×

Alku a munkahelyeken

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. május 14.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 110. számában (2007. május 14.)
A munkaügyi kapcsolatok rendezésének kereteit, egyszersmind feltételeit teremti meg a kollektív szerződések (ksz) intézménye, amelynek legfőbb célja a munkabéke. E dokumentumokban a szerződő partnerek – a szakszervezetek és a munkáltatók – egymás közötti viszonyukat szabályozzák, illetve rögzítik azokat a Munka Törvénykönyvénél (Mt.) kedvezőbb feltételeket, amelyek a munkavállalókat megilletik. Az elmúlt években Magyarországon jelentősen megerősödött az ágazati párbeszéd, ami arra utal, hogy a középszint egyre inkább megtalálja helyét az érdekegyeztetésben, pontosabban az érdekegyeztetés kibontakozik azon a szinten, ahol a leginkább elnyeri értelmét munkaadó és munkavállaló számára egyaránt.

A kollektív szerződésekkel kapcsolatban az egyik főszabály, hogy a megegyezésre jogosult szakszervezetnek a megállapodás létrehozására vagy módosítására irányuló tárgyalási ajánlatát a munkáltató nem utasíthatja vissza, az egyeztetést akkor is le kell folytatni, ha a kollektív szerződés megállapodás híján nem születik meg.

Szabályozási mechanizmus

Ugyancsak lényeges kitétel, hogy a megkötött szerződés tartalma ellen jogszerűen sztrájkolni nem lehet. A kollektív szerződésben számos kérdés szabályozható, például: a próbaidő tartama, a munkaidőkeret, a munkarend, a munkaközi szünet mértéke, a tanulmányi munkaidő-kedvezmény, a munkabér kifizetésének napja, a túlmunka felső határa, a kártérítés nagysága, a hátrányos jogkövetkezmények, illetve a különböző pótlékok és a végkielégítés mértéke.

A kollektív szerződés tartalma – ha jogszabály eltérően nem rendelkezik – csak a jogszabályokban foglaltaknál a munkavállalókra kedvezőbb előírásokat tartalmazhat. A gyakorlatban azonban – a szakszervezetek értékelése szerint – a törvényi rendelkezések miatt igen tág azon viszonyok köre, amelyekben a jogi előírásoknál kedvezőtlenebbül is szabályozhat e dokumentum. Például a próbaidő hossza, a munkavállaló anyagi felelősségének mértéke, a más munkahelyen, más munkakörben vagy más munkáltatónál történő munkáltatói foglalkoztatás elrendelhetősége, a munkaidő beosztása vagy a heti pihenőidők összevont kiadása.

Jelenleg a hazai munkavállalóknak csak kevesebb mint felére vonatkozik kollektív szerződés, részben az ötven főnél kevesebb dolgozót foglalkoztató munkáltatók magas aránya miatt. Az EU-ban szokásos 80-90 százalékos lefedettséget az ágazati, alágazati vagy szakmai szinten – tehát nem csak a munkahelyeken – megkötött kollektív megállapodások elterjedése hozhatja magával.

A jogszabályok szerint egy munkáltatónál csak egy kollektív szerződés hozható tető alá, amelynek rendelkezései természetesen nem mondhatnak ellent a hatályos jogszabályoknak.

Felhatalmazás a tagoktól

A szaktárca tájékoztatója szerint kollektív szerződést a munkáltató, a munkáltatói érdek-képviseleti szervezet, vagy több munkáltató, illetve a szakszervezet, vagy több szakszervezet együttesen köthet. E dokumentum megkötésére az a szakszervezet, illetve az a munkáltatói szervezet jogosult, amely érdek-képviseleti tevékenységében a kollektív szerződést aláíró másik féltől független. A munkáltatói szervezet jogosultságához szükséges az is, hogy tagjai erre felhatalmazzák.

A kollektív szerződés kötelmi és normatív részből áll. Utóbbi szabályozza a munkavállalók és a munkáltatók jogviszonyát, előbbi a szerződő felek közötti jogviszonyt, ami legtöbbször három lényeges kötelezettséget foglal magában. Ezek szerint a felek kötelezettséget vállalnak:

- szervezetek, intézmények felállítására és fenntartására;

- békekötelemre: a kollektív szerződés időtartama alatt mindkét fél köteles tartózkodni a munkaharctól;

- végrehajtásra és befolyásolásra: a szerződő partnerek kötelesek a szerződés rendelkezéseit tagjaikkal betartatni.

A kollektív szerződés személyi hatálya kiterjed arra a munkáltatóra, amely a szerződést megkötötte; amely a kollektív szerződés létrejötte idején a szerződést megkötő érdek-képviseleti szervezetnek a tagja, illetve amely a később a szerződést megkötő szervezethez csatlakozott.

A kollektív szerződés hatálya arra a munkavállalóra terjed ki, aki a kollektív szerződés hatálya alá tartozó munkáltatóval munkaviszonyban, illetve közalkalmazotti jogviszonyban van.

Módosítás, megszűnés

A dokumentum lehet határozott vagy határozatlan időtartamú; eltérő megállapodás hiányában a kihirdetéssel lép hatályba. A munkáltató köteles elősegíteni, hogy a kollektív szerződést a munkavállalók megismerjék, illetve el kell látnia a szerződés egy-egy példányával azt az alkalmazottat, akinek munkaköri kötelessége az egyezség rendelkezéseinek alkalmazása. Hasonlóképpen az üzemi tanács tagjainak és a szakszervezet tisztségviselőinek is kell adni a szerződésből. Jóllehet, a kollektív szerződés a felek egyetértésével bármikor módosítható, erre azonban csak azok a szervezetek jogosultak, amelyek az adott szerződést megkötötték.

A kollektív szerződést három hónapos határidővel lehet felmondani, ugyanakkor a felmondás jogát a kollektív szerződés megkötésétől számított hat hónapon belül egyik fél sem gyakorolhatja. Ha a kollektív szerződést több szakszervezet vagy több munkáltató, illetve több munkáltatói érdekképviselet együttesen kötötte, akkor bármelyik szerződő fél felmondhatja. A több munkáltató, illetve a több munkáltatói szervezet által együttesen kötött kollektív szerződés felmondása esetén e dokumentum csak azon munkáltató munkavállalóira nézve veszti hatályát, amely a felmondás jogát gyakorolta.

A kollektív szerződés megszűnik, ha az azt megkötő munkáltató vagy szakszervezet jogutód nélkül megszűnik. Ha az egyezséget több munkáltató, illetve munkáltatói érdek-képviseleti szervezet vagy több szakszervezet kötötte, akkor csak valamennyi munkáltató, illetve szakszervezet jogutód nélküli megszűnése esetén veszti hatályát.

A munkáltató személyében bekövetkező jogutódlás esetén a jogelődnél érvényben lévő kollektív szerződésben meghatározott munkafeltételeket – a munkarend kivételével – az érintett munkavállalók tekintetében a jogelőd munkáltatónál történő felmondásáig, vagy hatályának lejártáig, illetve a jogutódnál új kollektív szerződés megkötéséig, ezek hiányában legalább egy évig fenn kell tartani. Ha az utódlás időpontjában a jogutód munkáltatónál is létezik kollektív szerződés, azt a rendelkezést kell alkalmazni, amelyik a munkavállalókra nézve kedvezőbb feltételeket tartalmaz.

A kollektív szerződést a partnereknek együttesen kell a munkaügyi tárcának 30 napon belül nyilvántartásba vételre bejelenteni. Ezenkívül kötelezően tudatniuk kell a szerződés módosítását, felmondását, hatályának változását vagy megszűnését.

Az elmúlt években Magyarországon örvendetesen megerősödött az ágazati párbeszéd, ami arra utal, hogy a középszint egyre inkább megtalálja helyét az érdekegyeztetésben. Jelenleg több mint 30 ágazatban tartanak fenn kapcsolatot a munkáltatói és a munkavállalói szervezetek, s egyeztetnek aktuális kérdésekről, esetleges ágazati konfliktusokról, illetve konzultálnak a kormány képviselőivel annak érdekében, hogy az ágazati érdekeket megjelenítsék az országos koncepciókban is.

 

Törvények az Alkotmánybíróság előtt

Továbbra sem határozott az Alkotmánybíróság (Ab) az ágazati párbeszédbizottságokról (ápb) szóló törvényről, így a parlament által tavaly decemberben elfogadott jogszabályt az államfő még nem írta alá. A köztársasági elnök december 28-án küldte meg véleményezésre az Alkotmánybíróságnak az OÉT-ről szóló törvényt, valamint az ágazati párbeszédbizottságokról és a középszintű szociális párbeszéd egyes kérdéseiről szóló jogszabályt. Az államfő azért nem írta alá a két törvényt, mert álláspontja szerint azok egyes rendelkezései sértik az alkotmány által garantált népszuverenitás és demokrácia elvét, ezért alkotmányellenesek.

Az OÉT-ről szóló jogszabály államfő által aggályosnak tartott szakaszai részben az OÉT egyes hatásköreit szabályozzák, részben a tanács összetételét határozzák meg. A köztársasági elnök álláspontja szerint az OÉT részére a törvényben adott hatáskörök egy része közhatalmi jellegű. Emellett az OÉT más törvények alapján is gyakorol közhatalmi jogköröket. A népszuverenitás és demokrácia elve alapján azonban – miként azt az Alkotmánybíróság is többször megállapította – Magyarországon a közhatalom csak demokratikus legitimáció birtokában, tehát a választópolgárok felhatalmazása alapján gyakorolható. Sólyom László szerint a törvénynek az OÉT összetételére vonatkozó szabályai nem biztosítják a közhatalom gyakorlásához szükséges demokratikus legitimációt a testületnek, ezért alkotmányellenesek.

Az ágazati párbeszédbizottságokról és a középszintű szociális párbeszéd egyes kérdéseiről szóló törvény egy szakasza az OÉT-ben részt vevő országos szakszervezeti szövetségeknek ad egyetértési jogot bizonyos jogszabályok megalkotásával kapcsolatban. Az államfő szerint ez is közhatalmi jogkör, ami szintén csak kellő demokratikus legitimáció alapján gyakorolható. Ezzel az országos szakszervezeti szövetségek nem rendelkeznek - hívta fel a figyelmet az államfő szóvivője decemberben.

Ha az Alkotmánybíróság is osztja majd az államfő aggályait, akkor a köztársasági elnök a két jogszabályt visszaküldi az Országgyűlésnek. Lapzártánkig az Ab nem nyilvánított véleményt a kérdésben.

Az OÉT-törvényt az Országgyűlés december 11-én 338 igen és 2 nem szavazat mellett fogadta el. Az ágazati párbeszédbizottságokról és a középszintű szociális párbeszéd egyes kérdéseiről szóló jogszabályt 211 képviselő támogatta, 135 pedig nem.

Ágazati párbeszéd

A gazdasági rendszerváltást követően a munkavállalói oldalon fokozott igény jelentkezett az iránt, hogy a vállalatok szerződésekben garantálják a béremelést, illetve a dolgozói juttatásokat. Az alkalmazottaknak azzal kellett szembesülniük, hogy az igazi tulajdonosok megjelenésével a paternalizmus kihal a vállalati kultúrából, s az egyénnek a valódi munkaerőpiacon kell boldogulnia, ahol esetenként a vesztesek közé is kerülhet. A munkavállalói szervezettség a gazdasági struktúraváltás időszakában új lendületet kapott, azonban a középszintű párbeszéd kialakulását akadályozta, hogy a munkáltatók ezen a szinten nem szerveződtek meg, illetve kevés olyan szervezet alakult, amely alkalmas volt arra, hogy ágazati szinten partnerré váljon. Jelenleg még mindig alacsony Magyarországon az ágazati munkáltatói szervezetek száma, amit a szakértők a történelmi hagyományokkal próbálnak magyarázni, jóllehet, az okok között ott van, hogy esetenként a szakszervezet sem áll érdekérvényesítő képességének csúcsán.

Intézményes formák

A párbeszéd kialakulását gyorsította az Európai Unió határozott igénye az intézményes formák kialakítására, amihez némi ösztönzést adott "Az autonóm társadalmi párbeszéd megerősítése" elnevezésű PHARE-program elindítása 2001-ben. Ugyanakkor a társadalmi párbeszéd és az érdekegyeztetés rendszerének továbbfejlesztését egy 2002. évi kormányhatározat is megfogalmazza, valamint született róla OÉT-határozat is 2002 júliusában.

Az ágazati párbeszéd intézményeinek fejlesztése mellett az Országos Érdekegyeztető Tanács 2004 augusztusában kötelezte el magát állásfoglalásával, s a középszintű érdekegyeztetés jogi szabályozásának előkészítése még ugyanebben az évben felgyorsult. Az ágazati párbeszédbizottságok (ápb) működési rendjét deklaráló szerződést 2004 szeptemberében kötötte meg a kormányzat és 21 ágazati párbeszédbizottság egy-egy munkáltatói és munkavállalói képviselője, s azóta a dokumentumhoz folyamatosan csatlakozhatnak a párbeszéd újabb és újabb résztvevői.

Jelenleg még e megállapodás érvényben van, s alapjául szolgált "Az ágazati párbeszédbizottságokról és a középszintű szociális párbeszéd egyes kérdéseiről" címmel múlt év decemberében elfogadott törvénynek. A jogszabályt azonban a köztársasági elnök még tavaly év végén alkotmányossági kontrollra elküldte az Alkotmánybíróságnak, s amíg a törvény nem léphet hatályba, továbbra is ezen megállapodás az irányadó.

Az ágazati párbeszédbizottságok olyan kétoldalú intézmények, amelyeknek csak ágazati, illetve alágazati szakszervezetek, valamint munkáltatói képviseletek lehetnek a tagjai. Alapvető céljuk, hogy tevékenységükkel segítsék a kiszámítható munkaügyi kapcsolatokat. A hatályos Munka Törvénykönyve (Mt.) szabályai szerint ágazati kollektív szerződéseket köthetnek, és kérhetik a munkaügyi minisztertől azok kiterjesztését.

Az ápb-k – a működési szabályzat szerint – valamennyi, a tagok által fontosnak ítélt kérdéssel foglalkozhatnak, természetesen elsősorban az ágazatot érintő problémák jönnek szóba; ezek rendezése során konzultációra hívhatják a témában illetékes minisztérium, illetve hatóság képviselőjét. A konzultáción túl javaslatokat, állásfoglalásokat dolgozhatnak ki, közös akciókat, projekteket, képzéseket indíthatnak. A cél az, hogy az ápb-k olyan fórumokká váljanak, amelyek közvetíteni tudják egy-egy ágazat országos hatású problémáit a makroszint felé. Ugyanakkor a mikroszintre, az egyes munkahelyekre is elér a hatásuk, hiszen az ágazati szinten elért eredmények itt válthatók aprópénzre.

Részvételi, döntési jog

A még 2004-ben megfogalmazott működési rend értelmében az ápb-kben alapvetően a bejegyzett érdekképviseletek egyeztethetnek, ám kivételesen tag lehet a bizottságban olyan gazdasági szervezet is, amely ugyan nem tud munkáltatói képviseletet alakítani, azonban egy adott ágazat 80 százalékát lefedi bizonyos gazdasági mutatók – nettó árbevétel, foglalkoztatottak létszáma stb. – alapján.

A részvételi jogosultsághoz feltételeket fogalmaztak meg, ennek megfelelően rögzítették például azt, hogy mely szakszervezet minősül ágazati érdekképviseletnek. E szerint csak olyan szakszervezet jöhet szóba, amely legalább 10 munkáltatónál rendelkezik helyi szervezettel, s ezen foglalkoztatóknál az érdek-képviseleti tagok száma eléri az ágazatban alkalmazottak egy százalékát. De kielégíti a követelményt az is, ha legalább három munkáltatónál van alapszervezet, viszont ezek az ágazatban foglalkoztatottaknak legalább a 10 százalékát tömörítik. Elfogadja a szerződés azt is, ha a szakszervezet a legutóbbi üzemi tanácsi választáson teljesítette az előírt reprezentativitási követelményt.

Ágazati munkáltatói érdekképviseletnek az a szervezet minősül, amelynek tagjainál – a gazdálkodó szervezeteknél – foglalkoztatják az ágazati létszám legalább 5 százalékát. De idetartozhatnak azok a képviseletek is, amelyek tagjaik között tudhatják az ágazatnak legalább negyven gazdálkodó szervezetét.

A döntési jogosultsághoz további feltételeket határoztak meg, s ezekhez pontozásos metódust rendeltek. Összesen 100 ponton osztozkodtak a részt vevő érdekképviseletek - teljesítményük arányában. Amelyik nem érte el a 10 pontot, csak úgy vehetett részt a döntéshozatalban, ha más szervezetekkel koalícióra lépett, ámbár így nem nevezhette magát reprezentatívnak.

Pontozásos rendszer

A szakszervezetek az üzemi tanácsi választások eredményei alapján 40 pontot oszthattak el, további 25 pontot az aktív szakszervezeti tagok létszáma arányában. A szociális párbeszédben való részvételre 20 pont jutott, az OÉT munkavállalói oldalán részt vevő országos munkavállalói szövetséghez tartozás pedig 10 pontot jelent. Az ágazati nemzetközi munkavállalói szervezethez tartozók 5 pontot oszthattak el maguk között.

A munkáltatói érdekképviseletek esetében 25 pont jutott arra, hogy a gazdasági szervezeteknél foglalkoztatottak létszáma alapján jelezze a szervezetek súlyát. További 25 pont annak demonstrálására szolgált, hogy a képviselt gazdálkodó szervezetek árbevételük alapján milyen súlyúak. A munkáltatói érdekképviselet erejének kifejezésére a taglétszám alapján újabb 20 pontot lehetett felosztani. A szociális párbeszédben való részvétel további 15 pont elosztására adott lehetőséget, valamint az OÉT-ben való jelenlét 10 pontra.

Ebben a konstellációban is pontokat hozott a nemzetközi ágazati munkáltatói szervezethez való tartozás, ezért 5 pontot oszthattak el egymás között az érintettek.

A megállapodás alapot adott arra, hogy az ágazati párbeszéd intézményrendszere folyamatosan formálódjon, és beépüljön a munkaügyi kormányzat szervezeti rendszerébe. A kabinet – a szociális partnerek függetlenségének tiszteletben tartásával - gondoskodik az ápb-k működési feltételeinek megteremtéséről, finanszírozza az infrastruktúra fenntartásának és az alkalmazottaknak a költségeit.

Az ápb-k titkárságának funkcióit 2005. január óta az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány keretében az Ágazati Párbeszéd Központ Kht. látta el, amely a tevékenység más szervezeti keretekbe szervezése miatt 2007. január 1-jével a végelszámolás sorsára jutott. Az idén januárban a Szociális és Foglalkoztatási Hivatalban a Társadalmi Párbeszéd Központ egyik főosztályaként megalakult az Ágazati Párbeszéd Központ, most már ennek a feladata, hogy segítse az ápb-k működését.

Az ágazati párbeszéd normatív támogatására vonatkozó szabályok 2007. január 1-jén hatályba léptek, az azt megelőző időszakra azonban még a korábbi megállapodás rendezi a támogatás kérdését. A testületek működésének pénzügyi, intézményi feltételeit a foglalkoztatási törvényben megfogalmazottak értelmében önálló költségvetési sor garantálja.

Beszámoló évente

Az ápb-knek évente beszámolót kell készíteniük a működésükről; az OÉT számára készített tájékoztató a múlt évről nemrégiben készült el. E dokumentum arról számol be, hogy tavaly felerősödött az ápb-k integrációja a munkaügyi kapcsolatok rendszerébe, s ma már elmondható, hogy a magyarországi szociális párbeszéd intézményi struktúrájában a helyükre kerültek, szerepük nem kérdőjelezhető meg.

Az ápb-k önként vállalt megmérettetésükkel legitimáció birtokában végezhetik munkájukat. Az elmúlt évek bebizonyították, hogy a szociális partnerek és a kormány egyaránt érdekeltek az intézmény fenntartásában és működtetésében, s az ágazati szociális partnerek egyre inkább részesei és formálói a hazai szakpolitikának. Az ágazati érdekek közös képviselete mellett tavaly nőtt a szociális partnerek közötti konkrét megállapodások száma is, miként előrelépés mutatkozik a hazai érdekek képviseletében az uniós szintű ágazati párbeszédbizottságokban is - állapítja meg a beszámoló.

Az ápb-k egyik fő feladata, hogy elősegítsék az ágazati megállapodások létrejöttét, illetve kezdeményezzék azok kiterjesztését. Az ápb-k közül eddig az Építőipari, a Sütőipari, a Turizmus-Vendéglátás és a Villamosenergia-ipari Ágazati Párbeszédbizottság rendelkezik olyan kollektív szerződéssel, amelyet a munkaügyi miniszter kiterjesztett. Ágazati kollektív szerződéssel rendelkezik továbbá a Fürdőszolgáltatási, a Gázipari, a Gyógyszeripari, a Vegyipari és a Víziközmű Ágazati Párbeszédbizottság is. Speciális bérmegállapodás megkötéséről számolhat be a Mezőgazdasági ÁPB, illetve előkészítő tárgyalások folynak a Bányaipari, a Kereskedelmi, a Könnyűipari, a Magánbiztonsági és a Nyomdaipari ÁPB-nél a kollektív szerződések megkötéséről. A Gépipari ÁPB egy Etikai Kódex aláírásáról számolhat be, s több ápb-nél is folynak elemző munkák a kollektív szerződésekkel kapcsolatban.

 

Információk a munkaügyi kapcsolatokról

A tervek szerint május elejétől az interneten is elérhető lesz a kollektív szerződések nyilvántartása. A szociális partnerek által régóta hiányolt összegzés a Szociális és Munkaügyi Minisztérium honlapján (www.szmm.gov.hu) lesz hozzáférhető, a munkaügyi kapcsolatok információs rendszerén belül. E portálrészben a kollektív szerződések teljes körű statisztikáján és lekérdezhetőségén kívül többek között a közalkalmazottitanács-választások 2004. évi eredményeiről, valamint a közalkalmazotti szakszervezetek 2005. évi taglétszám-összesítéséről is tájékozódhatunk. A későbbiekben ide kerülnek fel az üzemi tanácsi választások eredményei, és az ágazati párbeszédbizottságokról, az érdekképviseletekről, valamint az országos érdekegyeztetésről szóló információk is.

Jogszabályok előkészítése

Az ápb-k tavaly aktívan részt vettek az ágazatukat érintő jogszabályok, rendeletek előkészítésében, bár a kormányváltással járó minisztériumi átalakítások némileg nehezítették az együttműködést.

A tájékoztató szerint a Gazdasági és Közlekedési Minisztériummal kapcsolatban lévő ápb-k az új kormány felállását követően 66 rendeletet és törvénytervezetet kaptak meg véleményezésre. A fontosabb témák között szerepelt a villamosenergia-ipari dolgozók "C"-tarifájával kapcsolatos megállapodástervezet véleményezése, vagy például a kereskedelmi törvény hatásainak elemzése. A beszámoló mintaértékűnek nevezi a Rehabilitációs ÁPB, a munkaügyi tárca, valamint a Miniszterelnöki Hivatal együttműködését a munkáltatók rehabilitációs akkreditációjáról, valamint a megváltozott munkaképességűek foglalkoztatásának támogatásáról szóló jogszabályok előkészítésében.

Az ápb-k feladataihoz hozzátartozik a szakértői anyagok, tanulmányok készítésének támogatása is, továbbá szakmai konferenciák és más rendezvények szervezése az ágazati vélemény- és tapasztalatcsere segítése céljából. Kiemelt terület továbbá az Európai Szociális Párbeszédbizottságokkal való kapcsolattartás is, amelynek területén a hazai ápb-k szakmai és személyes sikerekről egyaránt beszámolhatnak. Ugyanis a Bányaipari, a Cukoripari, az Építőipari, a Könnyűipari, a Magánbiztonsági, a Mezőgazdasági, a Postai, a Turizmus-vendéglátás, a Vegyipari és a Villamosenergia-ipari ÁPB oldalai aktívan részt vesznek az európai testületekben.

Támogatási elvek

A magyar szakemberek tevékenységének elismerését jelzi, hogy az európai bányaipari ágazati bizottságban, 2006-ban a soros elnöki posztot dr. Zoltay Ákos, a hazai ágazati bizottság munkáltatói társelnöke töltötte be, míg Rabi Ferenc, a munkavállalói oldal társelnöke az EU Szociális Párbeszéd (SZPB) munkacsoport elnöke lett. A közüzemi és közszolgáltatói területen működő európai szakszervezeti szövetség, az EPSU Energetikai Bizottsága alelnökévé pedig Gál Rezsőt, a hazai ápb munkavállalói oldala társelnökét választották.

Az ágazati párbeszéd intézményrendszerében jelen van az Ágazati Párbeszéd Titkárság, az a háromoldalú testület, amelyen keresztül a kormány segíti a közös munkát. Alapvető feladata a szakbizottságok és a munkacsoportok üléseinek előkészítése és az oldalak közötti kapcsolattartás. Az ápb-k konzultációs fóruma pedig az Ágazati Párbeszédbizottságok Tanácsa, amely elfogadta a 2006. évi támogatás felhasználásának alapelveit, a felosztásról szóló szabályozást, valamint állást foglalt a területet érintő új jogszabályról is. Ugyancsak az intézményrendszer része a Részvételt Megállapító Bizottság, amely kezeli a párbeszédbizottságokat alapító szervezetek adatait, illetve dönt arról, hogy az érintettek megfelelnek-e a feltételeknek. Tavaly összesen 35 bizottság alakult.

2006-ban a szociális párbeszéd intézményeinek fejlesztését szolgáló program keretében a Munkaerő-piaci Alap központi keretéből 300 millió forint állt rendelkezésre az ápb-k és intézményeik működésének finanszírozására.

 

Kollektív szerződés a villamosenergia-iparban

A villamosenergia-ipar hagyományosan az élen jár az ágazati párbeszéd területén: a kilencvenes évek közepén az elsők között rendelkezett kiterjesztett ágazati kollektív szerződéssel, s már sikerült megkötni a 2007-re szóló megállapodást.

Az ágazatban működő szakszervezetek a kilencvenes évek elejétől a frontvonalba kerültek, hiszen akkor indult meg a hazai energiaipar teljes átalakítása, a mélyművelésű szénbányászat teljes leépítése, majd az erőműi társaságok szerkezetátalakítása. Amikor az évtized közepére a külföldi befektetők számára nyilvánvalóvá vált, hogy lehetőség van érdekeltséget szerezni a magyarországi energiaiparban, az ágazati szakszervezetek szervezetten készültek arra, hogy humánpolitikai kötelezettségeket csikarjanak ki a kormányból. Az ágazati privatizáció 1995-ben indult be, addigra az ágazat közös kollektív szerződéssel rendelkezett, s a nemzetközi cégek annak tudatában írták alá a privatizációs szerződéseket, hogy részt fognak venni az ágazati párbeszédben. Hasonlóra más ágazatokban nem volt példa Magyarországon. Az első villamosipari ágazati kollektív szerződést 1995 nyarán kötötték meg, amelyet az akkori munkaügyi miniszter már az ősszel kiterjesztett.

A szerződést az ágazatban működő szakszervezetek - Villamosenergia-ipari Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége, a Bányaipari Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége, valamint a Villamosenergia-ipari Társaságok Szövetsége kötötte meg eredetileg. Mára csatlakozott hozzá a Liga VHSZ is. A szerződést határozatlan időre hozták létre, hatálya alá több mint 50 ezer munkavállaló tartozik.

A megállapodás rögzíti a szerződő felek együttműködésének rendjét, ebben külön fejezetet szentelnek a foglakoztatási kérdéseknek. Meghatározzák az érdekképviseletek működési körülményeit, az ehhez kapcsolódó személyi és dologi feltételekre is kitérve. Részletesen szól a szerződés a munkaviszonyra vonatkozó rendelkezésekről, ideértve például a munkaszerződéssel, a munkavégzésre vonatkozó iránymutatással, túlmunkával, szabadsággal, korengedményes nyugdíjazással, a felmondási idővel, a végkielégítéssel kapcsolatos elvárásokat. A speciális ágazati terhelésre tekintettel, a szakszervezet elérte például, hogy a végkielégítés az ágazatban a duplája annak, mint amit a Munka Törvénykönyve előír, és sikerült kedvezően alakítani a műszakpótlék összegét, a pótszabadságok rendjét, valamint az egyes munkakörökben a korengedményes nyugdíj ügyét is. A megállapodás rögzíti a középszintű bér- és szociális kérdések elveit és eljárási rendjét, ezt évente aláírt bér- és szociális megállapodás egészíti ki az aktuális béremelés mértékének figyelembevételével. Kitérnek az alapbér, a bérpótlékok, a rendkívüli munkavégzés kérdésére, s meghatározzák az átlagkereset számításának módját is, valamint a szociális és jóléti juttatások körét.

Külön fejezet szól az ágazat dolgozói és nyugdíjasai által kedvezményesen vételezhető áram, az úgynevezett "C" tarifa kérdéséről, amely az év elején politikai vihart keltett, mivel a gazdasági miniszter bejelentette: nem tartható tovább, hogy a lakosság fizesse meg a kedvezményes tarifát. Az ügy még nem zárult le, májusban folytatódik az egyeztetés a társaságok és a szakszervezetek között arról, hogy miképpen finanszírozható a mintegy 100 éves kedvezmény fenntartása. A szerződés kitér a nyugdíjpénztár működésének alapelveire is.

A szakszervezetek több mint két hónapos tárgyalássorozat után megkötötték az idei évre szóló szociális és bérmegállapodást is. E szerint 2007-ben, az ágazatban az év egészére vonatkozóan 7,5 százalékos béremelés lesz, alapjául 6,5 százalékos prognosztizált infláció szolgál. A minimálbér 68 300, legalább középiskolai végzettség esetében 78 600, míg felsőfokú iskolai végzettségűeknél 131 ezer forint. A felek megállapodtak abban is, hogy a szociális és jóléti juttatások értéke minimálisan az inflációnak megfelelő ütemben nő 2007-ben. Az aláírók az idén is kérik a szerződés kiterjesztését.

Ápb-törvény

Az Országgyűlés tavaly december 11-én elfogadta az ágazati párbeszédbizottságokról és a középszintű szociális párbeszéd egyes kérdéseiről szóló törvényt, amely azonban alkotmányossági normakontrollra várva egyelőre még nem lépett hatályba.

A törvény indoklása szerint a cél egy olyan intézményrendszer létrehozása a hazai érdekegyeztetésben, amely ágazati szinten garantálja a konzultációt a szociális partnerek között, továbbá segíti a kollektív szerződések elterjedését, a munkáltatók és a munkavállalók szakmapolitikai érdekérvényesítési lehetőségeinek szélesítését. Fontos érv az ágazati szociális párbeszéd kiegyensúlyozott működése mellett, hogy a munkavállalói és munkaadói érdekképviseletek az ágazat fejlesztése érdekében, autonóm módon dönthetnek az ágazatban követendő magatartási szabályok jelentős részéről.

A jogszabály megfogalmazza, hogy a szociális partnerek ágazati párbeszédbizottságokat (ápb) hozhatnak létre, amelyek a munkaügyi kapcsolatokat és a munkaviszonyt érintő kérdésekkel foglalkozó, a munkaadói és munkavállalói érdekképviseletek részvételével működő kétoldalú testületek. Egy ágazatban vagy alágazatban egy bizottság jöhet létre.

Az ápb feladata az ágazat kiegyensúlyozott fejlődésének elősegítése, az ágazati autonóm párbeszéd megteremtése azzal a céllal, hogy létrejöjjenek a megfelelő munkafeltételek, megteremtődjön a munkabéke. Előmozdítja az ápb azt is, hogy a munkaerő-piaci folyamatok jogszerűek legyenek. A jogszabály meghatározza az ápb-k hatáskörét, e szerint az oldalak egymást tájékoztatják, konzultálnak, valamint álláspontot, nyilatkozatot adhatnak ki. A törvény alapján jogosultak kollektív szerződést és egyéb megállapodást kötni, valamint kérhetik ennek ágazati kiterjesztését a felelős minisztertől. A részvételi szabályok, illetve a jogosultsági szintek gyakorlatilag a korábbihoz hasonlóak.

Kiterjesztett szerződés

A kollektív szerződések megkötésével kapcsolatban a törvény leszögezi, hogy egy ágazati párbeszédbizottságban csak egy szerződés köthető. Az erre vonatkozó tárgyalásokon ugyanakkor az ápb valamennyi tagja tanácskozási joggal részt vehet, a szerződés megkötésére az ápb oldalain részt vevő szervezetek együttesen jogosultak. Az ápb-ben kötött kollektív szerződés kiterjed a szerződést aláíró munkáltatói érdekképviselet tagjaira és a vele munkaviszonyban álló munkavállalókra. Az ápb-hez később csatlakozó szervezetekre csak abban az esetben terjed ki, ha azok nyilatkoznak róla, hogy csatlakoznak a szerződéshez.

Ha a kollektív szerződést az ápb-ben több ágazati szakszervezet kötötte, és azt valamelyikük felmondja, a szerződés csak akkor veszíti hatályát, ha a felmondást bejelentő szakszervezet nélkül a megállapodást nem lehetett volna megkötni. Ha munkáltatói szervezet mondja fel, a szerződés csak a felmondó munkáltató munkavállalóival kapcsolatban veszíti hatályát.

Az ápb két oldalának együttes kérelmére a kollektív szerződést a szakminiszter kiterjesztheti az ágazat többi szervezetére, azonban ennek feltétele, hogy a szerződést aláíró munkáltatók foglalkoztassák az ágazat dolgozóinak többségét.

A törvény rendelkezik a megváltozott munkaképességűek és az őket foglalkoztatók érdekképviseletei közötti szociális párbeszédről, az Ágazati Párbeszédbizottságok Tanácsáról – mint az ápb-k működését koordináló szervezetről -, illetve kitér az Ágazati Részvételt Megállapító Bizottság tevékenységére is.

Munkaügyi döntőbíróság

Az Érdekegyeztető Tanács 1996. július 1-jével hozta létre a Munkaügyi Közvetítői és Döntőbírói Szolgálatot (MKDSZ), elsősorban a kollektív érdekviták feloldásának segítésére, a munkahelyi konfliktusok tárgyalásos rendezésének támogatására. Az MKDSZ közvetítői listáján 49 jól felkészült közvetítő és döntőbíró szerepel, akik függetlenek, pártatlanok és titoktartásra kötelezettek. A közvetítés nyolc tárgyalási napra ingyenes.

Az MKDSZ feladatai között szerepel a közvetítés, a döntőbíráskodás, a szakmai tanácsadás és a tájékoztatás mellett az is, hogy elősegítse a konfliktusok ilyetén rendezésének meghonosítását. A szervezethez – mások mellett – kollektív munkaügyi vita esetén érdemes fordulni, akkor, amikor még nem került sor peres eljárásra, demonstrációra, sztrájkra. Segítségül hívható a szolgálat a kollektív szerződés vitatott kérdéseinek tisztázására, a szerződés megalkotása vagy módosítása során.

Csoportos létszámleépítés egyeztetési szakaszában vagy sztrájk előtti kötelező egyeztetéskor szintén érdemes az MKDSZ szakértőihez fordulni, akik természetesen segítségül hívhatók egyéni munkaügyi jogviták, illetve a szakszervezet, az üzemi tanács működését érintő ellentétek esetén is.

Konfliktusos ügyek

A vitában álló feleknek egyező akaratuk kinyilvánításával, írásban kell eljuttatniuk az MKDSZ igazgatójához a felkérést. Ezt követően szintén együttesen kell választaniuk a listán szereplő közvetítők, döntőbírók közül, de felkérhetik az MKDSZ vezetőit is, hogy ajánljanak közvetítőt vagy döntőbírót.

Ha az MKDSZ igazgatójának tudomására jut valamely konfliktus, illetve már kialakult a munkaügyi vita, akkor köteles a vitában álló feleket felkeresni, és felajánlani a szolgálat segítségét. (Egyes vélemények szerint a mediátorok igénybevételének elterjedését gátolja, hogy a felek közös akaratával kell az MKDSZ-hez fordulni. Több munkavállalói szervezet támogatná, hogy elegendő legyen a folyamat megindításához csak az egyik fél igénye.)

Tavaly az MKDSZ 12 olyan munkaügyi konfliktust észlelt, amelyek feloldása céljából felajánlotta segítségét az érintett feleknek. Ennek nyomán közvetítésre három esetben került sor, két ügyben pedig tanácsadásra nyílt alkalom. Az év során összesen hét közvetítést bonyolítottak, mivel több ízben közvetlenül a vitában érintett felek keresték meg a szolgálatot. (Döntőbíráskodásra nem érkezett felkérés.) A közvetítések nyomán két esettől eltekintve megállapodás született a felek között, azaz a mediáció eredményesnek bizonyult – áll az MKDSZ tavalyi évéről készített beszámolójában.

A szervezet megítélése szerint az esetek igen csekély számát több tényező magyarázza. Egyrészt az országban viszonylag kevés munkaügyi konfliktus alakul ki, s azok egy részében tipikusan nem a munkáltatóval, hanem például a tulajdonossal vagy az állammal szemben fogalmazódnak meg követelések. A lehetséges okok között említik azt is, hogy viszonylag ritkán alakul ki olyan helyzet, amelyben közel egyenlő erők állnak szemben egymással. A tapasztalatok szerint többnyire a munkáltató erőfölénye érvényesül, így fel sem merül az igény külső segítség igénybevételére – áll a jelentésben. S végül, de nem utolsósorban az alacsony esetszám okai között van az is, hogy a munkaügyi viták szereplői továbbra is idegenkednek külső fél bevonásától, lehetőség szerint arra törekednek, hogy közvetlenül egymással tárgyaljanak.

Szakmai tanácsadás

A szolgálat szerint a közvetítésre kevés, a szakmai tanácsadásra viszont annál nagyobb igény van a szakszervezeti és munkaadói részről egyaránt. Tavaly kilenc esetben kérték fel hivatalosan, írásos formában a közvetítőket tanácsadásra, telefonon vagy személyesen pedig több tucat megkeresés érkezett hozzájuk. Ilyen igények mind a menedzsmentek, mind a szakszervezetek, mind pedig az üzemi tanácsok részéről folyamatosan érkeznek.

Az MKDSZ összefoglalója szerint a témák igen változatosak: a menedzsmentek főleg a szakszervezeti jogok értelmezésében igényelnek konzultációt, a szakszervezetek a jogszabályokban vagy kollektív szerződésben rögzített jogosítványaik érvényesítésének lehetőségeiről kérnek útmutatást, az üzemi tanácsok pedig a participációs szerepük tartalommal való kitöltése érdekében keresték meg a szolgálatot.

A tanácsadások másik - és súlyát tekintve mindenképpen jelentősebb – része a szociális partnerekkel, valamint a gazdasági életben szintén jelentős szerepet betöltő gazdasági kamarákkal közösen szervezett programok révén valósult meg: az MKDSZ tavaly összesen 25 alkalommal bonyolított le egy-, két- vagy többnapos, több előadásból és konzultációból álló szakmai programot. E rendezvényeken a munkaügyi konfliktusok elkerülésének, illetve megoldásának legcélszerűbb módszereit ismertették, illetve számos egyéb, a munka világát érintő kérdésről hangzottak el előadások.

gy munkáltatóra kiterjedő hatályú kollektív szerződések

(2006. 12. 31-ei állapot)

Az érintett kör TEÁOR kódja, megnevezése

A kollektív szerződéssel érintett munkáltatók és foglalkoztatottak száma

db

A, B

01-05 Mezőg.-Halászat

62

20 638

C

10-14 Bányászat

9

1 924

D

Feldolgozóipar össz.

395

209 990

Ebből:

15-16 Élelmiszer, ital, dohány

89

43 006

 

17-19 Textil-, ruha-, bőripar

38

23 709

 

20-22 Fa-, papír-, nyomdaipar

29

11 114

 

23-25 Koksz, olaj, vegyi gumi

50

40 373

 

26 Egyéb nemfém ásv.

31

13 017

 

27-28 Fém alap., feld. term.

45

17 008

 

29-35 Gép, berendezés gy.

100

57 814

 

36-37 Egyéb feldolg. ipar

13

3 949

E

40-41 Energia, vízellátás

99

50,883

C+D+E

Ipar összesen

503

262 797

F

45 Építőipar

46

7 762

G

50-52 Keresk., jármějav.

159

46 456

H

55 Szálláshely szolg.

26

3 938

I

Száll., posta, távközlés

69

167 810

Ebből:

60-63 Szállítás és kieg. tev.

61

112 712

 

64 Posta, távközlés

8

55 098

J

65-67 Pénzügyi tev.

27

21 361

K

70-74 Ingatlan. gazd. szolg.

140

26 008

M

80 Oktatás

1341

105 548

N

85 Eü., szoc. ellátás

266

102 954

O

90-93 Egyéb sz. köz. szolg.

131

21 826

 

Mindösszesen:

2856

812 085

Forrás: SZMM KSz nyilvántartás

 

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. május 14.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem