×

Az üzemi tanács működése

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. október 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 80. számában (2004. október 15.)
A múlt hónapban az üzemi tanács választásának és megszűnésének, valamint az üzemitanács-tag megbízatása megszűnésének szabályait mutattuk be. Ezúttal az üzemi tanács működésére és jogkörére, valamint az üzemitanács-tag munkajogi védelmére vonatkozó szabályokat ismertetjük.

Az Mt. az üzemi tanács működésére vonatkozóan csak néhány alapvető szabályt tartalmaz. A törvény értelmében a részletes szabályokat az üzemi tanács által elfogadott ügyrendben kell szabályozni. Az üzemi tanácsnak a megválasztását követő tizenöt napon belül össze kell ülnie. Az üzemi tanács tagja jogait csak személyesen gyakorolhatja, csak személyesen vehet részt az üzemi tanács ülésén. Az üzemitanács-tag meghatalmazott közreműködését nem jogosult igénybe venni, így arra sincs lehetőség, hogy az egyik üzemitanács-tag helyettesítse a másikat.

Az üzemi tanács ülése

Az üzemi tanács első ülésén – tagjai közül – elnököt választ. Az üzemi tanács elnökét tehát az üzemi tanács rendes tagjai közül kell megválasztani. Póttag sem választható elnökké.

Az üzemi tanács üléseit szükség szerint tartja. Az üzemi tanácsot az elnök hívja össze. Minden esetben össze kell hívni, ha ezt valamely tag vagy a munkáltató az ok megjelölésével kéri.

Határozatképesség

Az üzemi tanács akkor határozatképes, ha ülésén a tagoknak legalább a fele részt vesz. Szavazategyenlőség esetén az elnök szavazata dönt.

Szavazati arányok

Az üzemi tanács határozatait főszabály szerint szótöbbséggel hozza. A főszabálytól eltérően az üzemi tanács határozatához a jelen levő tagok legalább kétharmados többsége szükséges, ha az üzemi tanács együttdöntési jogát gyakorolja.

Az üzemi tanács által elfogadott szervezeti és működési szabályzat (ügyrendi szabályzat) nem állhat ellentétben az Mt.-vel. Ez azonban nem zárja ki annak a lehetőségét, hogy a határozat elfogadásához szükséges szavazati arány mértékét az Mt.-hez képest magasabb arányban határozzák meg. Lehetőség van tehát arra, hogy a működési szabályzat úgy rendelkezzék, hogy valamennyi határozat elfogadásához kétharmados vagy háromnegyedes szótöbbség kell, illetőleg mód van arra is, hogy az Mt.-ben meghatározott együttdöntési jog gyakorlásán túlmenően más ügyekben történő határozathozatalnál is minősített többségű (legalább kétharmados) szavazatarányt írjon elő.

Szervezeti és működési szabályzat

A törvény nem határozza meg – még példálózó jelleggel sem –, mit kell szabályozni a szervezeti és működési szabályzatban. Célszerű azonban itt rendezni:

– az ülések összehívásának gyakoriságát;

– az ülés összehívásának módját (írásban vagy szóban);

– az ülésről felvett jegyzőkönyv vezetésének és aláírásának rendjét;

– a jegyzőkönyv lényeges tartalmi elemeit;

– a szavazás módját (nyílt vagy titkos);

– a szavazatszámlálás rendjét;

– az ülésen részt venni jogosult személyek alanyi körét (például meghívottként a munkáltató vagy a szakszervezet képviselője).

Célszerű továbbá szabályozni a felügyelőbizottságba delegálandó személy (személyek) megválasztásának, visszahívásának rendjét, amennyiben a teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállalói létszám éves átlagban a kétszáz főt meghaladja.

Tájékoztatás

A munkáltatónak meg kell teremtenie annak a lehetőségét, hogy az üzemi tanács az általa szükségesnek tartott információkat, felhívásokat, valamint a tevékenységével kapcsolatos adatokat a munkáltatónál szokásos vagy más megfelelő módon közzétehesse. E szabály arra hivatott, hogy az üzemi tanács határozatairól a munkáltatónál dolgozó valamennyi munkavállaló megfelelő terjedelemben és időben értesülhessen.

Munkaidő-kedvezmény

Az üzemi tanács tagját (elnökét) munkaidő-kedvezmény és munkajogi védelem illeti meg. A munkaidő-kedvezménnyel kívánja a törvény elérni, hogy az üzemitanács-tag munkavállaló ne saját szabadideje rovására kényszerüljön ellátni feladatát.

A törvény értelmében az üzemi tanács tagját havi munkaideje tíz százalékának, elnökét pedig a havi munkaideje tizenöt százalékának megfelelő munkaidő-kedvezmény illeti meg.

Az üzemi tanács tagjai és elnöke részére járó összesített munkaidő-kedvezmény felhasználását az üzemi megállapodás a törvénytől eltérően is meghatározhatja. A kedvezmény mértéke ebben az esetben sem haladhatja meg a tag, illetve az elnök teljes munkaidejének felét.

Távolléti díj

A munkaidő-kedvezmény időtartamára távolléti díj jár. Ha az üzemi tanács tagja egyben szakszervezeti tisztségviselő is, munkaidő-kedvezmény mindkét jogcímen megilleti.

Munkajogi védelem

A munkajogi védelem szükségességének az indoka az, hogy az üzemi tanács a tevékenysége ellátása során konfliktushelyzetbe kerülhet a munkáltatóval. Ezért az Mt. az üzemi tanács tagja számára is megadja azt a munkajogi védelmet, amit a szakszervezeti tisztségviselő élvez a törvény értelmében.

Előzetes egyetértés

Az üzemi tanács tagjának munkajogi védelmére a választott szakszervezeti tisztségviselőre vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni. Az üzemi tanács előzetes egyetértése szükséges az üzemitanács-tag

– kirendeléséhez,

– tizenöt munkanapot elérő kiküldetéséhez,

– az Mt. 150. §-ának (1) bekezdésén alapuló, más munkáltatónál történő foglalkoztatásához,

– átirányításához, ha ez a munkavállaló más munkahelyre való beosztásával jár, továbbá

– munkaviszonyának a munkáltató által rendes felmondással történő megszüntetéséhez.

Előzetes véleményezés, értesítés

Az üzemitanács-taggal szemben alkalmazandó rendkívüli felmondás előtt ki kell kérni az üzemi tanács véleményét.

Az Mt. 109. §-a szerinti jogkövetkezmény alkalmazásáról, valamint a változó munkahelyre alkalmazott üzemitanács-tag más munkahelyre való beosztásáról az üzemi tanácsot előzetesen értesíteni kell.

Rendeltetésszerű joggyakorlás

A rendeltetésszerű joggyakorlás követelményét elégíti ki az a szabály, hogy az üzemi tanács a fentiekben említett munkáltatói intézkedéssel kapcsolatos álláspontját a munkáltató tájékoztatásának átvételétől számított nyolc napon belül írásban közli. Ha a tervezett intézkedéssel az üzemi tanács nem ért egyet, a tájékoztatásnak az egyet nem értés indokait is tartalmaznia kell, hiszen csak ennek alapján állapítható meg a jog gyakorlásának rendeltetésszerűsége. Az egyetértés csak akkor tagadható meg, ha ez a jog társadalmi rendeltetésével összhangban van, vagyis a munkáltató intézkedése az üzemi tanács működését akadályozza.

Határidők

Ha az üzemi tanács véleményét nyolc napon belül nem közli a munkáltatóval, úgy kell tekinteni, mintha a tervezett intézkedéssel egyetértene. Az üzemitanács-taggal szembeni rendkívüli felmondás esetén az üzemi tanács a tervezett intézkedéssel kapcsolatos véleményét a munkáltató tájékoztatásának átvételétől számított három napon belül köteles közölni.

A védelem időtartama

A munkajogi védelem az üzemitanács-tagot megbízatásának idejére, illetve annak megszűnését követő egy évre illeti meg, feltéve ha tisztségét legalább hat hónapon át betöltötte. A munkajogi védelem a fenti időtartamig és feltétel mellett, a munkáltató személyében bekövetkező jogutódlás esetében is megilleti az üzemitanács-tagot.

Üzemi megbízott

A munkajogi védelem az üzemi megbízottat is megilleti. Az üzemi megbízott tekintetében az előzetes egyetértési jog gyakorlására a munkavállalók közössége jogosult, ha az üzemi megbízott nem szakszervezeti tisztségviselő. Az egyetértésről a munkáltató tájékoztatását követő tizenöt napon belül döntenek. A szavazás akkor érvényes, ha ezen a választásra jogosult munkavállalók több mint fele részt vett. A szavazásra egyebekben a megválasztásra vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni azzal, hogy a szavazás elmaradását vagy érvénytelenségét az egyetértés megadásának kell tekinteni. A munkavállalók előzetes értesítéséről a munkáltatónak megfelelően kell gondoskodnia. Ha az üzemi megbízott szakszervezeti tisztségviselő, a szakszervezeti szervet illeti meg az előzetes egyetértési jog gyakorlása.

Működési költségek

A munkáltató köteles fedezni az üzemi tanács választásának, illetve működésének indokolt és szükséges költségeit. Ilyennek tekintendők a választás lebonyolításának kiadásai, valamint az üzemi tanács rendeltetésszerű és folyamatos működéséhez szükséges költség. A munkáltató az üzemi tanács működését olyanképpen is támogathatja, hogy megfelelő helyiséget és eszközöket (például: irodabútort és -felszerelést) bocsát rendelkezésére.

A költségek mértékét a munkáltató és az üzemi tanács közösen állapítja meg. Vita esetén egyeztetésnek van helye. Ha az egyeztetés nem vezet eredményre, a törvény értelmében kötelező az Mt. 196. §-a szerinti döntőbírói eljárás.

Az elnök díjazása

A törvény értelmében az üzemi tanács elnöke tevékenységét az ezernél több munkavállalót foglalkoztató munkáltatónál díjazás ellenében látja el. Magyarországon jelenleg nyolc-tíz olyan munkáltató van, amelynél a munkavállalói létszám az ezer főt meghaladja, ebből kettő állami tulajdonú vállalat (MÁV Rt. és Magyar Posta Rt.), egy pedig önkormányzati tulajdonú vállalat (BKV Rt.). Az üzemi tanács, illetve elnökének feladata a nagy munkavállalói létszám esetén igen összetett és bonyolult, ezért indokolt az, hogy az ilyen feladatot ellátó személy megfelelő mértékű díjazásban részesüljön. A díjazást a munkáltató vállalja magára.

A díj mértékét az üzemi tanács a munkáltatóval egyetértésben állapítja meg. A törvény a díjazás formáját nem határozza meg, azt a felekre bízza. Ebből az következik, hogy díjazást a felek bármilyen formában meghatározhatják. Díjazás lehet a munkavégzés alóli teljes mentesítés, vagy munkaidő-kedvezmény, avagy pénzbeli juttatás. A törvény nem ír elő egyeztetést vagy döntőbírói eljárást arra az esetre, ha a munkáltató és az üzemi tanács nem tud megállapodni egymással a díjazás mértékében és/vagy formájában. Álláspontunk szerint ebben az esetben is indokolt lenne egyeztetés és kötelező döntőbírói eljárás előírása.

Üzemi megállapodás

Az Mt. értelmében az üzemi tanács egyes jogosítványai gyakorlását és a munkáltatóval való kapcsolatrendszerét érintő kérdések az üzemi megállapodásban határozhatók meg. A törvény nem határozza meg, milyen kérdéseket lehet szabályozni az üzemi megállapodásban, hanem azt a felekre bízza.

Az üzemi megállapodásban célszerű rögzíteni, hogy

– az üzemi tanács milyen módon gyakorolja a törvényben biztosított jogait,

– az üzemi tanács milyen formában (szóban vagy írásban) közli nyilatkozatait a munkáltatóval,

– a munkáltató részéről ki jogosult és köteles a nyilatkozatok elfogadására,

– ki jogosult a munkáltató nevében nyilatkozatot tenni az üzemi tanács részére.

Amennyiben a munkáltatónál több üzemi tanács és központi üzemi tanács működik, az üzemi megállapodásban célszerű rögzíteni az egyes üzemi tanácsok feladat- és hatáskörét. Az üzemi megállapodás tartalmának megállapításánál ügyelni kell arra, hogy az összhangban álljon az üzemi tanács szervezeti és működési szabályzatával.

Az üzemi tanács jogai

Az üzemi tanácsot három típusú jogosultság illeti meg: az együttdöntési jog, a véleményezési jog és a tájékoztatáshoz való jog.

Együttdöntési jog

Az üzemi tanácsot együttdöntési jog illeti meg a kollektív szerződésben meghatározott jóléti célú pénzeszközök felhasználása, illetve az ilyen jellegű intézmények és ingatlanok hasznosítása tekintetében. Mivel a törvény a kollektív szerződésben meghatározott jóléti célú juttatásokról szól, a munkáltatónak a kollektív szerződés kötésére jogosult szakszervezettel kell megállapodnia pénzeszközök mértékéről, illetőleg a rendelkezésre bocsátandó ingatlanok köréről, valamint arról, hogy a munkáltató az ingatlanokat ingyenesen vagy ellenérték fejében idegeníti el, vagy bocsátja harmadik személy rendelkezésére.

Az Mt. értelmében a munkáltató támogathatja a munkavállalók kulturális, jóléti, egészségügyi szükségleteinek kielégítését, életkörülményeik javítását. A támogatásokat, illetve ezek mértékét a kollektív szerződésben kell meghatározni, de a munkáltató a munkavállaló részére ezen túlmenően is támogatást nyújthat. A törvény a munkáltató mérlegelésére bízza annak eldöntését, hogy milyen fajta és mértékű kulturális, szociális juttatást ad munkavállalóinak.

A törvényben felsoroltakon túl a munkáltató támogathatja a munkavállalók képzését, lakásvásárlását, lakásépítését, szociális segélyt (például: szülési, gyermeknevelési és temetési segélyt) nyújthat, étkeztetést, üdülést vagy sportrendezvényeket is finanszírozhat.

A munkáltató nemcsak pénzeszközök juttatásával, hanem például a tulajdonában (használatában) álló ingatlanok rendelkezésre bocsátásával is támogathatja munkavállalóit (például: előadóterem felajánlása a munkavállalók színjátszó köre vagy dalárdája részére).

Ha a munkáltató a szociális célokra pénzt különít el, vagy ha jóléti célú ingatlanát hasznosítja, akkor kollektív szerződés keretében történő szabályozás szükséges. A munkáltató a konkrét felhasználásáról az üzemi tanáccsal együtt dönt. A munkáltató döntésének érvénytelenségéhez vezet, ha az üzemi tanács nélkül határoz. Hangsúlyozandó e körben, hogy a munkáltató, ha gazdasági körülményei lehetővé teszik, a fentieken túlmenően is nyújthat támogatást munkavállalóinak. Ilyenkor a kollektív szerződés rendelkezései nem kötik, és az üzemi tanács nélkül dönthet.

Véleményezési jog

Az Mt. értelmében a munkáltató köteles döntése előtt az üzemi tanács véleményét kikérni az alábbi esetekben:

– a munkavállalók nagyobb csoportját érintő munkáltatói intézkedések tervezete, így különösen a munkáltató átszervezésére, átalakítására, szervezeti egység önálló szervezetté alakulására, privatizálására, korszerűsítésére vonatkozó elképzelések;

– a személyügyi nyilvántartás rendszerének kialakítására, a nyilvántartandó adatok körére, a munkaviszony létesítésekor kiállítandó adatlap tartalmára vonatkozó elképzelések, illetve a személyügyi terv;

– a munkavállalók képzésével összefüggő tervek, a foglalkoztatást elősegítő támogatások igénybevételére, illetve a korengedményes nyugdíjazásra vonatkozó elképzelések;

– a megváltozott munkaképességű dolgozók rehabilitációjára vonatkozó intézkedések tervezete;

– az éves szabadságolási terv;

– az új munkaszervezési módszerek és a teljesítménykövetelmények bevezetése;

– a munkavállalók lényeges érdekeit érintő belső szabályzatainak tervezete;

– a munkáltató által meghirdetett anyagi vagy erkölcsi elismeréssel járó pályázat.

Tájékoztatáshoz való jog

A törvény szerint a munkáltató az alábbiakról köteles tájékoztatni az üzemi tanácsot:

– legalább félévente a munkáltató gazdasági helyzetét érintő alapvető kérdésekről, valamint

– a munkáltató tevékenységi körének jelentős módosítására, illetve a munkáltató beruházásaira vonatkozó jelentős döntés tervezetéről,

– legalább félévente a bérek, keresetek alakulásáról és a bérkifizetéssel összefüggő likviditásról, a munkaidő felhasználásáról, a foglalkoztatás és a munkafeltételek jellemzőiről.

A kapcsolattartás rendje

A munkáltató és az üzemi tanács kapcsolattartásának rendjét a törvény nem határozza meg. A részletes eljárási szabályokat célszerű az üzemi tanács ügyrendjében és az üzemi megállapodásban rögzíteni. Az együttdöntési jog és a véleményezési jog gyakorlása esetében az üzemi tanács a munkáltató tervezett intézkedésével kapcsolatos álláspontját tizenöt napon belül köteles közölni a munkáltatóval. Ennek elmulasztása esetén úgy kell tekinteni, mintha az intézkedéssel egyetértene. A tizenöt napos határidőt a tervezetnek az üzemi tanács elnökéhez, illetve az üzemi tanács ügyrendjében megjelölt személyhez való érkezésétől kell számítani. A véleményezési joggal érintett munkáltatói intézkedések esetében az üzemi tanács véleménye nem köti a munkáltatót, vagyis az üzemi tanács véleményétől eltérő döntést is jogosult hozni.

Betekintés a nyilvántartásokba

Az üzemi tanács az együttdöntési és véleményezési jogának gyakorlásával öszszefüggésben jogosult betekinteni a munkáltató nyilvántartásaiba. Az üzemi tanács a munkáltatótól minden olyan kérdésben tájékoztatást kérhet, amely a munkavállalók munkaviszonyával összefüggő gazdasági és szociális érdekeivel, valamint a hátrányos megkülönböztetés szabályainak megtartásával kapcsolatos. A munkáltató a tájékoztatást nem tagadhatja meg. Az üzemi tanács, illetve tagja a működése során tudomására jutott adatokat, tényeket csak a munkáltató jogos gazdasági érdekeinek veszélyeztetése, illetve a munkavállalók személyiségi jogainak megsértése nélkül hozhatja nyilvánosságra.

Az üzemi tanács jogainak megsértése

Az üzemi tanács együttdöntési jogát vagy véleményezési jogát sértő munkáltatói intézkedés érvénytelen. Az Mt. értelmében az üzemi tanács együttdöntési jogát sértő munkáltatói intézkedés esetében először döntőbíráskodásnak van helye, és csak a döntőbírói határozat be nem tartása esetén van helye a munkaügyi bírósági eljárásnak. Az üzemi tanács véleményezési jogát sértő munkáltatói intézkedéssel szemben azonnal bírósághoz lehet fordulni. A munkáltatói intézkedés érvénytelenségének megállapítása iránt az üzemi tanács munkaügyi bírósághoz fordulhat. A munkaügyi bíróság nemperes eljárásban, tizenöt napon belül határoz.

Álláspontunk szerint mind az együttdöntési jog, mind a véleményezési jog munkáltatói megsértésének jelentőségéhez képest súlyos jogkövetkezményt ír elő a törvény, különösen a véleményezési jog megsértésével nem áll arányban az érvénytelenség mint törvényi szankció. Indokolatlan továbbá az is, hogy a törvény az együttdöntési jog megsértése esetében kötelezően előírja a döntőbíráskodást, míg a véleményezési jog megsértése esetén nem. Álláspontunk szerint mindkét esetben el kellene hagyni a döntőbíráskodást, és elegendő hátrányos jogkövetkezmény lenne, ha a bíróság az együttdöntési jogot sértő munkáltatói intézkedést hatályon kívül helyezné, valamint az üzemi tanács kérelmére a bíróság a sérelmezett munkáltatói intézkedés végrehajtását felfüggesztené. A hatályon kívül helyezés után a munkáltató az intézkedését az üzemi tanácsot megillető együttdöntési jog figyelembevételével hozhatná meg.

Munkajogi védelem a gyakorlatban

Az üzemi tanács tagját megillető munkajogi védelemmel összefüggésben a következő bírósági döntésekre hívjuk fel a figyelmet.

Az üzemi tanács egyetértési jogának gyakorlása csak a munkáltató konkrét intézkedéséhez kapcsolódhat. Az általános állásfoglalás nem felel meg a tisztségviselőt megillető, a törvényben meghatározott védelem céljainak. A munkaviszony többszöri, különösen eltérően indokolt felmondása esetén az üzemi tanács egyetértését minden esetben ki kell kérni (BH 1992. 500.).

A bíróság a felmondási védettséget élvező üzemi tanácsi tisztségviselő munkavállaló munkaviszonyának rendes felmondással történő megszüntetéséhez szükséges egyetértést a munkáltató kérelmére pótolhatja, de csak akkor, ha annak feltételei egyébként fennállnak (BH 1997. 607.).

Ha a munkavállaló mind a szakszervezet, mind az üzemi tanács választott tisztségviselője, a munkaviszonyának rendes felmondással történő megszüntetéséhez – a valós indokon és a felmondásra esetleg alkalmazandó más jogszabályban írt feltételeken túl – e testületeknek a jogszabály szerint meghatározott egyetértése szükséges (BH 1996. 285.).

Ha a munkáltató a rendes felmondás jogát csak az üzemi tanács egyetértésével gyakorolhatta, annak egyetértése nélkül nem mondhatta fel jogszerűen a munkavállaló munkaviszonyát, kivéve azt az esetet, amikor az üzemi tanács a felmondás időpontjában már nem működött (BH 2001. 192.).

A munkavállalót mind a választott szakszervezeti tisztség viselése, mind az üzemi tanácsi és munkavédelmi bizottsági tagsága alapján az e tisztségviselőknek járó munkajogi védelem illeti meg. Ez a védelem kiterjed az ilyen munkavállalónak a más munkahelyre történő, a munkáltató által kezdeményezett beosztására is (BH 2000. 463).

 

Döntőbírói eljárás

A döntőbírói eljárás olyan vitarendező procedúra, amelyben a felek által felkért személy (személyek) döntenek az érdekvitában. A törvény a döntőbírói eljárás intézményesítésével a munkaügyi bíróságot kívánja tehermentesíteni. Döntőbíró olyan személy lehet, aki a felektől független, az adott érdekvitában nem érdekelt, továbbá a felek közösen kérték fel a döntőbíráskodásra. Nyilvánvalóan nem lehet döntőbíró a helyi munkavállalói kollektíva tagja, e személyek hozzátartozója, vagy a munkáltató hozzátartozója.

A törvény a döntőbírói eljárást nem szabályozza. A döntőbíró eljárhat egy személyben, de lehetőség van paritásos egyeztetőbizottság létrehozására is.

Az Mt. az eljárás befejezésének határidejét sem rögzíti, azonban a kollektív munkaügyi viták eljárási időtartama (legfeljebb hét nap) itt is irányadónak tekintendő.

A döntőbíró az eljárás során a felektől az általa szükségesnek tartott mértékben tájékoztatást, illetve adatszolgáltatást kérhet, továbbá a felekkel egyetértésben szakértőt vehet igénybe, illetve tanút hallgathat ki. A döntőbíró az adott érdekvitában végleges döntést hoz. A döntőbíró határozata a felekre nézve kötelező. Ha valamely fél a döntőbíró határozatát nem tartja be, az ebből származó vita már jogvita, és az Mt. 199. §-ának (1)–(2) bekezdései értelmében az érintett fél munkaügyi bírósághoz fordulhat. A döntőbírói eljárással összefüggésben felmerült költségek viseléséről a felek megállapodhatnak egymással, ennek hiányában azonban a döntőbíráskodás indokolt és szükséges költségét a munkáltató köteles viselni.

Munkaügyi Közvetítői és Döntőbírói Szolgálat

Magyarországon a kollektív érdekviták hatékony feloldása céljából az 1005/119 (I. 31.) Korm. határozat rendszeresítette a Munkaügyi Közvetítői és Döntőbírói Szolgálatot, amely jelenleg a Foglalkoztatási és Munkaügyi Minisztérium szervezeti keretein belül működik. A Szolgálat alapszabályában foglaltaknak megfelelően célja az, hogy hozzájáruljon a munkaügyi érdekviták hatékony rendezéséhez, a konfliktusok lehető leggyorsabb megoldásához, és segítse a munkaügyi kapcsolatok kultúrájának fejlesztését. A Szolgálat tevékenységét listán szereplő közvetítők és döntőbírók látják el. A felek a konkrét döntőbírói eljárásban a listáról választhatnak döntőbírót. A listát meg kell jelentetni a Magyar Közlönyben és a Munkaügyi Közlönyben.

 

Az üzemi tanács és a sztrájk

Az Mt. értelmében az üzemi tanács a munkáltatónál szervezett sztrájkkal kapcsolatban pártatlan magatartásra köteles. Ennek értelmében sztrájkot nem szervezhet, illetve a sztrájkot nem támogathatja, de nem is akadályozhatja.

Az üzemi tanács sztrájkban részt vevő tagjának megbízatása a sztrájk idejére szünetel. Ez azt jelenti, hogy az érintett tag a megbízatás szünetelése alatt az üzemi tanács tevékenységében, az üzemi tanácsi döntések meghozatalában nem vehet részt. A törvény tehát egyértelműen elválasztja a részvételi jogosultságot az érdekvédelemtől, ezért az üzemi tanács a szervezett sztrájkkal kapcsolatban pártatlan magatartás tanúsítására köteles.

Az alkotmány 70/C §-a alapján mindenkinek joga van ahhoz, hogy gazdasági és társadalmi érdekeinek védelme céljából másokkal együtt szervezetet alakítson vagy ahhoz csatlakozzon. A sztrájkjogot az ezt szabályozó törvények keretei között lehet gyakorolni. A sztrájkjog szabályait az 1989. évi VII. törvény tartalmazza. A sztrájkban való részvétel önkéntes, az abban való részvételre, illetve az attól való tartózkodásra senki sem kényszeríthető. A sztrájkjog gyakorlása során a munkáltatóknak és a munkavállalóknak együtt kell működniük. A sztrájkjoggal való visszaélés tilos.

A szakszervezeteket megilleti a szolidaritási sztrájk kezdeményezésének joga. Szolidaritási sztrájk esetén mellőzhető a felek közötti egyeztető eljárás. Sztrájk kezdeményezhető, ha a felek között a vitatott kérdést érintő egyeztető eljárás hét napon belül nem vezetett eredményre, vagy az egyeztető eljárás a sztrájkot kezdeményező félnek fel nem róható okok miatt nem jött létre.

Az egyeztetés ideje alatt is tartható egy alkalommal sztrájk, azonban ennek időtartama a két órát nem haladhatja meg. A sztrájk kezdeményezése, illetve a jogszerű sztrájkban való részvétel nem minősül a munkaviszonyból eredő kötelezettség megsértésének, amiatt a munkavállalóval szemben hátrányos intézkedés nem tehető. A jogszerű sztrájkban részt vevő munkavállalót megilletik a munkaviszonyból eredő jogosultságok, azonban a sztrájk miatt kiesett munkaidőre – eltérő megállapodás hiányában – a munkavállalót díjazás, és a munkavégzés alapján járó egyéb juttatás nem illeti meg. A sztrájkban tehát az üzemi tanács tagja mint munkavállaló részt vehet, de a megbízatása a sztrájk ideje alatt szünetel

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. október 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem