×

Jogszabályfigyelő

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2006. június 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 100. számában (2006. június 15.)
Összeállításunkban azokat a lapzártát megelőzően megjelent jogszabályokat, illetve tervezeteket ismertetjük, amelyek számot tarthatnak a munkaadók érdeklődésére.

Elszámolható üzemanyagárak

Az APEH a Magyar Közlöny 59. számában tette közzé a 2006. június 1. és június 30. között alkalmazható üzemanyagárakat. Ha a magánszemély az üzemanyagot a közleményben szereplő árak szerint számolja el, nem szükséges az üzemanyagról számlát beszerezni.

Ólmozatlan motorbenzinek:

ESZ-95 285 Ft/l

ESZ-98 298 Ft/l

Gázolaj 278 Ft/l

Keverék 302 Ft/l

Munkaerő-piaci viszonosság

A Magyar Köztársaság által az Európai Unióhoz történő csatlakozást követően alkalmazandó munkaerő-piaci viszonosság és védintézkedés szabályairól szóló 93/2004. (IV. 27.) Korm. rendelet módosításáról szóló 107/2006. (V. 2.) Korm. rendeletet a Magyar Közlöny 52. száma hirdette ki.

A rendelet módosításának oka, hogy 2006. április 30-án lejárt az Európai Unióhoz történt csatlakozásunkat követő azon első kétéves átmeneti időszak, amely alatt a korábbi tagállamok fenntarthatták munkaerőpiacukat az új tagállamoktól védő intézkedéseiket. A korábbi tagállamok felülvizsgálták és – részben – megváltoztatták álláspontjukat, amelyre a viszonosság elvének megfelelően Magyarországnak reagálnia kellett.

A viszonossági kormányrendelet ennek alapján a következőképpen változott: a külföldiek magyarországi foglalkoztatására vonatkozó általános szabályok szerint a továbbiakban 13 helyett már csak 5 tagállamból, Ausztriából, Hollandiából, Liechtensteinből, Németországból, valamint Olaszországból érkező munkavállalóknak kell kérniük munkavállalási engedélyt (legszigorúbb szabály). Könnyített eljárásban, a hazai munkaerő-piaci helyzet vizsgálata nélkül kaphatnak munkavállalási engedélyt a dán és a norvég munkavállalók mellett 2006. május 1-jétől a francia, a belga és a luxemburgi állampolgárok. Végül, engedélymentesen foglalkoztathatók a korábbi szabályok szerint Svédország, Írország, valamint az Egyesült Királyság, Csehország, Észtország, Ciprus, Lettország, Litvánia, Málta, Lengyelország Szlovénia, Szlovákia állampolgárai, valamint 2006. május 1-jétől a finnek, a görögök, a portugálok és a spanyolok is.

A külföldiek magyarországi foglalkoztatásának engedélyezése

A külföldiek magyarországi foglalkoztatásának engedélyezéséről szóló 8/1999. (XI. 10.) SZCSM rendelet módosításáról szóló 5/2006. (V. 12.) FMM rendelet a Magyar Közlöny 55. számában jelent meg.

A munkaerőigény bejelentésének határidejére vonatkozó szabályok enyhültek: most már a munkavállalási engedély megkérése előtt nem 30, hanem 15 nappal korábban is elég ezt a munkáltatónak megtennie. Ez korábban csak a mezőgazdasági szezonális munkavállalási engedély esetén volt lehetséges.

A mezőgazdasági szezonális munkavállalási engedélyre vonatkozó szabályok közül ugyanakkor kikerült az a rendelkezés, hogy a kérelmet annak benyújtásától számított 15 napon belül el kell bírálni. Ez összefüggésben áll azzal, hogy a rendelet a Ket. szabályaihoz igazodva általában meghatározza az engedélykiadás határidejét. A rendelet 8. § új (1)–(2) bekezdései kimondják, hogy az engedélyezési eljárásban az érdemi határozatot a kérelemnek a hatáskörrel és illetékességgel rendelkező munkaügyi központhoz történő beérkezésétől számított 10 munkanapon belül kell meghozni. Kivételesen, ha a kérelem kulcsszemélyzetnek minősülő külföldi foglalkoztatásával függ össze, a határidő 2 munkanap.

Enyhültek a többségi külföldi tulajdonban lévő gazdasági társaság által foglalkoztatott külföldiek munkavállalási engedélyezésére vonatkozó szabályok is. Eddig a megelőző év december 31-ei munkajogi állományi létszám 2, mostantól 5 százalékát meg nem haladó létszámú külföldi foglalkoztatását a munkaerő-piaci helyzet vizsgálata nélkül engedélyezik. A könnyített engedélyezés vonatkozik a jövőben

– a külföldi állam diplomáciai vagy konzuli képviselete személyzetének közeli hozzátartozója magyarországi foglalkoztatására is, ha a szóban forgó állammal erre nézve viszonosság áll fenn;

– a betanító képzés során történő munkavégzésre (ha a külföldi foglalkoztatására meghatározott munka elvégzéséhez szükséges begyakorlottság megszerzését célzó képzés során kerül sor), feltéve hogy annak időtartama naptári évenként nem haladja meg a három hónapot;

– a NATO-tagállamok Magyarország területén szolgálati célból tartózkodó fegyveres ereje és polgári állománya tagjai közeli hozzátartozóinak munkavégzésére.

Az engedélymentesség szabályai is részben megváltoztak. A külföldi állam diplomáciai (konzuli) képviselete vagy egyéb szerve személyi állománya keretében, a küldő állam által delegált tagjának a képviseletnél vagy egyéb szervnél történő munkavégzéséhez eddig sem volt szükség engedélyre, mostantól a mentesség kiterjed az államok közt fennálló viszonosság alapján a külföldi állam diplomáciai vagy konzuli képviselete személyzete közeli hozzátartozójának munkavégzésére is.

Ezen túlmenően, ha kiküldetésre, kirendelésre vagy munkaerő-kölcsönzésre kerül sor, és ennek keretében a külföldi olyan külföldi munkáltatóval áll munkaviszonyban, amely EGT-tagállamban van bejegyezve, szintén nem kell engedélyt kérni. Ez a magyar munkaerőpiac nagyfokú liberalizálását jelenti. A három munkavállalási forma közül a munkaerő-kölcsönzéssel – mely lényege szerint a munkaerő üzleti vállalkozásként történő mozgatása – kapcsolatosan az az elv érvényesül, hogy az nem a munkavállalók, hanem a szolgáltatások szabad mozgásának európai uniós elve alá tartozik, ezért az útjában álló akadályokat el kell távolítani. A szabálynak azonban vannak bizonyos korlátai is. Ez a mentesség nem vonatkozik a Németországban és Ausztriában bejegyzett, bizonyos (pl. építőipar, takarítás, kertészet, biztonsági tevékenység, házi betegápolás) ágazatokban tevékenykedő vállalkozással munkaviszonyban álló olyan külföldiekre, akiknek németországi és ausztriai munkavállalási jogosultságára ezen államok nemzeti jogszabályait kell alkalmazni, vagyis akik ezen országokban külföldi munkavállalónak számítanak.

A rendelet kihirdetése napján, 2006. május 12-én lépett hatályba.

Szociális foglalkoztatás

A szociális törvény (a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény, Szt.) legutóbbi módosításához kapcsolódóan a Magyar Közlöny 55. számában jelent meg a szociális foglalkoztatás engedélyezéséről és a szociális foglalkoztatási támogatásról szóló 112/2006. (V. 12.) Korm. rendelet.

A rendelet hatálya – a külön jogszabály szerinti szocioterápiás foglalkozások kivételével – kiterjed a szociális foglalkoztatás két formájára, a munka-rehabilitációra, valamint a fejlesztő-felkészítő foglalkoztatásra. Az előbbi a szociális intézményben intézményi jogviszonyban álló személy e jogviszony keretein belüli foglalkoztatása, melynek célja a szociális intézményben ellátott személy munkakészségének, valamint testi és szellemi képességeinek munkavégzéssel történő megőrzése, illetve fejlesztése, továbbá a fejlesztő-felkészítő foglalkoztatásra való felkészítés. A fejlesztő-felkészítő foglalkoztatás ugyanakkor a munkaviszony speciális formája, amelynek célja a szociális intézményben ellátott személy számára munkafolyamatok betanítása és foglalkoztatása révén az önálló munkavégző képesség kialakítása, helyreállítása, fejlesztése, valamint az ellátott felkészítése védett munka keretében, illetve a nyílt munkaerőpiacon történő önálló munkavégzésre.

Foglalkoztatónak tekintendő munkarehabilitáció esetében az intézményi foglalkoztató (szociális intézmény, illetve annak fenntartója), fejlesztő-felkészítő foglalkoztatás esetében az intézményi foglalkoztató vagy a külső foglalkoztató (az a személy, szervezet, amely az intézményi foglalkoztatóval az ellátottak szociális foglalkoztatására megállapodást kötött).

A rendelet előírásokat tartalmaz a szociális intézmény székhelye szerint illetékes megyei, fővárosi szociális és gyámhivatal által kiadandó szociális foglalkoztatási engedéllyel kapcsolatos hatósági eljárásra, a külső foglalkoztatóval a foglalkoztatásra irányuló megállapodás kötelező tartalmára vonatkozó szabályokra.

A megyei szociális és gyámhivatal évente legalább egy alkalommal ellenőrzi, hogy a foglalkoztató a szociális foglalkoztatást a jogszabályokban és a szociális intézmény működési engedélyében foglaltaknak megfelelően végzi-e. A munkavédelmi, munkabiztonsági szabályok, valamint fejlesztő-felkészítő foglalkoztatás esetén a munkaügyi szabályok betartását - évente legalább egy alkalommal – az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Főfelügyelőség területi felügyelősége ellenőrzi. A szabálytalanságok eredményeként – legsúlyosabb esetben – a szociális foglalkoztatási engedély visszavonására kerülhet sor. Ekkor a gyámhatóság kötelezi a foglalkoztatót a szociális foglalkoztatás azonnali felfüggesztésére is, amennyiben a foglalkoztatás az ellátottak életét, testi épségét vagy egészségét súlyosan veszélyezteti, illetve az ellátottak más alkotmányos jogait súlyosan sérti.

A szociális foglalkoztatási támogatással kapcsolatosan a rendelet rögzíti, hogy ez egy, a központi költségvetésből a szociális intézmény részére – a fenntartón keresztül – nyújtott támogatás, amely a szociális foglalkoztatás működtetéséhez, ezen belül a foglalkoztatottak munkarehabilitációs díjához, illetve munkabéréhez és ezek járulékaihoz, a külön jogszabályban előírt segítők munkabéréhez és ennek járulékaihoz, az anyagköltséghez, a közüzemi költséghez, az adminisztrációs költséghez, továbbá az eszközbeszerzéshez használható fel. A támogatás napi összegét egy fő foglalkoztatottra számított átlagos költségként a ledolgozott munkaórák szerint differenciálva a rendelet melléklete határozza meg. A támogatásra az a szociális intézmény jogosult, amely foglalkoztatóként szociális foglalkoztatási engedéllyel rendelkezik, vagy az ellátottak foglalkoztatására szociális foglalkoztatási engedéllyel rendelkező foglalkoztatóval megállapodást kötött. Ez a támogatás, valamint a megváltozott munkaképességű munkavállalók foglalkoztatásához nyújtható költségvetési támogatásról szóló 177/2005. (IX. 2.) Korm. rendelet alapján nyújtott rehabilitációs költségtámogatás egymás mellett nem vehető igénybe. A rendelet meghatározza a támogatás igénybevételének, felhasználásának, ellenőrzésének, a jogosulatlan felhasználás szankcióinak részletes szabályait, valamint a nem állami, egyházi fenntartókra vonatkozó különös előírásokat.

A rendelet 2006. május 15-én lépett hatályba.

Megváltozott munkaképességűek foglalkoztatása

A Magyar Közlöny 55. számában kihirdetett 118/2006. (V. 12.) Korm. rendelet két, a megváltozott munkaképességűek foglalkoztatásával összefüggő jogszabályt módosított. A módosítások összefüggésben vannak a szociális foglalkoztatás fent ismertetett szabályaival.

Az egyik rendelet a megváltozott munkaképességű munkavállalókat foglalkoztató munkáltatók akkreditációjának, továbbá az akkreditált munkáltatók ellenőrzésének szabályairól szóló 176/2005. (IX. 2.) Korm. rendelet. Az akkreditációs tanúsítvány kiadásának feltételei közül a módosítás pontosítja és szigorítja a rehabilitációs célú munkavégzésre vonatkozó szabályokat. A tanúsítvány kiadásának feltétele, hogy a munkáltató a foglalkoztatást a munkavállaló meglévő képességeinek megfelelő, olyan rehabilitációs célú munkavégzés keretében biztosítsa, amely a társasági szerződésében, alapító okiratában, alapszabályában, illetőleg vállalkozói igazolványában megjelölt tevékenységének kifejtéséhez kapcsolódik. A módosítás kimondja, hogy ennek a feltételnek az akkreditációval érintett székhely, telephely, illetőleg fióktelep területén foglalkoztatott megváltozott munkaképességű munkavállalók által folytatott valamennyi munkavégzési, illetőleg tevékenységi formának meg kell felelnie, függetlenül attól, hogy a foglalkoztatásra munkaviszony, bedolgozói jogviszony, a távmunkavégzés, a kiküldetés keretében, valamint a munka természetéből eredően szokásosan telephelyen kívüli munkavégzésként kerül-e sor.

A másik jogszabály a megváltozott munkaképességű munkavállalók foglalkoztatásához nyújtható költségvetési támogatásról szóló 177/2005. (IX. 2.) Korm. rendelet. Ez a szociális foglalkoztatás új szabályaival összefüggésben egyfelől kimondja, hogy – 2007. január 1-jétől – a megváltozott munkaképességű, a nyílt munkaerőpiacon nem foglalkoztatható munkavállalókat alkalmazó ún. védett szervezeteknél, ha ezek szociális intézménynek minősülnek, alkalmazni kell a szociális foglalkoztatásra vonatkozó, az Szt.-ben meghatározott szabályokat.

Másfelől a különféle támogatások egymáshoz való viszonyát rendezi a jogszabály, és pontosításokat is megfogalmaz. A párhuzamos támogatás kizárásának elve alapján a rendelet a jövőben kizárja, hogy a megváltozott munkaképességű munkavállaló munkába helyezéséhez, illetőleg munkahelyének megtartásához a munkabér és járulékai legfeljebb 60 százalékáig terjedő bértámogatás megállapítására kerüljön sor abban az esetben, ha az Flt. szerinti bértámogatást, vagy az ellátottak szociális intézményen belüli foglalkoztatásához nyújtható szociális foglalkoztatási támogatást folyósítottak.

A rendelet – a fenti kivétellel – 2006. május 20-án lépett hatályba.

Elektronikus bevallás, adatszolgáltatás

Az elektronikus úton történő adókötelezettség teljesítésének feltételeit állapítja meg a 13/2006. (IV. 28.) PM-IHM- MeHVM együttes rendelet. Az állami adóhatóság a Központi Elektronikus Szolgáltató Rendszeren (KR) keresztül hozzáférhető bevallási és adatszolgáltatási rendszert működtet.

Az adókötelezettség elektronikus úton történő teljesítésének feltétele, hogy az adózó, illetőleg az adózás rendjéről szóló törvény (Art.) alapján képviseleti joggal rendelkező személy az elektronikus ügyintézés részletes szabályairól szóló 193/2005. (IX. 22.) Korm rendeletben (Ekr.) meghatározott, az ügyfélkapu nyitásához szükséges regisztrációs eljárás során képzett egyedi azonosítóval és titkos jelszóval, illetőleg 2007. január 1-jétől a közigazgatási felhasználásra vonatkozó követelményeknek megfelelő elektronikus aláírással rendelkezzen.

A képviselőnek az erre rendszeresített nyomtatványon be kell jelentenie képviseleti jogosultságát az adókötelezettség elektronikus úton történő első teljesítésének időpontját megelőzően.

Cégeljárás

Az új Gt. hatálybalépésétől, azaz július 1-jétől új szabályok vonatkoznak a cégbejegyzési eljárásra is. Erről a 21/2006. (V. 18.) IM rendelet, míg a Cégközlönyben megjelenő közlemények közzétételéről és költségtérítéséről a 22/2006. (V. 18.) IM rendelet szól. Az elektronikus cégbejegyzési eljárás és cégnyilvántartás kérdéseit a 24/2006. (V. 18.) IM rendelet tartalmazza. Annak szabályai, hogy miképpen lehet elektronikus úton megfizetni a cégeljárásban és más cégügyekben az illetéket és a közzétételi költségtérítést, a 25/2006. (V. 18.) IM rendeletben találhatók. A fenti jogszabályok a Magyar Közlöny 59. számában találhatók.

Rendezett munkaügyi kapcsolatok

A 60-as számú Magyar Közlönyben jelent meg a 122/2006. (V. 19.) Korm. rendelet, amely tartalmazza egyes foglalkoztatási célú támogatásokat megállapító kormányrendeleteknek a rendezett munkaügyi kapcsolatok követelményével összefüggő, május 22-étől hatályos módosításait.

A 8/2006. (V. 22.) FMM rendelet a rendezett munkaügyi kapcsolatok feltételeinek igazolására alkalmas iratokról szóló 1/2006. (II. 2.) FMM rendeletet módosítja. A 61-es számú Magyar Közlönyben megjelent jogszabály szerint a munkáltató a támogatás igénylésével egyidejűleg büntetőjogi felelőssége tudatában arról is nyilatkozik, hogy vele szemben a rendezett munkaügyi kapcsolatoknak az általános, valamint a különös feltételei teljesülnek, azok hiánya nem jelenti a támogatás nyújtásának akadályát.

Kártérítés megbízási szerződés felmondásakor

Visszterhes megbízási szerződés – alapos felmondási ok hiányában történő - azonnali hatályú felmondása esetén a megbízó köteles a megbízott kárát megtéríteni. A Legfelsőbb Bíróság 3/2006. Polgári jogegységi határozatával az egységes ítélkezés érdekében foglalkozott azzal a kérdéssel, hogy visszterhes megbízási szerződés azonnali hatályú felmondása esetén – alapos felmondási ok hiányában – a megbízót terheli-e kártérítési felelősség.

A Magyar Közlöny 51. számában megjelent határozat indoklása szerint nem kétséges, hogy a visszterhes megbízási szerződés is elsődlegesen a megbízó érdekét szolgálja, ugyanakkor a Ptk. 483. §-ának (1) bekezdése biztosítja a megbízó számára azt a jogot, hogy a szerződést időben bármikor, azonnali hatállyal felmondja. A felmondás érvényességéhez a megbízónak az azonnali hatályú felmondását indokolnia sem kell. Ám, ha a megbízás felmondása alapos ok nélkül történt, az okozott kárt meg kell téríteni.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2006. június 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem