×

Szűkmarkú a büdzsé a vállalkozásokkal

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2006. január 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 95. számában (2006. január 15.)
A kormányzat tavaly év végi, vállalkozásokat érintő döntéseiről megoszlanak a vélemények. A munkáltatói érdekképviseletek hiányolják az adó- és járulékváltozások dinamizmusát, illetve kevésnek, s hatásaiban elhúzódónak értékelik az intézkedéseket. Ugyanakkor a foglalkoztatás szempontjából kedvező lehet, hogy az idén számos olyan járulékkedvezmény lép életbe, amelyek révén a munkaadók – munkavállalónként – több tízezer forintot takaríthatnak meg, ha alkalmazottaikat a támogatott körből választják ki. A gazdaságkutatók úgy vélik: az idei költségvetés a vállalkozások adóterheit csak szerény mértékben mérsékli, s a versenyképesség és a tőkeellátottság javítására fordítható központi pénzeszközök várhatóan nem bővíthetők. Többletforrást az uniós támogatások jelenthetnek a kkv-szektor fejlesztéséhez.

A múlt év végén nyilvánosságra hozott konjunktúramutatók a vállalkozói szféra visszafogott optimizmusára utaltak. Az Ecostat kis- és középvállalati konjunktúraindexe 2005 novemberében 47,9 százalék volt, négy százalékkal magasabb az októberinél, és egy százalékkal haladta meg az első tíz hónap átlagmutatóját. Az index egyébként megegyezett a 2004. évi novemberivel.

Sikeres alkalmazkodás

Az Ecostat értékelése szerint tavaly, az év utolsó előtti hónapjában a hazai vállalkozások a rövid távú üzleti várakozásokat pozitív irányban korrigálták. A kkv-index egyéves csökkenés után 2005 júliusától kezdett emelkedni.

Az Ecostat kutatói úgy vélik, a gazdaság teljesítményének jelenleg ismert mutatói és a nemzetközi prognózisok alapján azzal lehet számolni, hogy a világgazdasági konjunktúra 2005-2006 fordulóján folytatódni fog, mértéke azonban kissé elmarad a 2004 közepén regisztrált csúcstól.

Magyarország nemzetgazdasága az elmúlt években sikeresen alkalmazkodott a globális piaci viszonyokhoz, ennek eredményeként az ország – stabil export- és beruházásvezérelt növekedési pályán – a világgazdasági bővülést megközelítő teljesítményt produkált. A reálgazdaság fejlődése annak ellenére folytatódott, hogy legnagyobb kereskedelmi partnereink, európai felvevőpiacaink növekedése az évtized első éveiben megrekedt, s a gazdasági nehézségek felszámolása hosszadalmas és szerény eredménnyel jár. A nemzetközi prognózisok optimistább forgatókönyve szerint 2006-ban az Európai Unióban lassú kibontakozás várható.

A kutatók szerint a magyarországi kis- és középvállalatok rövid távú fejlődési esélyeit – az uniós céltámogatások bővülése és a lakossági kereslet élénkülése mellett – kedvezően befolyásolja bizonyos adótörvények módosítása (például a havi tételes egészségügyi hozzájárulás csökkentése).

Felzárkóztató program

A hazai tulajdonú vállalkozások felzárkóztatását a kormány "pénzkímélő technikákkal" igyekszik előmozdítani. A kutatók szerint ennek egyik sikeres példája a közbeszerzési eljárásokban részt vevő kkv-k körének bővülése. Tavaly az első háromnegyed évben a közbeszerzések 46 százalékát hazai vállalkozások nyerték el, szemben a 2004. évi 36 százalékkal. Az elnyert közbeszerzési pályázatok értéke a kilenc hónap alatt mintegy ötven százalékkal, 426 milliárd forintra nőtt. A darabszámot vizsgálva az összes eljárás 68 százalékát kis és közepes cégek nyerték el, külföldiek a kiírások mindössze 12 százalékában pályáztak sikeresen.

Az Ecostat 2005. novemberi felmérése szerint a kkv-szektor a nemzetgazdaság helyzetét rövid távon jóval kedvezőbbnek értékelte, mint egy hónappal korábban. Saját lehetőségeikre borúlátóbban tekintettek a cégek, ez összefügg az államháztartás kritikus egyensúlyi helyzete nyomán előállt bizonytalansággal.

Nemzetgazdasági szinten 2006 májusáig kismértékű javulással számol a hazai vállalkozások 39 százaléka, stabilitással egyharmaduk. A korábbi hónapok előrejelzéséhez viszonyítva a pesszimista válaszok aránya a külgazdasági feltételeket övező bizalmatlanság miatt erősen ingadozó.

Saját vállalkozásuk féléves kilátásait visszafogottabban értékelték a cégek, többségük a működési feltételek változatlanságát prognosztizálja. Az optimista vélemények aránya magasabb volt az októberinél, értéke 24 százalék, a pesszimista várakozásoké 32 százalék.

Erősödő verseny

Kismértékben emelkedett azon vállalkozások aránya, amelyek teljesítményük rövid távú bővülésével számolnak. A fejlődésben bizakodó cégek aránya 37 százalék volt, átlag körüli növekedést 35 százalékuk feltételezett. A legutolsó felmérés eredménye eltért a korábbiaktól: fél éven belül dinamikus teljesítménybővülést a vállalkozások minden eddiginél szűkebb köre feltételezett. A következő egy évben a kkv-szektor 30 százaléka számol a működését veszélyeztető verseny erősödésével.

A beszállítói lehetőségek megítélése az októberi előrejelzésnél pesszimistább lett. A kutatók szerint a hazai munkáltatók önbizalomvesztésének hátterében az idei szabályozóváltozásokkal és lehetséges megszorításokkal összefüggő vélekedések állhattak. A kkv-k helyzetének javulását célzó kormányzati intézkedések véleményformáló hatása a vártnál és az indokoltnál szerényebb volt.

Az idei költségvetés a kutatók szerint a vállalkozások adóterheit szerény mértékben mérsékli, a versenyképesség és a tőkeellátottság javítására fordítható központi források várhatóan nem bővíthetők, többletforrást az uniós támogatások jelentenek a kkv-k fejlesztésében.

A kis és közepes cégek pénzügyi helyzetének érdemi javítására több kormányzati és miniszteriális intézkedés született. Középtávon a hazai vállalkozások adó- és járulékterheit mintegy 1000 milliárd forinttal kívánja mérsékelni a kormányzat a 2010-ig szóló adóreform keretében. A vállalkozások tőkeellátottságát a Széchenyi-kártya értékhatárának emelésével és a mikrohitelprogram bővítésével, továbbá újfajta hitel- és árfolyamgarancia-rendszer kialakításával kívánják javítani.

Elhalasztott fejlesztések

Az Ecostat felmérése megállapítja: a hazai vállalkozások 62 százaléka szerint a következő fél évben likviditási helyzetük érdemben nem fog megváltozni. Októberhez viszonyítva 39 százalékról 22 százalékra csökkent a pénzügyi nehézségek kialakulásával számoló cégek aránya, ugyanakkor 14 százalékról 16 százalékra bővült a javuló anyagi lehetőségekben bizakodók köre november folyamán.

A működése során bekövetkező fizetési nehézségeket legtöbben a fejlesztések elhalasztásával, illetve pénzintézeti hitellel kívánják megoldani. Az Ecostat felmérése szerint az idén a hazai vállalkozások körében a beruházási tevékenység összességében élénk marad. A kkv-szektor aktivitása – gazdasági lehetőségeik és várakozásaik függvényében – viszonylag élénk, a havi ingadozás azonban meglehetősen erős.

A száz legnagyobb magyarországi cég (a Top-100) körében végzett Ecostat-vizsgálat szerint a nagyvállalatok 2006 májusáig a hazai gazdaság rövid távú fejlődési esélyeit kedvezőnek értékelik. Javuló gazdasági kilátásokkal 29, változatlan lehetőségekkel 42 százalékuk számolt novemberben. Az ország helyzetét a válaszolók 29 százaléka ítélte meg némi pesszimizmussal. Saját vállalkozásuk várható teljesítményét a korábbinál derűlátóbban értékelték a nagyvállalatok, az optimista cégek aránya 28 százalékról 42 százalékra nőtt októberhez viszonyítva. Változatlan feltételekkel 46 százalékuk számolt, a pesszimista prognózisok aránya 8 százalékponttal csökkent.

Munkaerő-piaci stabilitás

Termelése fél éven belüli bővítését – a piac élénkülése nyomán – a Top-100 vállalati kör 58 százaléka tartja reális lehetőségnek. A külföldi kereslet megítélése kedvezőbb az előző hónap előrejelzésénél: növekvő keresletet 35 százalékuk, változatlant mintegy kétharmaduk prognosztizált. Exportpiacaik szűkülésétől rövid távon nem tartanak a vállalkozások. A belföldi értékesítés növekedését a multinacionális cégek 24, szinten maradását 63 százalékuk valószínűsíti. A tőkeerős, jó versenypozícióban lévő munkáltatók fél éven belüli pénzügyi helyzetét likviditási gondok nem terhelik; a cégek háromnegyede stabil, illetve javuló pénzügyi viszonyokkal számol. Az élénkülő piacok és a megrendelések növekedése nyomán a multinacionális vállalatok 67 százaléka a lendületes beruházási tevékenység folytatásában érdekelt.

A munkaerőpiacot illetően a cégek mintegy fele stabilitást feltételezett, 35 százalékuk a munkaerő-kínálat bővülését várja. A nagyvállalatok 17 százaléka azonban azzal számolt, hogy kismértékű zavarok keletkezhetnek a szakember-ellátottság terén.

Nagy célok, kis lépésekkel

A PwC tanácsadó cég szakértői egy tavaly év végi konferencián úgy értékelték az idei adótörvények (akkor még) tervezetét, hogy azok a nagy célokhoz vezető kis lépések. Az elemzők szerint a tervezett változások, bár alapvető reformok előhírnökei lehetnek, 2006-ban csak szerény előrelépést jelentenek a versenyképesség és az életszínvonal javítása terén. Előbbi szempontjából alapvető az élőmunka terheinek csökkentése.

A PwC felhívta a figyelmet arra is, hogy a természetbeni juttatások kedvezőbb adózási lehetőségei a 2005-ben bevezetett korlátok miatt szűkülnek, és a juttatások járulékvonzatai ugyancsak növekednek bizonyos esetekben.

Az áfa általános mértékének mérséklése a szakemberek szerint elsősorban közérzet- és életszínvonal-javító intézkedés, közvetlen versenyélénkítő hatása csak az áfamentesen értékesítő adóalanyok számára van. Ugyanakkor a gazdálkodóknak kedvező a támogatásból finanszírozott beszerzések áfájának levonhatósága vagy a vevői készletek kezelésének egyszerűsítése.

Az adószakértők szerint a magyar versenyképességet leginkább aláásó helyi iparűzési adó területén egyelőre nem beszélhetünk jelentős áttörésről. Az egyetlen módosítás a külföldi iparűzési tevékenységre vonatkozik. Ugyanakkor az adóterhek csökkenését és ezzel a versenyképesség javulását eredményezi az iparűzési adónak a társaságiadó-alapból való teljes levonhatósága, ami adózási szempontból kétszeres költségelszámolást jelent.

A 2006-os év a jogszabályalkotás folyamatát tekintve is formabontónak bizonyul – jegyzik meg a PwC szakértői, hiszen a parlamentnek már benyújtott törvényjavaslat szövege időközben többször is változott, az OÉT-megállapodások eredményei pedig a százon felüli módosító indítvány egyikeként kerültek a törvényszövegbe. Mindez talán rugalmasabbá tette a jogalkotást, azonban megnehezíti a vállalkozók felkészülését a törvényi változásokra.

Túlzott bérterhek

A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) szerint az idén a vállalkozások működési, gazdálkodási feltételei, adókörnyezete jó esetben is csak változatlan marad. Szakértőik összességében úgy ítélik meg, hogy a 2006-os esztendő adó- és társadalombiztosításijogszabály-változásai nem javítják a vállalkozások versenyhelyzetét, elsődlegesen választási, politikai érdekeket szolgálnak.

A kamara nehezményezi az általános forgalmi adó csökkentésének első helyre sorolását, amit álláspontjuk szerint – a közelgő parlamenti választáson kívül – semmi sem indokol, s az államháztartási hiány nagysága és a kedvezően alakuló infláció sem támaszt alá.

A BKIK szerint a versenyképesség javításának, a felzárkóztatás elősegítésének legnagyobb akadálya továbbra is a bérek közterheinek nagysága. A foglalkoztatási szerkezet átalakítását évek óta szorgalmazza a kamara, megoldandó feladatnak tartja a 600-800 ezer, a költségvetés számára láthatatlan munkavégzők számának mérséklését és jelentős részük láthatóvá tételét. A kamarai szakértők úgy vélik, a jelenlegi foglalkoztatási szerkezet nem kedvez a költségvetésnek és a gazdaságnak sem, magasan tartja az adómértékeket, és nehezíti a versenyképesség javítását, akadályozza és torzítja a piacgazdaságot. A közszférában foglalkoztatott mintegy 810 ezer fős létszám nem bővíthető, sőt leépítésükkel kell számolni. Minthogy a külföldi működő tőke 500 ezer munkavállalónak ad állást, jelentős foglalkoztatotti létszámnövelés e területen sem várható.

A BKIK értékelése szerint a kkv-szektor szinte az egyetlen lehetséges területe a foglalkoztatás bővítésének, ugyanakkor e kör alacsony jövedelemtermelő képessége és a 2006. évi adómértékek nem kínálnak legális megoldást a munkáltatói létszám növelésére.

Versenyképességi szakadék

Ugyanakkor a kamara üdvözölte a kormánynak azt a döntését, amely a 250 fő alatti vállalkozásokat – ha regisztrált munkanélkülit foglalkoztatnak – egy évig mentesíti a társadalombiztosítási terhek megfizetése alól. A fejlesztési lehetőségeket vizsgálva megállapították, hogy a magyar gazdaság két markáns szegmense – a külföldi tulajdonú multinacionális cégek és a hazai kkv-k - közötti versenyképességi szakadék tovább szélesedett.

A kamara tiltakozott az innovációs hozzájárulás bevezetése ellen, és sérelmezte, hogy a büdzsében nem jelent meg a vállalkozói befizetéssel megegyező mértékű központi hozzájárulás.

A BKIK értékelése szerint a 2006. évi költségvetés erénye, hogy szinte megkerülhetetlenné teszi az állami reformot. Megjegyzik ugyanakkor, hogy a hatékony és szolgáltató állam-önkormányzat kialakítása egyszeri többletköltséggel jár, és kezdetben - javulás helyett – tovább rontja a foglalkoztatási arányokat. Az elosztórendszerek átalakításakor is csak fokozatosan, időben elosztva jelentkeznek a reformok hozadékai – figyelmeztet a BKIK elemzése.

Járulékkedvezmények

Az idei évben számos olyan járulékkedvezmény lép életbe, amelyek révén a munkaadók - munkavállalónként – több tízezer forintot takaríthatnak meg, ha alkalmazottaikat a támogatott körből választják ki. A szaktárca által az Országos Érdekegyeztető Tanács (OÉT) munkaadói oldala számára elkészített összegzés részletesen ismerteti e foglalkoztatásbővítő intézkedéseket.

Januártól kedvezményt kaphatnak a vállalkozások, ha gyesről, gyedről, gyetről vagy hozzátartozó gondozása után a munkaerőpiacra visszatérő személyt foglalkoztatnak. Ekkor a munkáltatónak a maximum bruttó 90 ezer forintos keresethatárig nem kell megfizetnie a társadalombiztosítási járulék 50 százalékát. Ezt három hónapos továbbfoglalkoztatási kötelezettséggel, kilenc hónapig igényelhetik a cégek.

Ugyancsak kevesebb járulékot fizetnek azok a munkáltatók is, amelyek tartósan állástalan, 50 év feletti dolgozókat vesznek fel. A kedvezmény mértéke a tb-járulék 50, sőt akár 100 százaléka is lehet, feltéve, hogy a havi kereset nem haladja meg a bruttó 90 ezer forintot. A feltételeknek megfelelő dolgozót alkalmazóknak a tételes egészségügyi hozzájárulást sem kell megfizetniük. Ez a kedvezmény egy évig vehető igénybe, s nincs továbbfoglalkoztatási kötelezettség.

Hátrányos helyzetben

Tavaly októberben indult el a Start program, amely több hátrányos helyzetű célcsoportnak, például a 25 év alatti fiataloknak kedvez. Ha a munkába állás előtt a pályakezdő kiváltja a Start-kártyát, akkor munkaadója az első évben 15, a másodikban 25 százalékos járulékfizetési kedvezményt kap, és a minimálbér másfélszereséig tételes egészségügyi hozzájárulást sem kell fizetnie.

Ugyanekkora kedvezményekre számíthat a cég akkor is, ha 30 év alatti Start-kártyás diplomás pályakezdőt alkalmaz. A munkáltató megtakarítását növeli, hogy ebben az esetben a tételes egészségügyi hozzájárulást a minimálbér kétszereséig nem kell megfizetni

Ugyancsak januártól külön kedvezményekben részesülhetnek a legfeljebb 250 főt foglalkoztató mikro-, kis- és középvállalkozások, ha legalább három hónapja nyilvántartott álláskeresőt alkalmaznak; ekkor a minimálbér 130 százalékáig egyáltalán nem kell megfizetniük a társadalombiztosítási és a munkaadói járulékot, valamint a tételes egészségügyi hozzájárulást sem. A kedvezmény – egyéves továbbfoglalkoztatási kötelezettség vállalása esetén – egy évig vehető igénybe.

Változások az adózásban

A 2006. évi adóváltozások egyik legfontosabb eleme az áfa felső kulcsának mérséklése 25-ről 20 százalékra – ez a lépés a kormány véleménye szerint valamennyi adófizetőnek kedvez. Tény azonban: a szegényeket kevésbé érinti, mivel hatása elsősorban olyan termékeknél lesz érzékelhető, mint a tartós fogyasztási cikkek. Ugyanakkor a termékek 42 százaléka a kedvezményes 15 százalékos kulcs alá tartozik, amelynek mértéke változatlan marad.

A vállalkozók számára újdonság – bár az "üdvösséghez kevés" -, hogy módosul a társaságiadó-alap. Ez évtől az iparűzési adó 100 százaléka leírható az adóalapból, 2007 végéig pedig ez az adónem kikerül az adórendszerből. A társasági adó mértéke 16 százalék marad, azonban lehetőség van arra, hogy azok a vállalkozók, akiknek az adóalapja nem haladja meg az 5 millió forintot, 10 százalékot fizessenek.

A kis- és középvállalkozások innovációs tevékenységét kívánja támogatni a kormányzat azzal, hogy adóalapjukból a következőkben levonhatják a szabadalom, a használati és a formatervezési mintaoltalom fenntartása érdekében felmerült költségeiket, ez 16 százalékos támogatásnak felel meg.

Fejlesztési kedvezmények

Új kedvezmény a legfeljebb öt főt foglalkoztató mikrovállalkozások számára, hogy létszámbővítés esetén csökkenthetik adózás előtti eredményüket az adóév első napján érvényes minimálbér évesített összegének a létszámnöveléssel arányos részével. Ha azonban a harmadik adóév végéig a foglalkoztatottak száma csökken - vagy az adózó jogutód nélkül megszűnik -, az adóalapot a csökkentésként elszámolt összeg 120 százalékával kell megnövelni.

Több ponton is módosultak a fejlesztési adókedvezmények. A kutatás-fejlesztési tevékenység ösztönzéséért a felsőoktatási intézmények, a Magyar Tudományos Akadémia, illetve más költségvetési szerv által alapított kutatóintézet kezelésében lévő területen üzembe helyezett, kutatást szolgáló beruházásoknál a fejlesztési adókedvezmény engedélyezéséhez előírt beruházási értékhatár 1 milliárd forintról 100 millió forintra csökken. Kedvező változás az is, hogy a beruházásokat megvalósítóknak nem kell sem a létszámnövelési előírást – amely a hátrányos régiókban jelenleg 50, egyébként 100 fő -, sem más követelményt teljesíteniük.

A kis- és középvállalkozások esetében a munkahelyteremtést szolgáló beruházások létszámnövelési feltételei (300, illetve a hátrányos régióban 150 fő) kedvezőbbek lesznek. Előbbiek körében 30, a hátrányos régiókban 15, míg a középvállalkozások esetén 150, a hátrányos régiókban pedig 75 fő a kritérium.

A társadalombiztosítási járulékok közül a tételes egészségügyi hozzájárulás (eho) 2005-ben csökkent: novembertől 3450 forintról 1950 forintra változott, ez év novemberétől pedig megszűnik. Az ötéves adókoncepció szerint 2007-től a tb-járulékok adómértéke 3 százalékponttal, 2009-től pedig további 2 százalékponttal mérséklődik.

Bérek és adójóváírás

Az idén született egy új helyi adó is: a luxusadó, amely szerint a 100 millió forint feletti ingatlanok tulajdonosainak a 100 millió forint feletti érték 0,5 százalékát kell befizetniük az önkormányzatoknak.

Január 1-jétől a minimálbér 9,6 százalékkal, a mostani 57 ezer forintról 62500 forintra nőtt, majd 2007-ben 65500 forint, 2008-ban pedig 69000 forint lesz a legkisebb kereset. A megállapodás értelmében a szakképzetteknél is a minimálbérhez rendelt bérminimum lép életbe. Ennek szorzószáma az első félévben csak ajánlott, a második félévtől viszont kötelező, ahogy 2007-ben és 2008-ban is. Az idei évre a 3,5 százalékos reálkereset-növekedés érdekében 4,5-5 százalékos bruttó keresetemelést javasolt az OÉT.

A legalább középfokú végzettséget vagy szakképzettséget igénylő munkakörökben kétéves gyakorlatig 1,05-, két év gyakorlat felett 1,1-szeres a minimálbérhez viszonyított szorzó. Az első félévben ez ajánlott, a második félévben kötelező.

A minimálbér adómentességét 2006-ban is az adójóváírás, illetve a kiegészítő adójóváírás szavatolja. Előbbi mértéke nem változik, továbbra is a bér 18 százaléka, legfeljebb havi 9 ezer forint. Az érvényesítésére jogosító jövedelemhatár azonban 150 ezer forinttal, 1 millió 500 ezer forintra emelkedik. A kiegészítő adójóváírás összege havi 1260 forintról havi 2340 forintra nő, változatlan – 1 millió forintos – jövedelemhatár mellett.

 

Kevés pénz jut beruházásra, innovációra

A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) értékelése szerint a költségvetés továbbra is túlságosan rátelepszik a vállalkozói szférára, túlzott mértékű forrást von el a munkáltatóktól, ezért a vállalkozói szférában a kelleténél kevesebb pénz marad fejlesztésre, beruházásra, innovációra.

Az MKIK szakértői úgy vélik: a szabályozásban 2006-ban bekövetkező változások várhatóan érdemben nem javítják a vállalkozói szféra jövedelempozícióját. A minimálbér-emelés hatását figyelembe véve éves szinten várhatóan mintegy 27 milliárd forinttal csökkennek a vállalkozói jövedelmek.

Az MKIK által számításba vett, az ez évi változások vállalkozásokra gyakorolt várható hatásait az alábbi táblázat szemlélteti. (Az adatok milliárd forintban értendők, a pozitív előjelűek a vállalkozóknál maradó pénzt, míg a negatívak a pluszkiadásokat jelzik.)

Társasági adó

- 5 M Ft-ig 10%

+6,0

- egyéb

+6,0

- áfaeredmény hatása

-6,0

- iparűzési adó 100%-os leírása

+12,8

Egyszerűsített vállalkozói adó

+4,9

- áfakulcs csökkentése

+2,8

- ekho bevezetése

+2,1

Tb-járulékok

+68,0

- eho megszüntetése

+58,0

- Start-kártya

+10,0

Minimálbér-emelés (63 E Ft-ra)

- 68,0*

Százalékos eho kiterjesztése

-4,0*

Természetbeni juttatás adóztatása 400 E Ft felett

-24,0*

Megváltozott munkaképességűek utáni befizetés növelése

-4,0*

Regisztrációs adó

-12,7*

Innovációs járulék

-6,0*

Hatások egyenlege

-27,0

- Pozitív hatások

+97,7

- Negatív hatások

-124,7

* Becsült adat.

 

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2006. január 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem