×

Uniós bérfelzárkózás

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. december 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 47. számában (2001. december 15.)
A hazai bérek uniós felzárkóztatása hosszú évek alatt valósulhat meg – állítják a téma szakértői. Bár az előkészületi lépések megkezdődtek – az alapelvek megfogalmazásával a programot most készítik elő a Gazdasági Minisztériumban –, azonban a keresetek növeléséhez számos gazdaságpolitikai feltételnek kell teljesülnie. Egyebek közt szükség lesz az adóterhek csökkentésére és az adószerkezet megváltoztatására, illetve egy olyan hosszú távú bérprogramra, amely a szociális partnerek korrekt – a felzárkózás követelményeit szem előtt tartó – megállapodásain nyugszik.

Az elkövetkező időszakban reális esély nyílik arra, hogy a magyar bérek fokozatosan közeledjenek az európai bérekhez. Erre elsősorban az nyújt lehetőséget, hogy a magyar gazdasági növekedés – a prognózisok szerint – tartósan mintegy kétszerese lesz az uniós tagállamok bővülésének. Ugyancsak kedvező a munkavállalók számára a forint árfolyamának további várható erősödése, ami egyszersmind vásárlóerejének növekedését is jelenti – mondta Herczog László, a Gazdasági Minisztérium miniszteri biztosa.

Fékezni az elvándorlást

Magyarország uniós csatlakozása ugyancsak további lendületet adhat a bérfelzárkóztatási folyamatnak. Hasonlóképpen a munkaerő szabad áramlása is keresetfelhajtó hatással járhat, még ha nem is minden ágazatban és szakmában. Már ma is tapasztalható, hogy Norvégia érdeklődik a magyar orvosok, Németország pedig az informatikusok iránt. Ezért a munkaerőpiac szereplőinek – beleértve természetesen a kormányt is – fokozottan figyelniük kell a nemzetközi munkaerőpiac tendenciáira.

A munkaerő-elszívó hatás azonban régiónként és ágazatonként eltérő mértékű lesz. Nőhet a kereslet azon szakmák iránt is, amelyekből nálunk is hiány van. Az a cél, hogy ezekben a foglalkoztatási ágazatokban az átlagosnál gyorsabb béremelés következzék be: megakadályozva ezzel a munkaerő elvándorlását külföldre.

A jövedelempolitika tekintetében fontos a bérek nettó összegének növelése. Ennek módja pedig az adóterhek csökkentése – jelentette ki Herczog László, aki szerint egy hosszú távú bérpolitika kialakítása is indokolt lenne.

A felzárkózást jövedelempolitikai eszközökkel annál is inkább célszerű segíteni, mert Magyarországon a bérekre rakódó terhek közismerten magasak. Az szja és a tb-járulék-kulcsok indokolt csökkentését azonban behatárolják azok a jogos igények, amelyek az egészségügy és az oktatás fejlesztésére, valamint a nyugdíjak emelésére irányulnak. Ezért elsősorban az egészségügyi hozzájárulás mérséklése, esetleg megszüntetése lenne elérendő, azzal a fenntartással, hogy a költségvetés bevételeinek védelme érdekében az adószerkezet változtatása lehet a reális megoldás. Konkrétan: egyfelől az élőmunka terheinek csökkentése, másfelől a környezetszennyezést büntető elvonások növelése a járható út.

Az ötvenezer forintos minimálbér hatásai (személyi alapbér alapján)

Cégnagyság (fő)

5-9

10-19

20-49

50-299

300-999

1000-

Érintett létszám (ezer fő)

131

115

59

164

79

70

Érintettek a cégnagyságnál (%)

57

50

45

35

22

15

Bértömegszükséglet (milliárd forint)

10,5

9,1

4,5

12,0

5,4

4,4

Bérnövelés az érintetteknél (%)

15

15

15

14

13

12

Bérnövelés tb-járulék-csökkentés hatása (%)

+3,1

+2,2

+1,5

+1,5

+0,5

–0,8

Forrás: Gazdasági Minisztérium

Átalakuló szerkezet

Szakértőnk azt is megemlítette, hogy míg az EU-s bérfelzárkóztatás politikai megközelítés, addig a munkáltató a foglalkoztatást, illetve a bérpolitikát érintő kérdésekben piaci alapon dönt, befektetésének megtérülését mérlegeli. Azt nyilvánvalóan sokkal kevésbé veszi figyelembe, hogy például Angliában vagy Németországban ötször többet kellene az alkalmazottaknak fizetni.

Nem lehet pontosan megjósolni, hogy a hazai bérek mikor érik el az Európai Unió színvonalát, annyit azonban már ma is tudunk, hogy ehhez évtizedeket kell még várnunk – mondta Herczog László. Szerinte a csatlakozást követően a hazai munkaerőpiac szerkezete átalakul, érvényesülni fognak a klasszikus munkaerő-piaci szabályok, s mindezeknek bérfelhajtó hatásuk lesz.

A miniszteri megbízott emlékeztetett arra, hogy jelenleg a közalkalmazottak helyzete a legkedvezőtlenebb. Számukra az egységes szakmai bértáblák kialakítását javasolják – amelyek tartalmukban is különbözőek –, és felvázolják az adott szakma karriertábláját.

 

Élen a pénzügyi szektor

A bruttó nominális átlagkeresetek 16,9 százalékos növekedése és a nettó átlagkeresetek 15,3 százalékos emelkedése mellett az első kilenc hónapban, a nemzetgazdaságban a reálkeresetek 4,9 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbit – hozta nyilvánosságra a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

A becslések alapján a gyermekkedvezmény egy munkavállalóra számítva a reálkeresetek további, mintegy 1,4 százalékpontos növekedését eredményezte az első kilenc hónapban.

Január és szeptember között a versenyszférában, a teljes munkaidőben alkalmazásban állók havi bruttó átlagkeresete 16,4 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. A költségvetés által finanszírozott területeken pedig – elsősorban a köztisztviselői illetmények júliustól történő emelése miatt – 18 százalékkal lettek magasabbak az átlagkeresetek.

A vizsgált időszakban, a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó nominális átlagkeresete 97 300 forint volt. A versenyszférában dolgozók átlagosan 98 800 forintot, a költségvetési szervezeteknél alkalmazásban állók pedig 94 400 forintot kerestek.

A legjobban fizető gazdasági ágazat a pénzügyi tevékenység volt, az itt dolgozók bruttó havi átlagkeresete meghaladta a 208 600 forintot.

Legkevesebbet a szociális ellátásban dolgozók kaptak kézhez, bruttó havi átlagkeresetük 60 400 forintot tett ki. A nemzetgazdasági átlagos havi munkajövedelem 102 000 forint volt, s 17 százalékkal haladta meg az egy évvel ezelőttit. A vizsgált időszakban a munkajövedelem kereseten felüli része átlagosan 4,7 százalék volt munkavállalónként.

Program szerint

Őry Csaba, a Miniszterelnöki Hivatal politikai államtitkára kérdésünkre kifejtette: a kormány a minimálbér megemelésével a versenyszférában is elősegítheti a – legkisebb keresetek feletti kategóriákban – a bérek európai felzárkózását.

Álláspontja szerint a minimálbér adómentességére vonatkozó javaslat ellentétes azzal az uniós elvárással is, hogy valamennyi jövedelemnek részt kell vennie az adózásban.

Hanti Erzsébet, a szakszervezeti oldal szakértője viszont úgy látja: az uniós bérfelzárkóztatásnak a munkavállalók számára azt kell jelentenie, hogy béreik a teljesítményekkel arányosan vagy azt meghaladóan nőnek, és ennek következtében belátható időn belül utolérik a jelenlegi uniós országok bérszínvonalát.

E folyamat lejátszódhat spontán is, azonban a szociális partnereknek az lenne az érdekük, hogy a felzárkózást egy megállapodáson alapuló program vezérelje. Ennek során a mindenkori kormánynak az adó- és az inflációs politika kialakításában, míg a munkáltatóknak és a munkavállalóknak a felzárkóztatás követelményeinek megfelelő bérmegállapodások megkötésében lennének feladataik. Az azonban a munkavállalóknak sem érdekük, hogy a bérfelzárkóztatás miatt a makrogazdaság egyensúlyi folyamatai felboruljanak. Azaz: egy olyan hosszabb távú programra van szükség, amely a csatlakozás során lezajló változásokat modellezi. Hanti Erzsébet szerint a munkavállalók azt várják, hogy az állam az adópolitikájával segítse a szabad bérmegállapodásokat. Mindenképpen csökkenteni kell a bérek adóterhelését, s ezen belül érezhetően növelni kell az adójóváírás mértékét. Hasonlóan fontos az adókedvezmények valorizálása és a mindenkori minimálbér adómentességének biztosítása.

Az alkalmazásban állók létszáma havonként

Időszak

Nemzetgazdaság

Ebből

versenyszféra

költségvetés

1000 fő

előző év azonos időszaka =100,0

1000 fő

előző év azonos időszaka =100,0

1000 fő

előző év azonos időszaka =100,0

2001. január

2704,2

100,9

1892,8

101,5

774,3

98,6

február

2715,1

100,4

1898,6

100,8

777,9

98,9

március

2735,8

100,9

1916,1

101,3

781,3

99,2

január-március

2718,4

100,7

1902,5

101,2

777,8

98,9

április

2748,9

101,5

1923,3

102,0

786,4

99,7

május

2754,5

101,3

1922,6

101,7

791,3

99,9

június

2739,4

100,5

1905,1

100,6

793,0

99,8

január-június

2733,2

100,9

1910,0

101,3

784,0

99,3

július

2741,6

100,2

1908,6

100,1

791,3

99,8

augusztus

2736,3

100,2

1903,6

100,2

790,4

99,4

szeptember

2746,6

100,3

1905,9

100,2

798,3

99,9

január-szept.

2736,5

100,7

1909,3

101,0

787,1

99,5

Forrás: KSH

Létszám és keresetek 2001-ben

Lefölözött jövedelmek

Az utóbbi években az átlagkereset "belenőtt" a legmagasabb adókulcsba, holott ennek az átlagkereset szintje felett kellene kezdődnie. S mivel az abszolút mértékű egészségügyi hozzájárulás az alacsony keresetűek bérköltségeit jelentősen megnöveli, ezen is szükséges lenne változtatni. Minthogy a tb-járulék mértéke ma már alig haladja meg az uniós országokét, ezért további csökkentésének az uniós bérfelzárkózási folyamat jelentheti a legfőbb forrását. Jellemző, hogy míg 1998-ban a bruttó bérek 66 százalékát vihették haza a dolgozók nettó értékben, az idén már csak 63,4 százalékát. Az adórendszer révén egyre inkább kisemmizetté válnak a dolgozók.

Hanti Erzsébet rámutatott: miközben négy ragyogó gazdasági évet zárt az ország, a munkavállalók jövedelme alig közelített az uniós bérekhez. Ma már ott tartunk, hogy a moszkvai dolgozók fizetése magasabb, mint budapesti társaiké. Megítélése szerint a reálkeresetek azért növekedtek mindössze fele olyan mértékben, mint amennyire azt a gazdaság fejlődése lehetővé tette volna, mert a vállalkozói szféra és az állam lefölözte a jövedelmeket.

Más kelet-közép-európai államokkal összevetve kifejezetten szigorúnak mondható a magyar személyi jövedelemadó rendszere – állapította meg a PriceWaterhouseCoopers (PWC) nemzetközi könyvvizsgáló cég összehasonlító vizsgálata. Ez különösen az átlagos jövedelmű réteget sújtja, amely keresetének egy része már a legmagasabb, 40 százalékos adósávba kerül.

A térség más országaiban többnyire háromszor-ötször akkora éves jövedelem után alkalmaznak ilyen arányú elvonást.

Az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH) adatai szerint a 2000. évi jövedelmek alapján számított adóalap személyenként átlagban 844 ezer forint (3000 dollár) volt, ami az 1999. évihez képest 11,3 százalékos növekedés. A múlt évben átlagosan 242 ezer forint (858 dollár) volt az egy főre jutó személyi jövedelemadó, ami 16,7 százalékkal magasabb az egy évvel azelőttinél.

Az elmúlt hat évben az adórendszer gyakorlatilag nem változott. Az adótábla felső jövedelemhatára kevesebb mint 20 százalékkal emelkedett, miközben az árszínvonal mintegy kétszeresére nőtt. Így évről évre egyre több adózó jövedelmének egy része került a magasabb adósávba. Az évi 1 millió 50 ezer forintot meghaladó jövedelmeket a legmagasabb, 40 százalékos kulccsal adóztatják.

A nemzetgazdasági ágak szerinti kereseti arányok néhány országban 1995-2000

Nemzetgazdasági ág

Magyarország 2000. év

Csehország 1998. év

Lengyelország 1998. év

Portugália 1998. év

Egyesült Királyság 1998. év

 

arány

sorrend

arány

sorrend

arány

sorrend

arány

sorrend

arány

sorrend

Mezőgazdaság, halászat

0,676

13.

0,791

13.

0,924

9.

...

...

0,628

14.

Bányászat

1,288

3.

1,253

2.

1,823

1.

1,080

7.

1,208

2.

Feldolgozóipar

1,006

7.

0,983

9.

0,973

7.

0,922

9.

0,954

7.

Vill. energ.-, gáz-, hő-, vízellátás

1,364

2.

1,243

3.

1,365

3.

1,471

4.

1,197

3.

Építőipar

0,733

12.

1,032

6.

0,960

8.

0,884

10.

0,873

11.

Kereskedelem, járműjavítás

0,887

10.

1,020

8.

0,861

12.

1,018

8.

0,869

12.

Szálláshelyszolg., vendéglátás

0,646

14.

0,763

14.

0,735

14.

0,700

13.

0,653

13.

Szállítás, rakt., posta, távközlés

1,127

6.

1,080

5.

1,090

6.

1,802

3.

0,893

10.

Pénzügyi tevékenység

2,161

1.

1,811

1.

1,585

2.

2,181

1.

1,464

1.

Ingatlanügyl., gazdasági szolgált.

1,153

5.

1,118

4.

1,100

5.

1,813

2.

1,149

5.

Közigazg., védelem; kötelező tb

1,180

4.

1,032

7.

1,292

4.

0,800

12.

1,040

6.

Oktatás

0,927

8.

0,843

12.

0,902

11.

1,145

6.

1,153

4.

Egészségügyi, szociális ellátás

0,779

11.

0,851

11.

0,806

13.

0,816

11.

0,919

9.

Egyéb közösségi, személyi szolg.

0,911

9.

0,855

10.

0,922

10.

1,268

5.

0,942

8.

Nemzetgazdaság összesen

1,000

 

1,000

 

1,000

 

1,000

 

1,000

 

Forrás: KSH, valamint ILO Yearbook of Labour Statistics, 1999

Túlzott elvonás

A PWC adatai szerint a legmagasabb, 40 százalékos adókulcs alsó jövedelemhatára Magyarországon a legalacsonyabb a térségben. A havi kevesebb, mint 90 ezer forint jövedelemnek megfelelő összeghatár kisebb, mint az átlagkereset. A KSH kimutatása szerint az átlagos bruttó bér jelenleg százezer forint körül van.

Lengyelországban évi ötmillió forintnyi összeg után terheli a keresetet 40 százalékos jövedelemadó. Szlovákiában – Magyarország után itt a legalacsonyabb a határ – az évi 3,3 millió forint felettinek megfelelő éves jövedelmet terheli ilyen mértékű elvonás, ami több mint a magyarországi háromszorosa.

Csehországban a legmagasabb adókulcs 32 százalékos, de ezt is csak 2,4 millió forintnak megfelelő éves kereset után szedik be. Az adó- és járulékelvonásokat együttvéve, ott a felső jövedelemsávot jelentő egymillió-ötvenezer forintos éves jövedelemnek 78,6 százaléka marad a munkavállaló kezében, míg Magyarországon 64,3 százaléka. Ha az évi kétmillió forintos keresetet vesszük alapul, ennek Csehországban és Szlovákiában 75,7 százaléka, Magyarországon 58,5 százaléka marad az adózónál a levonások után.

Szlovéniában ugyan a magyarországinál magasabb, 50 százalékos a legmagasabb adókulcs, ezt azonban csak 15 millió forintos jövedelem felett kell fizetni. Ugyanott a kétmillió forintos éves jövedelemnek alig több mint 30 százalékát viszi el az adó, és a 40 százalékos adósáv alsó határa is 3,6 millió forint. Ugyanakkor a szlovén állam 15 millió forintnak megfelelő jövedelem esetén – a járulékokat is figyelembe véve – a keresetek 53,2 százalékát elvonja, míg Magyarországon az arány 44,4 százalék. Vagyis a kiemelten jól kereső magyar adózók relatíve kedvezőbb helyzetben vannak.

A teljes munkaidőben foglalkoztatottak havi bruttó átlagkeresetének alakulása a nemzetgazdaságban, 2001. január-szeptember

Kód

Gazdasági ág, ágazat

Fizikai foglalkozásúak

Szellemi foglalkozásúak

Alkalmazásban állók összesen

Ft/hó

előző év azonos időszaka =100,0

Ft/hó

előző év azonos időszaka=100,0

Ft/hó

előző év azonos időszaka =100,0

A, B

Mezőgazdaság, erdőgazdálkodás, halászat

59 070

121,8

100 690

116,4

68 416

120,8

 

Ebből:

02

Erdőgazdálkodás

52 743

120,8

115 798

112,1

77 288

120,6

C

Bányászat

100 340

114,9

194 700

116,4

120 382

115,9

D

Feldolgozóipar

76 778

114,5

173 836

115,2

96 872

114,6

 

Ezen belül:

DA

Élelmiszer, ital, dohánytermék gyártása

69 744

113,9

176 066

116,1

93 392

114,8

DB, DC

Textília, textiláru, bőrtermék, lábbeli gyártása

54 642

118,9

114 063

114,5

61 341

117,7

DD, DE

Fafeldolgozás, papírgyártás, kiadói, nyomdai tevékenység

69 746

114,4

129 530

114,7

87 332

113,5

DF-DH

Vegyipar

99 765

114,4

223 644

115,3

139 103

113,8

DI

Egyéb nem fém ásványi termék gyártása

85 252

115,5

166 431

111,8

101 658

114,5

DJ

Fémalapanyag, fémfeldolgozási termékek gyártása

80 713

112,4

154 330

111,9

94 647

111,6

DK-DM

Gépipar

86 544

112,2

189 488

115,3

107 001

113,6

DN

Máshova nem sorolt feldolgozóipar

57 274

118,9

116 902

112,6

67 066

117,3

E

Villamosenergia-, gáz-, gőz-, vízellátás

101 873

114,1

176 922

113,0

127 955

114,4

C-E

Ipar

78 679

114,2

174 388

114,8

99 606

114,3

F

Építőipar

59 089

120,4

132 293

128,7

76 989

125,5

G

Kereskedelem, javítás

56 456

123,3

134 487

112,5

87 877

116,2

H

Szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás

51 194

126,8

105 037

113,9

64 995

122,1

I

Szállítás, raktározás, posta, távközlés

81 048

115,4

151 457

115,4

109 954

115,8

J

Pénzügyi tevékenység

88 176

111,9

211 409

113,6

208 630

113,7

K

Ingatlanügyletek, gazdasági szolgáltatás

61 438

121,9

162 331

121,1

116 442

122,0

L

Közigazgatás, védelem, kötelező társadalombiztosítás

72 987

120,7

138 258

118,2

113 107

119,2

M

Oktatás

50 081

118,2

96 185

116,5

89 095

116,9

N

Egészségügyi, szociális ellátás

54 066

117,8

83 079

114,9

74 272

115,8

 

Ebből:

851

Humán-egészségügyi ellátás

57 231

114,2

89 273

113,9

80 524

114,1

853

Szociális ellátás

48 857

125,7

67 127

120,3

60 356

122,4

O

Egyéb közösségi, személyi szolgáltatás

61 435

119,2

115 332

113,3

86 353

115,2

 

Nemzetgazdaság összesen

69 759

117,3

133 242

116,1

97 264

116,9

 

Ebből:

 

Versenyszféra összesen

71 190

116,8

157 129

115,4

98 758

116,4

 

Költségvetés összesen

62 874

120,0

107 838

117,0

94 353

118,0

Forrás: KSH

Létszám és keresetek 2001-ben

 

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. december 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem