×

Munkáltatói közgyűlések

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. május 14.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 110. számában (2007. május 14.)
A munkáltatói szövetségek – a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége (MGYOSZ) kivételével – idén is május végére hívták össze éves küldött-, illetve közgyűléseiket. E fórumokon nemcsak az elmúlt évben végzett munkát értékelik, de meghatározzák a következő évek prioritásait is. Az érdek-képviseleti tevékenység erősítését mindenhol célul tűzték ki, csakúgy, mint a szakképzés megreformálását.

Hagyomány már, hogy az Országos Érdekegyeztető Tanács (OÉT) munkájában részt vevő munkaadói szervezetek májusban tartják szokásos évi közgyűléseiket. Idén a rendet csupán a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége bontotta meg: a szervezet ugyanis már januárban összehívta az évértékelő és a jövőt körvonalazó tanácskozást.

Versenyképességi esélyek

Wimmer István főtitkár a legaktuálisabb feladatuknak azt nevezte, hogy javuljon tagvállalkozásaik gazdasági környezete. Ennek érdekében az MGYOSZ az általa is elfogadott konvergenciaprogram keretein belül igyekszik a kormányzat "manőverezéseit" a vállalkozások érdekeinek figyelembevételével "terelgetni", vagyis véleményezi, s igyekszik befolyásolni a különböző adónemekről, a cégeket érintő átalakításokról készített előterjesztéseket.

Azt az MGYOSZ is elismeri, hogy számos intézkedés szükséges ahhoz, hogy helyreálljon a költségvetési egyensúly, a gazdaság stabilitása, ezt azonban szerintük többféleképpen meg lehet valósítani oly módon, hogy ne rontsa a vállalkozások versenyképességét. A szövetség rendszeresen javaslatokat dolgoz ki a felmerülő új szabályozásokhoz, illetve törvénymódosításokhoz, kikérve tagvállalataik és az ötven szakmai szövetségük véleményét is. Minderről összefoglaló anyagot készítenek, amelyet állásfoglalásként eljuttatnak a kormányzathoz, és a tárgyalásokon is azt képviselik.

Az idei év az MGYOSZ-ra is számos, a szakképzés megújításával kapcsolatos feladatot ró. Wimmer István úgy látja: a gazdaság szereplői körében van kereslet a megfelelő összetételű szakképzett munkaerő iránt, ez azonban csak akkor áll a vállalkozások rendelkezésére, ha az igények egybeesnek a szakképzés képzési struktúrájával. A szövetséghez tartozó vállalatok igényeit rendszeresen felmérik, s az eredményről tájékoztatják a kormányt, hogy figyelembe vegye a szakképzés rendszerének átalakításakor. Ebben már van is előrelépés – újságolta a főtitkár. Az MGYOSZ kezdeményezésére több felsőoktatási intézménnyel közösen létrehozzák a Gazdaság a felsőoktatásért nevű szervezetet, amelynek eredményei már az idén láthatóak lesznek. Tavaly óta pedig részt vesznek a szakképzés intézményének működtetésében oly módon, hogy különböző szakképzési vizsgabizottságokba vállalati és képzési szakértőket delegálnak.

Megszűnő vállalkozások

Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdek-képviseleti Szövetsége (KISOSZ) május végi évi rendes küldöttgyűlésére készült beszámoló nemcsak az elmúlt év munkájáról ad számot, hanem bemutatja a szövetség jogszabályok módosításával kapcsolatos kezdeményezéseit, önálló koncepcióit, a különböző vállalkozói szolgáltatásokat is – mondta Antalffy Gábor ügyvezető elnök.

Az idei beszámolóban két kitüntetett kérdés kapott szerepet. Az egyik a szakmunkások garantált bérminimumának a mértéke, ugyanis a hároméves bérmegállapodás megkötése óta jelentősen megváltoztak a körülmények, ezért az érintett vállalkozások jó részének súlyos, a működést is veszélyeztető problémát okoz a megemelt legkisebb szakmunkáskereset kifizetése. Ezt támasztja alá a vállalkozók körében végzett kérdőíves felmérés, amely szerint a foglalkoztatási gondok miatt tavaly több mint hatszáz bolt megszűnt, illetve több mint 40 ezerrel csökkent a vállalkozók száma. Ez hatalmas törést jelent, hiszen 2005-ig stagnált a vállalkozói létszám. S ha e mellé hozzátesszük azt is, hogy a munkanélküliségi ráta 7,5 százalékra emelkedett, akkor mindez indokolja, hogy felül kell vizsgálni azon körülményeket, amelyek között a vállalkozások működnek. A KISOSZ ebben kész közreműködni.

A tavaly nyáron bejelentett Új egyensúly program részeként ősszel életbe léptetett adó- és közteherváltozások nyomán a szövetség szakmai anyagot dolgozott ki, amelyben elemezték: a vállalkozóknak milyen lehetőségük van arra, hogy éljenek az egyes mentességekkel, illetve mikor érdemes vállalkozói döntést hozni. Antalffy Gábor kiemelte: segítséget nyújtanak tagjaiknak ahhoz is, hogy miként kell kérni a kétszeres járulékalap alóli mentességet annak érdekében, hogy a vállalkozások talpon maradhassanak. A KISOSZ-nak fontos feladata ez, hiszen a vállalkozók száma csökken, s a nehéz helyzetben e folyamat – előreláthatóan – nem áll meg.

A kicsik és a globalizáció

Az ügyvezető elnök az érdekegyeztetés rendszerének megerősödését látja abban, hogy a parlament elfogadta a vonatkozó törvényeket. Ugyanakkor tagságukat meglepte, hogy ezeket a köztársasági elnök alkotmányossági aggályok miatt nem hirdette ki. Érthetetlennek tartják azt is, hogy a taláros testület hónapok óta nem ad választ arra: mi lesz a sorsa a több mint másfél évtizede működő intézményrendszer jogi szabályozásának.

Mindazonáltal a KISOSZ előtt álló feladatok közül az első és legfontosabb az, hogy a kisvállalkozók miként képesek talpon maradni a globalizáció és az egységes piac árnyékában – hangsúlyozta Antalffy Gábor. Azt ugyanis a magyar kereskedelemben látni lehet, hogy egyre több multinacionális hálózat jön az országba, illetve az itteniek vidékre is terjeszkednek.

Az érdekképviselet segítsége arra irányul, hogy a vállalkozásokat próbálják rábírni, csatlakozzanak valamelyik hazai lánchoz, illetve ha laza együttműködés formájában is, de próbáljanak meg "összeölelkezni" a beszerzési piacon, mert minél inkább magányosak, annál nehezebb a piacon megélniük. Versenyhátrányba kerülhetnek, az pedig nemcsak az árakban mutatkozik meg, hanem a termékértékesítésben jelentős visszaesést, forgalomkiesést is okozhat.

Mindezt tetézi, hogy a költségvetési hiány megjelenésével az ellenőrző hatóságok egymással versengve kezdtek olyan hatósági ellenőrzésekbe, és szabtak ki bírságokat, s ez ilyen piaci körülmények között komolyan megterhelte a vállalkozásokat. Ezért egyeztetésre készülnek az ellenőrző hatóságokkal arról, mi az a minimális elvárás, amit egy vállalkozónak teljesíteni kell anélkül, hogy tönkremenne.

A KISOSZ programjában annak áttekintése is szerepel, hogy az egyes uniós tagországokban milyen viszonyban áll egymással a nemzeti és az uniós szabályozás. A tapasztalatok szerint ugyanis a magyar kisvállalkozásokat sújtó adminisztráció jelentősen meghaladja az uniós elvárásokat, miközben itthon uniós irányelvekre, állásfoglalásokra, határozatokra hivatkozunk – hangsúlyozta az ügyvezető elnök. A következő nagy "feladatcsomag" tehát az lesz, hogy összehasonlító elemzéseket végeznek arról, mennyire túlterheltek a magyar kisvállalkozások az adminisztrációs előírások, kötelezettségek tekintetében. A közelmúltban egy, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium szervezésében tartott fórumon sarokszámokkal igazolták, hogy egy magyar vállalkozás pénzben mérhető adminisztrációs terhe a duplája egy uniós vállalkozásénak. Ez azt jelenti, hogy ezzel kapcsolatban nekünk is feladataink lesznek – vázolta a közeljövő tennivalóit Antallfy Gábor.

Regionális gazdaság

Immár tizenkilencedik, programalkotó közgyűlését tartotta májusban az Ipartestületek Országos Szövetsége, az IPOSZ, amely szolgáltatásaival a regionális gazdaság fejlesztését célozza meg a jövőben – mondta Szűcs György elnök, aki szerint a globális gazdaságpolitikai gondolkodást a lokális cselekedeteknek kell felváltaniuk. Az IPOSZ azon az úton kíván haladni, amelyen a szolgáltató rendszerek felállításával, országos hálózat működtetésével szervezetten segítheti tagszervezeteit a gazdasági növekedésben, a versenyképességben, a foglalkoztatás bővítésében.

Az első és legfőbb feladat a képzés, ugyanis a hazai kisvállalkozások csak a jó minőségű munkájuk révén tudják megtartani a megrendelőket, ami elengedhetetlenül szükséges ahhoz, hogy gazdaságilag megerősödjenek. Ugyanakkor tudomásul kell venni - hangsúlyozta az elnök -, hogy a fogyasztók és a vállalkozások fizetőképes kereslete olyan szinten van, hogy nem feltétlenül tudják jutalmazni – vagyis jól megfizetni – a jó minőségű munkát.

Kiéleződött verseny zajlik, ezért a legelemibb, hogy elegendő jó szakmunkást képezzenek. A vállalkozásoknak járatosaknak kell lenniük a munkaügyi, munkavédelmi, pénzügyi, adózási, marketing-, csődmenedzseri, gazdasági ismeretekben, ezért érdekük, hogy jól felkészített szakembereket tudjanak alkalmazni – mondta az elnök, aki szerint ebben is számíthatnak a szövetség segítségére.

Pályázati források

Az IPOSZ a következő időszakban azon is munkálkodik, hogy tagszervezetei az uniós pályázatokon fejlesztési forrásokhoz juthassanak, nehogy lemaradjanak az állandóan gyorsuló technikai és technológiai fejlődés során.

Szűcs György kiemelte: a versenyképesség javítása és a szakképzés megújítása mellett olyan gazdaságszervező intézmények alapítását és működtetését tűzték ki célul, mint például a hitelgarancia-rendszer vagy az úgynevezett JEREMIE program, amely uniós pénzek vállalkozásokhoz való eljuttatását segíti.

Az IPOSZ export-import tevékenységre és belső értékesítésre szakosodott hálózatok létrehozását is tervezi. Mindemellett a szövetség, az írott információs rendszerét – az Iparos újságban megjelentetett szövetségi hírlevelet – megtartva, új formákat is keres céljai megismertetésére. Internetes honlapján megismerhetők a tagvállalkozások szolgáltatásai.

Szűcs György kiemelte: részt vesznek az érdekegyeztetés munkájában, az ágazati párbeszédbizottságokban, illetve együttműködnek a regionális munkaügyi központokkal, a helyi vállalkozásfejlesztési alapítványokkal és a kamarákkal a gazdaság szereplőinek segítése céljából. Önmagában ugyanis senki nem lehet "hős", az ország állandó fejlődése gazdasági együttműködésre készteti a feleket, ezért az IPOSZ a következő időszakban arra törekszik, hogy más szolgáltató rendszerekkel minél hatékonyabban együttműködjön.

Szakmai szekciók

Az elmúlt egy év azt mutatta, hogy ahol nem vették figyelembe a munkaadói szervezetek javaslatait, nem mérlegelték a vállalkozói kör problémáit, nem születtek jó döntések – szögezte le a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének (VOSZ) főtitkára. Dávid Ferenc azt szeretné, ha "kicsit jobban felpörögne" az érdekérvényesítés. Ehhez szerinte elengedhetetlen, hogy az Alkotmánybíróság végre véleményezze az érdekegyeztetésről szóló törvényt – amelyet a parlament ugyan konszenzussal elfogadott, a köztársasági elnök azonban a taláros testülethez továbbította -, hogy mielőbb hatályba léphessen. A főtitkár szerint ugyan a törvény nélkül is működött az érdekegyeztetés, de hatálybalépése stabilitást adna.

A VOSZ előtt álló feladatokról szólva Dávid kifejtette: lényegesnek tartja, hogy a szövetségbe tömörült több tízezer munkáltató a VOSZ égisze alatt szakmai szekcióban, önállóan működjön, mert az egyes témákban leginkább értő szakemberek irányításával intenzívebben dolgozhatna. Az alapszabály szerint tíz szekció működik a szövetségben, de nem egyforma eredménnyel. Ezen javítani kell.

Versenyképesség és modernizáció

Jelentős változás előtt áll a szakképzés, amelynek megreformálásában a munkaadói szervezetek is szerepet kaptak. A kormánnyal és a kamarával kötött megállapodás értelmében részt vesznek a vizsgáztatásban, gesztorálhatják a lebonyolítását. A VOSZ kulcskérdésnek tekinti a szakképzés erősítését, annak orientálását. Eddig három szakma – a kőműves, a férfi- és a női szabó – képzésében kaptak feladatot, de más szakmák iránt is érdeklődnek.

A következő időszakban kiemelt figyelmet fordít a szövetség a takarékszövetkezeti integrációra. A takarékszövetkezetek ugyanis – mint banki középvállalkozások - jobban megértik a kkv-k gondjait, mint a nagy bankok. A VOSZ folytatja a Prima Primissima díj népszerűsítését, elsősorban vidéken, hogy a mecenatúra, a kultúrmisszió – amelynek nagyon komoly üzleti értéke is van – teljesen elfogadott legyen.

Az Általános Fogyasztási Szövetkezetek és Kereskedelmi Társaságok Országos Szövetsége (ÁFEOSZ) egyszersmind egy kereskedelmi rendszer érdekképviselete, így munkája és célja is az alaptevékenységhez kapcsolódik – szögezte le Zs. Szőke Zoltán főtitkár.

Az elmúlt időszak egyik legjelentősebb feladatának a szövetkezeti törvény előkészítését tartja, s azt, hogy a törvényhez kapcsolódóan kedvező folyamat indult el: egyre több részvénytársaság alakul az ágazatban, s ehhez a szövetség szakmai segítséget tud adni. Ugyancsak a törvény végrehajtásával kapcsolatos tennivaló, hogy a szövetkezeteknél június 30-ig módosítani kell az alapszabályt. Az ÁFEOSZ-nál mozgalmas lesz az idei év, hiszen novemberben tartja V. tisztújító kongresszusát.

A szervezeti jellegű feladatokon túl kemény munkát igényel a piaci pozíciók erősítése a kereskedelemben. Az ÁFEOSZ-hoz tartozó háromezer kis bolt tavaly mintegy 400 milliárd forintos kiskereskedelmi árbevételt produkált, és közel hatmilliárd forintos nyereséget könyvelhetett el. Ezzel a 90 áruházzal működő TESCO mögött a második helyet foglalják el. A cél e piaci pozíció megőrzése; az országos szövetség ehhez igyekszik majd a kormánnyal együttműködésben minden lehetőséget megragadni – hangsúlyozta Zs. Szőke Zoltán. "Elsődleges feladatunk a versenyképességünk megőrzése oly módon, hogy modernizáljunk, a bolti technológiákat megújítsuk, emellett pedig teljeskörűen elterjesszük a bolthálózatban a számítástechnikai rendszert" – fogalmazott a főtitkár. Ehhez szövetségként úgy tudnak segítséget nyújtani, hogy közbenjárnak azért, hogy az uniós pénzekre kiírt pályázatok között legyenek olyanok, amelyek kifejezetten bolti technológiai fejlesztésekről szólnak. A modernizációhoz ugyanis – a saját tőke felhasználásán kívül – szükség van a pályázaton elnyert uniós pénzekre is.

Szolgáltató érdekképviselet

A zömében kis- és középvállalkozásokat tömörítő Magyar Iparszövetség (OKISZ) úgy látja: a magyar gazdaságban jóval több a kedvezőtlen tendencia, mint a kedvező – állapította meg Vadász György ügyvezető társelnök.

Megítélése szerint ezért, ha valaha szükség volt érdek-képviseleti munkára, amely eredményeként a vállalkozó azt mondhatja, hogy érdemes ehhez a szervezethez tartozni – mert forintra, euróra váltható segítséget kapok tőle -, akkor a mostani időszakra ez fokozottan igaz. A gazdaság növekedési üteme lelassult, az adminisztrációs terhek változatlanul nagyon magasak, a foglalkoztatási szerkezet kirívóan rossz, s az országok közötti versenyképességi rangsorban a 40. helyre sodródtunk. Mindezek a gyenge jövedelem- és hitelképességű kis- és közepes vállalkozásokat sújtják a leginkább, ezért az OKISZ a vállalkozói környezet javítását tekinti prioritásnak. Ilyen lehet például az adórendszer megváltoztatása, a bérek, jövedelmek mértékének csökkentése. Ugyanakkor ennek kompenzálására is szükség van: a szervezet szerint a forgalmi és a vagyoni típusú adóztatással pótolni lehet a kieső adóbevételt.

Az iparszövetség tagszervezetei "messze állnak" az állami intézményrendszertől, a hitelfolyósító rendszerektől, ezért zártkörű részvénytársaság létrehozását tervezik. A cégbírósági jóváhagyásra váró Unió Garancia Szövetkezet szolgáltatócsomagjába banki és biztosítási szolgáltatást is beillesztettek, amelybe a pályázatkészítés is beletartozik. Ez a lépés is jelzi, hogy szemléletében is megújult az érdek-képviseleti tevékenységük, amelytől azt várják, hogy tagszervezeteik is érzékeljék: e területen valami megmozdult.

Az iparszövetségnél is kiemelt figyelmet fordítanak az oktatásra, képzésre. Ennek jegyében céget hoztak létre, hogy koordinálja a kisvállalkozásoknál zajló képzéseket, továbbképzéseket. Ez azért is meghatározó, mert úgy látják, az oktatás területén nagyon nagy a lemaradás, nagy a távolság az oktatási intézmények és a gazdaság között. Vadász György szerint a globalizáció révén a világgazdaságban végbement gyors fejlődést a hazai oktatási intézményrendszer nem tudta megfelelően követni, így a mai helyzet kedvezőtlenül hat a versenyképességre és a foglalkoztatásra is. Ezért mindent meg kell tenni, hogy a rossz foglalkoztatási szerkezet javuljon, és szélesedjen az adófizetői kör – tette hozzá az ügyvezető társelnök.

Szociális párbeszéd

A Stratégiai és Közszolgáltató Társaságok Országos Szövetsége (STRATOSZ) elsődleges célkitűzése az érdek-képviseleti munka erősítése és a taglétszám jelentős bővítése – hangsúlyozta Tóth István elnök. Utóbbi már megkezdődött azzal, hogy a szövetséghez csatlakozott a legnagyobb állami vállalat, a Magyar Államvasutak Zrt., s több, önkormányzati tulajdonban lévő, helyi tömegközlekedést bonyolító cég, például a Budapesti, a Debreceni és a Miskolci Közlekedési Vállalat.

A STRATOSZ-nál a jövőben három társelnök dolgozik: a hazai és a nemzetközi feladatok ellátásán túl a szociális párbeszéddel kapcsolatos tennivalókat is társelnök irányítja. A szövetség ezzel a döntéssel demonstrálja, hogy erősíteni kívánja az OÉT-ben és a különböző szintű párbeszédbizottságokban a szerepét, markánsabban képviselni akarja a közszolgáltató társaságok érdekeit.

Azt tervezik, hogy a tagvállalataiknál meglévő humánpolitikai és egyéb szakértők bevonásával több bizottság munkájában is részt vesznek – mondta Tóth István. Olyan szakembereket delegálnak majd a testületekbe, az esetleges ad hoc bizottságokba, akik "benne vannak az életben", napi tapasztalatokkal rendelkeznek.

A szövetség közszolgáltatást végző, belső piacon "dolgozó" társaságokat tömörít, azonban az uniós csatlakozás nem hagyta érintetlenül. A szolgáltatások szabad áramlásának eredményeként egyre inkább számolni kell az európai uniós vetélytársak megjelenésével, adott esetben ugyanis az egyes közlekedési szolgáltatásokat is meg kell majd pályáztatni. Tagvállalataik készülnek erre, a STRATOSZ pedig igyekszik konferenciák, szakértői tanácskozások megszervezésével segíteni, hogy az érintettek megfelelő információk birtokába jussanak.

Versenyhátrány az agráriuman

A magyar foglalkoztató mezőgazdaság érdekeinek nem felel meg az Európai Unió agrárpolitikája – így foglalta össze a Mezőgazdasági Szövetkezetek és Termelők Országos Szövetsége (MOSZ) tagságának problémáját Horváth Gábor főtitkár. A furcsának tűnő megállapításhoz mindjárt magyarázatot is fűzött: Kelet-Európában más a mezőgazdaság, mint az EU "tizenötöknél", az Unió mégis az utóbbiak szisztémája alapján szabja meg a feltételeket, amelyeknek nem tudunk eleget tenni. Magyarország fő profilja az állattenyésztés, ugyanakkor katasztrofális méretekben megugrott az állattenyésztés leépülése, elsősorban a rossz anyagi kondíciók, a teljesíthetetlen hatósági követelmények, a nagyon szigorú uniós környezetgazdálkodási feltételek miatt.

A mezőgazdaságban működő kettős – az adózásra és a társadalombiztosításra vonatkozó – szabályozás egyre elviselhetetlenebb versenyhátrányt jelent a MOSZ-hoz tartozó vállalkozások számára, az úgynevezett őstermelőkre vonatkozó szabályok viszont erősítik a fekete- és szürkegazdaságot, vagyis lehetőséget adnak a fizetés alóli kibújásra. A főtitkár számításai szerint tagvállalataiknál minden egyes foglalkoztatás évi 6-700 ezer forinttal drágább, mintha nem a legális szektorban működnének. Ezért a szövetség arra készül, hogy felveti a kormánynak, tegyen lépéseket a kettősség felszámolására. Arra is felhívják a figyelmet, hogy az új agrárstruktúra Magyarország számára versenyhátrányt jelent, nem szolgálja a mezőgazdaság kiegyensúlyozott fejlődését, ha mindenki növénytermesztéssel foglalkozik csak azért, mert az Unió ahhoz ad támogatást.

Az agrárium további problémájaként a bürokráciához kötődő kötelezettségeket tartja a MOSZ, mert a mezőgazdasági cégek nem tudnak eleget tenni például a foglalkoztatásra vonatkozó munka törvénykönyvi szabályoknak. A természet, az időjárás ugyanis naponta beleszól, hogy mikor és mit lehet dolgozni. Így a munkaidő szinte betarthatatlan az állattenyésztési ágazatban is, ahol egyébként a munkavállalók természetesnek tartják, hogy nem reggel nyolctól délután négyig van feladatuk. A szövetség ezért – kilépve érdekérvényesítő munkájának eddigi medréből – arra készül, hogy a közeljövőben a Munka Törvénykönyvét módosító javaslatot dolgoz ki a speciális munkaidő-beosztásra vonatkozóan. Ez azért is sürgető, mert azt a vállalkozást, ahol a munkaügyi ellenőrzés hibát tár fel, kizárják a fennmaradáshoz nélkülözhetetlen forrást jelentő támogatási pályáztatásból.

Nemzetközi együttműködés

Az év második felére tervezi rendes évi küldöttgyűlését az Agrár Munkaadói Szövetség. Szabadkai Antal főtitkár az aktuális feladatokat sorolva kifejtette: jelentős szerepük lesz a konvergenciaprogram végigvitelében, abban, hogy mérsékeljék a vállalkozások többségét hátrányosan érintő hatásokat.

Súlyponti kérdésnek tekintik az érdekvédelem erősítését, fokozottan együttműködve a kormánnyal. Emellett számos nemzetközi kooperációra épülő projekt is fut az idén, ami valószínűleg az Európai Unióban is intenzívebbé teszi a szövetség kapcsolatait. A főtitkár szerint a II. Nemzeti Fejlesztési Terv beindítása az a terület, ahol sokat tudnak segíteni tagjaiknak, ráadásul ott érdekkonfliktusok sincsenek. Sok munkaadó lehet nyertese a 2007-ben induló nemzeti fejlesztési tervnek úgy, hogy projekteket nyernek el, részvételi lehetőség nyílik számukra.

Magyarország jól áll az élelmiszer-ellenőrzés, az import élelmiszerek fokozott ellenőrzése területén az erőskezű agrárminiszternek és az intézményhálózatnak köszönhetően, s ez az élelmiszer-termelők hazai pozícióit is javítja – mondta Szabadkai Antal. A szövetségnek érdekképviseletként is feladata, hogy folyamatosan kutassa az exportpiacot az Unióban. A kukorica-rendtartás, a kukorica intervenciós készlete ügyében az agrártárca és az egész magyar kormányzat jó eredményeket ért el Brüsszelben, s az agrártermelők érdekképviselete is eredményesen dolgozik a hazai piacvédelem, illetve a minőségvédelem területén – hangsúlyozta a főtitkár.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. május 14.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem