×

Munkaadók évzárás után, évkezdés előtt

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2006. december 14.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 105. számában (2006. december 14.)
A munkaadói szervezetek szinte egybehangzó véleménye szerint nem volt szokványos az idei év: választások, egyensúlyjavító intézkedések, konvergenciaprogram, Új Magyarország Fejlesztési Terv. Nincs olyan munkaadó és munkavállaló, amelyet/akit ne érintett volna mindez. Kérdés, mennyire sikeresen tudnak alkalmazkodni, előremenekülni, vagy akár csak túlélni – szerencsés esetben egymással összefogva.

Az az év arra szolgáltatott példát, hogy lehet tervezni, de az események könnyen felboríthatják az elgondolásokat – vélekedett Wimmer István, a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségének (MGYOSZ) főtitkára. Az új egyensúly, a konvergenciaprogram és az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) vitáiban az MGYOSZ mindvégig részt vett, s ez lényegében a teljes hazai tevékenységét kitöltötte. Az egyeztetés és a szociális párbeszéd volt a meghatározó, s ezek során a tagság fokozott aktivitását tapasztalták.

Lobbizás Brüsszelben

A tagsági kör is bővült az idén: több vállalkozás (köztük multinacionális cégek hazai leányvállalatai) mellett 3-4 új szakmai szövetség is csatlakozott a szervezethez, így az MGYOSZ munkája (az agráriumot kivéve) immár minden tevékenységet lefed a gyártóktól a kereskedőkön, szolgáltatókon át a pénzintézetekig. Az új programok folyamatosan új törvényeket generálnak (adózás, munkaügy, ÚMFT), s a jogszabályok előkészítésében, vitájában, illetve a tárcáknak, a parlamenti bizottságoknak szóló javaslatok benyújtását tekintve az MGYOSZ ma már megkerülhetetlen – állította a főtitkár.

A 2007. év első fele az új törvények hatásainak értékelésével telik majd el. A szövetség – a vállalkozások véleményét kikérve – folytatja monitoringtevékenységét; tapasztalataik alapján megszólalnak, javaslatokat tesznek az erre illetékeseknek. A szakszervezeti konföderációkkal történő együttműködésnek még aktívabbá, napi szintűvé kell válnia, hiszen a munkavállalóknak sem érdekük a vállalkozások ellehetetlenülése, a tömeges elbocsátás.

A nemzetközi kapcsolatok bővítése az idén is, jövőre is rendkívül fontos. A szövetség tervei szerint tovább erősíti brüsszeli képviseletét. 2006 nagy eredménye, hogy új helyen, több emberrel, jobb infrastruktúrával működnek. Az Európai Gyáriparosok Szövetségének keretében – amelynek az MGYOSZ rendes tagja – fontos javaslatok készülnek az Európai Bizottság számára, emellett lehetőség van a kétoldalú kapcsolatok ápolására, megerősítésére is.

Magyarország számára létkérdés a foglalkoztatás bővítése, ám a főtitkár e tekintetben nem optimista. Ennek alapvető feltétele a piac, a versenyképesség javítása. Ugyanakkor a piaci előretörés nem jár automatikusan a foglalkoztatás bővülésével (ez az élenjáró technika sajátja), ám a működő tőke beáramlása jót tehet. Mérhető foglalkoztatásbővülést ez hozhat, és erre serkentheti a kisebb cégeket is.

Segítség a pályázáshoz

A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének (VOSZ) főtitkára, Dávid Ferenc ugyancsak azt hangsúlyozta, hogy 2006 nehéz év volt. A választási periódusban azt kívánták elérni, hogy a megalakuló új kormány vállalkozóbarát legyen, ennek érdekében mind a négy nagyobb párttal konzultáltak, s erre ígéretet kaptak.

A győztes kormánykoalíció kormányának Új Egyensúly Programja azonban több aggályt is keltett a vállalkozókban, így némely intézkedés miatt az Alkotmánybírósághoz (AB) fordultak (a házipénztáradó ügyében például nekik adott igazat az AB). Fontos eredménynek tartják ugyanakkor, hogy ismét az Országgyűlés napirendjére kerültek a társadalmi párbeszédről szóló törvények (Országos Érdekegyeztető Tanács – OÉT, Ágazati Párbeszédbizottságok), és van rá remény, hogy ezek január 1-jétől hatályba léphetnek.

A VOSZ a jövőben aktívan részt vesz majd a megalakuló regionális munkaügyi tanácsokban, s azt is fontosnak tartják, hogy a november 2-án megrendezett Európai Kereskedelmi Nap után a szervezet – az építő- és a könnyűipari után – tagja lett a kereskedelmi ágazati párbeszédbizottságnak is. Az országos érdek-képviseleti tevékenység fontos részeként külön anyagot készítettek az ÚMFT-hez, s ezt a témát az Országos Érdekegyeztető Tanácsban szóvivőként vitték végig. Hasonló aktivitással kívánnak részt venni az operatív programok elbírálásában, illetve a pályázati munkák segítésében.

Területi kapcsolatok

A szövetség a tagság érdekében erősíteni kívánja befolyását az integrált takarékszövetkezetekben: jövő tavaszra úgynevezett VOSZ-pontokat nyitnak 110-120 helyen, ily módon (a megyei irodák mellett) a közepes településekre is eljutnak, ahol a Széchenyi-kártya mellett tanácsadást is igénybe vehet a tagság.

A háromoldalú (VOSZ, Országos Takarékszövetkezeti Szövetség, Takarékbank) megállapodás után 140 integrált takarékszövetkezet közül eddig 110 jelezte, hogy szívesen részt vesz a programban, sőt, a VOSZ-ba is belépnek, ahol megyei tisztséget is kaphatnak. Ez közös érdek, hiszen a VOSZ erősítheti szolgáltatói jellegét, a takarékszövetkezetek bankja pedig – mint hazai tőkével, kiterjedt hálózattal működő pénzintézet – bővítheti ügyfélkörét, amelybe mintegy 500 önkormányzat is beletartozik.

Külön előny, hogy ezen a szinten a szereplők jól ismerik és megértik egymást, s ez erősítheti a helyi (kistérségi) összefogást. A területi együttműködést a szervezet egyre fontosabbnak tekinti, ennek példája a decemberi országjáró körút.

A szolgáltatói profil erősítéséhez tartoznak még a rendszeres pénzügyi-számviteli továbbképzések - tette hozzá Dávid Ferenc. A foglalkoztatással kapcsolatban nagy álmok nincsenek - fogalmazott a főtitkár -, hiszen szűkülő piacon, növekvő járulékterhek, változatlan tőkeszegénység mellett csak megfelelő érdekeltség megteremtésével lehetne bővítésre számítani, ennek azonban sok jelét nem látják a vállalkozók.

A KÉSZ összezár

A kisebb cégeket tömörítő négy érdekképviselet (Kis- és Középvállalkozások Szövetsége – KÉSZ) a jövőben szorosabban együttműködik - derült ki a négyek (ÁFEOSZ, KISOSZ, IPOSZ, OKISZ) vezetőinek nyilatkozataiból. Az Általános Fogyasztási Szövetkezetek és Kereskedelmi Társaságok Országos Szövetségének (ÁFEOSZ) főtitkára, Zs. Szőke Zoltán nem a gondokkal kezdi az összegzést, hanem azzal, hogy 2006 jó év a kereskedők számára, ugyanis még nem érződik az egyensúlyjavító intézkedések hatása. Csoportjuk éves árbevétele elérheti a 400 milliárd forintot, ez 14,5 százalékos piaci részesedést jelent, s ezzel az első-második helyen tudhatják magukat.

Érdek-képviseleti munkájukat tekintve is eredményesnek tekinthető az idei év, hiszen – 1992 után - megszületett az új szövetkezeti törvény. Sok egyeztetés után 2007 tavaszára, most már törvényi keretek között lezárulhat a szövetkezeti üzletrészek ügye, s a társasági törvény végrehajtása is sok munkát ad a szövetségnek. Sikernek tekinthető az is, hogy a parlamentben újra napirendre került, és elfogadás előtt áll a társadalmi párbeszédről szóló két törvényjavaslat.

Rendkívül súlyosan érinti viszont az ágazatot a július 1-jétől érvényes szakmai bérminimum, mivel a vállalkozók és alkalmazottaik 95 százaléka szakképzett. A Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezetével tervezett ágazati megállapodás sikertelen volt (csakúgy, mint az OKISZ és a KISOSZ számára), s félő, hogy ez munkahelyek elvesztésével járhat.

A szövetség folyamatosan erősíti szolgáltatásait: minden jogszabály előkészítéséről, végrehajtásának mikéntjéről tájékoztatást ad, képviseli tagjainak érdekeit, ha a jogszabályok (versenytörvény, munkaügyi felügyelet) megsértését tapasztalja. Évente 15 ezer ember folyamatos, régiós továbbképzése zajlik immár nyolc éve, és van saját középiskolájuk is (ÁFEOSZ Kereskedelmi és Közgazdasági Szakközépiskola) Kecskeméten.

Szakmunkás-bérminimum

A jövő év viszont sokkal nehezebbnek látszik, a megemelt szakmunkás-bérminimum miatt (ez növelheti a részmunkaidős foglalkoztatás arányát is), illetve a várhatóan visszaeső vásárlóerő miatt – jegyezte meg a főtitkár. Előbbi problémán az OÉT keretein belül lehetne enyhíteni, vagy az ágazati párbeszéd felújításával, de e két folyamat párhuzamosan is elképzelhető, a lényeg, hogy jó alkuk köttessenek.

A KÉSZ tagszervezeteinek életében új fejezet kezdődött az ÚMFT (a második Nemzeti Fejlesztési Terv) kidolgozásával, hiszen megnő a kis- és közepes vállalkozások jelentősége. Sokat javulhatnak túlélési esélyeik, ha a pályázati kiírásoknál lehetőséghez jutnak, enyhítve tőkeszegénységüket – vélekedett Zs. Szőke Zoltán. Reményeik szerint ebben segíthet a most megalakult Unió Hitelgarancia Szövetkezet, amely már megkezdte pályázatsegítő munkáját. Az együttműködés másik fontos terepe lesz jövőre a regionális testületekben (munkaügyi, fejlesztési tanács) történő aktív részvétel, hogy érdekképviseleteik ott legyenek, ahol a döntések születnek.

Megrendülő vállalkozások

A Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdek-képviseleti Szövetsége (KISOSZ) kérdőívben kereste meg tagságát, s bár a feldolgozás még folyamatban van, sok mindent már látni lehet – mondta Antalffy Gábor ügyvezető igazgató.

A foglalkoztatás kezd visszaesni, a munkanélküliség folyamatosan nő. Miközben a nagyvállalatoknál elbocsátások zajlanak, a közepesek létszáma stagnál, a kisvállalkozások pedig egyre kevésbé képesek felszívni az elbocsátott munkaerőt. 2000-2004 között még szerény emelkedés volt, de ez 2004-ben megtört, s 2005-2006-ra meg is fordult. A korábbi növekedés után csökkenni kezdett (ma 4,6 fő) az egy vállalkozásra jutó foglalkoztatottak átlagos száma. A megkérdezettek 3 százaléka lát előrelépési lehetőséget, 20 százalékuk részmunkaidős foglalkoztatáson, 40 százalékuk elbocsátáson gondolkodik.

A helyzetet súlyosbítja a 3 éves bérmegállapodás, a garantált bérminimum folyamatos emelése. A szövetség maga is érdekelt abban, hogy a szakképzett munkaerő jobban meg legyen fizetve, ám ennek költségeit ki is kell termelni, miközben az ágazatot önmagában is nehéz helyzetbe hozza a vásárlóerő csökkenése. Az erőltetett (két év alatt 30 százalékos) béremelés és a gazdasági növekedés lassulása együttvéve oda vezetett, hogy március óta visszaesik a boltok száma, és nő az elbocsátottaké. A romló jövedelmi helyzetet jelzi, hogy a KISOSZ-tagok 55-60 százaléka kérte, mentesítsék a kétszeres járulékalap alól.

A szövetség fő célja 2006-ban az volt, hogy segítse tagságát a rentabilitás megtartásában, a túlélésben. Arra biztattunk mindenkit, hogy lehetőség szerint vegyen részt szakmai továbbképzésben, éljen az együttműködés lehetőségével (franchise, beszerzési társulások), s ebben tanácsadást, közreműködést is felajánlottunk - folytatta az igazgató. Segítünk a pályázatírásban, a vállalkozások hatósági ellenőrzéseire való felkészülésben (a hatóságokkal együtt); szeretnénk elkerülni a párhuzamos ellenőrzéseket.

A fő cél 2007-ben a visszaesés elkerülése, amelynek már vannak jelei. Ehhez kombinált módszert keres a KISOSZ; idetartozik az, hogy a kicsik kerüljenek be az ÚMFT támogatotti körébe, váljék egyszerűbbé a szabályozás, az adminisztráció, kerüljön előtérbe a foglalkoztatás (önfoglalkoztatás). A KISOSZ is sokat vár a hitelgarancia szövetkezettől, amely segíthet a vállalkozások forráshoz juttatásában.

Előtérben a szolgáltatások

Az Ipartestületek Országos Szövetsége (IPOSZ) nagy reményekkel kezdte az idei évet – mondta Szűcs György elnök. Megszületett a 3 éves bérmegállapodás, készülőben volt a második Nemzeti Fejlesztési Terv, remény volt a munkabékére, a versenyképesség javulására, a foglalkoztatás bővülésére.

Az IPOSZ éves munkatervének fő célja az volt, hogy felkészítse tagságát az uniós pályázati források elnyerésére a kistérségekben, a megyékben és a régiókban. Intő jel volt azonban, hogy 2005 végén nem sikerült a kisvállalkozói stratégiát elfogadni, amelynek céljai között szerepelt a növekedés, a versenyképesség, a foglalkoztatás, illetve a nyilvánosság, az esélyegyenlőség és a partnerség. A megalakuló kormány új egyensúly, illetve konvergenciaprogramja azonban mérsékelte a reményeket, s most az a kérdés a mikro- és kisvállalkozások számára, miként tudnak bekapcsolódni az ÚMFT pályázati rendszerébe, hogy fenntarthassák működőképességüket.

Ami a szolgáltatásokat illeti, az IPOSZ legfontosabb célja 2004. május 1-je előtt az volt, hogy felkészítse tagságát az uniós tagságra (tanácsadás, képzés, információk eljuttatása). Ebben segítséget kaptak uniós partnerszervezetüktől (UEAPME), és közösségi forrásokat is sikerült elnyerni. 2006 közepétől a szolgáltatórendszer kiépítése került előtérbe. Negyven vállalkozással léptek pártoló tagsági viszonyba, és ezek negyvenféle szolgáltatást nyújtanak országos és regionális szinten – ez a rendszer 2007-ben tovább épül. Az IPOSZ 2006-ban feladatának tekintette a kárelhárítást is: a nagyarányú körbetartozások miatt követeléskezelő cégekkel kötöttek szerződéseket.

Helyi kapcsolatok

A helyhatósági választások után fontos, hogy az ipartestületek megtalálják a kapcsolatot a helyi önkormányzatokkal, és – a 2007. évi tisztújító és programalkotó közgyűlés után – regionális szerveződésbe kezdenek.

A következő négy év fő törekvése a szolgáltató IPOSZ kiépítése, regionális szervezettel és országos szolgáltatóhálózattal. Szeretnének nagyobb részt vállalni a munkaügyi tárca monitoring-munkájában, illetve az államreform kapcsán az elektronikus közigazgatás kiépítésében. Emellett – mint eddig is – konkrét felmérésekkel és javaslatokkal járulnak hozzá a törvény-előkészítéshez.

A foglalkoztatást tekintve Szűcs György sem optimista: egy birtokukba került nyilvántartás szerint 2006. július eleje és október vége között 25 ezer egyéni vállalkozó adta vissza engedélyét, s 11 ezren fogtak új vállalkozásba.

Szűcs György szerint a várt uniós források megérkeztéig is túl kell élni a nehézségeket. Ebben segíthet a vállalkozói ismeretek bővítése, amihez támaszt nyújt majd az IPOSZ Vállalkozói Akadémiája, amely hat témakörben ad hasznos információkat. A kicsik összefogásának erősítését – az 1998-ban létrehozott KÉSZ keretében – az IPOSZ is fontosnak tartja, kiterjesztve immár a regionális együttműködésre is.

Hitelgarancia kicsiknek

A Magyar Iparszövetség (OKISZ) abból a szempontból szerencsés helyzetben van, hogy a 2006. évi tisztújítás után megfogalmazta három évre szóló programját – tájékoztatott Vadász György ügyvezető társelnök.

A fő feladat ebben a ciklusban, hogy felkészítsék tagságukat a felzárkózásra, az uniós források elnyerésére. Ennek érdekében havonta központi, negyedévente területi tájékoztatókat tartottak, információikkal felhívták a figyelmet a pályázati lehetőségekre, buzdítottak közös projektek elkészítésére. Öt térségben már megalakult a regionális iparszövetség, kettőben még az év végéig létrejön. Ez annyit jelent, hogy a regionális fejlesztési, illetve munkaügyi tanácsokban már megfelelő módon részt tudnak venni, 2007 első felében pedig a feladatmegosztás mikéntjét is kidolgozzák.

A következő évben az OKISZ kettős feladatnak kíván eleget tenni: harcot hirdet a versenyegyenlőségért, a feketegazdaság kifehérítéséért, illetve javítani kívánja az információáramlást a 22 megyei és három budapesti szövetség között. Vadász György hangsúlyozta: a gazdasági tárcával közösen dolgozták ki az Unió Hitelgarancia Szövetkezet alapelveit; az intézmény öt szövetkezet egyesítésével októberben jött létre a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium mint legnagyobb tulajdonos (250 millió forint jegyzett tőkével), továbbá a takarékszövetkezetek és a KÉSZ közreműködésével. Az intézmény garanciát vállal a tagszervezetek fejlesztéseinél, s már volt olyan HEFOP-pályázat, amelynél ezt megtették.

A foglalkoztatást tekintve a kulcskérdés – Vadász György szerint -, hogy az alacsony (58,7 százalékos) foglalkoztatási ráta miatt ma túl kevesen fizetnek túl sokat. A megemelt járulékterhek több mint 600 milliárd forintnyi többletterhet rónak a vállalkozókra. Ezen – többek között – a láthatatlan gazdaság láthatóvá tételével kellene segíteni. Az OÉT mellett létrehozott ad hoc bizottság konkrét javaslatot tesz arra, miként lehetne ugyanakkora bevételre más adórendszer mellett szert tenni.

A fogyasztás várható csökkenése, a beruházások szinten maradása miatt Vadász György sem számít a foglalkoztatás bővülésére. 2007 nagy kihívása az, hogy a kis- és középvállalkozói (kkv) szektor miként lesz képes együttműködni a régiókban, illetve egymással (klaszterek, közös projektek). Ezen, valamint a képzésen, a garanciavállalással alátámasztott fejlesztésen, a sikeres pályázatokon múlik, hogy a kkv-szektornak nagyobb súlya legyen az érdekérvényesítésben.

Hatékonyabb koordináció

"Szövetségünknek az idei év a vártnál nehezebb volt, kemény feltételeket hozott" – mondta Szabadkai Antal, az Agrár Munkaadói Szövetség (AMSZ) főtitkára. A legfontosabb számukra a folyamatos munka volt: szakértőikkel részt vettek az I. Nemzeti Fejlesztési Terv Közösségi Támogatási Kerete, valamint az operatív programok (főleg a SAPARD és a vidékfejlesztés) monitoringbizottságában. A szervezet korrekt partnere volt a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi, később a Szociálpolitikai és Munkaügyi Minisztériumnak (FMM, SZMM) három fontos (a Gazdasági és Szociális Tanácsról, az Országos Érdekegyeztetési Tanácsról, az Ágazati Párbeszédbizottságokról benyújtandó) törvényjavaslat tervezetének kimunkálásában. A folyamatos munkavégzés fontossága azért hangsúlyozandó, mert öt hónapig gyakorlatilag elnök nélkül tevékenykedtek, ennek a – nem túl szerencsés – állapotnak a november végi tisztújító közgyűlés vetett véget.

Az AMSZ 2007-ben főként a szervezetépítésben szeretne előbbre lépni, így például a fiatal agrárvállalkozói tagozat megerősítésében. Pénzügyi-személyi feltételeik javítása is szükségessé vált, bővíteniük kell a folyamatos munkát végző alkalmazottaik számát is – tette hozzá a főtitkár. Emellett jobb koordinációra, a lehetőségek jobb kihasználására kell törekedni, például a Gazdasági és Szociális Tanács határozatainak, az adó- és járulékreform finomításának megvalósítása érdekében.

Szövetségek szövetségeként működve a jövőben is a szakértői munkát és a kölcsönös információáramlást, valamint a nemzetközi kapcsolatok ápolását, a külföldi tapasztalatok itthoni hasznosítását tartják a legfontosabbnak. Szakértőik részt vesznek a regionális képzési és fejlesztési tanácsokban csakúgy, mint az Országos Szakképzési Tanács, az OÉT szakbizottságai, valamint az ENSZ ILO és annak nemzeti bizottsága munkájában. A szövetségben kétoldalú információáramlást tartanak fenn: tájékoztatják tagszövetségeiket a szociális párbeszéd, a törvény-előkészítés során szerzett ismereteikről, a várható változásokról, a szövetségek pedig véleményt nyilváníthatnak a tervezett intézkedésekről, szakértőként nyert tapasztalataikról. Azt is célul tűzték ki, hogy 2007-ben ismét nagyobb részben közvetlenül – delegációk kiküldésével - adhassanak át minél több nemzetközi tapasztalatot a szövetség tagjainak.

Gondok az agráriumban

A Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetségének (MOSZ) főtitkára, Horváth Gábor ugyancsak az idei év sajátos jellegét emelte ki: a választások előtt vitára hívták a pártokat, s immár tíz éve, hogy agrárpolitikai ajánlásokat készítenek az új kormány számára. A mostani időszak jellemzője, hogy generációváltás zajlik mind a menedzsmentben, mind a tulajdonosi szerkezetben. (Legutóbbi felméréseik szerint a többség 55 év felett van.)

A korábbi szövetkezetek helyét mindinkább társaságok veszik át, és új szövetkezeti törvény lépett hatályba. A MOSZ azt javasolta: a kormánynak legyen programja arra, hogy a fiatal szakemberek is tulajdonhoz juthassanak, akár kedvezményes hitelkonstrukció segítségével, az Európai Unió példáját követve. A mezőgazdasági társas vállalkozásoknál is az lehetne a cél, hogy a tulajdonos és a menedzsment legalább részben essék egybe. A második javaslatuk az volt, hogy szűnjenek meg a társas vállalkozásokat diszkrimináló szabályok, a harmadik pedig az, hogy az ágazat sajátosságainak megfelelően rendeződjék végre a mezőgazdasági foglalkoztatás munkaügyi szabályozása (sajátos munkaidő-beosztás, éves foglalkoztatás, szabadságolás), akár a Munka Törvénykönyvének módosításával.

A MOSZ a foglalkoztató mezőgazdaság képviselője – hangsúlyozta Horváth Gábor -, kiépült országos szervezettel, vezetőképzéssel, rendszeres hírlevéllel. (Elektronikus úton ma már a tagság 70 százalékát el tudják érni.) Fontos feladatuk volt 2006-ban az ágazati kollektív szerződés megismertetése: minden megyébe eljutottak, szakszervezeti partnereikkel együtt. A mezőgazdaságban kevés a munkaügyi szakember, ezért havonta-kéthavonta országos vagy megyei képzéseket tartottak. Kevésbé eredményes munkát tudtak végezni a foglalkoztatási helyzet javítása érdekében: a társas vállalkozásoknál 2006-ban 8 százalékos létszámcsökkenés várható. Ennek egyik oka a földtulajdonlás bizonytalansága: társas vállalkozások még létesítmény céljára sem szerezhetnek tulajdont.

Az idei év a mezőgazdasági-vidékfejlesztési tervezés éve is volt – folytatta Horváth Gábor -, ám az Európai Unióban más a mezőgazdasági struktúra. Sorra készülnek az ágazati reformok (tej, cukor, bor, gabona), de ezek mindegyike a termelés csökkentését ösztönzi, ami elbizonytalanítja a hazai termelőket. Magyarország még nem készült fel az adaptációra, és az uniós szabályok is késnek. "A hazai döntéseket nem szabad elkapkodni, nekünk Magyarország érdekeit kell képviselnünk" – mondta. A MOSZ vállalja a közvetítő szerepet, hiszen jelen van Brüsszelben.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2006. december 14.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem