×

Hároméves megállapodás a minimálbérről

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. december 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 94. számában (2005. december 15.)
A kormány szeptember végi javaslata után az Országos Érdekegyeztető Tanács (OÉT) október 7-én kezdte meg a tárgyalásokat a minimálbérről és az országos bérajánlásról, majd csaknem két hónapos vita után – novemberben – megállapodásra jutottak a felek. A háromeleműre bővült minimálbérrendszerről szóló megegyezés – az érdekegyeztetés 17 éves fennállása óta először – középtávra, három évre szól. A megállapodás szerint az idei 57 ezer forintos legkisebb kereset 2006-ra 62 500, 2007-re 65 500, 2008-ra pedig 69 000 forintra emelkedik, s a szakképzetteknél garantált bérminimumot vezetnek be. Jövőre a 3,5 százalékos átlagos reálkereset-növekedés érdekében 4-5 százalékos bruttó keresetemelkedést javasol a versenyszférának az OÉT.

A bérmegállapodás november 25-ei, ünnepélyes aláírása előtt mindhárom oldal sikerről beszélt, és megköszönte a másik két fél megértését, kompromisszumkészségét, ám a kézfogásig hosszú és buktatókkal teli volt az út. Míg a kormány és a szakszervezetek elképzelése közel állt egymáshoz, a munkaadói oldal eleinte hallani sem akart a legkisebb kereset rendszerének átalakításáról, a képzettséget is kifejező háromelemű rendszer bevezetéséről, a minimálbér létminimumhoz való kötéséről.

Messziről indultak

A munkaadók és a munkavállalók egy dologban értettek egyet: az OÉT hatáskörét csorbítaná az a kormányzati elképzelés, miszerint a minimálbér szabályozását törvény – a Munka Törvénykönyvének (Mt.) módosítása – határozná meg. Mivel időközben a kormány benyújtotta az Országgyűlésnek a törvényjavaslatot, már nemcsak a megállapodás november 30-ai határideje szorította a feleket, hanem az is, hogy mindenképpen meg kell előzni a törvényjavaslat parlamenti elfogadását, sőt: el kell érni, hogy a kormány visszavonja a javaslat kifogásolt részeit.

A felek álláspontja sokáig merevnek látszott, még a tárgyalás menetrendjéről sem sikerült megegyezni. (Lásd még: AMunkaadó Lapja, 2005. 11. szám.) Az áttörés a november 18-ai plenáris ülésen következett be, amikor Dávid Ferenc, a munkaadói oldal szóvivője ismertette az oldal kompromiszszumos javaslatát, ahhoz a feltételhez kötve, hogy a kormány vonja vissza a beterjesztett törvényjavaslat idevonatkozó pontjait. Aszakértő elmondta: a munkaadók érdekeltek a hároméves megállapodásban, s az alapfokú minimálbér szintjét 62 ezer forint körül elfogadják. Ugyanakkor a közép- és felsőfokú végzettséggel kapcsolatos szorzószámokat kisebbnek szeretnék látni, mint a szakszervezetek, s azt kérik, hogy ezeket ne kötelező jelleggel, hanem ajánlás formájában fogadják el, továbbá állapodjanak meg az éves emelésekről 2008-ig. A javaslat része volt az is, hogy a három évnél kevesebb gyakorlatot szerzett, szakképzett munkavállalók esetében a szorzószám kisebb legyen, mint az ennél több éve az adott munkakörben dolgozóké. Ami pedig a létminimumot illeti, azt javasolták, hogy a minimálbér meghatározásánál fele-fele arányban vegyék figyelembe a létminimumszint és a GDP növekedését.

A kormány nevében Csizmár Gábor foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter az ülésen ígéretet tett arra: ha a két szociális partner egy héten belül megállapodásra jut, a kormány ehhez kész csatlakozni, s a törvényjavaslat vitatott részeit visszavonja. A munkavállalói oldal nevében Wittich Tamás szóvivő bejelentette: az oldal 65 ezerről 63 ezerre mérsékelte minimálbérigényét, de ragaszkodik ahhoz, hogy a legkisebb bér és a középfokú végzettséghez kötött garantált bérminimum kötelező legyen. Afelek az ülésen úgy döntöttek: a még vitatott kérdésekről szakértői szinten tárgyalnak tovább.

A minimálbér és az átlagbér alakulása

Év

Minimálbér (Ft)

Bruttó átlagbér (Ft)

Nettó átlagbér (Ft)

Minimálbér/ bruttó átlagbér (%)

Minimálbér/ nettó átlagbér (%)

1992

8000

22 294

15 628

35,9

51,2

1993

9000

27 173

18 397

33,1

48,9

1994

10 500

33 939

23 424

30,9

44,8

1995

12 200

38 900

25 891

31,4

47,1

1996

14 500

46 837

30 544

31,0

47.5

1997

17 000

57 270

38 145

29,7

44,6

1998

19 500

67 764

45 162

28,8

43,2

1999

22 500

77 187

50 076

29,1

44,9

2000

25 500

87 645

55 785

29,1

45,7

2001

40 000

103 553

64 913

38,6

61,6

2002

50 000

122 482

77 622

40,8

64,4

2003

50 000

137 193

88 753

36,4

53,6

2004

53 000

145 675

93 783

36,4

56,5

2005 I-IX.

57 000

154 631

101 299

36,9

56,3

Forrás: KSH

Taktikák és stratégiák

Az egyhetes szakértői tárgyalások után még maradtak vitás kérdések a két szociális partner között, miközben hangsúlyozták: a megállapodás szándékával jöttek, és nagy értéknek tartják a hároméves megállapodás lehetőségét.

Wittich Tamás szerint egyetértésre jutottak abban, hogy a 2006. évi minimálbér összegét 62 ezer és 63 ezer forint között határozzák meg; a rendszer háromelemű és garantált legyen, illetve valamilyen formában tükrözze a létminimumot. A szakszervezetek azonban egységes javaslattal készültek az november 25-ei plenáris ülésre, s a mértékekről a továbbiakban nem kívánnak alkudozni. Elismerik, hogy néhány ágazatban ez gondokat okozhat, ezért elfogadják, hogy a szakmunkásoknál a garantált bérminimum fél évig csak ajánlás, 2006. július 1-jétől viszont kötelező legyen. 2008 végére a szakmunkásoknál az 1,25-ös bérszorzót szeretnék elérni, a felsőfokú végzettségűeknél pedig – évente közelítve – 140-150-160 százalékot.

A munkaadók nevében Károlyi Miklós szóvivő közölte: a 62 500 forintot 2006-ra el tudják fogadni, de a szorzószámokat csak ajánlás formájában, úgy, hogy két évnél kevesebb gyakorlat esetén a szakképzetteknél a szorzószám kisebb legyen (kivéve az 50 év felettieket). A felsőfokú végzettségűeknél ez felfelé is eltérhet, de középszinten maradjon meg a lehetőség a lefelé való eltérésre is, ha ágazati szinten ebben meg tudnak egyezni. Országos bérajánlásként a bruttó keresetek 4-5 százalékos emelését javasolták jövőre. A kormány részéről Csizmár Gábor miniszter támogatását fejezte ki, majd a három oldal kétórás zárt tárgyalásra ült össze a vitás kérdéseket tisztázandó.

Ünnepélyes aláírás

A zárt ülés eredménnyel járt: a felek aláírásra készen tértek vissza a plenáris ülésre, amelyen ekkor már részt vett Gyurcsány Ferenc miniszterelnök is. Amunkaadói oldalról Rolek Ferenc az MGYOSZ képviseletében bejelentette: szervezetük kezdettől fogva ellenezte a minimálbér szerintük túlzott emelését, mert ez munkahelyeket sodorhat veszélybe, de nem emelnek vétót, bízva a munkapiaci intézkedések hatékonyságában. A dokumentumot végül három munkaadói szervezet, az IPOSZ, a MOSZ és az MGYOSZ tartózkodása mellett írták alá.

A megállapodás szerint az idei 57 ezer forintos minimálbér 2006-ra 62500, 2007-re 65 500, 2008-ra pedig 69 000 forintra emelkedik, s a szakképzetteknél garantált bérminimumot vezetnek be.

 

Minimálbér az Unióban

Az Európai Unióban nincs egységes gyakorlat a jogszabályban előírt, kötelező minimálbér tekintetében. Több tagállamban ágazati kollektív szerződések garantálják a legkisebb keresetet, például Ausztriában, Dániában, Finnországban, Németországban, Olaszországban, Svédországban. Országos ágazatközi kollektív szerződésben rendezik e kérdést Belgiumban és Görögországban. Máltán szintén kötelező bértarifákat alkalmaznak, itt 16 szakterületre írnak elő kötelező minimumokat.

Az országosan kötelező minimálbért is eltérő módon határozzák meg az egyes tagországokban. Franciaországban például évente, nyáron igazítják a minimálbért az inflációhoz, illetve a fizikai munkavállalók órabér-emelkedéséhez. Spanyolországban általában ugyancsak évente emelik a minimálbért, de ha az infláció magasabb a tervezettnél, akár félévente is megteszik. Portugáliában – a szociális párbeszédbizottsággal konzultálva – a kormány dönt évente az emelésről, míg Nagy-Britanniában az alacsony bérek bizottságának javaslata alapján határoznak a legkisebb bérről. Írországban miniszteri rendelet írja elő a fizetendő minimálbért, ám ennek teljesítése alól - a munkaügyi bíróság határozata alapján – legfeljebb egy évre felmentést kaphat a munkáltató.

Az újonnan csatlakozott országok közül Csehországban az egyes munkakörök szerinti, 12 elemű kötelező bértarifarendszert alkalmaznak; e rendszerben a legalacsonyabb tétel az országosan kötelező minimálbér (a legfelső tétel ennek több mint kétszerese). A minimálbér összegét nem a szociális partnerek állapítják meg, hanem a kormány, az évi árindex alapján. A lengyelországi gyakorlat hasonlít a hazaihoz: a kormány a munkaadói és a munkavállalói képviseletekkel együtt, a szociális és a gazdasági bizottságban dönt az emelésről, ha sikerül megegyezni. Ha ez sikertelen, a kormány egyedül jogosult dönteni, mint például legutóbb is, 2005-re. Hasonló a helyzet Szlovákiában, ahol erre az évre szintén a kormány döntése érvényes.

Garantált bérminimum

Az OÉT (a jegyzőkönyve alapján) megállapodott abban, hogy 2006. január 1-jétől a legalább középfokú iskolai végzettséget és/vagy szakképzettséget igénylő munkakört ellátók számára garantált bérminimumokat vezet be a következők szerint:

2006. január 1-jétől 2006. június 30-áig 0-2 éves, a munkavállaló által betöltött munkakörhöz szükséges szakképzettséget, képesítést igénylő szakmában szerzett gyakorlati idő (a továbbiakban: gyakorlati idő) esetén az ajánlott bérminimum a minimálbér 105 százaléka, legalább két év gyakorlati idő esetén 110 százaléka.

2006. július 1-jétől 2006. december 31-éig 0-2 éves gyakorlati idő esetén a garantált bérminimum a minimálbér 105 százaléka, legalább két év gyakorlati idő esetén 110 százaléka.

2007. január 1-jétől 2007. december 31-éig 0-2 éves gyakorlati idő esetén a garantált bérminimum a minimálbér 110 százaléka, legalább két év gyakorlati idő esetén 115 százaléka.

2008. január 1-jétől 2008. december 31-éig 0-2 éves gyakorlati idő esetén a garantált bérminimum a minimálbér 120 százaléka, legalább két év gyakorlati idő esetén 125 százaléka.

A gyakorlati idő feltételét az 50 év feletti munkavállalók bérminimumra való jogosultságánál figyelmen kívül kell hagyni.

A jövő évre a 3,5 százalékos átlagos reálkereset-növekedés érdekében 4-5 százalékos bruttó keresetemelkedést javasol a versenyszférának az OÉT.

 

"Veszélyeztetett" ágazatok

A minimális és a garantált bérről szóló hároméves megállapodás nem talált egyöntetű helyeslésre a munkaadói oldalon, ám vétójogával élni egyik szervezet sem kívánt. A minimálbér viszonylag nagy arányú, alap- és középszinten történő emelése főként az agrártermelői és a kkv-szektorban okoz szinte megoldhatatlan gondot, nem véletlen tehát, hogy a Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetsége (MOSZ) és az Ipartestületek Országos Szövetsége (IPOSZ) is tartózkodott, a Magyar Iparszövetség (OKISZ) pedig különvéleményét fejezte ki.

Szeremi Lászlóné, a MOSZ főtanácsosa már a bérvita időszakában felhívta a figyelmet arra, hogy az agrártermelők sajátos helyzetben vannak: itt a legalacsonyabb az átlagkereset, a minimálbéren foglalkoztatottak aránya pedig 60-65 százalék. Tekintve hogy mind a növénytermesztésben, mind az állattenyésztésben bizonyos munkakörök ellátása szakképzettséghez van kötve (ráadásul az előbbiben a munka idényjellegű), a 110 százalékos középfokú garantált bér súlyos következményekkel járhat: vagy visszaminősítenek, vagy elküldenek szakképzett dolgozókat, vagy vállalkozásba kényszerítik őket. A minimálbér kitermelése sem könnyű az ágazat gazdálkodói számára: vagy árat kellene emelniük (de ezt a piac nem teszi lehetővé), vagy költséget kell csökkenteniük, ami további elbocsátásokkal járhat, miközben a mezőgazdaság már ma is munkaerő-kibocsátó.

Szabadkai Antal, az Agrár Munkaadói Szövetség (AMSZ) főtitkára szerint a két agrárszervezet közös erővel küzdött azért, hogy a veszélyeztetett ágazatok – a korábbi gyakorlathoz hasonlóan – most is kapjanak kompenzációt, ám ez a törekvésük nem járt sikerrel. A megállapodásban nem jelenik meg az egyes ágazatok eltérő helyzete, és ezt a munkaerő-piaci törekvések sem képesek ellensúlyozni. Hasonlóan vélekedett Pesti Albertné, az IPOSZ főtanácsosa, aki szerint a mikro- és kisvállalkozók azt várnák el, hogy a minimálbér erejéig kötelező vállalkozói kivét számítson bérjellegűnek, és így részesüljön adókedvezményben.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. december 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem