energiahordozók árához mérte a kereseteket – azt mutatta, hogy ha a nettó minimálbért tejre, kenyérre, húsra, kristálycukorra, tojásra vagy földgázra és villanyáramra számolják át, úgy kitűnik, hogy 1997 és 2001 között az infláció felemésztette az emelések tekintélyes hányadát, és a nettó minimálbér lényegében csak a szinten tartást némileg meghaladó költekezést tett lehetővé.

Hasonló a helyzet az átlagbérrel is. Ugyanezen alapvető élelmiszerek és az energiahordozók árának drágulása miatt egy átlagos keresetű munkavállaló a béréért 2001 végén csupán 4 százalékkal több ilyen alapvető árut vagy energiahordozót vásárolhatott, mint 1997-ben.

Továbbra is fél órát kell dolgozni Magyarországon egyetlen liter benzinért, holott a keresetek reálértéke az utóbbi két évben növekedésnek indult. A nyugdíjak vásárlóértéke a hetedével csökkent 1997 és 2001 között. A múlt évben egy zsemléért 140 másodpercet kellett dolgoznia egy átlagfizetésű magyarországi foglalkoztatottnak, míg 1997-ben csak 130 másodperc munkára volt szükség ehhez. Egy hamburgerért szintén jóval többet, 21 perc helyett majdnem másfélszer annyit, 32 percet kell most dolgozni.

Némi vigaszt jelenthet, hogy e négy év alatt az élelmiszereknél kisebb mértékben drágultak az energiahordozók. Így például egy kilowattóra elektromos áram ára az 1997-es 3 perc 54 másodperc helyett 2001-ben 4 perc 5 másodperc alatt kereshető meg.

Az adatok tanúsága szerint a nyugdíjak átlagos értéke az utóbbi négy esztendőben fokozatosan lemorzsolódott. Egy átlagos napi nyugdíjból 1997-ben 92 zsemle került ki, tavaly már csupán 80 darabra futotta.

A Big Mac-mutató

A Big Mac ára könnyen összehasonlíthatóvá teszi az egyes országok fizetőeszközeinek értékét. Eszerint a forint csaknem 35 százalékkal alulértékelt a dollárhoz képest. A közgazdászok dolgát megkönnyíti a világszerte elterjedt hamburger, ha az egyes devizák vásárlóerejét szeretnék számba venni.

A módszer gyors, olcsó és meglehetősen pontos. A hivatalos Big Mac dollárban kifejezett árának az USA-beli árszinttől való eltérése azt jelzi, hogy az egyes országok saját devizája milyen mértékben alul-, illetve felülértékelt az USA-dollárral szemben.

A Big Macet csaknem 120 országban készítik és forgalmazzák. E hamburgertípust hagyományosan mindenhol azonos módon, csaknem azonos energia- és nyersanyag-felhasználással készítik el, s a felhasznált munkaerő mennyisége sem tér el jelentősen.

A hamburgermutató eredményes, az utóbbi években ugyanis a 12 vezető ipari ország közül nyolc esetében pontosan előre jelezte a nemzeti devizák értékének alakulását. Az Egyesült Államokban 2,59 dollárba kerül a Big Mac darabja. A hamburgermutató szerint a fejlett országok közül csupán az izraeli, a perui és a brit fizetőeszköz felülértékelt az amerikai dollárhoz képest. Az euró pedig csupán hat százalékkal alulértékelt.

A közép-európai országok közül a magyar forint a legerősebb, mivel "csupán" 35 százalékkal alulértékelt, azaz ennyivel tér el a hivatalos árfolyam az "egyensúlyitól".

A központi elvonások arányának alakulása a munkavállaló bruttó keresetéhez viszonyítva, 1994-2001

 

A központi elvonások* aránya a bruttó keresethez %

a munkáltatónál

a munkavállalónál

1994

minimálbér

51,5

11,5

átlagkereset

48,5

29,8

1995

minimálbér

48,5

11,5

átlagkereset

48,5

31,8

1996

minimálbér

47,0

11,5

átlagkereset

47,0

30,4

1997

minimálbér

54,1

11,5

átlagkereset

46,6

32,6

1998

minimálbér

53,8

11,5

átlagkereset

46,1

34,5

1999

minimálbér

52,0

20,5

átlagkereset

40,7

35,1

2000

minimálbér

51,3

20,5

átlagkereset

40,4

34,7

2001

minimálbér

44,5

23,0

átlagkereset

38,1

37,5

* Tb-járulék, munkaadói és munkavállalói járulék, egészségügyi hozzájárulás, valamint szja.

Forrás: KSH, valamint Hanti Erzsébet saját számítása

Ágazati egyezségek

A villamosenergia-ipar három szakszervezete középszintű bérmegállapodást kötött a munkáltatók reprezentatív érdek-képviseleti szövetségével. Ennek értelmében 3 százalékos reálkereset-emelést vállalt az idei évre a munkaadói képviselet.

A megállapodás hatálya alá tartozó cégeknél az idei év egészére vonatkozó, kötelező reálkereset-növelés nem lehet kevesebb 3 százaléknál. A végrehajtás módjáról társasági szinten a helyi bér- és szociális megállapodások rendelkeznek. A helyi lehetőségek szerint ennél magasabb mértékről is megállapodhat az adott cég az érdekképviselettel. Az egyezség – középszinten – nem ír elő az országosan kötelező 50 ezer forintnál magasabb minimálbért.

A megállapodást aláíró felek közösen kérik fel a gazdasági minisztert, hogy a megegyezés hatályát kiterjessze az iparág egészére. Ha ez megtörténik, akkor az egész iparágban kötelező lesz a legalább 3 százalékos reálkereset-emelés.

Ajánlás a kereskedelemben

A Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezete (KASZ), az Áfészek Országos Szövetsége (Áfeosz), a Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdek-képviseleti Szövetsége (Kisosz), valamint az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) február 1-jén kötött megállapodást az idei kereskedelmi bérajánlásról. Az aláírók azt javasolják a vállalkozásoknak és az ágazati munkavállalóknak, hogy fogadják el, és lehetőség szerint érvényesítsék az Országos Munkaügyi Tanács (OMT) ez évre irányadó, 8-10,5 százalékos mértékű keresetemelési ajánlását.

A felek egyúttal megállapították, hogy tekintettel a minimális béremelésben érintett munkavállalók magas arányára – ez az ágazaton belül megközelíti az 50 százalékot –, egyes kereskedelmi vállalkozások éves átlagkereset-növekedése már önmagában is az ágazati bérajánlás felső határa feletti mértéket eredményezhet.

A dokumentumban felhívták a magas élőmunka-igényű vállalkozások figyelmét arra, hogy vegyenek részt az idei foglalkoztatási támogatásra kiírt pályázaton. Az aláíró felek vállalják, hogy közösen fordulnak a gazdasági miniszterhez és a Munkaerő-piaci Alap Irányító Testületéhez annak érdekében, hogy olyan normatív tényezőket alakítsanak ki a pályázat végső elbírálásakor, amelyek a kereskedelem – mint rendkívül érintett ágazat – számára kedvezőek.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. március 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem