×

Dolgozói elégedettség

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. május 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 87. számában (2005. május 15.)
Nemzetközi és hazai tapasztalatok szerint a vállalatok csak akkor képesek tartós gazdasági sikert elérni, ha partnernek tekintik és megbecsülik munkavállalóikat. A kutatások rávilágítottak, hogy a teljesítményekben meghatározó szerepe van a munkahelyi körülményeknek, a dolgozók közérzetének és elégedettségének. Nem véletlen, hogy az álláshirdetésekben – a versenyképes fizetések mellett – olyan ígéretek is szerepelnek, mint az ingyenes továbbképzés, a gyors előmenetel vagy a jó hangulatú csapatmunka.

Létbiztonság, fizetés, munkahelyi légkör

A Hewitt Inside Consulting Kft. változtatott elégedettségi vizsgálatának értékelésén. A cég öt éve végez kutatásokat e témában Magyarországon. Azonos szempontok szerint vizsgálják a legkülönbözőbb vállalatokat és próbálják meghatározni – kérdőíves válaszok alapján – a legjobb munkahelyeket, illetve megismerni a többi között a felsővezetők humán erőforrásról vallott nézeteit. Néhány multinacionális szervezet azonban szóvá tette: számukra előnytelen, hogy a kisvállalkozásokkal mérik össze cégüket, hiszen előbbiek családias, meghitt légkörével nem képesek versenyezni. Gyakran annak ellenére alulmaradnak, hogy fejlett humán rendszereik vannak és jobb karrierlehetőségeket kínálnak. A szakértők jogosnak találták az észrevételeket, ezért 2004-ben már külön értékelték a kis- és a nagyvállalatokat.

Első helyen a kereset

A humántanácsadó cég kezdeményezése iránt kezdettől nagy az érdeklődés. Jellemző, hogy a tavalyi, más gazdasági szervezetekkel közösen közzé tett felhívásukra minden korábbinál több, 95 vállalat jelentkezett, és mintegy 19 ezren töltötték ki a rendelkezésükre bocsátott kérdőívet.

A vizsgálatba bekapcsolódók között voltak visszatérő, valamint először jelentkező cégek, budapestiek és vidékiek, 40 ezer dolgozót foglalkoztató magyar tulajdonú mamutok és 50 fős kisvállalkozások egyaránt. Olyanokkal is találkoztak a kutatók, amelyek csupán saját belső felméréseik eredményeit kívánták független szakértőkkel kontrolláltatni. Akadtak olyan nemzetközi társaságok is, amelyek prémiumfeltételként szabták menedzsmentjüknek a korábbi, kedvezőtlen elégedettségi arányok érdemi megváltoztatását.

A felmérések nyomán a résztvevők tényszerűen szembesülhettek azzal, hogy van-e kapcsolat az üzleti eredmények és az emberi tényezők, konkrétan a dolgozói elégedettség között. Veres Rita, a vizsgálatok vezetője szerint többnyire köztudott, hogy a munkavállalók elégedettebbek ott, ahol részt vehetnek a döntések meghozatalában, ahol képességeiket, tapasztalataikat jól hasznosíthatják, ahol tájékoztatják őket a jelentősebb szervezeti változásokról, ahol tudják, hogy mit várnak el tőlük a feletteseik. Mindezek a teljesítményekben is tükröződnek.

Az előző évek tapasztalatai után a kutatóknak tavaly sem okozott különösebb meglepetést, hogy a munkavállalók a legfontosabb és egyben a legproblematikusabb elégedettségi tényezőnek a fizetést, valamint az előléptetést, a karriert jelölték meg, azaz a legkevésbé ezekkel voltak elégedettek. A válaszokból ismét kiderült, hogy az alkalmazottak 72 százaléka szereti a munkáját, viszont csak 43 százaléka látja igazán értelmét annak. A munkakörülmények és a munkatársi kapcsolatok is változatlanul a meghatározó kérdések között szerepeltek. Előbbiekről például a felmérésben részt vevők 72-80 százaléka vélekedett elismerően.

A kutatók összevetették a legjobb munkahely címmel rendelkező cégeknél kapott válaszokat a magyar átlaggal, és számottevő eltéréseket tapasztaltak. Az úgynevezett TOP 10 – az öt legjobb kisvállalkozás és az öt legjobb nagyvállalat – dolgozóinak 80 százaléka tudja például, hogy munkakörében mit várnak el tőle, szemben az átlagos vállalatok 64 százalékával. A legjobb cégek dolgozóinak 76 százaléka csapatmunkában tevékenykedik kollégáival, míg az átlagos munkahelyeken erről csupán 64 százalék nyilatkozott így.

Elkötelezett munkatársak

Lényeges szempont a munkatársak egymáshoz való viszonya is, ami nagymértékben befolyásolhatja a légkört: 74, illetve 61 százalék vélekedett úgy, hogy kollégái tiszteletben tartják gondolatait és érzéseit.

Bár a legjobb cégek szinte az összes kérdés tekintetében jobb eredményeket mutatnak a többi munkáltatónál, a legnagyobb különbségek tekintetében továbbra sem történt jelentős változás. Alegjobb vállalatoknál például mintegy 30 százalékkal magasabb azoknak az aránya, akik szerint a felsőbb vezetők megfelelő súllyal és módon veszik figyelembe a dolgozók véleményét.

A projektmenedzser szerint az üzleti eredmények és az emberi tényezők közötti összefüggéseket viszonylag könynyen lehet bizonyítani, az újabb vizsgálatok azonban kimutatták, hogy a javuló teljesítmények mögött nem is annyira az elégedettség, mint inkább a hozzáállás, az érzelmi kötődés, a motiváltság, azaz az elkötelezettség húzódik meg. Az elkötelezett munkatársakkal általában jobb üzleti eredményeket lehet elérni, mint a "csak" elégedettekkel.

A tapasztalatok szerint a legtöbb cégnél ismerik az elégedettségmérés fogalmát, és valamilyen szinten foglalkoznak is vele. Jól érzékelhetők viszont regionális különbségek.

Az eredmények alapján a Hewitt szakértői azt állítják: a dolgozói elégedettségnek az üzleti eredményeken kívül a munkatársak megőrzésében, megtartásában is szerepe van. Megszerzésüket már inkább a vállalati hírnév, a többé-kevésbé elégedett dolgozói közvélemény befolyásolja. Mindenesetre a munkaadók is szeretnek időnként a tükörbe nézni s megtudni, hogy milyenek – mondja a vizsgálatvezető.

E tükörkép az idén még több mindent elárulhat, az országos vizsgálódás ugyanis folytatódik. A díjtalan felmérésre áprilistól minden olyan vállalat jelentkezhetett, amely legalább 50 dolgozót foglalkoztat s kétéves magyarországi működést tud maga mögött. Kérdés azonban, hogy a felmérés nyomán változik-e valami.

Ha egy vállalat ISO 9001 minőségtanúsítvánnyal is dokumentálja kvalitásait, az a többi között azt is jelenti, hogy rendszeresen megkérdezi dolgozói és partnerei véleményét önmagáról. A főként banki, pénzügyi szoftverfejlesztésben nevet szerzett kisvállalkozás, a LiB Számítástechnikai Kft. vezetőinek szinte kapóra jött ez az egyébként az ISO elnyerésével együtt járó kötelezettség. Fazekas László ügyvezető igazgatónak ugyanis meggyőződése, hogy csak megfelelő körülmények között dolgozó, jó hangulatú közösségben lehet igazán eredményesen tevékenykedni.

Értékelés 1-től 6-ig

Dolgozóik elégedettségméréséhez 17 tényezőt, vagy ahogy megjelölték: szempontot vettek számba, és arra kérték munkatársaikat, hogy 1-től 6-ig értékeljék azokat. A többi között arra vártak választ, hogy milyen a munkaterhelésük; miként látják, mennyire biztosított szakmai fejlődésük; beleszólhatnak-e a vállalati döntésekbe; érzésük szerint kapnak-e kellő elismerést; milyen a cégen belüli tájékoztatás; érvényesül-e csapatmunka; figyelnek-e egyéni igényeikre. Nem hiányoztak természetesen a munka anyagi elismerésére vonatkozó kérdések sem, bár ezúttal elsősorban az úgynevezett "egyéb" szempontokat tartották fontosnak a kft. vezetői.

Az igazgató szerint rendkívül hasznos információkat nyertek a dolgozók hangulatáról, közérzetéről, annak ellenére, hogy a mostani felmérés az ISO bevezetése óta immár a harmadik volt, és elvileg sok újdonsággal nem lett volna szabad szolgálnia. Másrészt az is igaz, hogy az 1992-ben alapított kisvállalkozás vezetői többé-kevésbé a felméréseket megelőzően is tájékozottak voltak munkatársaik közérzetéről.

Fazekas László aláhúzza: csak felszínesen ismerték a helyzetet. Egyrészt mert az első időkben főleg a cég szakmai eredményeinek megalapozásával voltak elfoglalva, másrészt mert az emberek nem szívesen osztják meg gondjaikat a főnökeikkel.

Képzés és kommunikáció

A felmérésekből bebizonyosodott – az egyébként ismert tény -, hogy az egyes munkahelyi tényezőket nem egyformán ítélik meg a főnökök és a beosztottak. Ugyanakkor sok minden jelentősége megváltozik az évek során. Megerősítést nyert az a régi igazság is, hogy a vezetőknek lehetőleg minden egyes munkatárs véleményére figyelniük kell.

A 2004-es mérés alapján a LiB Számítástechnikai Kft.-nél dolgozók elégedettsége a 6 pontos skálán átlagban meghaladta a 4-es fokozatot, ami magasabb a korábbinál és egészében jónak nevezhető. A legmagasabb, 5,37 ponttal most is a munkakörülményeket díjazták, 4,89 pontot kapott az egyéni igények meghallgatása, de ugyanezek teljesítése már a 4,5 pontot sem érte el. Viszonylag magasra minősítették a munkatársak biztonságérzetüket a cégnél (4,10 pont), a csapatmunkára vonatkozó kérdést azonban a vártnál kritikusabban válaszolták meg. Szerintük ez 3,31 pontot ér. A képzési, továbbképzési lehetőségekkel sem voltak igazán elégedettek.

Fazekas László úgy véli: a felmérésnek azért van különös jelentősége, mert az egyes területeken szándékaik ellenére "jönnek ki" a szerényebb eredmények. Az elégedettségi vizsgálat éppen azért fontos, mert jó fogódzót ad a változtatásokhoz.

A csapatmunka és a közösségi szellem erősítése iránti igény hatására határozták el például – a munkatársakkal egyetértésben -, hogy időnként kötetlen családos programokat szerveznek. Mert lám, hiába csak 19 fős a kisvállalkozás, kiderült, hogy egy asztalnál még soha nem ültek valamennyien. A felmérések nyomán szerveznek majd nyelvtanfolyamot is.

Az igazgató a belső kommunikáció, tájékoztatás 3,5 pontját is alacsonynak, ezért megváltoztatandónak tartja. A dolgozók véleménye szerint nem jutnak el mindenkihez az információk. A mulasztás oka sejthető. Az igazgató korábban a bankszektorban dolgozott, ahol emlékszik, "éjjel-nappal" megállás nélkül értekeztek a szakemberek. Akkor határozta el, hogy ha egyszer módja lesz rá, száműzi a környezetéből a "mitingeket". Lehet, hogy a LiB Kft.-nél talán túlságosan is jól sikerült fogadkozását betartania.

Vezetői szemlélet

Dr. Borsik János, az Autonóm Szakszervezetek Szövetségének elnöke szerint nem jó a versenyszférában a dolgozók közérzete. A létbizonytalanság, sok helyütt a munka elvesztése miatti félelem rányomja bélyegét a hangulatra. Napjainkban a munkaerőpiacon a rendszerváltozás utáni második nagy átrendeződésnek vagyunk a tanúi, számos külföldi cég helyezi át termelését keletre. Ha kismértékben is, de emelkedik a munkanélküliek száma, és azok közül is sokan aggódnak jövőjükért, akiknek van állásuk.

A dolgozói közérzet, az elégedettség középpontjában – a munkavállalói érdekképviselet elnöke szerint – a munkahely áll, nyomában szorosan a fizetés, a jövedelem, és csak ezután következnek az egyéb tényezők. Az általános hangulatot tartósan befolyásolják a megoldatlan országos problémák is, mint például az eredményes foglalkoztatáspolitikai koncepció vagy az oktatási rendszer zavarai.

Számos ágazatban hiányoznak a felkészült szakemberek, és pótlásuk gyakran régiós vagy munkahelyi feszültségeket okoz. Hasonló következmények eredője bizonyos szakmákban a túlképzés is. Biztosan nem javítja a hangulatot – az egyénét és a szűkebb-tágabb közösségét sem -, ha például diplomás üzemmérnökök kényszerülnek a munkagéphez állni, felkészültségüknél alacsonyabb szintű munkát végezve.

A munkavállalók elégedettsége döntően a munkáltatók, a munkahelyi vezetők szemléletétől, magatartásától függ, s több vonatkozásban ismét csak az anyagiak tolulnak előtérbe. Az irányítók, a menedzsment elismerésével, ennek mértékével, a különböző juttatásokkal rendszerint kevesebb a gond, de elronthatja a hangulatot, ha indokolatlanul túlzottak a különbségek az ő és a beosztottak javadalmazása között.

Munkaügyi kapcsolatok

Jól érzékelhető különbséget lehet tapasztalni a kisebb cégek és a nagyobb vállalatok között is. Az előbbieknél az átmeneti gazdálkodási nehézségek áthidalásában is anyagi erővé válhat a munkahelyi közösség, az alkalmazottak cég iránti elkötelezettsége, a főnök és a kollégák közvetlen, baráti viszonya. Egyik-másik nagyvállalatnál azonban hajlamosak úgy gondolkodni, hogy "úgysem e tényezők határozzák meg a dolgok menetét".

Borsik János szerint a derűs, bizakodó munkahelyi légkör kimutatható a gazdasági eredményekben. A jó munkahelyi közérzetnek azonban megvannak az alapvető jogi feltételei is. Például a rendezett, korrekt munkaügyi kapcsolatok, a kollektív szerződés vagy a munkabéke.

Mindezek megteremtésében – törvényi eszközeik és a munkáltatókkal kötött megállapodások révén – jelen vannak az érdekképviseletek, de az optimális munkahelyi viszonyokat mind gyakrabban a piaci verseny kényszeríti ki.

 

Fizetés vagy juttatás?

A kompenzációs csomag két fő elemét, a fizetéseket és a juttatásokat alapvetően másként ítélik meg a munkatársak. Utóbbiakra szociális gondoskodásként gondolnak az emberek, bizonyos szintjét elvárják, de alapjában véve örülnek neki – bármit is kapnak. E tekintetben Magyarország kiemelkedik Európában, hiszen nálunk – a fizetéshez viszonyítva – jóval nagyobb a juttatásokkal való elégedettség, mint Nyugaton, ahol ezt sokkal inkább a fizetés részeként értelmezik és értékelik a dolgozók. A különbség azonban csökkenni látszik hazánkban is.

Nagyobb teljesítményre ösztönző szerepe elsősorban a fizetéseknek van, a juttatások növelésével csak mintegy 20-40 százalékkal kisebb hatás érhető el. Utóbbiak megtartó hatása is gyengébb. Igaz, néhány kivétel is van, mint például az egész családnak járó ingyenes utazás a tömegközlekedésben, vagy a kedvezményes közműdíjak az ott dolgozóknak.

 

Elégedett munkatársak

Állítás

TOP 10

 

(elégedettek aránya, %)

(elégedettek aránya, %)

A vállalatnál annak alapján ismerik el és fizetik meg a munkatársakat, hogy mennyire járulnak hozzá a cég eredményeihez.

37

20

Vállalatunknál a legrátermettebb munkatársakat léptetik elő.

38

24

A vállalat megfelelő előrelépési lehetőségeket biztosít számomra.

42

25

Fizetésem elvégzett munkámmal, a rám bízott felelősséggel arányos.

46

25

Vállalatunk meg tudja tartani legjobb embereit.

53

26

Nálunk a vezetők jól kezelik a személyzeti ügyeket, az alkalmazottakkal kapcsolatos kérdéseket.

51

29

A teljesítményértékelési folyamat segít legfontosabb feladataim meghatározásában.

49

29

A felsővezetés egyaránt figyelembe veszi a vállalati és munkavállalói érdekeket.

59

29

Olyan juttatásokat kapok, melyeket máshol nem kapnak az alkalmazottak.

50

30

Kellő visszajelzést kapok arról, hogy milyen területen fejlesszem tudásomat, képességeimet.

46

30

A táblázat azt a 10 kérdést tartalmazza, amelyben az átlagos vállalatok körében a legalacsonyabb volt az elégedettség 

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. május 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem