×

Közterhek és versenyképességi esélyek

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. december 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 94. számában (2005. december 15.)
A munkáltatói érdekképviseletek kivétel nélkül úgy látják, hogy jövőre nem javul a vállalkozások versenyképessége; a legjobb esetben is arra lehet számítani, hogy nem romlanak pozícióik. A munkaadók elégedetlenek a 2006-os adóváltozásokkal, mivel ezek elsősorban a lakosság helyzetét javítják, a vállalkozásokat sújtó közterhek viszont érdemben alig változnak. A vállalkozói szféra azt is aggályosnak tartja, hogy az érdemi adócsökkentés elmaradása mellett növekednek az adminisztrációs terheik is.

A vállalkozói szféra képviselői a 2006-ban életbe lépő adócsomagról jószerivel egyetlen pozitívumot tudnak elmondani, azt, hogy több évre kijelöli a változások irányát, sőt mértékét is. Az irányt azonban elhibázottnak tartják, mert a változtatások sorrendje a fordítottja annak, amit a vállalkozások igényelnének. A munkaadói szervezeteknek az a legfőbb problémájuk, hogy a jövőre tervezett adóváltozások a közelgő választásokra való tekintettel elsősorban politikai célokat szolgálnak, s nem a gazdaság versenyképességének javítását.

Az adórendszer módosításai elsősorban a lakosság számára kedvezőek, miközben a vállalkozások érdekei háttérbe szorultak – hangsúlyozta Rolek Ferenc, a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségének (MGYOSZ) alelnöke nemrég egy, a Vállalkozások Országos Szövetségével (VOSZ) közösen tartott sajtótájékoztatón.

Elhibázott adómódosítások

Továbbcsökken például a személyi jövedelemadó, miközben az adótörvények nem tartalmaznak előrelépést az élőmunka költségeinek mérséklése terén. Márpedig a versenyképesség szempontjából utóbbiak a legérzékenyebb elemek. A tételes egészségügyi hozzájárulás az idén novembertől csökkent ugyan, de csak 2006 novemberében szűnik meg. A nemzetközi összehasonlításban is magas – 29 százalékos - társadalombiztosítási járulék mérséklését pedig csupán 2007-től ígéri a kormány.

Károlyi Miklós, a VOSZ főtitkára szerint a jelenlegi gazdasági helyzetben az ötszázalékos áfacsökkentés pénzkidobás az ablakon. Az általános forgalmi adó mérséklése önmagában ugyan jó hír, de az áfakulcs közelítését az EU átlagos szintjéhez fokozatosan kellett volna megvalósítani. Károlyi szerint elég lett volna évenként egy-két százalékpontos csökkentés, helyette az iparűzési adót és az eho-t kellett volna már jövőre megszüntetni, ezáltal ugyanis gyorsabban növekedhetne a gazdaság, több új munkahely jöhetne létre és emelkednének a jövedelmek.

A jövő évben az áfakulcs mérséklése a kormányzat számításai szerint 166 milliárd forint bevételkiesést okoz a költségvetésnek. A vállalkozói szféra számára ez legalább két negatív következménnyel jár: egyrészt a kormányzat a jövedéki adó emelésével kompenzálja a kiesés egy részét, másrészt nem maradt forrás azoknak a közterheknek a mérséklésére, amelyek közvetlenül befolyásolnák a versenyképességet.

Értelmetlen pluszterhek

Nagyobb előrelépést vártak a vállalkozások az iparűzési adó tekintetében is. Igaz, hogy e tétel jelenlegi ötven százaléka helyett száz százalékát lehet majd 2006-ban levonni a társasági adó alapjából – ami összességében 18 milliárd forint megtakarítást jelent majd a vállalkozásoknak –, ám csak azoknak, amelyeknek van nyereségük. Az iparűzési adó 2007-es megszűnésének tervét pedig beárnyékolja, hogy nem lehet tudni, milyen adó lép majd a helyébe.

Pluszterheket ró ugyanakkor a cégekre a természetbeni juttatások adóztatásának megváltozása is: jövőre az adómentesen adható juttatások nagy részét évi 400 ezer forintban maximálják. De legalább azt sikerült elérniük a munkaadóknak és a szakszervezeteknek az Országos Érdekegyeztető Tanácsban (OÉT), hogy a korlátos körbe nem tartozik majd bele az önkéntes nyugdíjpénztári munkáltatói hozzájárulás, a nyelvoktatás, a szakképesítést nyújtó képzés, valamint a csekély értékű ajándék. A munkaadók azt is fájlalják, hogy a kormány nem fogadta el a járulékplafonra vonatkozó javaslatukat.

A munkaadók az érdemi adócsökkentés elmaradása mellett az adminisztrációs terhek növekedését is nehezményezik. Miközben a kormány ezek visszaszorítására hirdetett programot, 2006-tól vitathatatlanul növekedni fog a vállalkozások adóbevallási kötelezettsége – írja elemzésében az Ernst & Young tanácsadó cég. A nyári jogalkotás keretében az Országgyűlés nemcsak a természetbeni juttatások utáni társadalombiztosítási terhek növeléséről döntött, hanem elfogadta az adózás rendjéről szóló törvény módosítását is, amelynek következtében januártól alapjaiban fog megváltozni a vállalkozások bevallási kötelezettsége a munkabér utáni adók és járulékok tekintetében.

Az új szabályok szerint a vállalkozásokat méretüktől függetlenül egységesen arra köteleznék, hogy havonta részletes adatokat valljanak be személyenkénti bontásban az általuk a foglalkoztatottaknak vagy megbízottaknak kifizetett jövedelmekről. A tanácsadó cég szerint a nagyobb részletezettségű és gyakoribb bevallás várhatóan hatalmas terheket ró majd a vállalkozásokra, mert az Szja-tv. rendkívül szerteágazó, bonyolult kedvezményrendszere megnehezíti az adókalkulációt.

 

Gazdasági program az IPOSZ-tól

Gazdasági programjavaslatot dolgozott ki a 2006 és 2010 közötti időszakra a kis- és középvállalkozások (kkv), ezen belül is különösen a családi és mikrocégek problémáinak megoldására az Ipartestületek Országos Szövetsége (IPOSZ). Az érdekképviselet azt javasolja a kormánynak, hogy az eddigieknél hangsúlyosabban foglalkozzon a kisebb vállalkozásokkal, mivel azok teszik ki az összes vállalkozás 96 százalékát és foglalkoztatják a munkavállalók 65 százalékát. E kör fejlesztése nélkül a munkahelyteremtés sem képzelhető el – érvelt Kassai Róbert, az IPOSZ alelnöke.

A költségvetési realitásokat figyelembe véve nem kérünk több pénzt, csak azt, hogy a források jól hasznosuljanak és jól működjön a gazdaság - hangsúlyozta Kassai. A programtervezet szerint a vállalkozásfejlesztési politika egyik legnagyobb problémája, hogy nem tesz különbséget a kkv-szektoron belül, s egy kalap alá veszi a tízmilliós nagyságrendű bevételeket elérő családi és mikrovállalkozásokat és az akár milliárdos éves árbevételt produkáló középvállalatokat, holott igényeiket és lehetőségeiket nem lehet összehasonlítani. Az IPOSZ szerint a kkv-körnek szóló pályázatokat éppen ezért tovább kellene szűkíteni a családi és mikrovállalkozások nagyságrendjére.

Az IPOSZ szerint a tőkeszegény családi és mikrovállalkozások a hitelhez jutás tekintetében is komoly hátrányban vannak a nagyokkal szemben. A probléma megoldására nem elég az állami kamattámogatás, hanem garanciavállalásra is szükség volna. Az érdekképviselet azt is javasolja a kormánynak, hogy a számos kisebb vállalkozást csődbe juttató körbetartozás visszaszorítása érdekében keményen büntesse meg azokat a cégeket, amelyek tudnának időben fizetni, csak éppen valamilyen okból nem akarnak. Az IPOSZ szerint az uniós csatlakozás miatt felduzzadt bürokráciát is ideje lenne leépíteni, mivel az is a kicsiket sújtja a legjobban. Az uniós jogszabályok átvétele és az uniós pályázatok kiírása kapcsán ugyanis sokszor kiderült, hogy a magyar állam túlbuzgóságával bonyolítja a helyzetet, s olyan brüsszeli előírásokra hivatkozik, amelyek voltaképpen csak ajánlások.

Elégedetlen kamarák

A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) szerint a jövő évi adójogszabályok ismeretében a vállalkozások versenyhelyzete nem javul jövőre, jó esetben változatlan marad. A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) a 2005 októberében végzett szokásos konjunktúrafelmérésének eredményeiből is az derül ki, hogy a vállalkozói szféra nem elégedett versenyhelyzetével, üzleti környezetével. A kamara éppen ezért szükségesnek tartja, hogy a feltételek javítása érdekében a kormány érezhetően mérsékelje az élőmunka terheit, dolgozzon ki 4-5 éves programot a nyugdíj- és egészségbiztosítási járulékok költségviselő szerkezetének átalakítására.

Az MKIK által megkérdezett 1291 cég az üzleti kalkuláció szempontjából kedvezőtlennek tartja az adórendszer gyakori változtatását. Általában nem tartják vállalkozásbarátnak a versenyszféra munkáltatóit érintő jogszabályokat és adminisztratív megoldásokat, többségük szerint ezek egyáltalán nem, illetve alig segítik elő a vállalkozások fejlődését. Sem egyértelműnek, sem kiszámíthatónak nem tartják a vállalkozásokra vonatkozó jogszabályokat, mivel a hatóságok képviselőinek tetszőleges értelmezése egyszerre növeli feleslegesen az üzleti élet bizonytalanságát és a korrupciót. Emellett a vállalatvezetők közel 30 százaléka szerint az oktatási rendszer kínálta képzések nem felelnek meg a munkaerő-piaci igényeknek. Éppen ezért a legsürgetőbb feladatok közé sorolják a szakképzés továbbfejlesztését.

Az MKIK azt is kéri a kormánytól, hogy haladéktalanul készítse elő, 2006-ban pedig következetesen hajtsa végre az államháztartás reformját. A kamara szerint szolgáltató államra van szükség, amely takarékosan és teljesítményelven működik. Ehhez a kormány vizsgálja felül a közigazgatási és hatósági feladatokat, elvégzésük módját, a különböző engedélyeket, előírásokat. A fölöslegessé váló tevékenységeket szüntesse meg, s azokat a feladatokat, amelyek ellátása hatékonyabban garantálható a kamarai intézményhálózaton keresztül, adja át a gazdasági kamaráknak.

Vita a minimálbér körül

A munkáltatók véleménye – a bértárgyalások menetében – az volt, hogy a bérköltségük jelentős növekedésével járna, ha a kormány jövőre valóban bevezetné a háromszintű minimálbér rendszerét, amelyben a középfokú és a felsőfokú végzettségűeknek az általános minimálbérnél nagyobb garantált minimumkeresetet kellene kapniuk. Erről és a legkisebb bér konkrét mértékeiről ezért nehezen sikerült megállapodniuk a szociális partnereknek az OÉT ülésein. Abértárgyalások éppen azért döcögtek, mert a munkaadói oldal a várt adócsökkentés elmaradása miatt nagyon szűk mozgásteret látott a maga számára a legkisebb munkabér emelésére.

Rolek Ferenc szerint legfeljebb a gazdasági növekedéssel megegyező mértékben, vagyis négy százalék körül kellene emelkednie a legkisebb bérnek, a kormány által jövőre tervezett 63 ezer forint ugyanakkor ennél több mint kétszer nagyobb emelést jelentene. Semmi sem indokolja, hogy a tervezett kétszázalékos infláció többszörösével emelkedjen jövőre a legkisebb kereset – hangsúlyozta az MGYOSZ alelnöke. A háromelemű minimálbér bevezetése esetén viszont már kétszámjegyű növekedési átlaggal kellene számolni, amit a munkaadók teljesen elfogadhatatlannak tartanak. Rolek szerint az ilyen fajta bérminimumoknak csupán ágazati szinten van értelmük, hiszen ott igazodni lehet az iparági sajátosságokhoz, a szereplők teljesítőképességéhez.

A minimálbérrel kapcsolatban a kormány nemcsak a munkaadóknál, hanem még a szakszervezeteknél is ellenérzéseket váltott ki, mivel a Munka Törvénykönyvének (Mt.) – parlament előtt lévő – módosítása részben ki akarja venni a kezükből a legkisebb bérről való döntést. A javaslat értelmében ugyanis évről évre automatikusan emelkedne a legkisebb bér, és nem lehetne kevesebb az egy aktív keresőből álló háztartás - közterhekkel megnövelt – létminimumánál.

A szociális partnerek ugyanakkor megállapodhatnának ennél nagyobb összegben is, csak kisebben nem. Az OÉT november 11-ei ülésén azonban a Kormány képviselői már hajlandónak mutatkoztak a törvényjavaslat kifogásolt passzusának visszavonására, miután a munkaadók azzal fenyegetőztek, hogy megvétózzák a bérmegállapodást. A háromelemű minimálbérhez azonban továbbra is ragaszkodik a kormányzat.

Elengedett járulékok

Minden eddiginél nagyobb járulékkedvezményt ígért november közepén a kormány: jövő januártól a kis- és középvállalkozásoknak egy évig elengedik az öszszes fizetendő járulékot, ha munkanélkülit vesznek fel.

A járulékkedvezmények terén kifejezetten kísérletező kedvű a kormány. Az idén januárban előbb ötvenszázalékos kedvezményt vezetett be a pályakezdő, az ötven feletti, a gyesről és a gyedről visszatérő állástalanokat foglalkoztató cégek számára, majd októbertől bevezették a Start programot. "Ha kiderül, hogy még ez sem elég ösztönző, akkor megyünk tovább" – szögezte le Gyurcsány Ferenc. A miniszterelnök szerint ugyanis olyan intézkedésekre van szükség, amelyek megmozgatják a munkaerőpiacot. S persze olyanokra, amelyek rávezetik a vállalkozásokat, hogy megéri fehéren foglalkoztatni, kivált hogy az erősödő munkaügyi ellenőrzéssel nagyobb lesz a lebukás veszélye.

A járulékok alól januártól a 250 fő alatti cégek, Csizmár Gábor foglalkoztatáspolitikai miniszter szerint, potenciálisan 340 ezer társas vállalkozás, félmillió egyéni vállalkozó és hatvanezer nonprofit szervezet mentesülhet. Persze aligha veszi majd igénybe a kedvezményt minden vállalkozás, ahogy az sem valószínű, hogy a nyilvántartott munkanélküliek egész tábora hadra fogható lenne. A tervezett lépés azonban várhatóan már azoknak a vállalkozásoknak is felkelti majd az érdeklődését, amelyeket az eddigi kedvezmények "hidegen" hagyták. A munkaadók ugyanis a 29 százalékos társadalombiztosítási terhek mellett a 3 százalékos munkáltatói járulékot és az 1950 forintos egészségügyi hozzájárulást is megspórolhatják. Akedvezmény a minimálbér 130 százalékáig terjedhet, ami 28 ezer forintos tehercsökkenést jelent havonta.

A feltétel csak annyi, hogy három hónapja regisztrált munkanélkülit kell alkalmazni, és az illetőt egy évig tovább kell foglalkoztatni. Ráadásul ez a gyakorlatban úgy nézne ki, hogy be sem kell fizetni a járulékokat, míg az eddigi kedvezményeknél utólag kapták vissza pénzüket a cégek. A tervek szerint a papírmunka is minimális lesz, a munkaügyi központ kiállít majd egy igazolást, amellyel a vállalkozások az APEH-nek bizonyíthatják, hogy nem kell fizetniük.

 

Három újabb lépés a munka világában

– A 250 fő alatti vállalkozások, az egyéni vállalkozók és a nonprofit szervezetek egy évre mentesülnek a munkáltatói járulékok alól, ha legalább három hónapja regisztrált munkanélkülit vesznek fel. A munkaadók ugyanis a 29 százalékos társadalombiztosítási terhek mellett a 3 százalékos munkáltatói járulékot és az 1950 forintos egészségügyi hozzájárulást is megspórolhatják. A kedvezmény a minimálbér 130 százalékáig terjedhet, ami 28 ezer forintos tehercsökkenést jelent havonta.

– "Lépj egyet előre" program: januártól ingyenes képzésben vehetnek részt azok, akiknek nincs szakképesítésük vagy piacképesebb szakmát akarnak elsajátítani. Az állam a képzés teljes költségét átvállalja, ráadásul utólag a minimálbérnek megfelelő egyszeri támogatással jutalmazza azokat, akiknek sikerül a képzéssel előbbre lépniük. (A szakminiszter szerint 155 ezerre tehető azok száma, akik még a nyolc általános iskolát sem végezték el, s 1,5 millióan vannak, akik csak nyolc általános iskolával rendelkeznek. Az olyan munkavállalók száma, akik a gimnáziumi érettségit követően nem szereztek szakképesítést, 732 ezer. A diplomások körében 83 százalékos a foglalkoztatás, a szakképesítés nélküliek esetében viszont 28 százalék. Aprojektet az európai uniós humánerőforrás-fejlesztési támogatásból finanszírozzák. Indításként négymilliárd forintból gazdálkodhat majd a program, de ha szükséges, további forrásokat is átcsoportosítanak erre a célra.)

– Januártól kiszélesedik a közszférában az év eleje óta működő prémiumévek program, amely a méltányos visszavonulást kívánja elősegíteni. Ebbe azok is bekapcsolódhatnak, akik – a korábbi hároméves korlát helyett – öt évvel állnak a nyugdíjazás előtt. A program részvevői az eddigi hatvan százalékkal szemben korábbi illetményük hetven százalékát kapják meg. Márk Edin

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. december 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem