Álláskeresők és -közvetítők véleménye szerint dinamikusan bővül az internetes álláskeresés piaca, s egyre több ilyen profilú portál kezdi meg működését. Népszerűsége tovább erősödhet, ha Magyarországon – a mobiltelefonhoz hasonlóan – általánossá válik az internet használata. Az álláskeresőknek nyújtott internetes szolgáltatás ingyenes, a weboldalakat működtető cégek bevétele a munkáltatóktól származik.
Manapság egyre inkább hozzászokunk ahhoz, hogy számos ügyletet – például a vásárlást, az ügyintézést, a tőzsdézést – interneten keresztül is elintézhetjük. Ma már az álláskeresést is lebonyolíthatjuk a világhálón, hiszen több honlap is -számuk becslések szerint már meghaladhatja a húszat – foglalkozik e témával. A piac felfutóban van, ezt jelzi az is, hogy folyamatosan jelentkeznek új internetes álláskereső weboldalak. Sőt olyan szakma is van – talán nem véletlenül éppen az informatikusoké – amely saját internetes álláskereső honlapot működtet.
Gyors hirdetési forma
A HVG minden lapszámában több tucat álláshirdetést közöl, így cseppet sem meglepő, hogy a hetilap 2000-ben internetes álláskereső portált is indított. Érdeklődésünkre Nyitrai Mariann értékesítési menedzser elmondta: eddigi tapasztalataik kedvezőek, ugyanis mind a munkát kereső, mind az állást ajánló cégek körében egyre népszerűbb ez a hirdetési forma.
Tapasztalataik szerint elsősorban a kvalifikált szakemberek próbálnak ily módon munkát találni. E technika azonban akkor lesz még népszerűbb, ha a hazai háztartásokban is általánosabbá válik az internet használata. Manapság ugyanis az emberek zöme a cégénél használja a világhálót. Gyakran előfordul, hogy az álláshellyel rendelkezők is regisztráltatják magukat valamelyik álláskereséssel foglalkozó honlapon, azzal a szándékkal, hogy megmérettessék magukat a munkaerőpiacon. Az értékesítési menedzser úgy véli, hogy az internetes álláskereső honlapot működtető cégek piacán felfutás érzékelhető; e szektorban hasonló folyamat játszódik le, mint néhány évvel ezelőtt a fejvadászoknál. Természetesen e szektorban is várható "tisztulás", ami azt jelenti, hogy a minőségi szolgáltatást nyújtó vállalkozások kerülnek majd piacvezető pozícióba.
A Jobpilot Kft. ügyvezetője, Buda Szabolcs kiemelte: az utóbbi években az internetes álláskeresés nemcsak Magyarországon, hanem az egész világon egyre elterjedtebb. Ennek fő oka a gyorsaság. Az internetes állásoldalakra percek alatt felkerülhetnek a munkát kínáló cégek hirdetései, amelyekre a potenciális munkavállalók azonnal jelentkezhetnek. Jellemző, hogy egy év alatt a Jobpilot honlapjának látogatottsága, valamint az álláshirdetések száma is a duplájára nőtt. Amunkát kínáló cégek ugyanis egyre inkább felismerik, hogy olcsóbb, gyorsabb, nem utolsósorban pedig költséghatékonyabb az interneten hirdetni.
Álláskeresőknek ingyenes
Tapasztalataik szerint felhasználóik többsége felsőfokú végzettségű, s mintegy ötven százalékuk legalább egy világnyelvet folyékonyan beszél. Érdekesség, hogy az oldalukat látogató álláskeresők 82 százaléka jelenleg is rendelkezik munkahellyel, tíz százalékuk pályakezdő, s mindössze nyolc százalékuk állástalan. Weboldalukról közel 400 ezer nemzetközi állásajánlat érhető el, ezért nagy számban regisztráltatják magukat azok a munkavállalók, akik külföldön szeretnének dolgozni.
Buda Szabolcs szerint az internetes álláskeresés elterjedésének gátja az elmúlt években az internet-előfizetések megtorpanása volt, az utóbbi időben azonban azt tapasztalják – s ezt a felmérések is alátámasztják –, hogy örvendetes módon bővült a világhálót használók köre. Az adatok azt mutatják, hogy ma már Magyarországon is több mint másfél millióan férnek hozzá az internethez. Ugyanakkor az otthoni internetezés is bővül. Hasonlóan kedvező változás, hogy a munkáltatók négy-öt évvel ezelőtt még erőteljes ellenállása is megtört, s mára már körükben is elfogadottá vált az on-line toborzás.
Az egyes internetes állásközvetítők szolgáltatásai között természetesen vannak különbségek. Vannak úgynevezett generalista weboldalak, melyek az on-line toborzás minden területét lefedik, illetve olyanok is, melyek egy-egy szakterületre specializálódtak. Megkülönböztetnek még állásgyűjtő oldalakat, amelyek összegyűjtik a más internetes honlapokon megjelenő álláshirdetéseket, illetve saját értékesítési csapattal, kapcsolatrendszerrel rendelkező weboldalakat. Osztályozhatók továbbá a szolgáltatók aszerint is, hogy kínálnak-e nemzetközi hirdetési lehetőséget, vagy csak hazai szereplők. AJobpilot például a világ legnagyobb karrierhálózatának része, 24 országban 4300 alkalmazottal, tízéves nemzetközi tapasztalattal rendelkezik. A legtöbb szolgáltatónál megtalálhatók olyan alapszolgáltatások, mint az álláshirdetés-feladás, valamint az önéletrajziadatbázis-hozzáférés. A magyarországi állásoldalak mindegyikénél ingyenesek az álláskeresőknek nyújtott szolgáltatások. E cégek bevétele a munkáltatóktól származik.
A Jobpilot weboldalán sok állásajánlat szól programozóknak, mérnököknek (folyamat-, rendszer-, villamos-, motorfejlesztő), értékesítőknek, pénzügyi elemzőknek, kontrollereknek, logisztikai szakértőknek, illetve ügyfélszolgálati munkatársaknak. A keresett munkalehetőségek között megtalálható többek között a titkárnői, a könyvelői, a telefonos operátori. Ugyanakkor az elmúlt két évben jelentősen nőtt a felsővezetőknek szóló állásajánlatok száma is. Ez a tendencia egész Európára érvényes. Jellemző az is, hogy a vállalatok egyre inkább belekalkulálják éves toborzási büdzséjükbe a különböző internetes portálokon való megjelenést, mivel ez költségkímélő, és rendkívül gyors eljárás.
Az európai álláskínálatot megjelenítő EURES-portálról szólva az ügyvezető kiemelte: az ott közzétett hirdetések elsősorban az európai állami foglalkoztatási szolgálatoktól származnak. Olyan munkahelyek meghirdetésére használják az EURES-t, amelyekre a munkáltatók más európai országok dolgozóit szeretnék felvenni. A tényleges külhoni álláslehetőségeknek azonban csupán néhány százaléka jelenik meg a rendszerben.
Konkurenciát jelent
Hadi László, a Job Személyzeti Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója elmondta: az internetes álláskeresés – egyes szegmensekben – konkurenciát jelenthet a munkaerő-közvetítéssel hagyományos módon foglalkozó cégeknek is. Az on-line hirdetést ugyanis sokan gyors és olcsó hirdetési formának tartják. A világhálón közzétett állásokra általában asszisztenstől középvezetői szintig keresnek jelölteket, felsővezetőket ritkábban, bár arra is akad példa. Az ügyvezető igazgató úgy véli, a piac akkor bővülhet tovább, ha az internethasználat annyira elterjed majd, mint a mobiltelefoné. Ha ez bekövetkezik, átrendeződhet az egész hirdetési piac, amit nyilván megéreznek majd a sok álláshirdetést közlő újságok is.
A Fővárosi Munkaügyi Központ (FMK) Diplomások Információs és Közvetítő Irodájának vezetője, Vas Katalin úgy fogalmazott: bár az internetes álláskeresés segítséget jelenthet a munkahelykeresésben, de pontos adataik nincsenek, hogy ily módon hány munkanélküli tudott elhelyezkedni.
A Fővárosi Munkaügyi Központ Álláskeresők Klubjában négy számítógép áll a munkát keresők rendelkezésére, bár ezek közül csak az egyiken érhető el a világháló – tudtuk meg Kijátz Krisztina klubvezetőtől. Ide az a regisztrált munkanélküli nyerhet felvételt, aki vállalja, hogy részt vesz egy háromhetes tréningen, ahol az illető a hatékony álláskeresési technikákkal ismerkedhet meg.
A klubtagoknak három hónapig áll rendelkezésükre az infrastruktúra, amelynek része az internet is. Kijátz Krisztina tudomása szerint a klubtagok álláskeresésre is használják a világhálót. Emellett e-mailen küldhetnek el önéletrajzokat, s informálódhatnak azokról a cégekről, ahová állásinterjúra mennek. A klubvezető szerint az internetes álláskeresés – hasonlóan az újsághirdetéshez – a kevésbé hatékony módszerek közé tartozik. A személyes megkeresés jóval eredményesebb lehet. Amunkanélkülieknek is azt tanácsolják, hogy keressék fel azokat a cégeket, ahol alkalmazásukra esély nyílhat és érdeklődjenek, tájékozódjanak a helyszínen.
A munkát keresők között jónéhány diplomás – tanár, bölcsész, külkereskedő, könyvelő, pénzügyi-számviteli szakember – is van. A klubvezető szerint manapság a diploma sem jelent biztonságot, sőt a kor sem mindig meghatározó. Előfordul, hogy a munkáltató egy harmincéves jelentkezőt is öregnek tart, de arra is volt példa, hogy valakinek ötvenhat évesen sikerült elhelyezkednie. A klubvezető szerint a legfontosabb az, hogy az állást kereső motivált, kitartó legyen, s akkor erőfeszítéseit előbb-utóbb siker koronázza.
Egyesített munkapiacAz EURES (Európai Foglalkoztatási Szolgálat, European Employment Services) az európai állás- és tanulmányi lehetőségekkel kapcsolatos információk felkutatását megkönnyítő portál. Közös fórumot teremt az Európai Bizottság és az Európai Gazdasági Térség országaiban és Svájcban működő állami foglalkoztatási szolgálatok között. Az EURES-hálózat célja, hogy olyan szolgáltatást nyújtson, amely mind a munkavállalók, mind a munkáltatók számára hasznos. A rendszer három szolgáltatást kínál: a tájékoztatást, a tanácsadást és a toborzást/munkaközvetítést (job-matching). Az európai foglalkoztatási stratégiában a munkavállalók mobilitása nem pusztán alapvető jog, hanem olyan eszköz, amely segíti a munkaerőpiac alkalmazkodását a közelmúlt fejleményeihez. Az EURES egyre nagyobb szerepet játszik a különböző szektorokban tapasztalható munkaerőtöbblet és munkaerőhiány felismerésében és a képzettségi korlátok áthidalásában. A hálózat elősegíti a foglalkoztathatóságot is, különösképpen a fiatalokét azáltal, hogy megteremti számukra a külföldi tapasztalatszerzés lehetőségét. Az EURES hozzájárul továbbá a közös európai, valamint bizonyos határ menti régiókban az egyesített regionális munkaerőpiac létrehozásához. |