×

Eltékozolt munkanapok

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. december 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 116. számában (2007. december 15.)
Miközben az elégtelen kommunikáció és a rossz munkaszervezés – sőt a számítógépes ismeretek hiánya is – értékes perceket von el a dolgozók munkaidejéből, a cégeknek egyre inkább szembesülniük kell azzal a követelménnyel: ha versenyben akarnak maradni, minimálisra kell szorítaniuk a kieső munkaidőt.

A Czipin és Proudfoot Consulting egy korábbi tanulmánya szerint a magyar vállalatoknál a kiesett munkanapok száma évente elérheti a 104-et, ami azt jelenti, hogy a termelékenység 59 százalékos. Úgy tűnik azonban, mára jelentősen módosult a helyzet; a cégek gazdasági érdekei kikényszerítik a változásokat.

Akadozó kommunikáció

A termelékenységet visszafogó tényezők azonban még mindig léteznek. Nem kevés időt veszítenek a munkavállalók, mert akadozik a kommunikáció a vállalat egyes osztályai, sőt, néha a közvetlen kollégák között is, miként fennakadást okoz, hogy az alkalmazottak némelyike nincs birtokában a szükséges számítástechnikai ismereteknek – legalábbis az elvárható szinten. Emiatt az illető kénytelen a rendszergazda segítségét kérni, akinek megérkezéséig újabb üresjárat várható.

Ugyanakkor a munkatársak sem egyformák; miközben vannak, akik szívesen és jól dolgoznak, mások élnek a lehetőséggel, ha alkalom nyílik a pihenésre. Ez pedig összességében egy év során rengeteg kieső időt jelenthet. Hogy pontosan mennyit, azt nemigen lehet megmondani. Noha voltak ezzel kapcsolatos kutatások, mérvadó elemzők szerint ezek legfeljebb csak egy szűkebb piacot felmérő, nem reprezentatív mintát mutathatnak.

Nem csupán a beosztottak hozzáállásán múlik, hogy mennyi az elvesztegetett munkaidő egy-egy nap során. Ezt nem kis mértékben befolyásolja a feladat jellege és a munkaszervezés is. Akadnak olyan munkakörök, ahol szinte kizárólag ez utóbbin múlik, hogy mennyi az eltékozolt munkaórák száma. Ez talán a legmarkánsabban az ügyfélszolgálatokon és a karbantartás területén mutatkozik meg.

Informatikai rásegítés

A nagy szolgáltatóknál – jellemzően – az alkalmazottak többsége e két részleg valamelyikén dolgozik. Így van ez a UPC Magyarországnál is, ahol külön csoport figyel arra, hogy megfelelő legyen a munkaidő-kihasználás – tudtuk meg Friedl Zsuzsától, a cég HR-igazgatójától, aki szerint ekképpen tudják elérni, hogy ne legyenek üresjáratok a munka során.

Az e területet felügyelők egy, az ügyfélszolgálati központ számára kifejlesztett speciális informatikai rendszer révén ügyelnek a beosztás hatékonyságára. Ez a szisztéma felelős azért is, hogy a dolgozók pihenőidőt is kapjanak. A UPC Magyarországnál az alkalmazottak jelentős része az ügyfelekkel való kapcsolattartásért kapja a fizetését, vagyis e rendszer nem kevesebb, mint 300 ember munkáját képes irányítani. Hogy mennyire sikeresen, azzal kapcsolatosan Friedl Zsuzsa úgy fogalmaz: olyan panasz még nem érkezett, hogy túlságosan sok lenne a szabadidő. A vállalat ugyanis nem engedheti meg magának, hogy a dolgozók csak ücsörögjenek feladatuk elvégzése helyett.

Az ügyfélszolgálat különleges terület, itt ugyanis adott időpontban nehéz előre megjósolni a telefonhívások számát, s ennek függvényében előre jelezni, hogy rövidebb vagy hosszabb lesz-e az ügyfelek várakozási ideje. A UPC-nél egy nagy plazmaképernyőn vetítik ki a munkatársaknak, hogy hányan várakoznak szabad vonalra, s az is leolvasható, hogy mennyi telefonálót veszítettek el a hosszúra nyúlt türelmi idő miatt. A dolgozók mozgóbérét e tényezők is befolyásolják – az ügyfelek elégedettségét tehát a zsebükön érzik az alkalmazottak.

Nehéz azonban megtalálni az egyensúlyt az elfogadható leterheltséggel járó flexibilis munkaidő, illetve a túlhajszoltság között. Éppen ezért az ideális kapacitáskihasználás elérésében a teljesítményösztönző rendszereknek is szerepük van. E tekintetben a HR-igazgató szerint az anyagi motiválás a leginkább célravezető. Azt kell elérni, hogy a beosztottak ne csak kitöltsék a munkaidőt, de annak eredménye is legyen, vagyis az számítson, ki-ki mennyit teljesít ez idő alatt. Természetesen a különböző produktumokat nem lehet összevetni, hiszen más az elvárás az ügyfélszolgálaton, a pénzügyi osztályon vagy az értékesítésen. Aki azonban jól osztotta be és használta ki munkaidejét - kieső idő nélkül –, prémiumra számíthat a telekommunikációs társaságnál, negyedéves vagy év végi bónusz formájában.

Friedl Zsuzsa szerint a munkaidő szigorú felügyelete nemcsak náluk, de más multinacionális cégeknél is jellemző. A munkáltatók igyekeznek lekötni munkatársaik kapacitását; erre készteti őket a piaci verseny is. Azonban eltérőek a gyakorlatok a munkaidő-kihasználás optimalizálásában. Van olyan társaság, amely belső projekteket dolgoz ki erre, de akad olyan is, amely külső tanácsadó cégek szaktudását veszi igénybe a munkafolyamatok leegyszerűsítésére, hogy mindent kiiktasson, ami felesleges.

Ellenőrzési gyakorlat

A gazdaságossági szempontok alaposan begyűrűznek a multinacionális vállalatok munkaidő-kihasználtsággal kapcsolatos ellenőrzési gyakorlatába – emelte ki Adler Judit. A GKI Gazdaságkutató Zrt. kutatásvezetője kifejtette: a pénzügyi okok miatt a nagyvállalatok szinte stopperrel mérik még a pihenőidőt is, s a törvényben előírtnál több szabad percet nem vehetnek igénybe az alkalmazottak. A munkaidő-gazdálkodás tudatossága nagymértékben azon múlik, hogy sikerül-e jól megszervezni a munkát, s miképpen tudja elérni a cégvezetés az előírtak betartását a gyakorlatban. E tekintetben sokkal kevésbé számít a munkavállalók affinitása, azaz nem elsősorban az a mérvadó, hogy mennyire becsületesek vagy mennyire szeretik a munkájukat. Ahol jó a munkaszervezés, ott ezek híján is nagyobb a hatékonyság, ahol viszont rossz a koordináció, ott a legnagyobb erények ellenére sem lehet ugyanazt a produktumot elérni – tette hozzá a kutatásvezető.

Persze a gazdaság különböző területein más és más módon értelmezhető a munkaidő optimális kihasználtsága - emelte ki Adler Judit, példaként említve a bevásárlóközpontok üzleteit. Egy plázában sétálva üzletek sorát látni, ahol éppen semmit sem csinál az eladó. Nem lehet azonban azt mondani, hogy feleslegesen van ott, hiszen az a dolga, hogy a betérőket kiszolgálja. A teljesítménnyel tehát ebben az esetben nem lehet lemérni a munkavégzés tényét, szemben a szalag mellett alkalmazottakkal vagy az ipari munkásokkal, akik esetében könnyen nyomon követhető egy-egy adattal, hogy azonos idő alatt ki mennyit dolgozott. A szolgáltatásban ilyen mérőszám nincs, ott sokkal inkább résen kell lenniük a főnököknek, s tudni azt, hogy milyen más módon kontrollálható a munkaidő hatékony eltöltése.

 

Termelékenységi rangsor

Egyértelműen az Amerikai Egyesült Államok a világelső a termelékenységet illetően az ILO közelmúltban közzétett felmérése szerint. 2006-ban a tengerentúli ország még mindig orrhosszal vezetett a világon az egy főre jutó termelékenység tekintetében. Miközben világszerte javult e mutató az elmúlt évtizedben, ennek ellenére igen széles maradt a szakadék a fejlett országok és a lemaradottak között.

Nem változtatott ezen az a tény sem, hogy Dél- és Kelet-Ázsia, illetve Közép- és Délkelet-Európa kezdenek felzárkózni. Nemcsak az tűnik ki az adatokból, hogy a tengerentúlon a munkások most kétszer annyit termelnek, mint egy évtizede, hanem az is világosan látszik, hogy tovább nőtt a szakadék az USA és a többi fejlett ország termelékenysége közt. Konkurenseit mind maga mögött tudva az Egyesült Államokban 64 dollárnyi értéknövekedést könyveltek el egy alkalmazottra 2006-ban. Lényegesen lemaradva Írország a második, ahol amerikai dollárban kalkulálva 56 jut egy főre, s ettől csak alig van hátrább Luxemburg, Belgium és Franciaország.

Mindez azonban felemás képet mutat, ha csak az egy dolgozóra vonatkozó termelékenységi adatokat vesszük figyelembe. Nem szabad ugyanis elhanyagolni azt a tényt, hogy az amerikaiak többet dolgoznak egy év során, mint a legtöbb fejlett ország polgárai. Így teljesen más sorrend alakul ki, ha az egy munkaórára jutó termelékenységet vesszük figyelembe: e szempontból Norvégia az éllovas 38 dollárral, s több mint két dollárral lemaradva az Egyesült Államok a második. Példaértékű, hogy a termelékenység növekedése főként olyan cégek eredménye, amelyek jobban ötvözik a tőkét, a munkát és a technológiát. Az emberekbe, illetve a berendezésbe és a technológiába való befektetés elmaradása azt eredményezheti, hogy a világ munkapotenciálját kevésbé hasznosítják.

Spórolás a költségekkel

Noha elképzelhető, hogy bizonyos cégeknél nem megfelelően használják ki a munkaidőt, ez biztosan nem általánosítható – szögezte le a kutatásvezető. A munkaerő ugyanis rendkívül drága, s a foglalkoztató – ha csak teheti – nemcsak az alkalmazottak bérét spórolja meg szívesen, hanem még ennél is jobban ügyel arra, hogy a bérre rakódó költségek ne terheljék feleslegesen a céget. Éppen ezért alapos számítások előzik meg egy-egy új állás kialakítását, egy-egy dolgozó távozását követően pedig gondosan felmérik, nem lehetséges-e szétosztani a gazdátlanul maradt feladatokat a többiek között.

Jól látható a maximális hatékonyságra való – néha minden határon túli – törekvés például a kereskedelemben, ahol percről percre be vannak osztva a munkatársak, s hiába több a vevő az üzletben – és ennek eredményeképpen kígyózó sorok a kasszánál –, nem ültetnek be újabb dolgozókat a pénztárakba. Nemcsak a nagyoknál jellemző a munkatársak néha már zsarnoki túlterhelése, hanem a kicsiknél is: az önfoglalkoztatók ugyanis úgy igyekeznek minden fillért megtakarítani, hogy szinte valamennyi feladatot magukra vállalják, s ha egy mód van rá, alkalmazott nélkül tevékenykednek.

Más a helyzet a közszférában. Igaz, az egészségügyben jellemző, hogy két nővérre akár több tíz beteg is jut, általánosságban korántsem mondható el a munkaidő hasznosítására való törekvés. Noha a szemléletváltás kezdeti jelei már láthatók – legalábbis a kormányzatban ezért felelős Szetey Gábor gyakorta hangoztatja a megújulás fontosságát –, ám egyelőre a minisztériumokban és szerveiknél, illetve az önkormányzatoknál még távolról sem jellemző a versenyszférában uralkodó tudatosság a teljesítmény elvárását illetően.

E téren nagyon sok a teendő, már csak azért is, mert a gazdaságossági szempontokat nem ismerő és korábban ilyen szemléletű helyeken nem tevékenykedő alkalmazottakat meglehetősen nehéz hozzászoktatni a teljesítményorientált körülményekhez, s ahhoz, hogy elszakadjanak a "8-tól fél 5-ig vagyok a munkahelyemen" szemlélettől.

Atipikus munkaformák

Ágazatokra bontva érdemes megvizsgálni a termelékenységet, s azt is, hogy mennyi a kieső, de még "megmenthető" munkaidő - vélekedik Szűcs György. Az Ipartestületek Országos Szövetségének (IPOSZ) elnöke is úgy gondolja, hogy a szolgáltatásban a legnehézkesebb az optimalizálás. A fodrászok esetében például teljesen nyilvánvaló: nem mindig lehet jól kiszámítani a munkával töltendő időt, ettől függetlenül nem szabad lemondani a mind tudatosabb tervezésről.

A munkaadói szervezet vezetője szerint az is probléma, hogy a Munka Törvénykönyvében (Mt.) foglalt szabályok nem segítik a rugalmas munkaidő elterjedését. Márpedig ennek hiánya gyakorta felesleges kapacitásokat teremt. A jogszabály ugyanis abból indul ki, hogy mindenki főfoglalkozású alkalmazott, holott számos speciális forma ismert, elengedő csak a távmunkára gondolni. Ezek megfelelő alkalmazása szinte minden ágazatban lényegesen javíthatja a termelékenységet. Nem beszélve arról, hogy gyakorta egy-egy kiemelt feladatra kell megfelelő személyt találni. Ilyenkor a leghatékonyabb módszer a megbízási szerződés, hiszen ez esetben a cégnek akkor kell fizetnie a munka elvégzéséért, amikor arra szükség van, s annyit, amennyibe reálisan kerül. Ezért felesleges lenne egy napi 8 órában tevékenykedő alkalmazottat felvenni. Ám ezt a cégeknek fel kell ismerniük.

Akadnak ágazatok, ahol a termelékenységet egyéb körülmények is nehezítik: az építőiparban például fel kell térképezni, hogy mekkora termelékenységkiesést eredményeznek az időjárási körülmények, illetve a kötelező állásidők miatt feleslegesen kifizetett munkaórák. Ezek kiderítése és a szükséges elemzések elkészítése előtt mindenképpen helyzetfelmérést kell végezni.

Adminisztratív intézkedések

A termelékenységet a fizetett ünnepek is befolyásolják. Nemrégiben például október végén és november elején két négynapos hétvége volt, két fizetett ünneppel. Ez jelentős kiesést eredményez a GDP-ben, mint ahogyan a vállalatok bevételeiben is okozhat veszteséget.

Miközben kétségtelen, hogy a munkaidő hatékony kihasználása csak jó munkaszervezéssel képzelhető el, az ezzel kapcsolatos adminisztratív intézkedések a cégek kapacitásának túlságosan nagy részét kötik le. Jellemző, hogy Magyarországon a GDP 6,5 százaléka megy el az adminisztrációra és a munkaszervezésre, míg ugyanerre a fejlettebb országokban 3-3,2 százalékot költenek. Ez tehát egyértelműen mutatja, hogy a magyar termelékenység nagyjából fele a németországinak – sorolta a problémákat az IPOSZ elnöke. Ráadásul – tette hozzá - olykor a hatóságok is nehezítik a cégek munkáját, hiszen az ellenőrzések során az adminisztráció túlságosan részletes elvárásaival rendkívül leterhelik a dolgozókat, akik ez idő alatt sem tudnak valódi, produktív munkát végezni. Ez pedig egy kis- és középvállalkozás esetében a társaságnál dolgozók munkaidejének jelentős részét lekötheti.

Hátráltató tényezők

Az elpocsékolt munkaidő miatt kieső termelékenység fő okai:

– hiányos tervezés és vezetés;

– irányítási problémák;

– akadozó kommunikáció;

– alacsony munkamorál;

– nem megfelelő képzettség;

– számítástechnikai jellegű gondok.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. december 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8744 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8744 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5192 olvasói kérdésre 5192 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8744 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8744 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5192 olvasói kérdéssel.

Munkakör munkáltatói módosítása

Amennyiben a munkáltató „lefokozná” a munkavállalót, erre milyen lehetőségei vannak? Például üzletvezetői pozícióból eladóvá minősítenék vissza. Ez alapvetően a munkakör...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaközi szünet beosztása

A munkavállalók nyolcórás teljes munkaidőben dolgoznak, általános munkarendben. A napi munkaidőben összesen 90 perc munkaközi szünet van. Ebből 30 perc egybefüggő szünet, ezenfelül...

Tovább a teljes cikkhez

Jelenléti adatok – a munkaidő-nyilvántartás alapja

Cégünknél az adminisztratív dolgozók esetében beléptetőrendszert használunk, ahol a munkavállalóknak az irodaház belépésekor, illetve a munkaidő befejezésekor mágneskártyával...

Tovább a teljes cikkhez

Rendkívüli munkaidő a pihenőidő alatt

A munkavállaló általános munkarendben dolgozik, hétfőtől péntekig, napi 8 órában, minden munkanapon 8 órától 16 óráig. Ha a szombatra, tehát a heti pihenőnapjára rendkívüli...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadságkiadás készenléttel érintett napon

A munkavállaló a rendes, beosztás szerinti munkaidejét megelőzően 24 órát töltött készenlétben, vasárnap reggel 8-tól hétfőn reggel 8 óráig. A beosztás szerinti munkaideje...

Tovább a teljes cikkhez

Pótszabadság – életkor helyett a besorolás alapján

Az Eszjtv. hatálya alá tartozó munkavállalónak a munkáltató nem hajlandó megadni az életkor után járó pótszabadságot, besorolásra hivatkozva. Az évi 10 munkanap pótszabadság...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság pénzbeli megváltása – elévülés egészségügyi szolgálati jogviszonyban

Egészségügyi szolgálati jogviszony megszűnése esetén hány évre visszamenőleg tarthat igényt a munkavállaló a ki nem vett szabadság pénzbeli megváltására?

Tovább a teljes cikkhez

Bérkifizetés akadályoztatott munkavállalónak

Egy cégnél a dolgozó hosszas kórházi kezelésre szorul, valószínűleg már nem tér vissza dolgozni. A munkáltató nem találja a legjobb megoldást a bére kifizetésére, valamint a...

Tovább a teljes cikkhez

Átalány-költségtérítés megállapítása jegyzőnek

Adható-e a jegyzőnek is pénzbeli – elszámolási kötelezettség nélküli – költségtérítés, hasonlóan a polgármester és az alpolgármesterek költségtérítéséhez az illetménye...

Tovább a teljes cikkhez

Rendkívüli munkaidő a pihenőidő alatt

A munkavállaló általános munkarendben dolgozik, hétfőtől péntekig, napi 8 órában, minden munkanapon 8 órától 16 óráig. Ha a szombatra, tehát a heti pihenőnapjára rendkívüli...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadságkiadás készenléttel érintett napon

A munkavállaló a rendes, beosztás szerinti munkaidejét megelőzően 24 órát töltött készenlétben, vasárnap reggel 8-tól hétfőn reggel 8 óráig. A beosztás szerinti munkaideje...

Tovább a teljes cikkhez

Pótszabadság – életkor helyett a besorolás alapján

Az Eszjtv. hatálya alá tartozó munkavállalónak a munkáltató nem hajlandó megadni az életkor után járó pótszabadságot, besorolásra hivatkozva. Az évi 10 munkanap pótszabadság...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság pénzbeli megváltása – elévülés egészségügyi szolgálati jogviszonyban

Egészségügyi szolgálati jogviszony megszűnése esetén hány évre visszamenőleg tarthat igényt a munkavállaló a ki nem vett szabadság pénzbeli megváltására?

Tovább a teljes cikkhez

Bérkifizetés akadályoztatott munkavállalónak

Egy cégnél a dolgozó hosszas kórházi kezelésre szorul, valószínűleg már nem tér vissza dolgozni. A munkáltató nem találja a legjobb megoldást a bére kifizetésére, valamint a...

Tovább a teljes cikkhez

Átalány-költségtérítés megállapítása jegyzőnek

Adható-e a jegyzőnek is pénzbeli – elszámolási kötelezettség nélküli – költségtérítés, hasonlóan a polgármester és az alpolgármesterek költségtérítéséhez az illetménye...

Tovább a teljes cikkhez

Bérpótlék-elszámolás a munkanap meghatározása alapján

Két munkavállalói csoportunkra szeretnék pótlékokra vonatkozóan kérdést feltenni. Az egyik csoport készenléti jellegű munkakör, 24 órás beosztással (6:00 vagy 7:00 a kezdete,...

Tovább a teljes cikkhez

Személyi illetmény – a megállapítás korlátjai

Közös önkormányzati hivatal egy megüresedő munkakörbe keres köztisztviselőt. Amennyiben olyan személy kerül kinevezésre, aki versenyszférából jön át (az Mt. hatálya alá...

Tovább a teljes cikkhez

Másodállás szabadság alatt

Vállalhat másik teljes vagy részmunkaidős munkajogviszonyt egy teljes munkaidős foglalkoztatott úgy, hogy a jelenlegi munkaviszonyában szabadságon van, mivel a szülés után visszajött...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5192 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 271-ik lapszám, amely az 5192-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem