×

OFA a civilekért

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2006. október 13.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 103. számában (2006. október 13.)
Az idén 1,74 milliárd forintot fordíthat programjaira az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány (OFA). A 2006-os esztendőben arra igyekeznek összpontosítani, hogy a civil szervezetek megerősödjenek, s később önállóan pályázhassanak a 2007-től nagyságrendekkel nagyobb uniós forrásokra.

Sikeres programjai folytatása mellett újabbak kidolgozásával segíti a hátrányos helyzetű állástalanokat az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány. Ahogy minden évben, ezúttal is olyan, még ismeretlen módszerek kikísérletezését szeretnék támogatni, amelyek hosszabb távon sok száz vagy sok ezer ember elhelyezkedéséhez járulhat hozzá.

Uniós pénzek

Ebben az évben összesen 1,74 milliárd forintból gazdálkodik az OFA, ha nem vesszük figyelembe a szociális partnerek támogatására fordított összeget – tudtuk meg Molnár Györgynétől, az OFA kuratóriumának elnökétől. A pályázati kiírásoknak eddig nagyjából a felét zárták le, ezekre mostanáig annyi megvalósításra érdemes projektötlet érkezett, amennyi kimeríti a rendelkezésre álló keretet.

Az idei év fő törekvése az volt, hogy a nonprofit szervezetek megerősítéséhez járuljunk hozzá - fogalmazott Molnár Györgyné. Ez azért különösen időszerű, mert jövő év elejétől megsokszorozódnak a Magyarország számára elérhető uniós támogatások, hiszen a 2007 és 2013 közötti időszakban összesen 22 milliárd euró szolgálja hazánk fölzárkózását. Megkerülhetetlen tehát, hogy a civil szervezetek megtanuljanak pályázni, s elsajátítsák mindazon ismereteket, amelyek garantálhatják, hogy a későbbiekben sikerrel folyamodjanak majd a közösségi támogatásokért.

Egyelőre kevés az olyan nonprofit szervezet, amely megfelelő pályázati kultúrát tudhat magáénak, s nem kifogásolható a projektmegvalósítási képessége sem – hívta fel a figyelmet az elnök, hozzátéve: 2004 és 2006 között a meglévő szervezetek le tudták kötni a rendelkezésre álló forrásokat, a következő esztendőtől azonban ki kell bővíteni a potenciális pályázók körét.

Az ehhez szükséges tanulást az idén két OFA-pályázat szolgálja, s hogy a közalapítvány mennyire erre koncentrált 2006-ban, azt jól mutatja, hogy az idén e célokra szánták a legnagyobb összeget. A civil szervezetek foglalkoztatási kapacitásának tartós növelése címet viselő pályázaton 500 millió forintot osztanak szét a sikeres pályázók között. Ennek keretében a pályakezdőkre fokuszálnak, akik felemás helyzetben vannak: kellő munkatapasztalat hiányában nem szívesen alkalmazzák őket a cégek, így viszont éppen gyakorlatot nem tudnak szerezni. Az OFA bér- és járuléktámogatást nyújt az iskolapadból kikerülőknek, a Nemzeti Civil Alapprogram a működési költségekhez járul hozzá, a megyei munkaügyi központok pedig képzési támogatással veszik ki részüket a költségekből. Ugyanakkor a program mellett működik egy mentori hálózat is.

A nonprofit szervezetek humánerőforrás-fejlesztésének támogatására 332,5 millió forintot szántak 2006-ban. Ez esetben – az előbbi projekttel ellentétben – nem az állásszerzést, hanem a foglalkoztatottak ismereteinek bővítését segíti az OFA. A legkülönbözőbb oktatási formák jöhetnek szóba, s még az sincs megkötve, hogy külső szervezetek által lebonyolított akkreditált képzésre küldje el a munkaadó alkalmazottait, vagy a saját belső tanfolyamán képezze őket. Mindkét esetben jár a támogatás, a lényeg csupán az, hogy bővüljön a dolgozók munkavégzéshez szükséges ismerete. A nagy érdeklődés igazolja, hogy valós igények kielégítésére törekszünk e két pályázattal – fogalmazott Molnár Györgyné.

Alkalmi munka

A Nonprofit közvetítés elnevezésű projekt egyike a legsikeresebb új programoknak. Az alapgondolat az volt, hogy nem csupán a hagyományos foglalkoztatási formákban történő alkalmazás segíthet a hátrányos helyzetűeken, hanem az is, ha időlegesen találnak maguknak munkát. Érdemes és eredményes tehát, ha alkalmi munkához segítik az állástalanokat. Eredetileg korábban szerették volna kiírni a pályázatot, ám mivel ez elcsúszott, még szeptemberben sem késnek el azok, akik pénzt szeretnének kapni az e célra szánt 150 millió forintos keretből.

Míg az előző két programnál az OFA szándéka az volt, hogy forrásai révén megerősítse a nonprofit szféra szereplőit – akik alkalmassá válva a pályázatírásra a későbbiekben maguk is meg tudják szerezni a tevékenységük finanszírozásához szükséges pénzt –, addig utóbbi esetben a konkrét programokat bírálják el.

Támogatás a kkv-knak

A kisvállalkozások foglalkoztatásának bővítésére külön programot írt ki a közalapítvány, felismerve, hogy a javarészt magyar tulajdonban lévő kicsi cégek tőkehiányosak, emiatt képtelenek finanszírozni fejlődésüket és bővülésüket.

Sajátos helyzet, de a szektor hozzájárulása a bruttó nemzeti termékhez jóval elmarad a kkv-k foglalkoztatásban betöltött súlyától. Ezt bizonyítja, hogy másfél millióan dolgoznak a kisméretű társaságokban. Van tehát mit javítani a helyzeten, ami részben az álláskeresők foglalkoztatásának segítésével, illetve a működő vállalkozások stabilizálásával és gazdasági versenyképességük javításával teremthető meg.

A kkv-knak a közalapítványi forrásokból a 2006-os esztendőben 186 millió forintot különítettek el. Fontos feltétel, hogy csak azok a munkáltatók számíthatnak az állami forintokra, amelyek vállalják, hogy új munkavállalóval bővítik a dolgozói létszámot, s az illetőt legalább 12 hónapig foglalkoztatják.

Az új elemek mellett folytatódnak a régi, már jól ismert projektek is. A Lakmusz program már a korábbi években igazolta, hogy nem reménytelen a gyermekvédelmi szakellátásból kikerült fiatalok helyzete sem, igaz, a többnyire szakképzetlen állástalanoknak nincs könnyű dolguk, ha munkához szeretnének jutni. Éppen ezért a Lakmusz program komplexen kezeli a problémát, s nem csupán kenyérkereseti lehetőséget igyekszik találni a hátrányos helyzetűeknek, hanem a lakhatásukhoz is hozzájárul.

Az elsőként 2004-ben meghirdetett pályázat keretében arra kérhetnek és kaphatnak pénzt a pályázók, hogy használaton kívüli épületet újítsanak fel a fiatalok aktív közreműködésével, akik a program végeztével nemcsak lakáshoz jutnak, hanem olyan ismeretekhez is, amelyek segítik őket, hogy megállják helyüket az elsődleges munkaerőpiacon. Egy pécsi projekt keretében például 2004-ben 15 fiatalon segítettek ekképpen, miután a bányamentők egykori épületét az önkormányzat megvásárolta. E program ugyanekkora nagyságrendben folytatódott tavaly is. A Lakmusz projektre ez évben 80 millió forintot szánt a közalapítvány; a beadványokat szeptemberig lehetett célba juttatni.

Önkéntes program

Szintén régi-új projekt az ötletprogramként is emlegetett Önkéntes program. Ennek lényege, hogy önkéntes szolgálatban vállalnak szerepet a pályakezdők, s ezzel két legyet ütnek egy csapásra: egyfelől nem gyarapítják az állástalanok számát, másfelől gyakorlati ismereteket szereznek annak érdekében, hogy a későbbiekben könnyebben és gyorsabban kapjanak munkát.

A 18 és 26 év közötti férfiak és nők nemcsak nonprofit szervezeteknél, hanem megyei vagy helyi önkormányzatnál, egyházi intézményeknél is feladatot vállalhatnak.

Az Önkéntes program tavaly indult, s az idei "ismétlésre" az akkor eredményes projektgazdákat és kivitelezőket hívták meg, ugyanis a nyertesek már egyszer bizonyítottak. Új szervezetek meghívása esetén számukra új módszereket kell kidolgozni, s ismételten ki kell képezni a szükséges szakembereket, miközben ez már adott - hangzik a kuratóriumi elnök érvelése, hozzátéve: két-három év elteltével bővítik majd a kört, de egyelőre az a fontos, hogy a felkészült mentorok minél több ember elhelyezkedését segítsék.

Otthontalanok segítése

Szintén "OFA-hagyomány" a hajléktalanok állásszerzési képességeinek javítása, amelynek elengedhetetlen eleme a szociális háttér megteremtése az érintett egyéni kondícióihoz igazítva. Ha minden a tervek szerint alakul, akkor ebben az évben 50 otthontalan válik munkanélküliből foglalkoztatottá.

A legtöbb beadvány a fővárosból érkezik a pályázati kiírásokra, ez a szakemberek szerint azzal magyarázható, hogy itt a legfelkészültebbek a pályázók, akik nemcsak hamar felismerik a lehetőségeket, de megfelelőképpen elkészítik a dokumentációt is. Jó irány azonban, hogy egyre több pályamű érkezik a kelet-magyarországi térségekből is, például mind többen folyamodnak OFA-forrásokért a munkanélküliségtől sújtott Borsod-Abaúj-Zemplén és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyéből is. Az OFA programjai – ahogy minden évben, ezúttal is – kísérletiek. Céljuk, hogy olyan módszereket dolgozzanak ki, amelyekről kivitelezőjük bebizonyítja, hogy sikerrel juttatja munkához az állástalanokat. Ha pedig beválik a metodika, egy idő után "kinövi" a közalapítvány kereteit a kezdeményezés, és átadja a helyét újabb próbálkozásoknak. A bevált szisztéma pedig országosan elfogadottá válik, s más forrásokból finanszírozzák azt. Például a Nemzeti Fejlesztési Terv Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Programja keretében kérhet és kaphat támogatást, aki az Újra dolgozom, az Új esély vagy a Tranzitprogram forrásaiból szeretne részesedni.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2006. október 13.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem